جلال چراغپور، کارشناس فوتبال در گفت‌و‌گو با «ایران»:

پیروزی مقابل ولز حاصل آنالیز خوب کادرفنی بود


محمدمحمدی سدهی/ دومین دیدار تیم ملی در مسابقات جام جهانی قطر برگزار شد و شاگردان کی‌روش در یک بازی برتر و زیبا موفق شدند تیم ولز را شکست دهند تا امیدوارتر از قبل به فکر بازی آخر مرحله گروهی خود با امریکا باشند. پیروزی مقابل یاران گرت بیل تا جایی شیرین و دلچسب بود که بازیکنان تلخی شکست مقابل انگلیس در اولین بازی را فراموش کردند و حالا خود را برای دیدار با امریکا آماده می‌کنند.
جلال چراغپور، کارشناس فوتبال در خصوص دو بازی متفاوت تیم ملی مقابل انگلیس و ولز به خبرنگار«ایران» گفت: «هرگز نمی‌توان دیدار تیم ملی با ولز را با دیدار با انگلیس مقایسه کرد و در واقع به نظر می‌رسد که دیدار تیم ملی با انگلیس یک اشتباه بود و هیچ ربطی به گروه ایران ندارد. برتری 6 گله انگلیس مقابل ایران به هیچ‌وجه تناسبی با نتایج دیگری که در گروه B کسب شد، ندارد. این نتیجه به این دلیل عجیب بود که دیدار ولز با امریکا مساوی شد و علاوه بر این انگلیس هم مقابل امریکا به تساوی بدون گل دست یافت.»
او صحبت‌هایش را این گونه ادامه داد: «برخی‌ می‌گویند که اگر بیرانوند در بازی با انگلیس مصدوم نمی‌شد و در درون دروازه‌مان بود تیم ملی این شکست سنگین را متحمل نمی‌شد در حالی که اگر بیرانوند هم بود شاید یک توپ را می‌توانست بگیرد و توپ‌های دیگر وارد دروازه‌مان می‌شد. حقیقتاً تمام گل‌های انگلیس کلاسیک و استاندارد بودند و انگلیسی‌ها با دقت و سرعت بالای خود موفق شدند که تیم ملی را با نتیجه‌ای سنگین شکست دهند.»
این کارشناس فوتبال کشورمان افزود: «مصدومیت بیرانوند حاصل دستکاری مرکز دفاع بود و مثلاً اگر خلیل‌زاده در خط دفاع بود به دلیل هماهنگی بالا با بیرانوند به او برخورد نمی‌کرد. در صحنه مصدومیت دروازه‌بان تیم ملی یک سؤال بزرگ مطرح می‌شود و آن سؤال این است در حالی که توپ از کنار به روی دروازه سانتر شد، در این شرایط چرا مجید حسینی عمود به سمت دروازه می‌دوید و او می‌خواهد کجا برود. هر چقدر بیشتر این صحنه را نگاه می‌کنیم بیشتر برای‌مان سؤال پیش می‌آید.»
چراغپور بیان کرد: «بازیکنانی که در حال حاضر در تیم ملی حضور دارند حداقل محصول 8 سال پیش فوتبال ما هستند، بازیکنانی همچون نوراللهی، پورعلی‌گنجی و حاج‌صفی که در این سال‌ها یک پای ثابت تیم ملی بودند و عملکرد بسیار خوبی داشتند. دیدیم که همین بازیکنان مقابل ولز به میدان رفتند و بازی خوبی از خود به نمایش گذاشتند و این موضوع نشان می‌دهد که تیم ملی از نظر بازیکنان ضعفی ندارد و ما در تمامی پست‌ها بازیکنان خوبی در تیم ملی داریم که می‌توانند در مواقع حساس به کمک تیم بیایند.»
او در ادامه تصریح کرد: «موضوع دیگر که باعث شکست‌مان مقابل انگلیس شد، آنالیز بود. انگلیسی‌ها بخوبی توانستند تیم ما را آنالیز کنند و این آنالیز خوب باعث پیروزی‌شان شد. از سوی دیگر کادر فنی ما هم در بازی با ولز آنالیز خوبی داشت و این پیروزی حاصل آنالیز خوب کادر فنی مان بود. امروزه آنالیز بخش مهمی از فوتبال است و آنالیز خوب باعث برتری تیم می‌شود. در بازی ولز و امریکا اشتباه یک بازیکن ولزی باعث شد تا تیمش گل بخورد اما دیدیم که این تیم با یک تعویض در نیمه دوم به بازی برگشت. در واقع تک اشتباهات فردی هم باعث شکست تیم می‌شود این در حالی است که تیم‌ها براحتی گل نمی‌خورند.»
این کارشناس فوتبال کشورمان گفت: «می‌توان تیم ملی را به دو بخش خط جلو و خط عقب تقسیم کرد و در واقع نقطه قوت تیم ملی در 2 بازی اخیر خط جلو است و در این خط طارمی، سردار و قلی‌پور بخوبی از پس مسئولیتی که به آنها سپرده شده، برآمدند. تیم ما 2 گل مقابل ولز به ثمر رساند و 2 گل هم به انگلیس زد که این نشان‌دهنده کیفیت خوب بازیکنان در خط جلو است. در واقع در بازی با انگلیس خط جلوی تیم ملی مسئولیت خود را به خوبی انجام داد و در بازی با امریکا هم می‌تواند همین عملکرد خوب را داشته باشد. تیم ملی شانس خوبی برای تاریخ‌سازی دارد.»
چراغپور بیان داشت: «اما نقطه ضعف تیم ملی خط عقب است که عملکرد این خط در بازی با انگلیس ما را به فکر انداخت. البته خط عقب تیم ملی در بازی با ولز عملکرد بسیار خوبی داشت و در واقع تعادلی میان خط عقب و خط جلو به‌وجود آمد، که این تعادل باعث برتری‌مان در بازی با ولز شد. تیم ملی مقابل ولز فوق‌العاده بود و امیدواریم که در بازی با امریکا هم این‌گونه باشد. علاوه بر این امیدوارم که کی‌روش در بازی با امریکا در خط دفاعی دست به نوآوری نزند و بهترین و هماهنگ‌ترین بازیکنان را در این خط به کار گیرد.»
او در خصوص ترکیب عجیب کی‌روش در بازی با انگلیس بیان داشت: «کی‌روش 9 سال است که هدایت تیم ملی را برعهده دارد و کاملاً با جو فوتبال ایران و بازیکنان آشنا است. پس نمی‌توان گفت که کی‌روش به دلیل عدم شناخت از بازیکنان در بازی با انگلیس چنین ترکیبی را وارد زمین کرد. فرق سرمربی با آدم‌های عادی این است که او به نکاتی توجه می‌کند که این نکات به چشم آدم‌های عادی نمی‌آید.»
این کارشناس فوتبال در ادامه افزود: «در واقع کادر فنی مسائلی را در نظر می‌گیرد که افراد عادی این موضوعات را نمی‌دانند. مثلاً دیدیم که کی‌روش در این 2 بازی از شجاع خلیل‌زاده و حسین کنعانی‌زادگان استفاده نکرد و قطعاً این موضوع هم بی‌دلیل نبوده. او تمام خصوصیات بازیکنان خود را می‌داند و براساس نقاط قوت خط حمله حریف ترکیب دفاعی خود را می‌چیند. مثلاً می‌بیند که خلیل‌زاده و کنعانی‌زادگان در ضربه سر مشکل دارند، به همین دلیل از بازیکنانی استفاده می‌کند که در این بخش تبحر داشته باشند. بهتر است که تیم ملی هرچه زودتر از هیجان برد مقابل ولز بیرون بیاید و به بازی با امریکا بیندیشد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8063/20/634782/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها