جام جهانی 2022 قطر – گروه E

اسپانیا - آلمان؛ جذاب‌ترین نبرد مرحله گروهی


امشب از ساعت 22:30 در ورزشگاه البیت دیداری از گروه E جام‌جهانی 2022 قطر بین تیم‌های قهرمان جام‌های جهانی 2010 و 2014 برگزار خواهد شد. نبرد اسپانیا و آلمان را می‌توان حساس‌ترین و بزرگ‌ترین بازی مرحله گروهی و به نوعی فینالی در این مرحله نامید.
دو غول اروپا که امشب برابر یکدیگر قرار می‌گیرند، شروع متفاوتی در جام جهانی 2022 داشتند. اسپانیا بزرگ‌ترین پیروزی تاریخ خود در جام جهانی را مقابل کاستاریکا به دست آورد و آلمان به یکی از شکست‌های شرم‌آور خود در تاریخ جام جهانی محکوم شد و حالا در آستانه حذف از گروه E است. اسپانیا برای نخستین بار از سال 2006 نخستین بازی خود را در جام جهانی برد آن هم مقتدرانه و با نتیجه 7 بر صفر مقابل کاستاریکا تا تیم لوییس انریکه شروعی بی‌نقص در قطر داشته باشد. فاصله زیادی بین اسپانیا و کاستاریکا در آن بازی بود، 9/81 درصد مالکیت توپ در اختیار لاروخا بود که بیشترین میزان از زمان جمع‌آوری آمار در جام جهانی 1966 بود ضمن اینکه کاستاریکای بیچاره حتی یک ضربه سمت دروازه حریف قدرتمندش نزد. خیلی‌ها درباره تکرار این دستاورد بزرگ مقابل آلمان تردید دارند اما شاید به موفقیت در این بازی خوشبین باشند چون در آخرین بازی لاروخا با دی مانشافت در نوامبر 2020 در لیگ ملت‌های اروپا پیروزی به یادماندنی 6 بر صفر رسیدند.
اسپانیا اما بعد از تنها قهرمانی‌اش در جهان در سال 2010، در بزرگ‌ترین عرصه بین‌المللی روزگار سختی داشته، در جام جهانی 2014 در مرحله گروهی حذف شدند و در تورنمنت قبلی در یک‌هشتم نهایی در برابر روسیه میزبان شکست خوردند.
به هر حال پیروزی برابر آلمان، می‌تواند اسپانیا را به جمع مدعیان فتح جام نزدیک کند و قبل از بازی آخر با ژاپن، به یک قدمی صعود برساند.
چهار سال بعد از حذف تحقیرآمیز از مرحله گروهی جام جهانی، آلمان دوباره ممکن است در نخستین مانع گیر بیفتد بعد از باخت شوکه کننده‌ای که مقابل ژاپن داشت آن هم برای تیمی که از سال 1938 هرگز در مرحله گروهی نمانده بود و با حذف از روسیه، رکورد 80 ساله‌اش را از دست داد.
آلمان، تیم دهم رنکینگ فیفا، حالا تنها دو تا از 9 بازی آخرش در رقابت‌های بین‌المللی را برده و هانسی فلیک، مربی تیم اعتراف کرده در آستانه بازی با اسپانیا تحت فشار هستند. امیدها برای رسیدن به رکورد برزیل در پنج قهرمانی با باخت مقابل ژاپن رنگ باخته و حالا آلمان نمی‌خواهد برای نخستین بار در تاریخ خود در دو بازی پشت سر هم در مرحله گروهی جام جهانی بازنده باشد. بازگشت به روزهای پیروزی البته آسان نیست چون در یک بازه زمانی 19 ساله تنها یک برد در هفت بازی با اسپانیا به دست آورده‌اند-بازی دوستانه در سال 2014- و از پیروزی 2 بر صفر در یورو 1988 در هیچ مسابقه رسمی اسپانیا را شکست نداده‌اند.
فلیک باید برای برنامه بازی اسپانیا فکری کند، انریکه هیچ وقت انتظارش از تیم را پنهان نکرده، او پاسکاری می‌خواهد آن هم خیلی زیاد. بازیکنان اسپانیا مقابل کاستاریکا حدود هزار پاس به یکدیگر دادند و رکورد دیگری به نام خود ثبت کردند. اسپانیا هم قرار نیست آلمان را با کاستاریکا مقایسه کند، این تیم جوان است اما زیر نظر انریکه مدت‌ها کار کرده و به پختگی لازم رسیده است. اگر ژاپن به کاستاریکا در بازی ظهر امروز نبازد، آلمان چاره‌ای جز شکست اسپانیا برای ماندن در تورنمنت ندارد.
آمار بازی
 در 13 دیدار قبلی بین اسپانیا و آلمان، اسپانیایی‌ها 5 برد کسب کرده‌اند، آلمان 3 بازی را برده و 5 بازی بین این دو تیم هم مساوی شده است.
  اسپانیا در 3 دیدار آخرش مقابل آلمان شکست نخورده؛ یک برد داشته و 2 بازی هم مساوی شده. آخرین برد آلمان مقابل اسپانیا به نوامبر 2014 در دیداری دوستانه برمی‌گردد.
  این دو تیم دو مرتبه در جام‌های جهانی 1994 و 2010 به مصاف هم رفتند. در جام‌جهانی 1994 به تساوی 1-1 رسیدند و در جام‌جهانی 2010 هم اسپانیا در نیمه‌نهایی 2-0 آلمان را برد و در نهایت هم قهرمان شد.
  اسپانیا در 15 حضور قبلی‌اش در جام‌جهانی 5 مرتبه در مرحله گروهی کنار رفته. بعید است این دوره چنین ناکامی‌ای تکرار شود.
  بعد از 4 دوره حضور در بین 4 تیم برتر جام‌جهانی، دوره قبل آلمان برای اولین مرتبه در مرحله گروهی حذف شد. البته سال 1938 که حذفی بود در دور نخست به سوئیس باختند و حذف شدند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8063/21/634794/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها