هنرمندان در فضای مجازی

بیشتر اخبار فرهنگ وهنر معطوف به برد تیم ایران در جام جهانی فوتبال است و فعالیت های بخشی از آثار هنری مربوط به همین حال وهواست. همچنین هنرمندان به مناسبت تولد استاد جمشید مشایخی با یاد این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون نامش را زنده نگه داشته و آثار و کارهایش را به تصویر کشیده‌اند.

یاد
امروز ششم آذرماه تولد جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون است. بازیگری که هر ایرانی با نام او آشناست و با بازی او خاطرات بسیاری دارد. او دارای تحصیلات ناتمام در رشته تئاتر و دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر است. مشایخی در سال ۱۳۴۹ به‌صورت حرفه‌ای بازیگری را آغاز کرد و با سریال خشت و آینه وارد سینما شد. او در بسیاری از فیلم‌های تاریخی مثل کمال‌الملک، شازده احتجاب، هزاردستان  و بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های به یادماندنی ایفای نقش کرده است. جمشید مشایخی نقش کمال‌الملک را بخوبی ایفا کرد و از لحاظ ظاهری نیز به کمال‌الملک شباهت زیادی داشت.
همچنین او در سال 1363، بابت بازی در دو فیلم گل‌های داوودی و کمال‌الملک، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر شد. استاد مشایخی، بازیگر مطرح سینما و تلویزیون در طول عمر خود در عرصه سینما فعالیت‌های زیاد و گسترده‌ای داشته و موفق به دریافت جوایز زیادی شده است. او در سیزدهم فروردین سال ۱۳۹۸در سن ۸۴ سالگی، پس از تحمل مدت‌ها بیماری در اثر ایست قلبی و بیماری در گذشت.روحش شاد و یادش گرامی.
تجسمی
همزمان با برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال نمایشگاه عکسی با عنوان «ایران من» از روز اول تا بیست و پنجم آذر ماه سال‌جاری در فرهنگسرای ارسباران تهران میزبان شهروندان است.به گزارش مهر، فرهنگسرای ارسباران با مشارکت آژانس عکس ایران به مناسبت برگزاری جشنواره «ایران پیروز» و هم زمان با برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ نمایشگاه عکسی با عنوان «ایران من» را برگزار کرده است. این نمایشگاه با هدف ایجاد بستر مناسب برای ظهور و بروز خلاقیت هنری هنرمندان عکاس، معرفی ظرفیت‌های فرهنگی هنری ایران، ایجاد زمینه ارتباط هنرمندان عکاس و انتقال تجربه و بازنمایی طبیعت ایران، در نگارخانه‌های هنر شماره ۱، ۲و۳ پیش روی مخاطبان قرار داده شده است.
در این رویداد آثار هنرمندان عکاس با رویکرد آداب و رسوم و فرهنگ‌های اقوام ایران اسلامی، ظرفیت‌های گردشگری و جاذبه‌های میراث فرهنگی کشور و طبیعت زیبای ایران به نمایش گذاشته شده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این آثار، همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۸ به فرهنگسرای ارسباران واقع  در خیابان شریعتی، خیابان جلفا مراجعه کنند.
نغمه ونوا
یکی از فعالان و پژوهشگران موسیقی اقوام از پایان تولید یک مجموعه موسیقایی به نام «چوپی» با نوازندگی مجید پاکدل از هنرمندان پیشکسوت نوازندگی نی جفتی خبر داد.
علی ثابت‌نیا پژوهشگر و مدیر گردآوری مجموعه موسیقایی «دمساز» با اشاره به تازه‌ترین فعالیت‌های انجام گرفته در این حوزه به مهر توضیح داد: «براساس برنامه‌ریزی‌هایی که از قبل انجام گرفته بود، قرار بود بعد از انتشار آلبوم «هتن» با هنرمندی محمدرحم دل‌خواه استاد نوازندگی سرنا منطقه تربت‌جام در قالب پروژه «دمساز»، آلبوم دیگری با عنوان «چوپی» به هنرمندی مجید پاکدل از استادان پیشکسوت موسیقی منطقه بوشهر که در عرصه نوازندگی نی جفتی تبحر دارد، پیش روی مخاطبان قرار گیرد، اما متأسفانه به‌دلیل شرایط و فضای فعلی که زمان مناسبی برای انتشار آثار موسیقایی نیست عرضه آن را به تاریخ دیگری موکول کردیم.»
همچنین گفتنی است«ویلکو جانسون» نوازنده گیتاریست گروه بلوز-راک بریتانیایی دکتر فیلگود که پس از ابتلا به سرطان، تغییر شغلی غیرمنتظره‌ای داشت، در سن ۷۵ سالگی درگذشت. به گزارش ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر، «جانسون» که در سال ۱۹۴۷ متولد شد و پس از تحصیل در رشته ادبیات آنگلوساکسون در دانشگاه نیوکاسل و تشکیل گروه موسیقی دکتر فیلگود، به‌عنوان معلم مدرسه کار کرد.این هنرمند با سبک گیتار پرشور و بی‌امان خود به متمایز بودن گروه موسیقی دکتر فیلگود در سبک بلوز و R&B کمک کرد و نگاهش به اندازه‌ای ترسناک بود که تا بعدها بتواند نقش شخصیت «سر ایلین پین» را به‌عنوان یک جلاد ساکت در سریال «بازی تاج و تخت» بازی کند.
تئاتر
نمایشنامه افسانه‌ای آگاتا کریستی حالا برادوی را عرصه تاخت و تاز خود خواهد کرد.«تله موش» اثر معمایی و مهم آگاتا کریستی که به‌عنوان پراجراترین نمایشنامه جهان شناخته می‌شود، در حالی که سال آینده ۷۰ ساله شدن اجرایش را جشن می‌گیرد، قرار است برای اولین بار سال ۲۰۲۳ راهی برادوی شود. آدام اشپیگل تهیه‌کننده بریتانیایی و کوین مک‌کالوم تهیه‌کننده برنده جایزه تونی، نسخه نیویورکی این نمایش را می‌سازند.
مک کالوم در بیانیه‌ای گفت: «از اینکه نمایش معمایی آگاتا کریستی که ذائقه تئاتر عامه پسند را تغییر داد و در۷۰ سال گذشته به‌عنوان یک جاذبه هنری توریست‌های امریکایی را به وست‌اند لندن کشانده اکنون به برادوی می‌آید هیجان‌زده هستم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8063/24/634818/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها