دولت بن سلمان برای تحت فشار گذاشتن زندانیان سیاسی به شیوه‌های جدید رو آورده است

خانواده محکومان زندانی، طعمه‌های تازه آل سعود


زهره صفاری/ حکومت آل سعود و در رأس آن محمد بن سلمان، ولیعهد و نخست وزیر عربستان، در تازه‌ترین اقدامات خشونت‌بار خود برای تحت فشار قرار دادن زندانیان سیاسی و عمدتاً مخالفان این رژیم، موج دستگیری خانواده‌های آنها را به راه انداخته‌اند.
به گزارش سایت خبری مرآه الجزیره، این افشاگری از زمان دستگیری همسر و دختر حاج سید عبدالکریم بن حسین بن عبدالله النمر کهنسال‌ترین زندانی آل سعود، در بند «محاکمه نشدگان» به طور جدی مورد بررسی قرار گرفت. براساس آخرین گزارش‌ها، هفته گذشته اداره تحقیقات عربستان سعودی پسر بزرگ عبدالله النمر را احضار کرد و او محمد، برادر کوچکش را فرستاد، اما مأموران حکومتی با اعلام اینکه آنها قصد دستگیری خواهر و مادرش را دارند، محمد را مجبور به همراهی‌شان تا خانه کردند و سپس با بازرسی خانه، دختر خانواده و مادرش را بدون هیچ اتهامی بازداشت کردند. دختر جوان پس از دو روز آزاد شد اما هیچ کس هنوز از سرنوشت همسر عبدالله النمر اطلاعی ندارد.
شکنجه زندانیان فراموش شده
این در حالی است که عبدالله النمر 24 سال پیش و در واقع سه سال پس از بمبگذاری برج‌های خُبر به اتهام مشارکت در این حادثه بازداشت شد اما سال‌ها است که حتی بدون اینکه محاکمه‌ای صورت گرفته باشد در زندان بسر می‌برد. وی که در زمان دستگیری 43 سال داشت و طلاسازی می‌کرد، در حالی بازداشت شد که عربستان پس از این بمبگذاری کمپینی برای دستگیری عاملان این واقعه تشکیل داد و شمار زیادی را در قطیف و الاحسا به عنوان مظنون بازداشت کرد. در این میان علاوه بر شیخ النمر که در حال حاضر ریش سفید زندانیان فراموش شده به شمار می‌رود، 8 جوان دیگر نیز به اتهام مشارکت در این بمبگذاری در زندان هستند اما پرونده آنها همچنان بلاتکلیف مانده است.
به نوشته تسنیم، سازمان حقوق بشری «سند» اعلام کرد که تعقیب و بازداشت همسران فعالان و منتقدان سعودی به رویکرد آل سعود برای آزار و اذیت زندانیان تبدیل شده است. اداره کل تحقیقات عربستان اخیراً تعدادی از زنان و دختران ساکن الاحسا و الدمام و جزیره تاروت و قطیف را احضار کرد و بازجویی‌ها درباره همسران زندانیان عربستان و نقش این زنان فعال در برگزاری کلاس‌های آموزشی و سخنرانی‌ها بود و برای ممانعت از فعالیت‌های دینی مجبورشان کردند تعهد بدهند. این در شرایطی است که یکی از شکنجه‌های روانی آل سعود پس از بازداشت فعالان، ممانعت از ارتباط آنها با خانواده‌هایشان و داشتن حق وکیل است.
خشم مردم عربستان از سوءمدیریت آل سعود
سرکوب‌های آل سعود از یکسو و سوء مدیریت دولت محمد بن سلمان در کنترل بلایای طبیعی، خشم مردم و فعالان مدنی و سیاسی این کشور را برانگیخته است. این اعتراضات بویژه در آستانه زمستان با آغاز بارندگی‌ها و تکرار تراژدی سیل در جده بالا گرفت. این شهر توریستی که به دلیل ژئو پلیتیکی و مجاورت با شهر مکه از اهمیت بسیاری برخوردار است هر ساله به خاطر نبود زیرساخت‌های مناسب گرفتار آبگرفتگی و سیل شده و امسال علاوه بر تخریب برخی ساختمان‌ها، 2 نفر  جان باختند. مقامات سعودی همچنین از لغو پروازها خبر دادند که این موضوع عملکرد ضعیف دولت عربستان در مهار بلایای طبیعی را پررنگ‌تر کرده است. در این میان فعالان شبکه‌های اجتماعی موج انتقادات به دولت عربستان را به راه انداختند و کاربران مجازی با راه‌اندازی هشتگ «جده در حال غرق شدن است» وخامت اوضاع را نشان دادند. عادل السعید، معاون سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر با انتقاد از آل سعود در توئیتر نوشت: «جده در فساد و بی مسئولیتی غرق است. حکومت سعودی به راحتی قادر به آواره کردن یک چهارم جمعیت ظرف چند ماه است اما پس از 14سال هنوز نتوانسته برای ایجاد زیرساختی قوی برای مقابله با سیل کاری کند.»
حصه بنت محمد القاضی از فعالان مدنی نیز نوشت: «این تراژدی یک کشور فقیر نیست بلکه اینجا عربستان ثروتمند است که به اشتباه «بزرگ» لقب گرفته است.» در همین حال یک خبرنگار لبنانی نیز با تمسخر چشم‌انداز 2030 بن سلمان گفت: «براساس چشم‌انداز 2030 بن سلمان، جده تبدیل به استخر شنای المپیک خواهد شد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8063/3/634827/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها