با عملیاتی شدن طرح ارتقای تولید انگور و فرآورده های جانبی آن

کشمش قزوین جهانی می شود

استان قزوین رتبه نخست تولید کشمش و رتبه دوم تولید انگور را در کشور دارد و در همه فرایندهای تولید محصول انگور از غوره گرفته تا انگور تازه و همچنین فرآوری کشمش در بازارهای داخلی و خارجی سرآمد است.

ایران زمین - استان قزوین رتبه نخست تولید کشمش و رتبه دوم تولید انگور را در کشور دارد و در همه فرایندهای تولید محصول انگور از غوره گرفته تا انگور تازه و همچنین فرآوری کشمش در بازارهای داخلی و خارجی سرآمد است. با این حال با توجه به ظرفیت‌های استان، راندمان تولید با توجه به سطح کشت رضایتبخش نیست و در صادرات این محصول و برند‌سازی تجاری نیز از مشکلات دیرینه‌ای رنج می‌برد که نظیر آن را در اغلب محصولات کشاورزی ایران می‌توان یافت.
براساس یک پژوهش میدانی که تعداد 72 واحد فعال در زمینه صادرات انگور و فرآورده‌های جانبی قزوین را در جامعه آماری خود قرار داده است، عدم توجه کافی به وضعیت ظاهری و نگهداری فرآورده‌های انگور، پایین بودن ضریب مکانیزاسیون مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول، پایین بودن اطلاعات و آگاهی فنی بهره‌برداران، عدم انجام فرآوری انگور در سطح تاکستان، هزینه‌های بالای تولید و نگهداری محصول و عدم رعایت استانداردهای تولید محصول سالم، بازارپسندی پایین محصول، رعایت کمتر نکات بهداشتی در حین فرآوری محصول، تبلیغات پایین نمایشگاهی، عدم یا کمبود روابط دیپلماتیک اقتصادی، پایین بودن تبلیغات از طریق بسته‌بندی و روش‌های مجازی، کمبود نیروی انسانی متخصص در بین صادرکنندگان، عدم آگاهی کافی از وضعیت بازار هدف، عدم آگاهی کافی از مقررات و قوانین پیچیده در زمینه صادرات و توانمندی‌های صادراتی از مهمترین موانع توسعه صادرات انگور و فرآورده‌های جانبی در این استان به‌شمار می‌آیند.
سالانه بین ۲۵۰ الی ۳۰۰ هزار تن کشمش در کشور تولید می‌شود که در برخی سال‌ها این میزان افزایش نیز داشته و نزدیک به ۷۰ هزار تن از این تولیدات مصارف داخلی است و مابقی آن به بازارهای بین‌المللی صادر می‌شود.
یکی از ویژگی‌های کشمش‌های تولیدی ایران کیفیت بالا و رنگ مطلوب و طعم بی‌نظیر آن است که موجب شده همواره کشمش قزوین و ایران جزو نمونه‌های پرطرفدار در دنیا باشد، اما در سال‌های اخیر که افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی و به عبارتی قیمت تمام‌شده تولید کشمش با تورم همخوانی نداشته است، موجب شده تا قیمت پایین خرید تضمینی این محصول تجار و بازرگانان را نیز به این طمع بیندازد که کشمش قزوین را با یک‌سوم قیمت بازارهای جهانی خریداری کنند و تولیدات این استان به دلیل همین قیمت کم کاهش‌یافته و همه این چرخه باطل موجب شده یک و نیم میلیون نفری که در کشور به‌صورت مستقیم در این حوزه فعالیت می‌کنند لطمه ببینند.
کشمش برای نخستین بار در سال ۷۲ با اصلاحاتی که نمایندگان مجلس به طرح خرید تضمینی محصولات کشاورزی وارد کردند افزوده شد، طرحی که قرار بود با خرید تضمینی محصولات کشاورزی هم به حمایت از کشاورزان بپردازد و هم در کنار آن امنیت سفره غذایی کشور را تأمین کند. اگرچه سازکاری مشخص برای تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در ابتدای اجرای این طرح تعریف نشد، اما تورم، نرخ تمام‌شده تولید محصول و عوامل انسانی دخیل در آن هر ساله قیمت خرید تضمینی محصولات را مشخص می‌کرد؛ مسأله‌ای که در برخی سال‌ها اعتراضاتی را نیز بحق یا ناحق از سوی کشاورزان به همراه داشت، با این‌ حال نمایندگان مجلس هرساله با بررسی عوامل دخیل در قیمت‌گذاری تلاش کرده‌اند تا نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی به‌صورت عادلانه و تخصصی تعیین گردد.
 پیشنهادهای میز ملی کشمش تبدیل به قانون شوند
روز گذشته نشست میز استانی توسعه صادرات کشمش و صنایع تبدیلی برای بررسی موانع صادرات این محصول در استان قزوین تشکیل شد.
رجب رحمانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهادهای میز ملی کشمش قابلیت تبدیل شدن به قانون و گنجانده شدن در برنامه پنج ساله هفتم را دارند. وی افزود: باید راندمان تولید انگور را افزایش دهیم و برای صادرات انگور تازه‌خوری نیز برنامه‌ریزی کنیم. این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در زمینه مشوق‌های صادراتی نیز تلاش می‌کنیم پیشنهادهای میز کشمش عملیاتی شود.
رحمانی با بیان اینکه توجه به کشاورزی و صادرات این بخش باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، اظهار داشت: اگر بودجه‌هایی که برای صنعت در نظر گرفته بودیم به بخش کشاورزی نیز اختصاص می‌یافت شاهد تحول زیادی در اشتغالزایی و صادرات بودیم.
وی اظهار داشت: پیشنهادها و راهکارهای سازنده میز ملی کشمش را که دارای توجیه فنی و اقتصادی باشد برای درنظر گرفتن حمایت‌های لازم به مجلس منعکس می‌کنیم و امکان درج آنها در قانون برنامه پنج ساله هفتم وجود دارد.
این نماینده در ادامه با اشاره به نقش منطقه ویژه اقتصادی در توسعه صادرات ازجمله محصولات کشاورزی شامل انگور و کشمش، گفت: دستورهای اخذ شده از وزرا و مسئولان ملی در حوزه تسریع در ایجاد منطقه ویژه اقتصادی تاکستان بر زمین مانده است و باید عزم جدی‌تری در این زمینه داشته باشیم.
پیشنهادهای میز صادرات کشمش چیست؟
از سوی دیگر رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین در این نشست پیشنهادهای توسعه صادرات کشمش را در قالب طرح ارتقای تولید انگور و کشمش با هدف توسعه صادرات این محصولات در استان تشریح و اعلام کرد که این طرح از همین امسال در استان قزوین عملیاتی شده است.
به گزارش ایرنا، رضا افلاتونی افزود: این طرح با تعریف پروژه پیشران انگور و کشمش عملیاتی شده است. وی اظهار داشت: اصلاح باغ‌های قدیمی انگور از طریق سرشاخه کاری، نوین کردن باغ‌ها با داربستی کردن و آبیاری نوین و تقویت ایستگاه تحقیقات انگور و ایجاد و تکثیر ارقام تجاری و مقاوم به سرمازدگی به دنبال این طرح پیگیری می‌شود.
افلاتونی همچنین گفت: در راستای این طرح محدودیت‌ها برای توسعه صنایع تبدیلی انگور را در استان قزوین از بین برده‌ایم.
این مسئول همچنین با اشاره به نقش ارتقای کیفیت کشمش در توسعه صادرات، گفت: برای ایجاد آزمایشگاه مرجع در حوزه کشمش نیز با هدف ارتقای کیفیت محصول با محوریت اتاق بازرگانی آمادگی لازم وجود دارد. افلاتونی با بیان اینکه انگور، زنجیره ارزش غذایی بالا و بی‌نظیری دارد، گفت: انگور با کمترین میزان آب، محصول خوب و پربازدهی تولید می‌کند و زنجیره ارزش در آن از صفر تا ۱۰۰ وجود دارد به همین دلیل برای آن پروژه پیشران تعریف کردیم. وی با اشاره به موانع توسعه صادرات کشمش، ادامه داد: در حوزه صادرات محصولات کشاورزی، تمرکزی بر سیاستگذاری واحد نداریم و این خلأ را باید برای رشد صادرات محصولات از میان برداریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت: کشاورزی قراردادی و تأمین مالی زنجیره نیز از نیازهای مهم در حوزه کشاورزی و پیش نیاز توسعه صادرات است که این سیاست در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد. افلاتونی همچنین گفت: برخلاف روال قبلی در سیاست جدید، تسهیلات مالی به زنجیره پایانی محصول اختصاص می‌یابد تا اثربخشی لازم را داشته باشد که این مهم مورد توجه قرار گرفته است. 

نیم نگاه
​​​​​​​رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین: اصلاح باغ‌های قدیمی انگور از طریق سرشاخه کاری، نوین کردن باغ‌ها با داربستی کردن و آبیاری نوین و تقویت ایستگاه تحقیقات انگور و ایجاد و تکثیر ارقام تجاری و مقاوم به سرمازدگی در قالب طرح ارتقای تولید انگور و کشمش پیگیری می‌شود.  همچنین محدودیت‌ها برای توسعه صنایع تبدیلی انگور را در استان قزوین از بین برده‌ایم

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8063/1/634851/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها