فدراسیون فوتبال ایران خواستار عذرخواهی و استعفای یورگن کلینزمن از فیفا شد

محبوبیت از دست رفته


فدراسیون فوتبال ایران خواستار عذرخواهی و استعفای یورگن کلینزمن از فیفا شد. دلیل این درخواست اعتراضی، سخنانی است که سرمربی پیشین تیم ملی امریکا بعد از پیروزی تیم ملی فوتبال کشورمان برابر ولز علیه فرهنگ ایران مطرح کرد. یورگن کلینزمن که عضو گروه مطالعات فنی مسابقات قطر در فدراسیون جهانی فوتبال است، روز جمعه چهارم آذر پس از بُرد تیم ایران در برابر تیم ولز گفت «این تیم (ایران) عامدانه یک سری حرکات نمایشی را در کنار زمین انجام می‌دهد تا تمرکز داور و بازیکنان تیم حریف را مختل کند.» وی در گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی مدعی شد: «کارلوس (کی‌روش) واقعاً به خوبی با تیم ملی و فرهنگ ایران سازگار است؛ او در امریکای جنوبی با کلمبیا شکست خورد و سپس نتوانست با مصر به جام جهانی صعود کند و درست قبل از جام جهانی با ایران به میدان آمد؛ جایی که قبلاً مدت زیادی با این تیم کار کرده بود. این تصادفی نیست، این بخشی از فرهنگ آنهاست. آنها مدام روی گوش داوران خط و داور چهارم کار کردند و روی قضاوت آنها تأثیر گذاشتند. صحنه‌های زیادی وجود داشت که در تصاویر تلویزیونی ندیدیم. این فرهنگ آنهاست، آنها شما را از بازی خود خارج می‌کنند.» در واکنش به این اظهارات بود که فدراسیون فوتبال کشورمان در بیانیه‌ای اظهارات او را محکوم کرد و خواستار عذرخواهی و استعفای او از گروه مطالعات فنی فیفا همچنین شفاف‌سازی فوری فیفا در این مورد شد.
فدراسیون فوتبال ایران در ادامه از کلینزمن دعوت کرد «برای یادگیری در مورد فرهنگ غنی ایرانی و ارزش‌های فوتبال و ورزش» به کمپ تیم ملی در دوحه بیاید. در این بیانیه آمده است: از آنجایی که کلینزمن یک آلمانی است، به او قول داده می‌شود که برای شرم‌آورترین قسمت تاریخ جام جهانی، «ننگ گیخون ٨٢»، زمانی که آلمان غربی و اتریش نتیجه را رقم زدند، مورد قضاوت قرار نگیرد و او به عنوان یک بازیکن پیشین، با شیرجه‌های دراماتیک معروفش قضاوت نخواهد شد. مطمئناً او به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای فوتبال برای هیچ موضوع سیاسی و تاریخی دیگری که مربوط به کشورش باشد مورد قضاوت قرار نخواهد گرفت.  به آقای کلینزمن پیشنهاد می‌شود که ۹۹ دقیقه آخرین بازی ایران مقابل ولز را مرور کند، حتی اگر این بازی قبلاً در سراسر جهان پخش شده باشد و برای بسیاری به عنوان یکی از عادلانه‌ترین و زیباترین بازی‌های تاریخ جام جهانی شناخته می‌شود.
اما این تنها واکنش به سخنان کلیزمن نبود. کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم فوتبال کشورمان نیز سخنان او را «ننگ فوتبال» توصیف کرد و خواستار کناره‌گیری او از فیفا شد و تأکید کرد منتظر است ببیند تصمیم فیفا در مورد موقعیت کلینزمن چه خواهد بود.
کی‌روش در صفحه شخصی‌اش نوشت: «یورگن عزیز! تو همیشه من را کارلوس صدا می‌کردی بنابراین فکر می‌کنم بهتر باشد من هم تو را یورگن صدا کنم. حتی با وجود اینکه من را نمی‌شناسی، شخصیت من را با یک پیش‌داوری زیر سؤال بردی. مهم نیست چقدر به تو بابت آنچه در زمین فوتبال انجام داده‌ای احترام می‌گذارم ولی آن صحبت‌ها درباره فرهنگ ایران، تیم ملی فوتبال ایران و بازیکنانم، مایه شرمساری در فوتبال است. هیچ‌کس نمی‌تواند اتحاد ما را خدشه‌دار کند؛ چرا که این مسائل در سطح ما نیست، حتی اگر هم باشد دوست داریم تو را به عنوان میهمان به کمپ تیم‌های ملی دعوت کنیم؛ با بازیکنان ایران آشنا شوی و از آنها درباره ایران، مردم ایران، ‌شاعران و هنرمندان، جبر (ریاضی) و تمام فرهنگ هزاران ساله ایران یاد بگیری و از بازیکنان ما بشنوی که چقدر آنها به فوتبال عشق می‌ورزند.» سرمربی تیم ملی کشورمان ادامه داد: «به عنوان یک امریکایی-آلمانی ما می‌فهمیم که تو از ما حمایت نمی‌کنی و مشکلی هم نداریم و با وجود اظهارات توهین‌آمیز تو در بی.بی.سی که تلاش کردی زحمت، فداکاری و توانمندی ما را زیر سؤال ببری، ما به تو قول می‌دهیم که هیچ قضاوتی درباره فرهنگ، ریشه و سابقه تو نداشته باشیم و همیشه از تو در بین خودمان استقبال می‌کنیم.» او در پایان نوشت: «در همین حال با تمام تمرکزمان می‌خواهیم تصمیم فیفا را در قبال پست تو به عنوان عضو گروه تحقیقات جام جهانی ببینیم چرا که انتظار داریم تو قبل از اینکه به کمپ ما بیایی، از این سمت استعفا کنی.»
کلینزمن اما بعد از واکنش کارلوس کی‌روش اعلام کرد برای پایان دادن به این موضوع با سرمربی ایران تماس خواهد گرفت. کلینزمن در گفت‌و‌گوی دوباره با بی‌بی‌سی گفت: «به نظرم برداشت بدی از صحبت‌های من شد. من واقعاً سعی خواهم کرد با کی‌روش تماس بگیرم و اوضاع را آرام کنم. قصدم هرگز انتقاد از کارلوس یا نیمکت ایران نبود. بعضی حتی فکر کردند من از داور انتقاد کردم؛ چون او کاری درباره نحوه رفتار آنها روی نیمکت انجام نداد.» او با توضیح درباره صحبت‌هایش اضافه کرد: «تمام حرف من این بود که آنها احساسی با شرایط برخورد می‌کنند که در واقع از بعضی جهات قابل تحسین است. تمام نیمکت آنها در تمام طول بازی با تیم داخل زمین همراه بود. آنها بالا و پایین می‌پریدند و کارلوس مربی بسیار احساساتی است. او به‌طور مداوم کنار زمین حضور دارد و سعی می‌کند به بازیکنانش انرژی بدهد و آنها را راهنمایی کند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8063/3/634896/2
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها