تولید کیوی در کشورمان به حدود 400 هزار تن رسید

روسیه؛ مهمترین مقصد صادرات کیوی از ایران


امین محمودی
خبرنگار

​​​​​​​

اخذ مجوزهای لازم برای صادرات محصول کیوی از کشورمان به هندوستان و چین از سوی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده و به‌نظر می‌رسد این دو کشور همراه با روسیه و عراق به بزرگترین بازارهای خارجی برای کیوی کاران ایرانی تبدیل شوند.
 با این حال در بحث تولید کیوی، ایران کشوری نوپا محسوب می‌شود ولی با وجود این توانسته است در بین ۱۰ تولیدکننده عمده این محصول جای بگیرد به طوری‌که کشورمان با تولید 397 هزار تن از این محصول پس از کشورهای چین، نیوزیلند و ایتالیا چهارمین تولیدکننده بزرگ این محصول در جهان است، از طرف دیگر سال گذشته حدود 193 هزار تن کیوی به ارزش 110 میلیون دلار از ایران به 40 کشور صادر شد و به همین دلیل می‌توان گفت کشورمان در بین 5 کشور برتر صادرکننده کیوی در جهان قرار دارد.
وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرده است که در پایان سال‌جاری میزان تولید این محصول به 410 هزار تن برسد، که حدود 220 هزار تن آن در گیلان، 180 هزار تن از استان مازندران، مابقی آن نیز در گلستان و برخی از استان‌های دیگر تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.
سال گذشته ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی ایران ازجمله کیوی به هند و مرجوع شدن اعمال شد، با این حال مرجوع شدن کالاهای کشاورزی در سراسر جهان امری طبیعی است و هر کشوری پروتکل‌های بهداشتی خاصی برای واردات این کالاها دارد که با تغییر پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از سموم مورد تأیید کشورهای واردکننده این محصولات کشاورزی می‌تواند دوباره امر صادرات را از سر گیرد.
از این رو علاوه بر رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و شناسنامه‌دار کردن اراضی کیوی در کشورمان، وزارت جهاد کشاورزی و دیگر مسئولان دولت با رایزنی‌های فراوان توانستند دوباره مجوز صادرات این محصول را به هند بگیرند و از طرف دیگر شاهد افزایش صادرات این محصول به روسیه و اخذ مجوز صادرات به چین باشیم.
ظرفیت بزرگ بازار روسیه، هند و چین برای صادرات کیوی
«زهرا جلیلی‌مقدم» مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با «ایران» اظهار کرد: پس از اعلام ممنوعیت از مسئولان این کشور خواستیم از باغ‌ها و صنایع مرتبط با محصول کیوی بازدید و شرایط تولید را رصد کنند.
جلیلی‌مقدم گفت: هیأتی از این کشور برای بررسی شرایط به ایران آمد و وضعیت باغ‌های کیوی دو استان مازندران و گیلان را بازدید کرد و خوشبختانه بخش عمده‌ای از باغ‌ها عاری از آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای بود.
وی ادامه داد: بنابراین برای تداوم صادرات و پیشگیری از هر نوع ممنوعیت یا محدودیتی ضرورت دارد استانداردها و شرایط و ضوابط کشورهای هدف مدنظر قرار گیرد.
همچنین بستر صادرات کیوی استان‌های شمالی با دیپلماسی قوی دولت جهادی سیزدهم به کشور هند فراهم شد.
از طرف دیگر چین یکی از کشورهایی است که از شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون تمایل زیادی به واردات محصولات کشاورزی ایرانی ازجمله کیوی نشان داده و به‌نظر می‌رسد به دنبال دیگر محصولات کشاورزی کشورمان نیز باشد.
رشد 33 درصدی صادرات کیوی در 8 ماه نخست سال
طی هشت ماه نخست سال‌جاری 102 هزار و 249 تن و 356 کیلوگرم کیوی به ارزش 58 میلیون و 694 هزار دلار صادر شده، این در حالی است که در هشت ماه نخست سال 1400 حدود 78 هزار و 848 تن و 642 کیلوگرم از این محصول به ارزش 44 میلیون و 47 هزار دلار از کشور صادر شده بود.
این آمار حاکی از آن است که صادرات کیوی در هشت ماه نخست سال‌جاری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته 24 هزار تن به لحاظ وزنی یا 15 میلیون دلار به لحاظ ارزشی رشد داشته است.
از طرف دیگر می‌توان گفت صادرات کیوی به لحاظ وزنی افزایش 30 درصدی و به لحاظ ارزشی افزایش 33 درصدی را به خود دیده است.
کیوی صادراتی کشورمان در این بازه زمانی راهی 25 کشور ارمنستان، ازبکستان، افغانستان، امارات، اوکراین، بلاروس، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری‌آذربایجان، رومانی، سوریه، عراق، عمان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کویت، گرجستان، لبنان، لیبی، لیتوانی و نیجریه شده است.
در مقایسه با سال گذشته این آمار نشان‌دهنده آن است که دولت سیزدهم توانسته سه بازار جدید رومانی، سوریه و نیجریه را برای صادرات این محصول فراهم کند ولی بازار هند را از دست بدهد.
روسیه؛ بزرگترین بازار کیوی باغات ایران
با این حال با دیپلماسی اقتصادی و رایزنی‌ها صورت گرفته توسط دولت سیزدهم با کشور روسیه میزان صادرات کیوی به این کشور با رشد قابل توجهی روبه‌رو بوده به طوری که در هشت ماه نخست سال‌جاری 43 هزار تن کیوی به ارزش 25 میلیون دلاری روانه روسیه شده است.
این امر نشان‌دهنده آن است که در مجموع به لحاظ وزنی 40 درصد و به لحاظ ارزشی حدود 45 درصد از کیوی صادراتی ایران به این کشور صادر می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8085/9/637735/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها