فضای مجازی

دیروز و دیشب که شب یلدا بود هر جا را که نگاه می‌کردید رنگی، بویی، طعمی و تصویری از یلدا و نشانه‌هایش بود. از برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی تا خبرها و گفته‌ها و نقل‌ها و... مروری به این رنگ‌های متفاوت یلدا می‌کنیم تا ببینیم در یلدای 1401 چه خبر بوده است.

صداهای طناز
صداهای همیشه ماندگار برنامه «صبح جمعه با شما» دیشب به مناسبت شب یلدا چهار ساعت به‌ طور زنده از رادیو ایران برنامه اجرا و دوباره خاطره‌های شیرین‌شان را تکرار کردند. «صبح جمعه با شما» برنامه‌ای رادیویی است که در دهه‌های ۵۰، ۶۰ و ۷۰ از رادیو ایران پخش می‌شد و بعدها جایگزین «صبح جمعه با شما» شد و سپس برنامه «رادیو جمعه» به جای آن آمد، اما نهایتاً اردیبهشت سال ۱۳۹۷ مسئولان رادیو ترجیح دادند این برنامه با همان نام قبلی برنامه روی آنتن برود و در نتیجه «صبح جمعه با شما» دوباره احیا شد. منوچهر نوذری، ایرج مقبلی، اصغر سمسارزاده، عباس محبی، بیوک میرزایی و بسیاری دیگر، از ماندگارهای این برنامه بوده و هستند که هنوز هم با یاد خاطرات همکاران و مردمانی که عاشق‌شان هستند جلوی بوم صدا می‌روند. بیوک میرزایی یکی از این صداهای آشنا در گفت‌وگو با ایسنا، خبر می‌دهد که این گروه در تدارک برنامه‌ای برای نوروز هستند. او می‌گوید: در حال حاضر ۵۴ نفر در قالب گوینده، بازیگر، نویسنده و هنرمند پیشکسوت با ما همکاری دارند و یکی از چالش‌های جدیدی که با آن روبه‌رو هستیم، بحث نوروز ۱۴۰۲ است که تقریباً از یک هفته گذشته پیش‌تولید آن را کلید زده‌ایم.
تلویزیون
دیشب تلویزیون هم برای شب یلدا سنگ‌تمام گذاشت و تقریباً تمام شبکه‌ها ویژه‌‌برنامه یلدایی داشتند. یکی از شبکه‌های سیما که با دست پر به استقبال شب یلدا رفت، شبکه نسیم بود که برنامه‌های مختلفی را تدارک دید و از هنرمندان برای حضور در ویژه‌برنامه‌ها دعوت کرد؛ برنامه‌هایی که برخی با حضور کمدین‌هایی مثل مهران غفوریان روی آنتن رفت و برخی در ویژه‌برنامه‌ای کتاب‌محور مثل «دیدی نو» پخش شد و برخی هم مثل برنامه «خانه جلال» فضای دورهمی اهل فیلم و کتاب را فراهم کرد. «خانه جلال» در ویژه‌برنامه شب یلدا میزبان چهره‌های ادبی چون ناصر فیض شاعر و هنرمندانی چون ابوالفضل پورعرب، جهانبخش سلطانی، جواد خیابانی و جمعی از شعرای طنزپرداز بود و در این برنامه به آداب و رسوم شب یلدا، حافظ‌خوانی و شاهنامه‌خوانی پرداخته شد و گپ‌وگفت‌های متفاوتی با هنرمندان رقم ‌خورد. نکته گفتنی‌ اینکه این برنامه که در خانه موزه «سیمین و جلال» ضبط می‌شود قصد دارد در آینده و در یکی از آیتم‌های خود به خاطرات سیمین دانشور و زندگی جلال آل احمد بپردازد؛ برنامه‌ای که افتتاحش با شب یلدا و ویژه‌برنامه‌ای به همین مناسبت رقم خورد.
سریال‌
آنهایی که اهل سریال‌ دیدن هستند و سریال‌های ایرانی را دنبال می‌کنند دیروز روز خوبی را سپری کردند چون فصل دوم سریال پوست شیر همزمان با شب یلدا منتشر شد و مخاطبان این سریال حالا می‌خواهند ببینند فصل دوم این سریال قرار است چه اتفاق‌هایی را پیش‌رویشان بگذارد. آخرین سکانس این قسمت مربوط به تصمیم نعیم (هادی حجازی‌فر) مبنی بر شلیک به سمت یکی از متهمان پرونده قتل بود و فصل دوم از جایی آغاز می‌شد که این شخصیت به سمت ماشین پلیس می‌رود و... این سریال در هر قسمت یک خلاصه داستان اختصاصی دارد. در خلاصه قصه این قسمت آمده است:« اینجا باتلاقه، هرچی دست و پا بزنی، بیشتر فرو می‌ری.» پوست شیر مجموعه تلویزیونی ایرانی در ژانر درام جنایی به کارگردانی جمشید محمودی و نویسندگی محمودی و رضا بهاروند است. هادی حجازی‌فر، پانته‌آ بهرام، مهرداد صدیقیان، علیرضا کمالی، پردیس احمدیه، ژیلا شاهی و شهاب حسینی از بازیگران این مجموعه هستند. در خلاصه قصه این سریال آمده است: نعیم که پانزده سال زندان را به عشق دیدن دخترش تاب آورده، پس از رهایی برای دیدار با او دچار بحرانی بزرگ می‌شود.
خطی از گفت‌وگویی
جواد انصافی کارگردان، نویسنده و بازیگر نمایش‌های آیینی و سنتی، سالیان سال است در این حرفه فعالیت می‌کند و بسیاری از مردم ایران‌زمین از همه سنین با او خاطرات خوبی دارند. جواد انصافی از هنرمندانی است که در طول نیم‌قرن فعالیت هنری خود توانست تأثیر بسیاری در حفظ آیین‌ها، بقای فرهنگ کهن و غنی و نیز آیین‌های پرسابقه ایرانی داشته باشد. او در گفت‌وگویی با «ایران تئاتر» از شب چله و آیین‌های نمایشی که در این شب برگزار می‌شدند گفته است: «شب یلدا یکی از مهم‌ترین آیین‌های اصیل ایرانی است. باید بگویم ما از همه آیین‌هایی که در ایران داریم می‌توانیم نمایش‌هایی شادی‌آور و معرف فرهنگ ایران به همگان نشان دهیم. آداب‌ورسوم ما به‌ قدری زیباست که من از آیین شب چله یا شب یلدا کتابی با عنوان «آیین‌های شب یلدا» و «چله زری و عمو چله جون» به نگارش درآوردم. برای نوشتن این کتاب، پژوهشی چهار ساله درباره آیین‌های شب چله در نقاط مختلف ایران انجام دادم و آیین‌های شب یلدا را با موضوعات مختلف در آذربایجان، لرستان، فارس، گیلان، مازندران، تهران و اطراف تهران جمع‌آوری کردم.» 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8085/16/637754/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها