ترامپ در محاصره دموکرات‌های هراسان از انتخابات 2024

اسناد مالیاتی ترامپ افشا می‌شود


لاله مهرزاد/ دموکرات‌ها عزم خود را جزم کرده‌اند تا میخ‌ها را یکی پس از دیگری بر تابوت فعالیت‌های سیاسی دونالد ترامپ به‌عنوان کاندیدای حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 بکوبند. آنها روز گذشته دو روز بعد از اینکه به‌طور رسمی از طریق کمیته تحقیق سنا درباره یورش 6 ژانویه 2021 به کنگره 4 اتهام اساسی که هر یک برای از پا انداختن ترامپ کافی است، متوجه او کردند، خبر دادند، با توافقی که در کمیته مجلس نمایندگان به دست آمده نیز اسناد مالیاتی او را افشا خواهند کرد تا فرارهای مالیاتی او بر همه مردم امریکا آشکار شود.
به گزارش خبرگزاری رویترز،کمیته‌ مجلس نمایندگان امریکا که پرونده‌های مالیاتی ترامپ را بررسی می‌کند،  در آخرین ساعات روز سه‌شنبه به وقت واشنگتن، با اعلام این خبر تأکید کرد، 24 عضو این کمیته به چنین اقدامی رأی مثبت داده‌اند و 16 عضو  مخالفت خود را با آن اعلام کرده‌اند. بنا بر اطلاعاتی که آنها در مرحله نخست فاش کردند، این اسناد مالیاتی مربوط به سال‌های 2015 تا 2021 می‌شود. یعنی از زمانی که او برای شرکت در انتخابات درون حزبی برای انتخابات 2016 آماده می‌شد تا زمانی که کاخ سفید را ترک کرد. طبق قوانین امریکا رؤسای‌جمهور موظف نیستند اظهارنامه مالیاتی خود را افشا کنند، اما از دهه 1970 یعنی از دوره ریاست‌جمهوری جیمی کارتر به این سو، همه رؤسای‌جمهور امریکا به منظور شفافیت این کار را انجام می‌دهند. در مورد ترامپ با توجه به اتهام‌هایی که از قدیم درباره او و احتمال فرارهای مالیاتی‌اش وجود داشت، این حساسیت بیش از دیگران وجود داشت، اما او هرگز حاضر به افشای اسناد مالیاتی‌اش نشد و تلاش‌های دموکرات‌ها برای اینکه او را مجبور به انجام این کار کنند  در طول ریاست‌جمهوری وی به نتیجه نرسید. از همین رو کمیته مجلس نمایندگان امریکا در گزارش خود تأکید کرده است، باید در قوانین موجود تغییراتی لحاظ شود تا رؤسای‌جمهور به‌عنوان یکی از وظایف خود، اسناد مالیاتی‌شان را منتشر کنند،البته سوای  دونالد ترامپ، سازمان تجاری او نیز با مسأله فرار مالیاتی مواجه است. نزدیک به 2 هفته پیش سازمان تجاری ترامپ به‌خاطر یک طرح حساب شده 15 ساله که مربوط به کلاهبرداری‌های مالیاتی این سازمان بود، مجرم شناخته و به پرداخت جریمه‌ای معادل 1.6 میلیون دلار محکوم شد. در پی این اعلام حکم، ترامپ که خود در قبال این پرونده مسئولیتی ندارد مدعی شد، این اتهام زدن و محکومیت بیشتر جنبه سیاسی داشته است تا قضایی. با این حال خود او نیز پرونده دیگری درخصوص کلاهبرداری درباره میزان واقعی ارزش دارایی‌هایش دارد.
حس رهایی دموکرات‌ها
این خبرها و اتهام‌ها شاید در ظاهر فعالیت‌های تجاری ترامپ را هدف گرفته باشد اما مسأله مهم این است که افشای این اسناد که از هم‌اکنون با توجه به اینکه پیشتر نزدیکان ترامپ خبر داده بودند، او هیچ وقت علاقه‌ای به پرداخت مالیات نداشته، مشخص است می‌تواند به خشم عمومی منجر شود، می‌تواند برای او سوای پیامدهای قضایی، تبعات سیاسی بسیاری به دنبال داشته باشد. این همان چیزی است که دموکرات‌ها نیز به دنبال آن هستند. در واقع بعد از پایان کار کمیته تحقیق سنا درباره یورش 6 ژانویه 2021 که طی آن دونالد ترامپ  متهم شد، با اقدامات خود روند رسمی تحقیقات کنگره را مسدود کرده، جامعه امریکا را فریب داده و با انتشار بیانیه‌های غلط و تحریک‌آمیز باعث تهییج هوادارانش برای حمله به ساختمان کنگره امریکا شده است؛ افشای اسناد مالیاتی او می‌تواند باعث شود، حزب جمهوری‌خواه تصمیم بگیرد، روی کاندیدایی که تا این اندازه پرونده‌های مختلف دارد و از نگاه مردم تبدیل شده به کسی که با پرداخت نکردن مالیات به جامعه امریکا ضربه زده است، حساب باز نکند و او را به عنوان کاندیدای نهایی‌اش برای انتخابات 2024 معرفی نکند. در این صورت کاندیدای حزب دموکرات چه جو بایدن باشد، چه هر کس دیگر، می‌تواند آسوده‌خاطر باشد که نماینده رقیب بولدوزرآسا سراغ او نیاید و وی را به عبارتی زیر رگبار کلمات تند خود مدفون نکند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8085/4/637758/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها