جدال «لاچین» به سازمان ملل کشیده شد


جمهوری‌ آذربایجان و ارمنستان در سازمان ملل بر سر گذرگاهی که ارمنستان برای دسترسی به منطقه مورد مناقشه قره‌باغ استفاده می‌کند، بحث و جدل کردند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، «مهر مارگاریان» فرستاده ارمنستان در سازمان ملل متحد جمهوری آذربایجان را به «مسدود کردن غیرقانونی» گذرگاه لاچین و «جلوگیری از دسترسی بشردوستانه» به منطقه‌ای با ساکنان ارمنستانی متهم و در مقابل باکو چنین چیزی را قویاً رد کرد. وی از جمهوری آذربایجان خواست تا «فوراً و بی‌هیچ قید و شرطی» این گذرگاه را باز کند و از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا هیأتی را به محل مورد نظر اعزام و درخصوص حقایق تحقیق و تفحص کنند.
در مقابل «یاشار علی‌اف» نماینده جمهوری آذربایجان در سازمان ملل طی جلسه‌ای در این سازمان که به دستور ایروان تشکیل شد، ارمنستان را به «سوءاستفاده» از جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای «تحریف، دستکاری و جعل» اطلاعاتی متهم کرد و مدعی شد، ارمنستان از این گذرگاه برای «قاچاق غیرقانونی» مواد معدنی، سایر منابع و فعالیت‌های نظامی «سوءاستفاده» می‌کند.در همین حال معاون فرستاده روسیه در سازمان ملل از هر دو کشور خواست تا «خویشتنداری» و از اقداماتی که موجب ایجاد تنش‌ها می‌شوند، جلوگیری کنند. وی افزود: مناقشات میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید از طریق ابزارهای دیپلماتیکی و سیاسی و چهارچوب کمیسیون‌های دوجانبه حل‌وفصل شوند.
ارمنستان و جمهوری آذربایجان، دو کشور منطقه قفقاز اوایل دهه ۱۹۹۰ در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، برای کنترل منطقه مورد مناقشه قره‌باغ با یکدیگر درگیر شدند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8085/4/637761/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها