حسین امیرعبداللهیان پس از دیدار با وزیر خارجه عربستان سعودی در اردن خبر داد

ایران از بازگشت روابط دیپلماتیک با ریاض استقبال می کند


گروه سیاسی/ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که دوشنبه شب به منظور شرکت در اجلاس «بغداد۲» وارد امان پایتخت اردن شد روز گذشته به تهران بازگشت. امیرعبداللهیان در این سفر ضمن شرکت در این اجلاس دیدارهای دوجانبه‌ای نیز با سران و نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده داشت. وی همچنین در نشستی با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیرامون آخرین وضعیت مذاکرات وین، به رایزنی پرداخته بود.در این کنفرانس، تعدادی از نمایندگان کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای شامل عراق، اردن، ایران، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، بحرین، کویت، عمان، ترکیه و البته فرانسه و در کنار اینها نمایندگان اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، شورای همکاری خلیج فارس، گروه ۲۰ و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل مستقر در اردن، حضور داشتند. 
رایزنی دیپلماتیک ایران با عربستان، کویت، عراق، قطر وعمان
اجلاس دوم بغداد فرصتی برای پیشبرد سیاست‌های همسایگی ایران به‌وجود آورده بود و وزیر امور خارجه کشورمان در همین راستا از ظرفیت‌های این اجلاس برای گفت‌وگو با همتایان خود استفاده کرد. در همین  خصوص حسین امیرعبداللهیان در توئیتی به‌زبان عربی از دیدار خود با «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی خبر داد.
 وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان سفر خود به اردن در خصوص روابط با عربستان سعودی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران طرف قطع‌کننده مناسبات دیپلماتیک نبوده و این عربستان سعودی بود که چنین تصمیمی را گرفت و هر زمان که سعودی‌ها برای بازگشت روابط به حالت طبیعی آمادگی داشته باشند، ایران از آن استقبال خواهد کرد. علاوه بر اینها امیرعبداللهیان در جریان سفر به اردن و حضور در نشست «بغداد۲»، گفت‌و‌گوهای دوستانه‌ای با برخی مقامات ازجمله وزیران خارجه عمان، قطر، عراق و کویت نیز داشت.
انتقاد صریح ایران از مواضع ضدایرانی فرانسه
همچنین در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک روز گذشته امیرعبداللهیان در توئیتی از دیدار با وزیر خارجه فرانسه خبر داد و نوشت: در حاشیه کنفرانس «بغداد۲» و گفت‌و‌گوی وزرای خارجه فرانسه و ایران، مداخله فرانسه در امور داخلی ایران را غیرقابل قبول دانستم. وزیر امور خارجه ایران افزود: ترمیم مواضع فرانسه مورد گفت‌و‌گو بود. امیرعبداللهیان گفت: «توافق داریم که مسیر دیالوگ و دیپلماسی مرجح است. جمهوری اسلامی ایران، قوی و مستحکم است.» 
تبادل پیام میان ایران و اردن
علاوه بر این، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه سه‌شنبه شب در حاشیه نشست «بغداد ۲» در اردن، با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن دیدار و درخصوص تحولات منطقه و روابط دوجانبه گفت‌و‌گو کرد. وی ضمن قدردانی از برگزاری موفق نشست «بغداد ۲» توسط اردن، بر ضرورت توسعه همکاری‌های کشورهای منطقه جهت تقویت صلح، ثبات، امنیت و افزایش مراودات اقتصادی و تجاری تأکید کرد.
 وزیر امور خارجه همچنین با تشریح زمینه‌های همکاری مشترک سیاسی و اقتصادی، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای گسترش روابط سیاسی و توسعه مراودات اقتصادی و تجاری با اردن اعلام کرد. در این ملاقات که ولیعهد، نخست‌وزیر، وزیر خارجه و برخی مسئولان امنیتی اردن نیز حضور داشتند، ملک عبدالله دوم پادشاه اردن با اشاره به نگاه توأم با احترام مردم اردن به ایرانیان، خواستار آغاز فصل جدیدی از روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای میان دوکشور شد و سرنوشت محتوم کشورهای مسلمان منطقه را در همکاری و مشارکت در ایجاد ثبات وامنیت متقابل دانست.
 در این ملاقات وزیر امور خارجه پیام کتبی دکتر رئیسی را تسلیم پادشاه اردن کرد و پادشاه اردن نیز از پیام صمیمانه دکتر رئیسی تشکر کرد. 
 بازگشت به ایران
همه موارد فوق درحالی است که کشورهای غربی و به خصوص امریکا در هفته‌های اخیر تلاش داشته‌اند تا تصویری از ایران منزوی به نمایش بگذارند. 
آنها مدعی بودند که اقدامات سیاسی غرب علیه ایران ازجمله هجمه‌های سازماندهی شده واشنگتن و متحدانش با بهانه‌های جدید حقوق بشری باعث شده است تا ایران در نگاه جهان محکوم شود. اما دیپلماسی فعالانه ایران چه در نشست «گفت‌وگوهای تهران» که روز دوشنبه با حضور 70 شخصیت از 36 کشور دنیا در وزارت امور خارجه کشورمان برگزار شد، چه در توافق ایران و هماهنگ کننده اروپا در برجام برای از سرگیری مذاکرات رفع تحریم و همچنین تحرکات بالای دیپلماتیک در اردن، نشان از آن دارد که پروژه «انزوانمایی» از تهران نتوانسته به اهداف خود دست یابد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8085/5/637788/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها