وزیر امورخارجه در مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی مطرح کرد

«پرونده ترور»دردور نهایی مذاکره ایران با عراق


گروه سیاسی/ سالروز شهادت سردار سلیمانی روز گذشته با برگزاری مراسمی در وزارت امور خارجه و نیز انتشار پیام‌ها و بیانیه‌هایی از سوی شخصیت‌ها و نهادها از جمله وزرای اطلاعات و دفاع گرامی داشته شد؛ اعلام مواضعی که نقطه عطف مشترک شان بر حتمی بودن انتقام از عاملان و آمران این ترور بود. 
وزیر امور خارجه در مراسم گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در پرونده شهید سلیمانی از برگزاری دور چهارم مذاکرات ایران و عراق برای پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی و همراهانش در هفته آینده و به میزبانی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: در ابتدای کار دولت سیزدهم یکی از دیپلمات‌های مسلط بر امور حقوقی و بین‌المللی مسئول پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی در عرصه‌های حقوقی و بین‌المللی شد و کمیته ویژه‌ای در وزارت امور خارجه با همکاری نزدیک با قوه قضائیه و بخش حقوقی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس و سایر دستگاه‌ها در داخل کشور تشکیل داده شد و در قالب این اقدامات توانستیم ابعاد حقوقی و بین‌المللی را در مسیر دیپلماتیک توسط این مجموعه و این کارگروه ویژه سرعت بخشیم.
دور نهایی پرونده در عراق
رئیس دستگاه دیپلماسی در تشریح اقدامات انجام شده در راستای پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی و به دست عدالت سپردن متهمان آن با بیان اینکه از طریق سفارت سوئیس در تهران به عنوان دفتر حافظ منافع امریکا بخشی از اقدامات حقوقی را به اطلاع طرف امریکایی رسانده‌ایم، تأکید کرد: برای به دست عدالت سپردن همه عاملان و آمران این ترور امریکایی، دستگاه دیپلماسی لحظه‌ای از انجام وظایف خود کوتاهی نخواهد کرد و تا به دست عدالت سپردن این جانیان و تروریست‌های امریکایی مسئول در ترور سردار سلیمانی آنی به پیگیری‌ها تداوم خواهیم داد.
امیرعبداللهیان در ادامه با اشاره به همکاری دولت عراق در این پرونده و سه دور مذاکره فنی که بین دستگاه قضایی ایران وعراق تاکنون در این زمینه انجام شده، تأکید کرد: همه مستندات مشترک لازم برای ارائه در مسیر پیگیری قضایی و بین‌المللی انجام شده، در این دور نشست نهایی خواهد شد. آخرین مستنداتی که نیاز داشتیم، پذیرش و اعلام رسمی دولت عراق مبنی بر اینکه سردار سلیمانی میهمان رسمی دولت جمهوری عراق بوده است.
وزیر امور خارجه ادامه داد: با اینکه نخست‌وزیر وقت عراق آقای دکتر عادل عبدالمهدی در همان ساعات اولیه ترور سردار بر این موضوع صحه گذاشتند اما در مسیر تبادل اسناد رسمی و یادداشت‌های رسمی برای استفاده از این مستند در مجامع حقوقی و بین‌المللی جهانی ما نیازمند مستندسازی دقیق مشترک با طرف عراقی در این موضوع بودیم.
شهید سلیمانی مولد قدرت در سیاست خارجی
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیگر سخنران مراسم سومین سالگرد شهید سلیمانی نیز با بیان این عقیده که «ماهیت اصلی دستگاه دیپلماسی کشور ما از جنس جهاد است و قلب سیاست خارجی ما در درجه اول دفاع دیپلماتیک از منافع حیاتی ماست و در درجه دوم یک تهاجم سیاسی به قلب سیاست خارجی دشمنان است»، درباره نقش شهید سلیمانی در عرصه سیاست خارجی گفت: اقدامات سردار سلیمانی سیاست‌های امریکا از جمله دولت‌سازی در منطقه را عقیم کرد و می‌توان گفت، کار اصلی سردار سلیمانی ساخت قدرت برای سیاست خارجی ما بود. وی با یادآوری اینکه کار سردار سلیمانی این بود که قدرت امریکا را در طول زمان با فرسایش روبه‌رو کند، افزود: نمی‌شود اجازه بدهیم دشمن کوچکترین برد سلاح‌های خود را به قلب سرزمین ما برساند البته ما کشورهای دیگر را سپر خود نمی‌کنیم.
انتقام سردار سلیمانی در دستور کار دائمی نیروهای مسلح
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز روز گذشته با انتشار پیامی یاد و خاطره سردار سلیمانی را گرامی داشت و تأکید کرد: انتقام خون سردار سلیمانی در دستور کار دائمی نیروهای مسلح کشور است و آمران و عاملان این ترور ناجوانمردانه، در زمان و مکانی که فکرش را هم نمی‌کنند به سزای عمل ننگین خود خواهند رسید و جمهوری اسلامی ایران تعیین کننده زمان و مکان آن خواهد بود و سربازان این مرز و بوم برای آن لحظه تاریخی دست به ماشه هستند و این وعده‌ای تخلف ناپذیر است. 
امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی در ادامه ترور شهید حاج قاسم سلیمانی را که توسط پَست‌ترین انسان‌نماهای تاریخ صورت گرفت مُبین این حقیقت دانست که وی نه تنها مسیر درست در حمایت از حق‌جویان و ملت‌های مظلوم جهان را در پیش گرفت، بلکه خود به مصباح‌الهدایی تبدیل شد که امت اسلام را به سمت اهداف والایی چون حمایت از مستضعفان جهان، آزادی قدس شریف و رهایی ملت‌ها از بند استکبار جهانی رهنمون می‌سازد.
تأکید وزیر اطلاعات بر گرفتن انتقام شهید سلیمانی
حجت‌الاسلام سیداسماعیل خطیب وزیر اطلاعات هم در پیام خود شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را سبب تقویت روحیه مقاومت و استکبارستیزی در سراسر جهان دانست و اظهار داشت: وقوع این جنایت هولناک به دست خبیث‌ترین و شقی‌ترین نمادهای تروریسم دولتی که برگرفته از خلق و خوی ددمنشانه شیطان بزرگ، امریکای جهانخوار بود و حضور مردم قدرشناس ایران و عراق از هر دین، مذهب و مرامی در مراسم تشییع آن پیکرهای پاک و خروش سایر ملّت‌ها و نخبگان عالم به مثابه سیلی جانانه‌ای بر چهره کریه قاتلان خونخوار آنها بود. 
وی در پایان این پیام در عهدی با شهدا تأکید کرد: در دفاع از آرمان مقدس و نورانی آن شهیدان و گرفتن انتقامشان از جانیان خونخوار، از پای نخواهیم نشست.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در بیانیه‌ای به همین مناسبت انتقام از عاملان و قاتلان شهید سلیمانی در زمان ممکن را امری قطعی و تخلف ناپذیر و تکثیر سردار سلیمانی‌ها و ترویج مکتب حاج قاسم را راهبرد کتمان ناشدنی این نهاد انقلابی و مردمی در ایران و منطقه دانست. 
در ادامه این بیانیه دفع فتنه داعش و اشقیای تکفیری از منطقه و امنیت پایدار امروز ایران عزیز، مرهون مجاهدت‌های حماسی و فداکارانه حاج قاسم و مدافعان سرافراز و جاودانه حرم توصیف و تأکید شده است: عمق راهبردی امروز جمهوری اسلامی ایران و پهلو گرفتن در مرزهای مقاومت ضدصهیونیستی، که از ارکان بازدارندگی و ضامن امنیت کشور به شمار می‌رود به عنوان افتخارات بزرگ این سرزمین بایستی برای همیشه تاریخ، به نسل جوان جامعه یادآوری و درس‌های هنرمندانه آن را به نیروهای مسلح و مدافعان امنیت وطن نیز آموخت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8094/1/639029/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها