۱۲ خودرو ی تولید داخل جدید در مسیر ورود به بازار

رکورد تولید ماهانه خودرو شکست


​​​​​​​گروه اقتصادی/ ساماندهی بازار خودرو یکی از برنامه‌های راهبردی وزارت صمت به شمار می‌آید که سکاندار این وزارتخانه بخش قابل توجهی از توان خود را بر اجرای این موضوع متمرکز کرده است. البته در این روند تاکنون برنامه‌های راهبردی متنوعی از جمله شکست قفل واردات خودرو بعد از حدود چهار سال، افزایش عرضه خودرو در بورس کالا برای شفاف‌سازی قیمت، رشد تولید خودروسازان داخلی و مواردی دیگر آغاز شده که می‌تواند نویددهنده برقراری ثبات در بازار خودرو طی چند وقت آینده باشد. این مسائل در حالی مطرح است که سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با ایرنا از عرضه ۱۲ خودروی تولید داخل طی امسال و سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: اگرچه پیش از این هم سه محصول شاهین، آریا و اطلس رونمایی شدند، اما با اضافه شدن ۱۲ محصول جدید به سبد محصولات خودرویی کشور طی امسال و سال آینده، تمام خودروهای قدیمی از رده خارج خواهند شد. وزیر صمت درباره تولید خودروی اقتصادی افزود: ایران خودرو، سایپا و خودروسازان بخش خصوصی در حال پیگیری ساخت خودروی اقتصادی هستند.
 18 درصد رشد تولید خودرو
از آنجا که رشد تولید خودرو می‌تواند تسریع در پاسخگویی به نیاز متقاضیان بازار خودرو را فراهم کند، آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حکایت از تولید ۸۷۶ هزار دستگاه خودرو از ابتدای امسال تا پایان آذرماه و رشد ۱۸ درصدی آن در هم‌سنجی با سال گذشته دارد. البته در مدت مشابه سال گذشته ۷۴۳ هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده بود. براساس این گزارش، بیشترین تولید خودرو انجام شده در این مدت مربوط به دسته خودروهای سواری با ۷۶۰ هزار دستگاه بود که ۸۶.۷ درصد از مجموع تولیدات را تشکیل می‌دهد. این میزان تولید در مقایسه با ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ رشد ۱۳ درصدی داشت. در دسته تولید وانت هم، خودروسازان داخلی با ثبت رشد ۵۱ درصدی، ۸۹ هزار دستگاه تولید داشتند.
رکورد تولید ون و خودروهای سنگین
همچنین بالاترین رشد تولید خودروسازان در بخش ون با ۳۶۰ درصد ثبت شد. در این بخش امسال ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تولید به ثبت رسید، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته فقط ۵۵۰ دستگاه بود البته تا پایان آذر ماه یک‌هزار و ۷۶۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس در کشور تولید شد که حاکی از رشد ۴۹ درصدی است. در این روند افزایش تولید خودروهای سنگین (کامیونت، کامیون و کشنده) به میزان حدود ۱۶۶ درصد در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ با تولید ۲۳ هزار دستگاه به ثبت رسید.
 بیشترین تولید ماهانه طی پنج سال
برپایه این گزارش، در آذرماه امسال حدود ۱۲۸ هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که بیشترین میزان تولید ماهانه خودرو طی پنج سال گذشته است. این آمار نسبت به ماه پیش نیز افزایش 5 درصدی نشان می‌دهد. در این ماه تولید بیشترین خودرو در پنج سال اخیر در گروه سایپا به تعداد حدود ۴۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه رخ داد که نسبت به ماه پیش افزایش 3 درصدی داشت. همچنین تولید بیشترین خودرو در چهار سال اخیر در ماه جاری در گروه ایران‌خودرو به تعداد حدود ۶۲ هزار دستگاه به ثبت رسید که حاکی از افزایش 8 درصدی نسبت به ماه پیش است.
۴۰۷ درصد رشد تولید خودروی کامل
 البته در ۹ ماهه امسال، افزایش تولید خودروی کامل در دو خودروساز بزرگ کشور به میزان حدود ۴۰۷ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال به ثبت رسید. کل تولید خودروی کامل تا پایان آذرماه ۱۴۰۰حدود ۱۳۴ هزار دستگاه بود که امسال این رقم به بیش از ۶۷۸ هزار دستگاه رسید. اگرچه در این مدت، کاهش تولید خودروی ناقص در ایران‌خودرو و سایپا به میزان حدود ۹۱ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال محقق شد، اما کل تولید خودروی ناقص پارسال حدود ۵۴۳ هزار دستگاه بود که این آمار سال جاری حدود ۵۰ هزار دستگاه است.
صفر شدن خودرو‌های کف پارکینگ
همچنین کاهش خودروی موجود در کف پارکینگ دو خودروساز بزرگ کشور از دیگر آمارهای قابل توجه است، به‌طوری که کل خودروهای موجود در پارکینگ در سال گذشته حدود ۱۷۳هزار دستگاه بود و در سال جاری تقریباً به صفر رسید. بر اساس این گزارش، کاهش تعهدات معوق در دو خودروساز بزرگ کشور به میزان حدود ۶۳ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال (تعهدات معوق پارسال حدود ۲۱ هزار دستگاه بود و سال جاری به کمتر از هشت هزار دستگاه رسید) و کاهش تعهدات کل در دو خودروساز بزرگ کشور به میزان حدود ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال (تعهدات کل پارسال حدود ۴۹۰ هزار دستگاه بود که در سال جاری به کمتر از ۴۳۰ هزار دستگاه رسید) قابل توجه است.
تداوم کاهش تدریجی قیمت خودرو
 این مسائل در حالی مطرح است که چندی پیش وزیر صمت اظهار داشت: در ۹ ماه نخست سال 1401 تقریباً به اندازه ۱۲ ماه سال گذشته خودرو تولید شده است. فاطمی امین شکست انحصار در صنعت خودرو را یکی از اولویت‌های بنیادین برشمرد و افزود: طی ۶ ماه آینده ۷۰۰ هزار خودروی داخلی و ۲۰۰ هزار خودروی وارداتی هم عرضه خواهد شد که در قالب طرح‌های فروش فوری یا پیشفروش چند ماهه خواهد بود. این حجم از عرضه، بسیاری از تقاضا‌ها را پاسخ خواهد داد و آشفتگی موجود را رفع خواهد کرد.وزیر صمت گفت: قیمت بخش زیادی ازاولین محموله ۲۷ هزار دستگاه خودرو ثبت سفارش شده وارداتی ۱۰ هزار دلار یا کمتر هستند و خودروهای اقتصادی محسوب می‌شوند. همچنین در این روند با عرضه خودروهای وارداتی و ایجاد رقابت در بازار، بتدریج قیمت خودروهای تولید داخل و خودروهای کارکرده پایین خواهد آمد و  تداوم روند کاهش تدریجی قیمت خودرو محقق می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8094/1/639031/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها