تولد قاتل تلویزیون


گفته می‌شود هیچ رسانه‌‌ای نمی‌تواند جایگزین کامل رسانه دیگری باشد اما ‌‌آیا با تغییرات مکرر فناوری‌های رسانه‌‌ای ‌‌این گفته در‌‌ آینده نیز محلی از اعراب خواهد داشت؟
زمانی که مطبوعات چاپی با صدای رادیو به لرزه درآمد شاید مردم گمان می‌کردند جذابیت آن صداها از پشت یک جعبه پلاستیکی با چند مدار الکترونیکی موجب می‌شود  خوانش روزنامه برای همیشه کنار گذاشته شود.
بعدها تلویزیون که به پرده جادویی شهرت یافته بود، نه تنها صدا که تصاویر متحرکی را به بیننده عرضه می‌کرد که به هیچ عنوان در توان روزنامه نبود. به یاد داریم  تلویزیون‌ها در جعبه‌های شیک دردار جاسازی  و در خانه‌ها با دقت و وسواس نگهداری می‌شدند.
بعدها وقتی ‌‌اینترنت بشریت را قبضه کرد، روزنامه‌ها برخط شدند و ‌‌این بار می‌توانستند حتی ویدیو را  در سایت خود بارگذاری کنند.
زمانی  که سرعت رشد فناوری‌های رسانه‌‌ای به ثانیه رسید  و گوشی‌های هوشمند در جیب هر شهروند جاخوش کرد، همه بر‌‌این تصور بودند که مرگ روزنامه، رادیو، تلویزیون و رسانه برخطی مانند آژانس‌های خبری فرا رسیده است، اما واقعیت این بود که هیچ رسانه‌‌ای به صورت کامل به موزه تاریخ نپیوست.
این روزها «هواوی» فناوری جدیدی  ارائه کرده که معتقد است قاتل تلویزیون خواهد شد و ادعایش این است که روزی می‌رسد که با این فناوری‌ها، دیگر گوشی تلفن همراه بخشی از گذشته خواهد بود.
فناوری که تحت عنوان عینک هوشمند یکی از رسانه‌های پوشیدنی در دنیای امروز است. ‌‌این عینک سبک با وزن 51 گرم در ظاهر شبیه یک عینک است ،اما قابلیت‌های گوشی همراه را در خود دارد و در صورتی که صفحه نمایشی در اختیار داشته باشد، می‌تواند به شکل قابل توجهی در پخش تصاویر، عمل کند. قابلیت‌‌ این عینک نمایش تصویر  روی صفحه نمایش مجازی 120‌‌ اینچی است و کاربر می‌تواند از طریق آن تماس بگیرد، تصویری را مشاهده کند، عکس بگیرد، مطلبی را ترجمه کند و حتی با کمک آن مسیریابی و حرکت کند.
چنین قابلیتی بیش از حد تصور به ما نزدیک است؛ زمانی که رسانه لباسی بر تن ما خواهد شد و همه جا ما را همراهی خواهد کرد، آن هم در حالی که به حدی سبک و منعطف طراحی شده که وجودش حس نمی‌شود، مانند عینک هوشمند هواوی که اندازه تراشه آن به اندازه یک دانه برنج است.
رسانه‌ها در حال تسلط بر تمام حوزه‌های زندگی ما هستند، در ظاهر برای یکدیگر قدرت‌نمایی می‌کنند، اما در واقعیت شاخ و شانه‌شان برای بشریت است؛ بشریتی که خود خالق آن بوده و گویا در مسیری قرار گرفته که روزی مطیع چشم و گوش بسته آن خواهد شد.  

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8096/16/639223/1
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها