به بهانه فناوری جدید دیزنی در سینما

پیرکردن چهره آدم‌ها تلاش سؤال برانگیز هوش مصنوعی


هوش مصنوعی در حالی از سوی شرکت دیزنی برای پیر کردن چهره آدم‌ها دخالت داده می‌شود که هنوز نتوانسته به قدرت انسان دست یابد.
یکی از شگفتی‌های صنعت سینما، چهره‌پردازی است. هنری که می‌تواند شخصیت جدیدی از بازیگر را به وجود آورده و مقابل تماشاگر قرار دهد. چهره‌پردازی و گریم به حدی از اهمیت برخوردار است که می‌تواند بار روانی نقش را به مخاطب القا کند و در واقع کل خط داستانی فیلم را شکل دهد.
در کنار اهمیت آن چهره‌پردازی یکی از کارهای زمان‌بر و هنرمندانه است که به نقل از جلال‌الدین معیریان، «هنری است بر پایه نقاشی، مجسمه‌سازی و آرایش». هنرمند چهره‌پرداز ساعت‌ها برای شکل دادن یک شخصیت تلاش می‌کند و در واقع با تلفیق هنرهای مختلف شخصیت تحت گریم را به شخصیت دیگری تبدیل می‌کند. این تبدیل هرقدر استادانه‌تر، تأثیرگذارتر خواهد بود. بخشی از چهره‌پردازی که دیزنی برای سرعت بخشی به تولیدات معرفی کرده است، ابزار هوش مصنوعی است که می‌تواند بازیگر را در کسری از زمان پیر کند.

FRAN تجربه دست درازی به قدرت هنرمندانه انسان
سایت ورج در خصوص اقدام دیزنی به تمایز و معایب آن اشاره داشته و معتقد است «FRAN ابزار هوش مصنوعی جدیدی است که می‌تواند به طور قانع کننده‌ای یک بازیگر را در کسری از زمان پیر کند.
FRAN (که مخفف شبکه پیری مجدد چهره است) یک شبکه عصبی است که با استفاده از یک پایگاه داده بزرگ شامل جفت‌های صورت مصنوعی تولید شده به‌طور تصادفی در سنین مختلف آموزش داده شده است. هزاران تصویر از افراد واقعی در سنین مختلف که حالت چهره، ژست، نور و پس‌زمینه یکسانی را به تصویر می‌کشند، در این سامانه گنجانده شده و در واقع این نرم‌افزار قادر به پیش‌بینی این واقعیت است که اگر فرد پیر شود کدام قسمت‌های صورت او چین خواهد خورد.»
این هنر فناورانه در وضعیتی به‌عنوان بهترین فناوری پیرکردن چهره شناخته شده است که به نوعی دست درازی به قدرت هنری انسان است.
کاهش مداخله انسان و مصنوعی‌سازی تمامی تولیدات حتی در مبحثی مانند چهره‌پردازی در فناوری‌هایی از این دست نشان می‌دهد که سینما بار هنری خود را با بار فناوری و صنعتی جایگزین می‌کند.

هنوز جای کار داریم
مشابه این اقدام دیزنی قبلاً نیز تجربه شده است. برخی فیلترها در شبکه‌های اجتماعی به سادگی می‌تواند چهره پیر شما را نشان دهد اما نگاه حرفه‌ای برای استفاده در صنعت سینما از آمال برنامه FRAN است.
با وجود این هنوز جای کار داریم؛ چرا که این نرم افزار نمی‌تواند فعلاً تمامی ابعاد پیری که به‌صورت طبیعی در چهره انسان پدید می‌آید را تشخیص دهد. در واقع بانک اطلاعاتی فعلاً محدود به چین و چروک‌های حاصل از صورت است و فعلاً نرم افزار قادر به تشخیص و اعمال سفید شدن موی سر نیست. دیزنی فناوری خود را در حال توسعه می‌داند اما به موازاتی که هوش مصنوعی می‌خواهد در همه جا قدرت خود را تثبیت کند، همچنان صنعت سینما به گریمور و چهره‌پرداز نیازمند است.
با اینکه این تجربه اول دیزنی نیست و مداخله در چهره‌پردازی با کمک فناوری هم تازگی ندارد اما سؤال اینجاست که آیا روزی هوش مصنوعی قادر به شخصیت‌سازی در سینما و القای اندیشه خود در این هنر خواهد شد؟ هنری که همه‌گیر و فریبنده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8096/17/639225/1
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها