با تمهیدات دولت سیزدهم شرکای تجاری ایران در یکسال و نیم اخیر افزایش یافته است

راه‌اندازی خط کشتیرانی مستقیم ایران و برزیل تا دو ماه دیگر


گروه اقتصادی/ از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم توجه به بازارهای جدید در کنار احیای بازارهای تجاری گذشته در دستور کار دستگاه دیپلماسی و سازمان توسعه تجارت قرار گرفت؛ حال یکی از بازارهایی که ایران توانسته در آن ورود کند، برزیل است. 
از اواخر سال گذشته همکاری‌های اقتصادی ایران و برزیل رنگ و بوی جدی به خود گرفت و براساس آخرین خبرها قرار شده خط کشتیرانی مستقیم ایران و برزیل تا پایان سال راه‌اندازی شود.
بر این اساس سیدفخرالدین عامریان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل گفت: راه‌اندازی خط کشتیرانی مستقیم با برزیل در راستای توسعه صادرات مواد غذایی و میوه است.
او ادامه داد: برزیل یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نهاده‌های دامی به کشورمان است. تجارت دو کشور در سال گذشته حدود ۶ میلیارد دلار بوده که حدود 4 میلیارد دلار آن واردات کالا از برزیل به کشورمان بوده است.
عامریان افزود: از سال گذشته با تهاتر کالا بین ایران و برزیل مشکل تبادلات بانکی بین دو کشور حل شده است.
او با اشاره به ترانزیت کالا بین ایران و برزیل گفت: یکی از مشکلات اصلی در صادرات موادغذایی و میوه به برزیل، نبود کشتی کانتینربر است که با حمایت دولت بخصوص سازمان بنادر و دریانوردی تا پایان سال این مشکل نیز برطرف خواهد شد.
در مقطع فعلی تراز تجاری دو کشور به نفع برزیل است اما بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که اتاق مشترک ایران و برزیل دارد و همچنین سازمان توسعه تجارت، تا نیمه اول سال آینده تراز تجاری به نفع ایران خواهد شد. بر اساس اعلام فعالان اقتصادی و آنهایی که به تازگی وارد این بازار شدند، تقاضا برای کالاهای ایرانی  بخصوص میوه بسیار زیاد است و از همین رو می‌توان حجم صادرات را در مدت کوتاه افزایش داد. بدین جهت باید تأکید کرد برزیل فرصت مناسبی برای توسعه تجارت با امریکای جنوبی است.
برخی از فعالان اقتصادی عنوان می‌کنند اگر از سال‌های گذشته وارد بازار امریکای جنوبی شده بودیم اکنون به صادرات پایدار رسیده بودیم و بهتر می‌توانستیم کالاها و محصولات ایرانی را به کشورهای جدید ارسال کنیم.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل گفت: با توجه به ظرفیت‌های صادرکنندگان ایرانی و همچنین فرصت‌های بازار کشور برزیل، ما به‌عنوان اتاق مشترک تلاش داریم به تنظیم روابط تجار ایرانی با شرکت‌های برزیلی کمک و مسیر مناسب را ایجاد کنیم.
او تصریح کرد: صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، فولاد، تجهیزات و تولیدات شرکت های دانش‌بنیان و خدمات فنی و مهندسی، خشکبار، میوه و صنایع دستی، با بررسی فرصت‌های خود در کشور برزیل به برنامه‌ریزی برای ورود به بازار این کشور و البته سایر کشورهای حوزه امریکای جنوبی بپردازند و قطعاً اتاق مشترک ایران و برزیل به‌عنوان اولین اتاق مشترک در برزیل که دارای دفتر فعال و مستقر در سائوپائولو است تسهیل کننده روابط تمامی تجار با طرف خود در برزیل خواهد بود.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل با اشاره به اینکه برای توسعه صادرات به برزیل چند مانع اصلی وجود دارد، گفته بود: نخستین مورد بُعد مسافت و مشکلات حمل‌ونقل است. به خاطر تحریم‌ها کشتیرانی‌های بین‌المللی به بنادر ما رفت و آمد ندارند و متأسفانه تجار ما الان کالاها را توسط یکی از بنادر واسطه مثل جبل‌علی در دوبی با کانتینر دیگری از آن مبدأ به برزیل حمل می‌کنند. بارگیری مجدد در کشور ثالث بخشی از مزیت رقابتی کالای ایرانی را از بین برده و هزینه تمام‌شده صادرات را نیز افزایش می‌دهد. در این زمینه راه‌اندازی خط مستقیم کشتیرانی می‌تواند تا حد زیادی این مانع را برطرف کند ولی با وجود مذاکرات با کشتیرانی ایران تاکنون اقدامی نشده و علت آن نیز به صرفه نبودن حمل تعداد کم کانتینر نسبت به ظرفیت بالای این کشتی‌ها است.
امریکای جنوبی 15 کشور دنیا را در خود جای داده است و نزدیک به 6 درصد از جمعیت جهان در این منطقه سکونت دارند که کشور برزیل به‌عنوان پهناورترین کشور امریکای جنوبی نقش بسزایی در اقتصاد منطقه خود دارد، بنابراین تصمیم بر این است  با ایجاد شبکه تجار ایرانی نقش بسزایی در توسعه تجارت ایران با امریکای جنوبی بویژه کشور برزیل داشته باشیم.
چندی پیش لودمار گونسالوس آگیلار نتو، سفیر برزیل در تهران گفته بود: تحریم‌ها نتوانسته مانعی برای تجارت ایران و برزیل شود و نه‌ تنها صادرات برزیل به ایران کم نشده، بلکه بیشتر شده است و برزیل شریک خوبی برای ایران بوده و سعی در گسترش آن داریم. برزیل در صنعت، تجارت و کشاورزی توسعه خوبی داشته است و می‌توانیم آن را به ایران انتقال بدهیم.
او ادامه داده بود: از ایران توقع داریم محصولات خود را در نمایشگاه برزیل ارائه کند. وقتی مردم برزیل آشنایی نسبت به محصولات ایرانی ندارند چگونه می‌توانند از آن آگاه شده و استفاده کنند؟ شناخت دو کشور برای همدیگر آسان نیست ولی غیرممکن هم نیست.
برزیل یکی از تولیدکنندگان بزرگ غلات در جهان است و ایران بیش از ۴۰ درصد از نیاز خود را در این حوزه از برزیل وارد می‌کند. در حال حاضر برزیل برخی اقلام مصرفی مورد نیاز ایران از جمله ذرت، سویا، روغن آفتابگردان و سویا، کنجاله سویا و گوشت و شکر را تأمین می‌کند.

برش
​​​​​​​تحریم‌ها نتوانسته مانعی برای تجارت ایران و برزیل شود و نه‌ تنها صادرات برزیل به ایران کم نشده، بلکه بیشتر هم شده است
در مقطع فعلی تراز تجاری دو کشور به نفع برزیل است اما بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که اتاق مشترک ایران و برزیل دارد و همچنین سازمان توسعه تجارت، تا نیمه اول سال آینده تراز تجاری به نفع ایران خواهد شد

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8096/7/639246/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها