با هدف توسعه ناوگان کشتیرانی و افزایش ترانزیت

ایران و روسیه قرارداد ساخت کشتی امضا کردند


گروه اقتصادی/ افزایش عملکرد بنادر شمالی با هدف رشد ترانزیت در حال حاضر یکی از برنامه‌های اصلی در توسعه زیرساخت و ناوگان دریایی است. ایران و روسیه تفاهمنامه ترانزیت 10 میلیون تنی در سال را امضا کرده‌اند و به همین دلیل ناوگان برای حمل بار ترانزیتی روسیه از دریای خزر در حال تأمین است. اخیراً مدیرعامل کشتیرانی از خرید 8 فروند شناور برای حمل بار در دریای خزر خبر داده بود. اکنون نیز مهدی آکوچکیان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان روسیه از امضای قرارداد ساخت کشتی با روسیه خبر داده است. او در مراسم امضای قرارداد ساخت یک فروند کشتی توسط روسیه که به سفارش بندر ایرانی- روسی سالیانکا انجام شد، اظهار داشت: در ماه‌های گذشته شاهد تلاش روزانه نهادهای ذی‌ربط ایرانی و روس برای ارتقای سطح فعالیت‌های تجاری و افزایش همکاری‌های اقتصادی هستیم.
سرکنسول ایران در آستراخان روسیه بر اهمیت وجود زنجیره ارزش کامل در جهان کنونی تأکید کرد و افزود: بندر سالیانکا همزمان با نگاه توسعه‌ای به روابط میان ایران و روسیه، با خرید کشتی به این مهم پرداخته و با تکمیل چرخه حمل بندری، تأثیر مثبتی بر کاهش قیمت نهایی کالاهای صادراتی ایران و روسیه و در پی آن افزایش سطح کیفی زندگی مردم دو کشور خواهد داشت.
وی از امضای قرارداد ساخت کشتی میان ایران و روسیه به‌عنوان گام بزرگی در راستای توسعه مناسبات تجاری و بازرگانی یاد کرد و با اشاره به قابلیت‌های حمل انواع بار توسط این نوع کشتی‌ها، ابراز امیدواری کرد: با عقد قرارداد و خرید کشتی‌های بیشتر نیاز کشتیرانی در خزر تأمین شود.
آکوچکیان به اجرایی شدن ارسال کالا در چهارچوب کریدور شمال- جنوب توسط بندر سالیانکا اشاره و اظهار داشت: در راستای توسعه این کریدور بسیار مهم و حیاتی به تأمین کشتی‌های بیشتر و تقویت زیرساخت‌های خدمات بندری نیاز است.
وی از آمادگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آستراخان برای حمایت از فعالیت‌های توسعه‌ای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با همکاری مقامات استان آستراخان کار انتقال مالکیت زمین‌های اطراف بندر سالیانکا برای توسعه پسکرانه آن هر چه سریع‌تر انجام پذیرد.
در این مراسم محمدرضا مدرس خیابانی، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با ابراز خرسندی از توسعه روابط تجاری ایران با روسیه، گفت: توسعه این گونه فعالیت‌ها همچون خرید کشتی می‌تواند در حوزه‌های تجاری و حمل بار میان ایران و روسیه مؤثر واقع شود.
وی با اشاره به امضای قراردادهای بین مقام‌های کشتی‌سازی روسیه و بندر سالیانکا، افزود: امیدوارم بر اساس مفاد این قرارداد و در موعد مقرر شناور تحویل شود و بتوان قرارداد ساخت شناورهای دیگری را نیز با سازندگان به سرانجام رساند.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تصریح‌ کرد: با همت شرکت کشتیرانی دریای خزر توسعه روابط بین استان‌های جنوبی روسیه از بنادری که در منطقه آستراخان هستند انجام شده که امید می‌رود با کمک سرکنسول جمهوری اسلامی ایران، پسکرانه‌های بندر نیز هرچه سریع‌تر توسعه پیدا کند تا سرعت تخلیه و بارگیری افزایش یابد.
همچنین کامبیز جهانبانی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر نیز در این مراسم گفت: مقرر است چهار شناور دیگر هم به ناوگان کشتیرانی دریای خزر اضافه شود که البته این امر مستلزم آن است که خدمات بهتر و بیشتری به شناور‌های عبوری ارائه داده شود.
بر اساس این قرارداد شناور مذکور که از نوع جنرال کارگو می‌باشد باید طی ۹ ماه آینده تحویل شود. بر همین اساس شناور پس از ترک یارد کشتی‌سازی، همزمان قابلیت حمل حداقل ۲۰۰ دستگاه کانتینر را خواهد داشت که کمک بزرگی به حمل بار در قالب کریدور شمال - جنوب خواهد نمود.
افزایش همکاری‌های ترانزیتی ایران -امارات
علاوه بر افزایش فعالیت بنادر شمالی در راستای رشد ترانزیت، در بنادر جنئبی نیز شاهد افزایش ترانزیت، تخلیه و بارگیری کالا هستیم و همکاری‌های چندجانبه با کشورهای حاشیه خلیج فارس در این رابطه در حال افزایش است.
در همین راستا، روز گذشته علی‌اکبر صفایی، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با سفیر امارات متحده عربی در ایران، با هدف تحکیم روابط اقتصادی و توسعه همکاری‌های بندری و دریایی بین تهران و ابوظبی با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی دیدار و گفت‌وگو کرد.
صفایی طی دیدار با سفیر امارات در ایران با اشاره به راهبرد دولت سیزدهم برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و ارتباطات حسنه با کشورهای همسایه، توسعه روابط دریایی بین دو کشور ایران و امارات متحده عربی را حائزاهمیت دانست.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه توسعه همکاری‌های دریایی، ترانزیتی و ارتباطات بندری با ابوظبی آمادگی دارد، تأکید کرد: ارتباط ترانزیتی و بندری بین تهران و ابوظبی با کشورهای آسیای مرکزی و سایر کشورها می‌تواند به سرعت شکل گرفته و خیلی سریع رونق بگیرد.
صفایی همچنین از آمادگی سازمان بنادر و دریانوردی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های بندری و دریایی امارات در بنادر جنوب ایران بویژه بندر شهید رجایی و بندر چابهار خبر داد و گفت: در بندر چابهار ظرفیت‌های بسیار خوبی فراهم شده و بخش خصوصی امارات متحده می‌تواند در قالب قراردادهای بلندمدت در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کند.
بنا بر این‌ گزارش، سیف محمد عبید الزعابی، سفیر امارات متحده عربی در ایران نیز در این دیدار با تأکید بر گسترش روابط اقتصادی در حوزه حمل‌ونقل دریایی بین تهران و ابوظبی، از اعتماد و علاقه دولت امارات برای توسعه همکاری‌های بندری و دریایی با ایران خبر داد.
الزعابی با اشاره به ظرفیت‌های شرکت‌‌های امارات متحده برای سرمایه‌‌گذاری بندری و دریایی در کشورهای همسایه، علی‌الخصوص ایران، از بازدید میدانی توسط کارشناسان از بنادر ایران در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
سفیر امارات متحده عربی در تهران، همچنین با اشاره به زیرساخت‌های بسیار خوب حمل‌نقلی و ترانزیتی در این کشور، از رویکرد ایران برای توسعه همکاری‌های ترانزیتی با کشورهای CIS استقبال کرد.
عملیـــات تخــلیــه و بارگیـــری 
بنادر تجاری
آمار تجاری بنادر نیز نشان می‌دهد در 8 ماهه امسال رشد عملیات ثبت شده است. میزان عملیات تخلیه و بارگیری بنادر تجاری کشور در 8 ماهه سال‌جاری 100 میلیون تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (98 میلیون تن) 2 درصد افزایش داشته است. میزان عملیات کانتینری بنادر در 8 ماهه سال‌جاری 1554 هزارTEU بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 1386 هزار (TEU 12) درصد افزایش داشته است.
بیشترین و کمترین میزان تخلیه و بارگیری و عملیات کانتینری در بنادر کشور در 8 ماهه سال 1401 به ترتیب مربوط به بندر شهید رجایی و بندر بوشهر و اروندکنار است. بر این اساس در 8 ماهه 1401، بیشترین میزان تخلیه و بارگیری به میزان 50 میلیون تن و بیشترین عملیات کانتینری به میزان 1.3 میلیون  TEUمربوط به بندر شهید رجایی است. بندر اروندکنار با 4 هزار تن تخلیه و بارگیری و بندر نوشهر با 114 TEUعملیات کانتینری به ترتیب کمترین عملیات را در تخلیه و بار‌گیری و عملیات کانتینری ثبت کرده‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8096/7/639247/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها