مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت اعلام کرد

صادرات ۱۰۰ میلیون دلاری محصولات چرمی


مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت اعلام کرد
صادرات ۱۰۰ میلیون دلاری محصولات چرمی
 از اواخر سال گذشته سیاست‌های تشویقی اتخاذ شد تا تولیدکنندگان کیف و کفش و محصولات چرمی مازاد تولید خود را صادر کنند؛ یکی از بازارهای کلیدی که به تولیدکنندگان پیشنهاد شد، روسیه است. با شروع مناقشه اوکراین و روسیه اکثر برندهای کیف و کفش و محصولات چرمی از روسیه خارج شدند، از همین رو فرصت مناسبی برای ایران ایجاد شده تا در بازار روسیه حضور پیدا کند. در حال حاضر صادرات محصولات چرمی کشور حدود 100 میلیون دلار است و این در حالی است که با رسیدن به بازار روسیه و پشت‌سر گذاشتن رقبای چین و ترکیه می‌توان رقم صادراتی در محصولات چرمی را 3 برابر کرد.
در حوزه کیف و کفش هم ایران توانایی بالایی  در صادرات دارد. مسئولان وزارت صمت می‌گویند به طور متوسط سالانه 120 میلیون دلار صادرات کفش است و این در شرایطی است که می‌توان عدد یاد شده را به یک میلیارد دلار رساند.
مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ارزش صادرات محصولات چرمی کشور سالیانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار است. محسن گرجی افزود: دولت به‌ منظور ارتقای صادرات محصولات چرمی در حوزه ترجیحات تعرفه‌ای اقداماتی انجام داده و اکنون در حال پیش بردن تعرفه ترجیحی با کشورهای اوراسیا و شانگهای است.
او با اشاره به اشتغال‌ به کار بیش از ۵۰ هزار نفر در ۱۱ هزار واحد صنعتی کیف، کفش و چرم در سراسر کشور، بیان‌ داشت:‌ از ابتدای امسال تا پایان آذرماه ۱۵۰ میلیون جفت کفش و ۸۰ میلیون فوت‌مربع انواع چرم در کشور تولید شد.
گرجی ظرفیت سالیانه تولید انواع کفش و پاپوش را ۲۷۰ میلیون جفت برشمرد و از داخلی‌سازی بیش از ۹۵ درصدی در صنعت کیف، کفش و محصولات چرمی خبر داد. به استناد آمارهای ارائه شده، ایران از حیث صادرات کفش جایگاه 94 را در اختیار دارد و همچنان ناکام در صنعت کفش است. از سویی آمار‌ها نشان می‌دهد تولید 75 درصد کفش جهان در انحصار چهار کشور آسیایی است لذا پیش‌بینی شده است ارزش بازار کفش در سال 2027 به قیمتی بالغ بر 500 میلیارد دلار برسد. همچنین باید عنوان کرد در سال 2019 ارزش صادرات کفش چرم طبیعی ایران حدود 750 هزار دلار بوده است.
در این میان رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران گفت: متوسط صادرات تولیدات کیف، کفش و محصولات چرم ایرانی در سال‌های گذشته افزون بر یکصد میلیون دلار بوده است؛ عمده این صادرات به کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان و افغانستان انجام می‌شود. رسول شجری، روسیه را بازاری پرپتانسیل برای صادرات این دسته از محصولات ایرانی برشمرد و یادآور شد: در گذشته تلاش‌هایی برای حضور و نفوذ هرچه بیشتر در این بازار انجام شد و حتی برخی واحدها در این کشور مستقر شده بودند، اما به دلیل پاره‌ای مشکلات و تحریم‌ها ممکن نشد.
او خاطرنشان‌ کرد: امروز با حمایت‌های ویژه وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، امیدها برای حضور پررنگ در بازار روسیه بیشتر شده است و امیدواریم در سال ۱۴۰۲ بتوانیم ضمن حضور در نمایشگاه‌های این کشور در بازار آن نیز حضوری قوی داشته باشیم.
این مقام صنفی ادامه‌ داد:دستیابی به صادرات مستمر یکی از درخواست‌های فعالان این صنعت است که در این زمینه شاهد حمایت‌های بی‌دریغ وزارت صمت هستیم. 
او بیان‌ داشت: خواستار ارائه تسهیلات صادراتی هستیم، به ویژه انتظار می‌رود رایزنان اقتصادی ما در دیگر کشورها بخصوص کشورهای همسایه و منطقه که مصرف‌کننده عمده محصولات ایرانی هستند، به فراهم کردن شرایط و زیرساخت‌های لازم بپردازند.
رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران همچنین از تلاش‌های سازمان توسعه تجارت، وزارت امور خارجه و اتاق بازرگانی در این مسیر تقدیر کرد و گفت: با توجه به شرایط عمومی اقتصاد کشور و مواجهه با برخی مشکلات، فعالان این صنعت نیز با دشواری‌هایی مواجه هستند که مهم ترین آنها کمبود نقدینگی است. 
او اضافه‌ کرد: اکنون ۲۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز این صنعت از خارج کشور تأمین می‌شود و اتفاقاً مواد کلیدی است که امید می‌رود برخی موانع پیش‌روی تأمین مواد اولیه داخلی برطرف شود.


برش
​​​​​​​ظرفیت سالیانه تولید انواع کفش و پاپوش ۲۷۰ میلیون جفت است
ایران بیش از ۹۵ درصد در صنعت کیف، کفش و چرم، داخلی‌سازی انجام داده است
دولت به‌ منظور ارتقای صادرات محصولات چرمی در حوزه ترجیحات تعرفه‌ای اقداماتی انجام داده و اکنون در حال پیش بردن تعرفه ترجیحی با کشورهای اوراسیا و شانگهای است
عمده صادرات کفش ایران به کشورهای عراق، جمهوری‌آذربایجان و افغانستان است

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8096/7/639248/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها