با تسهیلات بی‌سابقه دولت به مرغداران محقق شد

افزایش 30 درصدی جوجه‌ریزی در 4 ماه اخیر


امین محمودی
خبرنگار
​​​​​​​

با توجه به تسهیلات اعطا شده دولت سیزدهم به تولیدکنندگان و اتحادیه، صفر شدن عوارض صادراتی مرغ، جمع‌آوری مرغ مازاد توسط شرکت پشتیبانی امور دام، رفع تعهد ارزی صادرکنندگان مرغ و بیمه 100 درصدی تولیدات مرغداران طی چهار ماهه اخیر، میزان جوجه‌ریزی با افزایش 30 درصدی روبه‌رو شده است.
به طوری که تابستان سال جاری میزان جوجه‌ریزی 90 میلیون قطعه بود ولی طی چهار ماه اخیر به ترتیب این میزان به 112، 124، 120 و 112 میلیون قطعه رسیده که همین امر خود گواه افزایش تولید مرغ و عرضه آن در کشورمان است. از همین رو طی یک ماه اخیر میزان گوشت مرغ آماده تحویل به بازار بیش از نیاز مصرفی مردم بوده، تا آنجا که رفته‌رفته قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار کاهش یافته است.
کاهش قیمت مرغ گرم به 47 هزار تومان
قیمت مرغ گرم در میادین میوه و تره‌بار تهران در روز‌های گذشته 51 هزار و 950 تومان بود، با این حال قیمت این کالای اساسی کاهش یافته است.
به طوری که در همین خصوص معینی مدیر میدان میوه و تره‌بار بهمن قیمت خرده‌فروشی این محصول را در میادین میوه و تره‌بار تهران 47 هزار و 900 تومان اعلام کرد که با نرخ مصوب دولتی (63 هزار تومان) حدود 15 هزار تومان فاصله دارد. معینی ورودی روزانه مرغ گرم کامل را به میدان بهمن 550 
تا 560 تن اعلام کرد.
جمع‌آوری مرغ مازاد
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: «طی ۲۰ روز گذشته ۱۳ هزار تن مرغ مازاد از نژاد «آرین» از سطح بازار جمع‌آوری و ذخیره شده است.» آرین، نژاد مرغ ایرانی است که دولت می خواهد با حمایت از این نژاد آن را در کشور احیا کند و وابستگی 90 درصدی به نژادهای خارجی را بکاهد، این کار هم برای افزایش تولید داخل است و هم برای مقابله با تهدیدات امنیت غذایی سایر کشورها.  به همین دلیل ۱۲ درصد بیشتر از قیمت مصوبی که از سوی کمیته‌های استانی تعیین می‌شود، خریداری می‌شود. سلامی گفت: جمع‌آوری سایر سویه‌ها به عهده تشکل‌ها و اتحادیه‌هاست تا با تسهیلاتی که در اختیارشان گذاشته شده است، مرغ مازاد بر نیاز بازار را جمع‌آوری و ذخیره کنند.
تولید انبوه و صادرات مرغ
 خبر صادرات را هم معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد و گفت:‌ امکان صادرات مرغ با عوارض صفر وجود دارد و براساس برآوردها تا پایان سال هیچ مشکلی در حوزه تولید و مصرف مرغ نخواهیم داشت. تولید مرغ در کشور آن طور که وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرده به 2 میلیون و 650 هزار تن رسیده و این وزارتخانه اعلام کرده است که ظرفیت تولید 3 میلیون تن گوشت مرغ در کشور نیز وجود دارد. وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند با «ذخیره‌سازی بموقع و عرضه در زمان نیاز»، «صادرات بموقع» و «حمایت از تولیدکننده» قیمت در بازار را به نحوی تنظیم کند که نیاز مردم و تولیدکننده فراهم شود. به طوری که طی 8 ماه نخست سال جاری 13 هزار تن مرغ به ارزش حدود 7 میلیون دلار روانه بازار دیگر کشورها شده است.
پیش‌بینی تولید ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ظرفیت تولید گوشت مرغ در کشور 3 میلیون تن است، گفت: پیش‌بینی تولید امسال این فرآورده گوشتی ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور است که تا پایان سال ۱۰۰ درصد آن محقق می‌شود.
حسین دماوندی‌نژاد اظهار کرد: تأمین کامل بازار گوشت مرغ کشور تاکنون تحقق یافته است و ۱۰۰ هزار تن نیز تا پایان سال صادرات خواهیم داشت. این مقام مسئول یادآور شد: مداخلات موجب فراز و فرود شده اما باید به این منطق که نظام، نظام عرضه و تقاضا است توجه شود، حتی علاوه بر تأمین کامل نیازهای داخلی طیور می‌توانیم به نیاز تا ۱۰ میلیون جمعیت پیرامونی کشور پاسخ دهیم.
تأمین بازار شب عید و ماه مبارک رمضان
وی همچنین گفت: برنامه‌های لازم جهت تولید و ذخیره‌سازی گوشت مرغ و رفع نیاز مردم در روزهای پایانی سال، آغاز سال جدید و ماه مبارک رمضان صورت گرفته است. حسین دماوندی‌نژاد در ارتباط با وضعیت عرضه و تقاضای گوشت مرغ در کشور و تنظیم بازار مرغ در ایام پیک مصرف روزهای پایانی سال و آغاز سال جدید که همزمان با ماه مبارک رمضان خواهد بود، گفت: قطعاً مباحث مربوط به گوشت مرغ و تخم مرغ در بازار به عنوان کالاهای اساسی همواره مورد توجه و اهمیت مردم و دولتمردان قرار دارد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در حالی که حدود ۹ ماه از اجرای طرح عظیم اصلاح ساختاری اقتصادی در بخش کشاورزی و بخصوص در زیربخش طیور می‌گذرد و بزرگی این طرح در ابتدا نگرانی‌هایی را در مورد وارد آمدن آسیب‌های جبران‌ناپذیر به بخش کشاورزی ایجاد کرده بود، خوشحالیم اعلام کنیم با تلاشی که در همه عرصه‌ها در کشور بخصوص در وزارت جهادکشاورزی صورت گرفت، این امر در ۳۲ استان مدیریت شد. وی افزود: برنامه‌های لازم جهت تولید و ذخیره‌سازی و رفع نیاز مردم صورت گرفته است و به اندازه‌ای در شرایط مطلوب به سر می‌بریم که حتی امکان صادرات تولیدات بخش طیور اعم از گوشت و تخم‌مرغ از استان آذربایجان شرقی مهیاست. دماوندی‌نژاد در ارتباط با تسهیلات و حمایت از مرغداران و نوسازی واحدهای دامی سنتی گفت: در ارتباط با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها مقرر بود مبلغ ۲۰ همت تسهیلات بانکی در اختیار این بخش قرار گیرد، بخشی از این تسهیلات دریافت شده و بخشی دیگر نیز در حال دریافت است. وی ادامه داد: بخش دیگر نیز تسهیلات برنامه‌ای است که برای بهبود اماکن تولیدی مدنظر قرار گرفته است. در این بخش عقب‌افتادگی‌هایی وجود دارد که هم برای این استان و هم کل کشور در برنامه بودجه هفتم با عزم جدی درخصوص ارتقای سطح تسهیلات بهسازی و نوسازی واحدهای دامی اقدام خواهد شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8096/9/639254/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها