«ایران» بررسی کرد

چرا قیمت گوشت قرمز در روزهای اخیر گران شد؟


نفیسه امامی
خبرنگار

با وجود ادعای تولید کافی گوشت قرمز اما قیمت این کالای اساسی در مدار صعودی قرار گرفته است. قیمت گوشت قرمز پس از ماه‌ها تثبیت از حدود یک ماه و نیم گذشته تا به امروز نوسان‌های زیادی تجربه کرده و قیمت‌ها با افزایش همراه است؛ به طوری‌که قیمت گوشت گوسفندی در یک ‌ماه اخیر بین ۲۰ تا ۳۰ هزارتومان در هر کیلوگرم افزایش یافته و به حدود 300 هزار تومان هم رسیده است. همچنین نرخ گوشت گوساله پس از ماه‌ها ثبات قیمتی، در یک ماه گذشته روند افزایشی داشته است. به عنوان نمونه قیمت هر کیلو گوشت قرمز در دی‌ماه ۱۴۰۰ در حدود 120 هزار تومان بود و این قیمت در هفته ابتدایی دی ۱۴۰۱ به بیش از 200 هزار تومان رسیده است. سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران به تازگی با اعلام نرخ‌نامه جدید انواع گوشت گوساله و گوسفندی، هر کیلوگرم گوشت گوساله راسته بدون استخوان 253 هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت گوساله ران را 244 هزار تومان تعیین کرده است. همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی راسته بی‌استخوان 325 هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت گوسفندی راسته با استخوان 245 هزار تومان تعیین شده است.
تعدیل قیمت‌ها با عرضه گوشت منجمد
علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره دلایل گرانی گوشت قرمز گفت: ما با کمبود عرضه دام مواجه هستیم زیرا دام‌های مولد کشتار شدند و قیمت نهاده‌ها هم با افزایش روبه‌رو شده است. اکنون قیمت جو هر کیلو 13 هزار، یونجه 9 هزار و کاه 6 هزار تومان است و بر خلاف نیمه اول سال که دام می‌تواند در صحرا به چرا برود، دامدار باید به صورت علوفه دستی دام را سیر کند که همین مسأله عاملی برای افزایش قیمت دام می‌شود. وی اضافه کرد: با توجه به بالا رفتن قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های تولید، دامدار نمی‌تواند جوابگوی هزینه‌های خود باشد. اکنون قیمت هر کیلو دام زنده در شهرستان‌های دام‌پرور در حدود 110 هزار تومان است و این قیمت در تهران به حدود 120 هزار تومان می‌رسد. این در حالی است که تا دو ماه قبل قیمت هر کیلو دام زنده 75 تا 85 هزار تومان بود. ملکی تأکید کرد: دام زنده در شهرستان‌ها گران شده است و طبیعتاً هر مقدار که قیمت دام زنده افزایش یابد، گوشت هم به تبع آن گران می‌شود. از سوی دیگر چون قیمت نهاده بالا است و توان مالی دامداران هم ضعیف شده است.  ملکی تصریح کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز و گرانی‌های اخیر، قیمت گوشت نسبت به سایر کالاها افزایش زیادی نداشته و به میزان سایر اجناس گران نشده است اگرچه توان مردم برای خرید گوشت قرمز بسیار کم شده و امکان خرید ندارند. وی با اشاره به اینکه به طور معمول در هر سال در این مواقع قیمت گوشت بالا می‌رود، گفت: در 6 ماهه دوم سال میزان مصرف گوشت افزایش پیدا می‌کند و قیمت آن هم بالا می‌رود اما امسال گرانی گوشت قرمز بیشتر از سال‌های قبل بوده است. رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی عرضه گوشت منجمد را راهکاری برای پایین آمدن قیمت‌ها عنوان کرد و افزود: با توجه به در اختیار داشتن منابع زیاد در شرکت پشتیبانی امور دام، عرضه گوشت منجمد باید زودتر آغاز می‌شد تا بتواند قیمت‌ها را تعدیل کند زیرا کاهش قیمت‌ها با عرضه گوشت تا حدودی زمان‌بر است.
افزایش قیمت نهاده‌های دامی 
در روزهای اخیر
افشین صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک نیز درباره دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز به «ایران» گفت: از حدود یک ماه و نیم قبل بعضی از فعالان این حوزه علت گرانی را صادرات دام زنده عنوان کردند در صورتی که علت گرانی این موضوع نبود زیرا با ممنوعیت صادرات دام، قیمت گوشت باز هم گران شد. وی با بیان اینکه قیمت نهاده‌های دامی در روزهای اخیر گران شده است، گفت: هفته گذشته قیمت جو کیلویی 10 هزار تومان بود اما ابتدای هفته به 10600 تومان و روز قبل به 11 هزار تومان رسیده است. ما موافق حذف ارز 4200 تومانی بودیم اما باید به این واسطه از تولید هم حمایت صورت بگیرد. دولت قول واگذاری دامدار کارت و تخصیص نهاده‌های مدت دار را داده بود اما به طور کامل در اختیار همه دامداران قرار نگرفت. دادرس تأکید کرد: وزارت جهاد اعلام کرده است نهاده‌های دامی به میزان لازم به کشور وارد شده و کمبودی در این زمینه وجود ندارد بنابراین ما از دولت می‌خواهیم نهاده‌های وارداتی را عرضه کند و به دست دامدار برساند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8096/9/639255/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها