بورس کالا باید در مسیر نظم‌دهی بیشتر به خودروسازان گام بردارد


 سیدمحمد‌پور سید آقایی
 کارشناس بازارهای مالی

​​​​​​​از آنجایی که انتقال عرضه خودرو به بورس کالا باعث شد تا سود ناشی از اختلاف قیمت کارخانه و بازار به جیب خودروسازان برود؛ می‌توان عرضه خودرو در بورس کالا را موفق دانست. اما از طرفی باید بورس کالا از نظر قدرت تأثیر‌گذاری طوری عمل کند که بتواند در فرایند فروش و تحویل خودرو از طرف خودروسازان نظم ایجاد کند تا در ادامه بتوانیم از این طریق امیدوار به سامان یافتن بازار باشیم. 
درواقع اگر تنها هدف عرضه خودرو به بورس کالا، شناسایی قیمت و کسب سود بیشتر باشد، توفیق چندانی برای بازار به‌دست نخواهد آمد و باید بتوان از طریق بورس کالا نظم را به بازار بازگرداند. برای بازگرداندن نظم و کارآیی بیشتر بازار خودرو در بورس کالا در گام اول لازم است، بورس‌کالا تضامین لازم را از فروشندگان اخذ کند تا در صورتی که فروشندگان به تعهدات خود عمل نکردند بتوان به سرعت در مقابل ضرر و زیان خریداران اقدام کرد و نیاز نباشد برای احقاق حق خریداران یک فرایند طولانی طی شود. در گام دوم نیز نیاز است، فاصله زمانی عرضه تا تحویل خودرو کاهش یابد و تازمانی که تحویل خودرو با فاصله 3 ماه از عرضه‌های صورت گرفته، انجام پذیرد نمی‌توان امیدوار بود شکاف بین قیمت‌های بازار سنتی و بورس کالا کم شود زیرا در فرایند قیمت‌گذاری، عواملی مانند تغییرات ارزش پول و همچنین سود مسکوک ماندن پول نیز دخیل می‌شود. بر این اساس به‌نظر می‌رسد تا زمانی که عرضه خودرو به تحویل آن نزدیک نشود، حتی با افزایش تعداد خودروهای عرضه شده نیز نمی‌توان شکاف قیمت بورس کالا با بازار آزاد را کنترل کرد. در کنار این موارد نیاز است تا بورس کالا در صورت عدم انجام تعهدات از طرف فروشندگان، جلوی عرضه‌های بعدی آنها را بگیرد تا از این طریق بتواند این شرکت‌ها را برای انجام تعهداتشان تحت فشار قرار دهد. 
از طرفی، با توجه به این موضوع که مشتریان خریدار در بورس کالا تنها یک بار می‌توانند اقدام به خرید خودرو کنند، از زمان شروع عرضه خودرو در بورس کالا شاهد همکاری بسیار خوب کارگزاری‌ها، بانک‌ها و بورس کالا بوده‌ایم. این نهادها، با وجود زحمت زیاد، تمام تلاش خود را برای انجام معاملاتی شفاف و موفق کرده‌اند. در خصوص مرجع قیمت‌گذاری خودرو نیز باید توجه داشت که یکی از فواید ورود خودرو به بورس کالا این بود که بحث‌های سیاسی در فرایند قیمت‌گذاری تأثیر خود را از دست داد و قیمت‌گذاری خودرو عملاً به فرایند عرضه و تقاضا سپرده شد. در واقع مسیر طی شده در فرایند عرضه خودرو در بورس کالا باعث شد تا اهمیت قیمت‌گذاری از طرف رگولاتور از بین برود و مهم نباشد که قیمت پایه محصولات به چه شکل و توسط کدام ارگان تعیین می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8096/10/639261/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها