یک روز هوای سالم در 285 روز نصف جهان

تنگی نفس اصفهان


حمیرا حیدریان
خبرنگار
 
قول و قرار‌ها و مصوبه‌ها برای ممنوعیت استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های اصفهان چند هفته‌ای بیشتر دوام نیاورد و در بر همان پاشنه سابق چرخید. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی که پیش از این اعلام کرده بود همان نسخه تهران در اصفهان هم اجرا خواهد شد و مازوت به نیروگاه‌ها راه نخواهد یافت پس از مدت کوتاهی از موضع خود عقب‌نشینی کرد و اکنون چهار مشعل نیروگاه شهید منتظری در هر ساعت ۴۰ هزار لیتر سوخت مازوت می‌سوزاند و آلودگی آن در هوا منتشر می‌شود. اصفهانی‌ها اکنون در 6 ماه اول سال با ریزگردها و گرد و غبار ناشی از خشکسالی و کم‌بارانی فزاینده دست و پنجه نرم می‌کنند و در 6 ماه دوم سال زیرلایه سیاه آلایندگی ناشی از وارونگی هوا و مازوت‌سوزی صنایع نفس می‌کشند. این وضعیت شاخص کیفیت برخی نقاط کلانشهر اصفهان را بالاتر از ۱۵۰برده است تا جایی که صندلی مدارس بار دیگر خالی از حضور دانش‌آموزان شد.
دیگر تاب مازوت‌سوزی نداریم!
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: اصفهان از ابتدای سال‌جاری تاکنون تنها شاهد یک روز هوای پاک بوده است و 142 روز هوای ناسالم و 141 روز هوای قابل قبول را تجربه کرده است و این در حالی است که با شرایط قرمز برای هوای این استان شاهد شروع مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها هستیم.
منصور شیشه‌فروش با بیان اینکه در 6 ماه اول سال عمده‌ترین عامل افزایش آلودگی هوا مربوط به ایجاد کانون‌های گردوغبار ناشی از خشکی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی است، افزود: در نیمه دوم سال این افزایش آلودگی بر اثر افزایش سکون هوا، نفوذ توده هوای سرد و وقوع وارونگی دماست که باعث تشدید غلظت آلاینده‌ها در اصفهان می‌شود. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی که پیش از این اعلام کرده بود که در تهران مازوت مصرف نشده است در اصفهان هم به‌دلیل شرایط خاص این منطقه، این تدابیر انجام خواهد شد که این اتفاق برای مدت کوتاهی صورت گرفت اما هم اینک در حالی که هوای اصفهان آلوده‌ترین روزهای سال را سپری می‌کند، با افزایش سرما، مصرف سوخت گاز نیروگاه برق شهید منتظری محدود شده و این نیروگاه به مصرف سوخت آلاینده و مضر مازوت روی آورده است. و این در حالی است که در این روزهای آلوده، سطح آلاینده‌ها تا 50 مترپایین آمده است و چندین روز است که مدارس به‌صورت غیرحضوری به کار خود ادامه می‌دهند.
این مسئول با تأکید بر اینکه شرکت ملی گاز، وزارت نفت و نیرو با تعامل نسبت به تأمین گاز نیروگاه برق شهید منتظری اصفهان باید اقدامات لازم را انجام دهند، اظهار داشت: وزارت نیرو به‌صورت ویژه براساس ماده تأکید شده در قانون هوای پاک باید نیروگاه‌ها را موظف کند که خروجی خود را به شکلی تعبیه کنند که با نصب فیلتر، موجب کاهش انتشار آلاینده‌ها شوند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، با اشاره به اینکه اصفهان رتبه اول مصرف گازوئیل در کشور را دارد، افزود: همچنین وزارت نفت باید موظف به گوگردزدایی از سوخت مایع شود زیرا اصفهان دیگر ظرفیت مازوت‌سوزی ندارد. وی با اشاره به استقرار بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی در استان و تمرکز آن در 8 درصد مساحت، وجود۷۰ شهرک صنعتی، ۱۴۰ هزار واحد صنعتی در کلانشهر اصفهان، ۶۵۰ معدن فعال، ۲ هزار واحد سنگبری، 5 ناحیه تولید آجر، تردد بیش از یک میلیون دستگاه خودرو و ۶۵۰ هزار موتورسیکلت در این شهر، شرایط این منطقه را به لحاظ آلایندگی هوا بسیار نامناسب و نیازمند تدابیر خاص دانست. اصفهان همچنین از ناحیه شمال و شرق در معرض کانون‌های بحران فرسایش بادی است و تشدید آلودگی هوا به‌دلیل شرایط خاص، بیوگرافی اقلیمی و پایداری سکون هوا به افزایش روزهای ناسالم هوا منجر شده است.
 یک مرجع بالادستی ممنوعیت‌های مازوت‌سوزی را وتو کرد
 مــــازوت‌ســوزی نیـــروگـــاه‌هــای اصفهان، اکنون بحث داغ جلسات شورای شهر است و بار دیگر پرونده قدیمی انتقال صنایع از اصفهان را باز کرده است. محمد نورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در جلسه روز یکشنبه شورای شهر با اشاره به اینکه ۶۷ درصد از آلودگی اصفهان مربوط به صنایع و راه‌حل آن انتقال آنها به جای دیگر است، اظهار داشت: اگرچه انتقال این صنایع زمانبر است و حتی احتمال دارد حدود ۱۰ سال طول بکشد اما در نهایت به کاهش آلودگی هوا منجر خواهد شد و از سویی زیان برای صنایع را به‌دنبال نخواهد داشت. با همکاری مردم، دستگاه‌های دولتی و قضایی، انتقال این صنایع را پیگیری خواهیم کرد.
این مسئول با بیان اینکه بالغ بر ۵۰۰ هکتار زمین ورودی شهر متعلق به این صنایع است، ادامه داد: تلاش ما آغاز انتقال شماری از صنایع از همین امسال خواهد بود. آلودگی هوا، ابتلا به انواع بیماری‌ها را افزایش می‌دهد و این موضوع در اصفهان مشهود است. از سوی دیگر معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان نیز در این خصوص گفت: سال گذشته نیروگاه اصفهان مازوت‌سوزی داشت، امسال هم دارد و ممکن است سال آینده هم داشته باشد و این یعنی باید از هم اکنون برای سال آینده چاره‌اندیشی و اقدام شود.
مهران زینلیان با بیان اینکه امسال به‌رغم همه تمهیداتی که شد، نتوانستیم کاری انجام دهیم، افزود: با وجود اینکه به استناد گزارش‌های محیط‌ زیست و دانشگاه علوم پزشکی حتی در شورای تأمین استان نیز مصوبه مبنی بر عدم استفاده از سوخت مازوت را در نیروگاه داریم.
 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان افزود: باید دستگاه‌های نظارتی درمورد آلودگی هوای اصفهان در سطح کلان مطالبه‌گری داشته باشند. پیشنهاد ما واگذاری مدیریت مصرف حامل‌های انرژی به استان اصفهان است تا براساس تولید و مصرفی که استان در زمینه برق، گاز، گازوئیل و سایر حامل‌های انرژی دارد، برنامه‌ریزی کند و با توجه به مصالح و اولویت‌های اصفهان، تصمیم بگیرند که سهمیه‌بندی برق بهتر است یا مازوت‌سوزی و آلوده‌تر شدن هوا.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8096/12/639272/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها