سطح زیر کشت در طرح «زراعت چوب» هر سال افزایش می‌یابد

چوبکاری باغداران مازندرانی


ساری- باغداران مازندرانی در سال‌های اخیر بتدریج به سمت  زراعتی می‌روند که هم تقاضای بسیاری برای محصول‌شان است، هم آفت و مخاطره سرمازدگی  و بی‌آبی ندارد و هم جنگل‌ها را از گزند اره و تبر مصون می‌کند.
«زراعت چوب» اکنون در مازندران هر سال بیشتر از از سال قبل طرفدار دارد.  امسال بیش از ۱۳۰ هکتار از مزارع و باغات در غرب مازندران به زیرکشت زراعت چوب رفت.
قرار است امسال باغداران غرب مازندران ۳۰ هزار مترمکعب چوب‌آلات درختی تولید کنند و این مواد اولیه، چرخ صنایع مرتبط نظیر کاغذسازی‌ها و سلولزی را به حرکت درآورد. با اجرای قانون تنفس جنگل و ممنوعیت قطع و برداشت از جنگل‌های هیرکانی دست صنایع و کارخانه‌داران به سمت باغداران و چوبکاران دراز شده‌است و سالانه درصد قابل توجهی از مواد اولیه مورد نیاز از باغات منطقه تأمین می‌شود. بیش از ۵۰۰ کارخانه و صنایع مرتبط سلولزی و تولیدی در استان مازندران نیازمند تأمین چوب هستند و در حال حاضر بخشی از مواد اولیه از طریق واردات تأمین می‌شود.
طرح زراعت چوب از سال ۹۸ در مناطق مختلف مازندران شتاب بیشتری به خود گرفت و علاوه بر باغات و مزارع باغداران، در بوستان‌ها، پادگان‌ها، حاشیه رودخانه و غیره زراعت چوب در دستور کار قرار گرفته است. از سال ۹۹ مقرر بود چهار هزار هکتار از اراضی استان به زیر کشت زراعت چوب رود و هرسال سطحی از اراضی استان به زیرکشت و غرس نهال می‌رود.
به گزارش مهر رئیس اداره امور بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران  گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۰ هزار مترمکعب چوب در قالب زراعت چوب در منطقه برداشت و تولید شود.
محمد مطهری با اظهار اینکه از سال ۹۸ طرح زراعت چوب با جدیت بیشتری کلید خورد، افزود: بعد از تعطیلی بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور با توجه به نیاز صنایع به چوب‌آلات، زراعت چوب با شدت بیشتری در دستور کار قرار گرفت.
وی با اظهار اینکه  ۱۱۸ هکتار از عرصه‌های غرب مازندران برای زراعت چوب در سال ۱۳۹۹ در نظر گرفته شده بود، افزود: این میزان در سال قبل به ۱۳۰ هکتار افزایش یافت.
وی با عنوان اینکه در سال جاری ۱۲۰ هکتار زراعت چوب در غرب استان هدفگذاری شده است، درباره نوع گونه‌های غرس شده در طرح زراعت چوب گفت: گونه‌ها باید براساس اقلیم، شرایط خاک، رطوبت و غیره غرس شود و در غرب مازندران رویکرد، نهال کاری با گونه سریع‌الرشد صنوبر و اکالیپتوس است.
مطهری گفت: صنوبر ضمن آنکه نیاز صنایع تبدیل اولیه نظیر کاغذسازی را تأمین می‌کند، سریع‌الرشد است و در بازه زمانی کوتاه بیشترین حجم تولید را خواهیم داشت.
رئیس اداره امور بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران- نوشهر ادامه داد: طرح محوری زراعتی چوب با شتاب بیشتری در حال پیگیری است و پیش‌بینی می‌شود در باغات غرب استان ۳۰ هزار مترمکعب چوب تولید شود.
صنایع کشور سالانه ۱۳ میلیون مترمکعب چوب لازم دارد و بخشی از این فرآورده‌ها باید از طریق زراعت چوب تأمین شود این در حالی است که قبل از طرح تنفس، سالانه ۹۰۰ هزار مترمکعب چوب از جنگل برداشت و تولید می‌شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8096/12/639275/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها