ماجرای بیماری یوز آسیایی در پردیسان تهران چیست؟

گردنبند الیزابت بر گردن پیروز


نیلوفر منصوری
خبرنگار


​​​​​​​یکی از سه توله یوز ایران و فیروز، پیروز شد. پیروزی که برخلاف دو توله یوز دیگر توانست زنده بماند. پیروز نخستین زادآوری یوز آسیایی محصور پشت فنس‌های آهنی بود که برای مراقبت‌های ویژه به پردیسان منتقل شد. امکانات اولیه نگهداری، تهیه خوراک، دارو، دامپزشک، تیمارگر و دلایل دیگر، از جمله عواملی بود که موجب شد 8 ماه از انتقال او به تهران بگذرد. در جدیدترین عکس و خبری که از پیروز منتشر شده عکسی است که گردنبند الیزابت به گردن دارد. علاوه بر آن گفته می‌شود که برای حیوان از پماد آنتی هموروئید نیز استفاده می‌شود. این عکس در فضای مجازی، موجب نگرانی عامه مردم شد. آن‌طور که معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست به «ایران» می‌گوید: پیروز، هیچ مشکل خاصی ندارد و حالش خوب است.
به گفته حسن اکبری، این عکس، جدید نیست و به مدتی قبل برمی گردد. او ادامه می‌دهد: حیوانی که در اسارت زندگی می‌کند گاهی ممکن است دچار زخم سطحی شود، برای اینکه به خود آسیب وارد نکند، بدنش را لیس نزند و یا احیاناً میکروبی را منتقل نکند، دامپزشکان از این گردنبند استفاده می‌کنند. ولی در حال حاضر، پیروز شرایط طبیعی را در سایت پردیسان سپری می‌کند.
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به اینکه، گفته می‌شود که پیروز در حال حاضر دچار بیماری یبوست است و همچنین داروی آنتی هموروئید برای او مصرف می‌شود، می‌گوید: پیروز هیچ بیماری ندارد. بارها گفته‌ایم که پیروز به‌دلیل اینکه از ابتدا، دارای سیستم ایمنی ضعیفی بود، به مقدار زیاد حساس است و غالباً دستگاه گوارش او مشکل پیدا می‌کرد و گاه به دلایل دیگر تحت درمان قرار می‌گرفت. اما اکنون شرایطش خوب است و مشکل خاصی ندارد.
پماد آنتی هموروئید یکی از موضوعاتی بود که نگرانی مردم را ایجاد کرده بود؛ اکبری در این خصوص می‌گوید: پیروز دامپزشک و تیمارگر دارد که مرتب او را سرکشی می‌کنند و من به‌عنوان معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، ریز داروهای دامپزشکی او را چک نمی‌کنم. اگر مشکلی پیدا کند، به ما گزارش می‌دهند. و ما نسبت به آن حساس‌تر هستیم.
برای تکمیل اطلاعات بیشتر با دکتر دامپزشک پیروز، بابک باستانی تماس گرفتیم اما موفق به ارتباط با ایشان نشدیم. اما به گفته تیمارگر این یوز نر، پیروز با مشکلات متعددی به دنیا آمد، یکی از این مشکلات که از روز اول همراه با او بوده، مشکلات گوارشی است. این مشکلات باعث شد که دو توله یوز دیگر را از دست بدهیم.
علیرضا شهرداری با بیان اینکه پیروز نیز با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کرد، به «ایران» می‌گوید: اما مشکل گوارشی او همچنان وجود دارد. گاهی شرایط او خوب و گاهی حادتر می‌شود و برای التهاب مقعد حیوان، گاهی از پمادهای مختلفی که دامپزشکان آفریقایی و ایرانی‌اش تجویز کرده‌اند استفاده می‌کنیم.
این فعال محیط زیست ادامه می‌دهد: برای جلوگیری از لیس زدن مقعد، مجبور هستیم برای یکی دو ساعتی که پماد برای حیوان مصرف می‌شود، از گردنبند الیزابت برای او استفاده و بعد از آن هم باز کنیم. مشکل و اتفاق جدیدی نیست و از قدیم این مشکل گوارشی برای پیروز وجود داشته و الان هم استفاده می‌شود.
یک دامپزشک دیگر نیز به «ایران» می‌گوید: گردنبند الیزابت، در گردن حیوانات مختلف اعم از سگ، گربه و انواع پرنده‌ها استفاده می‌شود تا حیوان نتواند محل زخم بدنش را لیس بزند.
به گفته علی برهانی کیا، زخم‌هایی که بر بدن حیوانات ایجاد می‌شود، موجب می‌شود که حیوانات با پوزه، زبان یا دندان خود محل مورد نظر را لیس بزنند یا با دندان گاز بگیرند. نصب گردنبند الیزابت موجب می‌شود که فاصله پوزه حیوان تا زخم حفظ شود و نتواند آن را لیس بزند. این یک روش معمول برای درمان محسوب می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8096/12/639276/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها