فضای مجازی

این روزها جنب‌وجوشی برای برگزاری جشنواره‌های فجر، از تجسمی، تئاتر تا شعر و سینما بین هنرمندان و نویسندگان و اهل فرهنگ شکل گرفته و در این بین تئاتر هم دوباره در حال برگشتن به روزهای پرمخاطب خود است. با هم گزیده‌ای از خبرهای حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری را مرور می‌کنیم.

 یاد
اگر اهل ادبیات باشید حتماً و بی‌شک رمان «ملکوت»، یکی از ویژه‌ترین رمان‌های معاصر فارسی را خوانده‌اید. امروز مصادف است با تولد بهرام صادقی (۱۵ دی ۱۳۱۵نجف آباد - ۱۲ آذر ۱۳۶۳تهران) نویسنده معاصر ایرانی که «ملکوت» را به رشته تحریر درآورد و در ادبیات ایران جاودانه کرد و یادگارهای اندک اما مهم‌ دیگری مثل مجموعه داستان‌های کوتاه «سنگر و قمقمه‌های خالی» را از خود به یادگار گذاشت. صادقی سال ۱۳۳۴ پس از قبولی در رشته پزشکی دانشگاه تهران، اصفهان را ترک کرد و مقیم تهران شد و سال ۱۳۴۵ قبل از پایان تحصیلات پزشکی، راهی خدمت سربازی شد و پس از گذراندن دوره آزمایشی، دوران خدمت خود را در سپاه دانش در یاسوج گذراند. سال ۱۳۴۷ به تهران بازگشت و در کلینیکی در کرج مشغول طبابت شد و در کنار آن تحصیلات خود در دانشگاه تهران را نیز ادامه داد و مدرک پزشکی خود را در سال ۱۳۵۳ دریافت کرد. نویسنده «سنگر و قمقمه‌های خالی» باقی عمرش را در تهران گذراند‌؛ بجز دو دوره کوتاه در سال‌های ۱۳۶۱ و ۱۳۶۲ که برای حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی راهی دزفول شد. او سال‌های پایانی عمر کوتاه‌اش کمتر داستانی می‌نوشت و تقریباً دست از نوشتن کشیده بود و خلاقیتش در اپیزودهای نامنظمی اوج می‌گرفت که اصولاً شامل ایده‌هایی داستانی بود که شفاهی برای برخی دوستان نزدیک‌اش تعریف می‌کرد. صادقی ۱۲ آذر ۱۳۶۳، یک سال پس از مرگ مادرش که تأثیر ویرانگری بر زندگی او گذاشت، در ۴۸ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.
مستند
مستند «بی‌خداحافظی» به کارگردانی سجاد رجب بلوکات و تهیه‌کنندگی محمدرضا کربلایی و احسان شادمانی تولید جدید شبکه مستند سیما است که امشب ساعت 22 از این شبکه پخش می‌شود. محمدرضا کربلایی تهیه‌کننده این مستند در گفت‌وگو با مهر درباره موضوع این مستند و دلایل پرداخت به آن می‌گوید: «در این اثر، از منظر جدیدی به موضوع پناهندگی ورزشکاران نگاه کرده‌ و این مسأله را به شیوه‌ای نقادانه مورد بررسی قرار داده است. عمده مستند، مصاحبه‌هایی است که با چهره‌های مختلف گرفته‌ایم. هم مصاحبه با ورزشکاران داشتیم و هم مسئولین. از جمله چهره‌های مشهور که در برابر دوربین ما قرار گرفتند می‌توان به آقای صالحی امیری رئیس وقت کمیته ملی المپیک، رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و رؤسای وقت فدراسیون تکواندو و جودو اشاره کرد. از تصاویر آرشیوی نیز به فراخور مصاحبه‌ها استفاده کرده‌ایم.» عوامل تولید این مستند ۴۵ دقیقه‌ای عبارتند از: نویسنده و کارگردان: سجاد رجب بلوکات، تهیه‌کنندگان: احسان شادمانی و محمدرضا کربلایی، تصویربرداران: نوید پورحقیقی، وحید ظریف، رضا عزیز فرخانی، سیدهادی قاسمی، صدابرداران: کامیار خدابنده، امیرحسین محتشم رضوی، تدوین: علی زندیه، پژوهش: محمدرضا کربلایی و احسان شادمانی و مدیر تولید: محمد ارشادی. 
تئاتر
نمایش «شجاع» نوشته هال ورثی هال و رابرت میدل مس به کارگردانی امیرسینا جوادی از ۱۱ دی در سالن شماره ۳ پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته است. امیر غفارمنش، مهشید جوادی، محمود موسوی، علیرضا آژیده، مهدی حسن‌پور بازیگران این نمایش هستند. عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: کارگردان: امیرسینا جوادی، نویسنده: هال ورثی هال، رابرت میدل مس، مترجم: سید محمود علوی مقدم، تهیه کننده: ایمان اسدی، درماتورژ: محسن قاسمی، دستیاران کارگردان: میلاد حسینی، رزا علی نقی، منشی صحنه: رزا علی نقی، طراح گریم: آزاده مالمیر، دستیار گریم: مهدی ابراهیمی، طراح لباس: عاطفه ربیعی، طراح صحنه: پیمان گودرزی، طراح نور و صدا: محسن قاسمی، طراح پوستر: سیدمحمدرضا میرشفیعی، تیزر و عکس: میلاد آزادی. در خلاصه داستان نمایش آمده است: «و از زمانی که هملت نمرده بود...» نمایش «شجاع» تا سوم بهمن ساعت ۱۹:۳۰ در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.
 کتاب
کتاب «نقاشی‌های سلطنتی ایران در عصر قاجار» مشتمل بر ۹۵ تابلو متمرکز بر نقاشی‌های دوره قاجار منتشر شد. کیانوش معتقدی، پژوهشگر حوزه هنر و مترجم «نقاشی‌های سلطنتی ایران در عصر قاجار» در گفت‌وگویی با ایسنا درباره این کتاب می‌گوید: کتاب درباره نمایشگاه بزرگی است که ۲۰ سال پیش در موزه بروکلین برگزار شد. موضوع آن، نقاشی‌های سلطنتی ایران با تمرکز بر نقاشی دوره قاجار است. کتاب شامل ۴۰۰ سال تاریخچه نقاشی درباری ایران است که نقاشی سلطنتی و درباری با تمرکز بر پرتره‌های پادشاهان و رجال سلطنتی در آن جمع‌آوری شده است. او در ارتباط با ترجمه این کتاب بیان می‌کند: من با همکاری دکتر علیرضا بهارلو این کتاب را ترجمه کردیم. کتاب ۵۰۰ صفحه است و شامل چندین مقاله درباره تصویر قدرت، نظام تعلیم و آموزش نقاشی در دوره قاجار و مسائلی چون هنرهای عامیانه و خوانش‌های جنسیتی از نقاشی و همچنین تاریخچه دوره قاجار است. به گفته کیانوش معتقدی، مترجم کتاب «نقاشی‌های سلطنتی ایران در عصر قاجار» این کتاب یکی از مهم‌ترین و معتبرترین منبع مطالعه نقاشی قاجار در ۲۰ سال اخیر است که برای اولین بار در ایران ترجمه شده است. 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8096/16/639302/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها