همزمان با طرح احتمال از سر گرفته شدن روابط آنکارا و دمشق، وزیر خارجه امارات به دیدار بشار اسد رفت

ترافیک دیپلماسی در دمشق


شقایق بردبار/ در شرایطی که امریکا، معارضان سوری و تروریست های داخلی سوریه، از نزدیک شدن روابط دمشق و آنکارا ابراز نگرانی کرده و مخالفت خود را با آن اعلام داشته اند، روز گذشته وزیر خارجه امارات در دمشق با بشار اسد دیدار کرد.
به گزارش سانا، عصر دیروز، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه و همکاری بین‌المللی امارات و هیأت همراه او را به حضور پذیرفت. بنا بر این گزارش، در جریان این دیدار توسعه روابط اقتصادی و تجاری مورد بررسی قرار گرفت و دو طرف تأکید کردند این اقدامات باید در راستای منافع دو کشور صورت گیرد. این دیدار در حالی انجام شد که به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، بعد از دیدارهای موفقیت‌آمیزی که بین وزرای دفاع ترکیه و سوریه صورت گرفت و قوت گرفتن بازگشت روابط دو کشور به سمت پیش از آغاز جنگ داخلی سوریه، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در نشست خبری هفتگی خود از ترکیه و سایر کشورها خواست در مورد عادی‌سازی و احیای روابط با دمشق محتاط باشند و به طور کامل درباره آن بیندیشند.
ندپرایس در حالی این سخنان را بیان داشت که همزمان عمار اسد، نماینده پارلمان سوریه، در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری روسی اسپوتنیک، خبر داد، امریکا بعد از آشکار شدن نشانه‌های تمایل آنکارا به از سر‌گیری روابط با دمشق، در تلاش است تا دیگر بار داعش را در شرق و جنوب سوریه فعال کند. به گفته این نماینده سوریه، امریکا داعشی‌ها را از سمت پایگاه خود در التنف فعال کرده است و تحرکات اخیر این گروه تروریستی در سوریه، عراق و آفریقا نیز به همین دلیل بوده است. این در حالی است که با وجود مخالفت‌های آشکار و تخریب‌های نهان آن، رجب طیب اردوغان خواهان دیدار با بشار اسد شده است.
خشم معارضان و تروریست‌های درون سوریه
درخواست اردوغان برای چنین دیداری و مذاکرات موفقیت‌آمیز وزرای دفاع ترکیه و سوریه همچنین با واکنش تند معارضان سوری که در یک دهه گذشته روابط نزدیکی با آنکارا داشته‌اند، شده است. هیأتی از معارضان سوری روز سه‌شنبه به همین منظور در آنکارا به دیدار مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه رفتند تا مانع همگرایی این کشور با دولت دمشق شوند. به گزارش رسانه‌های ترکیه‌ای چاووش اوغلو در این دیدار تلاش کرد، ضمن حفظ روابط خود با این گروه‌های معارض آنها را مجاب کند، روابط نزدیک آنکارا با دمشق، خدشه‌ای به روابطی که این کشور تا کنون با آنان داشته، وارد نخواهد کرد.  بنا بر این گزارش‌ها او در عین حال به آنها متذکر شده است که برخی بندهای قطعنامه شماره 2254 شورای امنیت متعلق به چند سال گذشته است واکنون وضعیت میدانی و سیاسی سوریه نسبت به آن زمان کاملاً تغییر کرده است. قطعنامه‌ای که چاووش اوغلو به آن اشاره کرده، شامل بندهایی نظیر تدوین قانون اساسی جدید برای سوریه، ایجاد یک نهاد حکومتی انتقالی و آتش‌بس جامع در سراسر این کشور بود.
نزدیک شدن احتمالی روابط آنکارا و دمشق باعث نگرانی گروه‌های تروریستی داخل سوریه نظیر جبهه النصره نیز شده است. در همین ارتباط محمد الجولانی، سرکرده این گروه در ویدیویی اعلام داشت که وی و گروه تحت رهبری اش، هرگز مصالحه با دولت دمشق را نمی‌پذیرند.
نیازمند اصلی احیای روابط دمشق آنکارا کیست
ابراز نگرانی‌ها و واکنش‌های امریکا، معارضان سوری و تروریست‌های داخل سوریه نسبت به دیدار وزرای دفاع ترکیه و سوریه و دیدار احتمالی رؤسای جمهور دو کشور در حالی است که برخلاف آنچه چاووش اوغلو بیان کرده و مدعی شده است، وضعیت میدانی و سیاسی سوریه نسبت به قبل تغییر کرده و به طور تلویحی تغییر نگاه آنکارا به دمشق را به این مسأله ارتباط داده، این ترکیه است که نسبت به قبل تغییر کرده است. بنا بر تحلیلی که خبرگزاری تسنیم نوشته است، ترکیه بنا به دلایل داخلی و خارجی برای عادی‌سازی رابطه با دمشق پیش‌قدم شده و اتفاقاً دولت بشار اسد، تمایل چندانی از خود برای این مسأله نشان نداده است و از همین رو نیز بعید است که دمشق، همراهی و تعامل در چهارچوب قطعنامه 2254 را بپذیرد. چرا که این قطعنامه متضمن شرایطی است که حالا دولت دمشق نیازی به اجرای آنها نمی‌بیند و از دید دولت اسد، انتخابات رسمی برگزار شده و دلیلی برای تکرار مسیر قبلی وجود ندارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8096/4/639316/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها