کاخ سفید در ادامه سیاست‌های‌ یک بام و دو هوای امریکا ضمن بیان ادعاهای ضدایرانی، مطرح کرد

دیپلماسی به اضافه گزینه های روی میز!


گروه سیاسی/ ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا عصر سه‌شنبه به وقت محلی در نخستین نشست خبری در سال ۲۰۲۳ با تداوم سیاست و رویکرد دوگانه دولت بایدن در قبال ایران، مدعی شد ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، اما گزینه‌ها را از روی میز حذف نخواهیم کرد و با شرکای خود از جمله رژیم صهیونیستی گفت‌و‌گو خواهیم کرد. این صحبت وی در حالی است که روزنامه صهیونیستی «ایزرائیل هیوم» نیز خبر داده است «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در گفت‌و‌گو با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا خواستار افزایش فشارها بر ایران و پرهیز واشنگتن از بازگشت به توافق هسته‌ای شده است. به نوشته این رسانه صهیونیست، بلینکن نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، از آنچه تلاش برای همراهی اتحادیه اروپا با امریکا برای افزایش تحریم‌های ایران خواند، سخن گفته است.
«چماق و هویج» و دیگر هیچ!
این اظهارات نشان می‌دهد امریکا تلاش دارد تا سیاست دوگانه خود را مبنی بر تلاش برای فشار بر ایران و همچنین پیام به تهران مبنی بر آمادگی برای احیای توافق سال 2015  پیگیری کند. به بیان دیگر مقامات کاخ سفید اکنون تلاش دارند تا از قدرت گرفتن جریان رادیکال و در عین حال ضعیف نتانیاهو در جهت منافع خود برای امتیازگیری از ایران استفاده کنند. دولت بایدن که با مداخله در تحولات داخلی ایران و همچنین اغتشاشات و افزایش فشارها و تحریم‌ها نتوانسته عایدی کسب کند، اکنون تصور می‌کند که می‌تواند دولت نتانیاهو را اهرم فشار جدیدی برای خود قرار دهد. هر چند این سناریوی تکراری نیز همچون گذشته نمی‌تواند آنها را به نتیجه برساند. با وجود این دولتمردان امریکا که پس از اعلام شکست مفتضحانه کارزار فشار حداکثری به اجرای پلن B پناه آورده‌اند با سرخوردگی تلاش دارند تا تمام راه‌ها برای عقب‌نشینی ایران از حقوق خود در مسأله رفع مؤثر و کامل تحریم‌ها و رسیدن به یک توافق پایدار را امتحان کنند.
گزینه‌های روی میز؟
سخنان سخنگوی وزارت خارجه امریکا همچنان نشان می‌دهد که گزینه‌‌های روی میز ادعایی امریکا شامل فضاسازی رسانه‌ای پیرامون مسأله هسته‌ای، حقوق بشر و همچنین اغتشاشات با کمک رژیم صهیونیستی است. به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در همین نشست خبری درباره همکاری واشنگتن با رژیم صهیونیستی علیه پهپادهای ایرانی از جمله پهپادهای ادعایی در اوکراین گفته است که ما از اختیارات خود برای ایجاد اختلال در شبکه صادرات تسلیحات ایران از جمله پهپادهای این کشور استفاده و مقامات و نهادهای ایرانی را در این راستا تحریم کرده‌ایم.
پرایس تصریح کرده است، ما همچنان به دنبال اهدافی هستیم که می‌توانیم از اختیارات خود علیه آنها استفاده کنیم. ما با شرکا و همکاران خود در سراسر جهان برای اختلال در این شبکه صادرات تسلیحات از ایران به روسیه و سایر عاملان مخرب همکاری خواهیم کرد. پرایس گفته است که ما همراه شرکای اروپایی از اختیارات خود علیه طیف وسیعی از اقدامات ایران از جمله صادرات پهپاد، حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و جلوگیری از دستیابی مردم ایران به اینترنت آزاد استفاده کرده‌ایم و به استفاده از این اختیارات ادامه خواهیم داد.
سخنگوی وزارت خارجه امریکا در تداوم دخالت در امور داخلی ایران در اظهاراتی تکراری بیان داشته ما شاهد رویدادهای مهمی در اعتراضات ایران بوده‌ایم. در این اعتراضات، «زنان و دختران ایرانی» نقش زیادی داشتند. البته این مقام امریکایی مدعی شده اعتراضات ایران «خودجوش» بوده و از مرزهای قومی و جغرافیایی فراتر رفته و به نوعی رهبر ندارد. این مقام امریکایی در عین حال مدعی شده است «نقش و وظیفه ایالات متحده» این‌ است که از آزادی بیان، آزادی تجمع و دیگر حقوق مردم ایران حمایت کنیم. وی با بیان اینکه از آن زمان تاکنون، برجام در تمرکز ما نبوده است، بار دیگر مدعی حمایت از آزادی بیان مردم ایران شد و گفت که واشنگتن بر این موضوع و مقابله با روابط نظامی در حال گسترش ایران و روسیه متمرکز بوده است.همه این ادعاها و دستاویز قرار دادن اغتشاشات در حالی است که هفته‌ها از شکست سناریوی آشوب‌های خیابانی در ایران می‌گذرد و جریان آشوب پس از آنکه نتوانست مردم را با خود همراه کند به کشته‌سازی و رادیکالیزه کردن فضا روی آورد. همین مسأله در کنار حمایت‌های مالی، اطلاعاتی، رسانه‌ای و تسلیحاتی امریکا و دولت‌های متحجر منطقه باعث شد این پروژه نیز یکبار دیگر به شکست کشیده شود. با وجود این امریکایی‌ها همچنان در اظهارنظرهای خود تلاش دارند تا از اعتراضاتی که عینیت واقعی ندارد سخن گفته و از آن اعلام حمایت کنند!آنها در اتهام دیگر خود یعنی در مسأله ادعایی پهپادها هم  پس از رسوایی در ارائه اسناد و ممانعت از برگزاری نشست مشترک ایران و اوکراین، از سوی سازمان ملل نیز ناامید شدند و در همین راستا بود که پروژه اخراج ایران از کمیسیون مقام زن را در دستور کار قرار دادند و در نهایت این پروژه به همراه قطعنامه ضدایرانی حقوق بشر با همان آرای قبلی مواجه شد و اساساً هیچ اجماع جدیدی علیه ایران صورت نگرفت.
با وجود آنکه امریکایی‌ها تلاش دارند با گفتن جمله مبهم «همه گزینه‌ها روی میز است» شبح ساختگی از حمله نظامی را ایجاد نمایند اما  پرایس به ناچار اعلام کرد که «ما همچنان معتقدیم دیپلماسی بهترین راه است.» مسأله‌ای که به خوبی نشان می‌دهد اتفاقاً اجماع کشورهای مختلف حول لزوم اجرای تعهدات امریکا شکل گرفته است و چندجانبه‌گرایی دولت دموکرات‌ها در تبلیغات علیه ایران باید به چندجانبه‌گرایی برای پذیرش خواسته‌های تهران بدل شود. 
پاسخ به لفاظی‌های صهیونیست‌ها
صهیونیست‌ها که تلاش دارند با ایفای نقش پلیس بد زمینه‌ساز باجگیری از ایران توسط امریکا شوند و البته در این مسیر همواره شکست خورده‌اند، در روزهای اخیر بارها با لفاظی و اظهارات جنگ‌طلبانه تلاش داشته‌اند نقش خود را به خوبی ایفا کنند. هرچند آنها در راهبردهای چندین دهه گذشته ناموفق بوده‌اند اما سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و همچنین رئیس شورای امنیت به اظهارات جنگ‌طلبانه اخیر مقامات رژیم صهیونیستی واکنش نشان داده است.
 امیرسعید ایروانی در این نامه عنوان کرده است: تهدید به توسل به زور در حالی از سوی مقامات این رژیم نامشروع مطرح می‌شود که برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران تحت اقدامات راستی‌آزمایی، نظارت و شفافیت هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده که در تاریخ این سازمان بی‌سابقه بوده است.
در نامه مذکور عنوان شده این اولین‌بار نیست که رژیم صهیونیستی علیه ایران متوسل به تهدید به زور شده و این رژیم قبلاً و آشکارا مسئولیت خود را در قبال عملیات تروریستی و مخرب انجام شده علیه مقامات، دانشمندان، غیرنظامیان و زیرساخت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در داخل خاک ایران در سال‌های اخیر پذیرفته است. در این نامه عنوان شده است: چنین اظهارات جنگ‌افروزانه‌ای نشان می‌دهد رژیم اسرائیل مسئول تمامی اعمال جنایتکارانه و تروریستی علیه ایران است و باید عواقب آن را بپذیرد.
در نامه نماینده دائم ایران به دبیرکل و رئیس شورای امنیت سازمان ملل آمده است که جمهوری اسلامی ایران ضمن هشدار نسبت به ماجراجویی نظامی رژیم اسرائیل علیه ایران به منظور اجرای سیاست‌های شرورانه خود در منطقه، حق مشروع خود را مطابق حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد برای پاسخگویی به هر گونه تهدیدات از سوی رژیم صهیونیستی و دفاع از مردم و همچنین منافع و امنیت ملی خود در هر زمانی که تشخیص‌ دهد، محفوظ می‌دارد.موارد فوق به خوبی گویای آن است که دولت آمریکا که راهی جز دیپلماسی در برابر خود نمی‌بیند و به آن نیز اذعان دارد، تنها برای باجگیری از تهدید‌ها و فضاسازی‌های دیگر استفاده می‌کند، اما تاریخ نشان داده تهدید و فشار در برابر ایران محکوم به شکست است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8096/5/639322/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها