
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

ضرورت کاربردی کردن هنرهای خلاقانه در زندگی
گروه فرهنگی/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تأکید بر ضرورت اختصاص دادن فضای بیشتری به آموزش هنرها گفت که باید دید چگونه میتوان هنرهای خلاقانه را به هنرهای کاربردی در زیست و زندگی تبدیل کرد.
ضرورت استمرار آموزشی هنرها
آنطور که در بخشی از گزارش ایرنا آمده، سیدعباس صالحی در حاشیه بازدید از نمایشگاه گنجینه مانا با بیان اینکه این نمایشگاه تصویری از فعالیتهای خوب حوزه هنر است، گفت: «در این نمایشگاه گامبهگام هنر استادان ایرانی را میتوان مشاهده کرد و در بخشهای گوناگون نمایشگاه مشهود بود که هر حوزه چگونه خلاقیتهای استفاده از رنگ، صورتسازیها و کاربردهای خود را دارد.» وی ادامه داد:«این نمایشگاه با بیش از ۴۰ هنرمند و با ۴۰۰ اثر در بخشهای مختلف چشماندازی را از جامعه هنر نشان میدهد که با تکیه بر آن راه هنر ایرانی در حال و آینده پررونقتر خواهد بود، در این نمایشگاه شاهد خلاقیتهای قابل توجه و فرصتساز برای هر بخش از هنر ایرانی هستیم.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید براینکه این نوع نمایشگاهها ابتدا فرصتی را برای دیدن سبک آثار مختلف فراهم میکند، گفت: «این تجمیع آثار برای اتفاقات بعدی در مورد همین آثار مهم است، در بخش بعدی استمرار در مهارتها و آموزشها را بواسطه این نمایشگاه شاهد خواهیم بود، بسیاری از پیشکسوتان هستند که هنرشان با آموزش هنرآموزان استمرار پیدا میکند و برگزاری این نوع نمایشگاهها در برنامهریزی برای آموزشهای هنری مؤثر است.»صالحی یادآور شد:«برای آموزش برخی از این هنرها مقدماتی در آموزشگاههای فنی و حرفهای یا در دانشگاهها فراهم شده است اما اینکه این آموزشها بتواند فضاهای بیشتری پیدا کند مهم است، بنابراین پس از هر نمایشگاه برگزارکنندهها باید بخشی از وقت خود را بر استمرار آموزشهای هنری قرار دهند و از ظرفیت وزارتخانههای فرهنگی و هنری همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استفاده کنند و از آنجا به فضاهای آموزشی مرتبط شوند تا این هنرها استمرار آموزشی پیدا کنند.»
امکان بهرهمندی زندگی شهری و غیرشهری از هنرها
وی افزود: «از طرفی دیگر باید دید که چگونه این هنرهای خلاقانه را میتوان به هنرهای کاربردی در زیست و زندگی تبدیل کرد، بخشهای مختلفی در همین نمایشگاه وجود داشت که این ایدهها و هنرها به زیست بوم زندگی شهری و شخصی ما وصل میشود، در این بخش هم از مقدمات نمایشگاه تا پایان آن باید توجه کرد که چگونه دستگاهها و مؤسسات عمومی و خصوصی میتوانند از این هنرها استفاده کنند و در زندگی شهری و غیرشهری از آن بهره ببرند.» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد:«بخش دیگر در وسعت بخشیدن به این نمایشگاه و هنرمندان آنها توجه به حوزه مصرف این آثار بهعنوان اقتصاد فروش این هنرها است که هم بهصورت حقیقی و هم مجازی میتواند اتفاقاتی را رقم بزند، در واقع این نمایشگاهها میتوانند خریداران بیشتری برای این آثار پدید بیاورند به شکلی که هنرمندانی که در حوزههای مختلف کار میکنند بدانند که آثار هنری آنها مشتریان خود را دارد و کار اقتصادی را دربرخواهد داشت.» وزیر ارشاد ادامه داد:«در این بخش هم مراکزی هستند که میتوانند خریدار این آثار باشند، همچنین مردم به طور عام و فضای حقیقی و مجازی هم بهطور خاص میتوانند فضایی برای فروش آثار هنری باشند. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز سامانهای در این راستا در نظر گرفته شده است که هنرمندان ما میتوانند آثار خود را در آنجا بارگذاری کنند و با تبلیغات امکان فروش گسترده آنها فراهم شود، طبیعتاً این نمایشگاه و آثار ۴۰۰گانه آن همچنین فرصتهای حقیقی و مجازی را باید پیدا کند.» گفتنی است که نمایشگاه گنجینه مانا با حدود ۲۰۰ اثر از ۴۰ هنرمند پیشکسوت هنرهای سنتی در زمینههای مختلف از جمله معرق، منبت، دوختهای سنتی و طراحی فرش هشتم تیر افتتاح شد و قرار بود به مدت ۱۰ روز (۹ تا ۱۹ تیر) در فرهنگستان هنر میزبان علاقهمندان باشد که بهدلیل وضعیت قرمز کرونا در تهران از روز ۱۳ تیر تعطیل شد.در این نمایشگاه آثار فاخری در رشته معرق و منبت، تراش بلور و شیشه، میناکاری، گچبری، طراحی فرش، دوختهای سنتی و تزئینی، طراحی نقوش و چاپ، زیورآلات، نقاشی روی شیشه و سفال و آیینه کاری در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.
افتتاح آرشیو ملی هنر
بنابر خبر دیگری، وزیر ارشاد روز گذشته با شرکت در جلسه هیأت امنای بنیاد فرهنگی هنری رودکی و افتتاح آرشیو هنر، مرجعیت اطلاعاتی این نهاد فرهنگی را پشتیبان عرصه هنر برشمرد و گفت: «بنیاد فرهنگی هنری رودکی در داخل کشور دارای اعتباری است و در خارج از کشور هم میتواند این اعتبار را کسب کند و به عنوان یک پایگاه مهم اکران آنلاین برنامههای هنری در حوزههای مختلف موسیقی، نمایش و... در فضای مجازی باشد و چشماندازی که در تجربه اجراهای آنلاین در این بازه زمانی داشته است قابل توجه است. صالحی ادامه داد: «یکی دیگر از اعتباراتی که بنیاد رودکی دارد شخصیتهایی است که به این حوزه اشراف دارند و به این بنیاد به واسطه همکاری منزلت میدهند و در فضای مصرف و تولیدکنندگان داخلی و خارجی ارتقا پیدا میکند و شوراهای ارکستر و آموزش این بنیاد هم با همین نگاه ایجاد شده است.» وی از دیگر اعتباراتی که این بنیاد میتواند داشته باشد مرجعیت اطلاعاتی پیدا کردن آن برای پشتیبانی از عرصه هنر را عنوان کرد و گفت: «فرصت دیگری که در ایام شیوع کرونا پدید آمد، صیانت از مکان و هویتهای بصری بنیاد رودکی است که در ایام نیمه تعطیل و کرونایی در یکسال و نیم گذشته فراهم شد و میتوان گفت به نقطه قابل قبولی در صیانت از هویتهای بصری بنیاد رودکی رسیدهایم که این هویتها امانت ملی است.»
ضرورت استمرار آموزشی هنرها
آنطور که در بخشی از گزارش ایرنا آمده، سیدعباس صالحی در حاشیه بازدید از نمایشگاه گنجینه مانا با بیان اینکه این نمایشگاه تصویری از فعالیتهای خوب حوزه هنر است، گفت: «در این نمایشگاه گامبهگام هنر استادان ایرانی را میتوان مشاهده کرد و در بخشهای گوناگون نمایشگاه مشهود بود که هر حوزه چگونه خلاقیتهای استفاده از رنگ، صورتسازیها و کاربردهای خود را دارد.» وی ادامه داد:«این نمایشگاه با بیش از ۴۰ هنرمند و با ۴۰۰ اثر در بخشهای مختلف چشماندازی را از جامعه هنر نشان میدهد که با تکیه بر آن راه هنر ایرانی در حال و آینده پررونقتر خواهد بود، در این نمایشگاه شاهد خلاقیتهای قابل توجه و فرصتساز برای هر بخش از هنر ایرانی هستیم.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید براینکه این نوع نمایشگاهها ابتدا فرصتی را برای دیدن سبک آثار مختلف فراهم میکند، گفت: «این تجمیع آثار برای اتفاقات بعدی در مورد همین آثار مهم است، در بخش بعدی استمرار در مهارتها و آموزشها را بواسطه این نمایشگاه شاهد خواهیم بود، بسیاری از پیشکسوتان هستند که هنرشان با آموزش هنرآموزان استمرار پیدا میکند و برگزاری این نوع نمایشگاهها در برنامهریزی برای آموزشهای هنری مؤثر است.»صالحی یادآور شد:«برای آموزش برخی از این هنرها مقدماتی در آموزشگاههای فنی و حرفهای یا در دانشگاهها فراهم شده است اما اینکه این آموزشها بتواند فضاهای بیشتری پیدا کند مهم است، بنابراین پس از هر نمایشگاه برگزارکنندهها باید بخشی از وقت خود را بر استمرار آموزشهای هنری قرار دهند و از ظرفیت وزارتخانههای فرهنگی و هنری همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استفاده کنند و از آنجا به فضاهای آموزشی مرتبط شوند تا این هنرها استمرار آموزشی پیدا کنند.»
امکان بهرهمندی زندگی شهری و غیرشهری از هنرها
وی افزود: «از طرفی دیگر باید دید که چگونه این هنرهای خلاقانه را میتوان به هنرهای کاربردی در زیست و زندگی تبدیل کرد، بخشهای مختلفی در همین نمایشگاه وجود داشت که این ایدهها و هنرها به زیست بوم زندگی شهری و شخصی ما وصل میشود، در این بخش هم از مقدمات نمایشگاه تا پایان آن باید توجه کرد که چگونه دستگاهها و مؤسسات عمومی و خصوصی میتوانند از این هنرها استفاده کنند و در زندگی شهری و غیرشهری از آن بهره ببرند.» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد:«بخش دیگر در وسعت بخشیدن به این نمایشگاه و هنرمندان آنها توجه به حوزه مصرف این آثار بهعنوان اقتصاد فروش این هنرها است که هم بهصورت حقیقی و هم مجازی میتواند اتفاقاتی را رقم بزند، در واقع این نمایشگاهها میتوانند خریداران بیشتری برای این آثار پدید بیاورند به شکلی که هنرمندانی که در حوزههای مختلف کار میکنند بدانند که آثار هنری آنها مشتریان خود را دارد و کار اقتصادی را دربرخواهد داشت.» وزیر ارشاد ادامه داد:«در این بخش هم مراکزی هستند که میتوانند خریدار این آثار باشند، همچنین مردم به طور عام و فضای حقیقی و مجازی هم بهطور خاص میتوانند فضایی برای فروش آثار هنری باشند. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز سامانهای در این راستا در نظر گرفته شده است که هنرمندان ما میتوانند آثار خود را در آنجا بارگذاری کنند و با تبلیغات امکان فروش گسترده آنها فراهم شود، طبیعتاً این نمایشگاه و آثار ۴۰۰گانه آن همچنین فرصتهای حقیقی و مجازی را باید پیدا کند.» گفتنی است که نمایشگاه گنجینه مانا با حدود ۲۰۰ اثر از ۴۰ هنرمند پیشکسوت هنرهای سنتی در زمینههای مختلف از جمله معرق، منبت، دوختهای سنتی و طراحی فرش هشتم تیر افتتاح شد و قرار بود به مدت ۱۰ روز (۹ تا ۱۹ تیر) در فرهنگستان هنر میزبان علاقهمندان باشد که بهدلیل وضعیت قرمز کرونا در تهران از روز ۱۳ تیر تعطیل شد.در این نمایشگاه آثار فاخری در رشته معرق و منبت، تراش بلور و شیشه، میناکاری، گچبری، طراحی فرش، دوختهای سنتی و تزئینی، طراحی نقوش و چاپ، زیورآلات، نقاشی روی شیشه و سفال و آیینه کاری در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.
افتتاح آرشیو ملی هنر
بنابر خبر دیگری، وزیر ارشاد روز گذشته با شرکت در جلسه هیأت امنای بنیاد فرهنگی هنری رودکی و افتتاح آرشیو هنر، مرجعیت اطلاعاتی این نهاد فرهنگی را پشتیبان عرصه هنر برشمرد و گفت: «بنیاد فرهنگی هنری رودکی در داخل کشور دارای اعتباری است و در خارج از کشور هم میتواند این اعتبار را کسب کند و به عنوان یک پایگاه مهم اکران آنلاین برنامههای هنری در حوزههای مختلف موسیقی، نمایش و... در فضای مجازی باشد و چشماندازی که در تجربه اجراهای آنلاین در این بازه زمانی داشته است قابل توجه است. صالحی ادامه داد: «یکی دیگر از اعتباراتی که بنیاد رودکی دارد شخصیتهایی است که به این حوزه اشراف دارند و به این بنیاد به واسطه همکاری منزلت میدهند و در فضای مصرف و تولیدکنندگان داخلی و خارجی ارتقا پیدا میکند و شوراهای ارکستر و آموزش این بنیاد هم با همین نگاه ایجاد شده است.» وی از دیگر اعتباراتی که این بنیاد میتواند داشته باشد مرجعیت اطلاعاتی پیدا کردن آن برای پشتیبانی از عرصه هنر را عنوان کرد و گفت: «فرصت دیگری که در ایام شیوع کرونا پدید آمد، صیانت از مکان و هویتهای بصری بنیاد رودکی است که در ایام نیمه تعطیل و کرونایی در یکسال و نیم گذشته فراهم شد و میتوان گفت به نقطه قابل قبولی در صیانت از هویتهای بصری بنیاد رودکی رسیدهایم که این هویتها امانت ملی است.»

مختصر، مفید، جذاب
دنیا پاپایی
خبرنگار
سریال «کابوس ایست تاون» با نام اصلی «مر از ایستتاون» از تولیدات پلتفرم «اچ بیاو مکس» است. این سریال کوتاه با ژانر جنایی، درام، معمایی هفت قسمت دارد و درباره یک زن به اسم «میر شیهان» است که در شهر کوچکی در ایالت پنسیلوانیا زندگی میکند. او یک کارآگاه محلی است که در زندگی شخصی خود مشکلات فراوانی دارد و از سوی دیگر او پروندههای آدمربایی نیمه تمام دارد. میر در کنار این پروندهها تلاش دارد تا مشکلات شخصیاش را کنار بگذارد و مشکلاتش با زندگی شخصیاش تداخل نداشته باشد امری که برای زندگی پیچیده او و البته قتل و آدم رباییهای سریالی شهر او ناممکن است.
این سریال به کارگردانی کراگ زوبل و نویسندگی برد اینگلزبی در 18 آوریل 2021 پخش شد. از بازیگران این سریال میتوان به کیت وینسلت که همگی او را با نقش رز در فیلم تایتانیک به یاد داریم، ایوان پترز از بازیگران مشهور در سریال داستانهای ترسناک امریکایی، جولیان نیکلسون، جین اسمارت، انگوری رایس، کیلی اسپینی، دیوید دنمان، سوزی بیکن، فیلیس سامرویل و گای پیرس اشاره کرد.
این سریال هفت قسمته توانسته است نمره 8.5 از IMDB را دریافت کند؛ همینطور در رتبهبندی گوگل هم توانسته رأی 94 درصدی کسب کند. سؤال اینجاست که یک سریال چه ویژگیهایی دارد که باعث کسب چنین امتیازهای بالایی شده است؟ شاید اولین نکته را باید در داستان هیجانانگیز و غیرقابل حدس آن دانست و از سوی دیگر شخصیتپردازی این سریال کوتاه است است. شخصیتهایی که نه سیاه هستند و نه سفید... خاکستری و قابل باور درست مثل انسانهای اطرافمان. از بازی خوب بازیگران هم باید یاد کرد که به کیفیت کار اضافه کرده است. در گفتوگوهایی که با عوامل سریال انجام شده سؤالهایی در مورد تمدید سریال برای فصل دوم پرسیده شده که کیت وینسلت در پاسخ به آنها گفته:دلم برای شخصیت کارآگاهیم در سریال واقعاً تنگ شده و سریال برای ادامه دادن شرایط مناسبی دارد که تصمیم برای ساخت فصل دوم کاملاً به تهیه کننده و شبکه بستگی دارد. همواره به طنز گفته میشود هر بازیگر امریکایی یکبار در نقش پلیس ظاهر میشود اینبار این بازی در نقش پلیس خسته و تلخ برای وینسلت اعتبار خوبی به همراه خواهد داشت چرا که کمپانی سازنده معتقد است که وینسلت از شانسهای گرفتن جایزه امی در
آینده است.
این سریال اولین حضور کیت وینسلت بعد از 10 سال دوری از دنیای فیلم و سریال بوده است. وینسلت در سریال کوتاه قبلی خود به نام میلدرد پیرس برنده جایزه امی و گلدن گلوب شده بود و حالا هم که با سریال کابوسهای ایست تاون نامزد جایزه امی شده احتمال برنده شدنش را افزایش میدهد. این اولین باری است که ما کیت وینسلت را در نقش یک پلیس میبینیم.
طبق گفتههای کارگردان، کراگ زوبل؛ کیت وینسلت تنها بازیگری بود که در بین برداشتهای صحنهها، با اعتماد به نفس به لهجه بومی شهر پنسیلوانیا صحبت میکرد و باقی بازیگران استرس زیادی را بابت این موضوع تحمل میکردند. اینکه وینسلت از لهجه انگلیسی همیشگیاش به راحتی به لهجه پنسیلوانیا تغییر حالت میدهد برای کلیه دستاندرکاران سریال حیرت آور بود. نظر اکثر تماشاچیان نیز در فضای مجازی بازخوردهای خوبی داشته و بر این موضوع اتفاق نظر دارند که با دیدن دو قسمت اول از این سریال متوجه میشویم که به بینندگان احترام خاصی گذاشته شده و ارزش دیدن دارد. این سریال را میتوانید در فیلیمو ونماوا ببینید.
خبرنگار
سریال «کابوس ایست تاون» با نام اصلی «مر از ایستتاون» از تولیدات پلتفرم «اچ بیاو مکس» است. این سریال کوتاه با ژانر جنایی، درام، معمایی هفت قسمت دارد و درباره یک زن به اسم «میر شیهان» است که در شهر کوچکی در ایالت پنسیلوانیا زندگی میکند. او یک کارآگاه محلی است که در زندگی شخصی خود مشکلات فراوانی دارد و از سوی دیگر او پروندههای آدمربایی نیمه تمام دارد. میر در کنار این پروندهها تلاش دارد تا مشکلات شخصیاش را کنار بگذارد و مشکلاتش با زندگی شخصیاش تداخل نداشته باشد امری که برای زندگی پیچیده او و البته قتل و آدم رباییهای سریالی شهر او ناممکن است.
این سریال به کارگردانی کراگ زوبل و نویسندگی برد اینگلزبی در 18 آوریل 2021 پخش شد. از بازیگران این سریال میتوان به کیت وینسلت که همگی او را با نقش رز در فیلم تایتانیک به یاد داریم، ایوان پترز از بازیگران مشهور در سریال داستانهای ترسناک امریکایی، جولیان نیکلسون، جین اسمارت، انگوری رایس، کیلی اسپینی، دیوید دنمان، سوزی بیکن، فیلیس سامرویل و گای پیرس اشاره کرد.
این سریال هفت قسمته توانسته است نمره 8.5 از IMDB را دریافت کند؛ همینطور در رتبهبندی گوگل هم توانسته رأی 94 درصدی کسب کند. سؤال اینجاست که یک سریال چه ویژگیهایی دارد که باعث کسب چنین امتیازهای بالایی شده است؟ شاید اولین نکته را باید در داستان هیجانانگیز و غیرقابل حدس آن دانست و از سوی دیگر شخصیتپردازی این سریال کوتاه است است. شخصیتهایی که نه سیاه هستند و نه سفید... خاکستری و قابل باور درست مثل انسانهای اطرافمان. از بازی خوب بازیگران هم باید یاد کرد که به کیفیت کار اضافه کرده است. در گفتوگوهایی که با عوامل سریال انجام شده سؤالهایی در مورد تمدید سریال برای فصل دوم پرسیده شده که کیت وینسلت در پاسخ به آنها گفته:دلم برای شخصیت کارآگاهیم در سریال واقعاً تنگ شده و سریال برای ادامه دادن شرایط مناسبی دارد که تصمیم برای ساخت فصل دوم کاملاً به تهیه کننده و شبکه بستگی دارد. همواره به طنز گفته میشود هر بازیگر امریکایی یکبار در نقش پلیس ظاهر میشود اینبار این بازی در نقش پلیس خسته و تلخ برای وینسلت اعتبار خوبی به همراه خواهد داشت چرا که کمپانی سازنده معتقد است که وینسلت از شانسهای گرفتن جایزه امی در
آینده است.
این سریال اولین حضور کیت وینسلت بعد از 10 سال دوری از دنیای فیلم و سریال بوده است. وینسلت در سریال کوتاه قبلی خود به نام میلدرد پیرس برنده جایزه امی و گلدن گلوب شده بود و حالا هم که با سریال کابوسهای ایست تاون نامزد جایزه امی شده احتمال برنده شدنش را افزایش میدهد. این اولین باری است که ما کیت وینسلت را در نقش یک پلیس میبینیم.
طبق گفتههای کارگردان، کراگ زوبل؛ کیت وینسلت تنها بازیگری بود که در بین برداشتهای صحنهها، با اعتماد به نفس به لهجه بومی شهر پنسیلوانیا صحبت میکرد و باقی بازیگران استرس زیادی را بابت این موضوع تحمل میکردند. اینکه وینسلت از لهجه انگلیسی همیشگیاش به راحتی به لهجه پنسیلوانیا تغییر حالت میدهد برای کلیه دستاندرکاران سریال حیرت آور بود. نظر اکثر تماشاچیان نیز در فضای مجازی بازخوردهای خوبی داشته و بر این موضوع اتفاق نظر دارند که با دیدن دو قسمت اول از این سریال متوجه میشویم که به بینندگان احترام خاصی گذاشته شده و ارزش دیدن دارد. این سریال را میتوانید در فیلیمو ونماوا ببینید.

دلی رأی دادیم
گروه فرهنگی/ آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان بیستوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد. در ابتدای این مراسم کیوان ساکتاف مجری برنامه با عذرخواهی از هنرمندان جوانی که بهدلیل شرایط رعایت پروتکلهای کرونا امکان میزبانی از آنها در سالن وجود نداشت، بیان کرد: خدا را شکر میکنیم که این جشنواره بالاخره با یکسال تأخیر برگزار شد. ما میخواهیم پرچم تئاتر دانشگاهی ایران همچنان برفراز باشد.
مجتبی جدی، دبیر بیست و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران در این مراسم گفت: میدانم که دانشجویان برای رساندن کارهایشان به این جشنواره چقدر سختی کشیدند. در شرایط دشواری تمرین کردند و امیدوارم کم و کاستیها را بر من ببخشند. همچنین از همه معاونان و هیأتهای انتخاب و داوری، مدیران مراکز و سالنها، مترجمان و ناشران همراه، بانک رفاه کارگران، نوید محمدزاده و هادی حجازی فر که بخشی از جوایز و کمک هزینههای جشنواره را تقبل کردند، تشکر کنم.
در اصلیترین بخش این مراسم کیومرث مرادی، امیرحسین حریری، معصومه رحمانی، نوید محمدزاده و هادی حجازی فر برای اهدای جوایز رشتههای مختلف این بخش به روی صحنه آمدند. نوید محمدزاده بهعنوان یکی از داوران این بخش گفت: «ما در این رویداد دلی رأی دادیم و سعی کردیم نتایج بحق باشد. نه فریب شلوغ کاری را خوردیم نه اینطور بود که ساده بودن برخی از کارها را نبینیم اما مهم این بود که دوره بیست و سوم با حضور تماشاگران برگزار شد و این مهم است.» هادی حجازیفر هم در سخنان کوتاهی گفت: «به جان فرزندم هامون که عزیزترین فرد زندگی من است، قسم میخورم که ما ساعتها تا صبح با یکدیگر برای داشتن انتخابهای خوب و عادلانه بحث و بررسی کردیم. طبعاً نظرمان مبرا از اشتباه هم نیست اما این نتیجه، نظر ماست و میتواند متفاوت از سلیقه یک گروه دیگر هم باشد.»
برگزیدگان بیست و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی در بخشهای مختلف به این ترتیب معرفی شدند: بازیگری زن: رتبه اول: مرجان اتفاقیان برای بازی در نمایش «بعد از افتادن». رتبه دوم: نگین فیروزمنش برای بازی در نمایش «سرگذشت یک فعل». رتبه سوم: آوا تدین برای بازی در نمایش «هملت». بازیگری مرد: رتبه اول: تندیس و جایزه نقدی امیرحسین بریمانی برای بازی در نمایش «شب شک». رتبه دوم: سپهر تهرانچی برای بازی در نمایش «بعد از افتادن» و رتبه سوم: پیمان محسنی برای بازی در نمایش «فریاد خاموش» و احسان معجونی برای بازی در نمایش «هملت». همچنین هیأت داوران در بخش کارگردانی تصمیمی بر معرفی کار برگزیده نداشت اما یک جایزه ویژه بر اساس آرای هیأت داوران به نمایش «آسفالت کاران» بهکارگردانی امین موحدیپور تعلق گرفت. بیست و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی به دبیری سیدمجتبی جدی و به همت اداره کل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخشهای صحنه، مناطق، تجربههای اجرا، پژوهش(جایزه دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی)، نمایشنامهنویسی (جایزه اکبر رادی)، ترجمه (جایزه دکتر محمدرضا خاکی)، بینالملل، استادان، جشنواره جشنوارهها، رادیو تئاتر، ماکت صحنه، عکس، پوستـــــــر، کارگاههـــــــا و درسگفتارها ۱۱ تا ۱۹ تیر برگزار شد.
مجتبی جدی، دبیر بیست و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران در این مراسم گفت: میدانم که دانشجویان برای رساندن کارهایشان به این جشنواره چقدر سختی کشیدند. در شرایط دشواری تمرین کردند و امیدوارم کم و کاستیها را بر من ببخشند. همچنین از همه معاونان و هیأتهای انتخاب و داوری، مدیران مراکز و سالنها، مترجمان و ناشران همراه، بانک رفاه کارگران، نوید محمدزاده و هادی حجازی فر که بخشی از جوایز و کمک هزینههای جشنواره را تقبل کردند، تشکر کنم.
در اصلیترین بخش این مراسم کیومرث مرادی، امیرحسین حریری، معصومه رحمانی، نوید محمدزاده و هادی حجازی فر برای اهدای جوایز رشتههای مختلف این بخش به روی صحنه آمدند. نوید محمدزاده بهعنوان یکی از داوران این بخش گفت: «ما در این رویداد دلی رأی دادیم و سعی کردیم نتایج بحق باشد. نه فریب شلوغ کاری را خوردیم نه اینطور بود که ساده بودن برخی از کارها را نبینیم اما مهم این بود که دوره بیست و سوم با حضور تماشاگران برگزار شد و این مهم است.» هادی حجازیفر هم در سخنان کوتاهی گفت: «به جان فرزندم هامون که عزیزترین فرد زندگی من است، قسم میخورم که ما ساعتها تا صبح با یکدیگر برای داشتن انتخابهای خوب و عادلانه بحث و بررسی کردیم. طبعاً نظرمان مبرا از اشتباه هم نیست اما این نتیجه، نظر ماست و میتواند متفاوت از سلیقه یک گروه دیگر هم باشد.»
برگزیدگان بیست و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی در بخشهای مختلف به این ترتیب معرفی شدند: بازیگری زن: رتبه اول: مرجان اتفاقیان برای بازی در نمایش «بعد از افتادن». رتبه دوم: نگین فیروزمنش برای بازی در نمایش «سرگذشت یک فعل». رتبه سوم: آوا تدین برای بازی در نمایش «هملت». بازیگری مرد: رتبه اول: تندیس و جایزه نقدی امیرحسین بریمانی برای بازی در نمایش «شب شک». رتبه دوم: سپهر تهرانچی برای بازی در نمایش «بعد از افتادن» و رتبه سوم: پیمان محسنی برای بازی در نمایش «فریاد خاموش» و احسان معجونی برای بازی در نمایش «هملت». همچنین هیأت داوران در بخش کارگردانی تصمیمی بر معرفی کار برگزیده نداشت اما یک جایزه ویژه بر اساس آرای هیأت داوران به نمایش «آسفالت کاران» بهکارگردانی امین موحدیپور تعلق گرفت. بیست و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی به دبیری سیدمجتبی جدی و به همت اداره کل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخشهای صحنه، مناطق، تجربههای اجرا، پژوهش(جایزه دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی)، نمایشنامهنویسی (جایزه اکبر رادی)، ترجمه (جایزه دکتر محمدرضا خاکی)، بینالملل، استادان، جشنواره جشنوارهها، رادیو تئاتر، ماکت صحنه، عکس، پوستـــــــر، کارگاههـــــــا و درسگفتارها ۱۱ تا ۱۹ تیر برگزار شد.

ابلاغ ۱۱ شیوهنامه دسترسی آزاد به اطلاعات توسط رئیسجمهوری
دبیر کمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از ابلاغ ۱۱ شیوهنامه موضوعی این قانون مصوب کمیسیون، از سوی رئیسجمهوری خبر داد. به گفته حسین انتظامی، تلاش کمیسیون بر این بوده که شیوهنامهها با توجه به بیسابقه بودن قوانین شفافیت در کشورمان همچنین تفاوت حوزهها تدوین شود که ضمناً بتواند نقاط خلأ موجود در قانون را جبران کند. انتظامی در همین رابطه به ایرنا گفته:«با تدبیر کمیسیون حدود ۲۰ موضوع احصا شد؛ موضوعاتی که اولویت و شمول بیشتری دارند و دبیرخانه به ترتیب اولویت به تدوین آنها پرداخت. با اولویت سنجی صورت گرفته در کمیسیون، عناوین شیوه نامهها مشخص شد و دبیرخانه با دعوت از دستگاههای مرتبط، مقرراتگذاری کرد و از این جهت میشود ادعا کرد جامعیت لازم را دارد چون دیدگاههای ذینفعان اخذ شده است.» دبیر کمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ۱۱ شیوه نامه ای که تاکنون در کمیسیون تصویب و توسط رئیسجمهوری محترم ابلاغ شدهاند را بدین شرح برشمرد:«شیوه نامه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات بنگاههای اقتصادی عمومی، شیوه نامه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تشکلهای مردم نهاد، شیوه نامه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مؤسسات خصوصی ارائه دهنده خدمات عمومی، شیوه نامه رفع اختلاف در چگونگی ارائه اطلاعات، شیوه نامه تشخیص و تفکیک اطلاعات مربوط به حریم خصوصی و اطلاعات شخصی از اطلاعات عمومی، شیوه نامه دسترسی آزاد به اسناد و مکاتبات اداری، شیوه نامه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مجوزهای دولتی و مجوزهای مؤسسات خصوصی ارائه دهنده خدمات عمومی، شیوه نامه تشخیص و تفکیک اسرار دولتی از اطلاعات عمومی، شیوه نامه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات متضمن حق و تکلیف برای مردم (قوانین، مقررات و تصمیمات عمومی، شیوه نامه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات قراردادها و شیوه نامه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات شهرداریها و شوراهای اسلامی شهر و روستا.» بهگفته انتظامی همه این شیوه نامهها در سامانه
iranfoia.ir قابل دسترسی است. او از همه فعالان رسانهای و حقوقدانان و کسانی که حقوق شهروندی برایشان اهمیت دارد درخواست کرده با مطالعه دقیق قانون و آیین نامه و شیوه نامهها و پیگیری مستمر، نقش دیدهبانی این قانون را به عهده بگیرند تا با مطالبه گری بیشتر و رفع نواقص، فرهنگ پاسخگویی تبدیل به گفتمان رایج و غالب شود. در آن صورت خیلی از معلولها از جمله فساد و ناکارآمدی و تبعیض، خود بهخود از بین میرود. به گفته معاون اسبق مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روند اجرای قانون اگرچه رشد داشته هنوز راضی کننده نیست. دستگاههای متعددی از جمله آنها که فعالیتهای گسترده اقتصادی دارند هنوز به سامانه نپیوستهاند تا در معرض پاسخگویی اجباری قرار گیرند. انتظامی معتقد است که بهترین راه اجرای واقعی این قانون، وابسته کردن تخصیصهای سازمان برنامه و بودجه به میزان پاسخگویی درست هر دستگاه در سامانه
http://iranfoia.ir است. در پایان دبیر کمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تصریح کرد: «زمانی میتوانیم ادعا کنیم این قانون به نحو اکمل اجرا شده است که وقتی از یک مدیر، اطلاعات میخواهید او به جایی مراجعه کند که خود شما هم میتوانسته اید مراجعه کنید؛ یعنی سامانه یا پرتال آن دستگاه. در این حالت، درخواست اطلاعات عملاً بیمعنا میشود زیرا همه اطلاعات، قبلاً منتشر شده است.»
iranfoia.ir قابل دسترسی است. او از همه فعالان رسانهای و حقوقدانان و کسانی که حقوق شهروندی برایشان اهمیت دارد درخواست کرده با مطالعه دقیق قانون و آیین نامه و شیوه نامهها و پیگیری مستمر، نقش دیدهبانی این قانون را به عهده بگیرند تا با مطالبه گری بیشتر و رفع نواقص، فرهنگ پاسخگویی تبدیل به گفتمان رایج و غالب شود. در آن صورت خیلی از معلولها از جمله فساد و ناکارآمدی و تبعیض، خود بهخود از بین میرود. به گفته معاون اسبق مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روند اجرای قانون اگرچه رشد داشته هنوز راضی کننده نیست. دستگاههای متعددی از جمله آنها که فعالیتهای گسترده اقتصادی دارند هنوز به سامانه نپیوستهاند تا در معرض پاسخگویی اجباری قرار گیرند. انتظامی معتقد است که بهترین راه اجرای واقعی این قانون، وابسته کردن تخصیصهای سازمان برنامه و بودجه به میزان پاسخگویی درست هر دستگاه در سامانه
http://iranfoia.ir است. در پایان دبیر کمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تصریح کرد: «زمانی میتوانیم ادعا کنیم این قانون به نحو اکمل اجرا شده است که وقتی از یک مدیر، اطلاعات میخواهید او به جایی مراجعه کند که خود شما هم میتوانسته اید مراجعه کنید؛ یعنی سامانه یا پرتال آن دستگاه. در این حالت، درخواست اطلاعات عملاً بیمعنا میشود زیرا همه اطلاعات، قبلاً منتشر شده است.»

خط خبر
در جلسه روز گذشته (یکشنبه 20 تیرماه) شورای صنفی نمایش مقرر شد فیلم سینمایی «قصه عشق پدرم» به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیهکنندگی محمدرضا شریفینیا از ۳۰ تیرماه به سینماها بیاید. همچنین فیلم سینمایی «مورچهخور» بهکارگردانی شاهد احمدلو و تهیهکنندگی کیان بابائیان از ۲۳ تیرماه به ترکیب اکران اضافه میشود. فیلم سینمایی «پوست» ساخته برادران ارک و به تهیهکنندگی محمدرضا مصباح ، هم از ابتدای محرم روی پرده میرود./ مهر
«مرکز مطالعات کشورهای وارث تمدن ایرانی» که در قالب یک مرکز پژوهشی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز فعالیت گرفته است، پس از تکمیل فرایند ثبت شرکتها، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.این مرکز به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی کشور در زمینه شناسایی ظرفیتهای حوزه تمدن ایرانی و تعاملات با کشورها و اقوام وارث آن در منطقه فعال شده است./روابط عمومی
روابط عمومی و امور بینالملل بنیاد رودکی اعلام کرد در پی اعلام استانداری تهران مبنی بر عدم امکان برگزاری جلسات بیش از ۱۵ نفر و محدودیتهای اعلام شده توسط ستاد مقابله با کرونا، شب موسیقی «استادان سنجری و استوار» در زمان تعیین شده برگزار نمیشود./ایسنا
سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هماهنگی تأسیس هنرستان هنرهای زیبای کاشان از این گفت که از سال ۱۲۸۹ که نخستین هنرستان در کشور راهاندازی شد تا سال ۱۳۹۶ تنها ۳۹ هنرستان فعال بود؛ اما در چهارسال اخیر ۱۷ هنرستان هنرهای زیبای جدید تأسیس شد./ایرنا
آیین رونمایی از ترجمه عربی، فرانسه و ترکی استانبولی کتاب «هیاهو بر سر هیچ» نوشته محمد علی موحد روز دوشنبه (بیستویکم تیرماه ۱۴۰۰) برگزار میشود. امکان حضور مجازی علاقهمندان از طریق اسکای روم نیز فراهم شده است.
محمدحسین فرحبخش، تهیهکننده فیلم «تکخال» با اعلام فروش یک میلیاردی این فیلم در سینماها از استقبال مخاطب در اکران آنلاین میگوید که تا یک ماه ادامه خواهد داشت./ایسنا
فیلم سینمایی «مدیترانه» به کارگردانی هادی حاجتمند بزودی در سینماهای سراسر کشور اکران خواهد شد./ایسنا
مستند «به من اشاره کن» به کارگردانی فرح زارع، پس از تصویربرداری در شیراز و یزد و طی مراحل فنی آماده نمایش شد./ایسنا
فراخوان پنجمین دوره جایزه «ابوالحسن نجفی» منتشر شد. مرکز فرهنگی شهر کتاب مراسم پنجمین دوره این جایزه را بهمنماه امسال برگزار میکند و از بهترین ترجمه رمان و مجموعه داستان کوتاهی که سال ۱۳۹۹ منتشر شده، با اهدای جایزه و نشان ابوالحسن نجفی تقدیر میکند./روابط عمومی
فیلم جدید شان پن با عنوان «روز پرچم» شنبه شب در جشنواره فیلم کن برای اولین بار دیده شد./مهر
با توجه به تشدید همهگیری ویروس کرونا و اعلام وضعیت قرمز توسط ستاد ملی مقابله با کرونا، برگزاری چهاردهمین حراج تهران به تاریخ دیگری موکول شده است. با حصول اطمینان از کاهش همهگیری، تاریخ جدید اعلام خواهد شد./ایلنا
پخش فصل اول مجموعه تلویزیونی «دردسرهای عظیم» چهارشنبه ۲۳ تیر به پایان میرسد و بلافاصله بعد از آن، فصل دوم این سریال روی آنتن شبکه آیفیلم میرود./ایلنا
فیلم سینمایی «بی سرزمین» سومین ساخته بلند تورج اصلانی، با آهنگسازی «محمود بهرازی» موسیقیدان کرد ساکن «روژئاوا» در سینماهای اقلیم کردستان و دیگر شهرهای کشور عراق اکران میشود./ایلنا
اسامی نامزدهای مرحله دوم بخش «فیلم کوتاه» پنجمین مسابقه فیلمنامه و نمایشنامه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سوی دبیرخانه مسابقه فیلمنامه و نمایشنامه اعلام شد./ایلنا
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
ضرورت کاربردی کردن هنرهای خلاقانه در زندگی
-
مختصر، مفید، جذاب
-
دلی رأی دادیم
-
ابلاغ ۱۱ شیوهنامه دسترسی آزاد به اطلاعات توسط رئیسجمهوری
-
خط خبر

اخبارایران آنلاین