
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گرامیداشت علیاکبر رنجبر کرمانی:
تاریخنگاری انقلاب نیازمند حمایت و توجه بیشتری است
با هدف بازسازی ساختار فرهنگی کشور؛ وزیر فرهنگ خواستار ارائه نظرهای اهالی فرهنگ، هنر و رسانه شد
گروه فرهنگی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در آیین گرامیداشت علیاکبر رنجبر کرمانی فقدان این عالم مجاهد و نویسنده، ویراستار و مترجم را ضربه سختی به حوزه فرهنگ خواند و در بخشی از سخنان خود او را از شخصیتهای برجسته انقلابی در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی خواند.
در این مراسم که ظهر دیروزبه مناسبت آیین گرامیداشت علیاکبر رنجبر کرمانی برگزار شد، محمد مهدی اسماعیلی با تأکید بر اینکه حضورش در این آیین بیشتر برای ادای احترام به این شخصیت بزرگ و تاریخنگار برجسته بوده گفت:«در دو سال اخیر شخصیتهای برجستهای را در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی از دست دادهایم که از آن جمله میتوان به مرحوم خسروشاهی، حجتالاسلام حسینیان، مرحوم نیکبخت از پژوهشگران برجسته تاریخ معاصر و همچنین مرحوم رجایی راوی مقاومت جریان انقلابی در منطقه و از پژوهشگران برجسته و برادران افغان اشاره کرد.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: «تاریخنگاری انقلاب اسلامی با وجود همه زحمات دوستان و همکاران در مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیازمند حمایت و توجه بیشتری است و کارهای متنوعی در این حوزه انجام میشود که در معرض نقد و بررسی قرار میگیرد.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: «مطالعات پژوهشی و آثار برجسته و قابل استفادهای وجود دارد که در همه آنها مرحوم علیاکبر رنجبر کرمانی نقش برجستهای داشتند و باید این اقدامات و فعالیتهای متنوع گسترش یابد.» آنطور که در گزارش روابط عمومی وزارت ارشاد آمده، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این آیین درباره روند واکسیناسیون هنرمندان نیز گفت:«این کار آغاز شده و من از روند واکسیناسیون اهالی هنر بازدید داشتم، با اقدامات و هماهنگیهای به عمل آمده این روند بدون هیچ محدودیت سنی در حال انجام است.»
اسماعیلی در ادامه افزود: «هنرمندانی که بهصورت رسمی عضو صندوق هنر هستند و دارای هنرکارت هستند تحت خدمات این صندوق قرار دارند و کسانی هم که خارج از این صورت رسمی هستند اگر نیاز به مساعدت داشته باشند آن را بررسی میکنیم. بنابراین ما با واکسیناسیون هنرمندان بهدنبال عادیسازی انجام فعالیتهای فرهنگی و هنری هستیم تا بزودی شاهد عادی شدن تدریجی فعالیتهای فرهنگی و هنری در کشور باشیم.» وی درباره بستههای حمایتی هنرمندان ادامه داد:«یک بار در گذشته بسته حمایتی برای هنرمندان داشتهایم و در حال حاضر نیز برای دارندگان هنرکارت بسته حمایتی جدیدی در نظر داریم که آن را به دولت تقدیم کردیم تا در ستاد کرونا بررسی و اجرا شود.»
نظرات اندیشمندان و اهالی فرهنگ
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیأت دولت سیزدهم با ایشان، مبنی بر اینکه «در مسأله فرهنگ ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد» خواستار ارائه نظرات اندیشمندان، اهالی فرهنگ، ادب، هنر و رسانه و مدیران باتجربه عرصه فرهنگ شد. محمدمهدی اسماعیلی از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه درخواست کرد نظرات راهبردی و ایدههای کاربردی خود را در موضوعات نقد وضع موجود و بیان مبانی تحول در ساختار فرهنگی، اصول موازین و محدودههای تحول، الزامات و اولویتهای تحول و بازسازی انقلابی در ساختارها، خروج از وضعیت رهاشدگی و انفعال در حوزه فرهنگ، متناسبسازی ساختارهای فرهنگی با پیشرانهای فناوریهای نرم و ظرفیتهای جدید فرهنگی، رسانهای و اجتماعی، تسهیل فعالیتهای فرهنگی و زمینهسازی برای حضور و مشارکت حداکثری عناصر و تشکلهای مردمی و جهادی در عرصههای فرهنگی ارائه دهند.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه خواست تا نظرات و ایدههای کاربردی خود را به درگاه css@namafar.ir و یا به نشانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کنند.

مدیران انجمنهای نمایشی تئاتر استانی در گفتوگو با «ایران»:
چالش اصلی تئاتر، کمبود بودجه است
محسن بوالحسنی
خبرنگار
صحبتهای محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی روزهای اخیر همچنان واکنشهای مثبتی در میان اهالی فرهنگ و هنر داشته و تقریباً همگی از ایده جدید وزیر این وزارتخانه مبتنی بر توجه به استانها و رفع مشکلات و دغدغههای آنها استقبال کردهاند. هنرمندان تئاتری که این یکسال و نیم، بهدلیل شرایط و کرونا و تعطیلی تقریبی اجراها با مشکلات عدیدهای دستبهگریبان بودند در گفتوگو با «ایران» از چالشها و مشکلات تئاتر استانها سخن گفتند و ابراز امیدواری کردند که این ایدههای مطرح شده به مرحله عمل برسد و در عمل، در وهله اول شاهد افزایش بودجه تئاتر باشند و در وهله دوم بهصورت عملیاتی توجه جدی به تخصیص بودجه و شکل ساختاری آن شود.
بودجه نزدیک به صفر تئاتر خیابانی
بهمن صادق حسنی مدیر انجمن نمایش استان گیلان در گفتوگو با «ایران »از نگارش و تنظیم نامهای به وزیر فرهنگ و ارشاد خبر میدهد که بهگفته او در این نامه که به امضای رؤسای شورای مشورتی انجمنهای نمایش استانی رسیده، از دغدغهها و چالشهای پیش روی تئاتر استانها سخن گفته شده است. او میگوید: «ما در این شورای مشورتی به این نتیجه رسیدیم که نگارش و ارسال چنین نامهای به وزیر، باعث میشود که او آگاهی بهتر و بیشتری از وضعیت تئاتر استانها داشته باشد و با این آگاهی ترکیب و تدارک لازم را در چینشهای مدیریتی و... اعمال کند که در نهایت مشکلی از مشکلات تئاتر کشور حل شود.» صادقحسنی معتقد است: «توجه به تئاتر استانها و در اولویت قراردادن آن توسط وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی حتماً میتواند موجبات خیر شود و از نظر من بسیار حرکت خوبی است.» او در گفتوگو با «ایران» به بحث بودجه، علیالخصوص در حوزه تئاتر خیابانی هم اشاره میکند و میگوید: «تئاتر خیابانی هم همان مشکلاتی را در استانها دارد که تئاترهای صحنهای؛ ولی مشکلات در این حوزه از جهات مختلف بسیار بیشتر و عمیقتر است. اول اینکه هنرمندان تئاترخیابانی در استانها، برای اجراهای عمومی هیچ دستمزدی دریافت نمیکنند و فقط در شش ماه دوم سال 99 دو میلیون تومان به تئاترخیابانی استان آنهم برای شرکت در جشنواره کمک شده که این دومیلیون بین چهار گروه تقسیم شده که واقعاً میتوان گفت با صفر برابر است. این در حالی است که به تئاتر خیابانی بهدلیل نزدیکی با مردم و وجه آموزشی و آگاهیبخش آن در جامعه کمک بیشتری کرد تا این گروهها و هنرمندان بتوانند با انگیزه بیشتری کار کنند.» او درپایان درباره شکل و مقدار تخصیص بودجه به تئاتر استانها هم میگوید: «از نظر من استانی مثل تهران وقتی 15 میلیون جمعیت دارد طبیعی است که بودجه بیشتری بگیرد و بهعقیده من بودجه تهران، آنقدر نیست که بگوییم تهران بودجه خوبی دارد و استانهای دیگر نه. مسأله اصلی اینجاست که کل این بودجه کم است. سال گذشته 4 میلیارد تومان بابت اجراها به تئاتر تمامی استانها بودجه پرداخت شده که با کسر بودجه استان تهران، به سایر استانها 2میلیارد و 100 میلیون تومان بودجه پرداخت شده که اگر بنا را بر این بگذاریم که هر استان مبلغی بین 50 تا 70 میلیون تومان دریافت کرده باشد این عدد برای استانی مثل گیلان که سال گذشته 5 اثر فاخر تولید کرده واقعاً رقم بسیار کمی است. کلیت این بودجه باید افزایش پیدا کند.»
ساخت و تجهیز پلاتو
فاتح بادپروا مدیر انجمن نمایش استان کردستان در گفتوگو با «ایران»، با اشاره به صحبتهای اخیر محمدمهدی اسماعیلی، آن را امیدوارکننده میداند و از افقهایی روشن برای آینده حرف میزند. او میگوید: «صحبتهای وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همه اهالی فرهنگ و هنر، علیالخصوص جامعه تئاتری که در استانها و شهرهای مختلف فعالیت میکنند امیدوارکننده بود و من و همکاران هنرمندم در استان کردستان امیدواریم در این دوره شاهد اتفاقات خوبی باشیم و بتوانیم همه در راه اعتلای کشور قدمهای روبه رشد و مهمی برداریم.» بادپروا درباره انتظارات اهالی تئاتر کردستان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم میگوید: «ما انتظار داریم به جایگاه انجمنهای نمایشی استانها توجه بیشتری شود و اگر این مسیر را بهعنوان یک چشمانداز و ایده اصلی انتخاب کردهایم بهصورت عملی هم به آن مقید باشیم و به این نکته باور داشته باشیم که ایران فقط تهران نیست. خالصانه بگویم که برای ما آرزو شده بود که وزیری بر مسند وزارت بنشیند و توجه و حرف و عمل معطوف به تئاتر استانها، علیالخصوص استانهای کم برخوردار باشد. استان ما با وجود هنرمندان شاخص و چهرههای نخبه، پتانسیل بسیار بالایی برای رشد هرچه بیشتر دارد و این را ما در جشنوارههایی که در استان برگزار کردهایم بارها و بارها نشان دادهایم و امید داریم این پتانسیلهای بزرگ، بیشتر از هر زمان دیگر مورد تفقد و حمایت قرار بگیرند.» مدیر انجمن نمایش استان کردستان در بخشی دیگر از صحبتهای خود درباره مشکلاتی که هنرمندان استان هم با آن درگیر هستند میگوید: «ما دو مشکل اصلی در بحثهای زیرساختی و مدیریتی داریم، بهعنوان مثال طی سه سال اخیر با همکاری اداره کل فرهنگ استان و سازمان برنامه بودجه، قرار شد 5 پلاتو ساخته شود که ساخت و تجهیز این پلاتوها با سرعت بیشتر و کیفیت بهتر، حتماً میتوان باعث ایجاد موجی از امید و حرکت در هنرمندان استان ما باشد. در بحث دیگر، انتظار ما از مدیران فرهنگی این است که ترتیب یا قانونی تصویب کنند که سالنها تئاتر یا فرهنگسراها و... را خود اهل تئاتر و فرهنگ مدیریت کنند و ما برای استفاده از این سالنها، برای اجرای تئاتر یا.... مجبور نباشیم برویم و آنها را کرایه کنیم. درباره بودجه هم که وضعیت مشخص است. ما برای جشنواره استانی، هنوز همان 15 میلیون تومانی را دریافت میکنیم که 10 سال پیش دریافت میکردیم. طبیعی است که در این 10 سال، جهش قیمت در همه چیز داشتهایم و اداره کار با چنین بودجهای نمیتواند راه به جایی ببرد؛ حقالزحمههایی که ما پرداخت میکنیم هم همینطور. در مدت یکسال و نیم اخیر هم که کرونا تقریباً همه ما را فلج کرده «هنر کارت» توانست کمی به بچهها امید بدهد، ولی واقعاً ضرر و زیانهایی که اهالی تئاتر در این استان و حتماً تمام استانها متحمل شدند بسیار بیشتر از اینهاست و ما در این حوزه هم امیدواریم که دولت جدید و وزیر آن، باری از دوش هنرمندان بردارد.»
«بیلی اپل» هنرمند پیشگام هنرهای مفهومی نیوزیلند در سن ۸۵ سالگی درگذشت. نام اصلی این هنرمند بزرگ شده «آوکلند» در ابتدا «بری بیتس» بود. او از جمله همراهان اصلی جنبش پاپ آرت و هنر مفهومی به شمار میرفت./ایسنا
مجموعه تلویزیونی «همسایه» به کارگردانی محمد حسین غضنفری و با محوریت دغدغههای مهاجران افغانستانی از امروز (سهشنبه ۱۶ شهریور) از شبکه سه سیما پخش میشود./ایرنا
بررسی تقسیمبندی و دوگانه سوزی گفتمان غرب، موضوع اصلی و محوری مستند «بازی اسم» شد./ایسنا
فیلم کوتاه «جبرئیل» ساخته یوسف کارگر در بخش مسابقه هشتمین دوره جشنواره فیلم «سینهفست تورین» در کشور ایتالیا حضور دارد./مهر
فیلم کوتاه «تایلیور» به نویسندگی و کارگردانی اکبر روح موفق به کسب تندیس پلنگ طلایی از جشنواره قرقیزستان شد./مهر
«قصهگوی برتر» بخش جدیدی در جشنواره بینالمللی قصهگویی دوره بیستوسوم بود که بهدلیل به حد نصاب نرسیدن شرکتکنندگان از این رویداد حذف شد./ایسنا
مجموع ۷۶ چکیده مقاله با محوریت «سینمای تجربی» توسط ۵۸ پژوهشگر به دبیرخانه سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رسید./ایلنا
بسته فیلم کوتاه گروه هنروتجربه با نمایش فیلم شکست زمان در روز جمعه ۱۹ شهریورماه با برپایی آیین دیدار، اکران خود را در سینماهای هنروتجربه آغاز میکند. همچنین در آستانه اکران، پوستر این بسته فیلم کوتاه با طراحی فرهاد ایرانی رونمایی شد./مهر
فیلم سینمایی «طبقه یک و نیم» با بازی مهدی هاشمی پس از دریافت پروانه نمایش برای اکران در سینماها آماده میشود./ایرنا
نمایشگاه هنر سرامیک معاصر خاورمیانه در لندن
فرشته فرمانی
پژوهشگر و نقاش
هنر سفال و سرامیک پیشینه قابل توجهی در تمدنهای کهنی چون ایران باستان و چین دارد. با وجود اینکه خاورمیانه تاریخچه غنی و پرباری در زمینه سفال و سرامیک دارد و آثار ارزشمند آن مایه مباهات موزههای مطرح دنیا است، آثار سرامیکی دوران معاصر کمتر شناخته شده است.
این برای نخستین بار است که آثار ارزشمندی از هنرمندان معاصر سرامیک از خاورمیانه و شمال آفریقا در موزه ویکتوریا و آلبرت شهر لندن به نمایش درمی آید. سرامیک معاصر نشانگر مطالعه دقیق و زیرکانه آثار گذشته است؛ آثاری که نمایانگر قدمت و پیشینه غنی این هنر در میان گذشتگان است.
در این نمایشگاه آثار 19 هنرمند سرامیک کار از 10 کشور منطقه به نمایش درآمدهاند. تعدادی از آنها با تکیه به گذشته غنی سرزمین خود و با نگاهی نو آثار جدیدی خلق کردهاند و تعداد دیگر از فرهنگ ارزشمند خود الهام گرفتهاند و برخی هم از هنر سرامیک در جهت بیان پیامهای سیاسی اجتماعی خود بهره بردهاند. این نمایشگاه بخشهای مختلفی چون سنت، هویت و سیاست را در برگرفته است. در بخش سنت هنرمندان به جستوجوی زبان و گفت وگوی مشترکی میان گذشته و حال هستند.
هنر آنها با فرم، طراحی و تکنیک سرامیک در خاورمیانه کهن و تاریخی درهم آمیخته است. برخی از این هنرمندان مانند زاهد تاج الدین بر بررسی علمی در مورد ترکیب مواد در سرامیکهای قدیمی متمرکز شده است. هنرمند دیگر، ابراهیم سعید در پی کشف ارتباط شخصی خود با سرزمین مادری اش است، مکانی در اطراف قاهره که از قدیم بهنام محله سفالگران شهرت داشته است. بعضی دیگر از این هنرمندان سفالگر از مدلهای تاریخی برای تفسیر مشکلات امروز اجتماعی سود جستهاند. یکی از آنان کاشیهایی بر پایه ظروف دوره عثمانی ساخته است.
این هنرمند تلاش دارد تا راهی در جهت احیای سنتهای پیشین و آینده بخشیدن به آنها بیاید. چیدمانی هم از سرامیکهای هنرمند اشرف هانا با عنوان شراره به نمایش درآمده است. این چیدمان برگرفته از تکنیک صیقل مربوط به سفالهای قرن نوزده میلادی در مصر است و شامل 25 گلدان سفالی باریک و بلند است. این عدد به روز 25 ژانویه اشاره میکند؛ روزی که اعتراضات مردم در جهت تحقق بخشیدن به جریان بهارعربی در سال 2011 آغاز شد.
بخش دیگر این نمایشگاه بر موضوع هویت تأکید دارد و به فرهنگ و هویت ملی میپردازد. تعدادی از هنرمندان حاضر از زبان، خط و دیگر نشانههای هویت فرهنگی سرزمینشان استفاده کرده اند؛ تعدادی هم از المانهای فیزیکی در جهت خلق آثار جدید سود جستهاند.
در قسمت دیگری از نمایشگاه سرامیک معاصر در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن به بیان سیاسی اجتماعی هنرمندان پرداخته شده است. این هنرمندان از سفال به عنوان ابزار اعتراض صلحآمیز استفاده کردهاند. خاورمیانه بیش از یک قرن در مواجهه با آشوبهای مختلف بوده است. آثار این هنرمندان به آشوب، جنگ، کشتار و تبعید میپردازد.
راعد یاسین صحنه جنگهای داخلی لبنان طی سالهای 90-1975 را روی کوزههای چینی سرامیکی طراحی کرده است. او بیان میکند که این کوزههای چینی با رنگهای سفید و آبیشان در بسیاری از خانههای مردم لبنان وجود داشته است و آثار او موجب میشود تا مردم با گذشته خود روبه رو شوند. اثر دیگری از این هنرمندان یک تفنگ سرامیکی است که یادآور اسلحه طلای تعدادی از حکام ظالم پیشین است. در اثری دیگر کوزه بزرگی دیده میشود که بازدیدکنندگان میتوانند در آن درد خود را فریاد بکشند.
هنر و اثر هنری بیانگر وقایع و حقایق اجتماع است؛ حقایقی که روح حساس هنرمند را به واکنش وا میدارد. نمایشگاه مذکور تا تاریخ 17 ماه اکتبر 2021 در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن برپا خواهد بود.