ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رئیس جمهور در دیدار جمعی از نمایندگان جامعه معلولان:
قانون حمایت از معلولان به طور کامل اجرایی شود
گروه سیاسی / آیتالله سیدابراهیم رئیسی عصر جمعه گذشته، علاوه بر برگزاری نشست فوقالعاده هیأت وزیران برای بررسی لایحه بودجه، میزبان جمعی از نمایندگان جامعه معلولان کشور بود؛ دیداری صمیمی که به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت برگزار شد. رئیس جمهور در این دیدار، به مسئولان حاضر تأکید کرد پیگیری کنند تا استخدام معلولان به میزانی که قانون معین کرده، اجرایی شود. او درعین حال اعلام کرد اراده دولت بر این است که معلولان بیش از رنج معلولیت، سختی و رنج بیشتری نداشته باشند.
ضرورت اجرای کامل قانون حمایت از معلولان
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، آیتالله رئیسی در جمع نمایندگان جامعه معلولان کشور، با تأکید بر ضرورت رسیدگی و رفع مشکلات معلولان گفت: قانون حمایت از معلولان باید به سرعت و به طور جامع و کامل اجرایی شود. رئیس جمهور با اشاره به اینکه روز جهانی افراد دارای معلولیت، برای یادآوری و توجه همه مدیران و دستاندرکاران به معلولان عزیز کشور است و ما برای رسیدگی به مشکلات آنان وظیفه و مسئولیت داریم، تأکید کرد: معلولیت، محدودیت نیست. فلسفه آفرینش و خلقت این است که یکی با داشتن و دیگری با نداشتن و یکی با سلامت و دیگری با معلولیت امتحان میشود و چنین نیست که همه انسانها از همه چیز برخوردار باشند.
رئیسی خطاب به حاضران، با بیان اینکه شما مبتلا به یک معلولیت جسمی هستید و ما هم وظیفه داریم مشکلات شما را برطرف کنیم، اضافه کرد: هر دو با توجه به این موارد، مورد امتحان و آزمون الهی قرار میگیریم، لذا از این جهت بین ما تفاوتی وجود ندارد. رئیس جمهور گفت: اگرچه بسیاری از معلولان از لحاظ جسمی دچار مشکل هستند اما دلهای روشنی دارند و شاخص رشد انسان چشم سر نیست، بلکه چشم و روشنی دل است.
آیتالله رئیسی، یکی از اموری که انسان را رشد و تعالی میدهد خدمت به پدر و مادر و کسانی دانست که به هر دلیلی ناتوانی جسمی دارند. او ادامه داد: معلولیت نمیتواند جلو رشد و تعالی انسان را بگیرد، همچنانکه بسیاری از معلولان کشورمان در عرصههای مختلف از جمله علمی، فرهنگی و ورزشی تعالی و پیشرفت خوبی داشتند. رئیسی در ادامه با اشاره به قانون مربوط به اشتغال معلولان خطاب به مسئولان حاضر در جلسه گفت: باید پیگیری کنید تا به هر میزانی که قانون برای استخدام معلولان الزام کرده، اجرایی شود. رئیس جمهور تهیه وسایل آموزشی برای نابینایان و نیز تهیه لوازم توانبخشی برای معلولان را ضروری خواند و افزود: لوازم توانبخشی از جمله ویلچر و عصای مناسب باید برای معلولان تهیه شود و بهتر است که مسئولان مربوطه پیگیری کنند تا این گونه لوازم در داخل کشور تولید شود. رئیسی همچنین بر اجرای قانون در زمینه استفاده معلولان از وسایل حمل و نقل (قطار و هواپیما) که با تخفیف در نظر گرفته شده است، تأکید کرد و خواستار فعال شدن صندوق حمایت از فرصتهای شغلی معلولان شد.
رئیس جمهور مناسبسازی اماکن شهری و اداری را برای تردد آسان معلولان ضروری دانست و گفت: باید مسئولان و مدیران شهری این گونه موارد را مورد توجه جدی خود قرار بدهند. رئیسی تأکید کرد: اراده دولت بر این است که معلولان بیش از رنج معلولیت، سختی و رنج بیشتری نداشته باشند. رئیس جمهور گفت: در جمع معلولان چهرههای شاخص و فرهیختهای وجود دارد که میتوانند به دولت کمک کنند و از مسئولان میخواهم که از ظرفیت آنان استفاده کنند. در این دیدار تعدادی از معلولان در سخنانی با ابراز خوشحالی از حضور آسان و راحت در مجموعه نهاد ریاست جمهوری، پیشنهادها، مطالبات و دغدغههای خود را با رئیس جمهور در میان گذاشتند. اجرای قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت، تسهیل ایاب و ذهاب معلولان، مناسب سازی فضای شهری برای تردد معلولان، بیمه درمانی و تکمیلی، توجه به توانمندسازی معلولان و اشتغال مخصوص معلولان از جمله موضوعاتی بود که از طرف حاضران مطرح شد.
بــــرش
برگزاری نشست سران قوا به میزبانی رئیس جمهور
نشست هفتگی رؤسای قوای مجریه، مقننه و قضائیه، عصر دیروز به میزبانی رئیس جمهور برگزار شد. این نشست هفته قبل در مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، در این جلسه آیتالله سید ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و حجتالاسلام محسنی اژهای درباره مهمترین مسائل و موضوعات کشور تبادل نظر و مشورت کردند. همچنین در این جلسه سران قوا بر تداوم هماهنگی سه قوه برای رفع مشکلات کشور تأکید کردند.
ضرورت اجرای کامل قانون حمایت از معلولان
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، آیتالله رئیسی در جمع نمایندگان جامعه معلولان کشور، با تأکید بر ضرورت رسیدگی و رفع مشکلات معلولان گفت: قانون حمایت از معلولان باید به سرعت و به طور جامع و کامل اجرایی شود. رئیس جمهور با اشاره به اینکه روز جهانی افراد دارای معلولیت، برای یادآوری و توجه همه مدیران و دستاندرکاران به معلولان عزیز کشور است و ما برای رسیدگی به مشکلات آنان وظیفه و مسئولیت داریم، تأکید کرد: معلولیت، محدودیت نیست. فلسفه آفرینش و خلقت این است که یکی با داشتن و دیگری با نداشتن و یکی با سلامت و دیگری با معلولیت امتحان میشود و چنین نیست که همه انسانها از همه چیز برخوردار باشند.
رئیسی خطاب به حاضران، با بیان اینکه شما مبتلا به یک معلولیت جسمی هستید و ما هم وظیفه داریم مشکلات شما را برطرف کنیم، اضافه کرد: هر دو با توجه به این موارد، مورد امتحان و آزمون الهی قرار میگیریم، لذا از این جهت بین ما تفاوتی وجود ندارد. رئیس جمهور گفت: اگرچه بسیاری از معلولان از لحاظ جسمی دچار مشکل هستند اما دلهای روشنی دارند و شاخص رشد انسان چشم سر نیست، بلکه چشم و روشنی دل است.
آیتالله رئیسی، یکی از اموری که انسان را رشد و تعالی میدهد خدمت به پدر و مادر و کسانی دانست که به هر دلیلی ناتوانی جسمی دارند. او ادامه داد: معلولیت نمیتواند جلو رشد و تعالی انسان را بگیرد، همچنانکه بسیاری از معلولان کشورمان در عرصههای مختلف از جمله علمی، فرهنگی و ورزشی تعالی و پیشرفت خوبی داشتند. رئیسی در ادامه با اشاره به قانون مربوط به اشتغال معلولان خطاب به مسئولان حاضر در جلسه گفت: باید پیگیری کنید تا به هر میزانی که قانون برای استخدام معلولان الزام کرده، اجرایی شود. رئیس جمهور تهیه وسایل آموزشی برای نابینایان و نیز تهیه لوازم توانبخشی برای معلولان را ضروری خواند و افزود: لوازم توانبخشی از جمله ویلچر و عصای مناسب باید برای معلولان تهیه شود و بهتر است که مسئولان مربوطه پیگیری کنند تا این گونه لوازم در داخل کشور تولید شود. رئیسی همچنین بر اجرای قانون در زمینه استفاده معلولان از وسایل حمل و نقل (قطار و هواپیما) که با تخفیف در نظر گرفته شده است، تأکید کرد و خواستار فعال شدن صندوق حمایت از فرصتهای شغلی معلولان شد.
رئیس جمهور مناسبسازی اماکن شهری و اداری را برای تردد آسان معلولان ضروری دانست و گفت: باید مسئولان و مدیران شهری این گونه موارد را مورد توجه جدی خود قرار بدهند. رئیسی تأکید کرد: اراده دولت بر این است که معلولان بیش از رنج معلولیت، سختی و رنج بیشتری نداشته باشند. رئیس جمهور گفت: در جمع معلولان چهرههای شاخص و فرهیختهای وجود دارد که میتوانند به دولت کمک کنند و از مسئولان میخواهم که از ظرفیت آنان استفاده کنند. در این دیدار تعدادی از معلولان در سخنانی با ابراز خوشحالی از حضور آسان و راحت در مجموعه نهاد ریاست جمهوری، پیشنهادها، مطالبات و دغدغههای خود را با رئیس جمهور در میان گذاشتند. اجرای قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت، تسهیل ایاب و ذهاب معلولان، مناسب سازی فضای شهری برای تردد معلولان، بیمه درمانی و تکمیلی، توجه به توانمندسازی معلولان و اشتغال مخصوص معلولان از جمله موضوعاتی بود که از طرف حاضران مطرح شد.
بــــرش
برگزاری نشست سران قوا به میزبانی رئیس جمهور
نشست هفتگی رؤسای قوای مجریه، مقننه و قضائیه، عصر دیروز به میزبانی رئیس جمهور برگزار شد. این نشست هفته قبل در مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، در این جلسه آیتالله سید ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و حجتالاسلام محسنی اژهای درباره مهمترین مسائل و موضوعات کشور تبادل نظر و مشورت کردند. همچنین در این جلسه سران قوا بر تداوم هماهنگی سه قوه برای رفع مشکلات کشور تأکید کردند.
آیت الله رئیسی در گفتوگوی تلفنی با رئیس جمهور ونزوئلا:
همکاریهای نفتی باید شکل جدیدی پیدا کند
آیتالله رئیسی شنبه شب در گفتوگوی تلفنی با «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا روابط ایران و ونزوئلا را راهبردی دانست و گفت: روابط کنونی دو کشور باید در دولت جدید ایران افزایش یابد. رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت بالای دو کشور ایران و ونزوئلا، گفت: توسعه مناسبات بین تهران و کاراکاس بویژه در مسائل تجاری و اقتصادی یک ضرورت است. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاستجمهوری، دکتر رئیسی با تأکید بر استقلالخواهی، عدالتخواهی، حقخواهی، استکبارستیزی و مبارزه مردم و دولت ونزوئلا با نظام سلطه گفت: علت تحریمهایی که نظام سلطه و امریکا بر مردم و دولت ونزوئلا تحمیل کردهاند، استقلال و آزادیخواهی آنهاست. آیتالله رئیسی با بیان اینکه به لطف خدا، تلاش مسئولان و همت مردم، راه پیشرفت را با قدرت ادامه خواهیم داد، تصریح کرد: این گفتوگوی تلفنی میتواند نقطه عطفی برای توسعه مناسبات و افزایش همکاری تجاری و اقتصادی دو کشور باشد. رئیس جمهور با تبریک برگزاری موفق انتخابات در کشور ونزوئلا، گفت: موفقیت شما در برگزاری انتخابات، نشاندهنده اقتدار دولت ونزوئلا است. آقای رئیسی با اشاره به جایگاه ایران و ونزوئلا در سازمان اوپک، گفت: همکاریهای نفتی دو کشور باید شکل جدیدی پیدا کند و در حوزه پالایشگاهی و تأمین منابع پتروشیمی لازم است گامهای بلندتری برداریم. رئیس جمهور با اشاره به توافقنامههای بین ایران و ونزوئلا، گفت: باید این توافقات کاملاً اجرایی شود و زمینه برای توافقهای جدید نیز فراهم شود. «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا نیز در این گفتوگوی تلفنی با اشاره به برگزاری انتخابات در کشور ونزوئلا، گفت: بهرغم تهدیدات و تعرضهایی که امپریالیسم به ما تحمیل میکند، با تلاش ملتمان توانستهایم از صلح داخلی دفاع کنیم. رئیس جمهور ونزوئلا با تأکید بر لزوم ایجاد تحرک جدید در روابط اقتصادی دو کشور، به نتایج خوب جلسات کمیسیونهای مشترک بین دو کشور اشاره کرد و گفت: با کمک یکدیگر تحرک بزرگی در روابط دوجانبه بویژه در حوزههای انرژی و اقتصادی رقم خواهیم زد. مادورو با اشاره به شراکت ایران و ونزوئلا در اوپک اظهار داشت: باید کاری کنیم اوپک در بازار نفت به یک ثبات پایدار برسد. رئیس جمهور ونزوئلا گفت: کارهای مشترک زیادی بین ایران و ونزوئلا وجود دارد و بسیار خوشبین هستم که با کمک کمیسیونهای مشترک بتوانیم قراردادهای جدیدی منعقد کنیم.
با امضای 4 سند همکاری میان ایران و سوریه رقم خورد
تثبیت یک اتحاد استراتژیک با تحول در دیپلماسی اقتصادی
سوریه و ایران در مسیر ترجمه اتحاد سیاسیشان در همکاریهای اقتصادی قرار گرفتند. در آخرین تحول در این راستا، روز گذشته علیرضا پیمانپاک، مدیرعامل سازمان توسعه تجارت ایران که به دمشق سفر کرده است از امضای 4 سند همکاری با وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه در راستای توسعه تجارت بین دو کشور خبر داد. یکی از مهمترین این اسناد همکاری امضا شده، ایجاد بانک مشترک ایران و سوریه با هدف تسهیل مبادلات تجاری و مالی بین دو کشور است. بانک مشترکی که برای اجرای دیگر توافقات ایران و سوریه ضروری است و مبادلات دو کشور را از زیر سایه سنگین هرگونه تحریم و مداخله کشور ثالث خارج میکند. احیای کارخانههای تعطیل شده سوری توسط صنایع ایرانی از دیگر توافقهایی است که منعقد شده است. سندهای همکاری که امضای آنها تنها بخشی از نتایج سفر 10 روز گذشته سیدرضا فاطمی وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان به دمشق و مذاکرات او با مقامات عالی دولت سوریه از جمله وزرای اقتصاد و تجارت و صنعتشان بوده است.
ایجاد بانک مشترک ایران و سوریه به عنوان بنیان ضروری گسترش همکاریهای دو کشور در صنعت و تجارت نزدیک به دو سال پیش مطرح شده بود با این حال به نظر میرسد اراده سیاسی لازم و کافی برای پیشبرد و به ثمر رساندن آن توافق وجود نداشت. وضعیتی که در دولت سیزدهم و با توجه به دیپلماسی اقتصادی آسیامحور و منطقه گرای آن تغییر یافت.
با چنین سیاستی جایگاه سوریه به عنوان کشوری در محور مقاومت که در حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت خود در سالهای مواجهه با گروههای تروریستی و معارض متعدد تا حدود زیادی از حمایتهای نظامی و لجستیکی جمهوری اسلامی ایران برخوردار شده است، یقیناً جایگاه ویژهای است. با این حال تمرکز بیشتر دولت گذشته بر حل مسائل اقتصادی از طریق به توافق رسیدن با کشورهای اروپایی مسبب آن بود که در سالهای گذشته از این فرصت همکاری بهرهای برای هیچ یک از دو کشور حاصل نشود. جای خالی ایران را اما کشورهایی همچون ترکیه، چین و روسیه و حتی امارات، مصر و کره جنوبی پر کرده بودند. تا آنجا که به گزارش مشرق، تنها ترکیه در بازه زمانی آبان 92 تا آبان 99 صادرات 14 میلیارد دلاری به سوریه داشته است. این میزان در حالی بود که دولت سوریه از سال 89 و به دلیل حمایتهای ترکیه از برخی گروههای تروریستی در سوریه موافقنامههای تجارت آزاد میان دو کشور را لغو کرده و همزمان توافقنامه تجارت آزاد با ایران را امضا کرده بود اما با وجود این صادرات ایران به سوریه در همین بازه زمانی تنها اندکی به بیش از یک میلیارد دلار رسیده بوده است.
در همه این سالها جریانهای سیاسی مخالف حمایت ایران از مردم و دولت سوریه در مقابل داعش و دیگر گروههای تروریستی و معارضان مسلح با اتکا به همین وضعیت داد انتقاد سر میدادند و از برباد رفتن سرمایهگذاری نظامی ایران در سوریه به نفع کشورهای دیگری که مبادلات گستردهتری با این کشور داشتند سخن می گفتند تا آنجا که به طور مثال روزنامه آرمان ملی در گزارشی تحت عنوان «با داعش جنگیدیم تا بازار سوریه را به رقبا واگذار کنیم» از اینکه «سهم ایران از بازار سوریه فقط 3 درصد» است، گلایه داشت. بی آنکه این انتقاد را متوجه دولت مورد حمایت خود بدانند که چرا از مختصات خاص رابطه ایران و سوریه که ریشه در سالها قرابت سیاسی دو کشور داشت و در جریان جنگ داخلی سوریه غنایی صدچندان یافت به نفع توسعه همکاریهای اقتصادی دو کشور بهره نمیگیرد. سوریه بازاری به بزرگی 64 میلیارد دلار دارد. علاوه بر آن مشخص است که این کشور پس از نزدیک به 10 سال جنگ داخلی که زیرساختهای حیاتی و کارخانجات صنعتی در بسیاری از مناطق را به تلی از خاک تبدیل کرد کشوری است در وضعیت بازسازی که در این روند بی شک از حضور متحدان خود استقبال بیشتری خواهد کرد و در ادامه چنانچه وزیر صمت کشورمان نیز تأکید کرده است به پلی برای صادرات محصولات ایرانی به دیگر کشورهای اتحادیه عرب هم تبدیل شود.
به نظر میرسید تغییر رویکرد دولت ایران در حوزه سیاست خارجی و اراده سیاسی جدی که در راستای تقویت همکاریهای منطقهای در زمینههای سیاسی و اقتصادی شکل گرفته است میتواند پایانی بر فرصت سوزیها و کم کاریهای گذشته در این حیطه باشد و با ترجمه روابط استراتژیک ایران با کشورهای منطقه بویژه کشورهای محور مقاومت همچون سوریه زمینه شکلگیری اتحادیه سیاسی- اقتصادی را فراهم آورد که هیچ تحریمی نمیتواند آن را تحت تأثیر قرار دهد. از سوی دیگر، تمایل طرف سوری به افزایش مشارکتهای اقتصادی ایران به ویژه در حوزه بازسازی فرصت مناسبی است تا این روابط، ارتقا یافته و منجر به تثبیت همکاریهای استراتژیک طرفین شود.
ایجاد بانک مشترک ایران و سوریه به عنوان بنیان ضروری گسترش همکاریهای دو کشور در صنعت و تجارت نزدیک به دو سال پیش مطرح شده بود با این حال به نظر میرسد اراده سیاسی لازم و کافی برای پیشبرد و به ثمر رساندن آن توافق وجود نداشت. وضعیتی که در دولت سیزدهم و با توجه به دیپلماسی اقتصادی آسیامحور و منطقه گرای آن تغییر یافت.
با چنین سیاستی جایگاه سوریه به عنوان کشوری در محور مقاومت که در حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت خود در سالهای مواجهه با گروههای تروریستی و معارض متعدد تا حدود زیادی از حمایتهای نظامی و لجستیکی جمهوری اسلامی ایران برخوردار شده است، یقیناً جایگاه ویژهای است. با این حال تمرکز بیشتر دولت گذشته بر حل مسائل اقتصادی از طریق به توافق رسیدن با کشورهای اروپایی مسبب آن بود که در سالهای گذشته از این فرصت همکاری بهرهای برای هیچ یک از دو کشور حاصل نشود. جای خالی ایران را اما کشورهایی همچون ترکیه، چین و روسیه و حتی امارات، مصر و کره جنوبی پر کرده بودند. تا آنجا که به گزارش مشرق، تنها ترکیه در بازه زمانی آبان 92 تا آبان 99 صادرات 14 میلیارد دلاری به سوریه داشته است. این میزان در حالی بود که دولت سوریه از سال 89 و به دلیل حمایتهای ترکیه از برخی گروههای تروریستی در سوریه موافقنامههای تجارت آزاد میان دو کشور را لغو کرده و همزمان توافقنامه تجارت آزاد با ایران را امضا کرده بود اما با وجود این صادرات ایران به سوریه در همین بازه زمانی تنها اندکی به بیش از یک میلیارد دلار رسیده بوده است.
در همه این سالها جریانهای سیاسی مخالف حمایت ایران از مردم و دولت سوریه در مقابل داعش و دیگر گروههای تروریستی و معارضان مسلح با اتکا به همین وضعیت داد انتقاد سر میدادند و از برباد رفتن سرمایهگذاری نظامی ایران در سوریه به نفع کشورهای دیگری که مبادلات گستردهتری با این کشور داشتند سخن می گفتند تا آنجا که به طور مثال روزنامه آرمان ملی در گزارشی تحت عنوان «با داعش جنگیدیم تا بازار سوریه را به رقبا واگذار کنیم» از اینکه «سهم ایران از بازار سوریه فقط 3 درصد» است، گلایه داشت. بی آنکه این انتقاد را متوجه دولت مورد حمایت خود بدانند که چرا از مختصات خاص رابطه ایران و سوریه که ریشه در سالها قرابت سیاسی دو کشور داشت و در جریان جنگ داخلی سوریه غنایی صدچندان یافت به نفع توسعه همکاریهای اقتصادی دو کشور بهره نمیگیرد. سوریه بازاری به بزرگی 64 میلیارد دلار دارد. علاوه بر آن مشخص است که این کشور پس از نزدیک به 10 سال جنگ داخلی که زیرساختهای حیاتی و کارخانجات صنعتی در بسیاری از مناطق را به تلی از خاک تبدیل کرد کشوری است در وضعیت بازسازی که در این روند بی شک از حضور متحدان خود استقبال بیشتری خواهد کرد و در ادامه چنانچه وزیر صمت کشورمان نیز تأکید کرده است به پلی برای صادرات محصولات ایرانی به دیگر کشورهای اتحادیه عرب هم تبدیل شود.
به نظر میرسید تغییر رویکرد دولت ایران در حوزه سیاست خارجی و اراده سیاسی جدی که در راستای تقویت همکاریهای منطقهای در زمینههای سیاسی و اقتصادی شکل گرفته است میتواند پایانی بر فرصت سوزیها و کم کاریهای گذشته در این حیطه باشد و با ترجمه روابط استراتژیک ایران با کشورهای منطقه بویژه کشورهای محور مقاومت همچون سوریه زمینه شکلگیری اتحادیه سیاسی- اقتصادی را فراهم آورد که هیچ تحریمی نمیتواند آن را تحت تأثیر قرار دهد. از سوی دیگر، تمایل طرف سوری به افزایش مشارکتهای اقتصادی ایران به ویژه در حوزه بازسازی فرصت مناسبی است تا این روابط، ارتقا یافته و منجر به تثبیت همکاریهای استراتژیک طرفین شود.
کارشناس حوزه تحریمها:
مسأله اصلی، رفع تحریمهای نسل دوم است
مسعود براتی کارشناس حوزه تحریمها، در نشستی با موضوع «جایگاه تحریمشناسی در نظام تصمیمگیری کشور» که توسط شبکه کانونهای تفکر ایران (ایتان) برگزار شد، با اشاره به اینکه تحریمهای بانکی به عنوان مهمترین تحریمها، دو نسل متفاوت تحریمی را شامل میشود، گفت: نسل اول، تحریمهای بانکی است که تا قبل از سال 2010 و ذیل دستورات اجرایی رئیس جمهور امریکا انجام میشد. وی با بیان اینکه این تحریمها از جنس «قانون پایه» بود، آنها را این طور تشریح کرد: آنان یک موضوع مانند مبارزه با تروریسم را به عنوان تهدید شناسایی کرده و با عنوان نقطه هدف بیان میکردند که اگر کسی خدماتی از جمله خدمات مالی را به افراد فعال در این حوزه ارائه بدهد، به عنوان یک مجرم تلقی میشود. به گزارش «ایران»، براتی با اشاره به اینکه نتیجه این فرایند، قرار گرفتن افراد در فهرست تحریمهای امریکا یا همان SDN List میشد، اضافه کرد: به عنوان مثال ابتدا بخشی از وزارت دفاع ذیل دستور یک اجرایی تحریم شد، سپس بانک سپه تحریم شد و در ادامه، به صورت زنجیرهوار این تحریمها توسعه پیدا کرد، اما این تحریمها انتهای زنجیره را هدف قرار میداد، به این معنی که آخرین بازیگری را که با بازیگر تحریم شده قبلی همکاری میکرد هدف قرار میداد.
مدیر گروه بینالملل مجموعه ایتان با بیان اینکه در عمل مشخص شده این نوع تحریمها نمیتواند در مواجهه با دولتی چون جمهوری اسلامی ایران کارآیی داشته باشد و مثلاً رفتار ایران را تغییر دهد، اضافه کرد: پس از اینکه مشخص شد این تحریمها برای دولتها کارآمد نیست و صرفاً برای بازیگران غیر دولتی کارآمد است، این فرایند منجر به اعمال و وضع نوع جدیدی از تحریمهای بانکی شد که آنها را تحریمهای نسل دوم میخوانیم؛ تحریمهایی که امریکاییها آنها را تحریمهای فلجکننده مینامند.
تحریمهای نسل دوم
براتی در تشریح عملکرد این نوع تحریمها اظهار کرد: در این نوع تحریم، فرایند تحریم از«قانون پایه» بودن به «ریسک پایه» بودن تغییر پیدا کرد، به این معنی که نقطه هدف تحریم از انتهای زنجیره به ابتدای زنجیره منتقل شد.
وی با اشاره به اینکه در این نوع تحریم، رابطه مستقیم و غیرمستقیم بانکی با افراد تحریم شده تحت تأثیر قرار میگیرد، تصریح کرد: بازیگر خارجی خصوصاً بانکها، با تکیه بر اصول تحریم «ریسک پایه» میگفتند هرچند مثلاً بانک ملی شما از تحریم خارج شده و در لایه اول ما مشکلی با این مسأله نداریم، اما بانک ملی شما در ردههای بعد، به یک فرد یا نهاد تحریمی خدمت ارائه میدهد و ما نمیتوانیم در این زمینه اطمینان حاصل کنیم. براتی اضافه کرد: به این ترتیب، این نوع تحریم افراد و نهادهای ما را وارد فضای ریسک پایه میکند، به این معنی که بانک بزرگ بینالمللی که نگران قطع دسترسی به نظام پرداخت دلار است، مجبور میشود قواعد ریسکی را به طور جدی پیاده کند تا نسبت به حذف یا کاهش این ریسک اقدام کند.
به گفته براتی، این نظام بندی منجر به بحثهای جدیدی میشود که ما از آن با عنوان جنگ اقتصادی یاد میکنیم و موجب شد تقریباً یک صحنه بینالمللی علیه کشور شکل بگیرد.
مدیر گروه بینالملل مجموعه ایتان در ادامه با اشاره به تأثیر این دو نوع تحریم بر مذاکرات و توافق هستهای، اظهار کرد: در دور قبلی مذاکرات هستهای، شاهد بودیم که ذهن مذاکره کنندگان و کسانی که توافق را حاصل کردند کاملاً در نوع اول تحریمها مانده بود، یعنی رفع تحریم را خارج شدن افراد و نهادها از لیست تحریم میدانستند و نگران افراد باقی مانده در لیست به معنای ریسکی آن نبودند و همین موضوع باعث شد تا در عمل تحریمهای بانکی نوع دوم باقی بمانند. چون بازیگر خارجی خصوصاً بانکها، مبتنی بر اصول تحریم ریسک پایه تحلیل میکردند و میگفتند که درست است؛ مثلاً بانک ملی شما از تحریم خارج شده است و در لایه اول ما مشکلی با این مسأله نداریم اما این که بانک ملی در دست بعدی یا دستهای بعدیاش خدمتی را که یک فرد تحریمی یا یک نهاد تحریمی که در آن مقطع ۱۷۰ فرد و نهاد بودند و نهادهای کوچکی هم نبودند ارائه میدهند، ما نمیتوانیم در اینباره اطمینان حاصل کنیم. لذا این عدم اطمینان و ریسک به آن میزانی که بتواند آن بانک خارجی را وارد همکاری کند، کاهش پیدا نکرده بود. خب ما مدتها درگیر این بحث بودیم که حتی بعدها برای اینکه این فضا توجیه شود موضوع FATF مطرح شد که یکی از نقدهای جدی ما به بحث FATF این بود که منشأ ریسک FATF نیست بلکه منشأ ریسک تحریمهای بانکی امریکاست و امریکا دارد این معادله را طوری تنظیم میکند که هیچ وقت این ریسک کاهش پیدا نکند.
براتی سپس با اشاره به لزوم فهم استراتژی جدید دولت امریکا در موضوع تحریمها گفت: اگر ما به تحریم به عنوان یک پدیده و یا یک مسأله نگاه کنیم و مواجهه علمی و کارشناسی با آن داشته باشیم حتماً کمک میکند که در نظام تصمیمگیری کشور در جنبه اجتماعی، اقتصادی و سیاست خارجی تصمیمات درستتری را بگیریم و نگذاریم احساسات و موهومات بر این بحث غلبه کند که این امر واقعاً به کشور ضربه میزند.
مدیر گروه بینالملل مجموعه ایتان با بیان اینکه در عمل مشخص شده این نوع تحریمها نمیتواند در مواجهه با دولتی چون جمهوری اسلامی ایران کارآیی داشته باشد و مثلاً رفتار ایران را تغییر دهد، اضافه کرد: پس از اینکه مشخص شد این تحریمها برای دولتها کارآمد نیست و صرفاً برای بازیگران غیر دولتی کارآمد است، این فرایند منجر به اعمال و وضع نوع جدیدی از تحریمهای بانکی شد که آنها را تحریمهای نسل دوم میخوانیم؛ تحریمهایی که امریکاییها آنها را تحریمهای فلجکننده مینامند.
تحریمهای نسل دوم
براتی در تشریح عملکرد این نوع تحریمها اظهار کرد: در این نوع تحریم، فرایند تحریم از«قانون پایه» بودن به «ریسک پایه» بودن تغییر پیدا کرد، به این معنی که نقطه هدف تحریم از انتهای زنجیره به ابتدای زنجیره منتقل شد.
وی با اشاره به اینکه در این نوع تحریم، رابطه مستقیم و غیرمستقیم بانکی با افراد تحریم شده تحت تأثیر قرار میگیرد، تصریح کرد: بازیگر خارجی خصوصاً بانکها، با تکیه بر اصول تحریم «ریسک پایه» میگفتند هرچند مثلاً بانک ملی شما از تحریم خارج شده و در لایه اول ما مشکلی با این مسأله نداریم، اما بانک ملی شما در ردههای بعد، به یک فرد یا نهاد تحریمی خدمت ارائه میدهد و ما نمیتوانیم در این زمینه اطمینان حاصل کنیم. براتی اضافه کرد: به این ترتیب، این نوع تحریم افراد و نهادهای ما را وارد فضای ریسک پایه میکند، به این معنی که بانک بزرگ بینالمللی که نگران قطع دسترسی به نظام پرداخت دلار است، مجبور میشود قواعد ریسکی را به طور جدی پیاده کند تا نسبت به حذف یا کاهش این ریسک اقدام کند.
به گفته براتی، این نظام بندی منجر به بحثهای جدیدی میشود که ما از آن با عنوان جنگ اقتصادی یاد میکنیم و موجب شد تقریباً یک صحنه بینالمللی علیه کشور شکل بگیرد.
مدیر گروه بینالملل مجموعه ایتان در ادامه با اشاره به تأثیر این دو نوع تحریم بر مذاکرات و توافق هستهای، اظهار کرد: در دور قبلی مذاکرات هستهای، شاهد بودیم که ذهن مذاکره کنندگان و کسانی که توافق را حاصل کردند کاملاً در نوع اول تحریمها مانده بود، یعنی رفع تحریم را خارج شدن افراد و نهادها از لیست تحریم میدانستند و نگران افراد باقی مانده در لیست به معنای ریسکی آن نبودند و همین موضوع باعث شد تا در عمل تحریمهای بانکی نوع دوم باقی بمانند. چون بازیگر خارجی خصوصاً بانکها، مبتنی بر اصول تحریم ریسک پایه تحلیل میکردند و میگفتند که درست است؛ مثلاً بانک ملی شما از تحریم خارج شده است و در لایه اول ما مشکلی با این مسأله نداریم اما این که بانک ملی در دست بعدی یا دستهای بعدیاش خدمتی را که یک فرد تحریمی یا یک نهاد تحریمی که در آن مقطع ۱۷۰ فرد و نهاد بودند و نهادهای کوچکی هم نبودند ارائه میدهند، ما نمیتوانیم در اینباره اطمینان حاصل کنیم. لذا این عدم اطمینان و ریسک به آن میزانی که بتواند آن بانک خارجی را وارد همکاری کند، کاهش پیدا نکرده بود. خب ما مدتها درگیر این بحث بودیم که حتی بعدها برای اینکه این فضا توجیه شود موضوع FATF مطرح شد که یکی از نقدهای جدی ما به بحث FATF این بود که منشأ ریسک FATF نیست بلکه منشأ ریسک تحریمهای بانکی امریکاست و امریکا دارد این معادله را طوری تنظیم میکند که هیچ وقت این ریسک کاهش پیدا نکند.
براتی سپس با اشاره به لزوم فهم استراتژی جدید دولت امریکا در موضوع تحریمها گفت: اگر ما به تحریم به عنوان یک پدیده و یا یک مسأله نگاه کنیم و مواجهه علمی و کارشناسی با آن داشته باشیم حتماً کمک میکند که در نظام تصمیمگیری کشور در جنبه اجتماعی، اقتصادی و سیاست خارجی تصمیمات درستتری را بگیریم و نگذاریم احساسات و موهومات بر این بحث غلبه کند که این امر واقعاً به کشور ضربه میزند.
اخبار
پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجتالاسلام والمسلمین عباسعلی صادقی
حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ عباسعلی صادقی را تسلیت گفتند. بهگزارش Leader.ir، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسمالله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم خدمتگزار جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ عباسعلی صادقی رحمةاللهعلیه را به عموم مردم مؤمن و انقلابی خرمآباد و حوزه علمیه و جامعه علماء منطقه و بویژه به خاندان مکرم و ارادتمندان آن مرحوم تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی برای ایشان مسألت مینمایم.
سیدعلی خامنهای
۱۳ آذر ۱۴۰۰
رئیسجمهور رحلت آیتالله عباسعلی صادقی را تسلیت گفت
همچنین رئیسجمهور در پیامی رحلت آیتالله عباسعلی صادقی رئیس فقید حوزه علمیه خرم آباد را تسلیت گفت.
متن پیام رئیسجمهور به این شرح است:
بسمالله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
رحلت عالم مبارز و وارسته، حضرت آیتالله عباسعلی صادقی، رئیس فقید حوزه علمیه خرمآباد موجب تأثر خاطر شد. این فقیه عالیقدر و انقلابی عمر گرانمایه خود را وقف ترویج معارف اسلامی، دفاع از آرمانهای انقلاب اسلامی و تربیت شاگردان فراوان در حوزه علمیه کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با اخلاص و بصیرت در عرصههای مختلف خدمتگزاری از جمله در کسوت امامت جمعه خرمآباد، منشأ آثار فرهنگی ماندگاری شد که بیشک مردم شریف لرستان، قدردان این خدمات ارزشمند خواهند بود. اینجانب این ضایعه را محضر علمای اعلام، حوزههای علمیه، شاگردان و ارادتمندان و بویژه بیت مکرّم و مردم ولایتمدار لرستان تسلیت میگویم و از خداوند برای ایشان علّو درجات و همجواری با ائمه اطهار(ع) و برای بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.
سیدابراهیم رئیسی
امشب؛ گفتوگوی تلویزیونی رئیسجمهور با مردم
مدیرکل روابط عمومی دفتر رئیسجمهور اعلام کرد که رئیسجمهور امشب پس از خبر 21 از طریق صداوسیما با مردم سخن میگوید. بهگزارش «ایران» محمدمهدی رحیمی در فضای مجازی نوشت: رئیسجمهور در سومین گفتوگوی تلویزیونی از ابتدای شروع دولت سیزدهم، یکشنبه شب پس از خبر ۲۱ با ایرانیان عزیز سخن خواهد گفت.
دستگیری تعدادی از اعضای گروهک تروریستی منافقین به جرم پولشویی
یک روزنامه آلبانیایی با اشاره به گزارش اداره پلیس جنایی در پلیس ایالتی این کشور، از نقش اعضای گروهک منافقین در قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان در آلبانی خبرداد و نوشت که تعدادی از اعضای این گروهک به جرم قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و پولشویی بازداشت شدهاند. به گزارش فارس، روزنامه «اگزیت» آلبانی این گزارش را منتشر کرد و نوشت که این گزارش را بر اساس یک سند رسمی نوشته است که به رؤیت خبرنگاران این روزنامه رسیده است. این سند که دارای امضا و مهر مدیر اداره پلیس جنایی در پلیس ایالتی است، خطاب به یک گیرنده دیپلماتیک خارجی نوشته شده و حاوی جزئیات یک برگه محرمانه از جرایم است که اعترافات اعضای این گروهک را شامل می شود.
این روزنامه آلبانیایی در گزارش خود، با اشاره مندرجات سند رؤیت شده از سوی خبرنگاران این رسانه، نوشت: دو عضو منافقین به همراه همدستان آلبانیایی و یونانی خود، به دلیل مشارکت مستقیم در قاچاق انسان دستگیر شدند. این گزارش با اشاره به اینکه در 11 جولای 2021 میلادی، پلیس یک خودرو حامل شهروندان سوری، عراقی و کرد را متوقف کرد، اضافه کرد: تحقیقات بیشتر درباره این خودرو منجر به دستگیری اعضای اصلی باند شد. بر اساس این سند، مشخص شد که بین سالهای 2019 تا 2021 میلادی، همین باند قاچاق تلاش کرده است نزدیک به 400 عضو گروهک منافقین را از آلبانی به فرانسه منتقل کند.
این روزنامه آلبانیایی اضافه کرد: همچنین در 18 جولای 2021، یک محموله مواد مخدر از سوی پلیس کشف و ضبط شد و به دنبال آن دو مقام ارشد گروهک منافقین یعنی «نرگس ابریشمچی» و «حسن نایبآقا» دستگیر شدند. در سند رسمی گزارش شده که آنان به ایفای نقش محوری در سازماندهی و حمل محموله مواد مخدر به ایتالیا اعتراف کردهاند. مطابق گزارش این روزنامه، این دو عضو ارشد منافقین با دستور مستقیم سفیر امریکا در آلبانی آزاد شدهاند.
حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ عباسعلی صادقی را تسلیت گفتند. بهگزارش Leader.ir، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسمالله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم خدمتگزار جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ عباسعلی صادقی رحمةاللهعلیه را به عموم مردم مؤمن و انقلابی خرمآباد و حوزه علمیه و جامعه علماء منطقه و بویژه به خاندان مکرم و ارادتمندان آن مرحوم تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی برای ایشان مسألت مینمایم.
سیدعلی خامنهای
۱۳ آذر ۱۴۰۰
رئیسجمهور رحلت آیتالله عباسعلی صادقی را تسلیت گفت
همچنین رئیسجمهور در پیامی رحلت آیتالله عباسعلی صادقی رئیس فقید حوزه علمیه خرم آباد را تسلیت گفت.
متن پیام رئیسجمهور به این شرح است:
بسمالله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
رحلت عالم مبارز و وارسته، حضرت آیتالله عباسعلی صادقی، رئیس فقید حوزه علمیه خرمآباد موجب تأثر خاطر شد. این فقیه عالیقدر و انقلابی عمر گرانمایه خود را وقف ترویج معارف اسلامی، دفاع از آرمانهای انقلاب اسلامی و تربیت شاگردان فراوان در حوزه علمیه کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با اخلاص و بصیرت در عرصههای مختلف خدمتگزاری از جمله در کسوت امامت جمعه خرمآباد، منشأ آثار فرهنگی ماندگاری شد که بیشک مردم شریف لرستان، قدردان این خدمات ارزشمند خواهند بود. اینجانب این ضایعه را محضر علمای اعلام، حوزههای علمیه، شاگردان و ارادتمندان و بویژه بیت مکرّم و مردم ولایتمدار لرستان تسلیت میگویم و از خداوند برای ایشان علّو درجات و همجواری با ائمه اطهار(ع) و برای بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.
سیدابراهیم رئیسی
امشب؛ گفتوگوی تلویزیونی رئیسجمهور با مردم
مدیرکل روابط عمومی دفتر رئیسجمهور اعلام کرد که رئیسجمهور امشب پس از خبر 21 از طریق صداوسیما با مردم سخن میگوید. بهگزارش «ایران» محمدمهدی رحیمی در فضای مجازی نوشت: رئیسجمهور در سومین گفتوگوی تلویزیونی از ابتدای شروع دولت سیزدهم، یکشنبه شب پس از خبر ۲۱ با ایرانیان عزیز سخن خواهد گفت.
دستگیری تعدادی از اعضای گروهک تروریستی منافقین به جرم پولشویی
یک روزنامه آلبانیایی با اشاره به گزارش اداره پلیس جنایی در پلیس ایالتی این کشور، از نقش اعضای گروهک منافقین در قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان در آلبانی خبرداد و نوشت که تعدادی از اعضای این گروهک به جرم قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و پولشویی بازداشت شدهاند. به گزارش فارس، روزنامه «اگزیت» آلبانی این گزارش را منتشر کرد و نوشت که این گزارش را بر اساس یک سند رسمی نوشته است که به رؤیت خبرنگاران این روزنامه رسیده است. این سند که دارای امضا و مهر مدیر اداره پلیس جنایی در پلیس ایالتی است، خطاب به یک گیرنده دیپلماتیک خارجی نوشته شده و حاوی جزئیات یک برگه محرمانه از جرایم است که اعترافات اعضای این گروهک را شامل می شود.
این روزنامه آلبانیایی در گزارش خود، با اشاره مندرجات سند رؤیت شده از سوی خبرنگاران این رسانه، نوشت: دو عضو منافقین به همراه همدستان آلبانیایی و یونانی خود، به دلیل مشارکت مستقیم در قاچاق انسان دستگیر شدند. این گزارش با اشاره به اینکه در 11 جولای 2021 میلادی، پلیس یک خودرو حامل شهروندان سوری، عراقی و کرد را متوقف کرد، اضافه کرد: تحقیقات بیشتر درباره این خودرو منجر به دستگیری اعضای اصلی باند شد. بر اساس این سند، مشخص شد که بین سالهای 2019 تا 2021 میلادی، همین باند قاچاق تلاش کرده است نزدیک به 400 عضو گروهک منافقین را از آلبانی به فرانسه منتقل کند.
این روزنامه آلبانیایی اضافه کرد: همچنین در 18 جولای 2021، یک محموله مواد مخدر از سوی پلیس کشف و ضبط شد و به دنبال آن دو مقام ارشد گروهک منافقین یعنی «نرگس ابریشمچی» و «حسن نایبآقا» دستگیر شدند. در سند رسمی گزارش شده که آنان به ایفای نقش محوری در سازماندهی و حمل محموله مواد مخدر به ایتالیا اعتراف کردهاند. مطابق گزارش این روزنامه، این دو عضو ارشد منافقین با دستور مستقیم سفیر امریکا در آلبانی آزاد شدهاند.
ضمانت عینی از توهم تا واقعیت
ادامه از صفحه اول
در نهایت باید بیان کرد که اهداف اقتصادی میتوانند ضامن باشند ولی در صورتی که مسیر رسیدن به آنها روشن و دقیق بوده و این مسیر باید متوازن و قابل راستیآزمایی باشد تا تجارب و آسیبهای گذشته تکرار نشوند. بخصوص که بانکها و شرکتها یکبار خروج از برجام را تجربه کردهاند و اکنون برای همکاری مجدد، کمتر حاضر به ریسک میشوند.
باید به این نکته توجه داشت که برجام به ما نشان داد منافع حاصله از یک توافق، نمیتوانند به خودی خود مشکلات ذاتی یک قرارداد نامتوازن را برطرف کنند و ضمانت عینی مطرح شده برای رفع این مشکل زمانی مؤثر است که ناظر به مسیر رسیدن به منافع باشد. به طور خلاصه، هرگونه راهحل مطرح شده برای رسیدن به توافق و بهرهمندی از منافع اقتصادی، بدون روشن شدن مسیر آن، توهمی بیش نیست و هیچ خاصیتی ندارد.
در نهایت باید بیان کرد که اهداف اقتصادی میتوانند ضامن باشند ولی در صورتی که مسیر رسیدن به آنها روشن و دقیق بوده و این مسیر باید متوازن و قابل راستیآزمایی باشد تا تجارب و آسیبهای گذشته تکرار نشوند. بخصوص که بانکها و شرکتها یکبار خروج از برجام را تجربه کردهاند و اکنون برای همکاری مجدد، کمتر حاضر به ریسک میشوند.
باید به این نکته توجه داشت که برجام به ما نشان داد منافع حاصله از یک توافق، نمیتوانند به خودی خود مشکلات ذاتی یک قرارداد نامتوازن را برطرف کنند و ضمانت عینی مطرح شده برای رفع این مشکل زمانی مؤثر است که ناظر به مسیر رسیدن به منافع باشد. به طور خلاصه، هرگونه راهحل مطرح شده برای رسیدن به توافق و بهرهمندی از منافع اقتصادی، بدون روشن شدن مسیر آن، توهمی بیش نیست و هیچ خاصیتی ندارد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
قانون حمایت از معلولان به طور کامل اجرایی شود
-
همکاریهای نفتی باید شکل جدیدی پیدا کند
-
تثبیت یک اتحاد استراتژیک با تحول در دیپلماسی اقتصادی
-
مسأله اصلی، رفع تحریمهای نسل دوم است
-
اخبار
-
ضمانت عینی از توهم تا واقعیت
اخبارایران آنلاین