بررسی آمار بانک مرکزی نشان می دهد
تورم مسکن پایینتر از تورم عمومی
قیمت مسکن در خرداد نشان میدهد تورم ماهانه و سالانه مسکن کمتر از تورم عمومی است
گروه اقتصادی/ بانک مرکزی اطلاعات آماری مربوط به بازار مسکن شهر تهران در خردادماه را منتشر کرد. بنابراین گزارش، قیمت مسکن در شهر تهران، طی خرداد امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 32.8 درصد افزایش داشت که در مقایسه با رشد نقطه به نقطه خردادماه 1400 (معادل 56.6 درصد) کمتر بوده و نشان میدهد کند شدن آهنگ رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن که از پاییز سال قبل شروع شد، ادامه دارد. تورم نقطهای بخش مسکن در خرداد امسال همچنین از تورم عمومی کمتر است. منظور از نرخ تورم نقطهای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطهای (عمومی) در خردادماه ١٤٠١ به عدد 52.5 درصد رسیده که مقایسه آن با تورم نقطهای مسکن (32.8 درصد) حاکی از رشد کمتر تورم مسکن است.
رشد ماهانه قیمت و معاملات
اطلاعات بانک مرکزی از بازار مسکن شهر تهران در خرداد ماه امسال از افزایش 8.4 درصدی قیمت مسکن نسبت به ماه قبل، در تهران و رسیدن به متوسط ۳۹.۴ میلیون تومان در هر مترمربع خبر میدهد. متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در خرداد امسال ۳۹ میلیون و ۴۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود. این در حالی بود که در اردیبهشت امسال این شاخص متری ۳۶ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان برآورد شده بود که در خرداد امسال رشد ماهانه ۸.۴ درصدی ثبت شده است. تورم عمومی خرداد ماه نسبت به اردیبهشت ماه 12 درصد رشد داشت، بنابراین تورم ماهانه مسکن از تورم ماهانه عمومی کمتر است. متوسط قیمت مسکن در ماه گذشته (خرداد ۱۴۰۱) نسبت به خرداد سال قبل که هر مترمربع ۲۹ میلیون و ۶۷۳ هزار تومان بود، افزایش ۳۲.۸ درصدی داشته است.
قیمت مسکن در خرداد ماه در حالی رشد 8.4 درصدی دارد که در فروردین ماه قیمت مسکن نسبت به ماه قبل (اسفند 1400) کاهش 2.4 درصدی و در اردیبهشت ماه 6.1 درصد نسبت به فروردین ماه رشد داشت. با وجود افزایش قیمت مسکن در دوماه قبل، اما تورم این بخش رشد کندتری داشته و آهنگ رشد قیمت نسبت به 6 ماهه سال قبل و سالهای 1397 تا 1399 کمتر شده است. کارشناسان بخش مسکن، رشد قیمت مسکن در خرداد ماه را به چند عامل وابسته میدانند. خردادماه در بازار مسکن، ماه شروع تحرکات معاملهگران است. گزارش بانک مرکزی از تعداد معاملات در خردادماه نیز این تحرکات را تأیید میکند. بنابراین با افزایش تقاضا قیمتها نیز از رکود ابتدای سال خارج میشود. براساس گزارش بانک مرکزی در خردادماه، در بازار مسکن شهر تهران، ۱۳ هزار و ۸۷۴ معامله مسکن انجام شد که نسبت به ماه قبل از آن (اردیبهشت ۱۴۰۱) که تعداد معاملات ۱۰ هزار و ۴۹۰ فقره بود، رشد ۳۲.۳ درصدی داشته و نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن (خرداد ۱۴۰۰) که ۵ هزار و ۱۰۲ فقره معامله ثبت شده بود، رشد ۱۷۱.۹ درصدی داشته است.
دلیل دیگر افزایش قیمت مسکن، آن طور که کارشناسان این حوزه میگویند، تأثیر افزایش قیمت در بازارهای دیگر و تأثیر تورم عمومی است. با توجه به اینکه مسکن در کشور، از کالایی مصرفی خارج و به کالای سرمایهای تبدیل شده است، خرید و فروش آن برای سرمایهگذاری و کسب سود، با رشد قیمت در بازارهایی مانند سکه و ارز، بیشتر میشود و در نتیجه قیمتها هم بالا میرود.
تأثیر نهضت ملی بر ثبات قیمت مسکن
نیمه دوم سال قبل که دولت برنامه نهضت ملی مسکن برای ساخت یک میلیون مسکن در سال را با ثبتنام از متقاضیان شروع کرد، سرعت رشد قیمت مسکن کاهشی و حتی در آذرماه منفی شد. با توجه به کمبود عرضه مسکن در سالهای گذشته، بازار مسکن به تولید مسکن بیشتر برای پاسخ به تقاضای جدید و تقاضای انباشته نیاز دارد، به همین دلیل، بازار مسکن به طرح نهضت ملی مسکن واکنش مثبت نشان داد. با گذشت 10 ماه از آغاز نهضت ملی مسکن، اجرای آن توسط مجریان طرح (وزارت راه و شهرسازی و معاونت مسکن و ساختمان) کند پیش رفته است، کندی پیشرفت نهضت ملی مسکن بیشتر از ناحیه برنامهریزی آن است. با اینکه ثبتنام متقاضیان آخر سال قبل به پایان رسید هنوز اسامی نهایی اعلام نشده است. معاونت مسکن و ساختمان آخر خردادماه را زمان اعلام اسامی تأییدشدگان نهایی مسکن نهضت ملی تعیین کرده بود، اما اخیراً این معاونت خبر داده که حداقل تا نیمه تیرماه لیست نهایی متقاضیان مسکن نهضت ملی منتشر نمیشود.
وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده برای ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن، تأمین زمین شده اما بسیاری از متقاضیان میگویند که به دلیل نبود زمین بیش از یک سال در انتظار معرفی به پروژهها هستند. براساس آماری که خبرگزاری فارس منتشر کرده، جزئیات پیشرفت پروژه نهضت ملی مسکن بیانگر آن است که 8 درصد از تعهد 2 سال و 4 درصد از تعهد ساخت 4 میلیون مسکن وزارت راه و شهرسازی به مرحله اخذ پروانه رسیده و تخصیص پروژه به 247 هزار متقاضی انجام شده است. بر این اساس تا 4 تیرماه سال 1401 کار عملیاتی 419 هزار و 124 متقاضی در دستور کار قرار گرفته و تنها 247 هزار و 432 متقاضی به مرحله تخصیص پروژه رسیدهاند. به معنای دیگر پس از گذشت نزدیک به 10 ماه از فعالیت وزارت راه و شهرسازی هم اکنون برای 4.5 درصد از متقاضیان کل پروژه تخصیص داده شده است.
بنابر اطلاعات وزارت راه و شهرسازی بیش از 5 میلیون نفر برای دریافت مسکن نهضت ملی ثبت نامکردهاند و ۳ میلیون و ۳۶۰ هزار نفر تأیید شدهاند اما این تأییدشدگان هنوز پیامک تأیید و معرفی به پروژه را از وزارت راه و شهرسازی دریافت نکردهاند. این در حالی است که یکی از مهمترین محورهای ساختوساز انبوه، سرعت پیشرفت پروژه است. با توجه به این که برای قیمت ساخت واحدها توافقی با دولت و سازندگان (بخش خصوصی) به امضا میرسد هر چه زمان شروع طرح با تأخیر باشد قیمت اولیه ساخت مشمول تورمهای ماهانه و سالانه میشود و در نتیجه هزینه ساخت و قیمت تمام شده بالا میرود.
تخصیص زمینهای دولتی و تسهیلات بانکی دو مانع دیگر در اجرای نهضت ملی مسکن است. بر اساس قانون جهش تولید مسکن مصوب مجلس، بانکها مکلفند سالانه ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند و طبق قانون جهش تولید مسکن، تکلیف آنها در پروژه نهضت ملی مسکن ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در سال است. اما با گذشت 10 ماه از شروع برنامه نهضت ملی مسکن تا کنون 10هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات و فقط توسط یک بانک به سازندگان نهضت ملی اختصاص یافته است. همچنین با اینکه تمام دستگاههای دولتی بر اساس قانون، موظف هستند زمینهای مازاد خود را برای ساخت مسکن گروههای هدف عرضه کنند اما از این محل هم حدود 4 درصد تعهدات دستگاهها انجام گرفته است. با توجه به نیاز بازار مسکن به تولید و عرضه برای تعادل قیمت، اجرای برنامههای ساخت و انبوهسازی مانند نهضت ملی مسکن، طبق برنامه، کمبود مسکن در بازار را جبران میکند و تعادل قیمتی نیز به دنبال آن در بازار مسکن رخ میدهد.
هدیه رجا به زوجین به مناسبت روز ازدواج
شرکت حملونقل ریلی رجا به مناسبت گرامیداشت سالروز پیوند آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و به منظور بزرگداشت فرهنگ ازدواج، طرح ویژهای را با شرایط خاص و برگزاری قرعهکشی بین زوجین اجرا میکند. به گزارش روابط عمومی رجا، سرپرست معاونت اجرایی شرکت حملونقل ریلی رجا با اعلام این خبر افزود: زوجینی که تاریخ عقد آنها از ۹ تا ۱۵ تیر ماه سال ۱۴۰۱ مصادف با هفته ازدواج است، همچنین زوجینی که اسامی بانوان مزین به نام «فاطمه یا زهرا» و آقایان مزین به نام «علی» بوده و تاریخ عقدشان در بازه زمانی ۲۱ تیر ۱۴۰۰ (روز ازدواج سال گذشته) تا ۱۵ تیر ماه سال ۱۴۰۱ باشد، مشمول شرکت در این قرعه کشی خواهند بود. علیرضا علی سلیمانی گفت: در این طرح بهصورت قرعهکشی به هفت زوج با شرایط مذکور، چهار عدد بلیت رایگان در مسیر انتخابی با اعتبار زمانی تا ۳۰ دی امسال اعطا میشود.
فروش بلیت به اتباع خارجی توسط آژانسها
و چارترکنندگان ممنوع شد
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی از ابلاغ بخشنامه جدید به مدیران عامل شرکتهای هواپیمایی با محتوای جلوگیری از سوءاستفاده از فروش دلاری بلیت هواپیما خبر داد و گفت: فروش بلیت به خارجیها توسط آژانسها، چارترکنندگان، سیستمهای توزیع و فروش و OTAها ممنوع شد. انجمن شرکتهای هواپیمایی در بخشنامه جدید به همه مدیران عامل شرکتهای هواپیمایی، ضوابط فروش بلیت به اتباع بیگانه را مشخص کرد. این تصمیم که پس از جلسه کمیته بازرگانی سازمان هواپیمایی اتخاذ و ابلاغ شد، بر فروش بلیت به اتباع خارجی بدون واسطه و مستقیم اشاره دارد. «مقصود اسعدی سامانی» درباره محتوای این بخشنامه گفت: بهدلیل مشکلات و سوءاستفادههای احتمالی که از فروش دلاری بلیت هواپیما پیشبینی میشد، در بخشنامهای که از دیروز به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ شده ضوابط فروش بلیت به اتباع خارجی مشخص و به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ شد. وی افزود: بر اساس این بخشنامه، فروش بلیت به اتباع بیگانه فقط از طریق «سایت شرکت هواپیمایی» یا در دفتر آن شرکت و نمایندگیها بهصورت حضوری انجام میشود به طوری که همه فرایندهای فروش در کنترل کامل آن شرکت باشد.
مشهد به نجف پرترددترین مسیر پروازی
آمار پروازهای خارجی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ نشان میدهد پرترددترین مسیر در پروازهای خارجی مسیر مشهد- نجف با تعداد ۱۶۵ پرواز بوده است. بر اساس گزارش منتشر شده توسط مرکز اطلاعات و آمار شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، پرترددترین مسیر در پروازهای خارجی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ مسیر مشهد- نجف با تعداد ۱۶۵ پرواز بوده و ۸۰ درصد نشست و برخاست کل پروازهای بینالمللی در چهار فرودگاه مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز انجام پذیرفته است. طبق گزارش منتشر شده شرکت فرودگاهها، در کل پروازهای فرودگاههای تحت مالکیت در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ در نشست و برخاست ۱۰ درصد، در اعزام و پذیرش مسافر ۷۳ درصد و ارسال و پذیرش بار و پست ۸۹ درصد افزایش وجود داشته است. براساس همین گزارش در اردیبهشت ماه سالجاری نسبت به ماه فروردین در نشست و برخاست، اعزام و پذیرش مسافر و پست، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش را نشان میدهد.
مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری خبرداد
حمل پنج میلیون و۵۰۰ هزارتن کالای اساسی از بنادر کشور در 3ماه
مدیرکل دفتر حملونقل کالای سازمان راهداری از حمل پنج میلیون و ۵۰۰ هزارتن کالای اساسی از بنادر کشور از ابتدای فروردین ماه تا پایان خرداد ماه سالجاری خبر داد. مهرداد حمداللهی، با بیان اینکه از ابتدای فروردین ماه تا پایان خرداد ماه سالجاری، پنج میلیون و ۵۰۰ هزارتن کالای اساسی از مبدأ هشت بندر امام خمینی(ره)، بندر شهید رجایی، بندر چابهار، بندر امیرآباد، بندر فریدونکنار، بندر نوشهر، بندر انزلی و بندر بوشهر بارگیری و به مقاصد مورد نظر در کشور حمل شد، گفت: براساس آمار بارگیری کالاهای اساسی از بنادر کشور، بندر امام خمینی(ره) با صدور ۱۳۲ هزار بارنامه و بارگیری سه میلیون و ۲۷۷ هزارتن در جایگاه نخست قرار دارد. وی همچنین اعلام کرد: بندر شهید رجایی با ۸۹۹ هزار تن، چابهار با ۵۱۶ هزارتن، امیرآباد با ۳۳۸ هزار تن و بندر انزلی با ۱۸۲ هزار تن به ترتیب در ردههای بعدی قرار دارند. حمداللهـــــی خاطرنــــــــشان کرد: با ورود و پهلوگیری کشتیهای حامل کالاهای اساسی در بنادر جنوبی کشور و همزمانی با فصل برداشت محصـــــولات کشاورزی فسادپذیر، اهمیت تسریع در حمل مایحتاج عمومی مردم و تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز هموطنان در اقصی نقاط کشور و توزیع در بازارهای مصرف، دوچندان شده که با گستردگی و تقویت فعالیتها، امکانات و نیروی انسانی در مبدأ هشت بندر اصلی، افزایش ظرفیت بارگیری صورت گرفته است. مدیرکل دفتر حملونقل کالا با تأکید بر اینکه در حال حاضر اعلام بار کالاهای اساسی در بنادر بهصورت ویژه انجام میگیرد تا در حداقل زمان ممکن نسبت به صدور حواله بارگیری و اعزام کامیون به بندر اقدام شود، گفت: امید است با اقداماتی از قبیل رفع مشکلات اسنادی و ارزی، تسریع در تخلیه ناوگان، پرداخت بموقع کرایه حمل و...، تخلیه هر چه سریعتر کالاهای اساسی از کشتیها و بارگیری به مقاصد مورد نظر را شاهد باشیم.
رشد 7درصدی تخلیه و بارگیری کالا
علاوه بر افزایش حمل کالاهای اساسی، میزان تخلیه و بارگیری کالاها رشد 7 درصدی را نشان میدهد. میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی طی ۳ ماهه نخست امسال، معادل ۵۱ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۳۰۶ تن بوده که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، رشد ۷ درصدی را نشان میدهد. تخلیه کالاهای نفتی تا پایان خرداد ۱۴۰۱ در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی معادل ۶ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۴۱ تن، میزان تخلیه کالاهای غیرنفتی ۱۲ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۳۴۰ تن و مجموع تخلیه کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل ۱۸ میلیون و ۶۶۰ هزار و ۳۸۱ تن بوده که حاکی از رشد ۶ درصدی در بخش تخلیه کالاهای نفتی، رشد ۱۲ درصدی در بخش تخلیه کالاهای غیرنفتی و رشد ۱۰ درصدی در بخش تخلیه کالاهای نفتی و غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
کالاهای نفتی و غیرنفتی
میزان بارگیری کالاهای نفتی در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی طی ۳ ماهه نخست سالجاری معادل ۱۸ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۷۶ تن، میزان بارگیری کالاهای غیرنفتی ۱۴ میلیون و ۷۴ هزار و ۵۴۹ تن و مجموع بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل ۳۳ میلیون و ۹۲۵ تن بوده است که در مجموع حاکی از رشد ۹ درصدی بارگیری کالاهای نفتی و رشد ۵ درصدی بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. جمع تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی تا پایان خرداد ۱۴۰۱، معادل ۲۵ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۴۱۷ تن و جمع تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی ۲۶ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۸۸۹ تن بوده؛ همچنین مجموع تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در مدت مذکور معادل ۵۱ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۳۰۶ تن بوده که حاکی از رشد ۹ درصدی در بخش تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی، رشد ۵ درصدی در بخش تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی و رشد ۷ درصدی در بخش تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی، نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
تخلیه و بارگیری صورت گرفته در بخش عملیات کانتینری نیز تا پایان خرداد سال ۱۴۰۱، معادل ۶۲۲ هزار و ۵۲۴ TEU بود که در قیاس با عملیات کانتینری ۵۵۵ هزار و ۳۳۴ TEU طی مدت مشابه سال ۱۴۰۰، رشد ۱۲ درصدی را نشان میدهد.
با 15 میلیارد یوان سرمایه و درمسیر قم - اصفهان اجرا می شود
بهرهبرداری از اولین قطار سریعالسیر ایران با فاینانس چینیها
اولین پروژه قطار سریعالسیر ایران با فاینانس چینیها به رقم ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یوآن در آینده نزدیک به بهرهبرداری میرسد. به گزارش مهر، در سفر استانی هفته گذشته هیأت دولت به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور به اصفهان، رئیس دولت سیزدهم بر قطعی بودن اجرای پروژه راهآهن سریعالسیر تهران-قم-اصفهان تأکید کرد. قطار سریعالسیر تهران - قم - اصفهان در طول ۱۵۰ کیلومتر و در ۶ جبهه کاری در حال انجام عملیاتهای مختلف است. طول مسیر راهآهن سریعالسیر تهران - قم - اصفهان ۳۷۵ کیلومتر با سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت بوده که در دو قطعه قم-اصفهان به طول ۲۴۰ و تهران-قم به طول ۱۳۵ کیلومتر قرار است احداث شود. ایستگاه تهران این قطار به ایستگاه مترو شهر آفتاب متصل خواهد شد. این پروژه قرار است با فاینانس چینیها ساخته شود که رقم آن ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یوآن است؛ چینیها در السی مربوطه از سال ۱۳۹۵ تا کنون ۲ میلیارد و ۲۶ میلیون و ۷۵۱ هزار و ۹۵۷ یوآن واریز کردهاند و قرار است تا سال ۱۴۰۳ نیز مجموع واریزیشان به ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یوآن برسد. بازپرداخت این فاینانس (تسهیلات خارجی) تا سال ۱۴۰۸ ادامه داشته و مبلغی حدود ۲۱ میلیارد و ۸۸۱ میلیون یوآن برگشت داده میشود.
۷ پروژه ساخت راهآهن سریعالسیر برای کشور در محورهای مختلف شمالی، جنوب، شمالشرق، جنوبشرق، مرکز، غرب و شمالغرب کشور در نظر گرفته شده که قطعاً اولویتدارترین آنها راهآهن تهران-قم-اصفهان است.
اگرچه قرار بود در ابتدا این قطار با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت احداث شود اما به نظر میرسد در آخرین سیاستگذاریها، بر احداث راهآهن سریعالسیر تهران-قم-اصفهان با زیرساختهای ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت توافق شده باشد. هزینه ساخت راهآهن سریعالسیر تهران-قم- اصفهان با سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت با زیرساخت بالادستی ۳۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یوآن و ریالی ۱۱۵ هزار و ۹۱۵ میلیارد تومان برآورد شده است. شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور پیشبینی کرده که در پایان ۲۵ سال دوره بهرهبرداری ارزش خالص پروژه قطار سریعالسیر تهران-قم-اصفهان ۶۸۴ هزار و ۲۹۵ میلیارد تومان باشد که یک نرخ بازدهی (IRR) ۲۷,۴ درصدی در پی دارد.