وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه هیأت نظارت بر نشر کتاب تأکید کرد
توجه به تألیفات مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی ضروری است
گروه فرهنگی / وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز چهارشنبه 8 تیرماه در نخستین جلسه هیأت نظارت بر نشر کتاب در دوره جدید، با تأکید براینکه حوزه نشر و کتاب یکی از وجوه اصلی و نشان دهنده تمایلات فرهنگی دولتها محسوب میشود، گفت: «دولت انقلابی که برآمده از مردم و با هدف اصلاح و ارتقای وضعیت اقتصادی و تغییر ریل و تحول در حوزه فرهنگ روی کار آمده، نگاهی ویژه به تحول در حوزه کتاب و نشر دارد.»
محمدمهدی اسماعیلی با تأکید براینکه هیأت نظارت بر ضوابط نشر کتاب باید تصمیمات بزرگ و تحولآفرین بگیرد، گفت:«در حوزه کتاب کودک و نوجوان ضرورت دارد از وضعیت فعلی ترجمهای به سمت تألیف مبتنی بر فرهنگ غنی ایرانی اسلامی حرکت کنیم.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید براینکه باید در حوزه فرهنگ شاهد تغییر ریل، جهتگیری و اتفاقات جدید باشیم، ادامه داد: «امیدواریم با حضور اعضای جدید این هیأت که همگی از بزرگان و استادان شناخته شده و باتجربه در حوزههای مدیریتی نشر و فرهنگ هستند، شاهد رفع و کاهش مسائل و مشکلات حوزه فعالیت نویسندگان و ناشران باشیم.»
اسماعیلی به کارکردهای هیأت نظارت بر ضوابط نشر کتاب اشاره کرد و افزود: «این هیأت اتاق فکر و شورای راهبردی برای حوزه نشر و کتاب محسوب میشود تا جهتدهیهای معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و حوزه نشر کتاب را روشن کند؛ بنابراین نقش تقلیل یافته نظارتی و نمادین ندارد.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آزاد اندیشی و اعتقاد به مبانی آزادی قلم را از ویژگیهای اعضای هیأت نظارت بر نشر دانست و گفت:«این اعضا باید در عین اینکه معتقد به این مبانی هستند، نسبت به ارزشها و هنجارهای انقلاب اسلامی غیرت داشته باشند و اجازه ندهند اتفاقاتی رقم بخورد که مغایر با اهداف و آرمانهای اصیل و اصلی انقلاب اسلامی باشد.»
با همافزایی به ارتقای کیفی و کمی رویدادهای فرهنگی و هنری کمک کنیم
همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز سهشنبه ۷ تیرماه در هفتصد و هفتاد و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور با تأکید بر اینکه کانون محبت امام رضا(ع) محور وفاق، همبستگی و همدلی همگانی است، گفت: «باید به این موضوع بهعنوان یک نعمت بزرگ الهی بنگریم تا بتوانیم با همافزایی تشکلهای مردمی به ارتقای سطح کیفی و کمی رویدادهای فرهنگی و هنری کمک کنیم.»
او ادامه داد: «اقدامات اخیر بنیاد بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) برای برپایی باشکوه جشنواره امام رضا(ع) که چندی پیش آیین پایانی نوزدهمین دوره آن در مشهد مقدس برگزار شد، قابل تقدیر است.»اسماعیلی در عین حال تصریح کرد: «مشارکت بیش از یک میلیون نفر در بخش کتاب این جشنواره یکی از مصادیق اعتلای این رویداد به شمار میآید.»
گفتنی است در بخشی از این جلسه از تعدادی از کتابهای جدید بنیاد بینالمللی امام رضا(ع) رونمایی شد.
راز ماندگاری و زیبایی شعر حافظ در گفتوگو با دکتر الهام باقری، پژوهشگر و مدرس دانشگاه
دلربایی طنز حافظ به خاطر بازیگوشی در زبان ومعناست
مینا نبئی
خبرنگار
از حافظ و حال و هوای او و هنر و ذوق شاعریاش بسیار گفتهاند و شنیدهایم. آرا و نظرات فراوانی درباره او ابراز شده است؛ اما هنوز هم به شعرش در بسیاری مقالهها و کتابها میپردازند.
روشن است که حافظ علاوه بر حافظ قرآن بودنش پیش از هر وصف دیگری منتقدی اجتماعی است که اوضاع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ریاکاری و فساد حاکمان عصر خویش را نقد کردهاست؛ از تخلص زیرکانه او گرفته تا استادیاش در گزینگویی و چندلایه بودن کلامش همگی از هوش اجتماعی این شاعر بلندآوازه روایت میکند؛ اما هنوز پرسشهایی هست که ذهن چند سده حافظخوانان را مشغول کرده است؛ نخست اینکه از این شاعر پرآوازه چه میدانیم؟ دیگر اینکه چه میشود که در خانه بیشتر ما ایرانیان اگر یک کتاب شعر باشد آن هم دیوان حافظ است؟ یا اینکه چگونه حافظ، حافظ شد و دیگر کسی حافظ نشد؟ دکتر الهام باقری، پژوهشگر و مدرس دانشگاه بر این باور است که حافظ اهل بازی و طنازی وَ نخستین ویراستار ایرانی است.
حافظ شاعر نام آشنا و محبوب پیر و جوان و عام و خاص و عارف و عاشق و ایرانی و غیر ایرانی کیست؟
شاعری که تا این اندازه برای ما آشناست تا آنجا که بیتها و غزلهایش را حتی دستفروشها هم میفروشند و مردم از هر طبقه اجتماعی با نیت فال و حال خوش آن را میخوانند و دیوانش در شمار معدود کتابهایی است که نهتنها همچنان هدیه داده میشود بلکه در خانه ایرانیان حتی دارنده دو کتاب پس از قرآن بیشک دیوان غزلیات لسانالغیب جا خوش کرده است درواقع زندگی مبهم و ناآشنایی دارد. درمورد تاریخ دقیق زندگیاش چند حدس نزدیک به یقین وجود دارد؛ درمورد شغلش همینطور. درمورد تحصیلاتش جز دانشی که در لابهلای ابیات میتوان کشف کرد چیز بیشتری نمیدانیم. اما نامش را میدانیم که شمسالدین محمد است و ملقب و متخلص به حافظ. دورهای را که میزیسته از روی بیتهای «اندر مدح...» پادشاهان دورانش دریافتهایم و میدانیم که موسیقی را به کمال میشناخته و صدای خوش هم داشته و شاید مانند رودکی سازی هم مینواخته؛ یعنی بازمانده خنیاگران باستان بوده است. شغلی که زمانی در ایران رواج داشته و شاعرانی مانند باربد و نکیسا و رودکی موسیقیدانانی بودند که هم مینواختند؛ هم میخواندند. گویا حافظ نیز از این دست شاعران بوده که افزون بر اینها خودش شعرش را کتابت میکرد. او در زمان حیاتش بسیار مشهور بود و آوازهاش تا هند و بغداد و تاجیکستان رفته است؛ البته این را هم از روی گفتوگوهای شاعرانهاش با شاعران آن سرزمینها و دعوت شاه دکن از او که افتخار بدهد و به دربار او بیاید دانستهایم؛ درباره خواجه شیراز همچنین حدس تاریخ این است که اهل سفر نبوده؛ یا تا دریای هرمز رفته و ترسیده و برگشته است؛ اما به جای خود شعرش را به اطراف و اکناف فرستاده است:
شکرشکن شوند همه طوطیان هند
زین قند پارسی که به بنگاله میرود
اما پس از درگذشت وی شعرش چهارسوی جهان را درنوردیده و به جای خودِ شاعر به سرزمینهای گوناگون رفته و به 29 زبان جهان ترجمه شده و روی ذهن شاعران و اندیشهورزان جهانی مانند گوته (دیوان شرقی)، نیچه و آندره ژید و نوع اندیشهشان اثر گذاشته است.
چگونه حافظ، حافظ شد و دیگر کسی حافظ نشد؟
حافظ بیگمان نخستین ویراستار زبان فارسی بوده است؛ آنهم در شعر خودش؛ یعنی شعرهایش را پیوسته ویراسته است و پیراسته؛ و حالا کمابیش 500 غزل از او باقی مانده که همین نخستین برگ برنده حافظ شدن حافظ است. باورنکردنی است که او در کل دوره شاعرانگیاش (شاید حدود 50 سال) بهطور میانگین سالی 10 غزل گفته باشد! از این رهگذر میتوان گفت خواجه شمسالدین محمد، ویراستاری کهنهکار است و دیوانش را بهگزین کرده. دیگر آنکه حافظ در سرشت شعریاش طنزپرداز و شوخیانداز است.
طنز حافظ چگونه طنزی است؟ و چه میزان از اشعارش دارای طنز است؟
برخی پژوهندگان معتقدند حدود 50 غزل حافظ طنز دارد؛ اما به باور من کمتر غزلی در دیوان حافظ پیدا میشود که طنز نداشته باشد؛ جنس طنز حافظ اما «طنز کشف» است! به قول استاد خرمشاهی طنز کمرنگ یا طنز پنهانی هم به آن گفته میشود؛ یعنی در شعر حافظ باید غور کرد تا با هر بار خواندن یک نکته طنازانه جدید کشف کرد.
حافظ از هر وسیلهای برای ایجاد طنز استفاده کرده است. طنز او آمیخته به بازیگوشی است. بازیگوشی در سطح زبان و معنا. در بین دلایل مختلف ماندگاری و بهروز بودن غزل حافظ، من معتقدم طنز حافظ از آنجا که از جنس بازی است، مانا و دلرباست.
ممکن است از این طنز بازیگوشانه نمونههایی برشمارید؟
یکی از بازیهای بچگی ما اسم-شهر-فامیل بود. با حرف ش با حرف چ یا حروف دیگر واژه مییافتیم؛ یعنی تکرار حرف. بازی دیگر مشاعره بود که باز هم تکرار حرف است. نوآوری حافظ این است که از این بازیها با تکرار حرف، هجا و واژه در سرودههایش بهره گرفته است. حال یک نمونه از این بازیها را در بیت بیهمتای زیر بررسی کنیم:
زاهد دهدم توبه ز روی تو، زهی روی / هیچش ز خدا شرم و ز روی تو حیا نیست!
در این بیت تکرار و بازی با حروف و واژگان «روی»، «تو»، «ز» و «هـ» از ظاهر کلام پیداست؛ اما این بازی و شیطنت در معنا کامل میشود وقتی جز تکرار حرف و واژه متوجه میشویم که «روی» دستکم 9 معنا در این بیت دارد؛ به عبارتی واژه چند معنایی یا ایهامدار است. روی تو: چهره تو/ حضور تو/ اوضاع و احوال تو/ از طرف تو/ ریاکاری تو/ قصد و غرض تو/امید داشتن به تو.
«روی» دوم (زهی روی!) به معنای «آفرین به این رو!؟»است؛ اما کدام رو؟ روی زاهد ریاکار؟ که اگر منظورش این باشد ریشخند است و معنای نکوهش دارد نه تعریف؛ یعنی «زاهد عجب رویی دارد! چقدر پررواست!» همچنین میتواند منظور «روی معشوق» باشد؛ یعنی معشوق عجب چهره زیبایی دارد! آفرین به این همه زیبایی! اما «روی» سوم هم باز دو معنا را به ذهن متبادر میکند: 1. حضور؛ 2. چهره. خودتان بازیهای مفهومیای که با هر یک از این معناها میتوان ساخت بشمارید که چند معنا برای یک بیت پدید میآورد و آن را دارای لایههای درونی میکند. این نوع طنز گاهی به کمک نقد اجتماعی میآید و گاه صرف بازی با ذهن مخاطب و از سر بازیگوشی و دانایی و زیرکی است. بیت زیر نیز از شگفتیهای دیگر شعر حافظ است:
نه من ز بیعملی در جهان ملولم و بس / ملالتِ علما هم ز علم بیعمل است
که افزون بر نقد اجتماعی و بازیهای زبانی در سطح واژه، حرف، هجا، بازی جدیدی نیز اختراع کرده است: صدای «ع» در فارسی شبیه صدای «الف» است؛ یعنی در شنیدار فرقی ندارند. حال بیایید تکرار هجای «اَ» را بشمرید. میبینید کمابیش تمام واژگان اصلی صدای «اَ» را تکرار کردهاند. گویی تکرار صوت «اَ» اوج بیحوصلگی شاعر در یک خمیازه کشدار از اینهمه ملالت است!
چرا شاعران امروز و شعرشان با اینکه به زبان معیار و امروز سخن میگویند مانند حافظ محبوبیت نیافتهاند؟
شاعر امروز ژرفای سخن حافظ و بازی و طنازی او را ندارد و نمیتواند چون خواجه شیراز با همه اقشار و تفکرات جامعه ارتباط برقرار کند. غزل حافظ به سبب همین چندلایه بودن، داشتن بازی و طنز، همچنین گیر کردن ذهن میان جدی و شوخی و بیان آگاهانه موسیقای سخن و بدون فخرفروشی دانش بیانتها دلنشین است ترانه و مَثَل میشود و هر انسانی در هر سطح اندیشه و آگاهی را با خود همراه میکند.
اهالی موسیقی از بازخورد دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با هنرمندان میگویند
ابتکاری امیدوارکننده در تحقق عدالت فرهنگی
گروه فرهنگی: محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی ماههای اخیر در قالب سفرهای استانی هیأت دولت، به استانها و شهرهای مختلف کشور سفر کرده و در پی حل مسائل فرهنگی و هنری موجود در کشور برآمده است که از جمله این اقدامات میتوان به دیدار با پیشکسوتان هنرمند و نیز هنرمندان گمنام نظیر حسینعلی شعبانپور که به وی از سوی وزیر نشان درجه یک هنری اهدا شد، اشاره کرد. در همین راستا با تعدادی از هنرمندان موسیقی به گفتوگو نشسته و نظر آنان را درباره سفرهای استانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و خروجی این سفرها جویا شدهایم که در ادامه از نظر میگذرانید:
اطلاع از مشکلات هنرمندان موسیقی مهم است
نادر مشایخی، آهنگساز و رهبر ارکستر، درخصوص تأثیر سفرهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسلماً چنین سفرهایی تأثیرگذار خواهد بود، چرا که مهم است مسئولان از مشکلات هنرمندان مطلع شوند و با آنها به گفتوگو بنشینند. در چنین دیدارهایی دغدغه هنرمندان مطرح میشود و پس از آن مسئولان بهتر میتوانند به یک راهحل مناسب برای حل آن مشکل و دغدغه برسند.او با اشاره به اهمیت دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با هنرمندان در شاخههای متفاوت موسیقی گفت: در چنین دیدارهایی مشخص میشود که کدام شاخه هنری ارزش بیشتری دارد تا مورد حمایت بیشتر دولت قرار بگیرد و کدام شاخه هنری نیازمند کمک کمتری است.
مشایخی در خصو ص کارنامه دولت سیزدهم در عرصه فرهنگ و هنر بیان کرد: در یک سال اخیر تلاشهای خوبی در عرصه فرهنگ و هنر صورت گرفته است و من امیدوارم این تلاشها منسجمتر شود و با امیدواری بیشتر بتوانیم به آینده بنگریم.
دیدار با هنرمندان گمنام امر پسندیدهای است
حسن ریاحی، یکی از آهنگسازان مشهور و چهره ماندگار موسیقی ایران نیز سفرهای وزیر ارشاد به شهرهای مختلف و دیدار او با هنرمندان گمنام را مثبت ارزیابی کرد و گفت: چنین دیدارهایی بسیار خوب است و میتواند در روحیه هنرمندان پیشکسوت مؤثر باشد و نشاط آنها را بالا ببرد.
این آهنگساز مطرح، بر لزوم تداوم چنین دیدارهایی تأکید کرد و ادامه داد: دیدار با هنرمندانی که کمتر چهره شدهاند و گمنام هستند امر پسندیدهای است و امیدواریم که این دیدارها ادامه پیدا کند و نتایج مثبت آن را در وضعیت موسیقی کشور ببینیم.
دلگرمی هنرمندان موسیقی اقوام با دیدار مسئولان
عزیز تنها، نوازنده دوتار خراسان که با استادان بنام موسیقی مقامی همکاری کرده، یکی دیگر از هنرمندان موسیقی است که نظرش را درخصوص دیدارهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با هنرمندان موسیقی جویا شدیم. عزیز تنها در این زمینه گفت: این دیدارها واقعاً تأثیرگذار است. من از نزدیک شاهد بودم که در دوره قبل هم یک چنین حرکتهایی صورت میگرفت ولی تداوم نداشت. حالا با حضور آقای اسماعیلی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از پیش شاهد چنین دیدارهای ارزشمند و تأثیرگذار هستیم. این کار از نظر من یک امر پسندیده است و باعث شناخت هنرمندان موسیقی نواحی میشود که تنها و مظلوم هستند.
او در پاسخ به این سؤال که چقدر این دیدارها میتواند به جایگاه موسیقی اقوام کمک کند، توضیح داد: موسیقی اقوام در کشور ما واقعاً مظلوم واقع شده و آنچنان که باید به این موسیقی بها داده نمیشود و جشنواره موسیقی نواحی تنها جایی است که این موسیقی به شکل مطلوب شنیده میشود. از نظر من هنرمند وقتی میبیند مسئولی در این سطح از تهران به دیدن او آمده است دلگرم میشود و با روحیه بهتری به کار خودش ادامه میدهد.
این دوتارنواز خراسانی اضافه کرد: لازم است که این دیدارها تداوم داشته باشد و به دغدغههای اهالی موسیقی رسیدگی شود. من میدانم که نتیجه بسیار مثبتی دارد. امیدوارم وزیر محترم با سایر هنرمندان موسیقی در شهرهای دیگر هم دیدار کنند.
عزیز تنها در پایان درخصوص عملکرد دولت سیزدهم در زمینه فرهنگ و هنر گفت: دولت محترم در دوره کرونا کمکهای خوبی به هنرمندان کرد و ما نیز از نزدیک شاهد کمکهای آنها بودیم. عملکردشان در طول این مدت به طور کلی قابل قبول است.
سابقه نداشته وزیر ارشاد اینطور به هنرمندان موسیقی سر بزند
ارسلان طیبی، نوازنده موسیقی که بهعنوان داور بخش موسیقی نواحی شاخه موسیقی مازندران نیز در جشنوارههای موسیقی جوان حضور داشته، درخصوص دیدارهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با هنرمندان نظرش را اینگونه بیان کرد: اگر وزیر محترم به هنرمندان موسیقی سر بزنند و از کم و کاستیهای آنها مطلع شوند و به آن عمل کنند بسیار کار خوبی است. این حرکت بسیار حرکت شایستهای است و سابقه نداشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اینطور به هنرمندان در شهرهای مختلف سر بزند و پای حرف و درد دل آنها بنشیند.
او ادامه داد: امیدوارم ایشان در ادامه به هنرمندانی که در شهرهای کشور پهناور ایران کمتر شناخته شده هستند سر بزنند و به دغدغههای آنها رسیدگی کنند. به هر حال هنرمندان در دیدار با مسئولان روحیه میگیرند و بیشتر و بهتر کار میکنند.
موسیقی دارد جدی گرفته میشود
وحید اسداللهی نوازنده و موسیقیدان ایرانی هم سفرهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را بسیار امیدوارکننده دانست و گفت: امیدواریم چنین سفرهایی ادامه پیدا کند و هنرمندان بیشتری بتوانند با آقای وزیر دیدار کنند. در نهایت امیدوارم در جریان چنین دیدارهایی به موسیقی درست ایران دست پیدا کنیم.اسداللهی در پایان اضافه کرد: این دیدارها اگر تداوم داشته باشد تأثیر خودش را بیشتر نشان میدهد. نکتهای که به نظر میآید حائز اهمیت است، توجه مسئولان به موسیقی است و انگار کمکم موسیقی دارد جدی گرفته میشود.
1-خداحافظی وودی آلن با دنیای کارگردانی
وودی آلن، کارگردان فیلم «امتیاز نهایی» از تصمیم خود برای خداحافظی با دنیای کارگردانی خبر داده است.او تأیید کرده که پاییز امسال یک فیلم جدید در پاریس میسازد و بعد از این حرفه کناره خواهد گرفت. وودی آلن در یک لایو اینستاگرامی در گفتوگو با الک بالدوین، بازیگر هالیوودی، گفته که پنجاهمین فیلم او که درامی شبیه به فیلم امتیاز نهایی (Match Point) خواهد بود، احتمالاً آخرین فیلمش است.این کارگردان ۸۶ ساله در این باره تأکید کرده است: «بخش اعظمی از هیجان و شور و شوقم از بین رفته است. این روزها فیلمی که میسازی چند هفته در سینما میماند و بعد کارش به سرویسهای استریم یا تماشای پولی میکشد. اوضاع مثل گذشته نیست. دیگر مثل قبل از این کار لذت نمیبرم.»دو فیلم اخیر وودی آلن یعنی یک روز بارانی در نیویورک (۲۰۱۹) و جشنواره ریفکین (۲۰۲۱) هر دو در دوران کرونا اکران شدند. جشنواره ریفکین چندان موفق نبود اما یک روز بارانی در نیویورک با بازی تیموتی شالامه و ال فانینگ موفق شد صدرنشین فهرست پرفروشترین فیلمهای گیشه شود./ایرنا
2-حمله سارقان مسلح به یک نمایشگاه هنری
گروهی از سارقان در روز روشن به یک نمایشگاه هنری بینالمللی واقع در هلند هجوم بردند.
این نمایشگاه هنرهای زیبای اروپایی (Tefaf) در شهر «ماستریخت» واقع در هلند برگزار شده است. در این نمایشگاه آثار تاریخی نفیس و نقاشیهای استادان قدیم نقاشی به فروش میرسد. تصاویری که در فضای مجازی منتشر شده نشان میدهند، سارقان با استفاده از هفتتیر مردم را تهدید و سپس فرار میکنند.این نمایشگاه برای مدتی پس از این اتفاق تخلیه شد ولی بازدیدکنندگان بار دیگر به نمایشگاه بازگشتند. به گفته پلیس کسی در جریان این اتفاق آسیب ندیده است.پلیس به طور مختصر تأیید کرده است که در جریان این سرقت جواهرات ربوده شدهاند، اما جزئیات زیادی اعلام نشده است.این نمایشگاه هنری، یکی از بزرگترین نمایشگاههای هنری در اروپا است که صدها اثر در آن به نمایش درآمدهاند. از جمله آثار این نمایشگاه میتوان به یک نقاشی قرن هفدهمی اشاره کرد که به قیمت یک میلیون یورو به فروش گذاشته شده است.
این نخستین باری نیست که این نمایشگاه هدف مجرمان قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۱ یک حلقه و یک گردنبند الماس به ارزش ۸۶۰ هزار یورو در این نمایشگاه به سرقت رفت./ایسنا
3-بازگشت سریال «خانه سبز» به تلویزیون
سریال «خانه سبز» به آنتن تلویزیون بازگشت و برای مرتبهای دیگر از شبکه آی فیلم پخش میشود.این سریال که محصول سال ۱۳۷۵ است را مرحوم مسعود رسام و بیژن بیرنگ تهیه و کارگردانی کردهاند و نویسندگی این سریال را بیژن بیرنگ برعهده داشته است.«خانه سبز» هر روز عصر ساعت ۱۶ از شبکه آی فیلم پخش و تکرار آن ۱۲ بامداد روی آنتن میرود. «خانه سبز» درباره خانواده صباحی است که در یک ساختمان زندگی میکنند و در هر قسمت با موضوعات مختلفی دست به گریبان میشوند. در این سریال مرحوم خسرو شکیبایی، مهرانه مهینترابی، داریوش اسدزاده، رامبد جوان، آتنه فقیهنصیری، اکرم محمدی و مرحومه حمیده خیرآبادی نقشآفرینی میکنند.این سریال مناسبات خانوادگی و چالشهایی را که یک خانواده با آن روبهرو میشود، به تصویر کشیده است. اعضای این خانواده گاه راهحلهایی متفاوت را برای حل مشکلاتشان برمیگزینند اما همه این راهحلها در جهت حفظ بنیان خانواده است. اولین قسمت از سریال «خانه سبز» سهشنبه ـ هفتم تیر ماه ـ روی آنتن قرار گرفت./ایسنا