وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار عنوان کرد:
تلاش برای ملی شدن صنعت نشر
گروه فرهنگی/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار ضمن تأکید بر اینکه نیاز کاغذ کشور با دستور مستقیم رئیسجمهور تا حد زیادی برطرف شده ،گفت: «سیاست اصولی دولت این است که صنعت نشر ملی شود و موضوع کاغذ را از وابستگی به خارج رها کند. خوشبختانه بخش مهمی از نیاز داخلی برطرف شده ،به طوری که حدود ۸۰ درصد کتابهای درسی را با کاغذهای تولید داخل تأمین میکنیم.»
رتبه نخست کتابخانههای کشور در منطقه و جهان اسلام
به گزارش «ایران»صبح روز گذشته آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد، معاونان و مدیران نهاد، جمعی از مسئولان و مدیران کشور و برگزیدگان هفته کتاب در تالار وحدت برگزار شد.محمد مهدی اسماعیلی در این مراسم که همزمان با روز ملی کتاب و کتابخوانی برگزار شد گفت:«امروز مصادف با سالگرد ارتحال علامه طباطبایی است؛ شخصیتی مؤثر در جریان انقلاب اسلامی که با نگارش آثار ارزشمند و تربیت شاگردانی بزرگ، همچنان از اثرات وجودی ایشان بهرهمند هستیم.بخش بزرگی از نظریات جریان انقلاب اسلامی از نظریات بزرگانی سرچشمه میگیرد که در محضر علامه طباطبایی شاگردی کرده و هرکدام بهعنوان شخصیتی مؤثر در جریان انقلاب اسلامی فعالیت داشته و دارند.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تأکید بر ظرفیتهای موجود در نهاد کتابخانههای عمومی کشور ادامه داد: «در این نهاد بیش از ۳۸۰۰ کتابخانه در سراسر کشور داریم که بر این اساس رتبه اول در منطقه و جهان اسلام را در این حوزه به خود اختصاص داده است. وجود انبوهی از پروژههای نیمه کاره که از دورههای گذشته برجای مانده و به باری سنگین بر دوش دولت تبدیل شدهاند با این حال خوشبختانه امروز با تکمیل طرحهای کتابخانهای و توسعه کتابخانهها در استانهای مختلف روبهرو هستیم، آنچنانکه حتی در روستاهای دوردست نیز از طریق خودروهای حمل کتاب خدمات کتابخانهای در حال حاضر ارائه میشود.»
کتابداران بخش مهمی از لشکر فرهنگی کشور هستند
رئیس شورای فرهنگ عمومی افزود: «شبکه بزرگی از کتابداران که بخش مهمی از لشکر فرهنگی جمهوری اسلامی هستند در گمنامی در حال خدمترسانی به جامعه هستند. حمایت از نهاد کتابخانههای عمومی کشور و توسعه کتابخانهها سیاست راهبردی حوزه فرهنگ است. از روز اول شروع خدمت همواره بر رفع مشکلات کتابداران تأکید کردیم و این موضوع را در اولویت برنامهها قرار دادیم و جلسات متعددی در این زمینه برگزار شد که امیدواریم شاهد حل بخش اعظمی از مشکلات کتابداران عزیز باشیم.»
اسماعیلی با تأکید بر انتشار 110 هزار عنوان کتاب طی یک سال گذشته ادامه داد:«سیاست دولت سیزدهم این است که صنعت نشر ملی شده و موضوع کاغذ از وابستگی خارج شود از اینرو خوشبختانه بخش مهمی از نیاز داخلی برطرف شده است؛با توجه به رفع نیاز کشور به کاغذ، حدود ۸۰ درصد کتابهای درسی با کاغذهای تولید داخل تأمین شده که جزئیات آن اعلام خواهد شد.»
نقش کتابخانههای عمومی در بحرانها
در بخش دیگری از این مراسم مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور نیز گفت: «در حال حاضر هم وضعیت خوبی را در منطقه به لحاظ سرانه کتابخانهای داریم، در منطقه و جهان اسلام اول هستیم، در آسیا نیز جزو چهار کشور برتر هستیم. از سوی دیگر کتابخانههای عمومی در کنار دیگر مؤسسات و نهادهای تمدنی از جمله مساجد که در تمدنسازی اسلامی - ایرانی مرکزیت و محوریت دارند، بهعنوان مرکزی برای نقشآفرینی اجتماعی تعریف میشود.»
دبیرکل نهاد در ادامه با اشاره به نقش کتابخانهها در موقعیتهای بحرانی افزود:« نقش برجسته کتابخانههای عمومی در بحرانهای طبیعی و اجتماعی و نیز نقش آفرینی در کاهش آسیبهای اجتماعی جامعه خدمتگیر بویژه در مناطق محروم و آسیبخیز از لحاظ اجتماعی، از دیگر وجوه اشتراک کتابخانه با مفهوم عمومی آن است.»وی در بخش پایانی صحبتهایش خطاب به رئیسجمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «درخواست میکنم اهتمام دولت به تکمیل پروژه کتابخانههای مرکزی استانها در جهت ارتقای شاخصهای فرهنگی هر منطقه و توسعه کتابخانههای سیار و روستایی در جهت تحقق شعار عدالت فرهنگی دولت استمرار یابد.»
محمدرضا هراتی دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانههای عمومی کشور با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی همواره یکی از دغدغههای فرهنگی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب است گفت:«ایشان در مقام یک کتابخوان حرفهای تأکیدات مکرری به مسئولان و متولیان فرهنگی نسبت به ترویج این معروف پسندیده در جامعه دارند و در بیانات اقشار مختلف مردم را به کتابخوانی توصیه کردهاند. گزارشها و آمارهای رسمی منتشر شده از خانه کتاب و ادبیات ایران حاکی از آن است که به لحاظ اقتصادی و حجم تولیدات بر خلاف برخی القائات، مردم عزیز ما کتابخوان هستند.»
نکته
پیگیر پرونده خبرنگاران بازداشت شده هستیم
محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه برگزاری این مراسم در پاسخ به سؤالی درباره پیگیری پرونده خبرنگاران بازداشت شده گفت:«این موضوع را دیدم، معاونت مطبوعاتی درخصوص پرونده روزنامهنگاران بازداشتی با مسئولان در تماس است، نه فقط روزنامهنگاران بلکه هر کدام از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه دچار مشکل هستند، آن را مشکل خانواده فرهنگی خودمان میدانیم و موظف هستیم که آن را پیگیری کنیم. مدیران مسئول روزنامههایی که خبرنگاران در آنها مشغول به کار بودند، مدارک مستند بدهند یا ندهند، این پروندهها پیگیری میشود. ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی گزارشی ارائه کرده است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال پیگیری آن است.»
گلاب آدینه کارگردان نمایش «پردهخانه»:
نباید صحنه را خالی کرد
گلاب آدینه از ۲۸ سال پیش، چشمش پی نمایشنامه «پردهخانه» بود. او اولبار از همان زمان برای اجرای این نمایشنامه دست به کار شد ولی آن اجرا ممکن نشد تا به امروز رسید. حالا آدینه بعد از این همه سال در حالی این نمایشنامه را روی صحنه برده که با واکنشهایی در اجرا و فضای مجازی مواجه شده است.
این واکنش ها تا حدی بود که یکی از اجراهای این نمایش با حضور برخی افراد دچار حاشیه و باعث اختلال در اجرای نمایش شد هر چند در نهایت با تصمیم گروه اجرا از سر گرفته شد.
این بازیگر در باره شرایط این روزهای خود به ایسناگفت: صحبت از بایدها و نبایدها که میشود، به بایدها و نبایدها درباره اجرای تئاتر در شرایط فعلی میرسیم. بعضی از هنرمندان تئاتر کار کردن در وضعیت فعلی را جایز نمیدانند و تعدادی دیگر برعکس معتقدند که اتفاقاً نباید صحنه را خالی کرد. هر دو گروه برای خود دلایلی دارند ولی آنچه در این میان کمتر به آن توجه شده، این است که ما تا چه حد میتوانیم برای دیگران نسخه بپیچیم و آیا نسخههای ما برای همه گروههای نمایشی، کاربرد دارد. آدینه که جزو گروه دوم و معتقد به اجرای تئاتر است، درباره جوی که این روزها درباره اجرای تئاتر وجود دارد، به ایسنا گفته است: «این روزها بیشمار نظرات فحش و ناسزا و تهدید دریافت میکنم و این موضوع را قدری نگرانکننده میدانم. مردم از این بایدها و نبایدها عاصی شدهاند و حالا ما همین رفتار را در حق یکدیگر انجام میدهیم. در این مدت بعضی برای من قاطعانه حکم کردهاند این تئاتر نباید اجرا شود. البته هستند کسانی که با برشمردن دلایلی، محترمانه توضیح میدهند الان تئاتر کار کردن، جایز نیست یا نادرست است. ولی این ادبیات که «من نمیگذارم... ما نمیگذاریم. نباید اجرا شود.» در پاسخ به این ادبیات باید بگویم الان شمایی که این جملات را نوشتهای، با کسی که اجبارهای اجتماعی را در سطح جامعه ایجاد کرده، چه تفاوتی دارید؟! شما هم میتوانید نظرتان را بگویید که بسیار هم محترم است. من هم بهعنوان مخاطب این جملات، نظر شما را یا میپذیرم یا نه.»
تشکیل کمیتهای برای حل مشکلات سینماگران
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در چهل و هشتمین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی با اشاره به مصوبه این شورا از تشکیل کمیته ویژهای برای رسیدگی و پیگیری مشکلات سینماگران در پی ناآرامیهای اخیر خبر داد و اظهار داشت: ناآرامیهای اخیر در کشور با حواشی و مشکلاتی برای تعدادی از فعالان سینما همراه بوده است که در کنار پیگیری و تشکیل جلسات متعدد با مراجع و دستگاههای ذیربط در این زمینه، به منظور سرعتبخشی به روند رسیدگی به مشکلات همکاران، کمیتهای متشکل از نمایندگان سازمان سینمایی، قوه قضائیه و خانه سینما ایجاد شده و در حال پیگیری برای رفع آن مشکلات است. او همچنین موضوع مسکن سینماگران را یکی از مهمترین دغدغههای خانواده سینما خواند و اضافه کرد: خوشبختانه، بعد از تصویب این امر در اولین جلسه شورای عالی سینما همکاران بنده در سازمان سینمایی بررسیها و تعاملات گستردهای را آغاز کردند که امیدواریم شرایط برای تحقق این امر دست کم برای جمعی از خانواده سینما مهیا شود.
تماشای جام جهانی با کیفیت 4k
محسن برمهانی معاون سیما همراه با علیرضا شریفی سرپرست معاونت توسعه و فناوری رسانه، محمدرضا خوشرو مدیر شبکه نسیم، حمید خواجهنژاد مدیر روابط عمومی سیما از شبکه فراتر 4k بازدید کردند. برمهانی معاون سیما در جریان این بازدید گفت: به مدد و تلاش بیوقفه، شبانه روزی و مجاهدانه همکاران معاونت توسعه و فناوری سازمان صدا و سیما، شبکه4k در این معاونت راهاندازی و برای مدتی راهبری شد و به تازگی در معاونت سیما از این ظرفیت و فناوری بهره میبریم. او افزود: امسال توفیق این را داریم که برای نخستین بار برای حدود نیمی از مخاطبان سیما، مسابقات جام جهانی فوتبال را با کیفیت4k پخش کنیم و مردم عزیز و ورزش دوستان کشورمان میتوانند مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را با این کیفیت بالا ببینند و لذت ببرند. عبارت4k به عنوان لوگو در گوشه قاب شبکه فراتر حک شده و از آنجایی که شبکه بر پایه تکنولوژی است امید میرود که با قابلیتهای معاونت توسعه و فناوری رسانه در سالهای آینده، شبکه 8K با این الگو نیز راهاندازی و تقدیم مخاطبان شود.
عاشیق احد ملکی علیشاه، خواننده و نوازنده قپوزدر گفت و گو با «ایران»
نباید بگذاریم موسیقی اقوام از بین برود
نداسیجانی/ روزنامه نگار: دومین روز پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران روز گذشته (سه شنبه 24 آبان) ازساعت 17:30 با اجرای گروههای موسیقی مناطق مختلف ایران در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد.در این برنامه گروه آبادونخوانی از کرمان، اجرای موسیقی کردی(کردستان) با هنرمندی فرید احمدی، اجرای موسیقی لکی با هنرمندی علی احمدی، اجرای گروه موسیقی از شمال خراسان با حضور هنرمندان عیسی قلی پور و محمد گلافروز و در آخر اجرای موسیقی کرمانشاهی با هنرمندی نوخاص صیادی از برنامههای شب دوم جشنواره موسیقی نواحی ایران بود؛ موسیقیای که سخن گفتن از آن بسیار است و هریک از هنرمندان آن حافظ ریشههای این هنر کهن هستند.
موسیقی اقوام با عشق
عاشیق احد ملکی علیشاه، خواننده و نوازنده قپوزاز استان آذربایجان شرقی از هنرمندان نام آشنای موسیقی اقوام ایران است که در روز نخست پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به روی صحنه رفت. او علاوه براین دوره، در سه دوره دیگر جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان و تهران(نهمین دوره در تالار وحدت) حضور و اجرا داشته است. عاشیق احد درباره تأثیرگذاری جشنواره موسیقی اقوام در معرفی و شناساندن هنرمندان این گونه موسیقایی ارزشمند و اصیل به «ایران» گفت: «به طور یقین برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در معرفی این هنرمندان و اساتید بیتأثیر نبوده و در ماندگاری این موسیقی کهن بسیار اثرگذار است. همچنین به عقیده من برای حفظ این موسیقی باید تلاش بیشتری هم صورت بگیرد به این دلیل که موسیقی اقوام ایران در حال فراموشی و از بین رفتن است.»او در ادامه افزود: «انتخاب موسیقی برای من از روی عشق و علاقه بوده و همچنان این مسیر را دنبال می کنم و در همان سالها تلاش کردم تمامی داستان ها و روایتهای موسیقی عاشیقی را بیاموزم و آموختم تا اگر فردی دراین باره از من سؤال کرد بتوانم پاسخگوی او باشم. اما متأسفانه در نسل امروز این سنتها کمتر دیده می شود یا وجود ندارد و آن تلاش و علاقه و انگیزه کمرنگ شده است. به طور مثال درآن دوران و در ابتدای فعالیت حرفهایام، ذوق بسیاری در آموختن و اجرای موسیقی عاشیقی داشتم و برهمین اساس یک روز زودتر در مراسم و جشن عروسیها شرکت و داستان سرایی می کردم و فردای آن شب مراسم حنابندان و فردای دیگرمراسمهای بعد و اجرا و روایت موسیقیهای عاشیقی. اما شرایط امروز تغییر کرده و بیان داستانهای موسیقی عاشیقی برای اغلب جوانان کسل کننده است.»
دغدغه هنرمندان موسیقی اقوام
این نوازنده در ادامه صحبتهایش درباره جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت:« دغدغه هنرمندان موسیقی اقوام، تنها با برگزاری یک جشنواره درمان نمی شود. به این دلیل که زمانهای کوتاه تعریف شده برای یک اجرا، نمیتواند اهم این منابع و گنجینههای ارزشمند در موسیقی نواحی ایران را بیان و معرفی کند، مگر آنکه موضوعات موسیقی اقوام، به صورت تفکیک شده تقسیمبندی شوند. به عنوان مثال در دو- سه سال گذشته موضوع یا تم جشنواره درباره داستانهای حماسی و موسیقی عاشیقی بود و من به عنوان پژوهشگر در جشنواره شرکت داشتم و مبحث هایی در این زمینه و درباره داستانهای کوراوغلی مطرح کردم و ترک زبانان شهرهای مختلف ایران همچون قشقاییها ،خراسانیها، آذربایجانیها و...آهنگهای کوراوغلی را با توجه به منطقه خود اجرا میکردند و این موضوع بندی، در جذابیت این اجراها تأثیرگذار بود.»به گفته این پژوهشگر موسیقی اقوام ایران، نسل امروز چندان علاقه مند به آموختن و دنبال کردن این موسیقیها نیستند و در ادامه افزود: «آموزشگاه موسیقی دارم و تدریس می کنم و در آموختن این موسیقی و حفظ و اشاعه آن به فرزندانم اصرار بسیاری دارم اما متأسفانه نسل جوان پذیرای این موضوع نیستند و به دلیل درآمدهای اندک این هنر، علاقه مند به دنبال کردن مسیر گذشتگان خود نبوده و اندیشههای دیگری درسر دارند. باید بگویم من عمرم را در این موسیقی گذاشتم و با جان و دل و افتخار در این مسیر قدم برداشتم و به تمام خواستههای معنویام در این موسیقی دست یافتم اما زمانی که وارد یک مجلس عروسی میشوم و ساز به دست می گیرم، جوانان با نگاهی معترضانه از گوش دادن به روایتهای موسیقی عاشیقی سرباز میزنند. بدون تعارف باید بگویم مادیات بر همه چیز تأثیر گذاشته است. اگرچه چندان هم ناامید نیستم و خوشبختانه استقبال از این موسیقی کم و بیش خوب است و به هنرجویان علاقهمند، داستانها و نواختن ساز قوپوز و تاریخچه این آهنگ ها را آموزش می دهم . بار دیگر تأکید می کنم نباید بگذاریم این موسیقی فراموش شود و از بین برود. داستانهای موسیقی عاشیقی ریشهای کهن داشته و باید حفظ شود.»
حرفه: موسیقی
سرپرست گروه موسیقی عاشیقلار در پاسخ به این سؤال که به عنوان یک پژوهشگر موسیقی که دغدغه حفظ این موسیقی را داشته، چه کارهایی برای ثبت و ضبط این موسیقی انجام شود، اظهار کرد: «حرفه اصلی من اجرای موسیقی است و پژوهشام درعرصه موسیقی عاشیقی بوده و در این زمینه یک داستان همانند داستان کوراوغلی نوشتهام. در واقع هدفم جست وجو و بررسی ریشههای این موسیقی است و در شهرهای مختلف پژوهشهای بسیاری داشتهام. موسیقی عاشیقی در مناطق مختلف ایران اندکی در سازها و روایتهایشان متفاوت است.»او میگوید:«موسیقی عاشیقی بیش از 6 هزار سال قدمت دارد و کتیبههایی که در آسیای میانه و همدان کشف شده، گواه این موضوع بوده است. نوازندگانی که سازهایشان را درسینههای خود نگاه داشته و می نوازند و البته در داستانهای حماسی دده قورقود، به آن اشاره شده است.» وی در ادامه موسیقی عاشیقی را اینگونه تعریف میکند:«عاشیق نوازنده، آهنگساز، روایتگر مقامهای حماسی و عاشقانه و داستانهای کهن و ریش سفید و مورد احترام مردم هستند و از سوی مردم انتخاب می شود و براین باورند این هنر از سوی خداوند به آنها هدیه شده است.»عاشیق احد درباره حفظ موسیقی اقوام ایران بیان داشت: «برگزاری جشنوارهها اگرچه بسیار تأثیرگذار است و موجب پابرجایی موسیقی اقوام میشود اما به عقیده من، اساس حفظ این موسیقی رسانه ملی است. صدا و سیما می تواند در معرفی و شناساندن سازهای موسیقی اقوام ایران بسیار اثرگذار باشد. ما ایرانی هستیم و نباید بگذاریم موسیقی اقوام کشورمان از بین برود و فراموش شود.»
نکته
حسن همجواری
محمد رعیت، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در گفتوگو با «ایران» ضمن ابراز خرسندی از میزبانی این جشنواره بیان داشت: «استقبال استان گلستان برای میزبانی جشنواره موسیقی نواحی ایران به سالها قبل برمیگردد و خدا را شاکریم، امسال این توفیق را کسب کردیم. در واقع فرصتی به وجود آمد که عزیزان ما در انجمن موسیقی کشور و معاونت هنری به جمعبندی دست یابند تا با توجه به زیرساخت بسیار خوب استان گلستان مانند آمادگی تالار فخرالدین اسعد گرگانی و مهیا نبودن زیرساختهای لازم در کرمان، بتوانیم میزبان این جشنواره باشیم.نکته دیگر اینکه با پیشنهاد استان و با توجه به استقبال خوب دوستان عزیز در دبیرخانه جشنواره، امسال 4 گروه فاخر موسیقی نواحی از کشورهای همسایه و آسیای میانه همچون افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکیه در پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران حضور و اجرا خواهند داشت.رعیت در ادامه به معرفی موسیقی اقوام استان گلستان اشاره کرد و افزود: «در این استان بیش از شانزده قوم با موسیقیهای فاخر و ارزشمند ساکن هستند و فرصت کمنظیری را برای استان ایجاد کردهاند که در سطح کشور هم این فرصت و قابلیتها شناختهشده است. از سوی دیگر حضور محققان و پژوهشگران متخصص در این استان همچون آقای هوشنگ جاوید در معرفی و شناساندن موسیقی این منطقه بسیار تأثیرگذار بوده است.»
تهیهکننده نمایش میدانی «جهان بانو» در گفتوگو با «ایران»:
راوی زنان تاریخساز هستیم
گروه فرهنگی: فصل اول نمایش بزرگ میدانی «جهان بانو» به تهیهکنندگی علی اسماعیلی و کارگردانی حسن بزرا این شبها در بوستان ولایت میزبان مخاطبان و علاقهمندان به نمایشهای میدانی است. جهانبانو از 5 آبان کار خود را آغاز کرده و توانسته نظر مثبت مخاطبان و منتقدان را جلب کند.
علی اسماعیلی تهیهکننده این نمایش در گفتوگو با «ایران» در پاسخ به سؤالی درباره ظرفیت تماشاگرپذیری «جهان بانو» میگوید:«نمایش«جهان بانو» اثری است که هر شب بیش از دو هزار نفر به تماشای زندگی زنان تأثیرگذار عالم از ازل تا زمان حال مینشینند. این نمایش درباره زنان تأثیرگذار و تاریخ ساز است و از ابتدای عالم تا زمان حال را در بر میگیرد. این نمایش از خلقت حضرت حوا آغاز میشود و در ادامه قصه زندگی حضرت هاجر، حضرت آسیه، حضرت مریم، حضرت خدیجه(س)، حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س) را روایت میکند. بعد از آن، نمایش وارد تاریخ معاصر ایران میشود و نقش زنان تأثیرگذار در ماجرای کشف حجاب دوره رضاخان، دوران انقلاب، دفاع مقدس و در نهایت عصر حال را به تصویر میکشد.»
اثری فاخر و در شأن زنان
او در بخشی از این گفتوگو در پاسخ به سؤالی پیرامون ارتباط موضوعی این نمایش با شرایط روز جامعه میگوید: «تولید این اثر نمایشی از سال 97 آغاز شده و روی متن و محتوای کار به نام زنان آسمانی وقت و انرژی زیادی گذاشته شده است. از اینرو تولید این اثر نمایشی ربطی به وقایع این روزها ندارد. تنها ۷ ماه روی تولید این نمایش و تمرین و آمادهسازی دکور کار شده است تا اثری فاخر و در شأن زنان روی صحنه برود. فرم و قالب نمایش شبیه نمایشهای قبلی ما مانند «روشنایی شب تار» که در ایام غدیر و «تنهاتر از مسیح» در ایام محرم و صفر است اما از نظر محتوایی تفاوت زیادی با آثار گذشته دارد. این تهیهکننده با اشاره به اینکه نمایش در برخی روزها ویژه بانوان اجرا میشود، میگوید: «چون نمایش «جهان بانو» اثری متفاوت با موضوع شناخت زنان است این کار از سوی زنان انجام شده ،یعنی عوامل بازی ممکن است از آقایان باشند اما بانوان اصلیترین محور اجرای این نمایش هستند.
سه نمایش میدانی برای مردم
در پایان 1400 دهها متن و آیتم تولید شد و به یک نمایشنامه قابل تأیید جامعه شناسان رسیدیم. از فروردین 1401 باتوجه به فروکش کردن آمار کرونا، سازمان اوج تصمیم گرفت با توجه به دوسال وقفه در تهران نمایشی را روی صحنه نمایش ببرد. بر همین اساس امسال با سه نمایش میدانی برای مردم تهران روی کار آمد.»
او در بخش دیگری از صحبتهای خود هم به دلایل پرداختن به چنین مضمونی میپردازد و میگوید: «معتقدم در فعالیتهای فرهنگی و هنری آنطور که باید و شاید به زنان و نقششان در وقایع تأثیرگذار تاریخی نپرداختهاند و رهبر انقلاب نیز چندین بار در سخنرانیهای مختلف بر لزوم توجه فرهنگی به موضوع بانوان تأکید داشتند ،اما متأسفانه کاری که در شأن و منزلت زنان باشد تولید نشده بود. از این رو ما با دقت نظر و وسواس زیاد روی این اثر کار کردیم و تنها سه سال نگارش و بازنویسی متن این نمایش به طول انجامید و وقت و انرژی زیادی روی محتوای کار گذاشته شد، چون موضوع زنان حساستر از بقیه موضوعات است و ظرافتهای خاصی را میطلبد.»