معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با «ایران» خبر داد
اتمام مسکن مهر تا تابستان 1402
80 درصد مسکن مهر باقیمانده تا پایان امسال تکمیل و 20 درصد باقیمانده تا تابستان سال آینده تحویل مردم میشود پیشرفت فیزیکی اغلب واحدهای مسکن مهر در سالهای 92 تا 1399 صفر بوده است
گروه اقتصادی/ مسکنهای مهر باقیمانده در کل کشور 200 هزار واحد است، مهمترین مشکل در تکمیل این واحدها، افزایش هزینه ساخت است. مسکن مهر برنامه انبوهسازی مسکن برای حمایت از اقشار و دهکهای متوسط و ضعیف بود که اواخر دهه 80 آغاز شد و با اینکه برنامه آن تکمیل 2 میلیون و 200 هزار واحد تا اوایل دهه 90 بود اما برخی واحدها ساخته نشده است. علیرضا جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی، تأمین منابع را علت طولانی شدن مسکن مهر عنوان کرد. به گفته جعفری، عملیات اجرایی برخی واحدها با 10 سال تأخیر و از سال 98 شروع شده است که شامل افزایش هزینه ساخت میشود. درحالیکه متقاضیان آورده خود را پرداخت کردهاند اما با افزایش هزینه ساخت، قراردادها با پیمانکاران پروژههای باقیمانده نیاز به باز تعریف دارد تا هزینه ساخت تأمین شود. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در این خصوص گفت: کسری منابع مورد نیاز برای تکمیل مسکنهای مهر باقیمانده از محل صندوق ملی مسکن و از محل مولدسازی منابع موجود در شهرهای جدید و تهاتر این منابع در نظر گرفته شده است. برخی از واحدهای باقیمانده مسکن مهر نیز یا فاقد متقاضی است و یا مشکل حقوقی دارد که در حال طی مراحل قانونی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی، مسکنهای مهر فاقد متقاضی را حدود 5 هزار واحد اعلام کرد که بیشتر آنها در استانهای جنوبی واقع شده است. به گفته جعفری این واحدها تا تابستان سال آینده در قالب نهضت ملی مسکن به متقاضیان واگذار میشود. او افزود: برخی از واحدها تا مرحله سفتکاری هم پیش رفته اما چون متقاضی نداشته پروژه متوقف شده است، در حال حاضر این پروژه در حال مقاومسازی است تا به متقاضیان جدید در قالب نهضت ملی مسکن عرضه شود. جعفری خاطرنشان کرد: در شهرهای جدید 60 هزار مسکن مهر تکمیل نشده بود که 10 هزار واحد آن ابتدای امسال تکمیل و به مردم واگذار شد. زمانبندی برای تکمیل مسکن مهر باقیمانده انجام شده تا 80 درصد واحدها تا پایان امسال تحویل شود و 20 درصد باقیمانده نیز تابستان سال آینده تکمیل و واگذار میشود.
ساخت ۸۰۰۰ مسکن مازاد در هشتگرد و پرند
علاوه بر تکمیل مسکنهای مهر باقیمانده، در شهرهای جدید ساخت 700 هزار واحد نهضت ملی مسکن نیز در نظر گرفته شده است. در مسکن مهر کل زمینهایی که دولت تأمین کرد برای 1،6 میلیون واحد بود، اما در نهضت ملی مسکن همه زمینها بهصورت رایگان در اختیار مردم قرار میگیرد. در حال حاضر ۲۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید به مرحله اجرا رسیده که بسته ۱۰۰ هزار واحدی دوم در روزهای اخیر رونمایی شد. آنطور که مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفته تاکنون حدود ۳۷۶ هزار نفر برای واحدهای نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید پرند و هشتگرد ثبت نام کردهاند و حدود ۴۷ هزار نفر تأیید شدهاند. حدود ۵۵ هزار واحد نیز برای دو شهر مذکور تعریف شده است. ظرفیت زمین و واحد اختصاص داده شده حدود ۸۰۰۰ واحد بیش از تعداد ثبت نامیها است که در مراحل بعد به متقاضیان واجد شرایط تعلق میگیرد. حدود ۴۷ هزار نفر از متقاضیان نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید هشتگرد و پرند تأیید شدهاند اما تاکنون ۵۵ هزار واحد تعریف شده است. در واقع ظرفیت اختصاص داده شده بیش از تعداد متقاضیان مؤثر است که واحدهای مازاد در مراحل بعدی به افراد واجد شرایط اختصاص داده میشود. به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، در شهر جدید هشتگرد ۱۵۲ هزار و ۲۵ نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبتنام کردند که از این تعداد متقاضی ۲۲ هزار و ۲۸۰ نفر تأیید نهایی شدند و تاکنون برای ۲۷ هزار و ۸۲۱ متقاضی واحد تعریف شده است. در پرند نیز تعداد ۲۲۴ هزار و ۸۴۷ نفر ثبتنام کردند که از این تعداد ۲۵ هزار و ۲۲۵ نفر تأیید نهایی شدند و برای ۲۷ هزار و ۱۶۴ نفر واحد تعریف شده است.
جعفری در خصوص تکمیل واحدهای مسکن مهر شهر جدید هشتگرد توضیح داد: تعداد کل واحدهای مسکن مهر شهر جدید هشتگرد ۴۸ هزار و ۹۲۳ واحد است که از این تعداد ۳۸ هزار و ۴۰۴ واحد در تعهد شرکت بوده و دارای متقاضی است که ۳۰ هزار و ۹۶۹ واحد آن فروش اقساطی شده است. هماکنون در شهر جدید هشتگرد ۷۱۲۱ واحد باقیمانده است که در برنامه است تا پایان سالجاری تکمیل و تحویل متقاضیان بشود.
23 هزار میلیارد تومان اعتبار تکمیل مسکن مهر
وی درباره وضعیت پروژههای مسکن مهر پرند نیز اعلام کرد: تعداد کل واحدهای مسکن مهر شهر جدید پرند ۹۵ هزار و ۶۷۲ واحد بوده که از این تعداد ۹۲ هزار و ۶۲۳ واحد در تعهد شرکت و دارای متقاضی است که ۷۸ هزار و ۴۴۵ واحد از آن فروش اقساطی شده است. در حال حاضر تعداد واحدهای باقیمانده مسکن مهر پرند ۶۵۴۳ واحد است. تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر جزو تعهد شرکت عمران شهرهای جدید است که نیازمند حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان اعتبار بوده و بر این کار اهتمام ویژه داریم. شرکت عمران شهرهای جدید مسئولیت ساخت ۷۰۰ هزار واحد از چهار میلیون واحد طرح نهضت ملی مسکن را بر عهده دارد که ۱۰۰ هزار واحد در اردیبهشتماه امسال و ۱۰۰ هزار واحد در اوایل آبان ماه کلنگزنی شده است. اکنون اراضی تخصیص یافته در شهرهای جدید ۱۸ هزار و ۷۱۳ هکتار است. تعداد یک میلیون و ۲۶۶ هزار نفر برای واحدهای نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید ثبت نام و ۳۱۳ هزار نفر تعیین تکلیف شدهاند.
به دنبال اجرای ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید که در خردادماه شروع شد، عملیات ۱۰۰ هزار واحد گام دوم نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید نیز در اوایل آبان شروع شد. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در این خصوص گفت: با توجه به اینکه طرح نهضت ملی مسکن، متقاضیمحور است در این مرحله پروژهها را در شهرهایی که متقاضیان واجد شرایط ثبت نام کرده و به مرحله افتتاح حساب رسیدهاند کلنگزنی میکنیم. درخصوص ۱۰۰ هزار واحد مرحله اول در بحث آمادهسازی زمین به پیشرفت بیش از ۶۰ درصد رسیدهایم و در حوزه ساخت مسکن هم به بالای ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دست یافتهایم.
جعفری با اشاره به سیاست احداث مسکن با تراکم پایین در نهضت ملی مسکن و ترجیح بر ساخت واحدهای یک طبقه گفت: با توجه به این موضوع امیدواریم دوره ساخت را کاهش دهیم که در کاهش هزینه تمام شده مسکن تأثیرگذار خواهد بود. همچنین هرچه سریعتر واحدها به متقاضیان تحویل داده میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد
حضور روسیه در ساخت راهآهن رشت - آستارا یک ماه آینده نهایی میشود
توافق ایران و روسیه برای ترانزیت سالانه 15 میلیون کالا تا سال 2030 و 40 میلیون تا افق طرح توسعه کریدور شمال - جنوب
معاون حملونقل وزارت راهوشهرسازی بررسی و برنامهریزی برای افزایش کیفیت جابهجایی بار و مسافر و تأمین امنیت در حوزه حملونقل را از اهداف شانزدهمین همایش بینالمللی و نمایشگاه «حملونقل روسیه» اعلام کرد.
شهریار افندیزاده با اشاره به برگزاری شانزدهمین همایش بینالمللی و نمایشگاه «حملونقل روسیه» اظهار کرد: در چهارچوب این همایش مسائل مربوط به توسعه زیرساختهای حملونقل، افزایش کیفیت جابهجایی بار و مسافر و تأمین امنیت در حوزه حملونقل، برنامهریزی و بررسی میشود.
معاون حملونقل وزارت راهوشهرسازی خاطرنشان کرد: در حاشیه این همایش با ایگور لویتین، دستیار ریاستجمهوری فدراسیون روسیه در خصوص راههای توسعه همکاریهای حملونقلی فیمابین ایران و روسیه با تمرکز بر پروژه ساخت راهآهن رشت -آستارا به عنوان حلقه مفقوده کریدور شمال - جنوب بحث و تبادل نظر شد.
وی افزود: همچنین در این ملاقات طرفین ضمن اشاره به اهتمام و تأکید رؤسایجمهور دو کشور در خصوص تسریع آغاز عملیات اجرایی ساخت این مسیر ترانزیتی استراتژیک، ایجاد این زیرساخت را تضمینکننده ترانزیت ۱۵ میلیون تن کالا در سال تا پایان سال ۲۰۳۰ میلادی و در صورت توسعه و بهسازی خطوط موازی و افزایش ظرفیت با دو خطه کردن مسیر ریلی مذکور در چشمانداز افق طرح، تا ۴۰ میلیون تن کالا در سال ارزیابی کردند.
افندیزاده گفت: طرفین توافق کردند گفتوگو و رایزنیها تا حصول نتیجه قطعی ادامه یابد و طرف روسی تا پانزدهم دسامبر امسال موضوع را به نتیجه برساند.
وی همچنین از بررسی توسعه همکاریهای لجستیکی و حملونقلی در بخشهای ریلی، جادهای و دریایی خبر داد و افزود: در دیدار با معاون وزیر حملونقل فدراسیون روسیه پیشنهاد تشکیل کارگروههای کارشناسی و فنی برای توسعه روابط حملونقلی دو کشور مطرح شد تا پروژههای پیشنهادی از جمله شروع عملیات اجرایی راهآهن رشت - آستانه هرچه سریعتر به نتیجه برسد.
معاون حملونقل وزارت راهوشهرسازی در ادامه اظهار کرد: در خصوص اجرایی شدن پروژه برقیسازی راهآهن اینچه برون - گرمسار نیز با شرکت روسی طرف قرارداد با شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در جهت رفع موانع حقوقی، مالی و فنی مذاکراتی صورت گرفت و مقرر شد آغاز عملیات اجرایی تسریع شود.
افندیزاده در پایان گفت: بازدید از نمایشگاه و آشنایی با تکنولوژیهای نوین در روسیه و همچنین مذاکره با شرکتهای کشتیسازی و واگنسازی از جمله اقدامات و موضوعات حائزاهمیت در سفر به روسیه بود.
تکمیل حلقه مفقوده کریدور شمال ـ جنوب طی ۴ سال
لازم به ذکر است فعالیت اقتصادی روسیه در ایران و در حوزههای حملونقل، ترانزیت و لجستیک میتواند مزایای خوبی برای دو طرف دربرداشته باشد. در خصوص تکمیل قطعه پایانی کریدور شمال- جنوب، همچنین خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با بیان اینکه تکمیل حلقه مفقوده کریدور شمال ـ جنوب ۴ سال زمان میبرد، گفت: ساخت خطآهن رشت ـ آستارا ۲۰ هزار میلیارد تومان پول میخواهد.
وی با یادآوری علاقهمندی روسها برای سرمایهگذاری در ساخت خط آهن رشت ـ آستارا، اظهار کرد: در سفر رئیسجمهور روسیه به ایران برای حضور سرمایهگذاران این کشور در ساخت خط ریلی رشت ـ آستارا در کریدور شمال ـ جنوب اعلام آمادگی شد.
وی ادامه داد: با ساخت این پروژه ریلی، هلسینکی در فنلاند از طریق ریل به روسیه، آذربایجان و از آنجا به ایران متصل خواهد شد. این خط ریلی نیز به خلیجفارس و دریای عمان متصل شده و زمینه برای ترانزیت کالا از اروپا به شبه قاره هند را تسهیل خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با یادآوری اینکه خط آهن رشت ـ آستارا 164 کیلومتر طول دارد، افزود: یکی از مسائل این پروژه، چگونگی تأمین منابع مالی است.
خادمی تأکید کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته که مبنای آن فهرستبها بوده، حدود 15.7 هزار میلیارد تومان هزینه ساخت خط آهن مذکور است. با احتساب تملک اراضی، هزینه ساخت به حدود 20 هزار میلیارد تومان افزایش مییابد.
وی درباره زمان ساخت این پروژه نیز گفت: در صورت تأمین منابع مالی و تملک اراضی، این خط ریلی حداکثر طی 4 سال ساخته خواهد شد.
با گسترش روابط اقتصادی با روسیه، در حال حاضر یک روز درمیان یک قطار روسی وارد بندر شهید رجایی میشود. با این حال این امکان وجود دارد که در روز، پنج قطار روسی از سرخس وارد ایران شود که مذاکرات دو کشور برای افزایش ترانزیت بار روسیه از طریق ایران در حال انجام است. خط آهن رشت-آستارا، برقیسازی خط اینچه برون- گرمسار و افزایش ظرفیتهای همکاریهای حملونقلی دو کشور ایران و روسیه در حال حاضر در اولویت برنامه حملونقلی میان دو کشور قرار دارد. موافقتنامه سهجانبه ایران، آذربایجان و روسیه و موافقتنامه دوجانبه ایران و روسیه، توجه جدی به مسیر ترانزیتی ایران در منطقه، افزایش حجم ترانزیت از برنامه ۱۵ میلیون تن به 40 میلیون تن و تبدیل ایران به هاب ترانزیت منطقه، از موارد مطرح شده در نشستهای اخیر اقتصادی ایران و روسیه است. ایران برای رونق هر چه بیشتر به فعالیتهای خود در کریدور شمال-جنوب، همزمان فعالیت منظم و منسج را برای برقراری ارتباط ترانزیتی با بازارهای منطقه در پیش گرفته است. راهگذر شمال-جنوب بهترین مسیر برای حملونقل کالا بین هند و روسیه است و مدت زمان ترانزیت از مسیر راهگذر شمال-جنوب بین ۲۰ الی ۲۵ روز است در حالیکه حملونقل در مسیر کانال سوئز به سمت روسیه و کشورهای آسیایمیانه بین ۴۰ الی ۵۰ روز زمان میبرد و هیچ مسیر دیگری به لحاظ مدت زمان ترانزیت و هزینه حمل، توان رقابت با مسیر راهگذر شمال-جنوب را برای دسترسی به بازار روسیه و CIS ندارد و با توجه به برنامهریزیهای صورت گرفته، هدف این گروه کاهش زمان ترانزیت بین هند و روسیه به ۱۵ روز است. از این رو علاوه بر مزیتهای ترانزیتی برای ایران، تکمیل کریدور شمال-جنوب برای کشورهایی که در این مسیر ترانزیتی قرار دارند نیز مزیت دارد. از این رو روسیه مشارکت و سرمایهگذاری برای ساخت راهآهن رشت -آستارا را در نظر دارد. با تکمیل این خط ریلی، کریدور ترانزیتی شمال- جنوب در بخش ریلی تکمیل میشود و اتصال حملونقل ریلی-دریایی و جادهای، کاهش هزینه و زمان انتقال بار از این مسیر را بیشتر میسر خواهد کرد.
ایران بهعنوان پل ارتباطی روسیه و آسیایمیانه به آبهای آزاد دنیا شناخته میشود، به همین دلیل توسعه زیرساختهای حملونقل در ایران با مشارکت روسیه در چند طرح زیرساختی به پیش میرود.
تأخیر در اخذ تأیید حیاکارت؛ علت شلوغی پروازهای قطر
سخنگوی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: مسافران قطر باید قبل از حرکت به سوی فرودگاه از داشتن حیاکارت و بلیت مسابقات و بلیت پرواز مطمئن باشند تا در فرودگاه معطل نشوند.
جواد صالحی با اشاره به شلوغی بخش پروازهای خروجی ترمینال فرودگاه امام خمینی گفت: تأخیر در دریافت تأییدیه حیاکارت، موجب شلوغی و علت گلایه برخی مسافران پروازهای به مقصد قطر در فرودگاه امام خمینی است.
سخنگوی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی افزود: قطر از دهم آبان تا دوم دی ماه، حیاکارت را جایگزین روادید خود کرده و مسافرانی که قصد سفر به این کشور را دارند با توجه به برگزاری مسابقات جام جهانی، باید حیاکارت داشته باشند. وی افزود: کشور قطر مرزهای خود را به روی همه مسافران باز کرده است و این کارت از مزایای مختلفی همچون استفاده رایگان از حمل و نقل عمومی، برنامهریزی هوشمند سفر و غیره برخوردار است. صالحی درباره گلایه برخی مسافران در فرودگاه امام خمینی گفت: برخی مسافران با وجود داشتن بلیت پرواز با مراجعه به فرودگاه از پرواز جا ماندهاند که دلیل آن نداشتن تأییدیه حیاکارت یا تأخیر در دریافت آن بوده است.
سخنگوی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی با تأکید بر اینکه داشتن حیاکارت برای همه مسافران قطر الزامی است، افزود: تمهیداتی با همکاری شرکتهای هواپیمایی و چارترکنندگان فراهم کردهایم تا افرادی که از پرواز جا ماندهاند پس از دریافت تأییدیه حیاکارت خود، به قطر سفر کنند. صالحی گفت: شهر فرودگاهی امام خمینی این آمادگی را دارد که هر نوع درخواستی از سوی شرکتهای هواپیمایی را به منظور تسهیل سفر مسافران در کمترین زمان ممکن پاسخگو باشد. دولت قطر در مقررات جدید پروازی، فرودگاهها و شرکتهای هواپیمایی را که در ایام جام جهانی پروازی به مقصد فرودگاه دوحه دارند مکلف کرده است پیش از اجازه دادن به مسافران برای سوار شدن به هواپیما، تأییدیه حیاکارت آنها را کنتر ل کنند و در صورتی که مسافران پروازی بدون حیاکارت وارد فرودگاه دوحه شوند، شرکت هواپیمایی حامل آنها مشمول جریمه سنگین خواهد شد.
انعقاد قرارداد دریافت وام نوسازی بیش از ۱۵ هزار واحد
سرپرست بانک تخصص بخش مسکن گفت که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، بانک مسکن با ۱۵ هزار و ۴۳۲ واحد برای پرداخت تسهیلات نوسازی به ارزش چهارهزار و ۲۷۳ میلیاردتومان قرارداد منعقد کرده است. «علی عسکری» درباره وضعیت ارائه تسهیلات نوسازی در بافت فرسوده شهرها توسط بانک مسکن افزود: از ابتدای اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده از سال ۱۳۹۸ تاکنون در مجموع ۷۰ هزار و ۱۳۳ واحد برای دریافت تسهیلات نوسازی به بانک مسکن معرفی شدند که بانک با ۳۸ هزار و ۸۱۸ واحد از ابتدای اجرای طرح تاکنون به میزان ۶ هزار و ۱۷۲ میلیارد تومان قرارداد منعقد کرد.
وی درباره تعداد افراد معرفی شده و میزان تسهیلات پرداخت شده در دولت سیزدهم توسط بانک مسکن، توضیح داد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۳۹ هزار و ۱۳۳ واحد دریافت تسهیلات نوسازی در بافت فرسوده به بانک معرفی شد که بانک با ۱۵ هزار و ۴۳۲ واحد برای پرداخت تسهیلات، قرارداد منعقد کرده است.
عسکری، مبلغ قرارداد منعقد شده از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون را معادل چهار هزار و ۲۷۳ میلیارد تومان عنوان کرد.
اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده از سال ۹۸ آغاز شده است. تاکنون نزدیک به ۶ هزار محله هدف بازآفرینی شناسایی شده که در آنها حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد، بناهای ناپایدار و فاقد هرگونه سازه هستند. گفته میشود ۴۹ درصد واحدهای مسکونی واقع در بافتهای ناکارآمد شهری فاقد تابآوری در برابر آسیبها هستند.
اعلام قیمت هر متر واحد مسکونی نهضت ملی مسکن
عضو شورای عالی مسکن اظهار داشت: در واقع 8 میلیون تومان برای هر مترمربع، قیمت میانگین و متوسط بوده و طبیعتاً در روستاها قیمت ساخت کمتر و در کلانشهرها قیمت کمی بالاتر خواهد بود. احمد دنیامالی، درباره آخرین پیشرفت فیزیکی پروژه نهضت ملی مسکن با توجه به اینکه از اتمام فاز اول آن - ساخت دو میلیون مسکن در دو سال- 8 ماه باقی مانده است، اظهار داشت: براساس آخرین گزارشها برای یک میلیون و 400 هزار واحد، اراضی تأمین و آماده شده و ساخت تعدادی واحد هم شروع شده است. بخشی دیگر هم در مرحله تملک هستند اما در مجموع عقبماندگی در اجرای پروژه نهضت ملی مسکن وجود دارد. وی ادامه داد: مشکل بزرگی که در اجرای پروژه نهضت ملی مسکن با آن مواجه بودیم، بحث صندوق ملی مسکن بود که خوشبختانه به تصویب شورای نگهبان رسید و از نظر قانونی مشکلی برای تأمین مالی این صندوق وجود ندارد. عضو شورای عالی مسکن با تأکید بر اینکه طبق پیشبینیها امسال باید 53 هزار میلیارد تومان وارد صندوق ملی مسکن شود، گفت: مابهالتفاوت سودی که بانکها در بخش مسکن ارائه میدهند، از این محل جبران میشود که البته شامل تخفیفات صدور پروانهها و عوارض شهرداری هم خواهد شد.
دنیامالی درباره پیشرفت فیزیکی این پروژه در برخی از مناطق اظهار داشت: در برخی از مناطق مانند استان هرمزگان پیشرفت فیزیکی پروژه نهضت ملی مسکن قابل قبول است و تمام اراضی مورد نیاز برای برنامه 4 ساله در این استان تأمین شده و دلیل سرعت اجرای پروژه در هرمزگان انجام اقدامات مشترک بین دستگاهی بوده است. عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه شورای عالی مسکن و کمیسیون عمران در تلاش هستند که تعهدات بانک در بحث 360 میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن به اجرا برسد، افزود: طبق بررسیهای انجام شده از سوی کمیسیون عمران مجلس تاکنون بانک مسکن به 30 درصد تعهدات خود در ارائه تسهیلات عمل کرده و تلاش مجلس بر این است که سایر بانکها هم به تکالیف خود در بخش مسکن عمل کنند. عضو شورای عالی مسکن از اعلام قیمت نهضت ملی مسکن در این شورا خبر داد و گفت: در شورای عالی مسکن بحث شد و به متری 8 میلیون تومان رسیدهایم. البته باید توجه داشته باشیم این قیمت با حذف هزینههای زمین که در این پروژه قیمت زمین تقریباً رایگان بوده و همچنین در نظر گرفتن تخفیفات 50 درصدی در بحث انشعابات و عوارض شهرداری به دست آمده است. وی تأکید کرد: در واقع 8 میلیون تومان برای هر متر مربع، قیمت میانگین و متوسط بوده و طبیعتاً در روستاها قیمت ساخت کمتر و در کلانشهرها قیمت کمی بالاتر خواهد بود.
دنیامالی همچنین درباره احتمال افزایش سقف وام مسکن تأکید کرد: در شورای عالی مسکن قرار بر این شده که فعلاً درباره افزایش سقف تسهیلات مسکن تصمیمی گرفته نشود و فعلاً افزایشی در سقف تسهیلات نداریم چراکه اگر سقف تسهیلات بالا رود طبیعتاً بازپرداخت آن برای خانوار و مخاطب هدف راحت نخواهد بود.