تولیدات سینمای ایران در سال1401 میتواند تنور جشنواره را داغ کند
دست پر سینما برای چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر
نیلوفر ساسانی/ پاییز فصل رونق تولیدات سینمایی است. هر سال در این ایام تبو تاب فیلمسازی اوج میگیرد. بخشی از شتاب تولید حاصل تلاش فیلمسازان برای رساندن فیلمهایشان به جشنواره فیلم فجر است. امروز (30 آبانماه) فرصت ثبتنام برای حضور در جشنواره چهل و یکم تمام میشود و اینکه چه فیلمهایی به جشنواره میرسند، کدام فیلمسازها فرم تقاضای حضور در جشنواره را پرکردهاند و کدام فیلمها به لیست هیأت انتخاب راه مییابند در آینده نزدیک مشخص خواهد شد. در هر حال چه برای جشنواره و چه برای اکران، کارگردانان مشغول کارند.
رونق اخبار تولیدات سینمایی اگر چه برخی اوقات تحت تأثیر چراغ خاموش حرکت کردن پروژههاست اما در نهایت حاصل کنجکاویهای رسانهای اخبار غیررسمی میشود که با گزاره بر اساس شنیدهها به گوش علاقهمندان جدی سینما میرسد. امسال هم همچنان همه چیز در سکوت خبری پیش میرود و بخش زیادی از فیلمسازان، محافظهکارتر از گذشته تصمیم گرفتهاند با پنهانکاری روند پیشتولید و تولید را پی بگیرند. بجز تولیدات بخش خصوصی، ارگانها و نهادهای سینمایی هم چند سالی است ترجیح میدهند خبر ندهند تا خبر نسازند و بیسر و صدا تولیدات سینماییشان را به جشنواره برسانند.
بر این اساس برای داشتن چشمانداز جامع به آثار تولیدی سینما، فارغ از فیلمهایی که به شکل رسمی و از طریق روابط عمومی درباره روند تولیدشان اطلاعرسانی شده، ناگزیر باید به همین شنیدهها هم استناد کرد. در اتکا به اخبار رسمی و بر اساس خروجی جلسات شورای پروانه ساخت اما علاوه بر فیلمسازان نوظهور و کارگردانان تازه نفس، نامهایی آشنا دیده میشوند که هر خبر تازه درباره آنها کنجکاوی علاقهمندان جدی سینما را در پی دارد؛ از کار تازه کیانوش عیاری و بهمن فرمانآرا تا نرگس آبیار و تهمینه میلانی. اما تنها کار تازه کارگردانهای اسم و رسمدار و تهیهکنندههای خوشسابقه نیست که در کانون توجه قرار دارد، گاهی ترکیب تازه و کنجکاوی برانگیز بازیگران، عامل اشتیاق برای پیگیری اخبار تولید یک پروژه سینمایی میشود از جمله انتشار خبرهای غیررسمی همکاری دو بازیگر پولساز سینما؛ رضا عطاران و پژمان جمشیدی با کیانوش عیاری یا حضور مهران مدیری و هدیه تهرانی در تجربه تازه محمود کلاری مدیر فیلمبرداری فیلمهای مطرح سینمای ایران در مقام کارگردان بعد از ۲۲ سال.
برش 1
از لیست بلندبالای اسم و رسمدارها
تا فهرست پرانگیزه تازهنفسها
اوایل شهریور ماه سازمان سینمایی اعلام کرد که طی ۱۰ ماه، ۵۳ عنوان فیلم از سوی اداره کل دفتر نظارت بر تولید فیلم سازمان سینمایی موفق به کسب پروانه ساخت شدند. طی یکیدو ماه گذشته این لیست بلندتر شده و بر تعداد فیلمسازانی که پروانه نمایش دریافت کردهاند، افزوده شده است. در میان تهیهکنندگان این آثار چهرههای شناخته شده سینما همچون پیمان معادی، سعید ملکان، بهروز افخمی، فریدون جیرانی، حامد عنقا، رسول صدرعاملی، علیرضا سرتیپی، نیکی کریمی، مصطفی کیایی، امیرحسین ثقفی، غلامرضا موسوی، محمدرضا مصباح، محمدرضا شفیعی و... حضور دارند.
همچنین بهمن فرمانآرا (چشمهایش بزرگ علوی)، کیانوش عیاری (ویلای ساحلی)، محمود کلاری (آیینه)، پرویز شهبازی (رکسانا)، کیومرث پوراحمد (پرونده باز است)، محسن امیریوسفی (قیف)، تهمینه میلانی (آتش بس 3)، شهریار بحرانی (نامیرا)، نرگس آبیار (سووشون)، محمدعلی باشه آهنگر (سینما متروپل)، محمد حسین لطیفی (غریب)، فرزاد مؤتمن (خرچنگ)، بهروز شعیبی (همآهنگ) و... از جمله فیلمسازان نام آشنایی هستند که در چند ماه گذشته برای فیلمهای تازهشان پروانه ساخت دریافت کردهاند.
فهرست فیلمسازان آزمون پسدادهای که در تدارک ساخت تازهترین اثر سینماییشان هستند هم لیست پروپیمانی است. مجیدرضا مصطفوی (بیسروصدا)، مهرداد خوشبخت (پالایشگاه)، ابراهیم ایرجزاد (بدرود محبوبم)، عادل تبریزی (ستاره سینما)، حسین امیری دوماری (یادگار جنوب)، بهتاش صناعیها(کیک محبوب من)، ابراهیم ابراهیمیان (آبی غلیظ)، سهیل بیرقی (بیداد)، هادی مقدم دوست (عطرآلود)، جواد افشار (نهرخین)، مهدی جعفری (امان)، حسین ریگی (هوک) و... کارگردانهایی هستند که برای تولید فیلم تازهشان دورخیز کردهاند.
تجربه چند سال اخیر البته ثابت کرده که نباید چندان مقهور نامها شد و فیلمسازان تازه نفس میتوانند شگفتیساز شوند و حتی نگاه نو و تجربهای تازه به سینمای ایران اضافه کنند. تولیدات فیلماولیها حالا جزو کنجکاویهای جذاب سینمای ایران شده است. سید سجاد قافلهباشی کارگردان «انقلاب ف» به تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی، آرمان خوانساریان کارگردان «جنگل پرتقال» به تهیهکنندگی رسول صدرعاملی، لیلی عاج کارگردان «سرهنگ ثریا» به تهیهکنندگی جلیل شعبانی، محمدعسگری کارگردان «اتاقک گلی» به تهیهکنندگی داوودصبوری، محمد ابراهیم عزیزی کارگردان «توتو» به تهیهکنندگی مصطفی کیایی، سید عماد حسینی کارگردان «استاد» به تهیهکنندگی بهروز افخمی، قاسم لطفی خواجه پاشا کارگردان «آغوش درخت» به تهیهکنندگی محمدرضا مصباح و...از جمله فیلمسازانی هستند که در این لیست قرار میگیرند.
برش 2
دست پر سازمانها و نهادها با محوریت شهدا و دفاع مقدس
بر خلاف سینمای کودک که برگزارکنندگان آن از عدم مشارکت نهاد و ارگانها برای ساخت فیلم در این حوزه گلایه دارند، اغلب نهادهای فرهنگی و سینمایی از فارابی و حوزه هنری تا روایت فتح و اوج سهم قابل توجهی در تولیدات سینمایی سال دارند. اگر چه در این باره آمار و اطلاعات رسمی منتشر نشده و روابط عمومی این نهادها از اطلاعرسانی پرهیز میکنند اما زمزمههای قطعی از میزان قابل توجه تولیدات سینمایی با محوریت زندگی شهدا، دفاع مقدس و انقلاب شنیده میشود.«غریب» به تهیهکنندگی حامد عنقا و کارگردانی محمدحسین لطیفی به مقطعی از دوران فرماندهی شهید محمد بروجردی با بازی بابک حمیدیان، در منطقه غرب، پیش از آغاز جنگ تحمیلی و دفاع مقدس میپردازد. در کنار این فیلم از دیگر تولیدات مهم سازمان اوج با محوریت زندگی شهدا، فیلم سینمایی «اسفند» به نویسندگی و کارگردانی دانش اقباشاوی و تهیهکنندگی محمدرضا تختکشیان است که به مقطعی از حضور شهید علی هاشمی در دوران جنگ ایران و عراق میپردازد. فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» با محوریت پادگان اشرف به کارگردانی لیلی عاج از دیگر تولیدات سازمان هنری - رسانهای اوج است. آن طور که مهر در اخبار غیررسمی از تولیدات فارابی گزارش داده این بنیاد سینمایی از میان ۱۵ فیلمی که تا پایان سال برنامه ساخت آن را دارد، در نظر دارد فیلم سینمایی «دومین روز پاییز» به کارگردانی اردلان عاشوری و تهیهکنندگی حبیب والینژاد را با تمرکز بر زندگی شهید علی اکبر شیرودی به جشنواره چهل و یکم برساند. «انقلاب ف» به کارگردانی سید سجاد قافلهباشی و تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی در حوزه انقلاب و دفاع مقدس، «پالایشگاه» به کارگردانی مهرداد خوشبخت با موضوع مهندسی جنگ و «سینمامتروپل» به کارگردانی محمدعلی باشهآهنگر با محوریت حوادث انقلاب و دفاع مقدس از دیگر آثار فارابی است که در این دسته قرار میگیرد. بر اساس این گزارش، «چهل و چهار روز» به کارگردانی مهدی نقویان، «روزگار شرق» به کارگردانی مصطفی گندمکار، «مدار بسته» به کارگردانی مهدی جعفری، «هوک» به کارگردانی حسین ریگی که در فضای سیستان و بلوچستان روایت میشود و به مسائل و مصایب زنان میپردازد و ...از دیگر پروژههای در دست تولید فارابی است که هنوز جزئیات محتوایی همه آنها رسانهای نشده است. از تولیدات این بنیاد سینمایی همچنین میتوان به فیلم سینمایی «شماره ده گریخت» به تهیهکنندگی ابراهیم اصغری و کارگردانی و نویسندگی حمید زرگرنژاد اشاره کرد که چند روزی است فیلمبرداری آن در شهرک سینمایی دفاع مقدس آغاز شده است. در این فیلم مجید صالحی، سیامک صفری، بهرنگ علوی، احمد کاوری و… به ایفای نقش میپردازند. این فیلم روایتگر قصه فرار پرماجرای یک اسیر ایرانی از زندان رژیم بعث عراق است. «شوماه» به کارگردانی مژگان بیات با حضور فاطمه معتمدآریا، پژمان بازغی و روزبه حصاری از تولیدات سال گذشته فارابی در حوزه دفاع مقدس است که ملودرامی عاشقانه در بستر جنگ است. تسنیم هم از نگارش فیلمنامه «مؤمن» با موضوع زندگی شهید همدانی توسط هادی مقدمدوست خبر داده که این اثر نیز با همکاری بنیاد سینمایی فارابی تولید میشود. طبق برخی اخبار انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، فیلم «ارس» بهکارگردانی برادران ارک و تهیهکنندگی محمدرضا مصباح درباره رشادت سه مرزبان در هشتاد سال پیش و «اتاقک گلی» به کارگردانی محمدعلی عسگری درباره نجات یک دختر کرد از دست منافقان توسط لشکر ۲۷ محمد رسولالله(ص) را در دست تولید دارد.
برش 4
اندوختههای جشنواره
آنچه خواندید گزارشی از روند تولید سینمای ایران در سال 1401 بود اما داشتههای جشنواره به تولیدات امسال محدود نمیشود چرا که برخلاف ادوار گذشته مؤلفه محدودیت زمانی فیلمها حذف شده و آثاری که تا قبل از بهمن ۱۴۰۱، نمایش داده نشدهاند میتوانند متقاضی حضور در جشنواره باشند. «مست عشق» حسن فتحی با بازی شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، «کابل پلاک ۱۰» نوید محمودی با حضور الناز شاکردوست، پدرام شریفی، شیدا خلیق و آرمین رحیمیان، «پیر پسر» اکتای براهنی با نقشآفرینی لیلا حاتمی و حامد بهداد و... از جمله آثاری هستند که در صورت صلاحدید تهیهکنندگان در کنار تولیدات امسال به چهلویکمین جشنواره فیلم فجر میآیند.
برش 3
باشگاه کنجکاویبرانگیزها
از اخبار غافلگیرکننده تولیدات سینمایی که در روزهای اخیر منتشر شده میتوان به همکاری فیلمساز محبوب و آرام سینمای ایران با دو بازیگر کمدی اشاره کرد. زمزمه همکاری کیانوش عیاری با رضا عطاران در فیلم «رکر» چند سالی است که به گوش میرسد و حالا پس از 6 سال دوری از سینما عیاری این فیلم کمدی را با عنوان «ویلای ساحلی» با بازی عطاران، پژمان جمشیدی و ریما رامینفر جلوی دوربین برده است. اخبار غیررسمی که از فیلم جدید محسن امیریوسفی با نام «قیف» منتشر شده نیز خبر از حضور رضا عطاران در این فیلم میدهند. «قیف» که مضمونی کمدی ترسناک دارد به تهیهکنندگی سعید ملکان ساخته میشود و جواد عزتی، صابر ابر و... از جمله بازیگران احتمالی این فیلم هستند. آن طور که کافه سینما گزارش داده فیلم «آینه» به کارگردانی محمود کلاری با بازی مهران مدیری و هدیه تهرانی در آستانه آغاز فیلمبرداری است. در این گزارش همچنین از «بیسروصدا» فیلم تازه مجیدرضا مصطفوی کارگردان فیلم موفق «آستیگمات» بهعنوان فیلمهای در حال تولید یاد شده که با بازی پیمان معادی و هانیه توسلی مرحله فیلمبرداری را پشت سر میگذارد. نرگس آبیار که بعد از چند فیلم موفق در سینمای ایران و انتخاب آخرین فیلمش «ابلق» بهعنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر، رمان «سووشون» سیمین دانشور را در شبکه نمایش خانگی جلوی دوربین برد، نسخه سینمایی آن را با بازی هوتن شکیبا، بهنوش طباطبایی، ترلان پروانه، میلاد کیمرام، سام درخشانی و... آماده نمایش میکند.
نگاهی به داستانهای کمیک بوکی که هنوز پرمخاطب هستند
جلوههای بصری جذاب «مرد دریایی»
وصال روحانـی/ داستانهای کمیکبوکی که همچنان پرطرفدارند و نسخههای سینمایی آنها آمار فروشی نجومی در پنج دهه اخیر داشتهاند، در واپسین هفتهها و روزهای سال 2022 نیز مد نظر و در دستور کار استودیوها قرار دارند.
یکی از این نمونههای سینمایی، مرتبط با کاراکتر «مرد دریایی» و قصههای او است که هنرهای کارگردانی جیمز وَن و جذابیتهای بازیگری جیسن موموا از همین حالا مقدمههای یک توفیق اقتصادی بزرگ و تازه را برای آن فراهم آورده و به همین سبب است که باید به دنیای این فیلم حادثهای و سرشار از افکتهای ویژه شگفتآور ورود و آن را واکاوی کرد. «مرد دریایی و قلمرو گمشده» با بازی جیسن موموا، امبر هرد، پاتریک ویلسون، یحیی عبدالمتین و تمورا موریسون و کارگردانی جیمز وَن یکی از بهترین نمونههای داستانهای کمیکبوک است.
جالب است بدانید از همان شروع تولید «مرد دریایی» داستان کمیکبوکی آشنایی که به سبب انباشت تولید فیلمهای بلند سینمایی پیرامون قهرمانان خیالی معروفتر، ساخت نسخههایی مشابه در مورد آنها دچار تأخیر شده بود، مشخص و محرز بود که پس از ارائه «مرد دریایی یک» قسمتهای بعدی آن هم در راه خواهد بود.
استقبال شایانی که از فیلم نخست در سال 2019 صورت پذیرفت، این باور و طریقه عمل را راسختر کرد و پس از تأخیری دو ساله که مرتبط با کرونا بود، سرانجام قسمت دوم «مرددریایی» از هر جهت آماده نمایش شده و قرار است از 29 آذر 1401 و به واقع در جشنهای کریسمس و ژانویه 2023 در سطح جهان به نمایش درآید.
پیشبینی این نکته هم اصلاً سخت نبود که جیسن موموا، هنرپیشه چشم آبی و قویهیکلی که نقش مرد دریایی را بازی میکند، با حضور در این قالب بر شهرت خود خواهد افزود و او که پیشتر هم بازیگر اصلی تعدادی از فیلمهای حادثهای بود، اینک در قالب یکی از کاراکترهای پرطرفدار کمیک بوکی و تحت حمایت دیسی کمیکز که خالص و حاصل حق مالکیت هر اثر مکتوب و تصویری پیرامون وی است، اعتلای بسیار بیشتری در هنر سینما داشته است. هنری که البته در 35 سال اخیر با بها دادن هر چه بیشتر به کارهای کمیک استریپی و غافل ماندن از فیلمهای پرمضمونتر و عمیقتر ادبی اگرچه به یک شکوفایی اقتصادی خیرهکننده دست یافته اما از نظر محتوایی و به لحاظ کیفی نزول شگرفی داشته است.
توضیح زیادی از سوی دیسی کمیکز راجع به متن داستان و اتفاقات ورژن دوم Aquaman و قلمرو ذکر شده در عنوان فیلم ارائه نشده اما فرقی هم نمیکند و همه میدانند با یک سری اتفاقات چشمگیر و برخوردهای بزرگ در دریا و زیر و اطراف آن طرف هستیم و با اعجازهای بصری شگفتانگیزی که تیمهای جلوه های ویژه به این گونه فیلمها تزریق و با آن چشمها را خیره میکنند.
بجز موموا، سایر بازیگران عمده فیلم نخست در بخش دوم آن نیز حاضرند و جیمز ون کارگردان هنگکنگی قسمت اول هم صندلی و مسئولیتهای قبلیاش را حفظ کرده است. موموا قبل از فرو رفتنش در قالب «مرد دریایی» در فیلمهای اکشن و پرماجرای دیگر و حتی برخی کارهای پلیسی و جنایی درجه دوم هم ایفای نقش کرده و قیمتش در بورسهای سینمایی بالاتر رفته بود. با این حال غوغایی که با حضور موموا در دوگانه «Aquaman» حاصل آمده، از تمامی توفیقهای قبلی او فراتر میرود و البته نشانگر این است که قسمتهای سوم به بعد فیلمهای مرتبط با این کاراکتر غولآسا هم در راه تولید است و این فرانچیز جدید آمده است که بماند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
نیازمند ارتقای سواد رسانهای و مصونیتبخشی مخاطب هستیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه امروز با فراگیری گسترده رسانههای اجتماعی روبهرو هستیم از ضرورت ارتقای سواد رسانهای مخاطبان صحبت کرد.محمدمهدی اسماعیلی روز گذشتــه(یکـــــشنبه) در سومین نشست ملی هماندیشی فعالان سواد رسانهای کشور در پیامی تصویری اظهار داشت: «یکی از وظایف اصلی ما در مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی توسعه سواد رسانهای است. در گذشته سواد رسانهای یک مزیت نسبی و موضوع محدود به یک عده افراد بود. امروز با توجه به فراگیری گسترده رسانههای اجتماعی و مجازی سواد رسانهای به یک ضرورت تبدیل شده است.»وی با بیان اینکه در فضای رسانهای یک نزاع و تقابل قوی و جنگ شناختی رخ داده است، اظهار داشت: «در این جنگ طرفین تلاش میکنند حوزه دفاعی و آگاهی طرف مقابل را دچار اختلال کنند. امروز در جامعه بعضاً با تروریسم رسانهای مواجه هستیم. با توجه به تنوع گسترده شبکههای اجتماعی نیازمند ارتقای سواد رسانهای و مصونبخشی مخاطب هستیم.»وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: «برگزاری این دو رویداد برای این است که مسیر را با قدرت ادامه دهیم. دوستان برگزارکننده تلاشهای خوبی کردند و من از حضور همه عزیزان تشکر میکنم. امیدوارم با کارهای قوی و متقنی که انجام شده بتوانیم خروجیهای خوبی را برای مخاطبان فراهم کنیم.»/ ایرنا
جایزه اصلی کمرایمیج ۲۰۲۲ برای «تار»
درام «تار» به کارگردانی تاد فیلد جایزه اصلی جشنواره سالانه کمرایمیج را برای فیلمبرداری فلوریان هوفمایستر دریافت کرد. هیأت داوران جشنواره کمرایمیج از داستان استادانه یک آهنگساز وسواسی با بازی کیت بلانشت در فیلم «تار» به وجد آمدند و با جایزه قورباغه طلایی خود به فیلمبردار این فیلم فولریان هوفمایستر از وی تجلیل کردند. قورباغه نقرهای و جایزه فیپرشی هم به فیلمبرداری مجلل و عجیب داریوش خنجی در فیلم «باردو» ساخته آلخاندرو ایناریتو که تصویرگر داستان سوررئال یک روزنامهنگار و فیلمساز مکزیکی است، رسید./ مهر
کیفیت بالای آثار متقاضی تئاتر فجر
و کار سخت هیأت انتخاب
عضو هیأت انتخاب متون بخش صحنهای جشنواره فجر، کیفیت بالای متون بخش صحنهای جشنواره چهل و یکم را از چالشهای هیأت بازخوان برای انتخاب آثار راه یافته به مرحله بعد عنوان کرد. اعظم بروجردی به عنوان یکی از اعضای هیأت انتخاب نمایشنامههای این بخش گفت: «از مجموع این آثار به دلیل کیفیت بالا و رقابت نزدیک، بیش از آمار اعلامی کنونی را جهت شرکت در مرحله بعدی جشنواره معرفی کردیم اما محدودیتهای کمی جشنواره ما را مجبور به غربال مجدد و انتخاب بهترین بهترینها از میان آنها کرد. در ادامه ۷۳ اثر را برای اعلام نهایی انتخاب و معرفی کردیم.»/ ایرنا
ماجرای حمایت سلحشوران از تیم ملی
با فرارسیدن بازیهای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و حضور تیم ملی کشور ایران در این رقابتها، دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) به این مسأله اختصاص یافته است. محمد امجد نماینده خانه طراحان انقلاب اسلامی درباره این دیوارنگاره و ایده آن گفت: «انتخاب اساطیر شاهنامه برای استقبال از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به دلیل شعار «تا پای جان برای ایران» بود؛ این شعار ما را به سمت اشعار شاهنامه و سلحشوران آن انداخت چون در ادبیات ما حماسیترین اشعار مربوط به اشعار فردوسی میشود؛ بنابراین تلاش شد تا بتوانیم قرابتی میان قهرمان شاهنامه و اعضای تیم ملی فوتبال کشور به وجود آوریم. برای همین تصویر را به صورتی طراحی کردیم که این قهرمانان در حال بدرقه تیم ملی برای رفتن به سمت میدان بازی هستند. این نگاه یک نگاه متفاوت و جدید بود و سعی شد این اثر را با بیتی از فردوسی «همه نامداران ایران زمین / گرفتند بر پهلوان آفرین» در فضای شاهنامه ترسیم کنیم.» او درباره واکنشها نیز بیان کرد: «حضور گُردآفرید، نخستین شیرزن حماسه ملی ایران در کنار پهلوانان دیگر مانند رستم و زال باعث شده تا باز هم به اهمیت حضور زنان اشاره داشته باشیم و از این رو تا جایی که در جریان هستم بازخوردها و واکنشها در زمینه این تصویر خوب و مثبت بوده است.»/ مهر
«بیبیسی ضد فارسی» در کتابفروشیها
کتاب «بیبیسی ضدفارسی» نوشته سیدعلی حقشناس از جمله تازههای نشر است که از سوی نشر پارس میهن در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است.یکی از ویژگیهای بارز کتاب بیبیسی ضدفارسی این است که ضمن تشریح سیاست خارجی لندن در ارتباط با ایران خصوصاً از دوران جنگ دوم جهانی تا کنون، همسو بودن بیچون و چرا و تمام و کمال ابزار رسانهای دولت پادشاهی متحد بریتانیا یعنی بیبیسی فارسی با این سیاستها در طول بیش از ۸۰ سال گذشته و در بزنگاههای تاریخی، بیان شده است.این کتاب مشتمل بر هشت گفتار و ۱۸ بخش است که گفتارها شامل چهارچوب نظری و طرح مباحث تئوریک مرتبط، زبان مادری بیبیسی، بیبیسی فارسی و اشتغال ایران توسط متفقین، بیبیسی فارسی و کودتای ۲۸ مرداد، بیبیسی فارسی و انقلاب ۱۳۵۷، بیبیسی فارسی و دفاع مقدس، بیبیسی فارسی و انتخابات ۱۳۸۸ و بیبیسی فارسی و دکترین تجزیه ایران را شامل میشود./ ایرنا