ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گزارش «ایران» از لزوم راهاندازی پویشهای اجتماعی برای حمایت از تیم ملی فوتبال در جام جهانی قطر
مردم، یار «دوازدهم» تیم ملی
حمیده امینی فرد
خبرنگار
ما بعد از پشت سرگذاشتن 4 سال سخت، حالا در آوردگاه «جام جهانی فوتبال» ایستادهایم. اما یادمان نرفته در کنار سی و یک کشور دیگر، چگونه جانانه جنگیدیم و مسیر ناهموار مبارزه جانانه با رقیبانمان را به جان خریدیم تا امروز دقیقاً همین امروز در ساعت 16:30 در میدانگاه «خلیفه الریان» رو در روی «سه شیرها» (لقب تیم ملی انگلیس) برای سهممان از پیروزی، صفآرایی کنیم.
ما امروز فارغ از نتیجه، دوباره عضوی از همان 84 میلیون نفری میشویم که زمانی نهچندان دور، به دنبال غرور و حیثیت و هویت ملیاش، در همین مستطیل سبز 100 متری بیوقفه و خستگیناپذیر میدوید. یکی از همانهایی که رؤیاها و آرزوهایش را در جایی به نام «جام جهانی» میدید تا آن لحظه که پرچم ملیاش بالا رفت، با تمام وجود سرود ملی ایران را مغرورانه بخواند. از امروز رسماً بازیهای ما آغاز میشود. ما حالا باید فارغ از همه تلخیهایی که در این مدت دیدهایم، برای یک هدف یعنی «پیروزی ملی»، «یار دوازدهم» آن یازده نفری باشیم که هویتشان «ایرانی» است و چه چیز مهمتر از هویت؟
تیم ملی اتحاد!
در شرایطی که ما ایرانیها حالا با انواع بحرانهای تحمیلشده دست و پنجه نرم میکنیم، آیا فوتبال میتواند به عنوان یک عامل پیوندزننده، ظاهر شود؟ کارشناسان معتقدند که باید از ظرفیت بالای فوتبال برای تقویت انسجام و هویت ملی استفاده کرد. حسین میرزایی، جامعهشناس به «ایران» میگوید: «بعضی موضوعات باعث میشود تا همه افراد در یک پهنه جغرافیایی به یکدیگر متصل شوند، این موضوعات در واقع همان عناصر فرهنگی هستند که باعث این پیوند میشوند. تیم ملی فوتبال هم یکی از این عناصر فرهنگی است که در قالب ورزش خود را نشان میدهد و در پشت صحنه عامل پیونددهنده همه ایرانیها است. ما نمیتوانیم نقش جام جهانی در هر دورهای برای ایجاد هیجان و شادی ملی را انکار کنیم. فوتبال در هر دورهای باعث تقویت انسجام ملی شده است، به نظر میرسد الان در این شرایط که درگیر بحرانهای مختلف شدهایم، همین جام جهانی فرصتی باشد تا همبستگی اجتماعی میان ایرانیها تقویت شود. ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم و پشت سر تیم ملی قرار بگیریم.»
او با بیان اینکه برخیها در فضای مخالف سعی دارند تا خلاف این ادعا را ثابت کنند، میگوید: «آنچه در این فضا تبلیغ میشود عدم اتحاد ایرانیها است و باز شاید همان ایده تجزیه است که بر آن میدمند. درحالیکه حمایت از تیم ملی میتواند در مقابل طرح تجزیه قرار بگیرد، افرادی که از تیم ملی حمایت میکنند با تمام انتقاداتی که ممکن است داشته باشند در واقع به دنبال این اتحاد و جلوگیری از تجزیه هستند. چراکه جام جهانی بهانه خوبی برای رسیدن به این همبستگی است.»
یار «غایب» دوازدهم!
نقش کمپینهای اجتماعی و پویشهای ملی در ایجاد وحدت ملی را نمیتوان نادیده گرفت. مسأله اینجا است که ما تا چه اندازه برای راهاندازی این پویشها پیش از جام جهانی برنامهریزی کرده بودیم؟ آیا میدانیم فوتبال برای همه دنیا، بیش از آنکه یک ورزش و یا حتی یک بازی سیاسی دست ابرقدرتها باشد، یک پویش اجتماعی در درون ملتها است!
میثم مهدیار، جامعهشناس و استاد دانشگاه معتقد است: «فوتبال صرفاً یک بازی ورزشی نیست، بلکه کارکردهای زیادی دارد که یکی از مهمترین آنها ایجاد هویت ملی و تقویت انسجام اجتماعی است. طرفداران فوتبال از بین اقشار و طبقات مختلف، اقتصادی و اجتماعی هستند و این خود به نوعی باعث ایجاد یک هویت ملی میشود که در بازشناسی ملی مؤثر است. با این همه سؤال مهم این است که وقتی در شرایط متفاوتی مثل امروز قرار میگیریم که به نوعی درگیر بحرانهای سیاسی و اجتماعی هستیم چگونه میتوان از ظرفیت فوتبال برای تلطیف این فضا استفاده کرد. البته ما در ابتدا باید نسبت به دیدگاه مردم درباره بازیهای فوتبال تیم ملی در جام جهانی بهطور مداوم نگرشسنجی کنیم تا حس مردم را دریابیم و متناسب با آن عمل کنیم. اتفاقاً ما چند ماه پیش در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات (پیش از وقوع این اتفاقات) نظرسنجی درباره نگرش مردم نسبت به جام جهانی انجام دادیم. در این نظرسنجی مشخص شد که برای حدود 74 درصد مردم، نتیجه بازیهای جام جهانی مهم است. آنها معتقد بودند که پیروزی تیم ملی برایشان افتخارآفرین است. قرار است طی چند روز آینده هم دوباره این نظرسنجی انجام شود تا ببینیم که اتفاقات اخیر در این نگرش تغییری ایجاد کرده است یا نه؟
او با بیان اینکه نمیتوان منکر تأثیر یکسری مسائل داخلی در شکلگیری ماجراهای اخیر شد، میگوید: «بههرحال بخشی از این مشکلات ناشی از برخی ساختارهای معیوب داخلی است که ناآرامی هایی به همراه داشته اما بخش عمده ناآرامیها ساخته و پرداخته بیگانگان و رقبای منطقهای ایران است که با ناآرامسازی میخواهند برنامهریزی ایران برای افزایش تحرک منطقهای و نیز گذر از تله برجام را به شکست بکشانند. از این جهت هر پیروزی و شادی ملی را بر نمیتابند تا با افزایش آتش خشم و نفرت پروژهشان را پیش ببرند.
با این حساب حاشیهسازی برای تیم ملی از جنبه افکار عمومی ربطی به مسائل و مشکلات داخلی ندارد و اتفاقاً میتواند باعث ایجاد اعتماد به نفس ملی در جهت بهبود زخمها و آلام باشد. فوتبال از این جهت ظرفیتهای زیادی دارد که باید در مسیر تقویت شادابی و نشاط ملی به کار گرفته شود.»
مهدیار معتقد است که فضاسازیهای رسانههای خارجی موجب تداوم ناآرامیها در داخل کشور شده که هدف آن هم آسیب زدن به دستاوردهای ملی است. او میگوید: «این آسیب زدن محدود به فوتبال نمیشود و شما میبینید حتی برندهای داخلی و هنرمندان مشهور هم از این فضاسازیها در امان نماندهاند. بنابراین باید از هر آنچه که میتواند یک پل ارتباطی و پنجره تنفسی برای کنترل خشم عمومی و آرامش اجتماعی باشد، استفاده کرد. وظیفه دستگاههای فرهنگی و ورزشی است که تیم ملی را از این حواشی دور نگه دارند و اجازه ندهند حاشیهها بر عملکرد تیم ملی سایه بیفکند و بتواند از ظرفیت حمایت عمومی مردم از تیم ملی برنامهریزی کند. خوشبختانه برخی اقدامات کشورهای همسایه مثل ممنوعیت ورود خبرنگاران شبکههای معاند فارسیزبان موجب شده تا تمرکز تیم ملی بیشتر شود.»
او ادامه میدهد: «اقدام دیگر میتواند راهاندازی پویشهای اجتماعی برای حمایت از تیم ملی باشد. ما دورههای قبل علیرغم اینکه در چنین فضایی قرار نداشتیم، اما با ایجاد یکسری کمپینها و پویشهای ملی مثل «یاردوازدهم» حمایت مردمی از تیم ملی را تقویت کردیم. به نظر میرسد جای خالی این پویشها در این دوره احساس میشود و شاید بخشی از این فضاسازیها هم به علت همین خلأها باشد.»
خبرنگار
ما بعد از پشت سرگذاشتن 4 سال سخت، حالا در آوردگاه «جام جهانی فوتبال» ایستادهایم. اما یادمان نرفته در کنار سی و یک کشور دیگر، چگونه جانانه جنگیدیم و مسیر ناهموار مبارزه جانانه با رقیبانمان را به جان خریدیم تا امروز دقیقاً همین امروز در ساعت 16:30 در میدانگاه «خلیفه الریان» رو در روی «سه شیرها» (لقب تیم ملی انگلیس) برای سهممان از پیروزی، صفآرایی کنیم.
ما امروز فارغ از نتیجه، دوباره عضوی از همان 84 میلیون نفری میشویم که زمانی نهچندان دور، به دنبال غرور و حیثیت و هویت ملیاش، در همین مستطیل سبز 100 متری بیوقفه و خستگیناپذیر میدوید. یکی از همانهایی که رؤیاها و آرزوهایش را در جایی به نام «جام جهانی» میدید تا آن لحظه که پرچم ملیاش بالا رفت، با تمام وجود سرود ملی ایران را مغرورانه بخواند. از امروز رسماً بازیهای ما آغاز میشود. ما حالا باید فارغ از همه تلخیهایی که در این مدت دیدهایم، برای یک هدف یعنی «پیروزی ملی»، «یار دوازدهم» آن یازده نفری باشیم که هویتشان «ایرانی» است و چه چیز مهمتر از هویت؟
تیم ملی اتحاد!
در شرایطی که ما ایرانیها حالا با انواع بحرانهای تحمیلشده دست و پنجه نرم میکنیم، آیا فوتبال میتواند به عنوان یک عامل پیوندزننده، ظاهر شود؟ کارشناسان معتقدند که باید از ظرفیت بالای فوتبال برای تقویت انسجام و هویت ملی استفاده کرد. حسین میرزایی، جامعهشناس به «ایران» میگوید: «بعضی موضوعات باعث میشود تا همه افراد در یک پهنه جغرافیایی به یکدیگر متصل شوند، این موضوعات در واقع همان عناصر فرهنگی هستند که باعث این پیوند میشوند. تیم ملی فوتبال هم یکی از این عناصر فرهنگی است که در قالب ورزش خود را نشان میدهد و در پشت صحنه عامل پیونددهنده همه ایرانیها است. ما نمیتوانیم نقش جام جهانی در هر دورهای برای ایجاد هیجان و شادی ملی را انکار کنیم. فوتبال در هر دورهای باعث تقویت انسجام ملی شده است، به نظر میرسد الان در این شرایط که درگیر بحرانهای مختلف شدهایم، همین جام جهانی فرصتی باشد تا همبستگی اجتماعی میان ایرانیها تقویت شود. ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم و پشت سر تیم ملی قرار بگیریم.»
او با بیان اینکه برخیها در فضای مخالف سعی دارند تا خلاف این ادعا را ثابت کنند، میگوید: «آنچه در این فضا تبلیغ میشود عدم اتحاد ایرانیها است و باز شاید همان ایده تجزیه است که بر آن میدمند. درحالیکه حمایت از تیم ملی میتواند در مقابل طرح تجزیه قرار بگیرد، افرادی که از تیم ملی حمایت میکنند با تمام انتقاداتی که ممکن است داشته باشند در واقع به دنبال این اتحاد و جلوگیری از تجزیه هستند. چراکه جام جهانی بهانه خوبی برای رسیدن به این همبستگی است.»
یار «غایب» دوازدهم!
نقش کمپینهای اجتماعی و پویشهای ملی در ایجاد وحدت ملی را نمیتوان نادیده گرفت. مسأله اینجا است که ما تا چه اندازه برای راهاندازی این پویشها پیش از جام جهانی برنامهریزی کرده بودیم؟ آیا میدانیم فوتبال برای همه دنیا، بیش از آنکه یک ورزش و یا حتی یک بازی سیاسی دست ابرقدرتها باشد، یک پویش اجتماعی در درون ملتها است!
میثم مهدیار، جامعهشناس و استاد دانشگاه معتقد است: «فوتبال صرفاً یک بازی ورزشی نیست، بلکه کارکردهای زیادی دارد که یکی از مهمترین آنها ایجاد هویت ملی و تقویت انسجام اجتماعی است. طرفداران فوتبال از بین اقشار و طبقات مختلف، اقتصادی و اجتماعی هستند و این خود به نوعی باعث ایجاد یک هویت ملی میشود که در بازشناسی ملی مؤثر است. با این همه سؤال مهم این است که وقتی در شرایط متفاوتی مثل امروز قرار میگیریم که به نوعی درگیر بحرانهای سیاسی و اجتماعی هستیم چگونه میتوان از ظرفیت فوتبال برای تلطیف این فضا استفاده کرد. البته ما در ابتدا باید نسبت به دیدگاه مردم درباره بازیهای فوتبال تیم ملی در جام جهانی بهطور مداوم نگرشسنجی کنیم تا حس مردم را دریابیم و متناسب با آن عمل کنیم. اتفاقاً ما چند ماه پیش در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات (پیش از وقوع این اتفاقات) نظرسنجی درباره نگرش مردم نسبت به جام جهانی انجام دادیم. در این نظرسنجی مشخص شد که برای حدود 74 درصد مردم، نتیجه بازیهای جام جهانی مهم است. آنها معتقد بودند که پیروزی تیم ملی برایشان افتخارآفرین است. قرار است طی چند روز آینده هم دوباره این نظرسنجی انجام شود تا ببینیم که اتفاقات اخیر در این نگرش تغییری ایجاد کرده است یا نه؟
او با بیان اینکه نمیتوان منکر تأثیر یکسری مسائل داخلی در شکلگیری ماجراهای اخیر شد، میگوید: «بههرحال بخشی از این مشکلات ناشی از برخی ساختارهای معیوب داخلی است که ناآرامی هایی به همراه داشته اما بخش عمده ناآرامیها ساخته و پرداخته بیگانگان و رقبای منطقهای ایران است که با ناآرامسازی میخواهند برنامهریزی ایران برای افزایش تحرک منطقهای و نیز گذر از تله برجام را به شکست بکشانند. از این جهت هر پیروزی و شادی ملی را بر نمیتابند تا با افزایش آتش خشم و نفرت پروژهشان را پیش ببرند.
با این حساب حاشیهسازی برای تیم ملی از جنبه افکار عمومی ربطی به مسائل و مشکلات داخلی ندارد و اتفاقاً میتواند باعث ایجاد اعتماد به نفس ملی در جهت بهبود زخمها و آلام باشد. فوتبال از این جهت ظرفیتهای زیادی دارد که باید در مسیر تقویت شادابی و نشاط ملی به کار گرفته شود.»
مهدیار معتقد است که فضاسازیهای رسانههای خارجی موجب تداوم ناآرامیها در داخل کشور شده که هدف آن هم آسیب زدن به دستاوردهای ملی است. او میگوید: «این آسیب زدن محدود به فوتبال نمیشود و شما میبینید حتی برندهای داخلی و هنرمندان مشهور هم از این فضاسازیها در امان نماندهاند. بنابراین باید از هر آنچه که میتواند یک پل ارتباطی و پنجره تنفسی برای کنترل خشم عمومی و آرامش اجتماعی باشد، استفاده کرد. وظیفه دستگاههای فرهنگی و ورزشی است که تیم ملی را از این حواشی دور نگه دارند و اجازه ندهند حاشیهها بر عملکرد تیم ملی سایه بیفکند و بتواند از ظرفیت حمایت عمومی مردم از تیم ملی برنامهریزی کند. خوشبختانه برخی اقدامات کشورهای همسایه مثل ممنوعیت ورود خبرنگاران شبکههای معاند فارسیزبان موجب شده تا تمرکز تیم ملی بیشتر شود.»
او ادامه میدهد: «اقدام دیگر میتواند راهاندازی پویشهای اجتماعی برای حمایت از تیم ملی باشد. ما دورههای قبل علیرغم اینکه در چنین فضایی قرار نداشتیم، اما با ایجاد یکسری کمپینها و پویشهای ملی مثل «یاردوازدهم» حمایت مردمی از تیم ملی را تقویت کردیم. به نظر میرسد جای خالی این پویشها در این دوره احساس میشود و شاید بخشی از این فضاسازیها هم به علت همین خلأها باشد.»
«ایران» از تخریب و بازسازی مدارس آسیبدیده از زلزله آذربایجان غربی گزارش می دهد
جان تازه برای مدارس ویرانشده در زلزله
اکرم رضایی ثانی
خبرنگار
ساعت ۳:۵۱ بامداد ۱۳ مهرماه بود که ناگهان زمینلرزه ۵.۴ ریشتری شهرستان خوی را چنان لرزاند که هنوز آثار ویرانیها در شهر بویژه مدارسی که بعضاً ملجأ زلزلهزدگان بود، باقی است. در زلزله خوی حدود ۲۳۰ مدرسه تحت تأثیر زلزله قرار گرفت که ۸۴ مدرسه آسیب جزئی و کلی دیدند و با ارزیابی کاملتر ۴۹ مدرسه با خسارت بیشتری مواجه شدند. از این ۴۹ مدرسه ۷ مدرسه باید تخریب و بازسازی شوند که تاکنون اجازه داده نشده دانشآموزان به آن وارد شوند. گفته میشود مدارسی که در زلزله تخریب شدند بیش از ۵۰ سال عمر دارند که اکنون در مرحله تخریب و بازسازی هستند.
28 مهرماه است، وارد یکی از مدارس آسیبدیده که باید بسرعت مقاومسازی و تعمیر شود، میشویم. مدرسه تیزهوشان علامه حلی در خوی است، به محض ورودمان به حیاط مدرسه دیوارهای آوارشده و شیشههای شکسته نمایان است، اما داخل مدرسه اوضاع بدتر از این است، زلزله تقریباً هیچ قسمتی از مدرسه را در مواجهه با ویرانی بینصیب نگذاشته، برخی دیوارها ریختهاند و برخی دیگر با وجود ترکهای عمیق هنوز سرپا هستند. کارگران حتی در روز تعطیل هم مشغول کار تعمیر مدرسه هستند و هر کدامشان گوشه کاری را گرفتهاند، میگویند باید تا 10 روز آینده بخش زیادی از تعمیرات مدرسه را انجام دهیم تا بچهها به مدرسه بازگردند. به گفته مسئولان نوسازی استان، کارگران و کارشناسان نوسازی دو شیفت کار میکنند تا مدرسه به حالت استاندارد خود بازگردد. سایر مدارس از جمله هنرستان خواجه نصیرالدین طوسی و دبیرستان صیاد شیرازی که از آن دیدن کردیم، وضعیت مشابه دبیرستان علامه حلی دارند. وضعیت خرابیهای به بار آمده باعث بلاتکلیفی دانشآموزان هم شده به گونهای که آنها تا زمان آماده شدن کلاسهایشان مجبور به انتقال به مدارس دیگر شدهاند.
قربان رحمانی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی با اشاره به وضعیت مدارس زلزلهزده خوی به «ایران» میگوید: به طور کلی ۴۳ مدرسه به تعمیرات جزئی و کلی نیاز داشتند که ما این تعمیرات را در شهرستان خوی شروع کردیم که کلاً ۴۰۵ کلاس درس را شامل میشود. همچنین برای کل خسارت وارد شده ۹۳ میلیارد تومان برآورده هزینه شده که تخصیص پیدا کرد.
وی در پاسخ به این سؤال که تاکنون چقدر از کار تعمیرات و بازسازی مدارس پیش رفته است، توضیح میدهد: ما یک سری پروژه داریم که درصد پیشرفت آنها بالا است، از این رو با استانداری مکاتبه و برنامهریزی کردیم که تخصیصهای آنها را نقدی کنند تا آخر آبانماه ۳۰ کلاس را تحویل آموزش و پرورش بدهیم، وقتی که ۳۰ کلاس را تحویل آموزش و پرورش بدهیم و آن را دو شیفته کنیم در واقع ۶۰ کلاس تأمین خواهد شد. (حالا این روزها که گزارش را میخوانید روزهای آخر آبانماه است و بچهها منتظر تحویل مدارسشان.)
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی ادامه میدهد: شهرستان خوی از جمله شهرستانهایی است که خیرین زیادی دارد و پروژههای خیرساز هم زیاد دارند. خوشبختانه درباره این موضوع هم خیرین شهرستان خوی وارد قضیه شدند. آنها به چند مدرسه که در زلزله آسیب دیده بود ورود کردند و تعمیراتشان را هم شروع کردند و بقیه آن را هم ادارهکل نوسازی مدارس پیمانسپاری میکند و برخی هم کارشان توسط پیمانکار شروع شده است.
وجود مدارس سهشیفته در آذربایجان غربی
رحمانی درباره وضعیت کلی مدارس استان آذربایجان غربی بیان کرد: ما در سطح استان آذربایجان غربی 5 هزار و ۴۸ مدرسه و آموزشگاه با تعداد ۲۵ هزار و ۸۵۷ کلاس درس داریم. سرانه آموزشی در استان ما ۴.۱ است که البته میانگین کشوری ۵.۲ بوده اما استاندارد ۸.۳۹ است. این سرانه ۴.۱ در سطح استان است اما در مرکز استان حدود ۲.۶۹ است یعنی نسبت به سطح استان هم کمتر است. حتی در مرکز استان ما مدارسی داریم که سهشیفته هستند زیرا تراکم دانشآموزان بسیار بالا است یعنی دانشآموزان در این استان علاوه بر شیفت صبح و عصر شیفت شبانه هم دارند. رحمانی در پاسخ به این سؤال که چند درصد مدارس ارومیه سه شیفت هستند، گفت: تعداد این مدارس اندک است اما به هر حال در مرکز استان مدارس سهشیفته ای هم داریم و اگر بخواهیم به متوسط سرانه کشوری برسیم ۴۵۰۰ کلاس درس نیاز داریم. سرانه شهرهایمان متفاوت است و برخی از شهرهایمان از سرانه کشوری بیشتر است زیرا جمعیت دانشآموزیشان کم است.
وی درباره تراکم دانشآموزی استان آذربایجان غربی بیان کرد: آذربایجان غربی جزو استانهای لازمالتوجه است، سه استان سیستان و بلوچستان، البرز و آذربایجان غربی از نظر سرانه دانشآموزی پایینترین سرانه را دارند ولی با توجه سفری که رئیس جمهور به این استان داشتند، اعتبار خوبی برای مدارس مصوب کردند و تخصیص اعتبارات در حال انجام است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: حدود 2 هزار و ۳۱۵ میلیارد تومان تخصیص داده شده که باید طی سه سال پرداخت شود. از این 2 هزار و ۳۱۵ میلیارد تومان مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل مدارس نیمه تمام و ۱۲۱۵ میلیارد تومان نیز برای پروژههای محرویتزدایی در نظر گرفته شده است. با کمک از اعتبار محرومیتزدایی ۵۰ پروژه را آغاز کردهایم و امسال مبلغ ۲۵۶ میلیارد تومان برای ما مصوب شده است که بزودی این مبلغ تخصیص پیدا خواهد کرد.
رحمانی با اشاره به نقش خیرین در ساخت مدارس گفت: از ردیف خیرین ۳۰۰ میلیارد تومان پیشبینی شده و از محل فروش املاک مازاد آموزش و پرورش ۳۰۰ میلیارد تومان مصوب شده که باید از این محل آموزش و پرورش املاک مازاد خود را بفروشند و برای تکمیل پروژههای نیمهتمام و شروع پروژههای جدید هزینه کند.
وی درباره مناطق محروم و روستایی و صعبالعبور که مدرسه ندارند یا فقط مدارس ابتدایی دارند، گفت: در برخی مناطق محروم و روستایی استان، مدارس ابتدایی به صورت کانکس است و ۳۹۹ مدرسه کانکسی در کشور داریم. طرح رضا پناهی برای جمعآوری مدارس کانکسی در کشور شروع شده است. در استان آذربایجان غربی هیچ مدرسه سنگی، خشکچین و کپری نداریم و اکنون برنامه جمعآوری مدارس کانکسی در استان در حال اجراست. اولویت جمعآوری مدارس کانکسی هم با مدارس دارای ۱۰ تا ۱۵ نفر است که حدود ۸۵ مدرسه با ۱۲۰ کلاس با این شیوه شناسایی شده است. اخیراً برای این کار هم ۳۰ میلیارد تومان به ما تخصیص دادهاند که در حال طی شدن مراحل آن برای سپردن به پیمانکار هستیم.
افزایش جمعیت دانشآموزی در استان آذربایجان غربی
وی افزود: در دولت سیزدهم ۱۲۶ مدرسه با ۷۴۵ کلاس درس به آموزش و پرورش استان تحویل دادیم که یکهزار و ۸۰ میلیارد تومان هم برای آنها هزینه شده، اما با این حال با افزایش دانشآموز در این استان روبهرو هستیم، از طرفی برخی امکانات به روستاها رسیده و مهاجرت از روستا به شهر هم کاهش یافته است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی درباره تجهیز مدارس به دستگاههای گرمایشی در ارومیه با توجه به سردسیر بودن آن، بیان کرد: اکثر تجهیزات گرمایشی استانداردسازی شده و بیشتر مدارس ما دارای پکیج هستند.
خبرنگار
ساعت ۳:۵۱ بامداد ۱۳ مهرماه بود که ناگهان زمینلرزه ۵.۴ ریشتری شهرستان خوی را چنان لرزاند که هنوز آثار ویرانیها در شهر بویژه مدارسی که بعضاً ملجأ زلزلهزدگان بود، باقی است. در زلزله خوی حدود ۲۳۰ مدرسه تحت تأثیر زلزله قرار گرفت که ۸۴ مدرسه آسیب جزئی و کلی دیدند و با ارزیابی کاملتر ۴۹ مدرسه با خسارت بیشتری مواجه شدند. از این ۴۹ مدرسه ۷ مدرسه باید تخریب و بازسازی شوند که تاکنون اجازه داده نشده دانشآموزان به آن وارد شوند. گفته میشود مدارسی که در زلزله تخریب شدند بیش از ۵۰ سال عمر دارند که اکنون در مرحله تخریب و بازسازی هستند.
28 مهرماه است، وارد یکی از مدارس آسیبدیده که باید بسرعت مقاومسازی و تعمیر شود، میشویم. مدرسه تیزهوشان علامه حلی در خوی است، به محض ورودمان به حیاط مدرسه دیوارهای آوارشده و شیشههای شکسته نمایان است، اما داخل مدرسه اوضاع بدتر از این است، زلزله تقریباً هیچ قسمتی از مدرسه را در مواجهه با ویرانی بینصیب نگذاشته، برخی دیوارها ریختهاند و برخی دیگر با وجود ترکهای عمیق هنوز سرپا هستند. کارگران حتی در روز تعطیل هم مشغول کار تعمیر مدرسه هستند و هر کدامشان گوشه کاری را گرفتهاند، میگویند باید تا 10 روز آینده بخش زیادی از تعمیرات مدرسه را انجام دهیم تا بچهها به مدرسه بازگردند. به گفته مسئولان نوسازی استان، کارگران و کارشناسان نوسازی دو شیفت کار میکنند تا مدرسه به حالت استاندارد خود بازگردد. سایر مدارس از جمله هنرستان خواجه نصیرالدین طوسی و دبیرستان صیاد شیرازی که از آن دیدن کردیم، وضعیت مشابه دبیرستان علامه حلی دارند. وضعیت خرابیهای به بار آمده باعث بلاتکلیفی دانشآموزان هم شده به گونهای که آنها تا زمان آماده شدن کلاسهایشان مجبور به انتقال به مدارس دیگر شدهاند.
قربان رحمانی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی با اشاره به وضعیت مدارس زلزلهزده خوی به «ایران» میگوید: به طور کلی ۴۳ مدرسه به تعمیرات جزئی و کلی نیاز داشتند که ما این تعمیرات را در شهرستان خوی شروع کردیم که کلاً ۴۰۵ کلاس درس را شامل میشود. همچنین برای کل خسارت وارد شده ۹۳ میلیارد تومان برآورده هزینه شده که تخصیص پیدا کرد.
وی در پاسخ به این سؤال که تاکنون چقدر از کار تعمیرات و بازسازی مدارس پیش رفته است، توضیح میدهد: ما یک سری پروژه داریم که درصد پیشرفت آنها بالا است، از این رو با استانداری مکاتبه و برنامهریزی کردیم که تخصیصهای آنها را نقدی کنند تا آخر آبانماه ۳۰ کلاس را تحویل آموزش و پرورش بدهیم، وقتی که ۳۰ کلاس را تحویل آموزش و پرورش بدهیم و آن را دو شیفته کنیم در واقع ۶۰ کلاس تأمین خواهد شد. (حالا این روزها که گزارش را میخوانید روزهای آخر آبانماه است و بچهها منتظر تحویل مدارسشان.)
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی ادامه میدهد: شهرستان خوی از جمله شهرستانهایی است که خیرین زیادی دارد و پروژههای خیرساز هم زیاد دارند. خوشبختانه درباره این موضوع هم خیرین شهرستان خوی وارد قضیه شدند. آنها به چند مدرسه که در زلزله آسیب دیده بود ورود کردند و تعمیراتشان را هم شروع کردند و بقیه آن را هم ادارهکل نوسازی مدارس پیمانسپاری میکند و برخی هم کارشان توسط پیمانکار شروع شده است.
وجود مدارس سهشیفته در آذربایجان غربی
رحمانی درباره وضعیت کلی مدارس استان آذربایجان غربی بیان کرد: ما در سطح استان آذربایجان غربی 5 هزار و ۴۸ مدرسه و آموزشگاه با تعداد ۲۵ هزار و ۸۵۷ کلاس درس داریم. سرانه آموزشی در استان ما ۴.۱ است که البته میانگین کشوری ۵.۲ بوده اما استاندارد ۸.۳۹ است. این سرانه ۴.۱ در سطح استان است اما در مرکز استان حدود ۲.۶۹ است یعنی نسبت به سطح استان هم کمتر است. حتی در مرکز استان ما مدارسی داریم که سهشیفته هستند زیرا تراکم دانشآموزان بسیار بالا است یعنی دانشآموزان در این استان علاوه بر شیفت صبح و عصر شیفت شبانه هم دارند. رحمانی در پاسخ به این سؤال که چند درصد مدارس ارومیه سه شیفت هستند، گفت: تعداد این مدارس اندک است اما به هر حال در مرکز استان مدارس سهشیفته ای هم داریم و اگر بخواهیم به متوسط سرانه کشوری برسیم ۴۵۰۰ کلاس درس نیاز داریم. سرانه شهرهایمان متفاوت است و برخی از شهرهایمان از سرانه کشوری بیشتر است زیرا جمعیت دانشآموزیشان کم است.
وی درباره تراکم دانشآموزی استان آذربایجان غربی بیان کرد: آذربایجان غربی جزو استانهای لازمالتوجه است، سه استان سیستان و بلوچستان، البرز و آذربایجان غربی از نظر سرانه دانشآموزی پایینترین سرانه را دارند ولی با توجه سفری که رئیس جمهور به این استان داشتند، اعتبار خوبی برای مدارس مصوب کردند و تخصیص اعتبارات در حال انجام است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: حدود 2 هزار و ۳۱۵ میلیارد تومان تخصیص داده شده که باید طی سه سال پرداخت شود. از این 2 هزار و ۳۱۵ میلیارد تومان مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل مدارس نیمه تمام و ۱۲۱۵ میلیارد تومان نیز برای پروژههای محرویتزدایی در نظر گرفته شده است. با کمک از اعتبار محرومیتزدایی ۵۰ پروژه را آغاز کردهایم و امسال مبلغ ۲۵۶ میلیارد تومان برای ما مصوب شده است که بزودی این مبلغ تخصیص پیدا خواهد کرد.
رحمانی با اشاره به نقش خیرین در ساخت مدارس گفت: از ردیف خیرین ۳۰۰ میلیارد تومان پیشبینی شده و از محل فروش املاک مازاد آموزش و پرورش ۳۰۰ میلیارد تومان مصوب شده که باید از این محل آموزش و پرورش املاک مازاد خود را بفروشند و برای تکمیل پروژههای نیمهتمام و شروع پروژههای جدید هزینه کند.
وی درباره مناطق محروم و روستایی و صعبالعبور که مدرسه ندارند یا فقط مدارس ابتدایی دارند، گفت: در برخی مناطق محروم و روستایی استان، مدارس ابتدایی به صورت کانکس است و ۳۹۹ مدرسه کانکسی در کشور داریم. طرح رضا پناهی برای جمعآوری مدارس کانکسی در کشور شروع شده است. در استان آذربایجان غربی هیچ مدرسه سنگی، خشکچین و کپری نداریم و اکنون برنامه جمعآوری مدارس کانکسی در استان در حال اجراست. اولویت جمعآوری مدارس کانکسی هم با مدارس دارای ۱۰ تا ۱۵ نفر است که حدود ۸۵ مدرسه با ۱۲۰ کلاس با این شیوه شناسایی شده است. اخیراً برای این کار هم ۳۰ میلیارد تومان به ما تخصیص دادهاند که در حال طی شدن مراحل آن برای سپردن به پیمانکار هستیم.
افزایش جمعیت دانشآموزی در استان آذربایجان غربی
وی افزود: در دولت سیزدهم ۱۲۶ مدرسه با ۷۴۵ کلاس درس به آموزش و پرورش استان تحویل دادیم که یکهزار و ۸۰ میلیارد تومان هم برای آنها هزینه شده، اما با این حال با افزایش دانشآموز در این استان روبهرو هستیم، از طرفی برخی امکانات به روستاها رسیده و مهاجرت از روستا به شهر هم کاهش یافته است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی درباره تجهیز مدارس به دستگاههای گرمایشی در ارومیه با توجه به سردسیر بودن آن، بیان کرد: اکثر تجهیزات گرمایشی استانداردسازی شده و بیشتر مدارس ما دارای پکیج هستند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت:
افراد زیادی نوبت «یادآور واکسن کرونا» را تزریق نکردهاند
معاون بهداشت با بیان اینکه هنوز تعداد زیادی از افراد واجد شرایط، نوبت یادآور واکسن کرونا را تزریق نکردهاند، گفت: همچنین رعایت شیوهنامههای بهداشتی نیز به پایینترین حد رسیده است.
دکتر حسین فرشیدی با اشاره به اقدامات کشورمان در مقابله با کرونا، از شبکه بهداشت ایران بهعنوان یکی از موفقترین زیرساختهای منطقه یاد کرد و افزود: آمار کرونا اگرچه در هفتهها و روزهای اخیر در کشور رو به کاهش بوده اما نشان میدهد کووید۱۹ هنوز تمام نشده است.
وی خاطرنشان کرد: مدافعان سلامت در مقابله با کرونا، خوش درخشیدند. فشار زیادی به سیستم سلامت کشور وارد شد و نباید فراموش کنیم که ممکن است در آینده با بحرانهای دیگری در حوزه سلامت که ابعاد جهانی داشته باشند، روبهرو شویم.
معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: باید قدردان پیشکسوتان حوزه بهداشت، پایهگذاران و زحمتکشان شبکه بهداشت کشور باشیم. ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین جابهجایی جمعیت در بین کشورهای منطقه را دارد که شبکه بهداشت کشور توانسته بیماریهای مختلف را در حد توان خود، رصد و مدیریت کند.
فرشیدی با بیان اینکه کووید۱۹ بیماری ناشناختهای برای جهان بود و تجارب کشورها نیز در مقابله با این بیماری، متفاوت بود، گفت: تجارب ایران در این حوزه هم ارزشمند بوده و موفقیتهای کشور در مدیریت کرونا، مورد توجه و تمجید سازمانهای بینالمللی قرار گرفته است.
فرشیدی بر تأمین و ارتقای وضعیت شغلی و معیشتی نیروی انسانی و تقویت زیرساختهای فیزیکی تأکید کرد و گفت: متأسفانه هنوز تعداد زیادی از افراد واجد شرایط، نوبت یادآور واکسن کرونا را تزریق نکردهاند و رعایت شیوهنامههای بهداشتی نیز به پایینترین حد رسیده است.
وی به نقش مؤثر کمیته علمی کشوری کرونا در مدیریت این بیماری نوپدید در ایران اشاره و عنوان کرد: بخش بهداشت در مقابله با کرونا، پیشگام و پیشقدم بود و نیاز است که در دوران فروکش کردن کرونا، برای تقویت زیرساختهای بهداشتی در سطح کشور، برنامهریزی مدونی داشته باشیم.
دکتر حسین فرشیدی با اشاره به اقدامات کشورمان در مقابله با کرونا، از شبکه بهداشت ایران بهعنوان یکی از موفقترین زیرساختهای منطقه یاد کرد و افزود: آمار کرونا اگرچه در هفتهها و روزهای اخیر در کشور رو به کاهش بوده اما نشان میدهد کووید۱۹ هنوز تمام نشده است.
وی خاطرنشان کرد: مدافعان سلامت در مقابله با کرونا، خوش درخشیدند. فشار زیادی به سیستم سلامت کشور وارد شد و نباید فراموش کنیم که ممکن است در آینده با بحرانهای دیگری در حوزه سلامت که ابعاد جهانی داشته باشند، روبهرو شویم.
معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: باید قدردان پیشکسوتان حوزه بهداشت، پایهگذاران و زحمتکشان شبکه بهداشت کشور باشیم. ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین جابهجایی جمعیت در بین کشورهای منطقه را دارد که شبکه بهداشت کشور توانسته بیماریهای مختلف را در حد توان خود، رصد و مدیریت کند.
فرشیدی با بیان اینکه کووید۱۹ بیماری ناشناختهای برای جهان بود و تجارب کشورها نیز در مقابله با این بیماری، متفاوت بود، گفت: تجارب ایران در این حوزه هم ارزشمند بوده و موفقیتهای کشور در مدیریت کرونا، مورد توجه و تمجید سازمانهای بینالمللی قرار گرفته است.
فرشیدی بر تأمین و ارتقای وضعیت شغلی و معیشتی نیروی انسانی و تقویت زیرساختهای فیزیکی تأکید کرد و گفت: متأسفانه هنوز تعداد زیادی از افراد واجد شرایط، نوبت یادآور واکسن کرونا را تزریق نکردهاند و رعایت شیوهنامههای بهداشتی نیز به پایینترین حد رسیده است.
وی به نقش مؤثر کمیته علمی کشوری کرونا در مدیریت این بیماری نوپدید در ایران اشاره و عنوان کرد: بخش بهداشت در مقابله با کرونا، پیشگام و پیشقدم بود و نیاز است که در دوران فروکش کردن کرونا، برای تقویت زیرساختهای بهداشتی در سطح کشور، برنامهریزی مدونی داشته باشیم.
اخبـــــار
وزیر آموزش و پرورش خبر داد
راهاندازی سکوهای استعدادیابی دانشآموزی
وزیر آموزش و پرورش از فراهم شدن مقدمات راهاندازی سکوهای استعدادیابی دانشآموزان خبر داد و گفت: لازم است هماهنگیهای لازم با پژوهشگاه رویان انجام شود تا در پژوهشسراهای دانشآموزی، شعبهای از رویان ایجاد شود. یوسف نوری در آیین تبادل تفاهمنامه همکاری میان وزارت آموزش و پرورش و پژوهشگاه رویان گفت: تفاهم با پژوهشگاه رویان را به چند دلیل انجام دادیم، نخست تحقق شعار سال مبنی بر تولید دانشبنیان، اشتغالآفرین است. نوری با اشاره به اینکه رهبری در روز ۲۷ مهرماه انتظارات از دستگاهها در مقابل نخبگان را بیان و تأکید کردند که انتظار اصلی، حمایت عاقلانه، خردمندانه و با توجه به جوانب گوناگون است، گفت: ما باید راه بدهیم که این مجموعهها وارد آموزش و پرورش شوند. زمینه این کار در آموزش و پرورش وجود دارد. وی ادامه داد: ۱.۵ میلیون نفر از سال ۸۶ تا قبل از کرونا در یکی از پژوهشسراهای نانو آموزش میدیدند و همینها اکنون در حوزه نانو حضور دارند و رشد خوبی داشتهایم. زمینه کشف استعدادها وجود دارد و رسیدن به پیشرفت در آینده از همین راه میسر میشود. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تربیت باید از دوران ابتدایی آغاز شود، اظهار کرد: اگر استعدادی در دوران ابتدایی کشف شود افراد موفقتری را در آینده خواهیم داشت. راهکار اصلی سند تحول بنیادین حرکت به سمت پژوهشمحوری، خروج از حافظهمحوری و حرکت به سمت پژوهشهای کاربردی و محوری است.
وزیر کشور مطرح کرد
تدوین برنامه هفتم توسعه متناسب با آمایش سرزمینی
وزیر کشور، جوانی جمعیت را یکی از مؤلفههای مهم قدرت ملی و موجب رشد و بالندگی اجتماعی دانست و تأکید کرد: برنامه هفتم توسعه متناسب با آمایش سرزمینی تدوین میشود.
احمد وحیدی روز یکشنبه در نشست کارگروه جوانی جمعیت که با رونمایی از بُنسازه آموزشی مسیر نجات همراه بود، اظهار داشت: باید به تقویت بنیان نظام خانواده در کشور توجه اساسی داشته باشیم. وزیر کشور با بیان اینکه تحکیم خانواده پیامدهای مهمی در حوزه همبستگی و هویت جمعی و ملی دارد، افزود: نظام خانواده همواره چتر حمایتی مناسبی برای افراد بوده و از اینرو تضعیف خانواده و پایههای ارزشی نهفته در آن باعث افزایش آسیبهای اجتماعی در کشور میشود. وی، جوانی جمعیت را مسأله مهمی برای آینده کشور برشمرد و گفت: لازمه پیشرفت کشور در گرو داشتن جمعیت جوان و پویا است. وحیدی در بخش دیگری از سخنانش به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص جمعیت اشاره کرد و گفت: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی تلاش برای افزایش نسل و جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده را یکی از ضروریترین فرایض مسئولان و آحاد مردم اعلام کردند و آن را یک سیاست حیاتی برای آینده بلندمدت کشور دانستهاند.
سرپرست معاونت برنامهریزی آموزش و پرورش خبر داد
واریز همزمان رتبهبندی و ترمیم حقوقها
سرپرست معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش از صدور حکم رتبهبندی ۷۱۵ هزار معلم برای دریافت «مزایای رتبه آموزشیار معلم» خبر داد. صادق ستاریفرد به ایسنا گفت: قرار است در این مرحله و برای آبان ماه، حکم آموزشیار معلم را برای همه معلمان صادر کنیم. بعد از صدور این احکام، صدور احکام قطعی را آغاز کردهایم. سرپرست معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام اینکه [دقیقا] تا ساعت ۱۴ و ۱۰ دقیقه روز گذشته حکم آموزشیار معلم برای ۷۱۵ هزار نفر و حکم ترمیم حقوق برای ۹۰۰ هزار نفر از پرسنل صادر شده است اظهار کرد: هر دو افزایش، با همراهی و همکاری سازمان برنامه و بودجه در همین ماه پرداخت میشود.
رصد و بررسی وضعیت تأمین دارو با حضور وزیر بهداشت
وزیر بهداشت، با حضور سرزده در محل سازمان غذا و دارو در جریان آخرین وضعیت تأمین دارو قرار گرفت.
دکتر بهرام عیناللهی، وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی روز گذشته با حضور سرزده در محل سازمان غذا و دارو در جریان آخرین وضعیت تأمین دارو قرار گرفت. در این جلسه مباحثی همچون بازرسی بر روند تولید و توزیع دارو، نحوه نظارت بر عملکرد داروخانهها و تصمیم گیریهای نهایی برای رفع قطعی کمبودهای دارویی در سطح کشور مطرح شد. دکتر حیدر محمدی، رئیس سازمان و همچنین دکتر پیکانپور، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز در این جلسه برنامههای رفع کمبودهای دارویی را ارائه و از برطرف شدن نسبی کمبودهای برخی از اقلام دارویی همچون انواع آنتی بیوتیک در هفته جاری خبر دادند.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ:
خودروهای دودزا و آلاینده فک پلاک میشوند
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: خودروهای دودزا و آلاینده و نیز خودروهایی که دارای نقص فنی واضح هستند در صورت رؤیت مأموران متوقف و فک پلاک شده و پلاک اعزام به تعمیرگاه دریافت خواهند کرد.
سردار حمیدی گفت: در ردهبندی شهرهای مختلف در حوزه ترافیک سطح شهر تهران در رده «F» یعنی «ایست و حرکت» است که با بارش برف و باران این ترافیک به حالت بحرانی میرسد و اگر همکاری دستگاههای مختلف همچون خدمات شهری و مردم با همکاران من در سطح شهر نباشد و برنامهریزیها همچون تغییر ساعات کاری وجود نداشته باشد، مشکل بسیار پیچیده خواهد شد. وی در ادامه تصریح کرد: قریب به ۴۰ هزار نفر نیرو در بخشهای مختلف در حوزه خدمترسانی به مردم برای تسهیل ترددها وجود دارد و این در شرایطی است که روزانه ۲۰۰۰ تصادف در شهر داریم که تنها حل و فصل این موضوع در شرایط عادی بار زیادی را به دوش همکاران من میگذارد. لذا بارش میتواند شرایط را بدتر کند ولی دعا میکنیم بارش برف و باران داشته باشیم تا از بحران خشکسالی رها شویم.
راهاندازی سکوهای استعدادیابی دانشآموزی
وزیر آموزش و پرورش از فراهم شدن مقدمات راهاندازی سکوهای استعدادیابی دانشآموزان خبر داد و گفت: لازم است هماهنگیهای لازم با پژوهشگاه رویان انجام شود تا در پژوهشسراهای دانشآموزی، شعبهای از رویان ایجاد شود. یوسف نوری در آیین تبادل تفاهمنامه همکاری میان وزارت آموزش و پرورش و پژوهشگاه رویان گفت: تفاهم با پژوهشگاه رویان را به چند دلیل انجام دادیم، نخست تحقق شعار سال مبنی بر تولید دانشبنیان، اشتغالآفرین است. نوری با اشاره به اینکه رهبری در روز ۲۷ مهرماه انتظارات از دستگاهها در مقابل نخبگان را بیان و تأکید کردند که انتظار اصلی، حمایت عاقلانه، خردمندانه و با توجه به جوانب گوناگون است، گفت: ما باید راه بدهیم که این مجموعهها وارد آموزش و پرورش شوند. زمینه این کار در آموزش و پرورش وجود دارد. وی ادامه داد: ۱.۵ میلیون نفر از سال ۸۶ تا قبل از کرونا در یکی از پژوهشسراهای نانو آموزش میدیدند و همینها اکنون در حوزه نانو حضور دارند و رشد خوبی داشتهایم. زمینه کشف استعدادها وجود دارد و رسیدن به پیشرفت در آینده از همین راه میسر میشود. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تربیت باید از دوران ابتدایی آغاز شود، اظهار کرد: اگر استعدادی در دوران ابتدایی کشف شود افراد موفقتری را در آینده خواهیم داشت. راهکار اصلی سند تحول بنیادین حرکت به سمت پژوهشمحوری، خروج از حافظهمحوری و حرکت به سمت پژوهشهای کاربردی و محوری است.
وزیر کشور مطرح کرد
تدوین برنامه هفتم توسعه متناسب با آمایش سرزمینی
وزیر کشور، جوانی جمعیت را یکی از مؤلفههای مهم قدرت ملی و موجب رشد و بالندگی اجتماعی دانست و تأکید کرد: برنامه هفتم توسعه متناسب با آمایش سرزمینی تدوین میشود.
احمد وحیدی روز یکشنبه در نشست کارگروه جوانی جمعیت که با رونمایی از بُنسازه آموزشی مسیر نجات همراه بود، اظهار داشت: باید به تقویت بنیان نظام خانواده در کشور توجه اساسی داشته باشیم. وزیر کشور با بیان اینکه تحکیم خانواده پیامدهای مهمی در حوزه همبستگی و هویت جمعی و ملی دارد، افزود: نظام خانواده همواره چتر حمایتی مناسبی برای افراد بوده و از اینرو تضعیف خانواده و پایههای ارزشی نهفته در آن باعث افزایش آسیبهای اجتماعی در کشور میشود. وی، جوانی جمعیت را مسأله مهمی برای آینده کشور برشمرد و گفت: لازمه پیشرفت کشور در گرو داشتن جمعیت جوان و پویا است. وحیدی در بخش دیگری از سخنانش به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص جمعیت اشاره کرد و گفت: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی تلاش برای افزایش نسل و جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده را یکی از ضروریترین فرایض مسئولان و آحاد مردم اعلام کردند و آن را یک سیاست حیاتی برای آینده بلندمدت کشور دانستهاند.
سرپرست معاونت برنامهریزی آموزش و پرورش خبر داد
واریز همزمان رتبهبندی و ترمیم حقوقها
سرپرست معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش از صدور حکم رتبهبندی ۷۱۵ هزار معلم برای دریافت «مزایای رتبه آموزشیار معلم» خبر داد. صادق ستاریفرد به ایسنا گفت: قرار است در این مرحله و برای آبان ماه، حکم آموزشیار معلم را برای همه معلمان صادر کنیم. بعد از صدور این احکام، صدور احکام قطعی را آغاز کردهایم. سرپرست معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام اینکه [دقیقا] تا ساعت ۱۴ و ۱۰ دقیقه روز گذشته حکم آموزشیار معلم برای ۷۱۵ هزار نفر و حکم ترمیم حقوق برای ۹۰۰ هزار نفر از پرسنل صادر شده است اظهار کرد: هر دو افزایش، با همراهی و همکاری سازمان برنامه و بودجه در همین ماه پرداخت میشود.
رصد و بررسی وضعیت تأمین دارو با حضور وزیر بهداشت
وزیر بهداشت، با حضور سرزده در محل سازمان غذا و دارو در جریان آخرین وضعیت تأمین دارو قرار گرفت.
دکتر بهرام عیناللهی، وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی روز گذشته با حضور سرزده در محل سازمان غذا و دارو در جریان آخرین وضعیت تأمین دارو قرار گرفت. در این جلسه مباحثی همچون بازرسی بر روند تولید و توزیع دارو، نحوه نظارت بر عملکرد داروخانهها و تصمیم گیریهای نهایی برای رفع قطعی کمبودهای دارویی در سطح کشور مطرح شد. دکتر حیدر محمدی، رئیس سازمان و همچنین دکتر پیکانپور، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز در این جلسه برنامههای رفع کمبودهای دارویی را ارائه و از برطرف شدن نسبی کمبودهای برخی از اقلام دارویی همچون انواع آنتی بیوتیک در هفته جاری خبر دادند.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ:
خودروهای دودزا و آلاینده فک پلاک میشوند
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: خودروهای دودزا و آلاینده و نیز خودروهایی که دارای نقص فنی واضح هستند در صورت رؤیت مأموران متوقف و فک پلاک شده و پلاک اعزام به تعمیرگاه دریافت خواهند کرد.
سردار حمیدی گفت: در ردهبندی شهرهای مختلف در حوزه ترافیک سطح شهر تهران در رده «F» یعنی «ایست و حرکت» است که با بارش برف و باران این ترافیک به حالت بحرانی میرسد و اگر همکاری دستگاههای مختلف همچون خدمات شهری و مردم با همکاران من در سطح شهر نباشد و برنامهریزیها همچون تغییر ساعات کاری وجود نداشته باشد، مشکل بسیار پیچیده خواهد شد. وی در ادامه تصریح کرد: قریب به ۴۰ هزار نفر نیرو در بخشهای مختلف در حوزه خدمترسانی به مردم برای تسهیل ترددها وجود دارد و این در شرایطی است که روزانه ۲۰۰۰ تصادف در شهر داریم که تنها حل و فصل این موضوع در شرایط عادی بار زیادی را به دوش همکاران من میگذارد. لذا بارش میتواند شرایط را بدتر کند ولی دعا میکنیم بارش برف و باران داشته باشیم تا از بحران خشکسالی رها شویم.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
مردم، یار «دوازدهم» تیم ملی
-
جان تازه برای مدارس ویرانشده در زلزله
-
افراد زیادی نوبت «یادآور واکسن کرونا» را تزریق نکردهاند
-
اخبـــــار
اخبارایران آنلاین