ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گشتی حوالی کتاب و ادبیات
چاپ نوزدهم خاطرات مادربزرگ انقلاب
گروه فرهنگی/ اهدای جوایز به برگزیدگان جشنواره منطقهای قصهگویی، انتشارفراخوان هفدهمین جشنواره بینالمللی شعر فجر، اعلام آمادگی نهاد کتابخانههای عمومی کشور برای همکاری با مدارس و انتشار چاپ تازهای از کتاب خاطرات «مرضیه حدیدچی دباغ» کمی بعد از برگزاری مراسم گرامیداشت این بانوی انقلابی، بخشی از خبرهای عرصه کتاب و ادبیات را در هفتهای که چیزی به پایان آن نمانده تشکیل میدهند.
اعلام آمادگی نهاد کتابخانههای عمومی برای همکاری با مدارس
روز گذشته مراسم اهدای جوایز به برگزیدگان جشنواره منطقهای قصهگویی در حالی با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی کشور برگزار شد که بخشی از سخنرانیهای شرکتکنندگان را ضرورت توجه و کمک به تداوم قصهگویی تشکیل میداد. از جمله مواردی که به آن اشاره شد نقش قصهگویی بر تقویت قدرت تخیل و افزایش قدرت یادگیری کودکان و نوجوانان و همچنین بهرهمندی از آن به عنوان ابزاری برای ارتقای سطح کیفی زندگی افراد بود. اسامی برگزیدگان جشنواره منطقهای قصهگویی در قسمتهای «بخش پدربزرگها و مادربزرگها»، «بخش زبان اشاره»، «بخش آیینی و سنتی کودکان و نوجوانان»، «بخش آیینی سنتی بزرگسالان»، «بخش ملی، نوجوانان» و «بخش ملی، بزرگسال» اعلام شد.
از مراسم اعلام اسامی برگزیدگان اهدای جوایز به برگزیدگان جشنواره منطقهای قصهگویی که بگذریم، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانههای کشور به ایبنا از اعلام آمادگی برای همکاری با وزارت آموزش و پرورش گفته است. رمضانی در همین خصوص گفته: «حاضریم با وزارت آموزش و پرورش برای اتصال کتابخانههای عمومی نزدیک مدارس به این مراکز همکاری کنیم. برای این طرح یک مدل اجرایی نیز وجود دارد. امیدواریم با وزارت آموزشوپرورش به توافق برسیم تا این موضوع به نتیجه برسد.»وی با تأکید بر اینکه باید برای گسترش و ترویج کتابخوانی میان دانشآموزان به حوزه مدارس که پایه کتابخوانی دانشآموزان در کشور است، توجه جدیتر شود، تصریح کرد: «ابتداییترین اقدام برای ترویج کتابخوانی میان این گروه از جامعه، تعیین زنگ کتابخوانی و مطالعه در کشور است زیرا این موضوع تأکید مقام معظم رهبری است. ایشان مشخصاً به این مسأله پرداختهاند و در این حوزه نیز نهاد کتابخانههای عمومی آمادگی دارد در کنار آموزش و پرورش باشد تا فضای کتابخوانی در مدارس شکل بگیرد و تقویت شود.»
چاپ نوزدهم کتاب خاطرات مرضیه حدیدچی
تنها یکی- دو روز بعد از برگزاری آیین گرامیداشت مرضیه حدیدچی (دبّاغ) از مبارزان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سالروز درگذشتش که به میزبانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد، خبری درباره انتشار چاپ تازه کتاب خاطرات «مرضیه حدیدچی دباغ» منتشر شد. این خبری است که روابط عمومی انتشارات سوره مهر دربارهاش اطلاعرسانی کرده؛ کتابی که به قلم محسن کاظمی و طی روزهای اخیر چاپ نوزدهم آن در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است. کتاب خاطرات «مرضیه حدیدچی دباغ» روایت مادربزرگ انقلاب از زندانهای شاه است. این کتاب جزو اولین تلاشها برای نشان دادن نقش زنان در فعالیتهای سیاسی پیش و پس از پیروزی انقلاب است.کاظمی که چهره شناخته شدهای در حوزه تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی است، در این کتاب خاطرات یکی از زنان شاخص در جریان مبارزه و پیروزی انقلاب اسلامی را تدوین و منتشر کرده است. کتاب برخلاف جریانی که این روزها در حوزه تاریخ شفاهی و خاطرهنویسی غالب است، بدون شاخ و برگ دادنهای نویسنده تدوین شده است.
انتشار فراخوان جشنوارهای جدید
یکی دیگر از خبرهای این روزهای حوزه کتاب و ادبیات، انتشار فراخوان هفدهمین دوره جشنواره بینالمللی شعر فجر است. این فراخوان با هدف تعالی و ارتقای شعر امروز برای برگزاری در زمستان ۱۴۰۱ منتشر شده است.
هفدهمین دوره جشنواره بینالمللی شعر فجر آثاری را که برای نخستینبار در سال ۱۴۰۰ به زبان فارسی و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در داخل کشور منتشر شده باشد، در پنج گروه ادبی شعر کلاسیک، شعر نو (قالبهای نیمایی و سپید)، شعر محاوره، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر (پژوهشهای حوزه شعر) ارزیابی میکند. برگزیدگان هفدهمین دوره جشنواره بینالمللی شعر فجر، زمستان پیش رو در اختتامیه معرفی میشوند و به برگزیدگان، علاوه بر جایزه نقدی، لوح یادبود و نشان جشنواره اهدا خواهد شد. افزون بر جشنواره شعر فجر، روز گذشته نخستین جشنواره ملی «نذر قلم» هم به مناسبت هفته بزرگداشت زن و با نگاهی به زنان ایثارگر به همت سازمان نشر آثار و ارزشهای دفاع مقدس فراخوان داده است. این جشنواره در هفت بخش ازجمله سبک زندگی جهادی در هشت سال دفاع مقدس، سبک زندگی، شهدا، جانبازان، فرماندهان نظامی، قهرمانان هشت سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، ایثار، شهادت، جهاد و مقاومت در اندیشه حضرت آیتالله العظمی خامنهای (حفظهالله تعالی)، شاه کلید عبور از تنگناهای عرصه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، محورهای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی (امید، اخلاق، عدالت و...) و حاج قاسم سلیمانی برگزار میشود.
اعلام آمادگی نهاد کتابخانههای عمومی برای همکاری با مدارس
روز گذشته مراسم اهدای جوایز به برگزیدگان جشنواره منطقهای قصهگویی در حالی با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی کشور برگزار شد که بخشی از سخنرانیهای شرکتکنندگان را ضرورت توجه و کمک به تداوم قصهگویی تشکیل میداد. از جمله مواردی که به آن اشاره شد نقش قصهگویی بر تقویت قدرت تخیل و افزایش قدرت یادگیری کودکان و نوجوانان و همچنین بهرهمندی از آن به عنوان ابزاری برای ارتقای سطح کیفی زندگی افراد بود. اسامی برگزیدگان جشنواره منطقهای قصهگویی در قسمتهای «بخش پدربزرگها و مادربزرگها»، «بخش زبان اشاره»، «بخش آیینی و سنتی کودکان و نوجوانان»، «بخش آیینی سنتی بزرگسالان»، «بخش ملی، نوجوانان» و «بخش ملی، بزرگسال» اعلام شد.
از مراسم اعلام اسامی برگزیدگان اهدای جوایز به برگزیدگان جشنواره منطقهای قصهگویی که بگذریم، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانههای کشور به ایبنا از اعلام آمادگی برای همکاری با وزارت آموزش و پرورش گفته است. رمضانی در همین خصوص گفته: «حاضریم با وزارت آموزش و پرورش برای اتصال کتابخانههای عمومی نزدیک مدارس به این مراکز همکاری کنیم. برای این طرح یک مدل اجرایی نیز وجود دارد. امیدواریم با وزارت آموزشوپرورش به توافق برسیم تا این موضوع به نتیجه برسد.»وی با تأکید بر اینکه باید برای گسترش و ترویج کتابخوانی میان دانشآموزان به حوزه مدارس که پایه کتابخوانی دانشآموزان در کشور است، توجه جدیتر شود، تصریح کرد: «ابتداییترین اقدام برای ترویج کتابخوانی میان این گروه از جامعه، تعیین زنگ کتابخوانی و مطالعه در کشور است زیرا این موضوع تأکید مقام معظم رهبری است. ایشان مشخصاً به این مسأله پرداختهاند و در این حوزه نیز نهاد کتابخانههای عمومی آمادگی دارد در کنار آموزش و پرورش باشد تا فضای کتابخوانی در مدارس شکل بگیرد و تقویت شود.»
چاپ نوزدهم کتاب خاطرات مرضیه حدیدچی
تنها یکی- دو روز بعد از برگزاری آیین گرامیداشت مرضیه حدیدچی (دبّاغ) از مبارزان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سالروز درگذشتش که به میزبانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد، خبری درباره انتشار چاپ تازه کتاب خاطرات «مرضیه حدیدچی دباغ» منتشر شد. این خبری است که روابط عمومی انتشارات سوره مهر دربارهاش اطلاعرسانی کرده؛ کتابی که به قلم محسن کاظمی و طی روزهای اخیر چاپ نوزدهم آن در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است. کتاب خاطرات «مرضیه حدیدچی دباغ» روایت مادربزرگ انقلاب از زندانهای شاه است. این کتاب جزو اولین تلاشها برای نشان دادن نقش زنان در فعالیتهای سیاسی پیش و پس از پیروزی انقلاب است.کاظمی که چهره شناخته شدهای در حوزه تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی است، در این کتاب خاطرات یکی از زنان شاخص در جریان مبارزه و پیروزی انقلاب اسلامی را تدوین و منتشر کرده است. کتاب برخلاف جریانی که این روزها در حوزه تاریخ شفاهی و خاطرهنویسی غالب است، بدون شاخ و برگ دادنهای نویسنده تدوین شده است.
انتشار فراخوان جشنوارهای جدید
یکی دیگر از خبرهای این روزهای حوزه کتاب و ادبیات، انتشار فراخوان هفدهمین دوره جشنواره بینالمللی شعر فجر است. این فراخوان با هدف تعالی و ارتقای شعر امروز برای برگزاری در زمستان ۱۴۰۱ منتشر شده است.
هفدهمین دوره جشنواره بینالمللی شعر فجر آثاری را که برای نخستینبار در سال ۱۴۰۰ به زبان فارسی و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در داخل کشور منتشر شده باشد، در پنج گروه ادبی شعر کلاسیک، شعر نو (قالبهای نیمایی و سپید)، شعر محاوره، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر (پژوهشهای حوزه شعر) ارزیابی میکند. برگزیدگان هفدهمین دوره جشنواره بینالمللی شعر فجر، زمستان پیش رو در اختتامیه معرفی میشوند و به برگزیدگان، علاوه بر جایزه نقدی، لوح یادبود و نشان جشنواره اهدا خواهد شد. افزون بر جشنواره شعر فجر، روز گذشته نخستین جشنواره ملی «نذر قلم» هم به مناسبت هفته بزرگداشت زن و با نگاهی به زنان ایثارگر به همت سازمان نشر آثار و ارزشهای دفاع مقدس فراخوان داده است. این جشنواره در هفت بخش ازجمله سبک زندگی جهادی در هشت سال دفاع مقدس، سبک زندگی، شهدا، جانبازان، فرماندهان نظامی، قهرمانان هشت سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، ایثار، شهادت، جهاد و مقاومت در اندیشه حضرت آیتالله العظمی خامنهای (حفظهالله تعالی)، شاه کلید عبور از تنگناهای عرصه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، محورهای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی (امید، اخلاق، عدالت و...) و حاج قاسم سلیمانی برگزار میشود.
محسن مرعشی، نوازنده و خواننده گروه موسیقی «شهپر»خبر داد
اجرای شاهنامه با سازهای اصیل
گروه فرهنگی/ «تلاش داریم داستانهای شاهنامه را با ملودی و سازبندیهایی نزدیک به علاقههای نسل جوان و با تلفیقی از سازهای اصیل ایرانی در کنار سازهای جهانی، تنظیم و اجرا کنیم.» محسن مرعشی در گفتوگو با ایرنا ضمن بیان این نکته، با تشریح روند اجرای استفاده گروه موسیقی شهپر از اشعار شاهنامه فردوسی در قالب موسیقایی، گفت: گروه موسیقی فیوژن «شهپر» به آهنگسازی و خوانندگی خودم سالهاست با محوریت استفاده از کلام بزرگان و مفاخر شعر و ادب پارسی چون مولانا، حافظ، خیام و...، چه در قالب انتشار آلبوم موسیقی و چه اجرای صحنهای و کنسرت در داخل و خارج از کشور فعالیت دارد.
تلفیق ملودی جوانپسند با سازهای اصیل
این هنرمند عرصه موسیقی کشور ادامه داد: پس از بازخورد خوبی که از اجرای یادروز حکیم فردوسی شاعر نامدار بزرگ ایرانی در تالار رودکی داشتیم، خوشبختانه برای نخستین بار نیز در کشور جمهوری تاجیکستان همزمان با برگزاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هفته دوم آبان ماه سالجاری در شهرهای مختلف این کشور نیز از فضای کاری ما استقبال خوبی به عمل آمد. او با اشاره به اجرایهای مختلف و در شهرهای خجند، حضار و دوشنبه کشور تاجیکستان، گفت: در مدت زمان برگزاری هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان قطعاتی همچون «پند حکیم» و «شهر آزادگان» که شعر آن از داستانهای مختلف شاهنامه فردوسی انتخاب شده در کنار ترانههایی از داستانهای «فریدون و ضحاک»، «رستم و سهراب»، «زاده شدن سیاوش»، «سیاوش و سودابه»، «کشته شدن سیاوش»، «کیخسرو و افراسیاب»، همچنین سه ترانه از داستانهای «رستم و اسفندیار» از کارهایی هستند که تاکنون به اجرا درآمدهاند. مرعشی درباره چالشهای مهم خود در این راستا، از چیدمان اشعار به عنوان یکی از چالشهای مهم خود در این اجرا یاد کرد و افزود: باید بهگونهای میشد تا بر کلیت داستان خدشهای وارد نکند، چرا که اشعار داستانهای شاهنامه طولانی است و برای انتخاب آن در قالب یک قطعه ۶-۷ دقیقهای، باید بسیار وسواس به خرج داد. خصوصاً اینکه برخی اشعار از داستانهای مختلف شاهنامه در کنار هم قرار گرفته است. دیگر اینکه تا پیش از این، اشعار شاهنامه صرفاً در قالب موسیقی کلاسیک ایرانی (موسیقی سنتی) و یا در قالب موسیقی مقامی منتشر شده که البته بسیار فاخر و قابل احتراماند. این آهنگساز و خواننده کشور ادامه داد: ذهنیت من این بود که این اشعار را در قالب موسیقی عامهپسند نیز بتوان ارائه کرد تا نسل جوان هم به واسطه نوع موسیقی، از محتوای شاهنامه استفاده کنند که در این راه، مسئولیت تنظیم ارکسترال آثار بر عهده دوست آهنگساز و هنرمندم عرفان پرقوه قرار گرفت که فکر میکنم به بهترین شکل به سرانجام رسید.
شاهنامهپژوهان در کنار موسیقی
مرعشی در عین حال اظهار داشت: خوشبختانه در این مسیر سعادت و افتخار داشتیم تا از محضر بزرگترین شاهنامه پژوه تاریخ، استاد جلال خالقی مطلق و نیز از اسطوره شناس بزرگ و گرانقدر کشور خانم ژاله آموزگار نیز بهره بریم. وی اضافه کرد: حمایتهای این دو استاد بزرگوار از ایده موسیقایی ما در حوزه شاهنامه سبب شد تا با انرژی دوچندان به کار ادامه دهیم. ضمن اینکه از نظرات ارزشمند استاد خالقی در گزینش اشعار نیز بسیار استفاده بردم و در واقع تمام آنچه اجرا شد، با نظارت مستقیم و اجازه ایشان بود.
تلفیق ملودی جوانپسند با سازهای اصیل
این هنرمند عرصه موسیقی کشور ادامه داد: پس از بازخورد خوبی که از اجرای یادروز حکیم فردوسی شاعر نامدار بزرگ ایرانی در تالار رودکی داشتیم، خوشبختانه برای نخستین بار نیز در کشور جمهوری تاجیکستان همزمان با برگزاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هفته دوم آبان ماه سالجاری در شهرهای مختلف این کشور نیز از فضای کاری ما استقبال خوبی به عمل آمد. او با اشاره به اجرایهای مختلف و در شهرهای خجند، حضار و دوشنبه کشور تاجیکستان، گفت: در مدت زمان برگزاری هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان قطعاتی همچون «پند حکیم» و «شهر آزادگان» که شعر آن از داستانهای مختلف شاهنامه فردوسی انتخاب شده در کنار ترانههایی از داستانهای «فریدون و ضحاک»، «رستم و سهراب»، «زاده شدن سیاوش»، «سیاوش و سودابه»، «کشته شدن سیاوش»، «کیخسرو و افراسیاب»، همچنین سه ترانه از داستانهای «رستم و اسفندیار» از کارهایی هستند که تاکنون به اجرا درآمدهاند. مرعشی درباره چالشهای مهم خود در این راستا، از چیدمان اشعار به عنوان یکی از چالشهای مهم خود در این اجرا یاد کرد و افزود: باید بهگونهای میشد تا بر کلیت داستان خدشهای وارد نکند، چرا که اشعار داستانهای شاهنامه طولانی است و برای انتخاب آن در قالب یک قطعه ۶-۷ دقیقهای، باید بسیار وسواس به خرج داد. خصوصاً اینکه برخی اشعار از داستانهای مختلف شاهنامه در کنار هم قرار گرفته است. دیگر اینکه تا پیش از این، اشعار شاهنامه صرفاً در قالب موسیقی کلاسیک ایرانی (موسیقی سنتی) و یا در قالب موسیقی مقامی منتشر شده که البته بسیار فاخر و قابل احتراماند. این آهنگساز و خواننده کشور ادامه داد: ذهنیت من این بود که این اشعار را در قالب موسیقی عامهپسند نیز بتوان ارائه کرد تا نسل جوان هم به واسطه نوع موسیقی، از محتوای شاهنامه استفاده کنند که در این راه، مسئولیت تنظیم ارکسترال آثار بر عهده دوست آهنگساز و هنرمندم عرفان پرقوه قرار گرفت که فکر میکنم به بهترین شکل به سرانجام رسید.
شاهنامهپژوهان در کنار موسیقی
مرعشی در عین حال اظهار داشت: خوشبختانه در این مسیر سعادت و افتخار داشتیم تا از محضر بزرگترین شاهنامه پژوه تاریخ، استاد جلال خالقی مطلق و نیز از اسطوره شناس بزرگ و گرانقدر کشور خانم ژاله آموزگار نیز بهره بریم. وی اضافه کرد: حمایتهای این دو استاد بزرگوار از ایده موسیقایی ما در حوزه شاهنامه سبب شد تا با انرژی دوچندان به کار ادامه دهیم. ضمن اینکه از نظرات ارزشمند استاد خالقی در گزینش اشعار نیز بسیار استفاده بردم و در واقع تمام آنچه اجرا شد، با نظارت مستقیم و اجازه ایشان بود.
محمد غریب بازیگر تئاتر در گفتوگو با «ایران» از لزوم توجه به غیرحرفهایهای تئاتر میگوید
یک صندلی راحت برای تماشا
محسن بوالحسنی/ محمد غریب بازیگر تئاتر و تدوینگر سینما که در نمایشهای مختلفی از جمله «قتلهای نیمهکاره» ایفای نقش کرده در گفتوگو با «ایران» از لزوم نگاه ویژه به تالارها، پردیسها و تماشاخانههای خصوصی تئاتر میگوید و جذب مخاطبان غیرحرفهای تئاتر، علیالخصوص در این روزگار که تئاتر بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه و حمایت است. او معتقد است اقدامات انجام شده در این حوزه خوب اما ناکافی است و شهر تهران با تمام ظرفیتهایی که در این حوزه دارد، میتواند میزبان تماشاخانهها و حمایتهایی بیشتر باشد.
کیفیسازی و کمیسازی
او در بخشی از این گفتوگو با اشاره به این موضوع که تئاتر میتواند بهترین و مهمترین ظرفیت برای فرهنگسازی در یک شهر و محلی برای گفتوگو و تعامل باشد، از توجهی فراتر از سلیقه مدیران حرف میزند و معتقد است این ضرورت باید بهعنوان یک نقشه راهبردی در دستور کار تمامی سازمانها و نهادهای وابسته و حتی غیروابسته به حوزه فرهنگ و هنر اتفاق بیفتد. او میگوید: «اگر بخواهیم به این مسأله نگاهی مأموریتمدار داشته باشیم، طبیعتاً به این نتیجه و جواب میرسیم که در ساختار، تعاریف و وظایف بسیاری از سازمانها وظیفهای در این خصوص پیشبینی نشده و این تابع سلیقه و خواست خود مسئول و مدیر مربوطه است. البته این تصور هم وجود دارد که بسیاری نهادها، سازمانها و ارگانها را حتی اگر عنوان و معاونتهایی همچون فرهنگی و... داشته باشند، فقط مرکز خدماترسانی در حوزههایی مشخص میدانند و آنچنان جایگاه و نقشی در حوزههای فرهنگی برای آنها درنظر نمیگیرند یا حداقل اینطور عادت کردهاند که صرفاً طبق وظیفه و مأموریت طی مسیر کنند.» او در ادامه صحبتهایش از بهبود این روند طی سالهای اخیر حرف میزند و میگوید: البته جای امیدواری است که طی سالهای گذشته بحث از این فراتر رفته است و مدیرانی پای کار آمدهاند که به این مهم چشم و نظر و البته دغدغه داشته و دارند. نکته مهم اما در این میان، دوری از نگاه سلیقهای چه در بحث کیفی و چه در بحث کمی در حوزه نمایش و ایجاد زیرساختهای آن از قبیل تماشاخانه و... است. در این بخش همگی باید تا جای ممکن، درست مثل دیگر کشورهای توسعهیافته دنیا در ساختوسازهای فرهنگی و عملیات اجرایی و بهرهبرداری آن از نظر نرمافزاری و سختافزاری سهیم باشند.»
خوراک خوب برای مخاطب
این بازیگر تئاتر در بخش دیگری از صحبتهایش در کنار بحث فنی و زیرساختی از لزوم توجه به حوزه محتوا و روی کار آمدن مدیران فرهنگی که از جنس فرهنگ و هنر و با این حوزه آشنا باشند میگوید و اضافه میکند: «الگویی که از آن حرف میزنیم امروز باعث شده ما فرهنگسراها و پردیسهای مختلفی داشته باشیم که به عقیده من کافی نیست و میشود چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی، پیشرفت بیشتری در این بخش داشته باشیم. همین حرکتهایی که تاکنون شاهد آن هستیم و اتفاقاً امروز آزمون و خطاها به نقطه کمخطاتری رسیده است. بهعنوان نمونه امروز شاهد تحولاتی در حوزه ساخت باغموزهها، خانهموزهها، سالنهای تازه نمایش و...هستیم که این همان اتفاق خوب است که البته جای کار بیشتر و گستردهتر در سطح کشور دارد. تجهیز سالنها و تماشاخانهها نیز بخشی از این ماجرا بود که همه اینها بعد از بحث احداث و راهاندازی و در نهایت آنچه به آن زیرساخت میگوییم، نیاز مبرم به حمایت هم دارند. این مسأله در تمام دنیا وجود دارد و تئاتر در هیچ جای دنیا بدون حمایتهای کلان نمیتواند به کار خود ادامه بدهد و چیزی است متفاوتتر از صنعتی مانند سینما. بحث کیفیسازی و تولید و اجرای آثار فاخر و درجه یک هم مبحث دیگری است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. مخاطب را باید با خوراک خوب و محصول خوب، پای کار آورد و اگر چنین اتفاقی نیفتد، کمکم این محصول فرهنگی (حتی اگر در بهترین سالنها هم اجرا شود) از سبد خانوار بیرون خواهد رفت.»
توجه به غیرحرفهایها
بازیگر نمایش «قتلهای نیمهکاره» در پاسخ به این سؤال که «چنین اقدامات کمی و کیفی به صورت کاربردی چه تأثیری بر کیفیت تئاترهای ما خواهد داشت»، میگوید: «همانطور که گفتیم فضای تئاتر و شرایطش با سینما متفاوت است. تئاتر یک هنر پرهزینه و البته کمدرآمد است. در همه جای دنیا همینطور است. تعداد اجراها کم و درآمد حاصل از این اجراها هم آنطور نیست که بشود درباره مسائل و درآمدهای مالی آن فکر خاصی کرد؛ اما فیلم از امکانات، شرایط ویژه و حمایتهای خاصی برخوردار است که وابسته به ماهیت و هویت این حوزه، درآمدزایی خوبی در خود دارد و همین است که سینما را به یک صنعت تبدیل کرده است. ایجاد این سالنها و حمایت از هنرمندان این عرصه حداقل باعث میشود قسمتی از سختیهایی که اهالی تئاتر با آن روبهرو هستند کم شود و با دغدغههای کمتری کار خود را روی صحنه ببرند. امکانات همیشه پیشبرنده است. شما تصور کنید کارگردانی که میخواهد یک اجرا را روی صحنه ببرد، از نظر سختافزاری به سالن خوب، محل تمرین مناسب و چیزهایی از این قبیل نیاز دارد تا بتواند کارش را با امنیت معنوی بهتری روی صحنه ببرد و از طرفی تماشاچی که برای دیدن این نمایش میآید هم باید به محض ورود به سالن این امنیت را حس کند. راحت بلیت خریداری کند، دسترسی راحتی از نظر مسافتی به مکان نمایش داشته باشد و در خود سالن هم امکانات استانداردی برایش فراهم باشد؛ نه مثل گذشته که حتی تماشاچی صندلی مناسبی برای نشستن نیز در اختیار نداشت.» او در بخش دیگری از صحبتهای خود میگوید: «مثلاً تصور کنید کسی را که میخواهد برای دیدن فیلم به مجموعه یک پردیس سینمایی برود. خب خیلی راحت بلیتش را از طریق اینترنت خریداری میکند و با احساس آسودگی و آرامش برای دیدن فیلم مورد نظرش به این مجموعه میرود و وقتی میبیند چه شرایط و امکانات مناسبی برایش در نظر گرفته شده حال بهتری هم به او و هم به برگزارکنندگان دست میدهد. حساسیت روی این موضوعات از طرف مدیران واقعاً مهم و پراهمیت است که من فکر میکنم در چند سال اخیر این حساسیتها به چشم آمده و به صورت عملی برایشان اقدامات مهمی انجام شده است. همانطور که گفتم برای کارگردان و بیننده (چه تئاتر و چه سینما) هم این دغدغه وجود دارد. اینکه شما به مخاطبتان احترام بگذارید و از او با شرایط خوبی استقبال کنید تا اثر شما را ببیند، یک حس اعتماد و اطمینان دوطرفه به وجود میآید که باعث میشود آن بیننده و آن کارگردان بخواهند باز در آن محیط، کاری را روی صحنه ببرند و تماشا کنند.»
این بازیگر تئاتر صحبتهای خود را اینطور جمعبندی میکند: «بعضیها تماشاچی حرفهای تئاتر هستند و هر جا که تئاتر خوبی اجرا شود میروند و میبینند؛ ولی ما باید سعی کنیم با در نظر گرفتن شرایط سختافزاری و نرمافزاری کاری کنیم که دیگران هم به تماشای تئاتر اشتیاق پیدا کنند و این مهم جز با کمی و البته کیفیسازی اتفاق نخواهد افتاد. ما باید تلاش کنیم تا اندازه و میزان تماشاچیهای غیرحرفهای را بیشتر کنیم، آنها را برای دیدن به مکانهای خوبی دعوت کنیم و کارهای خوبی برایشان به اجرا بگذاریم و اگر این اتفاق بیفتد مسلماً در حوزه مخاطب هم به شرایط خوبی در تئاتر میرسیم.»
کیفیسازی و کمیسازی
او در بخشی از این گفتوگو با اشاره به این موضوع که تئاتر میتواند بهترین و مهمترین ظرفیت برای فرهنگسازی در یک شهر و محلی برای گفتوگو و تعامل باشد، از توجهی فراتر از سلیقه مدیران حرف میزند و معتقد است این ضرورت باید بهعنوان یک نقشه راهبردی در دستور کار تمامی سازمانها و نهادهای وابسته و حتی غیروابسته به حوزه فرهنگ و هنر اتفاق بیفتد. او میگوید: «اگر بخواهیم به این مسأله نگاهی مأموریتمدار داشته باشیم، طبیعتاً به این نتیجه و جواب میرسیم که در ساختار، تعاریف و وظایف بسیاری از سازمانها وظیفهای در این خصوص پیشبینی نشده و این تابع سلیقه و خواست خود مسئول و مدیر مربوطه است. البته این تصور هم وجود دارد که بسیاری نهادها، سازمانها و ارگانها را حتی اگر عنوان و معاونتهایی همچون فرهنگی و... داشته باشند، فقط مرکز خدماترسانی در حوزههایی مشخص میدانند و آنچنان جایگاه و نقشی در حوزههای فرهنگی برای آنها درنظر نمیگیرند یا حداقل اینطور عادت کردهاند که صرفاً طبق وظیفه و مأموریت طی مسیر کنند.» او در ادامه صحبتهایش از بهبود این روند طی سالهای اخیر حرف میزند و میگوید: البته جای امیدواری است که طی سالهای گذشته بحث از این فراتر رفته است و مدیرانی پای کار آمدهاند که به این مهم چشم و نظر و البته دغدغه داشته و دارند. نکته مهم اما در این میان، دوری از نگاه سلیقهای چه در بحث کیفی و چه در بحث کمی در حوزه نمایش و ایجاد زیرساختهای آن از قبیل تماشاخانه و... است. در این بخش همگی باید تا جای ممکن، درست مثل دیگر کشورهای توسعهیافته دنیا در ساختوسازهای فرهنگی و عملیات اجرایی و بهرهبرداری آن از نظر نرمافزاری و سختافزاری سهیم باشند.»
خوراک خوب برای مخاطب
این بازیگر تئاتر در بخش دیگری از صحبتهایش در کنار بحث فنی و زیرساختی از لزوم توجه به حوزه محتوا و روی کار آمدن مدیران فرهنگی که از جنس فرهنگ و هنر و با این حوزه آشنا باشند میگوید و اضافه میکند: «الگویی که از آن حرف میزنیم امروز باعث شده ما فرهنگسراها و پردیسهای مختلفی داشته باشیم که به عقیده من کافی نیست و میشود چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی، پیشرفت بیشتری در این بخش داشته باشیم. همین حرکتهایی که تاکنون شاهد آن هستیم و اتفاقاً امروز آزمون و خطاها به نقطه کمخطاتری رسیده است. بهعنوان نمونه امروز شاهد تحولاتی در حوزه ساخت باغموزهها، خانهموزهها، سالنهای تازه نمایش و...هستیم که این همان اتفاق خوب است که البته جای کار بیشتر و گستردهتر در سطح کشور دارد. تجهیز سالنها و تماشاخانهها نیز بخشی از این ماجرا بود که همه اینها بعد از بحث احداث و راهاندازی و در نهایت آنچه به آن زیرساخت میگوییم، نیاز مبرم به حمایت هم دارند. این مسأله در تمام دنیا وجود دارد و تئاتر در هیچ جای دنیا بدون حمایتهای کلان نمیتواند به کار خود ادامه بدهد و چیزی است متفاوتتر از صنعتی مانند سینما. بحث کیفیسازی و تولید و اجرای آثار فاخر و درجه یک هم مبحث دیگری است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. مخاطب را باید با خوراک خوب و محصول خوب، پای کار آورد و اگر چنین اتفاقی نیفتد، کمکم این محصول فرهنگی (حتی اگر در بهترین سالنها هم اجرا شود) از سبد خانوار بیرون خواهد رفت.»
توجه به غیرحرفهایها
بازیگر نمایش «قتلهای نیمهکاره» در پاسخ به این سؤال که «چنین اقدامات کمی و کیفی به صورت کاربردی چه تأثیری بر کیفیت تئاترهای ما خواهد داشت»، میگوید: «همانطور که گفتیم فضای تئاتر و شرایطش با سینما متفاوت است. تئاتر یک هنر پرهزینه و البته کمدرآمد است. در همه جای دنیا همینطور است. تعداد اجراها کم و درآمد حاصل از این اجراها هم آنطور نیست که بشود درباره مسائل و درآمدهای مالی آن فکر خاصی کرد؛ اما فیلم از امکانات، شرایط ویژه و حمایتهای خاصی برخوردار است که وابسته به ماهیت و هویت این حوزه، درآمدزایی خوبی در خود دارد و همین است که سینما را به یک صنعت تبدیل کرده است. ایجاد این سالنها و حمایت از هنرمندان این عرصه حداقل باعث میشود قسمتی از سختیهایی که اهالی تئاتر با آن روبهرو هستند کم شود و با دغدغههای کمتری کار خود را روی صحنه ببرند. امکانات همیشه پیشبرنده است. شما تصور کنید کارگردانی که میخواهد یک اجرا را روی صحنه ببرد، از نظر سختافزاری به سالن خوب، محل تمرین مناسب و چیزهایی از این قبیل نیاز دارد تا بتواند کارش را با امنیت معنوی بهتری روی صحنه ببرد و از طرفی تماشاچی که برای دیدن این نمایش میآید هم باید به محض ورود به سالن این امنیت را حس کند. راحت بلیت خریداری کند، دسترسی راحتی از نظر مسافتی به مکان نمایش داشته باشد و در خود سالن هم امکانات استانداردی برایش فراهم باشد؛ نه مثل گذشته که حتی تماشاچی صندلی مناسبی برای نشستن نیز در اختیار نداشت.» او در بخش دیگری از صحبتهای خود میگوید: «مثلاً تصور کنید کسی را که میخواهد برای دیدن فیلم به مجموعه یک پردیس سینمایی برود. خب خیلی راحت بلیتش را از طریق اینترنت خریداری میکند و با احساس آسودگی و آرامش برای دیدن فیلم مورد نظرش به این مجموعه میرود و وقتی میبیند چه شرایط و امکانات مناسبی برایش در نظر گرفته شده حال بهتری هم به او و هم به برگزارکنندگان دست میدهد. حساسیت روی این موضوعات از طرف مدیران واقعاً مهم و پراهمیت است که من فکر میکنم در چند سال اخیر این حساسیتها به چشم آمده و به صورت عملی برایشان اقدامات مهمی انجام شده است. همانطور که گفتم برای کارگردان و بیننده (چه تئاتر و چه سینما) هم این دغدغه وجود دارد. اینکه شما به مخاطبتان احترام بگذارید و از او با شرایط خوبی استقبال کنید تا اثر شما را ببیند، یک حس اعتماد و اطمینان دوطرفه به وجود میآید که باعث میشود آن بیننده و آن کارگردان بخواهند باز در آن محیط، کاری را روی صحنه ببرند و تماشا کنند.»
این بازیگر تئاتر صحبتهای خود را اینطور جمعبندی میکند: «بعضیها تماشاچی حرفهای تئاتر هستند و هر جا که تئاتر خوبی اجرا شود میروند و میبینند؛ ولی ما باید سعی کنیم با در نظر گرفتن شرایط سختافزاری و نرمافزاری کاری کنیم که دیگران هم به تماشای تئاتر اشتیاق پیدا کنند و این مهم جز با کمی و البته کیفیسازی اتفاق نخواهد افتاد. ما باید تلاش کنیم تا اندازه و میزان تماشاچیهای غیرحرفهای را بیشتر کنیم، آنها را برای دیدن به مکانهای خوبی دعوت کنیم و کارهای خوبی برایشان به اجرا بگذاریم و اگر این اتفاق بیفتد مسلماً در حوزه مخاطب هم به شرایط خوبی در تئاتر میرسیم.»
دومین مرحله از طرح «آموزش هنر برای همه» آغاز شد
ثبتنام 58 هزار نفر در مرحله دوم
گروه فرهنگی/ مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ثبت نام 58 هزار نفر در مرحله دوم طرح ملی آموزش هنر برای همه خبر داد. محمدحسین اسماعیلی با اعلام این خبر از آغاز کلاسهای دومین مرحله طرح «آموزش هنر برای همه» در سراسر کشور خبر داد و گفت: این طرح ذیل فعالیتهای قرارگاه محرومیتزدایی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام میگیرد. مرحله دوم این طرح نیز با ثبتنام متقاضیان از اول مهرماه آغاز شده و هماکنون کلاسهای آموزشی این دوره در حال برگزاری است. او با تشریح جزئیات این طرح گفت: طرح «آموزش هنر برای همه» با هدف گسترش عدالت آموزشهای فرهنگی و هنری در سراسر کشور بویژه در مناطق کمتر توسعهیافته و مرزی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا شده است و مرحله دوم طرح از ابتدای پاییز امسال در حال اجراست. اسماعیلی در ادامه به اهداف این طرح ملی اشاره کرده و افزود: این طرح دارای اهداف مهمی در دو بخش کشف و پرورش استعدادهای هنری در سراسر کشور بویژه مناطق محروم و کمتر توسعهیافته و مرزی و توسعه اقتصاد و کسبوکارهای فرهنگی و هنری است که به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها و همکاری سازمانها و نهادهای ذیربط ازجمله سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، قرارگاه مهارتآموزی ستاد کل نیروهای مسلح، کانونهای فرهنگی هنری مساجد و انجمنهای فرهنگی و هنری در حال اجرایی شدن است. مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به این نکته اشاره کرد که «این طرح در راستای سیاستهای محرومیتزدایی دولت مردمی و بهتبع آن برنامههای عدالتمحور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف توسعه عدالت آموزشهای فرهنگی و هنری و به منظور دسترسی رایگان همگان به امکانات آموزشی در حوزه فرهنگ و هنر، ابتدا در سطح ۱۱ استان از بهمن ماه ۱۴۰۰ آغاز شد که با استقبال فراوان و افزایش ۱۰ استان دیگر، طرح در فاز اول در سطح ۲۱ استان اجرا شد و در نهایت در اولین مرحله ثبتنام این طرح، بیش از ۳۸ هزار نفر متقاضی در سامانه آموزش هنر ثبتنام کرده بودند که دورههای آموزشی آنها تا پایان شهریورماه سالجاری برگزار و گواهیهای شرکت در دوره برای هنرجویان صادر شده است.» او با تأکید بر رایگان بودن این طرح تأکید کرد: در حال حاضر با هماهنگیها و بررسیهای صورت گرفته، این طرح در مرحله دوم به تمامی استانهای کشور توسعه یافته است و در این مرحله ۳۵ رشته هنری به صورت عمومی برای کل استانها منظور شده و برای هر استان نیز با تأکید بر احیا و تقویت هنرهای بومی و محلی بین ۲ تا ۵ رشته هنری خاص برای آموزش در نظر گرفته شده است که در مجموع بیش از ۱۲۰ رشته هنری در مناطق محروم استانها به علاقهمندان آموزش داده میشود.
اخبار
حمید نیلی مدیر تماشاخانه ایرانشهر:
کسی حق هتاکی ندارد
حمید نیلی مدیر تماشاخانه ایرانشهر میگــــــــــوید: موافق تعطیلی تئاتر نیست و خبر از چند تقاضای اجرا در ایرانشهر که الان در مرحله دریافت مجوز و تمرین هستند، داد. نیلی در گفتوگو با ایران تئاتر، با اشاره به همزمانی جام جهانی در این روزها گفت: «مسأله اصلی این روزها برگزاری جام جهانی است و گروههای نمایشی میگویند مخاطبان دغدغه تماشای این مسابقات را دارند و شاید توجهی به تئاتر نکنند.» رئیس تماشاخانه ایرانشهر درباره روشن بودن چراغ تئاتر گفت: «من موافق تعطیلی تئاتر نیستم و اساساً در هیچ جای دنیا به دلیل اعتراض به هر مسألهای چراغ تئاتر را خاموش نمیکنند. اتفاقاً اگر مسأله و موردی باشد میتوان در صحنه تئاتر مطرح کرد چون صحنههای تئاتر محلی برای گفت و گو و نقد است.» نیلی درخصوص هجمههایی که علیه گروههایی که اکنون روی صحنه هستند، میشود نیز گفت: «متأسفانه بعضی از افراد این روزها به اخلاق باختهاند، بالاخره یک هنرمند و بزرگی به این جمعبندی رسیده که نمایشاش را روی صحنه ببرد چون تلاش چندماهه گروهاش را دیده است و نمیخواهد انگیزه هنرمندان جوان از دست برود. ما نباید اخلاق را زیر پا بگذاریم و با توهین کردن به او بگوییم چرا اجرا را روی صحنه بردهاید. اگر نقدی هست با احترام منتقل شود، با هتاکی کردن که مشکلی حل نمیشود.» او افزود: «خانم گلاب آدینه اجرایی روی صحنه دارد، بعضیها به چه حقی به ایشان هتاکی میکنند و ناسزا میدهند؟ مگر ما هنرمندان نباید مروج اخلاق و گفتوگو باشیم؟ در این اتفاقات که همه شاهدش هستیم در این حوزه به اخلاق باختیم و برخی از هنرمندان با اینکه ادعای دموکراسی دارند اما از نوعی دیکتاتوری شخصی پیروی میکنند. با این همه امیدوارم پیشکسوتان هنر چراغ تئاتر را روشن نگه دارند تا جوانان هنرمند هم راه آنها را ادامه دهند.»
موزههای پکن دوباره تعطیل شدند
افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در پکن باعث شد موزهها و پارکهای این شهر تعطیل شوند. به گزارش گاردین، درحالی که مقامهای چین در شماری از شهرهای این کشور آزمایش ویروس کرونا را به طور گسترده اجرا کردهاند، روز دوشنبه مقامهای این کشور ۲۸ هزار و ۱۲۸ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کردند. آماری که روز دوشنبه اعلام شد با بیشترین آمار ابتلای روزانه چین در ماه آوریل فاصله چندانی ندارد. مقامهای شهر پکن نیز در روز دوشنبه یکهزار و ۴۳۸ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کردند، این درحالی است که این آمار در روز یکشنبه ۹۶۲ مورد جدید اعلام شده بود. با وجود تغییراتی که مقامهای چین در مقررات کرونایی اعمال کردهاند، این کشور همچنان یکی از سختگیرانهترین مقررات مربوط به همهگیری کرونا را اجرا میکند و مقرراتی که در پکن و سایر شهرهای این کشور به اجرا گذاشته شدهاند، موجب نگرانی سرمایهگذاران درباره وضعیت اقتصادی شده است.
فراخوان «نشان خانواده ایثارگران» منتشر شد
فراخوان ملی طراحی «نشان خانواده ایثارگران» توسط ادارهکل امور فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید و امور ایثارگران منتشر شد. در بخشی از این فراخوان آمده است: آثار ارسالی باید الهامگرفته از فرهنگ ایرانی-اسلامی و معرف ایثار،عظمت و از خودگذشتگی بوده و همچنین از سادگی و جذابیت لازم برخوردار باشد. این آثار میتوانند به صورت نوشتاری، تصویری یا ترکیبی طراحی شوند و در ابعاد کوچک و بزرگ، زیبایی و خوانایی و تناسب ظاهری و مفهومی خود را از دست ندهند. آثار ارسالی باید به صورت رنگی و در قالب (سطح و خط) ارائه شوند. نشانهای ارائه شده براساس قابلیتهای ساخت حجم به مانند نمادهای لیاقت، شجاعت و... که توسط ریاست جمهوری اهدا میگردد، طراحی شوند. شرکتکنندگان در زمان ارسال باید اطلاعات هنری (نشانه شناسی هنری) و فنی (سایز، متریال) اثر را نیز ارسال کنند. تمامی حقوق استفاده از نشانهای برگزیده متعلق به بنیاد شهید و امور ایثارگران خواهد بود و علاوه بر آن از ۲۰ طرح دیگر نیز تقدیر به عمل خواهد آمد. علاقهمندان برای شرکت در مسابقه میتوانند آثار خود را به نشانی isaarneshan@gmail.com ارسال کنند.
رأیگیری از مردم برای واژه سال «آکسفورد»
مسئولان انتشارات دانشگاه «آکسفورد» با اشاره به این نکته که «قاضی حقیقی زبان، مردم سراسر جهان هستند» اعلام کرد که واژه سال ۲۰۲۲ لغتنامه انگلیسی «آکسفورد» را مردم انگلیسی زبان تعیین خواهند کرد. به این ترتیب واژهای که هر ساله از سوی «لغتنامه انگلیسی آکسفورد» به عنوان واژه سال اعلام میشود، در دو هفته آینده بر اساس رأیگیری آنلاین از سوی عموم مردم انتخاب خواهد شد. رأیگیری برای واژه امسال به این ترتیب انجام خواهد شد که مردم باید از سه واژهای که توسط فرهنگنویسان انتشارات دانشگاه آکسفورد معرفی شده است، یک گزینه را انتخاب کنند. هر یک از این سه واژه، به نحوی بیانگر حال و هوا و ویژگیهای سالی هستند که سپری کردیم. به گزارش گاردین، سه واژهای که به عنوان نامزدهای نهایی انتخاب شدهاند، عبارتاند از «goblin mode»، عبارت محاورهای که در موقعیتی استفاده میشود که فرد در آن شرایطی برخلاف عرف و انتظارات جامعه دارد، «#IStandWith»، هشتگی که در فضای مجازی برای اعلام همبستگی استفاده میشود و «metaverse»، واژهای که به محیط واقعیت مجازی اشاره دارد و استفاده از این واژه در سال گذشته با افزایش قابل توجهی همراه بوده است.
کسی حق هتاکی ندارد
حمید نیلی مدیر تماشاخانه ایرانشهر میگــــــــــوید: موافق تعطیلی تئاتر نیست و خبر از چند تقاضای اجرا در ایرانشهر که الان در مرحله دریافت مجوز و تمرین هستند، داد. نیلی در گفتوگو با ایران تئاتر، با اشاره به همزمانی جام جهانی در این روزها گفت: «مسأله اصلی این روزها برگزاری جام جهانی است و گروههای نمایشی میگویند مخاطبان دغدغه تماشای این مسابقات را دارند و شاید توجهی به تئاتر نکنند.» رئیس تماشاخانه ایرانشهر درباره روشن بودن چراغ تئاتر گفت: «من موافق تعطیلی تئاتر نیستم و اساساً در هیچ جای دنیا به دلیل اعتراض به هر مسألهای چراغ تئاتر را خاموش نمیکنند. اتفاقاً اگر مسأله و موردی باشد میتوان در صحنه تئاتر مطرح کرد چون صحنههای تئاتر محلی برای گفت و گو و نقد است.» نیلی درخصوص هجمههایی که علیه گروههایی که اکنون روی صحنه هستند، میشود نیز گفت: «متأسفانه بعضی از افراد این روزها به اخلاق باختهاند، بالاخره یک هنرمند و بزرگی به این جمعبندی رسیده که نمایشاش را روی صحنه ببرد چون تلاش چندماهه گروهاش را دیده است و نمیخواهد انگیزه هنرمندان جوان از دست برود. ما نباید اخلاق را زیر پا بگذاریم و با توهین کردن به او بگوییم چرا اجرا را روی صحنه بردهاید. اگر نقدی هست با احترام منتقل شود، با هتاکی کردن که مشکلی حل نمیشود.» او افزود: «خانم گلاب آدینه اجرایی روی صحنه دارد، بعضیها به چه حقی به ایشان هتاکی میکنند و ناسزا میدهند؟ مگر ما هنرمندان نباید مروج اخلاق و گفتوگو باشیم؟ در این اتفاقات که همه شاهدش هستیم در این حوزه به اخلاق باختیم و برخی از هنرمندان با اینکه ادعای دموکراسی دارند اما از نوعی دیکتاتوری شخصی پیروی میکنند. با این همه امیدوارم پیشکسوتان هنر چراغ تئاتر را روشن نگه دارند تا جوانان هنرمند هم راه آنها را ادامه دهند.»
موزههای پکن دوباره تعطیل شدند
افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در پکن باعث شد موزهها و پارکهای این شهر تعطیل شوند. به گزارش گاردین، درحالی که مقامهای چین در شماری از شهرهای این کشور آزمایش ویروس کرونا را به طور گسترده اجرا کردهاند، روز دوشنبه مقامهای این کشور ۲۸ هزار و ۱۲۸ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کردند. آماری که روز دوشنبه اعلام شد با بیشترین آمار ابتلای روزانه چین در ماه آوریل فاصله چندانی ندارد. مقامهای شهر پکن نیز در روز دوشنبه یکهزار و ۴۳۸ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کردند، این درحالی است که این آمار در روز یکشنبه ۹۶۲ مورد جدید اعلام شده بود. با وجود تغییراتی که مقامهای چین در مقررات کرونایی اعمال کردهاند، این کشور همچنان یکی از سختگیرانهترین مقررات مربوط به همهگیری کرونا را اجرا میکند و مقرراتی که در پکن و سایر شهرهای این کشور به اجرا گذاشته شدهاند، موجب نگرانی سرمایهگذاران درباره وضعیت اقتصادی شده است.
فراخوان «نشان خانواده ایثارگران» منتشر شد
فراخوان ملی طراحی «نشان خانواده ایثارگران» توسط ادارهکل امور فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید و امور ایثارگران منتشر شد. در بخشی از این فراخوان آمده است: آثار ارسالی باید الهامگرفته از فرهنگ ایرانی-اسلامی و معرف ایثار،عظمت و از خودگذشتگی بوده و همچنین از سادگی و جذابیت لازم برخوردار باشد. این آثار میتوانند به صورت نوشتاری، تصویری یا ترکیبی طراحی شوند و در ابعاد کوچک و بزرگ، زیبایی و خوانایی و تناسب ظاهری و مفهومی خود را از دست ندهند. آثار ارسالی باید به صورت رنگی و در قالب (سطح و خط) ارائه شوند. نشانهای ارائه شده براساس قابلیتهای ساخت حجم به مانند نمادهای لیاقت، شجاعت و... که توسط ریاست جمهوری اهدا میگردد، طراحی شوند. شرکتکنندگان در زمان ارسال باید اطلاعات هنری (نشانه شناسی هنری) و فنی (سایز، متریال) اثر را نیز ارسال کنند. تمامی حقوق استفاده از نشانهای برگزیده متعلق به بنیاد شهید و امور ایثارگران خواهد بود و علاوه بر آن از ۲۰ طرح دیگر نیز تقدیر به عمل خواهد آمد. علاقهمندان برای شرکت در مسابقه میتوانند آثار خود را به نشانی isaarneshan@gmail.com ارسال کنند.
رأیگیری از مردم برای واژه سال «آکسفورد»
مسئولان انتشارات دانشگاه «آکسفورد» با اشاره به این نکته که «قاضی حقیقی زبان، مردم سراسر جهان هستند» اعلام کرد که واژه سال ۲۰۲۲ لغتنامه انگلیسی «آکسفورد» را مردم انگلیسی زبان تعیین خواهند کرد. به این ترتیب واژهای که هر ساله از سوی «لغتنامه انگلیسی آکسفورد» به عنوان واژه سال اعلام میشود، در دو هفته آینده بر اساس رأیگیری آنلاین از سوی عموم مردم انتخاب خواهد شد. رأیگیری برای واژه امسال به این ترتیب انجام خواهد شد که مردم باید از سه واژهای که توسط فرهنگنویسان انتشارات دانشگاه آکسفورد معرفی شده است، یک گزینه را انتخاب کنند. هر یک از این سه واژه، به نحوی بیانگر حال و هوا و ویژگیهای سالی هستند که سپری کردیم. به گزارش گاردین، سه واژهای که به عنوان نامزدهای نهایی انتخاب شدهاند، عبارتاند از «goblin mode»، عبارت محاورهای که در موقعیتی استفاده میشود که فرد در آن شرایطی برخلاف عرف و انتظارات جامعه دارد، «#IStandWith»، هشتگی که در فضای مجازی برای اعلام همبستگی استفاده میشود و «metaverse»، واژهای که به محیط واقعیت مجازی اشاره دارد و استفاده از این واژه در سال گذشته با افزایش قابل توجهی همراه بوده است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
چاپ نوزدهم خاطرات مادربزرگ انقلاب
-
اجرای شاهنامه با سازهای اصیل
-
یک صندلی راحت برای تماشا
-
ثبتنام 58 هزار نفر در مرحله دوم
-
اخبار
اخبارایران آنلاین