ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
ریلگذاری فرهنگی کشور باید تغییر کند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته (جمعه 4 آبان) با سفر به استان اردبیل در شهرستان مشگینشهر حضور یافت و با زیارت مزار شهدای این شهرستان به جایگاه معنوی و رفیع آنها ادای احترام کرد.
محمدمهدی اسماعیلی در نشست شورای فرهنگی عمومی شهرستان مشگینشهر تقویت فرهنگ عمومی را یکی از راهبردهای حوزه فرهنگی کشور دانست و اظهار کرد: رهبر عزیز انقلاب اسلامی بر حوزه فرهنگ عمومی به معنای کلان آن تأکید ویژه دارند و از این طریق باید فضیلتهای اخلاقی و انسانی را در جامعه گسترش دهیم.
او ادامه داد: هم اکنون شاهد هجمه سنگین فرهنگی دشمنان هستیم که رهبر معظم انقلاب از آن با عناوین مختلف مانند تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی و جنگ نرم یاد کردهاند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امروز شاهد یک جنگ ترکیبی هستیم که دربردارنده تروریسم رسانهای است. دشمنان دنبال ایجاد شکاف و انشقاق در صفوف ملت ایران هستند و حوزه باورها و اعتقادات ما را نشانه گرفتهاند، برای همین و حتماً برای مصونسازی جامعه در حوزه فرهنگ باید نگاه را تغییر دهیم و ریلگذاری عوض شود.
اسماعیلی با بیان اینکه بتدریج حکمرانی فرهنگی در کشور تضعیف شده است، گفت: حاکمیت نظام اسلامی در حوزه فرهنگ کاملاً به حاشیه رفته و ما قدرت مدیریت این بخش را از دست دادهایم و بخشی از اتفاقات و مسائلی که بروز میکند در همین مسأله ریشه دارد و اگر بخواهیم این مسأله را حل کنیم باید بخش فرهنگ را تقویت کنیم.
او افزود: به همین دلیل در بودجه ۱۴۰۲ و احکام برنامه هفتم که مسئولیت بخشهای رسانه و فرهنگ و فضای مجازی آن بر عهده وزارت فرهنگ است این موضوع مدنظر قرار دارد. در همین راستا پیشنویس احکام برنامه را همین هفته آماده کرده و به دولت ارائه خواهیم داد و ان شاءالله تلاش میکنیم در این ریلگذاری فرهنگ و هنر را از یک حوزه حاشیهای و پیرامونی به یک حوزه مرکزی و اهتمام اصلی نظام و دولت تغییر بدهیم.
بودجه شوراهای فرهنگ عمومی کشور اختصاص یافت
محمدمهدی اسماعیلی همچنین در نشست با اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان مشگینشهر با تشریح رویکردهای دولت سیزدهم در عرصه فرهنگ و رسانه اظهار کرد: چهارشنبه گذشته تخصیص اولیه بودجه شوراهای فرهنگ عمومی از سازمان برنامه و بودجه اخذ شد که در اختیار شوراها قرار خواهد گرفت.
او با بیان اینکه ما این شوراهای فرهنگ عمومی را پارلمان فرهنگی و هنری میدانیم، افزود: حوزه فرهنگ، حوزهای عمومی است و ارزشهای اخلاقی، مساجد، هیأتها و هنرهای آیینی در آن جای میگیرد و نباید این حوزه را به یک بخش تقلیل دهیم.
او افزود: متأسفانه در حوزه فرهنگ و هنر، تمرکزگرایی نادرستی به وجود آمده است، بهعنوان مثال در حوزه فیلم و سریال شاهد هستیم که ۸۵ تا ۹۰ درصد روایتها، روایت زندگی افراد یک قشر خاص است و چیزی که برجسته میشود متعلق به یک اقلیت است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: تصویری که امروز از فرهنگ و هنر کشور دیده میشود فقط ۲ درصد از ظرفیت فرهنگ و هنر است و ما در دولت انقلابی و مردمی میگوییم به جای این ۲ درصد باید بدنه اصلی فرهنگ و هنر کشور دیده شود.
اسماعیلی با اشاره به ظرفیتهای بینظیر استان اردبیل و شهرستان مشگینشهر در حوزه فرهنگ و هنر تصریح کرد: باید زیرساختهای فرهنگ و هنر این منطقه در پایان دولت سیزدهم تکمیل شود و ارائه خدمات به هنرمندان این منطقه به نحو احسن ارتقا یابد تا بتوانند در عرصههای ملی و بینالمللی بدرخشند.محور دوم مورد تأکید دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ و هنر، آموزش هنرمندان است و در این زمینه قرارگاه محرومیتزدایی در جنوب شرق و شمال شرقی کشور راهاندازی شده و باید به اهالی فرهنگ و هنر این مناطق، آموزشهای لازم را ارائه کنیم.
محمدمهدی اسماعیلی در نشست شورای فرهنگی عمومی شهرستان مشگینشهر تقویت فرهنگ عمومی را یکی از راهبردهای حوزه فرهنگی کشور دانست و اظهار کرد: رهبر عزیز انقلاب اسلامی بر حوزه فرهنگ عمومی به معنای کلان آن تأکید ویژه دارند و از این طریق باید فضیلتهای اخلاقی و انسانی را در جامعه گسترش دهیم.
او ادامه داد: هم اکنون شاهد هجمه سنگین فرهنگی دشمنان هستیم که رهبر معظم انقلاب از آن با عناوین مختلف مانند تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی و جنگ نرم یاد کردهاند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امروز شاهد یک جنگ ترکیبی هستیم که دربردارنده تروریسم رسانهای است. دشمنان دنبال ایجاد شکاف و انشقاق در صفوف ملت ایران هستند و حوزه باورها و اعتقادات ما را نشانه گرفتهاند، برای همین و حتماً برای مصونسازی جامعه در حوزه فرهنگ باید نگاه را تغییر دهیم و ریلگذاری عوض شود.
اسماعیلی با بیان اینکه بتدریج حکمرانی فرهنگی در کشور تضعیف شده است، گفت: حاکمیت نظام اسلامی در حوزه فرهنگ کاملاً به حاشیه رفته و ما قدرت مدیریت این بخش را از دست دادهایم و بخشی از اتفاقات و مسائلی که بروز میکند در همین مسأله ریشه دارد و اگر بخواهیم این مسأله را حل کنیم باید بخش فرهنگ را تقویت کنیم.
او افزود: به همین دلیل در بودجه ۱۴۰۲ و احکام برنامه هفتم که مسئولیت بخشهای رسانه و فرهنگ و فضای مجازی آن بر عهده وزارت فرهنگ است این موضوع مدنظر قرار دارد. در همین راستا پیشنویس احکام برنامه را همین هفته آماده کرده و به دولت ارائه خواهیم داد و ان شاءالله تلاش میکنیم در این ریلگذاری فرهنگ و هنر را از یک حوزه حاشیهای و پیرامونی به یک حوزه مرکزی و اهتمام اصلی نظام و دولت تغییر بدهیم.
بودجه شوراهای فرهنگ عمومی کشور اختصاص یافت
محمدمهدی اسماعیلی همچنین در نشست با اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان مشگینشهر با تشریح رویکردهای دولت سیزدهم در عرصه فرهنگ و رسانه اظهار کرد: چهارشنبه گذشته تخصیص اولیه بودجه شوراهای فرهنگ عمومی از سازمان برنامه و بودجه اخذ شد که در اختیار شوراها قرار خواهد گرفت.
او با بیان اینکه ما این شوراهای فرهنگ عمومی را پارلمان فرهنگی و هنری میدانیم، افزود: حوزه فرهنگ، حوزهای عمومی است و ارزشهای اخلاقی، مساجد، هیأتها و هنرهای آیینی در آن جای میگیرد و نباید این حوزه را به یک بخش تقلیل دهیم.
او افزود: متأسفانه در حوزه فرهنگ و هنر، تمرکزگرایی نادرستی به وجود آمده است، بهعنوان مثال در حوزه فیلم و سریال شاهد هستیم که ۸۵ تا ۹۰ درصد روایتها، روایت زندگی افراد یک قشر خاص است و چیزی که برجسته میشود متعلق به یک اقلیت است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: تصویری که امروز از فرهنگ و هنر کشور دیده میشود فقط ۲ درصد از ظرفیت فرهنگ و هنر است و ما در دولت انقلابی و مردمی میگوییم به جای این ۲ درصد باید بدنه اصلی فرهنگ و هنر کشور دیده شود.
اسماعیلی با اشاره به ظرفیتهای بینظیر استان اردبیل و شهرستان مشگینشهر در حوزه فرهنگ و هنر تصریح کرد: باید زیرساختهای فرهنگ و هنر این منطقه در پایان دولت سیزدهم تکمیل شود و ارائه خدمات به هنرمندان این منطقه به نحو احسن ارتقا یابد تا بتوانند در عرصههای ملی و بینالمللی بدرخشند.محور دوم مورد تأکید دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ و هنر، آموزش هنرمندان است و در این زمینه قرارگاه محرومیتزدایی در جنوب شرق و شمال شرقی کشور راهاندازی شده و باید به اهالی فرهنگ و هنر این مناطق، آموزشهای لازم را ارائه کنیم.
به بهانه نمایشگاه بینالمللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال- ایران 1401
درخشش هنر ایرانی در بین آثار 72 کشور
مریم سادات گوشه / همزمان با آغاز بازیهای جام جهانی فوتبال 2022 قطر، روز یکشنبه نمایشگاه بینالمللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال- ایران ۱۴۰۱ در گالریهای ابوالفضل عالی، خانه عکاسان و خانه حوزه هنری افتتاح شد. نمایشگاهی با 500 اثر برگزیده از سراسر دنیا که توجه مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرد.
علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری درباره اهداف برگزاری این نمایشگاه به «ایران» میگوید: «اوایل تابستان امسال فراخوان این مسابقه بینالمللی را در دوبخش کارتون و کاریکاتور منتشر کردیم. موضوع مسابقه هم از نامش پیداست با عنوان فوتبال و کاریکاتور چهرههای بازیکنان و کادر فنی 32 تیم ملی راه یافته به جام جهانی مطرح کردیم و این فراخوان را در سایت ایران کارتون و سایتهای تخصصی دنیا در اروپا، امریکای لاتین و خاور دور منتشر کردیم.» فروزانفر معتقد است که دو موضوع مهم در این نمایشگاه و مسابقه با هم تلفیق شدهاند تا حال و هوای مردم بهتر شود. او توضیح میدهد: «ظرفیتی که جام جهانی در موضوع نشاط اجتماعی هر چهار سال یک بار در فضای بینالمللی ایفا میکند، بسیار مهم است. اینکه جنگها در این فضا فروکش میکند و نگاه خصمانه در دنیا کمتر میشود، دقیقاً همان فضایی است که با فضای کارتون و کاریکاتور که نگاهی هنرمندانه دارد، به خوبی تلفیق شد و در کنار هم فضایی سحرآمیز و اتفاقی خاص و ویژه رقم زد.»
او درادامه افزود: «موضوعی که انتخاب کردیم یک موضوع بینالمللی است برای همین از 72 کشور دنیا به این نمایشگاه اثر ارسال شد. وقتی جشنوارههای بینالمللی دوسالانه هنرهای تجسمی را با این نمایشگاه ارزیابی کنیم میبینید که در آن دوسالانهها نهایت 40 الی 50 کشور شرکت میکنند و آن جشنوارهها را موفق ارزیابی میکنند. بنابر این اگر از اتفاقات داخل کشور بگذریم این مسابقه با این حجم از آثار ارسالی از کشورهای دنیا یعنی در حدود هزار و ۷۳۶ اثر آن هم از هنرمندان نامدار و سرشناس دنیا بیانگر موفقیت این مسابقه در دنیاست.»
معاون هنری حوزه هنری درباره تعداد آثار نمایشگاه بینالمللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال میگوید: «هزار و ۷۳۶ اثر؛ ۵۰۸ اثر در بخش کاریکاتور و هزار و ۲۲۸ اثر در بخش کارتون از ۵۷۹ هنرمند ۷۲ کشور به دبیرخانه مسابقه بینالمللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال- ایران ۱۴۰۱ ارسال شد که هنرمندان ایرانی نیز در این مسابقه ۶۰۰ اثر خلق کردند و از این میان تعدادی از آثار از سوی داوران به نام داخلی و خارجی برگزیده و در این نمایشگاه ۵۰۰ اثر برگزیده ارائه شده است.»
فروزانفر درباره کیفیت آثار هنرمندان داخلی و خارجی توضیح میدهد: «حجم کیفی کار بسیار عالی بود. جمعاً بالای 500 هنرمند در این رویداد شرکت کردند و کارهای متنوعی ارائه دادند. در بین آثار چهرههای مختلفی از بازیکنان فوتبال را میبینید که به تصویر کشیده شده است. در بعضی آثار نگاه طنز به جام جهانی نشاط خاصی به مخاطب منتقل میکند. برخی آثار با موضوع تقابل هر ساله جام جهانی با جنگ و ناآرامیهایی که در بخشهای مختلف جهان وجود دارد با نگاهی نقادانه این رویداد را به تصویر کشیدند. حتی در بخشی از آثار، موضوع تأثیر مسائل مختلف اجتماعی بر فوتبال در دنیا را دیدیم و در نتیجه تنوع بالایی از آثار در این نمایشگاه به دستمان رسید که مورد توجه داوران قرار گرفت.»
او با اشاره به کیفیت آثار کارتونیستهای ایرانی در این نمایشگاه تصریح میکند: «کیفیت آثار هنرمندان ایرانی به وضوح مشهود است. آثاری که در کنار آثار خارجی میدرخشد و آنقدر ارزشمند رخ نمایی میکند تا جاییکه یک سر و گردن بالاتر از آثار دیگر به چشم میخورد. همین است که کاریکاتور ایران در دنیا خوش درخشیده و همیشه در هر برههای از زمان حرف بسیاری برای گفتن داشته است و درحقیقت با زبان کارتون و کاریکاتور همیشه حرفهایمان را زدهایم.»
امید، صلح و دوستی محور این مسابقه است
سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و دبیر مسابقه بینالمللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال- ایران ۱۴۰۱ درباره حضور ایران در بین 32 کشور شرکت کننده در جام جهانی قطر میگوید: «ما در بین ۳۲ کشور و تیمی که در جام جهانی قطر حضور پیدا کردند تنها کشوری هستیم که پیوست فرهنگی داریم و یک مسابقه را به معنای واقعی در سطح بینالمللی برگزار کردیم.»
مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری ادامه میدهد: «امید و صلح و دوستی از موضوعها و محورهای مورد توجه در این مسابقه است و به هر جهت ایران، این چنین محبوبیتی در دنیا دارد وقتی فراخوانی اطلاعرسانی میکند، ۷۲ کشور در آن حضور پیدا میکنند و یکی از نشانههای خوبی است که ما شاهدش بودیم.»
در این مسابقه به نفر اول هر بخش 2000 دلار به همراه تندیس و لوح تقدیر اهدا خواهد شد و به نفرات دوم و سوم هم به ترتیب 1500 و 1000 دلار جایزه اهدا میشود.
گفتنی است 60 اثر منتخب این مسابقه در غرفه ایران در پاویونی که کشورهای مختلف در جام جهانی قطر شرکت داشتهاند، به نمایش گذاشته شده است.
همچنین قرار است آثار منتخب مسابقه بینالمللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال- ایران ۱۴۰۱، با همکاری شهرداری تهران و سازمان زیباسازی در مکانهایی از جمله معابر، تابلوهای شهری، فضای عمومی شهر، ایستگاههای مترو، پایانهها و فضای تبلیغات شهری به نمایش گذاشته شود. علاقهمندان برای دیدن آثار نمایشگاه بینالمللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال- ایران ۱۴۰۱ میتوانند از ۳۰ آبان تا ۱۴ آذرماه روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت ۹ تا ۱۸ به حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه نرسیده به خیابان حافظ مراجعه کنند.
علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری درباره اهداف برگزاری این نمایشگاه به «ایران» میگوید: «اوایل تابستان امسال فراخوان این مسابقه بینالمللی را در دوبخش کارتون و کاریکاتور منتشر کردیم. موضوع مسابقه هم از نامش پیداست با عنوان فوتبال و کاریکاتور چهرههای بازیکنان و کادر فنی 32 تیم ملی راه یافته به جام جهانی مطرح کردیم و این فراخوان را در سایت ایران کارتون و سایتهای تخصصی دنیا در اروپا، امریکای لاتین و خاور دور منتشر کردیم.» فروزانفر معتقد است که دو موضوع مهم در این نمایشگاه و مسابقه با هم تلفیق شدهاند تا حال و هوای مردم بهتر شود. او توضیح میدهد: «ظرفیتی که جام جهانی در موضوع نشاط اجتماعی هر چهار سال یک بار در فضای بینالمللی ایفا میکند، بسیار مهم است. اینکه جنگها در این فضا فروکش میکند و نگاه خصمانه در دنیا کمتر میشود، دقیقاً همان فضایی است که با فضای کارتون و کاریکاتور که نگاهی هنرمندانه دارد، به خوبی تلفیق شد و در کنار هم فضایی سحرآمیز و اتفاقی خاص و ویژه رقم زد.»
او درادامه افزود: «موضوعی که انتخاب کردیم یک موضوع بینالمللی است برای همین از 72 کشور دنیا به این نمایشگاه اثر ارسال شد. وقتی جشنوارههای بینالمللی دوسالانه هنرهای تجسمی را با این نمایشگاه ارزیابی کنیم میبینید که در آن دوسالانهها نهایت 40 الی 50 کشور شرکت میکنند و آن جشنوارهها را موفق ارزیابی میکنند. بنابر این اگر از اتفاقات داخل کشور بگذریم این مسابقه با این حجم از آثار ارسالی از کشورهای دنیا یعنی در حدود هزار و ۷۳۶ اثر آن هم از هنرمندان نامدار و سرشناس دنیا بیانگر موفقیت این مسابقه در دنیاست.»
معاون هنری حوزه هنری درباره تعداد آثار نمایشگاه بینالمللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال میگوید: «هزار و ۷۳۶ اثر؛ ۵۰۸ اثر در بخش کاریکاتور و هزار و ۲۲۸ اثر در بخش کارتون از ۵۷۹ هنرمند ۷۲ کشور به دبیرخانه مسابقه بینالمللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال- ایران ۱۴۰۱ ارسال شد که هنرمندان ایرانی نیز در این مسابقه ۶۰۰ اثر خلق کردند و از این میان تعدادی از آثار از سوی داوران به نام داخلی و خارجی برگزیده و در این نمایشگاه ۵۰۰ اثر برگزیده ارائه شده است.»
فروزانفر درباره کیفیت آثار هنرمندان داخلی و خارجی توضیح میدهد: «حجم کیفی کار بسیار عالی بود. جمعاً بالای 500 هنرمند در این رویداد شرکت کردند و کارهای متنوعی ارائه دادند. در بین آثار چهرههای مختلفی از بازیکنان فوتبال را میبینید که به تصویر کشیده شده است. در بعضی آثار نگاه طنز به جام جهانی نشاط خاصی به مخاطب منتقل میکند. برخی آثار با موضوع تقابل هر ساله جام جهانی با جنگ و ناآرامیهایی که در بخشهای مختلف جهان وجود دارد با نگاهی نقادانه این رویداد را به تصویر کشیدند. حتی در بخشی از آثار، موضوع تأثیر مسائل مختلف اجتماعی بر فوتبال در دنیا را دیدیم و در نتیجه تنوع بالایی از آثار در این نمایشگاه به دستمان رسید که مورد توجه داوران قرار گرفت.»
او با اشاره به کیفیت آثار کارتونیستهای ایرانی در این نمایشگاه تصریح میکند: «کیفیت آثار هنرمندان ایرانی به وضوح مشهود است. آثاری که در کنار آثار خارجی میدرخشد و آنقدر ارزشمند رخ نمایی میکند تا جاییکه یک سر و گردن بالاتر از آثار دیگر به چشم میخورد. همین است که کاریکاتور ایران در دنیا خوش درخشیده و همیشه در هر برههای از زمان حرف بسیاری برای گفتن داشته است و درحقیقت با زبان کارتون و کاریکاتور همیشه حرفهایمان را زدهایم.»
امید، صلح و دوستی محور این مسابقه است
سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و دبیر مسابقه بینالمللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال- ایران ۱۴۰۱ درباره حضور ایران در بین 32 کشور شرکت کننده در جام جهانی قطر میگوید: «ما در بین ۳۲ کشور و تیمی که در جام جهانی قطر حضور پیدا کردند تنها کشوری هستیم که پیوست فرهنگی داریم و یک مسابقه را به معنای واقعی در سطح بینالمللی برگزار کردیم.»
مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری ادامه میدهد: «امید و صلح و دوستی از موضوعها و محورهای مورد توجه در این مسابقه است و به هر جهت ایران، این چنین محبوبیتی در دنیا دارد وقتی فراخوانی اطلاعرسانی میکند، ۷۲ کشور در آن حضور پیدا میکنند و یکی از نشانههای خوبی است که ما شاهدش بودیم.»
در این مسابقه به نفر اول هر بخش 2000 دلار به همراه تندیس و لوح تقدیر اهدا خواهد شد و به نفرات دوم و سوم هم به ترتیب 1500 و 1000 دلار جایزه اهدا میشود.
گفتنی است 60 اثر منتخب این مسابقه در غرفه ایران در پاویونی که کشورهای مختلف در جام جهانی قطر شرکت داشتهاند، به نمایش گذاشته شده است.
همچنین قرار است آثار منتخب مسابقه بینالمللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال- ایران ۱۴۰۱، با همکاری شهرداری تهران و سازمان زیباسازی در مکانهایی از جمله معابر، تابلوهای شهری، فضای عمومی شهر، ایستگاههای مترو، پایانهها و فضای تبلیغات شهری به نمایش گذاشته شود. علاقهمندان برای دیدن آثار نمایشگاه بینالمللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال- ایران ۱۴۰۱ میتوانند از ۳۰ آبان تا ۱۴ آذرماه روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت ۹ تا ۱۸ به حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه نرسیده به خیابان حافظ مراجعه کنند.
درباره نسخه جدید «کوچه دانتون» فیلمی که از یک سریال موفق تلویزیونی اقتباس شده است
افشای ماجراهای پایانناپذیر اشرافی
وصال روحانی/ درام «کوچه دانتون: یک عصر جدید» نوعی تاریخنگاری خیالی و ادامهای بر فیلم «کوچه دانتون» محصول سال 2019 است. هر دو فیلم البته از سریال تلویزیونی معروف و موفقی مشتق شدهاند که در دهه اخیر از شبکههای مختلف اروپایی و امریکایی و همچنین در آسیا و اقیانوسیه پخش شده، ریتینگ (درجه ارزشگذاری) بالایی داشته و در واقع محبوبیت آن دلیل اصلی تدوین و ارائه دو نسخه سینمایی از روی این سریال بوده است. فیلمنامه نسخه جدید «کوچه دانتون» را جولیان فلوز نوشته که فیلم نخست و سریال مربوطه نیز کار او بوده است با این تفاوت که فیلم نخست را مایکل انگلر ساخته و نسخه جدید را سایمون کورتیس کارگردانی کرده است. نسخه تازه (کوچه دانتون: یک عصر جدید) که در بریتانیا، بخشی از اروپای غربی و در سینماهای امریکای شمالی مرکزی به نمایش درآمده، همانند فیلم نخست از اکثر سایتها و نهادهای سینمایی نمره قبولی گرفته است.
سفر به پاریس
ماجراهای «یک عصر جدید» طبعاً همچنان پیرامون خاندانهای اشرافی و قدیمی گرانتام و باگشا و وابستگان آنها و اتفاقات کوچک و بزرگ زندگی و روابط اجتماعیشان است. در سال 1928 تام برنسون که داماد طلاق گرفته اول گرانتام است، با لوسی اسمیت که دختر لیدی باگشا و تنها وارث داراییهای این خاندان است، ازدواج میکند و اندک مدتی بعد ویولت کرالی که او را کنتس خاندان گرانتام مینامند، افشا میکند که مارکز دومونت میرایل که بهتازگی مرده است، سالها پیش یک ویلا را به او هدیه داده و او نیز این ماجرا را تا امروز پنهان نگهداشته بود. ویولت این ویلا را به نوه خود سیبی هدیه میدهد تا او از این پس زندگی آرامتر و مرفهتری داشته باشد. سپس نوبت به فرد تازهای که به جای مارکز دومونت میرایل حائز این سمت شده میرسد تا خاندان ویولت کرالی را به فرانسه دعوت و مدتی از آنها پذیرایی کند.
نسخههای دیگری در راه است
در جریان همین رفت و آمدها چند راز دیگر خانوادگی کرالیها و مسائل مونت میرایل افشا میشود تا روابط پیچیده اینگونه خاندانها که خمیرمایه «کوچه دانتون» و آثاری از این دست است، استمرار یابد؛ همان چیزی که در ذات و سرشت این داستانهای اشرافی و روابط درباری و امثال آن هست و جولیان فلوز و همتاهای او مهارت ویژهای در پردازش و عرضه مکرر نسخههای مختلف آن دارند.
از کوچه دانتون تا گاسفورد پارک
گاهی بهنظر میرسد این سریال و نمونههای دیگر آن چیز تازهای برای گفتن ندارند و در هر نسخه جدید سینمایی فقط نان افشاگریها و روشن شدن رازهایی را میخورند که شاید برای جامعه غربی و بویژه اشرافیهای بریتانیا جالب باشد و سردرآوردن از آن جذابیتهایی داشته باشد اما واقعیت امر این است که برای طیف وسیعی از بینندگان در سطح جهان و بویژه برای جوامع شرقی فاقد کشش هستند و پس از دیده شدن چند اپیزود اشتیاق آن فروکش میکند. سریال کوچه دانتون به شش فصل بسط یافت و فیلم سینمایی اول هم جمعبندی از کل ماجراهای آن به همراه توضیحاتی تازه درباره افشاگریها بود. کار جولیان فلوز برای نسخه جدید سینمایی این سری آثار، پیدا کردن موضوعات و مواردی بوده است که از قسمتهای قبلی رها شده و بدون فرجام مانده باشند و توضیحاتی جدید و اضافی را بطلبند و با اینکه او این مضامین را یافته و نکات جدیدی را توضیح و ارائه داده است. ولی نباید گمان برد که او در این کار همانقدر موفق بوده که بیش از دو دهه پیش در تدوین فیلمنامه «گاسفورد پارک» موفق بود. «گاسفورد پارک» که از کارگردانی رابرت آلتمن فقید بهره میبرد، اسکار برترین فیلمنامه را نصیب فلوز کرد و او را به استاد درجه یک توصیف روابط درباری مبدل ساخت. نسخه جدید «کوچه دانتون» این عنوان را از فلوز نمیگیرد اما بهوضوح ثابت میکند که او برای استمرار این روند و تکرار همان دستاوردها با انواع دشواریها روبهرو است و کارش با گذشت زمان سنگینتر میشود.
سفر به پاریس
ماجراهای «یک عصر جدید» طبعاً همچنان پیرامون خاندانهای اشرافی و قدیمی گرانتام و باگشا و وابستگان آنها و اتفاقات کوچک و بزرگ زندگی و روابط اجتماعیشان است. در سال 1928 تام برنسون که داماد طلاق گرفته اول گرانتام است، با لوسی اسمیت که دختر لیدی باگشا و تنها وارث داراییهای این خاندان است، ازدواج میکند و اندک مدتی بعد ویولت کرالی که او را کنتس خاندان گرانتام مینامند، افشا میکند که مارکز دومونت میرایل که بهتازگی مرده است، سالها پیش یک ویلا را به او هدیه داده و او نیز این ماجرا را تا امروز پنهان نگهداشته بود. ویولت این ویلا را به نوه خود سیبی هدیه میدهد تا او از این پس زندگی آرامتر و مرفهتری داشته باشد. سپس نوبت به فرد تازهای که به جای مارکز دومونت میرایل حائز این سمت شده میرسد تا خاندان ویولت کرالی را به فرانسه دعوت و مدتی از آنها پذیرایی کند.
نسخههای دیگری در راه است
در جریان همین رفت و آمدها چند راز دیگر خانوادگی کرالیها و مسائل مونت میرایل افشا میشود تا روابط پیچیده اینگونه خاندانها که خمیرمایه «کوچه دانتون» و آثاری از این دست است، استمرار یابد؛ همان چیزی که در ذات و سرشت این داستانهای اشرافی و روابط درباری و امثال آن هست و جولیان فلوز و همتاهای او مهارت ویژهای در پردازش و عرضه مکرر نسخههای مختلف آن دارند.
از کوچه دانتون تا گاسفورد پارک
گاهی بهنظر میرسد این سریال و نمونههای دیگر آن چیز تازهای برای گفتن ندارند و در هر نسخه جدید سینمایی فقط نان افشاگریها و روشن شدن رازهایی را میخورند که شاید برای جامعه غربی و بویژه اشرافیهای بریتانیا جالب باشد و سردرآوردن از آن جذابیتهایی داشته باشد اما واقعیت امر این است که برای طیف وسیعی از بینندگان در سطح جهان و بویژه برای جوامع شرقی فاقد کشش هستند و پس از دیده شدن چند اپیزود اشتیاق آن فروکش میکند. سریال کوچه دانتون به شش فصل بسط یافت و فیلم سینمایی اول هم جمعبندی از کل ماجراهای آن به همراه توضیحاتی تازه درباره افشاگریها بود. کار جولیان فلوز برای نسخه جدید سینمایی این سری آثار، پیدا کردن موضوعات و مواردی بوده است که از قسمتهای قبلی رها شده و بدون فرجام مانده باشند و توضیحاتی جدید و اضافی را بطلبند و با اینکه او این مضامین را یافته و نکات جدیدی را توضیح و ارائه داده است. ولی نباید گمان برد که او در این کار همانقدر موفق بوده که بیش از دو دهه پیش در تدوین فیلمنامه «گاسفورد پارک» موفق بود. «گاسفورد پارک» که از کارگردانی رابرت آلتمن فقید بهره میبرد، اسکار برترین فیلمنامه را نصیب فلوز کرد و او را به استاد درجه یک توصیف روابط درباری مبدل ساخت. نسخه جدید «کوچه دانتون» این عنوان را از فلوز نمیگیرد اما بهوضوح ثابت میکند که او برای استمرار این روند و تکرار همان دستاوردها با انواع دشواریها روبهرو است و کارش با گذشت زمان سنگینتر میشود.
رقابت کمدی و انیمیشن در گیشه
فرهنگی/ روزهای پایانی هفته گذشته روزهای پرخبری در حوزه سینما بود. دبیرخانه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر از ثبت تقاضای حضور 75 فیلم در جشنواره خبر داد. مدیرکل دفتر تولید سازمان سینمایی نسبت به انتشار خبر تولید آثار سینمایی به دو وجه بیحجاب و با حجاب واکنش نشان داد و صحت آن را رد کرد. انتشار بیانیهای تازه از جمعی از اعضای صنوف خانه سینما از دیگر اخبار این حوزه بود. فارغ از حرف و حدیثها راجع به تولیدات سینما و ماراتن فیلمها برای رسیدن به جشنواره فیلم فجر، رقابت اصلی در گیشه سینما بین فیلمهای کمدی و انیمیشن است.
75 فیلم متقاضی حضور در جشنواره
فرصت ثبت نام آثار سینمایی در سامانه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر دوشنبه 30 آبانماه به پایان رسید و روابط عمومی جشنواره عصر روز چهارشنبه در خبری اعلام کرد تهیهکنندگان ۷۵ اثر درخواست خود را برای حضور در بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) جشنواره چهل و یکم ثبت کردهاند. تعداد فیلمهای متقاضی این دوره در مقایسه با دوره چهلم کاهش محسوسی داشته است. در دوره چهلم 94 فیلم متقاضی شرکت در جشنواره بود. طبق اطلاعات ارائه شده در این خبر تطابق آثار ثبت نامی با آییننامه توسط دبیرخانه جشنواره آغاز شده و فیلمهای حائزشرایط حضور پس از ارسال نسخه کامل توسط هیأت انتخاب بازبینی خواهد شد. بازبینی فیلمهای متقاضی حضور در جشنواره از ۱۵ آذرماه آغاز میشود و هیأت انتخاب تا ۱۵ دی ماه اسامی فیلمهای منتخب را برای حضور در بخش مسابقه اعلام خواهد کرد.
تکذیب یک خبر
برخی تولیدات سینما و شبکه خانگی با احتمال تغییر قوانین پوشش در سینما در حال فیلمبرداری هر پلان با دو پوشش متفاوت بازیگران زن هستند. اعلام کننده این خبر محمدرضا شفیعی تهیهکننده سینما و تلویزیون بود. او با اعلام این خبر که برخی فیلمها با دو برداشت باحجاب و بیحجاب در حال فیلمبرداریاند، نوشت: «جنگ ترکیبی دشمن با ایجاد محاسبات غلط برای برخی سینماگران، با بصیرت آنها چه کرده است؟» خبری که البته با واکنش زودهنگام سازمان سینمایی همراه بود. مدیرکل دفتر تولید سازمان سینمایی با رد صحت این خبر، تهدید کرد چنین فیلمی در هر مرحلهای باشد، متوقف خواهد شد. بهمن حبشی در این باره گفته: «چنین خبری صحت ندارد و هیچ یک از فیلمهای سینمایی در حال تولید دست به چنین اقدام قانونشکنانهای نزدهاند. بدیهی است در صورت صحت چنین خبری، فیلم مورد نظر در هر مرحلهای از ساخت و تولید، متوقف و تبعات جبرانناپذیری را برای سازندگان اثر در پی خواهد داشت.»
بیانیه علیه بیانیه
در پی حوادث هفتههای اخیر و در واکنش به بیانیهای که به اسم خانه سینما چندی پیش منتشر شد، روز پنجشنبه سوم آذرماه جمعی از اعضای صنوف خانه سینما بیانیهای منتشر کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است که خانه سینما متعلق به تک تک اعضا است و بدیهی است هیأت مدیره و نمایندگان صنوف هم برای همان کاری که در اساسنامه آمده وکالت دارند نه برای بیانیه دادن و کار سیاسی کردن.
رقابت کمدی و انیمیشن در گیشه
اگر چه آمار مخاطبان سینما تحت تأثیر ناآرامیهای اخیر کاهش یافته اما در میان فیلمهای در حال اکران، رقابت اصلی بین فیلمهای کمدی و انیمیشن است. «لوپتو» ساخته عباس عسکری روز گذشته نیز صدرنشین فروش روزانه بود و «بخارست» به کارگردانی مسعود اطیابی و «پسر دلفینی» محمد خیراندیش در رده دوم و سوم این جدول قرار داشت. در مجموع اما تا ظهر روز جمعه، چهارم آذرماه «بخارست» با فروش یک میلیارد و 700 میلیون تومان در صدر فروش هفتگی قرار گرفت و انیمشین «لوپتو» در همین بازه زمانی یک میلیارد و 500 میلیون تومان فروش داشت.
75 فیلم متقاضی حضور در جشنواره
فرصت ثبت نام آثار سینمایی در سامانه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر دوشنبه 30 آبانماه به پایان رسید و روابط عمومی جشنواره عصر روز چهارشنبه در خبری اعلام کرد تهیهکنندگان ۷۵ اثر درخواست خود را برای حضور در بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) جشنواره چهل و یکم ثبت کردهاند. تعداد فیلمهای متقاضی این دوره در مقایسه با دوره چهلم کاهش محسوسی داشته است. در دوره چهلم 94 فیلم متقاضی شرکت در جشنواره بود. طبق اطلاعات ارائه شده در این خبر تطابق آثار ثبت نامی با آییننامه توسط دبیرخانه جشنواره آغاز شده و فیلمهای حائزشرایط حضور پس از ارسال نسخه کامل توسط هیأت انتخاب بازبینی خواهد شد. بازبینی فیلمهای متقاضی حضور در جشنواره از ۱۵ آذرماه آغاز میشود و هیأت انتخاب تا ۱۵ دی ماه اسامی فیلمهای منتخب را برای حضور در بخش مسابقه اعلام خواهد کرد.
تکذیب یک خبر
برخی تولیدات سینما و شبکه خانگی با احتمال تغییر قوانین پوشش در سینما در حال فیلمبرداری هر پلان با دو پوشش متفاوت بازیگران زن هستند. اعلام کننده این خبر محمدرضا شفیعی تهیهکننده سینما و تلویزیون بود. او با اعلام این خبر که برخی فیلمها با دو برداشت باحجاب و بیحجاب در حال فیلمبرداریاند، نوشت: «جنگ ترکیبی دشمن با ایجاد محاسبات غلط برای برخی سینماگران، با بصیرت آنها چه کرده است؟» خبری که البته با واکنش زودهنگام سازمان سینمایی همراه بود. مدیرکل دفتر تولید سازمان سینمایی با رد صحت این خبر، تهدید کرد چنین فیلمی در هر مرحلهای باشد، متوقف خواهد شد. بهمن حبشی در این باره گفته: «چنین خبری صحت ندارد و هیچ یک از فیلمهای سینمایی در حال تولید دست به چنین اقدام قانونشکنانهای نزدهاند. بدیهی است در صورت صحت چنین خبری، فیلم مورد نظر در هر مرحلهای از ساخت و تولید، متوقف و تبعات جبرانناپذیری را برای سازندگان اثر در پی خواهد داشت.»
بیانیه علیه بیانیه
در پی حوادث هفتههای اخیر و در واکنش به بیانیهای که به اسم خانه سینما چندی پیش منتشر شد، روز پنجشنبه سوم آذرماه جمعی از اعضای صنوف خانه سینما بیانیهای منتشر کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است که خانه سینما متعلق به تک تک اعضا است و بدیهی است هیأت مدیره و نمایندگان صنوف هم برای همان کاری که در اساسنامه آمده وکالت دارند نه برای بیانیه دادن و کار سیاسی کردن.
رقابت کمدی و انیمیشن در گیشه
اگر چه آمار مخاطبان سینما تحت تأثیر ناآرامیهای اخیر کاهش یافته اما در میان فیلمهای در حال اکران، رقابت اصلی بین فیلمهای کمدی و انیمیشن است. «لوپتو» ساخته عباس عسکری روز گذشته نیز صدرنشین فروش روزانه بود و «بخارست» به کارگردانی مسعود اطیابی و «پسر دلفینی» محمد خیراندیش در رده دوم و سوم این جدول قرار داشت. در مجموع اما تا ظهر روز جمعه، چهارم آذرماه «بخارست» با فروش یک میلیارد و 700 میلیون تومان در صدر فروش هفتگی قرار گرفت و انیمشین «لوپتو» در همین بازه زمانی یک میلیارد و 500 میلیون تومان فروش داشت.
اخبار
برگزاری گرامیداشت سیدرضا مؤید
مراسم بزرگداشت سیدرضا مؤید، شاعر آیینی برگزار میشود. این مراسم امروز شنبه (پنجم، آذرماه) از ساعت ۱۵ در فرهنگسرای اندیشه برپاست.
در این مراسم محمدعلی مجاهدی، منصور ارضی، علی انسانی، رضا قانع، محسن طاهری، سعید حدادیان و جواد حیدری و خانواد مؤید و دیگر شاعران و ذاکران اهل بیت علیهمالسلام شرکت دارند.سید رضا مؤید، شاعر آیینی، سال ۱۳۲۱ در مشهد متولد شد و ۱۵ مهر ماه، از دنیا رفت. او تحصیلات مقدماتی را در مکتبخانه پشت سر گذاشت و پس از آن به شغل آزاد روی آورد. مؤید سرودن را از ۱۲ سالگی آغاز کرد؛ علاقهاش به شعر پای او را به کتابخانه آستان قدس رضوی گشود و باعث شد ساعتها در جوار حرم مطهر رضوی به مطالعه دیوان اشعار گذشتگان بپردازد. سید رضا مؤید از بزرگان شعر آیینی به شمار میآید و هیچ مناسبتی در تقویم تشیع نیست که برای آن شعری نسروده باشد؛ «گلهای اشک»، «جلوههای رسالت»، «نغمههای ولایت»، «سفینههای نور» و «چکامه عشق» بخشی از آثار متعدد او که منتشر شده است./ ایسنا
برگزاری ششمین مسابقه کتابخوانی «هشت بهشت»
ششمین مسابقه از سومین دوره کتابخوانی «هشت بهشت» با محوریت کتاب «امواج ارادهها» نوشته راضیه عزیزی توسط سازمان جهاد دانشگاهی تهران برگزار میشود.
این کتاب خاطراتی از توان و اراده ایرانی به سمت خودکفایی و پیشرفت است. بهعبارتی تاریخ شفاهی پیشرفت انقلاب اسلامی یا «ایران پیشرفته» است که انتشارات راه یار این کتاب را که مجموعهای از تاریخ معاصر ایران، خاطرات، مجموعه ایران پیشرفته، مجموعه تاریخ شفاهی پیشرفت انقلاب اسلامی است در ۲۸۰ صفحه چاپ و منتشر کرده است. امواجِ ارادهها، دستچینی از خاطرات است که گوشهای از دستاوردها و پیشرفتهای درخشان انقلاب اسلامی را کالبدشکافی میکند و میخواهد به ما بگوید از چه راهی آمدهایم و کجا ایستادهایم؟ و به کدام سو باید برویم؟ همه خاطرات مستندی که پیشرفتها و دستاوردها را اثبات میکردند، لابهلای خبرها و تحلیلهای روزمره و کلیشهای گم شده بودند و پیدا کردن و بیرونکشیدن آنها کار سخت و البته مهمی بهنظر میرسید. مسابقه آنلاین این کتاب روز جمعه ۲۵ آذرماه از ساعت ۹ تا ۲۴ برگزار میشود ،همچنین به دانشجویان برگزیده این دوره از مسابقات جوایز ۵ میلیون ریالی و بن تخفیف کتاب (با شرایط ویژه) اهدا میشود./مهر
رها کردن برنامه زنده از سوی کارشناس فوتبال!
کارشناس دانمارکی مسابقات جام جهانی برای تلویزیون انگلیسی آی تی وی، پس از اطلاع از مرگ مادرش در جریان تصادف با یک کامیون، مجبور شد به طور غیرمنتظرهای این برنامه را ترک کند. نادیا ندیم، ۳۴ ساله، در افغانستان به دنیا آمده، اما ملیت دانمارکی دارد و برای تیم ملی زنان دانمارک بازی میکند. وقتی خبر تصادف و جان باختن مادرش به ندیم رسید، در اواسط پخش بازی دانمارک و تونس، مجبور به ترک استودیو شد. این کارشناس فوتبال سپس در پُستی در صفحه شخصیاش نوشت: «کلمات نمیتوانند احساس من را توصیف کنند. من مهمترین فرد زندگیام را از دست دادهام و این اتفاق به طور ناگهانی و غیرمنتظره رخ داد. او تنها ۵۷ سال داشت. او رزمندهای بود که برای هر وجب از زندگی خود جنگیده بود.»/ ایسنا
بازدید هیأت دیپلماتیک سفارت فیلیپین
از موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
هیأت دیپلماتیک سفارت فیلیپین از موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بازدید کردند.
شامگاه چهارشنبه «هانا وی.گو» رئیس بخش کنسولی و سیاسی و «لی گانو»، معاون کنسولی سفارت فیلیپین در ایران از بخشهای مختلف موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بازدید کردند و در پایان بازدید با مدیر روابط عمومی و امور بینالملل موزه پیرامون همکاریهای فرهنگی دوجانبه به بحث و گفتوگو پرداختند. «هانا وی.گو» با تأکید بر اینکه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در انتقال پیام خود موفق عمل کرده است، این مجموعه را موزهای خوش ساخت و تأثیرگذار توصیف و عنوان کرد که پیوستگی موضوعی و مفهومی تالارهای مختلف موزه با یکدیگر بر این تأثیرگذاری افزوده است. «لی.گانو» نیز با اشاره به لزوم حفظ و انتقال ارزشها و خاطرات دوران دفاع مقدس به نسلهای جوانتر که جنگ را تجربه نکردهاند اظهار داشت که موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در راستای تحقق این هدف کاملاً موفق عمل کرده است./تسنیم
تماشایی شدن «به عشق ایران»
دفتر سرود معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کلیپ تصویری «به عشق ایران» را همزمان با حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی ۲۰۲۲ منتشر کرد.
این کلیپ تصویری تولید دفتر سرود معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و دومین کار تصویری است که همزمان با دومین بازی تیم ملی فوتبال ایران ساخته و پخش شد. پیش از این نیز قطعه «تا پای جان برای ایران» از تولیدات انجمن موسیقی ایران بهعنوان هدیهای به تیم ملی ایران و فدراسیون فوتبال به آهنگسازی علیرضا دریایی، ترانهسرایی احسان افشاری و خوانندگی محمد معتمدی در اولین روز بازی تیم ملی ایران منتشر شد. دفتر سرود معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تازگی و با هدف ساماندهی، توانمندسازی، استعدادیابی، هویتبخشی و حمایت از گروهها در عرصه سرود کل کشور راهاندازی شده است./ایرنا
مراسم بزرگداشت سیدرضا مؤید، شاعر آیینی برگزار میشود. این مراسم امروز شنبه (پنجم، آذرماه) از ساعت ۱۵ در فرهنگسرای اندیشه برپاست.
در این مراسم محمدعلی مجاهدی، منصور ارضی، علی انسانی، رضا قانع، محسن طاهری، سعید حدادیان و جواد حیدری و خانواد مؤید و دیگر شاعران و ذاکران اهل بیت علیهمالسلام شرکت دارند.سید رضا مؤید، شاعر آیینی، سال ۱۳۲۱ در مشهد متولد شد و ۱۵ مهر ماه، از دنیا رفت. او تحصیلات مقدماتی را در مکتبخانه پشت سر گذاشت و پس از آن به شغل آزاد روی آورد. مؤید سرودن را از ۱۲ سالگی آغاز کرد؛ علاقهاش به شعر پای او را به کتابخانه آستان قدس رضوی گشود و باعث شد ساعتها در جوار حرم مطهر رضوی به مطالعه دیوان اشعار گذشتگان بپردازد. سید رضا مؤید از بزرگان شعر آیینی به شمار میآید و هیچ مناسبتی در تقویم تشیع نیست که برای آن شعری نسروده باشد؛ «گلهای اشک»، «جلوههای رسالت»، «نغمههای ولایت»، «سفینههای نور» و «چکامه عشق» بخشی از آثار متعدد او که منتشر شده است./ ایسنا
برگزاری ششمین مسابقه کتابخوانی «هشت بهشت»
ششمین مسابقه از سومین دوره کتابخوانی «هشت بهشت» با محوریت کتاب «امواج ارادهها» نوشته راضیه عزیزی توسط سازمان جهاد دانشگاهی تهران برگزار میشود.
این کتاب خاطراتی از توان و اراده ایرانی به سمت خودکفایی و پیشرفت است. بهعبارتی تاریخ شفاهی پیشرفت انقلاب اسلامی یا «ایران پیشرفته» است که انتشارات راه یار این کتاب را که مجموعهای از تاریخ معاصر ایران، خاطرات، مجموعه ایران پیشرفته، مجموعه تاریخ شفاهی پیشرفت انقلاب اسلامی است در ۲۸۰ صفحه چاپ و منتشر کرده است. امواجِ ارادهها، دستچینی از خاطرات است که گوشهای از دستاوردها و پیشرفتهای درخشان انقلاب اسلامی را کالبدشکافی میکند و میخواهد به ما بگوید از چه راهی آمدهایم و کجا ایستادهایم؟ و به کدام سو باید برویم؟ همه خاطرات مستندی که پیشرفتها و دستاوردها را اثبات میکردند، لابهلای خبرها و تحلیلهای روزمره و کلیشهای گم شده بودند و پیدا کردن و بیرونکشیدن آنها کار سخت و البته مهمی بهنظر میرسید. مسابقه آنلاین این کتاب روز جمعه ۲۵ آذرماه از ساعت ۹ تا ۲۴ برگزار میشود ،همچنین به دانشجویان برگزیده این دوره از مسابقات جوایز ۵ میلیون ریالی و بن تخفیف کتاب (با شرایط ویژه) اهدا میشود./مهر
رها کردن برنامه زنده از سوی کارشناس فوتبال!
کارشناس دانمارکی مسابقات جام جهانی برای تلویزیون انگلیسی آی تی وی، پس از اطلاع از مرگ مادرش در جریان تصادف با یک کامیون، مجبور شد به طور غیرمنتظرهای این برنامه را ترک کند. نادیا ندیم، ۳۴ ساله، در افغانستان به دنیا آمده، اما ملیت دانمارکی دارد و برای تیم ملی زنان دانمارک بازی میکند. وقتی خبر تصادف و جان باختن مادرش به ندیم رسید، در اواسط پخش بازی دانمارک و تونس، مجبور به ترک استودیو شد. این کارشناس فوتبال سپس در پُستی در صفحه شخصیاش نوشت: «کلمات نمیتوانند احساس من را توصیف کنند. من مهمترین فرد زندگیام را از دست دادهام و این اتفاق به طور ناگهانی و غیرمنتظره رخ داد. او تنها ۵۷ سال داشت. او رزمندهای بود که برای هر وجب از زندگی خود جنگیده بود.»/ ایسنا
بازدید هیأت دیپلماتیک سفارت فیلیپین
از موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
هیأت دیپلماتیک سفارت فیلیپین از موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بازدید کردند.
شامگاه چهارشنبه «هانا وی.گو» رئیس بخش کنسولی و سیاسی و «لی گانو»، معاون کنسولی سفارت فیلیپین در ایران از بخشهای مختلف موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بازدید کردند و در پایان بازدید با مدیر روابط عمومی و امور بینالملل موزه پیرامون همکاریهای فرهنگی دوجانبه به بحث و گفتوگو پرداختند. «هانا وی.گو» با تأکید بر اینکه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در انتقال پیام خود موفق عمل کرده است، این مجموعه را موزهای خوش ساخت و تأثیرگذار توصیف و عنوان کرد که پیوستگی موضوعی و مفهومی تالارهای مختلف موزه با یکدیگر بر این تأثیرگذاری افزوده است. «لی.گانو» نیز با اشاره به لزوم حفظ و انتقال ارزشها و خاطرات دوران دفاع مقدس به نسلهای جوانتر که جنگ را تجربه نکردهاند اظهار داشت که موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در راستای تحقق این هدف کاملاً موفق عمل کرده است./تسنیم
تماشایی شدن «به عشق ایران»
دفتر سرود معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کلیپ تصویری «به عشق ایران» را همزمان با حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی ۲۰۲۲ منتشر کرد.
این کلیپ تصویری تولید دفتر سرود معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و دومین کار تصویری است که همزمان با دومین بازی تیم ملی فوتبال ایران ساخته و پخش شد. پیش از این نیز قطعه «تا پای جان برای ایران» از تولیدات انجمن موسیقی ایران بهعنوان هدیهای به تیم ملی ایران و فدراسیون فوتبال به آهنگسازی علیرضا دریایی، ترانهسرایی احسان افشاری و خوانندگی محمد معتمدی در اولین روز بازی تیم ملی ایران منتشر شد. دفتر سرود معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تازگی و با هدف ساماندهی، توانمندسازی، استعدادیابی، هویتبخشی و حمایت از گروهها در عرصه سرود کل کشور راهاندازی شده است./ایرنا
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
ریلگذاری فرهنگی کشور باید تغییر کند
-
درخشش هنر ایرانی در بین آثار 72 کشور
-
افشای ماجراهای پایانناپذیر اشرافی
-
رقابت کمدی و انیمیشن در گیشه
-
اخبار
اخبارایران آنلاین