اشاراتی به آداب شعر و موسیقی
ندا سیجانی
خبرنگار
شعر و موسیقی هیچ گاه بیارتباط با یکدیگرنبوده است. درواقع همانطور که شعر و ترانه خوب در بهتر شنیده شدن کار یک استاد آواز اثرگذار است، ارتباط خواننده و درک او ازمفاهیم شعری و نیز تلفیق آن با موسیقی نیز بیتأثیر نبوده و در ارائه بهتر ادبیات موسیقی بسیار مهم است. در هشتاد و چهارمین فصلنامه موسیقی «ماهور» به این مهم اشاره شده و نحوه آموزش خوانندگان در مواجهه با شعر مطرح شده است. این شماره از فصلنامه با مقالهای آغاز میشود درباره منظومه قرقیزی ماناس، نوشته کارل رایخل، که به انتقال این حماسه به نسلهای جوان قرقیزی و نقش مهم آن در ایجاد هویت فرهنگی قرقیزها میپردازد. مؤلف، پس از نگاهی تاریخی به این حماسه و مقایسه آن با حماسههای زنده دیگر، نحوه آموزش خوانندگان آن و برخی جنبههای شعری این منظومه را مورد توجه قرار میدهد. مقاله بعدی تأملات متأخر ساسان فاطمی است بر طبقهبندی موسیقیها به کلاسیک، مردمی و مردمپسند. در این شماره همچنین دو گفتوگو یکی از جمشید شمیرانی، استاد تمبک که از سالها پیش در فرانسه اقامت دارد ودیگری با ژان دورینگ، محقق شناختهشده فرانسوی قرار دارد که درباره موسیقیهای ایران و آسیای میانه تحقیقات وسیعی انجام داده است.
ماهور
ترتیب انتشار: فصلنامه (شماره 84)
صاحب امتیاز: مؤسسه فرهنگی و هنری ماهور
سردبیر: ساسان فاطمی
یگانه خدامی
خبرنگار
بررسی و مرور آنچه در قرن 21 در جهان و جوامع جهانی گذشته یکی از مهمترین و جذابترین مسائل جوامع دانشگاهی جهان است. کتاب «انقلاب در قرن بیست و یکم» تلاش میکند انقلابها و تحرکات اجتماعی این قرن را بررسی کند. سرمایه داری، اتحاد جماهیر شوروی، انقلاب، طبقه و حزب مسائلی است که در این کتاب به آنها بخوبی و کامل پرداخته شده. «انقلاب را چه میسازد؟»، «پارلمانتاریسم و انقلاب»، «دموکراسی انقلابی»، «سرمایهداری و خشونت»، «طبیعت بشری و بدیلی برای سرمایه داری» و «برنامهریزی برای برآوردن نیازهای انسانی» عناوین تعدادی از فصلهای این کتاب است. اینکه کریس هارمن به این مباحث پرداخته هم یکی دیگر از نکته هاییاست که میتواند خیال شما را از کامل و مطمئن بودن آنچه میخوانید راحت کند. نویسندهای که پیش از این کتابهایی چون «تاریخ مردمی جهان»، «انقلاب از دست رفته» و «سرمایهداری زامبی» به قلم او منتشر شده بود و آنطور که مترجم در پیشگفتار کتاب نوشته «انقلاب در قرن بیست و یکم» عصاره تجربیات و نظرات اوست.
انقلاب در قرن بیست و یکم
نویسنده: کریس هارمن
مترجم: مزدک دانشور
ناشر: ثالث
تاریخ انتشار: 1398 (چاپ سوم)
گیشه سینماهای جهان در تسخیر چه فیلمهایی است
پیشتازی ژوکر ، درخشش واکین فینیکس
وصال روحانی
خبرنگار
در روزهای گذشته حتی اکران فیلمهای جدید و پر سر و صدا باعث نشد «ژوکر»، این نگاه پرکنایه تاد فیلیپس به دشمن دیرین و مشهور بتمن، رتبه اول را در جدول پرفروشهای امریکای شمالی از دست بدهد و همچنان یکی از بختهای اصلی کسب جایزه اسکار باقی بماند. این فیلم که با بازی هنرمندانه واکین فینیکس در نقش ژوکر با تحسین بسیار زیادی همراه شده، در سطح جهان برای دومین هفته متوالی پرسودترین فیلم محسوب میشود.
با 55 میلیون دلاری که ژوکر در سه روز پایانی این هفته در سینماهای امریکا، کانادا و مکزیک کسب کرد، این فیلم در فقط 12 روز نمایش در امریکای شمالی 198 میلیون دلار به دست آورده است. همه اینها تأییدی بر این فرضیه است که ژوکر، که چند هفته پیش جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز را برد، برای تبدیلشدن به اولین فیلم کمیکبوکی برنده جایزه اسکار شانس زیادی دارد. شاید تأکید بر این نکته هم الزامی است که ژوکر پیشتر یک فیلم جنایی و روانشناختی است تا یک فیلم ابرقهرمانی مثل آنچه در مجموعه بتمن و فیلمهای مشابهش در ذهن داریم. «ژوکر» هر چه باشد، این هفته گیشهای 124 میلیون دلاری در 79 کشور دیگر جهان هم داشت تا پولسازیاش در اروپا، شرق آسیا، شمال آفریقا و اقیانوسیه به 351 میلیون دلار و با احتساب امریکای شمالی به 545 میلیون دلار برسد. به این ترتیب «ژوکر» تا این لحظه نهمین فیلم پرسود تولید شده در شرکت دیسیکامیکز از بدو عرضه این آثار به حساب میآید و احتمالاً در روزهای آینده رتبه هشتم را نیز از فیلم دیگری از تبار ابرقهرمانها یعنی «لیگ عدالت» که فروش 658 میلیون دلاری داشته خواهد گرفت. ناگفته نماند «ژوکر» این هفته اکران خود را در فرانسه با 3/10 میلیون دلار و در آلمان با 3/9 میلیون دلار شروع کرد.
نسخه جدید انیمیشن «خانواده آدامز» و فیلم «مرد برج جوزا» هم در شروع اکران خود در امریکای شمالی درخشیدند و رتبههای دوم و سوم جدول پرسودهای این منطقه و هالیوود را تصاحب کردند. «خانواده آدامز» با 4007 سالن در امریکا و کانادا توانست 2/30 میلیون دلار پول به دست بیاورد و «مرد برج جوزا» با 3642 سالن به 5/20 میلیون دلار دست یافت. این امیدواری وجود دارد که «خانواده آدامز» در ایام هالووین که از اواخر این هفته آغاز میشود، فروش چشمگیرتری داشته باشد. «مرد برج جوزا» که آنگ لی کارگردانیاش کرده و یک اکشن پرهیجان با بازی ویل اسمیت در نقش اصلی است، علاوه بر امریکای شمالی در 63 کشور دیگر دنیا نیز اکران شده و به فروش مجموعی 1/31 میلیون دلار رسیده است. اما اینها هنوز پاسخگوی هزینه نجومی تولید 138 میلیون دلاری فیلم نشده است. در همین حال کارتون جدید دیگری با عنوان «نفرتانگیز» و فیلم سینمایی ساخته شده بر اساس مجموعه تلویزیونی پرطرفدار «دانتون آبی» که هفته پیش به ترتیب در ردههای دوم و سوم جدول پرفروشها قرار داشتند، این هفته به ردههای چهارم و پنجم تنزل پیدا کردند. ناگفته نماند که «پارازیت» ساخته تحسین شده بونگ جون-هو، فیلمساز مطرح اهل کره جنوبی که اوایل خردادماه امسال نخل طلای کن را برد، سرانجام این هفته در امریکا اکران شد و با اینکه فروشش در سینماهای شهرهای کلیدی نیویورک و لس آنجلس از 376 هزار دلار فراتر نرفت، اما با رسیدن به معدل 125 هزار دلار در هر سالن صاحب بهترین معدل فروش در سالجاری میلادی شد.
محمود زند مقدم، جامعهشناسِ مردممدار و نویسندهی مجموعهی هفتجلدی «حکایت بلوچ» صبح دیروز در بیمارستان بستری و تحت عمل جراحی قرار خواهد گرفت. این پژوهشگر پنجاه سال از عمرش را صرف تحقیق کرده است.
فیلم کوتاه «شهربازی»، به کارگردانی کاوه مظاهری، در بخش مسابقه بیست و سومین دوره جشنواره «شبهای سیاه تالین»، در کشور استونی شرکت خواهد کرد.
برای نخستین بار در جهان، نمایشگاه پرترهها و خودنگارههای «پل گوگن» در گالری ملی لندن برپا میشود.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران گفت هفته فرهنگی روسیه در ایران در ماه آبان برگزار میشود.
نمایش «۶۱هجری، ۹۸شمسی» در سالن مرکز همایشهای تهران اجرا خواهد شد.
در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی «تعزیت خورشید» در بوستان خیام اجرا خواهد شد.
مستند بلند «خاتمه» دومین حضور جهانی خود را در شصت و دومین جشنواره مستند «لایپزیک» تجربه میکند و در این رویداد دو نمایش دارد.
دبیرخانه سیزدهمین دوره جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»، پذیرای جدیدترین آثار ۸۴ مستندساز زن شد.
منوچهر انور در مراسم بزرگداشت خود:
«باد صبا» فیلم زیباییاست که دل و روده ندارد
مراسم نکوداشت هفتاد سال فعالیت فرهنگی و هنری منوچهر انور با حضور این کارگردان، گوینده، نویسنده و ویراستار پیشکسوت یکشنبه ۲۱ مهر در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، اکبر عالمی در سخنانی در این مراسم گفت: بسیاری افراد حنجره خدادادی حیرتآوری دارند، اما رنگ و زنگ و طعم صدای منوچهر انور آنِ حیرتآوری دارد که فرصت بیاعتنایی را از شنونده میگیرد. گاهی اوقات یک دیدار، یک حرف، یک کتاب یا یک سخن میتواند زندگی ما را دگرگون کند و من هر زمان پای صحبتهای انور نشستهام زندگیام تغییر کرده است.» در بخش دیگری از این برنامه محمدرضا اصلانی، فیلمساز پیشکسوت، گفت: «حضور افرادی مانند منوچهر انور، به مثابه یک متن است. انسان یک امر تاریخیست و جامعه بدون تاریخ، جامعه مردگان است. در بخش دیگری از مراسم خسرو سینایی به بیان خاطرهای از سهراب شهید ثالث در ارتباط با منوچهر انور پرداخت و اشاره کرد که شهید ثالث میگفت تا وقتی منوچهر انور هست، من میخواهم به کجا برسم؟»
در بخش پایانی این مراسم منوچهر انور در پاسخ به سؤال یکی از حضار در مورد فیلم مستند تحسینشده «باد صبا» اثر آلبر لاموریس گفت: «الان که آن فیلم را نگاه میکنم، عیبها و ضعفهایی در گفتار خودم میبینم که باید درست شود. لاموریس با اصرار از من خواست که گفتار متن فرانسوی را نیز بخوانم که نپذیرفتم چون توانایی انجام آن را نداشتم.» انور در ادامه سخنان خود هم گفت: «او از من پرسید تلقیات از فیلم «باد صبا» چیست؟ به لاموریس گفتم بسیار فیلم زیباییست اما دل و روده ندارد؛ در واقع باید میگفتم دل و رودهاش کافی نیست. به نظر من «باد صبا» باید به درون خانههای قدیمی چندصد ساله میرفت که آن زمان هنوز وجود داشتند. در این خانهها چیزهای اعلایی پیدا میشد و رازهای درون این خانهها فراوان بود. او با پیشنهاد من موافقت کرد و قرار شد به ابرقو برویم و کار را شروع کنیم. دو روز بعد خبر درگذشت لاموریس را شنیدم. باید بگویم شنیدن خبر مرگ آلبر لاموریس بیش از مرگ مادرم من را شوکه کرد.»