
گزارش «ایران» از آخرین وضعیت بازار خودرو
فروشنده و خریدار، هر دو در «انتظار»
گروه اقتصادی / بازار خودرو مصداق جمله «روز به روز دریغ از دیروز» شده است. خیلی از خریداران خودرو پشیمان هستند از اینکه چرا روز گذشته و روزهای قبل اقدام به خرید خودرو نکردند که اکنون مجبور باشند برای رسیدن به خودروهای حداقلی، میلیونها تومان بیشتر پرداخت کنند.
در بازار خودرو هر روز قیمتها جهش گونه افزایش پیدا میکند و هیچ نظارتی هم بر آن نیست. فعالان بازار هم به شدت گلهمند اوضاع هستند و میگویند که توان مالی شان رو به کاهش است و معلوم نیست در آینده چگونه میخواهند خودرو داخلی خریداری کنند و به دست مردم برسانند.
تنها لازم است دلار هزار تومان گران شود تا قیمت خودروهای داخلی در بازار 5 میلیون تومان بیشتر شود. در این میان نه کسی میگوید چرا و نه کسی پاسخ میدهد که چگونه بازار این گونه از دست در رفته است.
آبان سال گذشته در گرانترین وضعیت یک دستگاه خودروی 206 صندوقدار 70 میلیون تومان بود و اکنون این خودرو به قیمت 200 میلیون تومان رسیده است، یعنی در کمتر از یکسال قیمت این خودرو 185 درصد بیشتر شده است. گفته میشود گرانی خودرو تنها به دو دلیل اتفاق افتاده است؛ یک، کاهش تولید خودرو به خاطر کمبود و حتی نبود قطعه و دو، افزایش نرخ ارز است.
ارز محسوس ارزان شود
فعالان بازار در گفت و گو با خبرنگار روزنامه «ایران» پیشبینی کردند که قیمتها سیر صعودی خود را ادامه میدهد و تا زمانیکه نرخ ارز به صورت محسوس و عینی کاهش پیدا نکند، نمیتوان شاهد کاهش قیمتها بود.
البته هستند نمایشگاهدارانی که امید به کاهش قیمت خودرو دارند. آنها عنوان میکنند که اگر مردم سراغ بازار خودرو نیایند، قیمتها میتواند به سمت ریزش حرکت کند اما به رغم جهش قیمتها، مردم باز هم به بازار خودرو میآیند.
فروش کاهش پیدا کرد
کامیاب، مالک یکی از نمایشگاههای خودرو در مرکز تهران است. او عنوان میکند که خرید و فروش خودرو در بازار به شدت کاهش یافته است و به نظر میرسد که روز به روز از نقدینگی مردم کاسته میشود؛ اگر این روند ادامه پیدا کند نمایشگاهداران به بحران نزدیک میشوند هر چند که اکنون خیلی از نمایشگاهها توان مالی برای خرید خودرو ندارند.
او عنوان کرد: در گذشته یک نمایشگاهدار به طور متوسط 7 الی 8 خودرو موجودی اش بود ولی اکنون تعداد این خودروها به یک الی دو دستگاه رسیده است؛ نمایشگاهدار این هفته خودرویی را 150 میلیون تومان میفروشد و هفته بعد برای پر کردن موجودی خود همان خودرو را باید 185 میلیون تومان بخرد، در چنین شرایطی معلوم است که نمایشگاهدار بودجهاش تقلیل پیدا میکند و دیگر نمیتواند پاسخگوی نیاز مردم باشد.
از گرانی خوشحال نشوید
رضا 15 سال است که خودروهای خارجی میفروشد و اکنون به گفته خودش میتواند، نمایشگاهش را ورشکسته اعلام کند. او میگوید: امیدوارم هیچ فردی از اینکه خودرواش در بازار گرانتر میشود، خوشحال نشود، چرا که باید بداند قدرت خرید رو به کاهش است و این گرانی به نفع هیچ مصرف کنندهای نیست.
فقط دو خودرو میخریم
او میگوید: یکماه پیش خودروی تیگوان را یک میلیارد و 500 میلیون تومان فروختم و اکنون برای آنکه این خودرو را برای نمایشگاه خریداری کنم باید 2 میلیارد و 400 میلیون تومان بپردازم، یا 4 ماه پیش رنو کولیوس که 870 میلیون تومان به مشتری فروختم اکنون یک میلیارد و 300 میلیون تومان شده است.
رضا ادامه داد: سال 96 ما میتوانستیم حداقل 7 ماشین خارجی بخریم اما اکنون با آنکه سرمایه خودمان را چند برابر کردیم تنها امکان خرید دو خودرو برای نمایشگاه وجود دارد، یعنی نسبت به سه سال پیش به اندازه فروش 5 خودرو عقب هستیم.
سالها ضرر کردیم
او افزود: حدود 3 الی 4 سال پیش به خاطر افزایش واردات خودرو، نمایشگاهداران به طور متوسط برای فروش یک خودروی خارجی بین 7 الی 8 میلیون تومان ضرر میکردند و با هزار خواهش خودرو را میفروختند ولی اکنون پول خرید خودرو نیست.
این نمایشگاهدار توضیح داد: اکثر نمایشگاهداران( 98 درصد آنها) چه داخلی و چه خارجی خودرو در پارکینگ ندارند و همه آنها روزمره کار میکنند؛ البته تعداد محدودی هستند که خودرو احتکار کردند تا نفع شان بیشتر شود.
مردم تعجب نمیکنند
خانم لطفی یکی از اپراتورهای فروش خودرو است. او درباره قیمت خودرو میگوید: اخیراً مردم از قیمتهای که از ما میشنوند، تعجب نمیکنند؛ آنها به قیمتهای فعلی عادت کردند و همین امر باعث شده که دولت نظارتی بر وضعیت بازار نداشته باشد.
مردم حرف ما را گوش نمیدهند
او گفت: اخیراً شرکتهای خودروساز قیمت محصولات خود را افزایش دادند و همین امر باعث شد که دوباره قیمت انواع خودروها در بازار جهش پیدا کند. در این میان اگر به مردم بگوییم صبر کنند تا قیمتها معقول شود قطعاً گوش نخواهند داد چرا که اطمینان دارند، قیمتها مرتب در حال افزایش است.
او از کمیاب شدن برخی از خودروها در بازار هم گفت. خانم لطفی خاطرنشان کرد: طی چند هفته اخیر خودروهای صفر تندر90، برلیانس، دنا و 206 صندوقدار در بازار کمیاب شده است و به همین دلیل قیمت آنها رو به افزایش است.
از خودروسازان ارزانتر میفروشیم
سجاد هم در شرق تهران یک نمایشگاه خودرو دارد که سابقه کارش به سه سال میرسد. او میگوید: خودروهایی که به صورت کارتکس (خودروهای که تحویل آن یکساله است) از سوی برخی از شرکتهای خودروسازی در بازار عرضه میشود افزایش قیمت قابل توجهی داشته، طبیعی است که بازار هم از آن قیمتها پیروی کند؛ این در حالی است که تحویل نمایشگاهداران به روز است و این به منزله آن است که قیمت ما ارزان تر از خودروسازان است.
فقط یک راه برای نجات مانده است
امیرحسن کاکایی
عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت
اگر بخواهم با توجه به شرایط فعلی پیشبینی از آینده بازار خودرو داشته باشم، باید بگویم که شرایط روز به روز بدتر خواهد شد و تنها راه حل این مشکل، آزادسازی قیمتها است. متأسفانه در دو سال گذشته، یک فرضیه غلط وجود داشته و آن این بوده که اگر ما قیمت خودرو را در خودروسازیها ثابت نگه داریم، میتوانیم قیمت خودرو را در بازار ثابت نگه داریم یا کنترل کنیم. این فرضیهای است که سیاستگذاران دنبال کردند اما نتیجه این فرضیه طی این دو سال به دلایل مختلف اقتصادی و سیاسی کلان، بالای 40 هزار میلیارد تومان زیان به خودروسازان تحمیل کرد که باعث کاهش توان تولید خودرو و کاهش توان سرمایهگذاری در قطعهسازی شد. این در حالی است که با توجه به تحریمها، پرداختن به دو مقوله یادشده اهمیت بسزایی داشت، بدین جهت شاهد این هستیم که ظرفیت تولید خودرو بشدت کاهش یافته است و مشکلات در صنعت خودرو جدی است. از طرفی از آنجا که قیمت خودرو در خودروسازیها نسبت به بازار پایینتر (پایینتر از ارزش واقعی کالا) است، هیجان زیادی برای سرمایهگذاری در این بازار به عنوان یک کالای سرمایهای پُرسود که خود دولت سودش را تضمین کرده، به وجود آمده است.
وقتی که دولت اعلام میکند خودرویی مانند پژو پرشیا، 100 میلیون تومان است و در بازار ارزش واقعی آن 200 میلیون تومان است، پس به نوعی به مردم تضمین داده میشود که صد درصد روی خرید این خودرو سود وجود دارد و چه بهتر از این برای خریداران! لذا حداقل در دو سال گذشته هجوم زیادی به سمت این بازار وارد شده است، البته اخیراً به خاطر بورس تا حدودی اشتیاق به بازار خودرو کمتر شده است ولی همواره این بازار، مانند بازارهای سرمایهای مقایسه میشود. از اینرو ما هیجان بسیار زیادی در بازار خودرو داریم که این مربوط به بازار سرمایهای است و بدین جهت هر اتفاقی که در بازارهای سرمایهای رخ میدهد، قاعدتاً در بازار خودرو هم رخ میدهد. وقتی دلار و طلا بالا میرود، خودرو گران میشود؛ وقتی شاخصهای بورس افزایش پیدا کند، خودرو دوباره گران میشود و این روند همچنان در تمام بازارهای سرمایهای اتفاق میافتد. وقتی همه کالاهای سرمایهای افزایش پیدا میکند، یعنی ارزش ریال رو به کاهش است به همین دلیل تب خرید برای کالایهای سرمایهای ایجاد میشود و همین امر باعث میشود که مرتب شاهد افزایش قیمت خودرو باشیم.
اگر بخواهیم این مشکل را به صورت ریشهای و درستی حل کنیم، تنها یک راهکار وجود دارد و آن، آزادسازی قیمتها است. اگر چنین اتفاقی رخ دهد دو اتفاق بزرگ رخ میدهد؛ اول آنکه، پول و منابع مالی به دست خودروسازان میرسد و خودروسازان میتوانند در افزایش توان تولید قطعه سرمایهگذاری کنند؛ در حقیقت پول به قطعهسازان داده میشود و چنین امری سبب میشود که بتدریج و در یک بازه زمانی 3 الی 6 ماه میزان تولید خودرو افزایش پیدا کند و بازار آرام شود. دوم اینکه از آنجا که دیگر سود تضمین شده وجود ندارد، سرمایهگذاران از این بازار خارج و خریداران واقعی وارد بازار خودرو میشوند و در این میان شاهد ثبات قیمت خواهیم بود و دیگر رشد قیمت اتفاق نمیافتد؛ این دقیقاً آن چیزی است که در سالهای 94 الی 96 اتفاق افتاد.
راه حلهای تکراری را نباید ادامه داد چرا که در این مدت دیدیم خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل شده است. ما باید بازی سودآوری که در این بازار وجود دارد را بهم بزنیم و برای آن قاعدهگذاری کنیم. اگر همین منوال ادامه پیدا کند، صنعت خودرو با سرعت زمین میخورد. تابستان سال گذشته عنوان شد که 200 هزار خودروی ناقص در پارکینگهای خودروسازان وجود دارد، اکنون 93 هزار خودروی ناقص وجود دارد، این در حالی است که گفته میشود تولید خودرو افزایش پیدا کرده است، این بدان معنا است که تولید خودروی ناقص بیشتر شده است. واقعیت تلخ این است که خودروسازان و قطعهسازان در حال ضرردهی هستند. معلوم نیست که تا چه زمان شرکتهای خودروسازی میتوانند ادامه حیات دهند. به طور قطع تا پایان سال هزاران میلیارد تومان دیگر خودروسازان زیان خواهند داد.
بانک توسعه تعاون 7250 میلیارد ریال تسهیلات ازدواج جوانان پرداخت نموده است
مدیرعامل بانک توسعه تعاون از پرداخت 7250 میلیارد ریالی تسهیلات قرضالحسنه ازدواج طی سه سال اخیر توسط این بانک گزارشی ارائه نمود. حجت الله مهدیان، مدیرعامل بانک توسعه تعاون ضمن تبریک فرارسیدن روز ازدواج مولی الموحدین علی ابن ابیطالب علیه السلام و بانوی بزرگ اسلام حضرت زهرا سلام الله علیه اظهار داشت: مقوله ازدواج به لحاظ عقیدتی، اجتماعی و فرهنگی حائز اهمیت ویژهای است و ازدواج صحیح پایهگذار خانواده سالم و اجتماع سالم می باشد. مهدیان به ایفای تعهدات بانک توسعه تعاون در پرداخت وام ازدواج جوانان اشاره نمود و در ادامه افزود: طی سه سال اخیر 7250 میلیارد ریال تسهیلات ازدواج در سراسر کشور پرداخت شده است و به شبکه شعب ابلاغ گردیده که در نهایت آسانگیری و کمال همکاری را با متقاضیان و زوجین واجد شرایط منظور نمایند.
تسهیلات سفر با قطارهای رجا به مناسبت «روز ازدواج»
مصادف با اول ذیالحجه-سالروز پیوند آسمانی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)- و به منظور بزرگداشت فرهنگ ازدواج، شرکت رجا تخفیفاتی را برای کسانی که در این ایام ازدواج میکنند در نظر گرفته است. معاون اجرایی شرکت حمل و نقل ریلی رجا با اعلام این خبر افزود: کلیه زوجینی که تاریخ عقد آنها در بازه زمانی 28 تیر الی 5 مردادماه سال جاری است، با ارائه درخواست خود، مشمول دریافت چهار کد تخفیف 50 درصدی در بهای بلیت قطارهای شرکت رجا که تا تاریخ 22/12/99 اعتبار خواهد داشت، میشوند. رضا عصاری گفت: مزدوجین حدفاصل تاریخهای ذکر شده میتوانند با ارسال صفحات اول و دوم شناسنامه خود از طریق اینستاگرام رجا به نشانی rajarail@ درخواست خود را ثبت کنند. با شیوع کرونا در کشور، شرکت حمل و نقل ریلی رجا اقدامات متعددی را در راستای سفر هوشمند (سفر+سلامت) با انجام پروتکلهای بهداشتی آغاز و اجرایی کرده است.