
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

انکار دستاوردهای دولت، انکار دستاوردهای نظام است
رئیس جمهوری آگاهی و اطلاع مردم از دستاوردهای مهم دولت در توسعه و پیشرفت و موفقیتهای بزرگ در اداره کشور را در شرایط سخت تحرم و جنگ اقتصادی دشمنان و همین طور شیوع ویروس کرونا را ضروری و موجب تقویت امید به آینده و آرامش و ثبات در کشور خواند.
حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی تأکید کرد: استحکام بنیانها و ایجاد زیرساختهای قوی در اقتصاد کشور حاصل تلاش بی وقفه دولت در فاصله سالهای 93 تا 96 است که بدخواهان را در دستیابی به اهداف شوم اعمال تحریمهای سنگین و همهجانبه ناکام گذاشت.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، روحانی در جلسه تبیین دستاوردهای دولت با هدف جهش تولید در جمع وزرا و مسئولان زیرساختی و تولیدی کشور، تشریح و تبیین بدون اغراق و بهدور از تبلیغات غیر واقعی را اقدامی لازم دانست و از وزیران و مسئولان تمامی دستگاههای اجرایی و تبلیغی خواست با استفاده از فرصت گرامیداشت هفته دولت مردم را از خدمات این دولت در بخشهای مختلف بویژه در توسعه و آبادانی و افزایش تولید کشاورزی و صنعتی آگاه سازند. وی تصریح کرد: مردم باید بدانند پس از خروج امریکا از برجام و اعمال فشار حداکثری، این دولت توانست با همراهی مردم تاب آوری را اثبات کند و آثار زیانبار تحریمها را کاهش دهد و در مقابله با ویروس کرونا نیز عملکرد قابل قبولی در مقایسه با اکثر کشورهای مدعی داشته باشد. رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه انکار دستاوردهای دولت، نادیده گرفتن موفقیتهای یک رئیس جمهوری یا یک وزیر نیست بلکه انکار دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی است، گفت: انکار موفقیتهای دولت تصور نادرستی است که برخی به جهت منافع سیاسی بر آن پافشاری میکنند در حالی که تبلیغ دستاوردهای دولت، تبیین دستاوردهای همه نظام است. روحانی تشریح دستاوردها و موفقیتها را موجب تشویق افزایش امید در مردم و دلگرمی بیشتر کارآفرینان و فعالان اقتصادی و صاحبان کسب و کار دانست و افزود: با اقداماتی که برای رفع موانع کسب و کار صورت گرفته و بعد از این هم انجام خواهد شد، چرخه تولید کشور سرعت بیشتری خواهد گرفت و شاهد رونق تولید و تحقق شعار جهش تولید در کشور خواهیم بود. رئیس جمهوری تأکید کرد: بیان موفقیتها و دستاوردهای بزرگ نظام موجب یأس تحریم کنندگان و امیدواری مردم عزیزمان می شود که در برابر توطئههای دشمنان مقاومت کرده و با کمک و همراهی دولت در موفقیت نظام و کشور نقش مهمی داشتهاند.
نقشه راه اقتصادی کشور برای سال هشتم، هفته دولت اعلام میشود
رئیس جمهوری همچنین در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت از تدوین سند راهبردی «نقشه راه اقتصادی کشور» برای سال هشتم فعالیت دولت تدبیر و امید خبر داد که در هفته دولت اعلام خواهد شد و با اجرای آن حوزههای مختلف اقتصادی برای رونق تولید، همافزا خواهند شد. روحانی با اشاره به توفیق قابل قبول دولت در جلوگیری از تحقق اهداف دشمن در ایجاد اختلال در تأمین معیشت و توقف مسیر توسعه کشور در جریان جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی، تصریح کرد: دولت با تدوین این نقشه راه و هدفگذاری دقیق، برای یکسال پیش رو، به دنبال ایجاد انسجام و حرکتی نظام مند و یکپارچهسازی منابع مالی همه دستگاهها در کنار مشارکت حداکثری مردم است تا علاوه بر ایجاد آرامش و ثبات، مسیر توسعه و پیشرفت کشور را هموارتر کند.

ورود 110 هزار میلیارد تومان نقدینگی تازه واردها به بازار سرمایه
حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دیروز در پانزدهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: بازار سرمایه جایگاه بالایی در اقتصاد ملی باید داشته باشد و سالها این جایگاه را نداشت اما خوشبختانه الان بازار رشد پیدا کرده است. البته تعبیر میشود که فقط قیمتها بالا رفته، اما به نظرم این هم مقدمهای است برای اینکه بازار سرمایه در اقتصاد کشور بیشتر مورد توجه قرار گیرد. وقتی اصل 44 اجرا میشود بحث این بود که اینها شرکتهای دولتی هستند که در بازار واگذار میشوند ولی خود همین واگذاریها باعث شد که بازار متحول و وزن بازار در اقتصاد ملی بیشتر شود.
صدور 4.5 میلیون کد معاملاتی در سال جاری
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: الان افراد زیادی در بازار سرمایه حضور پیدا کردهاند، براساس آمار در کل سال گذشته 820 هزار کد معاملاتی صادر شده بود. البته نسبت به سالهای گذشته عدد بسیار متفاوت بود. بهعنوان مثال در سال 97 در مجموع 100 هزار کد معاملاتی صادر شده بود. این در حالی است که اگر در سالهای قبل 50 تا 60 هزار کد صادر میشد میگفتیم که این عدد بالا است و امسال از ابتدای امسال حدود 4.5 میلیون کد جدید در بازار سرمایه صادر شده است که این نشان میدهد مردم الان این بازار را بهعنوان یک بازار سرمایهگذاری میدانند و پول مردم وارد این بازار میشود.
سرمایه 10 تا 15 میلیونی تازه واردان
قالیباف با بیان اینکه تقاضای بزرگی وارد بازار شده است، گفت: براساس مطالعات ما 50 تا 60 درصد تازه واردهای بازار سرمایه، سرمایهای حدود 10 تا 15 میلیون تومان وارد بازار میکنند و هر روز نیز حدود 100 تا 120 هزار کد معاملاتی توسط شرکت سپردهگذاری مرکزی صادر میشود واین بدان معناست که هزار و 500 تا 2 هزار میلیارد تومان پول جدید وارد بازار میشود و مشاهده وضعیت بازار سرمایه از ابتدای سال حاکی از آن است که حدود 100 تا 110 هزار میلیارد تومان پول جدید توسط تازه واردها وارد بازار سرمایه شده است.رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه این رقم، بسیار زیاد و قابل توجه است، بیان داشت: سال گذشته در مجموع 35 هزار میلیارد تومان پول تازه واردها وارد بازار بورس شده بود.
تناسب ورود نقدینگی جدید با عرضههای جدید
به گزارش فارس، وی بیان داشت: در گذشته چنین ارقامی وارد بازار سرمایه نمیشد و باید عنوان کرد که این ارقام نقدینگی در هر بازاری وارد شود قاعدتاً باعث تورم و رشد قیمتها در آن بازارها میشود در حالی که اکنون این نقدینگی در بازار سرمایه گردش میکند و قاعدتاً باید یک برنامهریزی شود که این نقدینگی در این بازار بماند و لذا به همان میزان که نقدینگی جدید وارد بازار میشود از سمتی هم عرضه جدید وارد بازار شود تا این نقدینگی حذف شود.
قالیباف اظهار داشت: واقعیت این است که از اول سال براساس اقدامات انجام شده، اقدام ما این بوده که سهم عرضه را تقویت کنیم و لذا به همان میزان که پول وارد بازار میشود از طرف دیگر سمت عرضه نیز تقویت شود و لذا موضوعی را که ما پیگیری کردیم افزایش سهام شناوری است؛ اکنون سهام شناوری شرکتها، بالاتر از 27 درصد است در حالی که جای رشد دارد. قالیباف اظهار داشت: شرکتی که وارد بورس میشود از آنجا که سهام آن بهصورت ریز بین سهامدارانش تقسیم میشود لذا حتی بعضی از شرکتها با 35 درصد و 30 درصد 5 عضو هیأت مدیره دارد.وی بیان داشت: در بازار سرمایه کاری انجام دادیم و آن است که برای اولین بار شرکتها را مجاز کردهایم که وقتی در بورس پذیرش میشوند بتوانند سهام ممتاز داشته باشند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: در سال جاری برای شرکتهای زیر نظر دستگاههای دولتی و زیر نظر نهادهای دولتی غیر عمومی که امین اموال آنها دولت است دولت مصوبهای داشت مبنی بر اینکه حداقل سهام شناور این شرکتها 25 درصد باشد. وی با اشاره به گلایهمندی بعضی از شرکتها در خصوص فرآیند طولانی پذیرش در بورس، گفت: به اعتقاد من فرآیند طولانی نیست بلکه بعضی از شرکتها برای حضور در بازار سرمایه آماده نیستند و صورتهای مالی خود را نمیتوانند بموقع ارائه دهند در حالی که شرکتی که وارد بورس میشود باید مورد اعتماد مردم جامعه باشد، لذا شرکتی اگر آماده باشد زمان پذیرش آن در بورس بیش از یک ماه طول نمیکشد.
وی با بیان اینکه، «با توجه به سرعت بخشی در امر پذیرش شرکتها در بازار سرمایه، در یک ماه گذشته در فرابورس تهران حدود 10 شرکت پذیرش شده است و در حال حاضر نزدیک 100 شرکت درخواست پذیرش در فرابورس را دارند و حدود 50 شرکت نیز درخواست پذیرش در بورس تهران را دارند و هر هفته نیز 2 عرضه در بازار سرمایه انجام میشود»، اظهار کرد: آزادسازی سهام عدالت هم یک فرصت است و مشمولان سهام عدالت 49 میلیون و 150 هزار نفر هستند که با توجه به بحث قابل معامله شدن سهام عدالت در بازار سرمایه که 30 درصد روش مستقیم را انتخاب کردهاند باز هم یک فرصت بزرگ برای اقتصاد کشور است.
تقویت مالی اقشار متوسط جامعه با ورود به بازار سرمایه
قالیباف اصل با بیان اینکه در طول سالهای گذشته زیاد شنیده میشود که طبقه متوسط در کشور کم شده است، بیان داشت: به نظرم بازار سرمایه جایی است که میتواند قشر و طبقه متوسط را در کشور تقویت کند زیرا مردم با حضور در بازار سرمایه، سهامدار بنگاههای سرمایهای میشوند و کارآفرین هم کار میکند و با طرحهای توسعهای هم مردم منتفع میشوند و هم نهایتاً اقتصاد کشور منتفع میشود. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه درد اقتصادی کشور این است که بنگاه بزرگ نداریم، گفت: بنگاهها برای اینکه بزرگ شود باید سهامی عام باشند و لذا برای این منظور باید به بازار سرمایه وارد شوند و لذا راه حل این است که حتماً بنگاهها ساختار سهامی عام داشته باشند و تأمین مالی عام داشته باشند که البته روش تأمین مالی روش تأمین مدرن است و در دنیا پذیرفته شده است.وی بیان داشت: بنگاههای ما باید بزرگ شوند و اگر میخواهیم که در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم باید بنگاههای اقتصادی ما بزرگ شوند و معمولاً همه کشورها به بنگاههای اقتصادی بزرگ خود افتخار میکنند لذا ما هم مانند کشورهای مختلف باید به این سمت حرکت کنیم و بازار سرمایه مسیر خوبی است برای اینکه شرکتها بزرگ شوند. اما اول باید شرکتها نشان دهند که مورد اعتماد جامعه سهامداری هست و اگر این را ثابت کردند آنگاه مسیر تأمین مالی و بزرگ شدن آنها باز میشود و ما نیز در بازار سرمایه از این موضوع استقبال میکنیم.
مسئولیت سود و زیان در بازار سرمایه به عهده سهامدار است
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: سرمایهگذاری که وارد بازار سرمایه میشود مطمئناً با اطلاعات و آموزش وارد این بازار میشود و کسی که وارد بازار سرمایه میشود مسئولیت سود و زیان را پذیرفته است و سود و زیان برای خودش است ضمن اینکه بازار سرمایه یک بازار بدون ریسک نیست. وی در مورد اینکه برخی میگویند بورس نیز به سرنوشت مؤسسات مالی گرفتار میشود بیان داشت: بازار بورس یک بازار سازمان یافته است در حالی که در مؤسسات مالی به سپردهگذار تعهد سود ثابت داده شده بود در حالی که در بازار سرمایه مسئولیت سود و زیان به عهده فرد است و به نظرم در جمعهای حرفهای نباید این مسائل مطرح شود و قطعاً مسئولیت سود و زیان بر عهده خریدار سهام است و ضمن اینکه بازار سرمایه فقط سهام نیست بلکه یک بخشی سهام است در بازار سرمایه انواع ابزارها را داریم و کسی که وارد بازار سرمایه میشود باید تصمیم بگیرد که چه درجهای از ریسک را میتواند تحمل کند. قالیباف اصل بیان داشت: اکنون صندوقهای با درآمد ثابت، صندوقهای مختلط و همچنین صندوق سهامی داریم که انتخاب سهامدار است که در کدام یک ورود یابد و لذا ریسک آن را نیز باید بپذیرد. وی در مورد ریزش احتمالی بازار سرمایه بیان داشت: ذات بازار افت و خیز است و قاعدتاً سرمایهگذار با آگاهی وارد بازار شده است.

گذر از اوج
ادامه از صفحه اول
نکته مهم این است که اوج بار سال تا میانگین بار در بقیه ایام سال حدود 20 هزار مگاوات فاصله دارد. ساعات اوج مصرف تابستان نیز حدود 200 تا 300 ساعت از کل سال است. این بدان معناست که سرمایهگذاری قابل ملاحظهای هر سال برای پاسخگویی به نیاز حدود 5/3 درصد از ساعات سال صورت میگیرد.
کشور در 40 سال گذشته هر سال شاهد حدود 7.1 درصد افزایش بار در ساعات اوج بار (آنچه در صنعت برق با عنوان انگلیسی پیک مصطلح است) بوده است. اوج بار در سال 1357 برابر 3486 مگاوات بوده و در سال 1398 به 57 هزار و 681 مگاوات رسید که نرخ رشد سالیانه 7.1 درصد را نشان میدهد. این میانگین رشد بین سالهای 1386 تا 1396 نیز سالیانه 5.2 درصد بوده است. این بدان معناست که هر سال باید به همین اندازه ظرفیت نصبشده نیروگاهها افزایش مییافت تا برق تولیدی کشور برای گذر از ساعات اوج مصرف کافی باشد.
برنامه مدیریت مصرف برق برای گذر از اوج سبب شد رشد اوج بار در سال 1397 نسبت به سال 1396 به 2.98 درصد کاهش یابد؛ رشد اوج بار در سال 1398 نسبت به سال 1397 به یک درصد برسد؛ و رشد اوج بار در سال 1399 نسبت به سال 1398 در همان مقدار یک درصد ثابت بماند. تثبیت نرخ رشد اوج بار در یک درصد معنای اقتصادی بسیار مهمی دارد. اوج بار امسال در 31 تیرماه آن هم، برای اولین بار پس از 10 سال، در شب رخ داد.
رشد یک درصدی اوج بار سال 1399 نسبت به سال 1398 به این معناست که اگر رشد اوج بار با همان روال یک دهه اخیر صورت گرفته بود باید 3 هزار مگاوات توان جدید برای پاسخگویی به این میزان اوج بار تولید میشد. هر یک کیلووات توان در محل مصرف نیازمند احداث 1.4 کیلووات ظرفیت نیروگاهی است. کاهش 3 هزار مگاواتی اوج یا پیک بار به معنای آن است که احداث 4 هزار و 200 مگاوات، صرفاً برای این منظور، غیرضروری شده است. ساخت این میزان نیروگاه به 60 هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری نیاز دارد. شرایط کشور به گونهای است که قطعاً این میزان سرمایهگذاری از منابع بودجه عمرانی کشور ناممکن است و حتی اگر بخش خصوصی کل این سرمایهگذاری را تأمین کند، اعتبار لازم برای خرید تضمینی این میزان برق از بخش خصوصی حدود 8 هزار میلیارد تومان است که فقط برای تأمین برق در 3.5 درصد از ساعات سال هزینه بشود.
دستاورد مدیریت رشد اوج بار به یک درصد و ممانعت از افزایش آن به ارقام 5 تا 7 درصدی سالیان گذشته با مدیریت بار و نه مدیریت انرژی حاصل شده است، یعنی مصرف ساعات میانی روز در ایام گرم سال به ساعتهای دیگر منتقل شده است. صنایع کشور در همین مدت که رشد اوج بار به یک درصد محدود شده بیش از 11 درصد انرژی بیشتر دریافت کردهاند. این بدان معناست که مشترکان پرمصرف بخش صنعت و کشاورزی با پرهیز از پرمصرفی و حذف مصارف غیرضروری در ساعات اوج بار و انتقال آن به ساعتهای غیراوج، در مدیریت مصرف نقش داشتهاند.
موفقیت حاصل شده برای غیرضروری ساختن 60 هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری در ساخت نیروگاه و 8 هزار میلیارد تومان هزینه خرید تضمینی برق برای ساعات اوج بار در سایه چندین اقدامی حاصل شده است. 295 هزار تفاهمنامه با مشترکان پرمصرف منعقد شده و به ازای اجرای این تفاهمنامهها برای انتقال مصرف به ساعات غیراوج، 4680 مگاوات کاهش اوج بار در شبکه برق ایجاد شده است. مرکز پایش شبکه برق کشور نیز در سال 1399 به عنوانی بخشی از اصلاحات سازوکاری در صنعت برق راهاندازی و پایش و کنترل مصرف در ساعات اوج بار به تفکیک استانها و در همه بخشهای تولیدی، اداری و خانگی و اطمینان از اثربخشی برنامههای مدیریت بار فراهم شد.
صنعت برق ایران در شرایط دشوار اقتصادی، تحت شدیدترین تحریمها و اتفاق ناخوشایند همهگیر شدن بیماری کرونا که سبب پرداخت نشدن بخشی از قبوض برق و فشار اقتصادی مضاعف بر این صنعت شد، گذر از اوج مصرف برق سال 1399 را در سایه برنامهریزی و سختکوشی مدبرانه تجربه کرد. سهم مدیریت مصرف و کاهش رشد اوج بار برای دومین سال متوالی به یک درصد نقش مهمی در این موفقیت داشت اما مجموعه اقدامات دیگری در طول یک سال گذشته نظیر تعمیرات اساسی و نیمه اساسی 103 هزار مگاوات نیروگاههای حرارتی، برقآبی و اتمی؛ وارد کردن هزار و 840 مگاوات نیروگاه جدید سیکل ترکیبی، گازی، مقیاس کوچک و تجدیدپذیر به شبکه پیش از تابستان 1399، افزودن 340 مگاوات ظرفیت به نیروگاههای کشور از طریق ارتقا و رفع محدودیت نیروگاههای موجود، اجرای هزار و 779 کیلومتر خطوط انتقال و فوق توزیع، و رساندن میزان آمادگی شبکه سراسری برق به 99.6 درصد سهم مهمی در موفقیت گذر از اوج بار سال 1399 داشته است که رشد اوج بار به یک درصد محدود شد اما رشد کل مصرف انرژی برق کشور 4.35 درصد و مصرف انرژی صنایع بزرگ 11 درصد افزایش داشت. صنعت برق سالی موفقیتآمیز در مهار رشد اوج بار، جلوگیری از سرمایهگذاری غیرضروری سنگین، عدم خاموشی، افزایش تولید انرژی و خدمتگزاری به توسعه ایرانزمین را تجربه کرد.
این موفقیت را باید به کارگران، کارشناسان و مدیران صنعت برق ایران در بخش دولتی و خصوصی تبریک گفت. برنامه آتی ما تثبیت نرخ رشد اوج بار برای سومین سال متوالی در یک درصد، مدیریت دانش و نهادینهکردن دانش و رویههای مسبب این موفقیت در صنعت برق و گفتوگوی اجتماعی فراگیر با مشترکان برای کسب اعتماد ایشان به رویههای مدیریت مصرف در صنعت برق و ساختن سرمایه اجتماعی برای برداشتن گامهای بزرگتر به سوی موفقیت و توسعه پایدار صنعت برق و ممانعت از سرمایهگذاریهای غیرضروری است. روز شنبه 25 مردادماه 1399 در کنار کارکنان صنعت برق ایران این موفقیت را جشن گرفته و به همه ایشان تبریک گفتم و اطمینان دارم ما در کنار یکدیگر با مجموعهای از اصلاحات سازوکاری و پیشبرد ساختوسازها به کمک همه مشترکان که تلاش میکنند خوشمصرف و نه الزاماً کممصرف باشند، برای محدود کردن رشد اوج بار به یک درصد در سال 1400 و تثبیت آن تلاش کرده و انشاءالله موفق خواهیم شد.

چرا دلار به زیر 20 هزار تومان نرسید؟
مهدی هادیان
کارشناس اقتصادی
بازار ارز و مدیریت آن به عوامل بسیاری ارتباط دارد که برخی از آنها اقتصادی و برخی دیگر در حوزه سیاسی است. پساز پایان مهلت صادرکنندگان برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور در پایان تیرماه، انتظار عمومی این بود که نرخ ارز با سرعت بالایی نزولی شود. اما باید گفت از نگاه اقتصادی و همچنین ناظر بازار، مدیریت نرخ ارز و نوسانات آن باید روند تدریجی و منطقی داشته باشد. بهعبارت دیگر نمیتوان با افت یا افزایش یک باره ارز به اقتصاد شوک وارد کرد. براین اساس نرخ ارز باید در یک فرآیند زمانی قابل قبول به سمت اهداف مشخص شده سیاستگذار هدایت شود.
در سال 1397 نیز که نرخ دلار به بیش از 18 هزار تومان افزایش یافت، مدیریت و نزول آن در یک فرآیند شش ماهه رخ داد. از مهرماه که نرخ ارز رو به کاهش گذاشت بتدریج و با نوسانات اندک رو به کاهش گذاشت و تا کانال 13 هزار تومان رسید. در سال 1393 نیز تجربه متفاوتی دراین زمینه داریم، درحالی که در پایان دولت دهم نرخ دلار به 3 هزار و 900 تومان رسیده بود، جو روانی مثبت ابتدای دولت یازدهم باعث کاهش قیمت ارز شد و دلار حتی به 2 هزار و 900 تومان رسید که بازارساز به تدریج برای جلوگیری از شوک اقتصادی این رقم را به سمت کانال منطقی و بالاتر هدایت کرد. علاوه بر این بانک مرکزی بهعنوان بازارساز اهداف دیگری را نیز باید دنبال کند که یکی از آنها خارج کردن دلالان و سفته بازان و کاهش سودآوری آنان است. بنابراین دربرخی از دورهها، بانک مرکزی برای اینکه فاصله نرخ ارز رسمی با آزاد را کاهش دهد اقدام به افزایش نرخ ارز صرافیها میکند.
این درحالی است که درکنار عوامل اقتصادی، تحولات سیاسی و چشمانداز این تحولات نیز در مسیری که بازار ارز طی میکند تأثیر بسیار زیادی دارد. بنابراین اگر تنها با نگاه اقتصادی به بازار ارز بنگریم، بانک مرکزی توان اینکه نرخ ارز را به اهداف تعیین شده خود هدایت کند، دارد، اما همانگونه که اشاره شد دراین بازار عوامل سیاسی و اخبار مختلف نیز تأثیر زیادی دارند. دراین راستا برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری در امریکا و برنده احتمالی این کارزار یکی از چشم اندازهای سیاسی است که بر نرخ ارز مؤثر است. از سوی دیگر تحولات بازار سرمایه نیز تأثیر فراوانی خواهد داشت. طی ماههای اخیر بخصوص در سالجاری بازار سهام به مأمنی برای جذب نقدینگی تبدیل شده است بهطوری که متوسط ارزش معاملات به بیش از 22 هزار میلیارد تومان میرسد با این حال ریزشهای اخیر شاخص بورس تا حدودی تازه واردان به این بازار را نگران کرده است. براین مبنا در صورتی که دولت بتواند بازار سرمایه را مدیریت و نوسانات روانی و هیجانی را از این بازار دور کند، رشد نرخ ارز نیز تا حدودی مدیریت خواهد شد. اما اگر شرایط بهگونهای پیش رود که نقدینگی از این بازار خارج شود، به سوی سایر بازارها هدایت میشود که یکی از مهمترین آنها بازار ارز است. طی ماههای اخیر بخشی از نقدینگی به سمت بازارمسکن حرکت کرده است و اگر ثبات و میزان بازدهی بازار سرمایه افت کند بخشی از سرمایهگذاران وارد بازار ارز میشوند که این ورود به معنای چشمانداز صعودی قیمتها دراین بازار است.
با وجود این با توجه به اینکه بازار ارز دلار 26 هزار تومانی را درحافظه خود دارد، این فرصت خوبی برای بازارساز ایجاد میکند تا نرخ ارز را درمحدودهای پایینتر از اوج تاریخی مدیریت کند.
کارشناس اقتصادی
بازار ارز و مدیریت آن به عوامل بسیاری ارتباط دارد که برخی از آنها اقتصادی و برخی دیگر در حوزه سیاسی است. پساز پایان مهلت صادرکنندگان برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور در پایان تیرماه، انتظار عمومی این بود که نرخ ارز با سرعت بالایی نزولی شود. اما باید گفت از نگاه اقتصادی و همچنین ناظر بازار، مدیریت نرخ ارز و نوسانات آن باید روند تدریجی و منطقی داشته باشد. بهعبارت دیگر نمیتوان با افت یا افزایش یک باره ارز به اقتصاد شوک وارد کرد. براین اساس نرخ ارز باید در یک فرآیند زمانی قابل قبول به سمت اهداف مشخص شده سیاستگذار هدایت شود.
در سال 1397 نیز که نرخ دلار به بیش از 18 هزار تومان افزایش یافت، مدیریت و نزول آن در یک فرآیند شش ماهه رخ داد. از مهرماه که نرخ ارز رو به کاهش گذاشت بتدریج و با نوسانات اندک رو به کاهش گذاشت و تا کانال 13 هزار تومان رسید. در سال 1393 نیز تجربه متفاوتی دراین زمینه داریم، درحالی که در پایان دولت دهم نرخ دلار به 3 هزار و 900 تومان رسیده بود، جو روانی مثبت ابتدای دولت یازدهم باعث کاهش قیمت ارز شد و دلار حتی به 2 هزار و 900 تومان رسید که بازارساز به تدریج برای جلوگیری از شوک اقتصادی این رقم را به سمت کانال منطقی و بالاتر هدایت کرد. علاوه بر این بانک مرکزی بهعنوان بازارساز اهداف دیگری را نیز باید دنبال کند که یکی از آنها خارج کردن دلالان و سفته بازان و کاهش سودآوری آنان است. بنابراین دربرخی از دورهها، بانک مرکزی برای اینکه فاصله نرخ ارز رسمی با آزاد را کاهش دهد اقدام به افزایش نرخ ارز صرافیها میکند.
این درحالی است که درکنار عوامل اقتصادی، تحولات سیاسی و چشمانداز این تحولات نیز در مسیری که بازار ارز طی میکند تأثیر بسیار زیادی دارد. بنابراین اگر تنها با نگاه اقتصادی به بازار ارز بنگریم، بانک مرکزی توان اینکه نرخ ارز را به اهداف تعیین شده خود هدایت کند، دارد، اما همانگونه که اشاره شد دراین بازار عوامل سیاسی و اخبار مختلف نیز تأثیر زیادی دارند. دراین راستا برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری در امریکا و برنده احتمالی این کارزار یکی از چشم اندازهای سیاسی است که بر نرخ ارز مؤثر است. از سوی دیگر تحولات بازار سرمایه نیز تأثیر فراوانی خواهد داشت. طی ماههای اخیر بخصوص در سالجاری بازار سهام به مأمنی برای جذب نقدینگی تبدیل شده است بهطوری که متوسط ارزش معاملات به بیش از 22 هزار میلیارد تومان میرسد با این حال ریزشهای اخیر شاخص بورس تا حدودی تازه واردان به این بازار را نگران کرده است. براین مبنا در صورتی که دولت بتواند بازار سرمایه را مدیریت و نوسانات روانی و هیجانی را از این بازار دور کند، رشد نرخ ارز نیز تا حدودی مدیریت خواهد شد. اما اگر شرایط بهگونهای پیش رود که نقدینگی از این بازار خارج شود، به سوی سایر بازارها هدایت میشود که یکی از مهمترین آنها بازار ارز است. طی ماههای اخیر بخشی از نقدینگی به سمت بازارمسکن حرکت کرده است و اگر ثبات و میزان بازدهی بازار سرمایه افت کند بخشی از سرمایهگذاران وارد بازار ارز میشوند که این ورود به معنای چشمانداز صعودی قیمتها دراین بازار است.
با وجود این با توجه به اینکه بازار ارز دلار 26 هزار تومانی را درحافظه خود دارد، این فرصت خوبی برای بازارساز ایجاد میکند تا نرخ ارز را درمحدودهای پایینتر از اوج تاریخی مدیریت کند.

خبرخوان
تأخیری در پرداخت حقوقها و یارانهها نداشتهایم
معاون رئیس جمهوری گفت: هماکنون در شدیدترین تحریمها قرار گرفتهایم بهطوری که در حوزه غذا و دارو نیز اجازه فروش نفت را به ما ندادهاند. محمدباقر نوبخت در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان اردبیل اظهار داشت: با وجود شدیدترین تحریمها در زمان حاضر ایران به یک کارگاه بزرگ ساختوساز تبدیل شده و پیروزی از آن ملت ایران است و تاکنون تأخیری در پرداخت حقوقها و یارانهها نداشتهایم و در میزان پرداختی خانوارهای زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز افزایش 5.9درصدی داریم./تسنیم
کاهش قیمت طلا به ۱۷۰۰دلار بعد از کرونا
نایبرئیس اتحادیه طلا و جواهر با برآورد اینکه ۳۰۰ تن طلا و سکه در منازل مردم ذخیره شده است، از کاهش قطعی قیمت جهانی طلا به ۱۷۰۰ دلار بعد از مهار کرونا خبر میدهد. محمد کشتیآرای گفت: رکود اقتصادی و کرونا دو مشکل اصلی صنعت طلاست، اما باید منتظر ریزش شدید قیمت طلا و ارز بعد از ورود واکسن کرونا به بازار باشیم./تسنیم
برقراری مجدد پروازهای آلمان و ترکیه
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری است تا پروازهای آلمان را راهاندازی کند و از ابتدای سپتامبر پروازهای ایران-آلمان توسط ایرلاین حامل پرچم کشورمان، و ایران - ترکیه دایر خواهد شد./فارس
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
انکار دستاوردهای دولت، انکار دستاوردهای نظام است
-
ورود 110 هزار میلیارد تومان نقدینگی تازه واردها به بازار سرمایه
-
گذر از اوج
-
چرا دلار به زیر 20 هزار تومان نرسید؟
-
خبرخوان

اخبارایران آنلاین