کارشناسان فاوا در گفت و گو با «ایران»:
ورود استارتاپ ها به بورس، سرمایه گذاری جسورانه را افزایش می دهد
سوسن صادقی
خبرنگار
بهتازگی یکی از استارتاپهای فعال در حوزه حملونقل به بورس ورود پیدا کرد. به بهانه ورود این استارتاپ به فرابورس به سراغ کارشناسان فاوا رفتیم تا ارزیابی آنها را از این اتفاق بدانیم واین که چرا باید استارتاپها وارد بورس شوند؟ مشکل سرراه آنها برای ورود به بورس چیست؟
نوید آیندهای روشن برای کارآفرینان
محمدرضا قدوسی مشاور کسب و کارهای مجازی معتقد است ورود شرکتهای استارتاپی به بورس یا فرابورس این میل را در کارآفرینان کشورمان ایجاد میکند که کسب و کار نوپای خود را ارتقا داده و به جایگاه خوبی برسند.قدوسی گفت: به هر حال تاکسی اینترنتی که کار خود را ابتدا از یک فضای کار اشتراکی از پشت یک میز کار آغاز کرده و توانسته امروز به جایی برسد که بتواند بخشی از سهام خود را واگذار کند، این حرکت نوید آیندهای روشن را برای کارآفرینان استارتاپی را رقم زده است.
وی افزود: ورود به بورس یک استراتژی خروجی برای کسب و کارها است اما استارتاپها برای رسیدن به این هدف مشکلاتی دارند که باید حل شود و مهمترین آنها بحث ارزشگذاری مالی است که البته این موضوع نیز در سه سال اخیر حل شده چرا که سازمان بورس تلاش کرده پروتکلهای استارتاپی را برای ورود آنها به بورس تدوین کند. گفتنی است استارتاپها بر اساس دارایی فیزیکی خود در دنیا ارزیابی نمیشوند. از سوی دیگر شرکتهای استارتاپی هم تلاش کردند تا آنچه بورس میخواهد را فراهم کنند به همین دلیل بهنظر میرسد یک فهم، همکاری و تعامل خوب مشترکی شکل گرفته و موجب شده تا زمینه ورود اکوسیستم استارتاپی به بورس فراهم شود.مشاور کسب و کارهای فضای مجازی اعتقاد دارد پذیرش یک شرکت استارتاپی دیگر در آینده نزدیک به بورس نشان میدهد که آرام آرام زمینه ورود بیشتر استارتاپها در حال فراهم شدن است و به نظرم آینده آنها خوب خواهد بود.
قدوسی گفت: ورود استارتاپها حال و هوای تازهای هم به بورس خواهد داد و افرادی هم که علاقهای به حضور در صنایع سنتی و فیزیکی ندارند، میتوانند در این بخش ورود کنند و همین موضوع خود باعث میشود یک همگرایی در بازار ایجاد شود و از سوی دیگر به نظر میرسد ریزش کمتری را در این بخش شاهد باشیم، چرا که اینجا کلاس جدید و پایداری از سهام را خواهیم داشت و اگر قطعی اینترنت بهوجود نیاید یک رشد را در سال کسب و کارها تجربه میکنند و مهمتر اینکه چون ارائه خدمات داخلی است خیلی به تحریم ارتباطی ندارد و میتواند از این فشار هم مبرا باشد.
وی معتقد است با ورود استارتاپها به بورس، سرمایهگذاری جسورانه نیز در این بخش افزایش پیدا خواهد کرد، چرا که دیگر آنها میدانند در صورت سرمایهگذاری در این حوزه آینده روشنی در انتظارشان خواهد بود ولی دولت مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری میتواند در این بخش بیشتر ورود کرده و زیرساختهای سرمایهگذاری جسورانه را تقویت کند و ضمن ریل گذاری، تعیین قوانین و آموزش، آنها را برای ورود به بورس در آینده آماده کند.
تغییرات خوب در اکوسیستم کارآفرینی
حسین اسلامی کارشناس فاوا نیز معتقد است ورود استارتاپها به بورس و فرابورس اتفاق خوبی است که میتواند این سیگنال را به کارآفرینان کشورمان بدهد که مجموعههای استارتاپی دیگر به رسمیت شناخته شدهاند و بازار سرمایه آنها را میپذیرد.اسلامی گفت: حضور استارتاپها و سرمایهگذاری جدی مردم در بورس، نشان دهنده تغییرات در کل اکوسیستم کارآفرینی و بازار سرمایه هستند و این نشان از آیندهای روشن در این حوزه میدهد.
این کارشناس فاوا درباره مشکلاتی که مانع ورود استارتاپها به بورس است، گفت: مهمترین مشکل آنها صورت حسابهای مالی، بیمه و مالیاتی (مالیات بر درآمد، ارزش افزوده و مالیاتهای پایان سال) است. مشکل دیگر نداشتن افراد مالی قوی در تیم هایشان است. از سوی دیگر اولویت شرکتهای استارتاپی سودآوری در کوتاه مدت نیست و معمولاً روی افزایش خدمات گیرندگان، خدمات دهندگان و کاربران و عرضه کنندگان خود متمرکز میشوند. این در حالی است که در بورس بیشتر روی سود و فروش تمرکز میکنند از اینرو تاکنون این بحثها مانع جدی برای ورود شرکتهای استارتاپی به بورس بوده است. اسلامی اعتقاد دارد هیچ کس نمیتواند آینده ورود استارتاپها به بورس را دقیق ارزیابی کند چون باید منتظر ماند و دید که بازار سرمایه و مخاطبان با آن چه برخوردی خواهند داشت.وی گفت: چون شرکتهای استارتاپی با شرکتهای سنتی و فیزیکی قابل قیاس نیستند و با مدل متفاوتی وارد این حوزه میشوند به همین دلیل باید وارد بورس شوند و جایگاه خود را آهسته آهسته پیدا کنند. به هرحال ورود استارتاپهای بزرگ در خارج از مرزها با موفقیت توأم بوده است و ما نیز آرزو داریم در زمینه ورود استارتاپهای ما به بورس اتفاقهای خوبی رقم بخورد.
این کارشناس معتقد است میتوان با دقت در عرضه استارتاپهای خوشنام و تقویت آنها در میان مردم امید به چشمانداز خوبی برای حضور استارتاپهای بیشتری در بورس داشت از اینرو امیدواریم امسال حداقل سه استارتاپ بزرگ و خوشنام وارد بورس و فرابورس شوند.وی از دولت نیز خواست تا حل مشکلات استارتاپها را در اولویت قرار دهد، چرا که یک ارگان یا وزارتخانه نمیتواند به تنهایی مشکلات پیش پای استارتاپها را بردارد از اینرو نیاز است که تصمیماتی در سطح بالاتری گرفته شود و از سوی دیگر اگر نیاز به اصلاح قانون است با همکاری کمیسیونهای اقتصادی دولت و مجلس حل شود.
ورود عجولانه به بورس ممنوع
فرشاد وکیلزاده دبیر اتحادیه کسب و کارهای مجازی معتقد است بورس بهعنوان بستری برای ارزشگذاری، نقدشوندگی سهام و امکان جذب سرمایه و تأمین و توسعه شرکتها، نه تنها برای استارتاپها بلکه برای بیشتر شرکتها جذاب است.
وکیلزاده گفت: بهطور کلی با ورود کسب و کارهای نوآورانه به بورس که با ایده و نوآوری خود بزرگ شده و رشد کردهاند، بسیار موافق هستم، اما ورود استارتاپهایی که صرفاً با سرمایهگذاری عدهای سودجو و واسطه و عمدتاً با هزینههای بالای مارکتینگ شکل گرفته و صرفاً با سرمایه زیاد توانستهاند سایر رقبا را از بازار خارج و برای خود انحصار ایجاد کنند، مخالف هستم و آن را تهدیدی برای اکوسیستم استارتاپی کشور میدانم.وی دلیل اصلی تمایل زیاد استارتاپها برای ورود به بورس را تأمین مالی عنوان کرد و افزود: متأسفانه بهدلیل ساختار غلط ارزشگذاری استارتاپها و در کنار آن ریسک بالای سرمایهگذاری در این حوزه، سرمایهگذاران کمی تمایل به سرمایهگذاری در این حوزه دارند و از اینرو برخی سعی دارند با توجیه ارزشگذاریهای صورت گرفته و ورود آنها به بورس، از طریق بازار سرمایه جذب سرمایه کنند. وی در مورد موانع سازمان بورس برای ورود استارتاپها گفت: به نظرم مانعی برای ورود استارتاپ ها به بورس وجود ندارد بلکه ساختار غلط ارزشگذاریها که از سوی عدهای سودجو شکل گرفته، مانع اصلی است، زیرا آنها برای کسب حداکثر منافع خود، ارزشگذاریها را صرفاً تابعی از رشد فروش در نظر گرفته و توجهی به سودآوری شرکتها حتی در جریانات مالی آینده ندارند، از اینرو استارتاپها را تشویق کرده با هزینههای بالای مارکتینگ برای خود رشد فروش و افزایش سهم بازار ایجاد کنند.
وکیلزاده در عین حال سازمان بورس را خطاب قرار داده و گفت: بهتر است آنها در جهت حفظ منافع سرمایهگذاران خرد و حتی اکوسیستم استارتاپی کشور، بسیار دقت کنند که برخی از استارتاپها صرفاً با تغییر سرفصلهای حسابداری و با تغییر ماهیت اقلام هزینهای به دارایی، خود را سودآور نشان نداده و منجر به زیان سرمایهگذاران نشوند.
دبیر اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی یکی از نمونههای عینی غلبه سرمایه بر نوآوری را پلتفرم چیلیوری عنوان کرد و گفت: مؤسس این پلتفرم که سالها به انحصار ایجاد شده از سوی رقیب خود اعتراض داشت و شکایات زیادی را در مراجع قانونی طرح کرده بود، در نهایت بهدلیل انحصار و پشتوانه مالی قویتر رقیب، از بازار خارج و سپس بهعنوان مسئول استراتژی از سوی همان شرکت رقیب جذب شد، این نشان میدهد که علت ورشکستگی این پلتفرم، مشکل در برنامهریزی، هدایت یا مدیریت مجموعه نبود، بلکه منابع مالی زیاد و انحصار ایجاد شده از سوی رقیب بود.
اسنپ چت با وسوسه جایزه نقدی کاربر جذب می کند
میترا جلیلی/باتوجه به افزایش تعداد شبکههای اجتماعی جهان، هریک از این پلتفرمها تلاش میکنند تا ویژگیهای منحصربفردی داشته باشند و موفق به جذب تعداد کاربر بیشتری شوند. در این میان برخی ویژگیها در میان کاربران بسیار محبوب و پرطرفدار شدهاند که یکی از مهمترین آنها قابلیت اشتراکگذاری ویدیوهای کوتاه است که شبکه اجتماعی تیک تاک بواسطه آن اسم و رسمی پیدا کرد. باتوجه به موفقیت بالای تیک تاک در جذب کاربران جدید بویژه کاربران جوان، دیگر شبکههای اجتماعی نیز تلاش کردهاند تا قابلیتی مشابه به پلتفرمهای خود اضافه کنند و به این ترتیب در جذب مخاطبان جدید از تیک تاک عقب نیفتند.
یکی از شبکههای اجتماعی که در این زمینه گام جدی برداشته، اسنپ چت است. این پلتفرم بتازگی از قابلیت Spotlight خود رونمایی کرده است. این ویژگی جدید اسنپ چت بسیار مشابه تیک تاک عمل میکند و درواقع بستری برای اشتراکگذاری فیلمهای کوتاه ویدیویی به شمار میرود. در شبکه اجتماعی اسنپ چت نیز همچون تیک تاک، الگوریتمهایی خاص برای ایجاد بک گراندهایی جالب وجود دارد که کاربران میتوانند از آنها برای ساخت ویدیوها استفاده کنند. در وب سایت این شبکه اجتماعی آمده است این اپلیکیشن تا پایان سال ۲۰۲۰ روزانه یک میلیون دلار به افراد خلاقی که محتواهای ویدیویی کوتاه محبوب و پرطرفدار را ایجاد میکنند، جایزه پرداخت خواهد کرد. البته این جایزه شرایطی هم دارد که در وب سایت ذکر شده است. کلیپهای نمایش داده شده روی این پلتفرم از طریق ویژگی Spotlight در صورتی موفق به کسب جایزه میشوند که در زمره محبوبترین ویدیوها قرار بگیرند و عملاً کاربران آنها را بیشتر بپسندند. در وب سایت اسنپ چت آمده است: بهترین ویدیوهای خود را بر Spotlight بارگذاری کنید تا فرصت کسب جایزه را برای خود فراهم کنید. کاربرانی هم که توانایی خلق ویدیو را ندارند میتوانند در این پلتفرم بهترین ویدیوها را انتخاب کنند. همچنین در این وب سایت یادآوری شده است که اسنپ چترها(کاربران اسنپ چت) باید ۱۶سال به بالا باشند و اگر کاربری با سن پایینتر بخواهد بر بستر این شبکه اجتماعی فعالیت داشته باشد، باید تحت نظارت والدین خود و با رضایت آنها به این پلتفرم ورود کند.
ویدیوهای Spotlight باید بهصورت عمودی گرفته شوند تا قابل نمایش بر بستر این پلتفرم شوند. همچنین این کلیپهای ویدیویی نباید بیشتر از ۶۰ثانیه باشند و یک موضوع مهم برای نمایش بر این پلتفرم، این است که فیلمهای ویدیویی کوتاه حتماً باید اوریجینال باشند تا قابل نمایش بر اسنپ چت شوند. بنابراین کاربران باید فکر نمایش ویدیوهای تیک تاک خود روی این پلتفرم را از سر خود بیرون کنند چراکه اسنپ چت هیچ کلیپ مارکداری را برای پخش قبول نمیکند. ویژگی جدید اسنپ چت در حال حاضر در کشورهای امریکا، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، بریتانیا، ایرلند، نروژ، سوئد، دانمارک، آلمان و فرانسه قابل نمایش است و بقیه کشورهای جهان نیز در انتظار دریافت این ویژگی هستند.
گفتنی است اسنپ چت ۲۴۹میلیون کاربر فعال روزانه دارد که نسبت به سال ۲۰۱۹ که ۲۱۰میلیون کاربر بوده افزایشی چشمگیر داشته است. اسنپ چت در سال ۲۰۱۱ رونمایی شد و یکی از محبوبترین پلتفرمها و اپلیکیشنهای اشتراکگذاری عکس در امریکا و جهان به شمار میرود. از دیگر شبکههای اجتماعی که تلاش داشتهاند در راستای جذب تعداد بیشتر مخاطب و ماندگار شدن آنها قابلیتهایی خاص به پلتفرم خود بیفزایند میتوان به اینستاگرام اشاره کرد که از قابلیت استوریهای خود رونمایی کرد و پس از آن نیز Reel بهعنوان قابلیت جدیدتر اینستاگرام ارائه شد.
پوست اندازی استارتاپ ها با ورود به بورس
مهدی بینا
متخصص حوزه فناوری و توسعه شهر هوشمند (NYT) کانادا
وقتی سامانهای در نزدیکی نقطهای بحرانی قرار داشته باشد، یک محرک کوچک کافی است تا تغییری بزرگ رخ دهد. این مسأله گاه به معنی تغییر به حالتی تازه است. دقیقاً این تعبیر دنیای فیزیک را میتوان در نقش استارتاپها بهعنوان محرکهای کوچک برای تغییری بزرگ در بازار سرمایه دید.
در دنیای امروز، بازار سرمایه و بورس در کشورهای توسعه یافته، جولانگاه استارتاپهای دیروز و شرکتهای مطرح امروز حوزه فناوری و صنایع دیجیتالی شده است که البته موجب پررونق و مدرنتر شدن این بازارها شدهاند.
قطعاً حضور استارتاپها و مجموعههای نوآور در بورس پس از احراز صلاحیت آنها میتواند به رشد بازار سرمایه، افزایش شفافیت و تشویق مردم به مشارکت بیشتر را فراهم آورد. در این میان اگر استارتاپ ورود یافته به بورس مدل کارکردی خود را ارتقا ندهد، با نوسان و افت ارزش خود روبه رو خواهد شد و آسیب میبیند.
ماهیت استارتاپهای بالغ با کسب و کارهای معمولی، بهدلیل خلق ارزش متفاوت و تفکر پلتفرمی آنها کاملاً متفاوت است. استارتاپها باید بهطور مداوم در بازار رقابتی خود، به خلق ارزش افزوده جدیدی بپردازند تا بقا داشته باشند، چراکه ارزشهای خلق شده دیروز، استانداردها و حداقلهای سرویسهای امروز شدند، در غیر این صورت آن استارتاپ براحتی سهم بازار خود را از دست خواهد داد.
بسیاری از افراد تصور میکنند، عرضه سهام شرکتی استارتاپی در بورس، به مثابه جذب سرمایه و یک نوع تأمین مالی است؛ ولی این تصور یک اشتباه استراتژیک است. اگر بخواهیم دقیقتر به موضوع نگاه کنیم، ما فقط داریم بخشی از سهام سهامداران قبلی را به تعدادی از افراد جدید عرضه کرده و میفروشیم. در اصل برای تأمین مالی شرکت استارتاپی در مرحله بلوغ، باید به انتشار و عرضه اوراق مناسب موجود در بازار سرمایه، توسعه مشارکت و گسترش بازار بدهی بپردازیم. در حال حاضر بر اساس آمارهای موجود، میزان تخمینی انتشار اوراق دولتی، شامل قریب به ۹۵ درصد از کل بازار اوراق بازار سرمایه بوده که بقیه آن در حدود ۴ درصد در اختیار سازمانهای عمومی و شرکتهای خصوصی وابسته به بدنه دولت است. این بدین معناست که در واقع در حدود تنها یک درصد این بازار در اختیار بخش خصوصی به معنای واقعی کلمه است. در این شرایط، قطعاً حضور استارتاپهای دارای شرایط در بازار بورس کشور، میتواند نویددهنده رونق و افزایش مشارکت و بیشتر شدن سهم بخش خصوصی در نقش آفرینی بازار بورس شود.حضور استارتاپها در بورس، ضمن کشف ارزش واقعی استارتاپ در بازار عرضه و تقاضا در یک نهاد معتبر رسمی به نام بورس، میتواند منجر به شفافیت، نظارت اصولی، افزایش اعتماد عمومی و در نتیجه بهینه شدن سیستم مدیریت و عملکرد آن شرکت استارتاپی شود که این به خودی خود اعتباری چندین برابر در تعاملات داخلی و بینالمللی آتی برای آن مجموعه به ارمغان خواهد آورد.
با بررسی تجربیات بینالمللی در این زمینه، درمییابیم که تأمین نقدینگی شرکتهای بزرگ معمولاً از مسیر بازار سرمایه عبور کرده و بانکها اصولاً به تأمین مالی شرکتهای کوچک و متوسط (SME) میپردازند.
حال با آسیب شناسی وضعیت فعلی، ملاحظه میکنید که شرکتهای بزرگ بواسطه داراییهای زیاد و قدرت لابیگری بالا، بهرهبرداری بیشتری از منابع بانکی کشور را دارند و سهم شرکتهای کوچک و متوسط (SME) قابل توجه نیست که این موضوع موجب کمبود نقدینگی و دستاندازهای متعدد در راه تأمین مالی منابع برای این محرکهای مهم اقتصادی، بخصوص در شرایط متأثر از کرونا شده است. بهعبارت دیگر، انتشار اوراق برای استارتاپها در بخش خصوصی نیازمند ارائه ضمانتهای بانکی برای اعتبارسنجی و تضمین است که این عدم سازگاری با ابزار تأمین مالی جاری، خواسته یا ناخواسته بخش خصوصی را بهسمتی سوق میدهد که تأمین مالی خود را از طریق بانکها انجام دهند. در واقع پذیرش دارایی پایه بهعنوان وثیقه و بهرهگیری از رتبهبندی در انتشار و عرضه اوراق می تواند منجر به توسعه تأمین مالی در بخش خصوصی و مدیریت ریسک شود.
امروز شرکتهای استارتاپی در مواجهه با فرآیند طولانی، پیچیده و ناسازگار با ابزارهای موجود در بازار سرمایه کشور و بورس هستند. همچنین محدودیت ابزار در مقابل نیازهای واقعی استارتاپها و نیز ضمانتنامههای بانکی از جمله موانع پیشروی استارتاپها هستند.
در پایان میتوان اینطور نتیجهگیری کرد که متناسبسازی ابزارهای تأمین مالی با نیاز استارتاپها، استفاده از ابزارهای ارزشیابی داراییهای نامشهود و بهروزرسانی قوانین بازار سرمایه و نیز تقویت نهادهای تأمین سرمایه و صندوقها میتواند تسهیلگر ورود استارتاپها با بورس باشند.
ارز دیجیتال فیس بوک دی ماه وارد بازار میشود
طبق گزارشی از فایننشال تایمز، ارز رمزنگاری شده با پشتیبانی فیسبوک میتواند در ژانویه2021 (دیما ه سال جاری) راهاندازی شود. این ارز از مدتها پیش در فهرست برنامههای مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک قرار داشت، اما وی موفق نشده بود این ارز را به شکل رسمی وارد بازار کند.
به گزارش انتخاب، ارز لیبرا یک واحد پول واقعی در جهان نیست، بلکه بر اساس ترکیبی از چندین ارز تعریف شده است. بسیاری از بانکهای مرکزی و نهادهای نظارتی نگران چشم انداز این نوع ارز بودهاند. بههمین دلیل انجمن لیبرا کمی تغییر مسیر داد و شروع بهکار روی چندین پول ثابت تک ارز کرد.طبق گزارش فایننشال تایمز، انجمن لیبرا اکنون در نظر دارد یک سکه با پشتوانه دلار را راهاندازی کند. این بهطور مستقیم با سایر سکههای ثابت مانند USDC، PAX و Tether (USDT) رقابت میکند. همچنین، انجمن لیبرا در نظر دارد ارزهای دیگری را عرضه کند، اما تاریخ عرضه مشخص نیست.
علاوه بر یک برنامه مستقل که به شما امکان ارسال و دریافت نشانههای لیبرا را میدهد، میتوانید حساب Novi خود را از مسنجر و واتس اپ مدیریت کنید.
فیس بوک انتظار دارد مردم شروع به استفاده از Novi برای اهداف حواله و پرداختهای سریع کنند. اعضای انجمن لیبرا شامل Farfetch، Lyft، Shopify، Spotify و Uber هستند.
انگلیس به دنبال مقابله با زباله های الکترونیک
انگلیس در تولید زباله الکترونیک در جهان، بعد از نروژ در رده دوم است؛ بیش از نیمی از این زبالههای الکترونیکی در زمین دفن میشوند و حدود 40 درصد از آنها نیز بهطور غیرقانونی و قاچاق به دیگر کشورها فرستاده میشوند.
بهگزارش فارس، بهتازگی گزارشی توسط مجلس عوام این کشور منتشر شده که حکایت از آن دارد که وضعیت این کشور در این خصوص کمی بهبود پیدا کرده است چرا که برخی شرکتهای بزرگ فناوری امریکایی مانند آمازون و اپل در انگلیس، سیاست بازیافت و تعمیر تولیدات قدیمی خود را کنار گذاشتهاند و با خارج کردن سریع آنها از فرآیند استفاده، سعی میکنند اجزای آنها را در تولیدات جدید دیگری به کار بگیرند.
گزارش یادشده نشان میدهد انگلیس هر سال 23.9 کیلوگرم زباله الکترونیکی به ازای هر فرد تولید میکند و بر این اساس انگلیس بعد از نروژ در این زمینه رتبه دوم را دارد. بیش از نیمی از این زبالههای الکترونیکی در زمین دفن میشوند و حدود 40 درصد از آنها نیز به طور غیرقانونی و قاچاق به دیگر کشورها فرستاده میشوند. نگرانی اصلی در این میان مربوط به مواد شیمیایی سمی موجود در این زبالههاست که میتواند انسان و نیز محیط زیست را آلوده کند.
توسط کارکنان و فعالان محیط زیست
ائتلاف بینالمللی برای اعتراض به آمازون
شکل گرفت
ائتلافی بینالمللی از فعالان گرمایش زمین و کارکنان انبارهای کالای آمازون قصد دارند یک اعتراض آنلاین علیه شرکت مذکور برپا کنند.
بهگزارش مهر اعتراض یادشده با عنوان «آمازون را مجبور به پرداخت کنید» برگزار میشود. معترضان از مدیران آمازون خواستهاند تا شرایط کاری بهتری برای کارکنان خود فراهم کنند و میزان انتشار گازهای گلخانهای و بخصوص دی اکسید کربن را کاهش دهند تا از گرمایش روزافزون زمین، بالا آمدن آب دریاها و اقیانوسها و تخریب محیط زیست جلوگیری شود.
این اعتراضها در شرایطی رخ میدهد که کسب و کار شرکت آمازون به علت شیوع ویروس کرونا و خانه نشینی مردم جهان رونق گرفته است و این شرکت استخدامهای جدیدی را آغاز کرده و قصد دارد نیروی کار خود را در سراسر دنیا افزایش دهد.در وب سایت حامیان این اعتراض آنلاین تصریح شده شرکت آمازون در جریان شیوع ویروس کرونا به یک شرکت چند تریلیون دلاری تبدیل شده و جف بزوس مدیر عامل آن به اولین فردی در طول تاریخ مبدل شده که میزان ثروت شخصی وی از ۲۰۰ میلیارد دلار فراتر میرود، اما کارگران آمازون باید جان خود را در این شرکت به خطر بیندازند و اگر خواستار دریافت حقوق منصفانه شوند با تهدید و ارعاب مواجه میشوند. معترضان خواستار افزایش دستمزد، پرداخت حقوق و مزایا در دوره بیماری و دریافت مجوز ایجاد اتحادیه کارگری هستند. آنها همچنین از آمازون خواستهاند تا مانند بسیاری از شرکتهای فناوری دیگر میزان انتشار گازهای گلخانهای خود را تا سال ۲۰۳۰ به صفر برساند و از همکاری با آن دسته از نیروهای پلیس و مقامات اداره مهاجرت که از نژادپرستی حمایت میکنند، خودداری کند و همچنین در همه کشورهایی که در آنها فعالیت اقتصادی دارد بهطور کامل مالیات بپردازد.