
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

کارنامه ضعیف دانشآموزان با آموزش مجازی
هدی هاشمی
خبرنگار
«دخترم کلاس اول بود که بیماری کرونا در کشور شیوع پیدا کرد. فقط 5 ماه در کلاس درس حاضر شد و بعدش گفتند، آموزشها غیرحضوری است. ما هم از کرونا ترسیدیم و اجازه ندادیم به مدرسه برود. حالا امسال صبا کلاس سوم است و همچنان آموزشها غیرحضوری. نگران وضعیت تحصیلش هستم. هنوز نمیتواند بهخوبی بخواند. خواندن برخی از کلمات برایش سخت است. با شک و تردید کلمه را میخواند. برای نوشتن هم خیلی تلاش کردم تا بتواند خوانا بنویسد. هم خودش هم ما خسته و کلافه شدیم.»
این صحبتهای مادر صبا دانشآموز کلاس سوم است که از وضعیت تحصیلی دخترش دل خوشی ندارد و میخواهد برای سال تحصیلی جدید، فرزندش حداقل دو تا سه روز در هفته به مدرسه برود. در دو سال گذشته، آموزش مجازی برای والدینی که کلاس اول و دومی داشتند به داستان غمانگیز و پر دردسری تبدیل شده است. دانشآموزان کلاس اولی که تجربه حضور در مدرسه را نداشتند، در بدو ورود به دوران تحصیل با پدیده آموزش مجازی مواجه شدند و حالا یک سال و نیم بعد از تعطیلی مدارس، شوک حاصل از کرونا ضربه شدیدی به آنها، خانوادههایشان و سیستم آموزشی کشور زده است. موضوعی که مسئولان وزارت آموزش و پرورش هم بر آن تأکید میکنند و میگویند، افت تحصیلی به چالش مهم این وزارتخانه تبدیل شده است بویژه کلاس اولیها که از طریق آموزش مجازی، الفبا را هنوز به خوبی یاد نگرفتهاند. در ارزیابی و تحقیقی که معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش روی کارنامه ارزشیابی کیفی دانشآموزان انجام داده است هم مشخص شده، تعداد دانشآموزانی که در کارنامه، نمرههای نیازمند تلاش و قابل قبول گرفتهاند نسبت به سال قبل از کرونا بیشتر شدهاند. همچنین درصد ارزشیابی نمرات خوب و خیلی خوب دانشآموزان هم کاهش پیدا کرده است. این پژوهش تأییدی است بر گفتههای مادر صبا که میگوید: «خواندن و نوشتن فقط مشکل دختر من نیست. تمام همکلاسیهایش مشکل دارند. با آموزش مجازی که نمیشود الفبا را یاد گرفت. ما خیلی نگران هستیم. بچهها در این سن، سرکلاس مجازی توجهی به آموزش ندارند. حوصلهشان سر میرود. حواسشان جای دیگر است و برخی وقتها انگار خوابشان میبرد. موضوع مهم برای من این است که بچهها اصلاً با مفهوم مدرسه آشنا نشدهاند، همه چیز برایشان بازی است.»
کرونا نه فقط به دانشآموزان کلاس اول و دوم ابتدایی بلکه به سیستم نظام آموزشی آسیب وارد کرده است. این موضوع خودش را در نتیجه امتحانات دانشآموزان نشان داد. گرچه افت تحصیلی فاجعهبار نبوده اما آموزش مجازی آنگونه که باید نتوانسته برای دانشآموزان در فرایند یادگیری مؤثر باشد و اغلب دانشآموزان در پایههای مختلف دچار افت تحصیلی شدند. موضوعی که معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به«ایران» میگوید: «کل دانشآموزان درگیر افت تحصیلی شدند اما برای ما دانشآموزان کلاس اول و دوم بسیار مهم هستند. چرا که آنها نخستین گامهای آموزش را برمیدارند و باید مهارت خواندن و نوشتنشان تقویت شود. بهخاطر آموزش مجازی و شرایط مختلف شیوع بیماری کرونا در کشور، دانشآموزان کلاس اول و دوم ارتباط چهره به چهره با معلم خود نداشتند. دانشآموزان یک سال و یک ترم است که در فضای مدرسه حاضر نشدند. اخیراً یونیسف هم در گزارشی اعلام کرد که بسته بودن درهای مدارس به یادگیری دانشآموزان لطمه جدی وارد میکند. این موضوع در مناطق کم برخوردار و محروم موجب فقر و شکاف آموزشی شده است. اگر درهای مدارس روی دانشآموزان طولانی مدت بسته باشد ما در مناطق محروم شاهد ترک تحصیل و فقر یادگیری خواهیم بود. گزارش کشورهای مختلف هم نشان میدهد، که آنها حساسیتهای بسیاری روی آموزش دانشآموزان دوره ابتدایی بویژه کلاس اول و دوم دارند. درهای مدارس هیچ کشوری طولانی مدت روی دانشآموزان پایه ابتدایی بسته نبود.»
حکیمزاده با اشاره به ارزیابی دانشآموزان ابتدایی میگوید: «تعداد دانشآموزانی که در کارنامه ارزشیابی نیازمند تلاش و نمره قابل قبول گرفتهاند بسیار بیشتر شده است. البته درصد خوب و خیلی خوب هم کاهش پیدا کرده است. نکته قابل توجه در تحقیق ما این است در مناطق حاشیه شهرها و مناطق کمبرخوردار که مدارس به خاطر شیوع کرونا تعطیل و نیازمند آموزشها غیرحضوری بود درصد ارزیابی تلاش و قابلقبول خیلی بیشتر شده است.» در اینجا نشان میدهد خانوادهها بهخاطر فقر آموزشی که داشتند نمیتوانند بهطور جدی با فرزندانشان درسها را کار کنند. البته در مناطق عشایری و روستایی که مدارس باز بوده و آموزشها حضوری پیگیری میشد ما مشکل خاصی در ارزیابیها نداشتیم. بنابراین برای سال تحصیلی جدید نیازمند حضور دانشآموزان در مدرسه هستیم. برنامهریزیهایی هم انجام شده است که حداقل دو تا سه روز در هفته ابتداییها در مدرسه باشند. معلمان باید تلاش کنند که دانشآموز مهارت خواندن و نوشتن را بهتر از قبل یاد بگیرد. اگر لازم است مدارس کلاسهای جبرانی بگذارند و خانوادهها هم باید در این راه یاریمان کنند.»
هم افت پنهان داریم و هم آشکار
در سال تحصیلی گذشته بسیاری از دانشآموزان در آزمونهای حضوری نهایی پایه نهم و دوازدهم هم مشکل داشتند. مدیران برخی از مدارس به مسئولان آموزش و پرورش گفتند که دانشآموزان در طول سال نتوانستند از طریق آموزش مجازی درسهایشان را بهخوبی یاد بگیرند و آمادگی لازم را برای امتحانات نهایی نداشتند. البته برخی از دانشآموزان به سختی کنکور اشاره کردند که به گفته مسئولان سازمان سنجش سؤالات کنکور سخت نبود و آموزش مجازی موجب شده که برخی از دانشآموزان آمادگی لازم را نداشته باشند. آنطور که معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش میگوید، در امتحانات پایه دوازدهم شاهد افت یک نمرهای دانشآموزان بودهایم. علیرضا کمرهای با اشاره به افت پنهان و آشکار تحصیلی میگوید: «دانشآموزان در مقطع متوسطه دوم در درسهای تخصصی مثل، فلسفه، شیمی، زیست، ریاضی و فیزیک افت داشتهاند که این موضوع ضعف بنیه علمی را در دوران آموزش مجازی برای ما روشن کرد. بارها هم گفتهایم که هیچ آموزشی جای آموزش حضوری را نمیگیرد برای همین ما به ستاد مقابله با کرونا این پیشنهاد را دادهایم که به صورت تدریجی درهای مدارس را باز کنیم. درباره افت تحصیلی دانشآموزان باید بگویم که دانشآموزان دچار افت پنهان و آشکار شدهاند. البته بر اساس بررسیهایی که انجام دادهایم ما افت تحصیلی آشکار نداریم حتی نمرهها بالا هم رفته است. اما ما میدانیم این نمرات کاذب است و نتوانستیم اهداف درسی و آموزشی را محقق کنیم. به عبارتی دانشآموزان دچار افت تحصیلی پنهان هستند. برآوردهای ما نشان میدهد که دچار تورم نمره هستیم این هم بدان معناست که میانگین نمره دانشآموزان افزایش پیدا کرده است و این نمره واقعی دانشآموز نیست. برای همین خواهان بازگشایی مدارس هستیم و در برنامههایی که به ستاد مقابله با کرونا دادهایم بهطور جدی میخواهیم که از آبان ماه همه مدارس کشور به صورت تدریجی و با رعایت پروتکلهای بهداشتی بازشود.»
نمایش یادگیری «دانشآموزان در کرونا»
نتایج آزمون تیمز 2019 نشان داد که عملکرد تحصیلی دانشآموزان ایران از میانگین بینالمللی پایینتر است. همچنین مطالعهای که بهتازگی توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی با همکاری یونسکو و بانک جهانی درباره آزمون پیزا (کیفیت نظام آموزشی) انجام شده است، نشان داد در کشورهایی که میزان تعطیلی مدارس آنها در ایام کرونا بیشتر بوده، در سنجشهای پیشرفت آموزشی رتبه پایینی دارند. در سوی دیگر بر اساس مطالعات انجام شده، اگر دانشآموزان بهمدت 5 ماه از مدرسه دور بمانند و مدارس تعطیل باشد بین 3 تا 9 ماه افت کیفیت سالهای تحصیل برای دانشآموزان رقم میخورد. این صحبتهای محمد حسنی، عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش است. او با اشاره به شکست تحصیلی و ترک تحصیل دانشآموزان میگوید: سیستم آموزشی ایران دچار بحران جدی در زمینه افت تحصیلی دانشآموزان و همچنین ترک تحصیل بالای دانشآموزان است. نظام آموزشی ایران شرایط تدریس در فضای مجازی را نداشت. معلمان، دانشآموزان، خانوادهها و حتی محتوای کتابهای درسی مناسب آموزش مجازی نبود. همین موضوع موجب دغدغه معلمان و خانوادهها شد. بر اساس مطالعاتی که انجام دادیم خانوادهها و معلمان یک دغدغه مشترک داشتند و این دغدغه موضوع یادگیری دانشآموزان بود. درحقیقت این موضوع مطرح میشد که ما نمیدانیم دانشآموز درس را میخواند یا خیر؟ در دوران کرونا ما شاهد نمایش یادگیری دانشآموزان بودیم. دانشآموزان ادای یادگیری را درآوردند.هیچ کنترلی روی دانشآموز در فضای مجازی نبود. کلاسها آنلاین بود و دانشآموز فقط حاضری میزد کسی دانشآموز را کنترل نمیکرد. از آن طرف هم آزمونها در فضای مجازی برگزار میشد و خیلی از دانشآموزان با تقلب در امتحانات نمره میآوردند. اخلاق آموزش و اخلاق یادگیری در فضای برخط با اخلاق یادگیری و آموزش در فضای حضوری با هم متفاوت است. در آموزش حضوری دانشآموز خودش احساس مسئولیت میکند. با معلم و دیگر بچهها تعامل و گفتوگو دارد و کنترل ویژهای روی دانشآموز است بنابراین طبیعی است که افت تحصیلی داشته باشیم. البته به نظرم چالش اصلی سیستم آموزشی افت تحصیلی نیست بلکه جمع کردن دوباره دانشآموزان و مسائل تربیتی دانشآموز است که در این دو سال تعطیل شده است.
خبرنگار
«دخترم کلاس اول بود که بیماری کرونا در کشور شیوع پیدا کرد. فقط 5 ماه در کلاس درس حاضر شد و بعدش گفتند، آموزشها غیرحضوری است. ما هم از کرونا ترسیدیم و اجازه ندادیم به مدرسه برود. حالا امسال صبا کلاس سوم است و همچنان آموزشها غیرحضوری. نگران وضعیت تحصیلش هستم. هنوز نمیتواند بهخوبی بخواند. خواندن برخی از کلمات برایش سخت است. با شک و تردید کلمه را میخواند. برای نوشتن هم خیلی تلاش کردم تا بتواند خوانا بنویسد. هم خودش هم ما خسته و کلافه شدیم.»
این صحبتهای مادر صبا دانشآموز کلاس سوم است که از وضعیت تحصیلی دخترش دل خوشی ندارد و میخواهد برای سال تحصیلی جدید، فرزندش حداقل دو تا سه روز در هفته به مدرسه برود. در دو سال گذشته، آموزش مجازی برای والدینی که کلاس اول و دومی داشتند به داستان غمانگیز و پر دردسری تبدیل شده است. دانشآموزان کلاس اولی که تجربه حضور در مدرسه را نداشتند، در بدو ورود به دوران تحصیل با پدیده آموزش مجازی مواجه شدند و حالا یک سال و نیم بعد از تعطیلی مدارس، شوک حاصل از کرونا ضربه شدیدی به آنها، خانوادههایشان و سیستم آموزشی کشور زده است. موضوعی که مسئولان وزارت آموزش و پرورش هم بر آن تأکید میکنند و میگویند، افت تحصیلی به چالش مهم این وزارتخانه تبدیل شده است بویژه کلاس اولیها که از طریق آموزش مجازی، الفبا را هنوز به خوبی یاد نگرفتهاند. در ارزیابی و تحقیقی که معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش روی کارنامه ارزشیابی کیفی دانشآموزان انجام داده است هم مشخص شده، تعداد دانشآموزانی که در کارنامه، نمرههای نیازمند تلاش و قابل قبول گرفتهاند نسبت به سال قبل از کرونا بیشتر شدهاند. همچنین درصد ارزشیابی نمرات خوب و خیلی خوب دانشآموزان هم کاهش پیدا کرده است. این پژوهش تأییدی است بر گفتههای مادر صبا که میگوید: «خواندن و نوشتن فقط مشکل دختر من نیست. تمام همکلاسیهایش مشکل دارند. با آموزش مجازی که نمیشود الفبا را یاد گرفت. ما خیلی نگران هستیم. بچهها در این سن، سرکلاس مجازی توجهی به آموزش ندارند. حوصلهشان سر میرود. حواسشان جای دیگر است و برخی وقتها انگار خوابشان میبرد. موضوع مهم برای من این است که بچهها اصلاً با مفهوم مدرسه آشنا نشدهاند، همه چیز برایشان بازی است.»
کرونا نه فقط به دانشآموزان کلاس اول و دوم ابتدایی بلکه به سیستم نظام آموزشی آسیب وارد کرده است. این موضوع خودش را در نتیجه امتحانات دانشآموزان نشان داد. گرچه افت تحصیلی فاجعهبار نبوده اما آموزش مجازی آنگونه که باید نتوانسته برای دانشآموزان در فرایند یادگیری مؤثر باشد و اغلب دانشآموزان در پایههای مختلف دچار افت تحصیلی شدند. موضوعی که معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به«ایران» میگوید: «کل دانشآموزان درگیر افت تحصیلی شدند اما برای ما دانشآموزان کلاس اول و دوم بسیار مهم هستند. چرا که آنها نخستین گامهای آموزش را برمیدارند و باید مهارت خواندن و نوشتنشان تقویت شود. بهخاطر آموزش مجازی و شرایط مختلف شیوع بیماری کرونا در کشور، دانشآموزان کلاس اول و دوم ارتباط چهره به چهره با معلم خود نداشتند. دانشآموزان یک سال و یک ترم است که در فضای مدرسه حاضر نشدند. اخیراً یونیسف هم در گزارشی اعلام کرد که بسته بودن درهای مدارس به یادگیری دانشآموزان لطمه جدی وارد میکند. این موضوع در مناطق کم برخوردار و محروم موجب فقر و شکاف آموزشی شده است. اگر درهای مدارس روی دانشآموزان طولانی مدت بسته باشد ما در مناطق محروم شاهد ترک تحصیل و فقر یادگیری خواهیم بود. گزارش کشورهای مختلف هم نشان میدهد، که آنها حساسیتهای بسیاری روی آموزش دانشآموزان دوره ابتدایی بویژه کلاس اول و دوم دارند. درهای مدارس هیچ کشوری طولانی مدت روی دانشآموزان پایه ابتدایی بسته نبود.»
حکیمزاده با اشاره به ارزیابی دانشآموزان ابتدایی میگوید: «تعداد دانشآموزانی که در کارنامه ارزشیابی نیازمند تلاش و نمره قابل قبول گرفتهاند بسیار بیشتر شده است. البته درصد خوب و خیلی خوب هم کاهش پیدا کرده است. نکته قابل توجه در تحقیق ما این است در مناطق حاشیه شهرها و مناطق کمبرخوردار که مدارس به خاطر شیوع کرونا تعطیل و نیازمند آموزشها غیرحضوری بود درصد ارزیابی تلاش و قابلقبول خیلی بیشتر شده است.» در اینجا نشان میدهد خانوادهها بهخاطر فقر آموزشی که داشتند نمیتوانند بهطور جدی با فرزندانشان درسها را کار کنند. البته در مناطق عشایری و روستایی که مدارس باز بوده و آموزشها حضوری پیگیری میشد ما مشکل خاصی در ارزیابیها نداشتیم. بنابراین برای سال تحصیلی جدید نیازمند حضور دانشآموزان در مدرسه هستیم. برنامهریزیهایی هم انجام شده است که حداقل دو تا سه روز در هفته ابتداییها در مدرسه باشند. معلمان باید تلاش کنند که دانشآموز مهارت خواندن و نوشتن را بهتر از قبل یاد بگیرد. اگر لازم است مدارس کلاسهای جبرانی بگذارند و خانوادهها هم باید در این راه یاریمان کنند.»
هم افت پنهان داریم و هم آشکار
در سال تحصیلی گذشته بسیاری از دانشآموزان در آزمونهای حضوری نهایی پایه نهم و دوازدهم هم مشکل داشتند. مدیران برخی از مدارس به مسئولان آموزش و پرورش گفتند که دانشآموزان در طول سال نتوانستند از طریق آموزش مجازی درسهایشان را بهخوبی یاد بگیرند و آمادگی لازم را برای امتحانات نهایی نداشتند. البته برخی از دانشآموزان به سختی کنکور اشاره کردند که به گفته مسئولان سازمان سنجش سؤالات کنکور سخت نبود و آموزش مجازی موجب شده که برخی از دانشآموزان آمادگی لازم را نداشته باشند. آنطور که معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش میگوید، در امتحانات پایه دوازدهم شاهد افت یک نمرهای دانشآموزان بودهایم. علیرضا کمرهای با اشاره به افت پنهان و آشکار تحصیلی میگوید: «دانشآموزان در مقطع متوسطه دوم در درسهای تخصصی مثل، فلسفه، شیمی، زیست، ریاضی و فیزیک افت داشتهاند که این موضوع ضعف بنیه علمی را در دوران آموزش مجازی برای ما روشن کرد. بارها هم گفتهایم که هیچ آموزشی جای آموزش حضوری را نمیگیرد برای همین ما به ستاد مقابله با کرونا این پیشنهاد را دادهایم که به صورت تدریجی درهای مدارس را باز کنیم. درباره افت تحصیلی دانشآموزان باید بگویم که دانشآموزان دچار افت پنهان و آشکار شدهاند. البته بر اساس بررسیهایی که انجام دادهایم ما افت تحصیلی آشکار نداریم حتی نمرهها بالا هم رفته است. اما ما میدانیم این نمرات کاذب است و نتوانستیم اهداف درسی و آموزشی را محقق کنیم. به عبارتی دانشآموزان دچار افت تحصیلی پنهان هستند. برآوردهای ما نشان میدهد که دچار تورم نمره هستیم این هم بدان معناست که میانگین نمره دانشآموزان افزایش پیدا کرده است و این نمره واقعی دانشآموز نیست. برای همین خواهان بازگشایی مدارس هستیم و در برنامههایی که به ستاد مقابله با کرونا دادهایم بهطور جدی میخواهیم که از آبان ماه همه مدارس کشور به صورت تدریجی و با رعایت پروتکلهای بهداشتی بازشود.»
نمایش یادگیری «دانشآموزان در کرونا»
نتایج آزمون تیمز 2019 نشان داد که عملکرد تحصیلی دانشآموزان ایران از میانگین بینالمللی پایینتر است. همچنین مطالعهای که بهتازگی توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی با همکاری یونسکو و بانک جهانی درباره آزمون پیزا (کیفیت نظام آموزشی) انجام شده است، نشان داد در کشورهایی که میزان تعطیلی مدارس آنها در ایام کرونا بیشتر بوده، در سنجشهای پیشرفت آموزشی رتبه پایینی دارند. در سوی دیگر بر اساس مطالعات انجام شده، اگر دانشآموزان بهمدت 5 ماه از مدرسه دور بمانند و مدارس تعطیل باشد بین 3 تا 9 ماه افت کیفیت سالهای تحصیل برای دانشآموزان رقم میخورد. این صحبتهای محمد حسنی، عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش است. او با اشاره به شکست تحصیلی و ترک تحصیل دانشآموزان میگوید: سیستم آموزشی ایران دچار بحران جدی در زمینه افت تحصیلی دانشآموزان و همچنین ترک تحصیل بالای دانشآموزان است. نظام آموزشی ایران شرایط تدریس در فضای مجازی را نداشت. معلمان، دانشآموزان، خانوادهها و حتی محتوای کتابهای درسی مناسب آموزش مجازی نبود. همین موضوع موجب دغدغه معلمان و خانوادهها شد. بر اساس مطالعاتی که انجام دادیم خانوادهها و معلمان یک دغدغه مشترک داشتند و این دغدغه موضوع یادگیری دانشآموزان بود. درحقیقت این موضوع مطرح میشد که ما نمیدانیم دانشآموز درس را میخواند یا خیر؟ در دوران کرونا ما شاهد نمایش یادگیری دانشآموزان بودیم. دانشآموزان ادای یادگیری را درآوردند.هیچ کنترلی روی دانشآموز در فضای مجازی نبود. کلاسها آنلاین بود و دانشآموز فقط حاضری میزد کسی دانشآموز را کنترل نمیکرد. از آن طرف هم آزمونها در فضای مجازی برگزار میشد و خیلی از دانشآموزان با تقلب در امتحانات نمره میآوردند. اخلاق آموزش و اخلاق یادگیری در فضای برخط با اخلاق یادگیری و آموزش در فضای حضوری با هم متفاوت است. در آموزش حضوری دانشآموز خودش احساس مسئولیت میکند. با معلم و دیگر بچهها تعامل و گفتوگو دارد و کنترل ویژهای روی دانشآموز است بنابراین طبیعی است که افت تحصیلی داشته باشیم. البته به نظرم چالش اصلی سیستم آموزشی افت تحصیلی نیست بلکه جمع کردن دوباره دانشآموزان و مسائل تربیتی دانشآموز است که در این دو سال تعطیل شده است.

توزیع عادلانه واکسن در استانها انجام شود
وزیر بهداشت: ۴۰ میلیون دوز واکسن تا آخر شهریورما ه وارد کشور میشود
آغاز هفته پر واکسن با ورود سومین محموله واکسن کرونا خریداری شده از محل ساز و کار کوواکس صبح روز پنجشنبه گذشته در کشور کلید خورد. به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو، این محموله شامل یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۰۰ دوز واکسن آسترازنکا است و با ورود این محموله، مجموع واکسنهای وارداتی کرونا به ۳۰ میلیون و ۳۴۹ هزار و ۲۱۰ دوز رسید. بدین ترتیب با ورود یک محموله پنج میلیون دوز واکسن کرونا در روزهای منتهی به هفته گذشته، ۱.۴میلیون دوز در روز پنجشنبه و پنج میلیون دوز در روز شنبه عملیات واکسیناسیون طبق وعده وزیر بهداشت تا ۶ هفته آینده با سرعت و حجم بیشتری جریان خواهد داشت. واکسیناسیون در حالی تنها راه حل کنترل، کاهش و مهار فوتیهای ناشی از کرونا عنوان میشود که هم اینک بیش از 22 استان کشور در حالی در گذر از قله پیک پنجم کرونا قرار گرفتهاند که نقشههای ایپدمیولوژیک کشور نشان میدهد در بیش از نیمی ازاستانهای کشور میزان مراجعات سرپایی به ثبات رسیده و در حال کاهش است و تنها در 5 استان کشور پیک پنجم همچنان در حال طغیان است. با وجود این اگرچه هفته گذشته بهدلیل عدم واردات هفتگی واکسن کرونا در برخی استانها شاهد کمبود واکسن و نیز سردرگمی مردم بودیم اما گفته میشود از این هفته واکسیناسیون با سرعت هر چه تمام در کشور انجام میگیرد. بهگونهای که وزیربهداشت با تأکید بر سرعت گرفتن واردات واکسن اعلام کرده است هفته آینده نیز 19 میلیون دوز واکسن وارد کشور میشود و تا آخر شهریور ماه تعداد واکسن وارداتی کشور به 40میلیون دوز افزایش خواهد یافت. علاوه بر وزیر بهداشت همچنین وزارت امور خارجه نیز از آمادگی کشور اتریش برای اهدای یک میلیون دوز واکسن به ایران خبر داده است. تلاشها برای واردات واکسن کرونا، صدور مجوز واکسنهای انستیتو پاستور، رازی و سیناژن بهمنظور سرعت بخشی به تزریق واکسن و کاهش موارد فوتی در حالی در اولویت برنامههای دولت سیزدهم قرار گرفته است که طبق دستور رئیس جمهوری، تلاشها به جهت کاهش بار بیماری و زنجیره انتقال ویروس و بازگشایی مراکز آموزشی وعلمی در پاییز باید به جدیت دنبال شود. آنطور که وزیر بهداشت در سفر خود به استانهای اردبیل و آذربایجان شرقی خبر داده است با آغاز واکسیناسیون دانشجویان از این هفته بتدریج بازگشایی دانشگاهها را شاهد خواهیم بود. گفتنی است دیروز با ورود حدود 4 میلیون و پانصد هزار دوز واکسن ، رکورد واردات واکسن در قالب یک محموله به کشور شکسته شد و با انجام تشریفات گمرکی در پای پرواز تحویل وزارت بهداشت و مسئولان غذا و دارو شد.
ضرورت ایجاد سامانه هوشمند کنترل بیماری
رئیس جمهوری روز پنجشنبه درجلسه رؤسای کمیتههای تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا با تأکید بر لزوم تسریع در تأمین واکسن از طریق واردات و تولیدات داخلی، با اشاره بهگزارشهای دریافتی از کمبود واکسن در برخی استانها گفت: یکی از مسائل ضروری در روند واکسیناسیون، توزیع عادلانه واکسن بر اساس اولویتهای تعیین شده است که باید پیشبینیهای لازم درباره آن صورت گیرد تا در روند و سرعت تزریق واکسن خللی پیش نیاید.
آیتالله دکتر سید ابراهیم رئیسی نکته مهم دیگر برای موفقیت روند مقابله با شیوع ویروس کرونا را اطلاعرسانی مؤثر و اقناع افکار عمومی بهمنظور همراه کردن حداکثری مردم در روند مقابله با گسترش ویروس و شیوع بیماری با رعایت دستورالعملهای بهداشتی عنوان کرد و اظهار داشت: کمیته اطلاعرسانی ستاد ملی مقابله با کرونا با همکاری رسانه ملی و دیگر رسانهها، از همه روشها، شیوهها و ابزار مفید در اقناع مردم بهره گیرند تا رعایت شیوهنامههای بهداشتی در میان آحاد مختلف جامعه به بالاترین سطح ممکن ارتقا یابد. رئیسجمهوری انضباط در اطلاعرسانی را نکته بسیار مهم دیگر در اثربخشی این فرایند برشمرد و تصریح کرد: اطلاعرسانی درباره وجوه مختلف بیماری و مسائل مرتبط با آن باید با هدف ایجاد امیدواری حداکثری و پرهیز از ایجاد نگرانی و ترس در مردم سامان یابد. به هیچوجه نباید مانع سخن گفتن متخصصان شویم که درباره کرونا اظهارنظر میکنند، اما باید توجه داشته باشیم که جای طرح مباحث کارشناسی، نه در فضای عمومی جامعه، بلکه مجامع و محافل تخصصی است.
آیتالله رئیسی ادامه داد: همه تلاشها برای مدیریت بیماری کرونا از ستاد ملی مقابله گرفته تا کادر درمان و دیگر بخشها برای رفع نگرانی و ایجاد امیدواری و روحیه نشاط در مردم است، لذا نباید مباحثی را که به طور طبیعی درعرصه تخصصی علوم مختلف از جمله علم پزشکی جریان دارد، در ساحت افکار عمومی طرح کرده و باعث ایجاد نگرانی و ترس نزد مردم شد.
آیتالله رئیسی با تأکید بر اینکه در دولت سیزدهم گفتوگو، اقناع و استفاده از نظرات مردم در فرایند تصمیمگیری یک اصل مسلم بوده و خواهد بود، ادامه داد: بخشهای اطلاعرسانی و رسانهای ستاد ملی مقابله با کرونا باید در فرصت باقی مانده تا زمان بازگشایی مراکز علمی و آموزشی با مردم و خانوادهها به طور مستمر گفتوگو کرده و آنان را در مسیر فراهم کردن مطلوب بستر لازم برای بازگشایی مدارس و دانشگاهها اقناع کنند. مردم باید با رعایت بیشتر و دقیقتر دستورالعملهای بهداشتی، تلاشهای دولت برای تسریع روند واکسیناسیون را تکمیل کنند تا هر چه سریعتر رونق و نشاط به عرصه کسب و کارها و عرصه عمومی جامعه بازگردد و شاهد بازگشایی مراکز علمی و آموزشی نیز باشیم.
رئیسی در ادامه با استقبال از ایجاد «سامانه کنترل هوشمند بیماری» و تأکید بر تسریع در تکمیل آن گفت: راهاندازی این سامانه به منظور اعمال مهندسی معکوس در فرایند نظارتها و کنترلها و فراهم کردن زمینه پیشگیری در فرایند مدیریت بیماری براساس جمعآوری و تحلیل دادههای گسترده برای تصمیمگیری و اعمال اقدامات هوشمندانه در مدیریت کرونا، میتواند گامی مؤثر و مهم در روند مقابله با شیوع ویروس و انتقال بیماری باشد.
رئــــیسجمهوری همچنیـــــن از دستاندرکاران «طرح شهید سلیمانی» بویژه نیروی مقاومت بسیج برای اجرای موفق این طرح غربالگری تشکر کرده و با اشاره به دستاوردهای مفید به دست آمده، خواستار تداوم اجرای آن شد.
آیتالله رئیسی با بیان اینکه در تأمین منابع مالی لازم برای واردات واکسن تاکنون هیچ مشکلی وجود نداشته و پساز این نیز تأمین بودجه لازم برای این منظور همواره جزو اولویتهای بودجهای دولت خواهد بود، اضافه کرد: علاوه بر منابع لازم برای تأمین واکسن، تأمین منابع برای پرداخت مطالبات معوق کادر درمان که در خط مقدم مقابله با کرونا مشغول مجاهدت هستند، با اولویت بالا در دستور کار دولت قرار دارد. در جلسه کمیتههای تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا موضوع تسریع پرداخت مطالبات معوق کادر درمان، هدفگذاری تأمین و تزریق ۱۰۰ میلیون دوز واکسن تا پایان آبان، ایجاد انضباط و ساماندهی فرایند اطلاعرسانی درباره ویروس و بیماری کرونا، راهاندازی سامانه کنترل هوشمند بیماری و تداوم اجرای طرح غربالگری شهید سلیمانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که برای تصمیمگیری نهایی به جلسه روز شنبه ستاد ملی ارائه خواهد شد.
ضرورت ایجاد سامانه هوشمند کنترل بیماری
رئیس جمهوری روز پنجشنبه درجلسه رؤسای کمیتههای تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا با تأکید بر لزوم تسریع در تأمین واکسن از طریق واردات و تولیدات داخلی، با اشاره بهگزارشهای دریافتی از کمبود واکسن در برخی استانها گفت: یکی از مسائل ضروری در روند واکسیناسیون، توزیع عادلانه واکسن بر اساس اولویتهای تعیین شده است که باید پیشبینیهای لازم درباره آن صورت گیرد تا در روند و سرعت تزریق واکسن خللی پیش نیاید.
آیتالله دکتر سید ابراهیم رئیسی نکته مهم دیگر برای موفقیت روند مقابله با شیوع ویروس کرونا را اطلاعرسانی مؤثر و اقناع افکار عمومی بهمنظور همراه کردن حداکثری مردم در روند مقابله با گسترش ویروس و شیوع بیماری با رعایت دستورالعملهای بهداشتی عنوان کرد و اظهار داشت: کمیته اطلاعرسانی ستاد ملی مقابله با کرونا با همکاری رسانه ملی و دیگر رسانهها، از همه روشها، شیوهها و ابزار مفید در اقناع مردم بهره گیرند تا رعایت شیوهنامههای بهداشتی در میان آحاد مختلف جامعه به بالاترین سطح ممکن ارتقا یابد. رئیسجمهوری انضباط در اطلاعرسانی را نکته بسیار مهم دیگر در اثربخشی این فرایند برشمرد و تصریح کرد: اطلاعرسانی درباره وجوه مختلف بیماری و مسائل مرتبط با آن باید با هدف ایجاد امیدواری حداکثری و پرهیز از ایجاد نگرانی و ترس در مردم سامان یابد. به هیچوجه نباید مانع سخن گفتن متخصصان شویم که درباره کرونا اظهارنظر میکنند، اما باید توجه داشته باشیم که جای طرح مباحث کارشناسی، نه در فضای عمومی جامعه، بلکه مجامع و محافل تخصصی است.
آیتالله رئیسی ادامه داد: همه تلاشها برای مدیریت بیماری کرونا از ستاد ملی مقابله گرفته تا کادر درمان و دیگر بخشها برای رفع نگرانی و ایجاد امیدواری و روحیه نشاط در مردم است، لذا نباید مباحثی را که به طور طبیعی درعرصه تخصصی علوم مختلف از جمله علم پزشکی جریان دارد، در ساحت افکار عمومی طرح کرده و باعث ایجاد نگرانی و ترس نزد مردم شد.
آیتالله رئیسی با تأکید بر اینکه در دولت سیزدهم گفتوگو، اقناع و استفاده از نظرات مردم در فرایند تصمیمگیری یک اصل مسلم بوده و خواهد بود، ادامه داد: بخشهای اطلاعرسانی و رسانهای ستاد ملی مقابله با کرونا باید در فرصت باقی مانده تا زمان بازگشایی مراکز علمی و آموزشی با مردم و خانوادهها به طور مستمر گفتوگو کرده و آنان را در مسیر فراهم کردن مطلوب بستر لازم برای بازگشایی مدارس و دانشگاهها اقناع کنند. مردم باید با رعایت بیشتر و دقیقتر دستورالعملهای بهداشتی، تلاشهای دولت برای تسریع روند واکسیناسیون را تکمیل کنند تا هر چه سریعتر رونق و نشاط به عرصه کسب و کارها و عرصه عمومی جامعه بازگردد و شاهد بازگشایی مراکز علمی و آموزشی نیز باشیم.
رئیسی در ادامه با استقبال از ایجاد «سامانه کنترل هوشمند بیماری» و تأکید بر تسریع در تکمیل آن گفت: راهاندازی این سامانه به منظور اعمال مهندسی معکوس در فرایند نظارتها و کنترلها و فراهم کردن زمینه پیشگیری در فرایند مدیریت بیماری براساس جمعآوری و تحلیل دادههای گسترده برای تصمیمگیری و اعمال اقدامات هوشمندانه در مدیریت کرونا، میتواند گامی مؤثر و مهم در روند مقابله با شیوع ویروس و انتقال بیماری باشد.
رئــــیسجمهوری همچنیـــــن از دستاندرکاران «طرح شهید سلیمانی» بویژه نیروی مقاومت بسیج برای اجرای موفق این طرح غربالگری تشکر کرده و با اشاره به دستاوردهای مفید به دست آمده، خواستار تداوم اجرای آن شد.
آیتالله رئیسی با بیان اینکه در تأمین منابع مالی لازم برای واردات واکسن تاکنون هیچ مشکلی وجود نداشته و پساز این نیز تأمین بودجه لازم برای این منظور همواره جزو اولویتهای بودجهای دولت خواهد بود، اضافه کرد: علاوه بر منابع لازم برای تأمین واکسن، تأمین منابع برای پرداخت مطالبات معوق کادر درمان که در خط مقدم مقابله با کرونا مشغول مجاهدت هستند، با اولویت بالا در دستور کار دولت قرار دارد. در جلسه کمیتههای تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا موضوع تسریع پرداخت مطالبات معوق کادر درمان، هدفگذاری تأمین و تزریق ۱۰۰ میلیون دوز واکسن تا پایان آبان، ایجاد انضباط و ساماندهی فرایند اطلاعرسانی درباره ویروس و بیماری کرونا، راهاندازی سامانه کنترل هوشمند بیماری و تداوم اجرای طرح غربالگری شهید سلیمانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که برای تصمیمگیری نهایی به جلسه روز شنبه ستاد ملی ارائه خواهد شد.

561فوتی جدید کرونا در کشور
بر اساس اعلام مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، مجموع واکسنهای کرونا تزریق شده در کشور به ۲۸میلیون و ۷۰۴ هزار و ۸۹۳ دوز رسید.
تا کنون ۱۹ میلیون و ۲۹۷ هزار و ۵۸۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۹ میلیون و ۴۰۷ هزار و ۳۱۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کردهاند و مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۲۸ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۸۹۳ دوز رسید. بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت، از ظهر روز 11 شهریور تا ظهر ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۷ هزار و ۶۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که 4061 نفر از آنها بستری شدند. در حال حاضر ۳۰۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

اخبـــــار
زاکانی پس از صدور حکمش در بازدید از مرکز واکسیناسیون بعثت خبر داد
راهاندازی قرارگاه کرونا در شهرداری تهران
با صدور حکم شهردار تهران از سوی وزیر کشور دکتر علیرضا زاکانی از فردا یکشنبه در صحن شورا رسماً فعالیت خود را به عنوان شهردار کلانشهر میلیونی تهران آغاز خواهد کرد. در کنار شهردار تهران البته حکم شهرداران ساری و قم هم زده شد و به همین ترتیب حکم سایر شهرداران نیز برای شروع کار در دستور کار قرار گرفته است او سپس با استقبال و دعای خیر مادر شهید حمید میانلو مطلق، وارد دفتر کار خود در ساختمان شورای شهر شد. همچنین فرزندان شهیدان همت و صالحی نیز در این استقبال حضور داشتند. به گزارش «ایران» زاکانی نخستین روز از شروع رسمی کارش در روز پنجشنبه را با عیادت از مهدی چمران؛ رئیس شورای ششم کلید زد و پس از عیادت او به معراجالشهدا برای تجدید میثاق با روح بلند شهیدان رفت و در نهایت به ساختمان شهرداری تهران آمد تا کارش را به صورت جدی آغاز کند. وی همچنین دیروز در بازدید از مرکز واکسیناسیون بعثت در جمع خبرنگاران گفت: در شهرداری تهران تصمیم گرفتیم تا قرارگاه کرونا راهاندازی شود و با همافزایی ظرفیتهای مختلف در روزهای آینده در تمام سطوح خدمت شایستهای به عموم مردم ارائه کنیم. او ادامه داد: علاوه بر بهداشت و درمان ظرفیتهای اجتماعی را نیز باید در خدمت گرفت تا بتوان این بیماری را مهار کرد و این مهم در دسترس است. فاصلهگذاری اجتماعی و زنده نگهداشتن شرایط شهر در این وضعیت حائز اهمیت است، اما شاهد هستیم که بعضاً حکمی کلی برای همه شهر صادر میشود در حالی که تجربههای جهانی نشان میدهد میتوان هم شهر را پویا نگه داشت و مردم را در خانهها زندانی نکرد و در کنار آن میزان ابتلا را نیز کاهش داد و این دومین تلاش شهرداری است. زاکانی در ادامه گفت: در بوستان گفتوگو نیز ۴۰ ایستگاه تزریق واکسن کرونا فراهم شده که بزودی به بهرهبرداری میرسد و تنها مجموعهای خواهد بود که در شیفت بعدازظهر نیز کار میکند.
معاون رئیس جمهوری: محرومیت زدایی از جامعه زنان اولویت کاری ما است
معاون جدید رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده بر محرومیت زدایی از جامعه زنان و اجرای عدالت در بین زنان طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب تأکید کرد و گفت: زنان هسته محوری خانواده هستند و محرومیت زدایی در این زمینه اولویت کاری ما است. بهگزارش ایرنا، انسیه خزعلی روز پنجشنبه و پس از انتصاب بهعنوان معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، از دفتر این معاونت بازدید و با دکتر معصومه ابتکار دیدار و گفتوگو کرد. وی با تأکید بر اینکه در بخش زنان هم نگاه ما به مسائل و مشکلاتی است که جامعه زنان در بحث محرومیت زدایی با آن روبهرو ست، خاطرنشان کرد: محرومیت زدایی در بخشهای مختلف آموزشی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با نگاه به اینکه زنان هسته محوری و بسیار مؤثر خانواده هستند و بهصورت مستقیم و غیر مستقیم در سازندگی جامعه نقش داشته و باعث اعتبار آن هستند، مورد توجه است. خزعلی خاطرنشان کرد: تلاش میشود در بخشهای مختلف اجتماعی، ورزشی، نخبگانی، محرومین و زنان سرپرست خانوار و برقراری بیمههایی که دولتهای مختلف وعده داده و متأسفانه هیچگاه عملی نشده است، قدم برداشته شود و در این مسیر از تجربیات گذشته ابتکار بهرهمند خواهیم شد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
کارنامه ضعیف دانشآموزان با آموزش مجازی
-
توزیع عادلانه واکسن در استانها انجام شود
-
561فوتی جدید کرونا در کشور
-
اخبـــــار

اخبارایران آنلاین