آیین گشایش و آغاز به کار رسمی تالار دهلوی با حضور محمود شالویی (سرپرست معاونت امور هنری)، جمعی از هنرمندان برجسته موسیقی ایران و سخنان حسین علیزاده در رثای استادش زندهیاد حسین دهلوی در طبقه پنجم بنیاد رودکی برگزار شد.
ایجاد یک فضای حرفهای برای ارکسترها
به گفته مهدی افضلی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی: «افتتاح تالار دهلوی با هدف تأمین محلی برای تمرین یا ضبط آثار حرفهای است؛ پیش از این، نبودن فضایی کیفی و مناسب از موانع جدی پیشرفت ارکسترها بود. از این رو، برای ما کیفیت تالار دهلوی بسیار اهمیت داشت و من گمان نمیکردم این فضا با این کیفیت آماده بهرهبرداری شود؛ فضایی بسیار حرفهای که استادان برجسته و سرشناس موسیقی ایران بر آن مهر تأیید زدهاند.» در ادامه این مراسم هومن دهلوی به نمایندگی از پدر نامدارخود و دیگر اعضای خانواده روی صحنه آمد و در سخنانی کوتاه ضمن ابراز خوشحالی از به سرانجام رسیدن پروژه آغاز به کار تالار دهلوی با پیگیریهای استاد علیزاده گفت: قلباً خوشحالم از این اتفاق؛ اما کاش در دوران زنده بودن پدر تالاری به نام ایشان افتتاح میشد تا شاید اندکی از رنج بیماری پدر کم شود. فرزند استاد دهلوی ابراز امیدواری کرد در تالاری که به نام پدرش مزین شده، رویدادهایی شایسته در حوزه موسیقی ایران رخ دهد.
حسین دهلوی زندهکننده واژه عشق
استاد حسین علیزاده هم نام حسین دهلوی را زندهکننده واژههای عشق، مسئولیتپذیری و پشتکار در وجود خود دانست و در این مراسم گفت: واژه استاد برای حسین دهلوی کم و نکته مهم درباره او این است که چگونه پشت یک چهره بسیار جدی تا این اندازه عاطفه و لطافت وجود دارد. حسین دهلوی اولین اثرارکستری خود «سبکبال» را سال ۳۲ ساخت که من فقط دو سال داشتم و امروز میبینیم این اثر برای آن دوران شاهکار است. دیگر نکته مهم در وجود دهلوی اثری بود که او در جامعه موسیقی میگذاشت. سالهای اول دوران حضور ما در هنرستان موسیقی، جایگاه این هنر در جامعه چندان مناسب نبود و بیشتر مصرفی و بازاری بود. از این رو، هنرستانها به تنهایی نمیتوانستند در جامعه نظم و احترام برای موسیقی بیاورند اما این انتخاب دهلوی برای مدیریت هنرستان موسیقی بود که فضا را بشدت دگرگون کرد. از نظر من او مناسبترین گزینه برای بخشیدن اعتبار و احترام به موسیقی ایران بود و رسالت و مسئولیتی در خود احساس میکرد که این وظیفه را پذیرفت. علیزاده افزود: وقتی حسین دهلوی در هنرستان موسیقی به عنوان مدیر گمارده میشود، میتواند الگویی برای جامعه باشد. اکنون خیلی از مسئولان ما ممکن است در حوزه کاری خود تخصص نداشته باشند ولی حسن نیت دارند و تلاش کنند. مثل همین آقای افضلی که در موسیقی تخصص ندارد ولی شاهد بودهایم چقدر به عنوان یک ایرانی و فردی که به فرهنگ ایران اهمیت میدهد و ایران را دوست دارد، تلاش کرده اثر خوب بگذارد. متأسفانه در ایران حضور مسئولان به چهار سال هم نمیکشد و این امر باعث میشود کاری که در پیش گرفتهاند، تداوم پیدا نکند. رونمایی از کتاب «خسرو و شیرین؛ اپرا در چهار پرده» از مجموعه گنجینه نتنوشتههای رودکی (به کوشش کیاوش صاحبنسق) با حضور بانو سوسن اصلانی، همسر استاد دهلوی و محمود شالویی، سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی از دیگر بخشهای برنامه بود که با اجرای سه قطعه از ساختههای استاد به پایان رسید. «سبکبال»، «گفتوگوی دل» و «سرود گل» در برنامه افتتاح تالار دهلوی اجرا شد که آرش گوران رهبر ارکستر، مازیار ظهیرالدینی کنسرت مایستر و مجتبی عسگری خواننده آن بودند. داریوش پیرنیاکان، نادر مشایخی، فریدون شهبازیان، حمیدرضا نوربخش، شهرام صارمی، فردین خلعتبری، هادی منتظری، میرعلیرضا میرعلینقی و... از چهرههای سرشناس حوزه موسیقی ایران بودند که در مراسم آغاز به کار تالار دهلوی در طبقه پنجم بنیاد رودکی حضور داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح بزرگترین کتابخانه عمومی استان کردستان:
مأموریت محوری ما ارتقای فرهنگ عمومی است
گروه فرهنگی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که پنجشنبه به منظور افتتاح بزرگترین کتابخانه عمومی کردستان به همراه دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی به سنندج رفته بود در بدو ورود مورد استقبال معاون استاندار کردستان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل کتابخانههای عمومی کردستان و جمعی دیگر از مسئولان اجرایی این استان قرار گرفت. به گزارش ایرنا، محمد مهدی اسماعیلی در بدو ورود به آرامستان بهشت محمدی این شهر رفت و به مقام شامخ شهدای این دیار ادای احترام کرد.
ارتقای شاخصهای اصلی حوزه فرهنگ عمومی
اسماعیلی طی این سفر در دیدار با نماینده ولی فقیه در کردستان سفر خود به استان را سفری پروژه محور خواند و گفت: نیاز است در فرصتی دیگر به این استان فرهنگی بیایم و از نزدیک بهطور دقیقتر با ظرفیتها و استعدادهای آن آشنا شویم تا بتوانیم خدمات بیشتری را به مردم این دیار ارائه کنیم. او سیاست محوری در دولت مردمی در بخش فرهنگ را توجه ویژه به ظرفیتهای موجود در اقصی نقاط کشور خواند و افزود: تمرکززدایی یکی از مهمترین راهبردهای ما در این وزارتخانه خواهد بود و برنامهای را در این رابطه تهیه و در وزارتخانه ستادی هم در این زمینه تشکیل دادیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه بخشی از موارد مورد نیاز را با استفاده از ظرفیتها و سفرهای استانی رئیس جمهوری به استانها پیش خواهیم برد، اضافه کرد: بزودی با سفر استانی رئیس جمهوری به کردستان هم بخش مهمی از زیرساختهایی که نیازمند توجه ویژه بیشتر و اختصاص اعتبارات مضاعفی هستند، مورد عنایت قرار خواهند گرفت. در بخشهای نرمافزاری معتقدم فرهنگ نیز مانند ورزش است که با تماشای آن اتفاقی نمیافتد و فرد باید خود اقدام به انجام حرکات ورزشی کند؛ در حوزه فرهنگ هم مردم باید وارد این عرصه شده و فعالیتهای لازم را انجام دهند. او با اشاره به اینکه وزارت ارشاد نقش مهمی در فرهنگ عمومی دارد، گفت: ارتقای شاخصهای اصلی حوزه فرهنگ عمومی در این دوره یکی از برنامههای ما است که خروجی آن باعث افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی و کاهش فواصل ایجاد شده خواهد شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: این رسالت مهم نیازمند حمایت و پشتیبانی بزرگان در هر منطقه است که استان کردستان با دارا بودن شخصیتهای برجسته و عالمان دینی بزرگ نقش مؤثری در ارتقای فرهنگ عمومی دارد.
یک رویداد ملی
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح بزرگترین کتابخانه عمومی کردستان، که با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور، حجتالاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان، محسن فتحی، نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی، محمد مخدومی، مدیرکل کتابخانههای عمومی استان کردستان، معاونان و مدیران کل نهاد کتابخانههای عمومی کشور و جمعی از مدیران برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به جایگاه ویژه استان کردستان در تاریخ علم و ادب و فرهنگ کشور گفت: در طول سالهای اخیر بویژه در طول سالهای جنگ تحمیلی، کردستان عزیز محل تجلی عرفان و مکتب شهادت بوده است. این سابقه بلند فرهنگی و این سابقه عرفانی که این منطقه دارد با شخصیتهای بزرگ و کمنظیر که در طول قرون متمادی تقدیم ایران عزیز کرده، جلوه ویژهای پیدا کرده است. دوستان تعبیری به کار بردند که اینجا محل عروج بیش از ۱۸ هزار شهید بوده است که این اتفاق یک افتخار بزرگ و کمنظیری را برای این استان رقم زده است. بر این اساس باید به یاد داشته باشیم که وقتی درباره استان کردستان صحبت میکنیم، در واقع درباره چنین جایگاه تاریخی سخن میگوییم. اسماعیلی بازگشایی کتابخانه مرکزی امام خامنهای(مدظلهالعالی) سنندج را یک رویداد ملی دانست و گفت: تشکر ویژه میکنم از عزیزانی که امکان این توسعه فرهنگی را برای مردم استان کردستان و شهر سنندج فراهم کردند. افتتاح و بازگشایی این کتابخانه یک کار نمونه است و در صحبتی که با جناب آقای مختارپور داشتیم این موضوع مطرح شد که به این رویداد باید به عنوان یک اتفاق ملی نگاه کرد و آن را توسعه داد.
آینده روشن است
دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشورهم دراین مراسم افتتاح خدمات و بازگشایی کتابخانه مرکزی امام خامنهای (مدظلهالعالی) گفت: وظیفه خود میدانم از حضور برادر بسیار عزیز و استاد ارجمند جناب آقای دکتر اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تلاشهای چشمگیر و فوقالعاده متراکمی درهمین کمتر از سه ماهی که از فعالیت دولت جدید میگذرد صمیمانه تشکر کنم. این حقیر بنا بر سابقه خدمت در عرصه فرهنگ، اغلب دورههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از نزدیک یا دور دیدهام و به صراحت شهادت میدهم که در هیچ دورهای شاهد چنین تلاش، صرف وقت و فکر و همتی برای احیای نقش مرجعیتی در عرصه فرهنگ و هنر بر اساس اصول و ارزشهای انقلاب اسلامی نبودم. این صحنهها و این تلاشها و این پیگیریهای استاد گرامی جناب حجتالاسلام پورذهبی نماینده محترم ولی فقیه در استان کردستان و نیز مجاهدتهای وقفه ناپذیر وزیر مکتبی و متعهد فرهنگ و ارشاد اسلامی بشارتی است که «آینده روشن است.»
حمایت بیشتر از فرهنگ در بودجه
نماینده مردم شهرستانهای سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی هم طی سخنانی در این مراسم گفت: نمایندگان مجلس به عنوان وکلای مردم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ از حوزه فرهنگ و هنر بیشتر حمایت خواهند کرد. محسن فتحی با اشاره به این موضوع که توسعه بخش فرهنگ و هنر منجر به پیشرفت در همه بخشها خواهد شد، افزود: قطعاً نمایندگان مردم استان در مجلس تلاش میکنند این استان به عنوان استان فرهنگ و هنر در اختصاص بودجه این بخش ویژه دیده شود. او در ادامه به افتتاح کتابخانه امام خامنهای (مدظلهالعالی) به عنوان بزرگترین کتابخانه استان از بانیان احداث این مرکز فرهنگی تقدیر و ابراز امیدواری کرد این مرکز در راستای ارتقای سطح فرهنگی و مطالعه مردم استان مؤثر باشد.

هوشنگ چالنگی شاعر معاصر در امامزاده طاهر به خاک سپرده شد
جنوب را به یاد میآوریم
گروه فرهنگی: مراسم تشییع پیکر و خاکسپاری هوشنگ چالنگی شاعر پیشکسوت در قطعه ۱۱ امامزاده طاهر کرج با حضور جمعی از اهل ادبیات و خانواده او برگزار شد. در این مراسم علی باباچاهی و اردشیر صالحپور سخنرانی کردند. به گزارش ایسنا، اردشیر صالحپور، نویسنده، پژوهشگر و کارگردان تئاتر در این مراسم با بیان اینکه جهان ایرانی، جهان شعر است، گفت: ایرانیان تنها قومی در جهان هستند که نسبت خود را با عالم هستی و دنیای درون و دنیای پیرامون و عالم ماورا به زبان جادویی شعر برقرار کردهاند. هستیشناسی جهان ایرانی، با شعر است. انسان و رابطه و توحید به زبان کلمات جاری میشود. هوشنگ چالنگی قلهای پوشیده در مه بود. منش، خصلت و سلوک او آنچنان فروتن بود که کمتر در محافل ظاهر میشد و همواره در یک انزوا و فروتنی عرفانی به سر میبرد. اما گمان میکنم مرگ چالنگی، آغاز تولد دیگری برای او و شناخت اوست. او در ادامه گفت: شعر مکاشفه هستی است و شاعر به زبان شعر نسبت خود را با عالم برقرار میکند. شعر هوشنگ چالنگی هم نو بود و هم ناب و هم شعر حجم بود و هم شعر عرفانی. زبانی تازه در قالب و کسوت شعر دیگر که در دهه ۴۰ اتفاق ادبی و تازهای بود؛ شاعران پسانیمایی رویکردی را درباره شعر آغاز کردند و هوشنگ چالنگی و همراهانشان با شعر دیگر، نگاه دیگری به شعر داشتند. شعر دیگر به یمن حضور چالنگی رونق و رواج تازهای گرفت. از دل شعر دیگر بود که در جنوب و خوزستان و مسجدسلیمان سبک شعر دیگری به نام موج ناب برآمد که پیامد همان شعر دیگر بود که جنوب سهم بسزایی داشت. صالحپور همچنین به این نکته اشاره کرد که پیوند سنت و مدرنیته یکی از ویژگیهایی بود که در شعر هوشنگ چالنگی نسبت تازهای با اقلیم و جغرافیا و جنوب و جهان عرفانی برقرار میکرد. او نگاهی عارفانه داشت و به قولی سمت آبی عرفان را به جستوجو مینشست. صالحپور ادامه داد: زمانی که به هوشنگ چالنگی فکر میکنیم جنوب را به یاد میآوریم و تلاشی که جنوب برای اعتلای فرهنگ و ادب ایران کرد. امروز جنوبیان از چهارمحال وبختیاری و لرستان آمدهاند تا این فرزند نجیب خود را به خاک و جاودانگی بسپارند. او وصیت داشت که در همینجا (امامزاده طاهر کرج) در کنار شاعران و نویسندگان دهه ۴۰ به خاک سپرده شود زیرا یکی از سردمداران همان روزگار بود و تعلق خاطری به اینجا داشت.
چارهای جز زندگی نیست
علی باباچاهی، شاعر و منتقد ادبی نیز در این مراسم نوشتاری را خواند و گفت: وقتی خبر از دست دادن دوستی عزیز یا شاعری خلاق را میشنوم، احساس میکنم که حفرهای در درونم دهان باز کرده است. با از دست دادن هوشنگ چالنگی نه دفعتاً بلکه بتدریج متوجه نوعی تنهایی شدم که تاکنون تجربه نکرده بودم و دریافتم که تنهایی انواعی دارد و اقسامی، گاه در جمع تنهاییم و گاه در درون خودمان و گاه در سلول انفرادی. در هر صورت برگ درخشانی از درخت بر خاک افتاده است که دیگر شاخ و برگهای آن را اهالی شعر و ادب این سرزمین تشکیل میدهند. همه میمیرند. همه میمیرند همه آنانی که سنگ نیستند و میخواهند سرنوشتشان به دست خودشان باشد. همه میمیرند اما بیش از مردن چارهای جز این نیست که زندگی کنیم. او در ادامه بیان کرد: برخی ایستاده میمیرند و برخی هرگز از مرگ نهراسیدهاند و برخی مرگ را به بازی و طنز و ریشخند گرفتهاند. هوشنگ چالنگی اما بیحاشیه زیست و پاکیزهدل بود و تیزهوش و فروتن. هیچگاه به دانشی که در خود ذخیره داشت تظاهر نمیکرد و وسعت این دانش را میتوان در کتاب «شناسنامه به روایت دست» او بخوبی دید و دریافت. این کتاب نشان میدهد که شاعر ما با انواع ژانرهای مختلف هنری از جمله موسیقی و نقاشی و دیگر مقولات آشنایی عمیقی داشته است. از سال ۱۴۰۰ یعنی از همین مقطع که به دهه ۴۰ نگاه میکنم، هوشنگ چالنگی جوان را میبینم با شعری که متفاوت است و منحصر به فرد. اینگونه شعر زیر عنوان شعر دیگر قرار میگیرد و شاعرانی دیگر را به همراه دارد. شعری که قابل تفسیر است و قابل تعریف. در دهه ۷۰ که فروپاشی ایدئولوژیهای فریبنده رخ میدهد، شعر هوشنگ چالنگی و همراهانش آسیب کمتری میبیند.