
«ایران» از مشکلات رانندگان تاکسی برای دریافت تسهیلات نوسازی خودرو گزارش میدهد
تعویض تاکسیهای فرسوده در سربالایی!
حمیده امینیفرد
خبرنگار
طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده از سال 95 آغاز شد. در این 5 سال تاکنون 82 هزار و 909 دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شده است، اما همچنان 192 هزار تاکسی در سراسر کشور به سن فرسودگی رسیدهاند که در صف نوسازی قرار دارند. البته از ابتدای امسال تا 20 آبان ماه تعداد 5 هزار و 875 تاکسی نوسازی و تحویل متقاضیان شده است. در سالهای 94 تا 95 به خاطر ثبات قیمت خودرو و پرداخت تسهیلات نوسازی از سوی بانکها، نوسازی تاکسیهای فرسوده شتاب بیشتری گرفت و حدود 64 هزار خودرو نوسازی شد. آنطور که مرتضی ضامنی ، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور به «ایران» میگوید در هیچ سالی روند نوسازی تاکسیهای فرسوده متوقف نشد، اما به دلیل افزایش نرخ خودرو و نبود تسهیلات بانکی از سال 97 این روند کند و قطرهچکانی شد:«ما سال 96 تا تابستان سال 1400 شاهد افزایش 255 درصدی نرخ پژو و 299 درصدی نرخ سمند بودیم که با این نوسان قیمت و بدون تسهیلات ارزانقیمت، رانندگان توان مالی برای تهیه خودرو با این قیمت را ندارند و نیاز است که تسهیلات بانکی بیشتری پرداخت شود.»
او با اشاره به فعالیت 318 هزار خودرو تاکسی در کشور و 76 هزار خودرو در تهران به «ایران» میگوید: «براساس مصوبه هیأت وزیران تاکسیهایی که به سن 10 سال رسیدهاند مشمول فرسودگی میشوند. اما با وجود تمام مشکلاتی که وجود داشت، توانستیم از سال گذشته دوباره فرایند نوسازی را فعال کنیم. اگرچه در ابتدای سال 99 به مشکل الزام مندرج در آییننامه قانون هوای پاک مبنی بر ارتقای سطح آلایندگی خودروهای تولیدی از استاندارد یورو 4 به یورو 5 برخوردیم، اما خودروساز آماده اجرای آن نبود. در نهایت با موافقت سازمان حفاظت محیط زیست مجوز نوسازی 5 هزار تاکسی با استاندارد یورو 4 صادر شد. هم اکنون فرایند نوسازی ناوگان تاکسیرانی با تحویل خودرو با استاندارد یورو 5 ادامه دارد و خودروهای تحویلی سمند و پژو 405 است. یکی از دلایل کند شدن روند نوسازی ناوگان عدم همکاری دولت در ارائه تسهیلات بانکی و همین طور افزایش قیمت بود.»
براساس قانون هوای پاک مصوب سال 96 مجلس ، دولت موظف است از محل صرفهجویی حاصل از بهبود و مدیریت سوخت ناشی از اجرای این قانون ساز وکار و تسهیلات ارزانقیمت 4 درصد برای جایگزینی خودروهای فرسوده را با پرداخت 10 ساله فراهم کند. ما از دولت میخواهیم تا به روند نوسازی سرعت بخشد. ضامنی میگوید: از سال 86 و در راستای اجرای قانون هدفمندی یارانهها دولت 50 درصد از حق بیمه رانندگان را در قالب یارانه دولتی پرداخت میکند. مشکلی که وجود دارد این است که اطلاعات رانندگان از سال 92 به بعد از سوی سازمان تأمین اجتماعی بهروزرسانی نشده است و این سازمان از سال 92 تا امسال از قبول فهرستهای جدید و بهروز کردن فهرستها خودداری میکند. البته ما آمادگی داریم تا با آنها همکاری کنیم.
قیمتهای خودرو بالاست، نمیتوانیم تعویض کنیم
مؤمنی راننده تاکسی میگوید: «از زمان ثبتنام تا زمانی که خودرو را تحویل میدهند، حداقل 45 روز تا حداکثر سه ماه طول میکشد. مشکل اینجاست که در این زمان چون خودروی ما فرسوده است مرتب دچار مشکل میشود و ما به تعمیر و تعویض قطعات نیاز پیدا میکنیم. خب اگر این زمان حتی به خاطر بدعهدی خودروسازها هم طول نکشد، باز زمان زیادی است و ارزش ندارد که هزینه اضافی کنیم چون در نهایت خودرو باید اسقاط شود. برای همین خیلیها در این مدت بیکار میشوند.» آقای عزیزی راننده دیگری میگوید: «نرخ برای سمند 56 میلیون تومان و برای پژو 46 میلیون تومان است که نرخ پارسال است اما معلوم نیست که دوباره نرخ تغییر میکند یا نه. استرس افزایش قیمتها بیشتر روی ماست. شما در نظر بگیرید که این پول حدود سه ماه در بانک میماند اما در ازای آن هیچ سودی به ما نمیدهند. تسهیلات سازمان تاکسیرانی 90 میلیون تومان است که قسط آن ماهانه یک میلیون و 800 هزار تومان میشود و 5 سال هم طول میکشد. البته اگر بانک کارشکنی نکند و بموقع وام بدهد. الان فقط تحویلی ایران خودرو را داریم و سایپا ماشین نمیدهد. اما همین خودرویی هم که به ما تحویل میدهند، کیفیت آن بسیار پایین است و گاهی مجبور میشویم که قطعات نو را تعویض کنیم یا مثلاً مشکل اتصال برق دارد و بعد از یک مدت کوتاه به سرویس اولیه نیاز پیدا میکند که 700-800 هزار تومان خرج روی دست ما میگذارد.»
خانم فرهادی راننده خطی دیگری میگوید: «مشکل اصلی مراکز اسقاط است. الان در ازای پراید 14 میلیون تومان و برای سمند 20 میلیون تومان به ما میدهند اما اگر قطعهای خراب باشد، یا ماشین روشن نشود، از این مقدار کم میکنند. مثلاً اگر خودرویی کپسول گاز نداشته باشد 5 تا 7 میلیون تومان از راننده کم میکنند یا ایرادات زیادی میگیرند که داد راننده را بالا میبرد.»
توان پرداخت اقساط را نداریم
فرهاد مفتح، راننده خطی دیگری میگوید: «اقساط سنگین اجازه نمیدهد برای نوسازی مراجعه کنیم. خودروی من مدل 88 است ولی از نظر اقتصادی توان پرداخت اقساط را ندارم.» امیر محمدی هم میگوید که ساختار موتوری پژو غیراستاندارد است و با توجه به آب و هوای گرم ایران، این خودرو برای تاکسی مناسب نیست. سایپا هم که فعلاً محصولی تحویل نمیدهد. در حالی که در همه جای دنیا بهترین خودروها برای تاکسی است.
موسی سیدی راننده دیگری میگوید که سال گذشته ثبتنام کردم، پیامک وام 90 میلیونی هم برایم ارسال شد اما همانجا خواستند برای سمند بلافاصله 56 میلیون تومان واریز کنم که در توانم نبود. مدل خودروی سمند من سال 87 است.
شاهرخ نعیمی تاکسیران دیگری میگوید که از مردادماه برای پژو 405، مبلغ 40 میلیون تومان واریز کردهام 18 مهر برایم پیشفاکتور صادر شد که با ایرانخودرو تماس گرفتم و خودرو حاضر بود، اما مبلغ قسطها از حالا ذهنم را درگیر کرده است. پورسمیعی هم میگوید که اوایل شهریورماه پول واریز کردهام اما بعد از سه ماه که با تاکسیرانی تماس گرفتم، با بیاحترامی گفتند اگر نمیخواهی، بیا و پولت را پس بگیر. به مسئول نوسازی گفتم با افزایش نرخ خودرو چه اتفاقی برای ما میافتد؟ گفت تا زمانی که تاکسی جدید تحویل نگرفتهای مشمول افزایش قیمت میشوی. صادقی راننده دیگری میگوید: «تا دو سال قبل دولت 20 درصد از نرخ تاکسی را به کارخانه پرداخت میکرد سال 97 قیمت پژو 405، درب کارخانه 32 میلیون بود که تاکسی را با نرخ 27 میلیون تحویل میدادند اما الان سه سال است که این قانون اجرا نمیشود.»

جزئیات بسته حمایتی برای پرستاران اعلام شد
استخدام پرستاران در دستورکار
معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره جزئیات بسته حمایتی از پرستاران گفت: مجموعاً حدود ۲۰۰ هزار نفر همکار پرستار در مجموعه کشور داریم که حدود ۱۴۲ هزار نفر
زیر مجموعه وزارت بهداشت هستند و ۶۰ هزار نفر در سایر بخشها ارائه خدمت میکنند.
بهگزارش ایسنا، دکتر عباس عابدی اظهار داشت: بخشی از بسته فوقالعاده خاص است که مشمول همه خواهد شد. بحث مالیات هم بههمین ترتیب خواهد بود. قانون ایثارگری مربوط به همکارانی خواهد بود که زمان مشخصی در دوره پاندمی در بخشهای مرتبط با کرونا ارائه خدمت دادند و عموماً قابل تسری به مابقی هم خواهد بود.
او ادامه داد: بخش قابل توجهی از ۱۴۰ هزار همکار پرستار زیرمجموعه وزارت بهداشت رسمی هستند و ضوابط استخدامی آنها مشخص است. همکارانی که در دوره طرح نیروی انسانی هستند، همکاران شرکتی و سایر عضویتهای غیررسمی هم مشمول تبدیل وضعیت خواهند شد. تبدیل وضعیت به دو روش ممکن است که یکی از روشها برگزاری آزمون استخدامی است که درخواست ما این است که بهشکل اختصاصی برگزار شود. گزینه دوم که بیشتر مدنظر ما است این است که بتوانیم همه پرستاران را که در دوره کرونا رابطه غیررسمی با وزارت بهداشت داشتند جذب کنیم. اگر همه همکاران را هم جذب کنیم بازهم با استانداردهای جهانی و حتی شاخصهای مصوب کشور خودمان فاصله داریم.
عابدی تأکید کرد: مهمترین موضوع در این بسته استخدام و تبدیل وضعیت همکاران ما است. هم اکنون چهار یا پنج مدل یا رابطه استخدامی داریم. کارکنان رسمی نظام سلامت، همکاران قراردادی، همکاران شرکتی، پیمانی و همکاران جوان طرحی که در این دوره به ما اضافه شدند.
وی افزود: مسأله دوم جاری کردن فوقالعاده خاص است که از قبل در قانون پیشبینی شده است و برخی دستگاههای اجرایی این موضوع را برای کارکنان خود پیاده کردند، متأسفانه این بخش با وجود اینکه مکاتبات زیادی صورت گرفته است هنوز برقرار نشده و در این بسته یکی از محورهای اساسی است.
او ادامه داد: معافیت مالیاتی از دیگر موارد مهم این بسته حمایتی است. با وجود اینکه مقداری مزایای همکاران زیاد شده است اما چون بهشکل پلکانی مالیات تعلق میگیرد ممکن است این تغییرات چندان چشمگیر نباشد.
دستور مخبر برای رایگان شدن تست تشخیص کرونا
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از دستور معاون اول رئیس جمهوری به وزیر بهداشت برای ضرورت در تسریع ابلاغیه شیوهنامه اجرایی آزمایش تست پی سی آر رایگان خبر داد. عباس مقتدایی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: طبق مصوبه شورای عالی بیمه سلامت، تست پی سی آر رایگان شده اما مدیرکل درمان غیرمستقیم به سازمان تأمین اجتماعی اظهار کرده که این آزمایش در انتظار ابلاغ شیوهنامه اجرایی از سوی شورای عالی بیمه است. عدم ابلاغ این شیوهنامه، باعث ایجاد سردرگمی فراوان برای هموطنان و مجموعههای درمانی و بیمهای شده است. وی افزود: در مکاتبهای با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ۲۱ شهریور سالجاری و همچنین بیان تذکر کتبی در صحن علنی در ۱۸ مهرماه خواستار تسریع در صدور دستورالعمل مربوطه شدم. وزیر بهداشت در پاسخ اعلام کرد که پس از تذکر، نامهای را به سازمان برنامه بودجه نوشته و این مسأله منتظر ابلاغ از سوی هیأت وزیران است. به تعبیری همه امور انجام شده و صرفاً با پیگیری سازمان برنامه و بودجه، باید در هیأت وزیران مصوب شود. این نماینده مجلس اضافه کرد: بعد از پاسخ وزیر بهداشت، با رئیس سازمان برنامه بودجه و معاون اول رئیسجمهوری مکاتبه کردم و آقای مخبر نیز ضمن رونوشت به وزیر کشور، طی دستوری به وزیر بهداشت، خواستار رسیدگی شد. به نظر میرسد در صورت همت سازمان برنامه و بودجه، بهزودی این موضوع حل و ابلاغ میشود.
واکنش «خزعلی» به شائبه محدودکردن فعالیت اقتصادی زنان با دورکاری
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری دررابطه با دورکاری مادران شاغل دارای فرزند خردسال و شائبههای ایجاد شده مبنی بر محدود کردن فعالیت اقتصادی زنان، توضیح داد: این ابلاغ و ارسال نامه بنا بر درخواستهای مکرر بانوان از معاونت انجام گرفت. این مجوز پاسخی به مطالبه زنان بود و برعکس آنچه عدهای تبلیغ میکنند، دورکاری این مادران شاغل میتواند به استمرار اشتغال آنها و کیفیت کار بهدلیل آرامش روحی آنان کمک کند، کما اینکه طی سالهای گذشته برخی از مادران شاغل بهدلیل عدم امکان دورکاری مجبور به رها کردن شغل برای حفظ خانواده شدند. انسیه خزعلی در گفتو گو با ایسنا بیان کرد: طبیعتاً استفاده از دورکاری برای مادران شاغل دارای فرزند زیر شش سال امری اختیاری است و این گونه نیست که مادران به اجبار از این دورکاری استفاده کنند. اگر تعداد متقاضیان برای دورکاری در ادارات زیاد باشد، این امر باید نوبتی و با برنامهریزی مدیران انجام شود.
دیوان عدالت اداری درباره کارت واکسن رأیی صادر نکرده است
مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری گفت: در خصوص ارائه کارت واکسن کرونا برای واحدهای صنفی هیچ رأیی از سوی دیوان عدالت اداری صادر نشده است. بهگزارش ایسنا، مجید بشیری، مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری، در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا برخی ادعاها مبنی بر این که دیوان عدالت اداری رأی به پلمب نشدن واحدهای صنفی در صورت نزدن واکسن داده است؟ افزود: سندی منتسب به دیوان در قالب دادنامه در فضای مجازی منتشر شد که این سند جعلی بوده و به هیچ وجه چنین رأیی صادر نشده است. وی گفت: حتی مفاد این رأی به نحو ناشیانهای جعل شده و از سربرگ آرای قدیم دیوان که مربوط به ساختمان شش سال پیش دیوان بوده، استفاده شده است و به هیچ وجه مشخصات شاکی، طرف شکایت و شعبه صادرکننده رأی مشخص نیست.