
«ایران» از مزیتهای ساخت یکی از مهمترین کریدورهای ترانزیتی -مسافری گزارش میدهد
قطار ایران- عراق 10 سال معطل ساخت 32 کیلومتر ریل
سال 1390 شبکه ریلی به شلمچه رسید اما از آن زمان اتصال ایران به ریل عراق (راه آهن شلمچه- بصره) اجرا نشده است
گروه اقتصادی/ اتصال راه ریلی ایران به عراق، بخش مهمی از شبکه ترانزیتی و تکمیلکننده کریدور شرق به غرب است. خط آهن ایران قرار است از دو مسیر کرمانشاه- خسروی- خانقین و شلمچه-بصره به عراق متصل شود. در حال حاضر ریل تا کرمانشاه اتصال دارد و از آنجا تا راه آهن خانقین در عراق باید حدود 260 کیلومتر ریل احداث شود. مسیر دیگر یعنی اتصال خط آهن شلمچه به بصره در عراق، به عنوان کوتاهترین مسیر ترانزیتی اتصال ایران به عراق، 32 کیلومتر است، اما این مسیر کوتاه حدود 10 سال است که ساخته نشده است.
سال 90 شبکه ریلی کشور به شلمچه متصل شد و قرار بود بعد از آن، خط آهن از شلمچه تا بصره به طول 32 کیلومتر ساخته شود. اما در دولت قبل این مسیر با وجود اولویت، تکمیل نشد. این در حالی است که بهرهبرداری از راه آهن شلمچه- بصره امکان استفاده از پتانسیلهای موجود در بنادر مهم خرمشهر و امام خمینی (ره) و منطقه آزاد اروند و بندر بصره را در راستای حمل و نقل ترکیبی در مدل دریایی - ریلی برای ترانزیت کالا فراهم میکند و با تکمیل آن در خاک عراق امکان برقراری ارتباط ریلی بین ایران و عراق از طریق مرز شلمچه و در نتیجه امکان تبادل بار و مسافر بویژه زائران کربلا، نجف اشرف و سایر مراکز زیارتی واقع در خاک عراق و سوریه فراهم میشود. اتصال ریلی ایران به عراق، از آنجا اهمیت بیشتری پیدا میکند که در ادامه این مسیر، دسترسی کریدور ترانزیتی ایران از طریق راه آهن عراق- سوریه (بندر لاذقیه) و همچنین کشورهای همسایه مانند اردن و کویت به دریای مدیترانه و کشورهای شرق اروپا هموار میشود.
خط آهن شلمچه- بصره در صورت تکمیل، تحولی بزرگ در زمینه ترانزیت و تبادل کالا و مسافر را برای کشور رقم خواهد زد. در کنار رشد و توسعه ترانزیت ریلی، احداث 32 کیلومتر راه آهن شلمچه تا بصره، مسیر ریلی از ایران (نقاط مختلف کشور) تا کربلا در دسترس است. در حال حاضر شبکه راه آهن عراق از بصره تا کربلا ادامه دارد و اگر ریل ایران به بصره متصل شود زائران میتوانند به صورت یکسره با قطار از ایران عازم کربلا شوند.
تأخیر 10 ساله در ساخت مسیر ترانزیتی کوتاه ایران و عراق، علاوه بر اینکه موجب از دست رفتن میلیاردها دلار درآمد ارزی ترانزیتی برای کشور شده، هزینه ساخت پروژه را نیز چندین برابر کرده است. برآورد اولیه از هزینه ساخت راه آهن شلمچه و بصره از جهت ساخت، ۱۰۰ میلیون دلار (3 هزار میلیارد تومان) است در حالی که هزینه احداث آن در سال 98 در قراردادی که با بنیاد مستضعفان برای این پروژه بسته شده، 900 میلیارد تومان بوده است.
دولت قبل با اینکه بارها از حل مشکلات اتصال ریلی ایران به عراق در مسیر شلمچه- بصره خبر داده و قراردادهایی با پیمانکاران داخلی بسته بود اما احداث این خط آهن نه تنها شروع نشد بلکه مشکلات آن همچنان پابرجا است.
در سال 99، دولت پیشنهاد تغییر سرمایهگذار برای قرارداد مشارکت در اجرای پروژه راه آهن شلمچه - بصره را با هدف تسریع در آغاز عملیات اجرایی فرایند تأمین مالی پروژه به تصویب رساند و در این سال ساخت پروژه از بنیاد مستضعفان به شرکت «ارزش آفرینان فدک» به عنوان سرمایهگذار و تأمینکننده مالی صددرصدی اجرای پروژه مذکور واگذار شد. اما از آنجا که ساخت ریل شلمچه-بصره در دولت قبل آغاز نشد، دیماه سال گذشته دولت سیزدهم مسئولیت اجرای خط ریلی شلمچه تا بصره توأم با اجرا و احداث پل روی اروندرود، با مشارکت وزارت حمل و نقل عراق در قالب یکی از روشهای عقد قرارداد را به شرکت راه آهن واگذار کرد.
بعد از واگذاری مسئولیت اجرای پروژه راه آهن شلمچه-بصره به شرکت راه آهن، متولیان ساخت اعلام کردند مشکلات اجرای این پروژه مهم مانند مین روبی، مالکیت اراضی، حل مشکلات احداث در خاک عراق و... همچنان باقی است و در واقع دولت قبل نه تنها اجرای ساخت را شروع نکرد بلکه مشکلات ساخت پروژه را نیز مرتفع نکرده است.
اکنون دولت سیزدهم، وزارت دفاع را مکلف کرده «تمهیدات لازم را به گونهای اتخاذ کند که به موازات تحویل اراضی دو طرف اروند به طرف ایرانی جهت انجام مطالعات لازم برای احداث پل، با اعلام وزارت راه و شهرسازی عملیات استقرار در مختصات توافق شده کمیته مرزی دو کشور اجرایی شود.»
در چند ماه اخیر، دولت اجرای راهآهن شلمچه-بصره را در دستور کار قرار داده است. در دیدار اخیر رئیس جمهور کشورمان با نخست وزیر عراق نیز به این موضوع اشاره شد. آیتالله سید ابراهیم رئیسی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با الکاظمی، با بیان اینکه در گفتوگو با نخست وزیر عراق بر تسریع در اجرای طرح اتصال ریلی شلمچه و بصره توافق شد، خاطرنشان کرد: «بهرهبرداری از این طرح تأثیر زیادی در تسهیل و افزایش مراودات بین دو کشور دارد.»
گلوگاه این پروژه احداث یک پل روی رودخانه است که حدود ۲ سال زمان برای احداث این پل پیشبینی شده است. همچنین مین روبی 16 کیلومتری از مسیر زمانبر است.
میعادصالحی، مدیرعامل راهآهن با آغاز ماه محرم و افزایش سفر به عتبات، با اشاره به اینکه ۳۲ کیلومتر از مسیر تهران تا کربلا به ریل متصل نیست، اعلام کرد: «تلاش داریم با تفاهم با طرف عراقی، این مسیر ریلی را احداث کنیم.»
دولت سیزدهم روابط تجاری با کشورهای همسایه خود را در اولویت قرار داده و تاکنون به رغم تحریمهای اقتصادی، این روابط با احیای مسیرهای ترانزیتی وارد مرحله جدیدی شده است. توافق با عراق برای ساخت راه آهن شلمچه - بصره در راستای اولویتهای ایران برای توسعه روابط با کشورهای منطقه و توسعه شبکه ترانزیتی است.
اتصال ریل ایران به عراق برای طرف عراقی و کشورهای حاشیه خلیج فارس و هند نیز برای انتقال کالا به اروپا حائز اهمیت است. عراق از طریق این خط میتواند کالاهای خود را به آسیای میانه و شمال دریای خزر ارسال کند. با توجه به احیای کریدور شرقی- غربی چین- قزاقستان-ترکمنستان- ایران، کشورهای عربی نیز میتوانند از طریق این خط به مسیر ترانزیتی ریلی ایران برای انتقال بار به چین اقدام کنند. این کریدور رقیبی برای کریدور ریلی میان کشورهای حاشیه خلیج فارس است که با زمان و هزینه کمتر، این کشورها را به اروپا و چین متصل میکند.
در حال حاضر، ایران شش خط راه آهن بینالمللی با ترکمنستان، ترکیه، جمهوریآذربایجان، پاکستان و افغانستان دارد و پس از اتصال ریلی به عراق، ساخت بخش باقیمانده کریدور ریلی شمال- جنوب (اتصال راه آهن رشت به آستارا) و اتمام راه آهن چابهار-زاهدان، میتوان گفت کریدورهای ترانزیتی ریلی شمالی-جنوبی و شرقی-غربی با اتصال به شبکه میانی راه آهن کشور، نقش مهمی را در تحول ترانزیتی و تجاری کشور ایفا میکنند.

بانک مرکزی اعلام کرد
متوسط قیمت مسکن در تهران متری ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
بانک مرکزی گزارش وضعیت بازار مسکن شهر تهران در تیرماه امسال را اعلام کرد که بر این اساس متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران ۴۱ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۹۰۰ تومان بود. این در حالی است که مرکز آمار در گزارش ماهانه برآورد قیمت مسکن در تهران، این نرخ را بیشتر از نرخ اعلامی بانک مرکزی و 44 میلیون و 800 هزار تومان اعلام کرده است.
بر اساس گزارش بانک مرکزی، در تیرماه امسال ۱۰ هزار و ۲۹۴ فقره معامله مسکن ثبت شد که نسبت به ماه گذشته این شاخص ۱۳ هزار و ۸۷۴ فقره معامله بود، کاهش ۲۵.۸ درصدی و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل (تیر ۱۴۰۰) که ۵ هزار و ۷۱ واحد معامله مسکن انجام شد، افزایش ۱۰۳ درصدی نشان میدهد. در گزارش مرکز آمار تعداد معاملات مسکن شهر تهران در تیرماه 8هزار فقره اعلام شده است.
گزارش بانک مرکزی همچنین نشان میدهد متوسط قیمت مسکن نیز در تیرماه امسال نسبت به خرداد سالجاری که متوسط قیمت هر متر مسکن ۳۹ میلیون و ۴۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود، افزایش ۵.۸ درصدی داشته است اما نسبت به تیرماه سال گذشته که این شاخص متری ۳۰ میلیون تومان بود، افزایش ۳۸.۸ درصدی نشان میدهد.
اجاره بها
گزارش بانک مرکزی میافزاید: رشد اجاره بهای مسکن در تیرماه امسال نسبت به تیرماه سال گذشته در شهر تهران ۴۷.۴ درصد و در کل کشور ۵۲.۳ درصد بوده است.همچنین رشد ماهانه اجاره بهای مسکن هم در شهر تهران و هم در سایر مناطق شهری ۴.۵ درصد برآورد شده است.
گرانترین و ارزانترین مناطق تهران
بر اساس اعلام بانک مرکزی گرانترین منطقه پایتخت از نظر بازار مسکن در تیرماه امسال منطقه یک با متوسط متری ۸۳ میلیون و ۷۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان و ارزانترین منطقه، منطقه ۱۸ با متوسط متری ۲۰ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است.
پروازهای شاتل از کیش به دوحه برقرار میشود
حسن خوشخو، معاون هوانوردی و امور بینالملل از برقراری پروازهای شاتل از کیش به دوحه در بازه زمانی بازیهای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر خبر داد. وی گفت: در بازه زمانی بازیهای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، پرواز به صورت رفت و برگشت سریع (شاتل) از کیش به دوحه برنامهریزی شده است.
خسارت سیل به بیش از ۱۹ هزار واحد مسکونی
مجید جودی، معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام اینکه ارزیابیهای اولیه حاکی از آسیب سیل به بیش از ۱۹ هزار واحد مسکونی است، از افزایش این رقم در روزهای آینده و بعد از پایان سیلاب خبر داد.
ساخت متروی پردیس بازبینی میشود
علیرضا جعفری، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از عدم اجرای طرح فعلی متروی پردیس خبر داد و گفت: کل پروژه بازبینی میشود.
اعلام دلایل ترکیدگی لاستیک هواپیماها در فرودگاه مشهد
براساس اعلام دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص علت ترکیدگی لاستیک هواپیماها، فرودگاه مشهد توصیهایمنی برای ارتقای کیفیت سطح باند اصلی فرودگاه شامل قدرت ترمزگیری و رنگآمیزی را انجام نداده و باید خسارت ترکیدگی لاستیک را به ایرلاینها پرداخت کند.