ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گفتوگوی «ایران» با کارشناسان درباره ضرورتی به نام گفتوگوی آزاد و بی طرفانه در جامعه ایران
ساز مخالف با آهنگ گفت وگو
حمیده امینی فرد
خبرنگار
«ما باید باهم حرف بزنیم» نام کتابی است که به ما یاد میدهد تا چگونه باهم یک گفتوگوی به درد بخور داشته باشیم. این کتاب مخاطبان زیادی دارد که حالا آنها در عصر رسانه و در فضای مجازی، تشنه شنیدن یک گفتوگوی بی طرفانه و رو در رو هستند. نویسنده در این کتاب حرفهای جالبی میزند. او در جایی از این کتاب مینویسد: «فرسایش مهارتهای گفتوگوی ما به عنوان یک ابزار اجتماعی خود نقش مهمی در فرسایش سیاسی دارد.» خیلیهایمان در هفتههای اخیر بیش از گذشته با واژه «گفتوگو» برخورد کردهایم، چه آن زمانی که بحث راهاندازی «خانه ملی گفتوگوی آزاد» از سوی دولت مطرح شد و چه حتی وقتی که بحث گفتوگو به فضای دانشگاهها و خیابانها کشیده شد و استانداری تهران اعلام کرد که قرار است سه نقطه را برای این کار در تهران در نظر بگیرند. فارغ از اینکه با این طرحها موافق یا مخالفیم، اگر بخواهیم یک نگاه اجتماعی منصفانه به بحث گفتوگوی آزاد و بی طرفانه داشته باشیم، قطعاً به این نتیجه میرسیم که ما امروز بیش از همیشه به راهکاری نیاز داریم که همدیگر را رودررو نقد کنیم! برخی کارشناسان اجتماعی از نبود ظرفیت و تحمل برای شنیدن گفتوگوها ابراز نگرانی میکنند، اما واقعیت این است که وقتی فضای گفتوگو شکل بگیرد، ظرفیت شنیدن نقدها هم ایجاد میشود. ما در همین مسیر، ناخودآگاه آموزش میبینیم تا به عنوان یک طرف گفتوگو، (با هر عقیده و نگرشی) بنشینیم، بشنویم، تحمل کنیم و بپذیریم.
فوبیای تجمعات!
آیا برای اینکه صدای مطالبات شنیده شود باید اعتراضات، مطالبات و خواستههای مردم را یک کاسه کرد؟
سینا کلهر، جامعهشناس و معاون وزارت ورزش و جوانان به این سؤال پاسخ منفی میدهد. او میگوید که جنس مطالبات و خواستههای مردم در یک سطح و کیفیت نیست، بنابراین یک کاسه کردن آن کمکی به شنیده شدن آنها نمیکند. ضمن آنکه وقتی از شنیده شدن صحبت میکنیم میخواهیم آن خواسته یا اعتراض به نتیجه برسد و گرنه صرف شنیده شدن بی معناست. از طرفی بخشی از مطالبات به عملکرد اجرایی مدیران و کارگزاران بر میگردد. مثلاً مسأله صرفاً عملکرد یک نیرو در یک دستگاه است. این مستلزم این است که سازکاری در سیستم تعبیه شود و امکان بیان اعتراض دیده شود. یعنی فضایی باشد تا مردم، نارضایتی خودشان را اعلام کنند. این امکان میتواند حضوری یا غیر حضوری و به اشکال مختلف باشد. البته گاهاً عناوینی مثل «ارتباط با مدیران» یا «صندوق شکایات» پیشبینی شده است که اصلاً معلوم نیست پیگیری میشود یا نه و به همین علت بی فایده بوده است.»
شاید به نظر برسد که سطح این نوع مطالبات خرد است و باید کلانتر دیده شود.
کلهر، اما معتقد است که زندگی و واقعیتها در سطح خرد رخ میدهد و از طرفی اگر به سطح خرد توجه نشود با یک بحران مواجه میشویم که در سطح کلان، یک سیلاب ایجاد میکند. البته صورت وضعیت در سطح کلان کاملاً متفاوت است، اما میتوان در این سطح هم چند حالت در نظر گرفت. چون ممکن است افراد نسبت به رویکرد داخلی، عدالت اجتماعی، سیاست خارجی یا رفاه اجتماعی انتقاد داشته باشند. اصل 27 قانون اساسی هم این حق را به مردم میدهد تا بتوانند نظراتشان را در فضای علنی و به شکل آزادانه مطرح کنند. خب باید یک فضای عمومی و مشخص برای آن مثلاً در جلوی مجلس در نظر گرفت و البته پیش نیاز آن این است که مطالبات به رسمیت شناخته شود.»
سؤال این است چرا تاکنون این اتفاق نیفتاده است؟ کلهر میگوید برای اینکه در کشور ما اعتراضات بسرعت به سمت بحران و آشوب میرود و از آن شکل مدنی خود خارج میشود. چون جریاناتی در خارج از کشور مردم را به این سمت تحریک میکنند و به همین علت همیشه یک فوبیا از به رسمیت شناختن اعتراضات و مطالبات وجود دارد. درحالی که ما تجربیات خوبی از اعترضات آرام در سالهای 88 تا 91 معلمان حقالتدریس داشتهایم که اگرچه قانونی نبود اما به خشونت و آشوب هم کشیده نشد. بنابراین باید سازکار صدور مجوز و تأمین امنیت مطالبه گران مشخص شود. البته وقتی اعتراضی بیان و آشکار شد باید در سیاستگذاریها و تغییر رفتار حاکمان هم نمود پیدا کند. ما نباید انتظار داشته باشیم که پاسخها فوری و آشکار باشد. قطعاً هر کنشی با واکنش مواجه میشود. مثلاً تغییر تابلوی پلیس امنیت اخلاقی به عمومی و حتی مدارا با گروهی از معترضان نشان میدهد که این صداها تا حدی شنیده شده است.
ساز مخالف با آهنگ گفتوگو
آیا مردم ایران از فضای گفتوگو استقبال میکنند؟ برخی با استناد به برنامه تلویزیونی «شیوه» که در چند هفته اخیر با استقبال مخاطبان زیادی از طیفهای مختلف مواجه شده، ادعا میکنند که در ایران هم ظرفیت و هم عطش گفتوگو وجود دارد و اینکه تاکنون این مورد در بحثهای اجتماعی و سیاسی با غفلت مواجه و یا گاهی طرف مخالف نادیده گرفته شده، مسألهای جدی است که باید به آن پرداخته شود.
«شــــهاب اســــفندیاری» اســـــتاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه رسانه از جمله افرادی است که معتقد است برنامههای گفتوگو محور کارشناسی شده توانستهاند درهفتههای اخیر مؤثر واقع شوند. او به «ایران» میگوید: «واکنشهایی که در روزهای اخیر برخی چهرههای سیاسی اپوزیسیون و عناصر فعال در رسانههای فارسی زبان وابسته به بیگانه درباره برنامههای «گفتوگومحور تلویزیون» ابراز کردهاند، نشان میدهد که آنها از تولید و پخش این برنامهها بسیار خشمگین و عصبانی هستند و به نظر میرسد که روایت دروغین آنها از فضای داخلی ایران با چنین برنامههایی دچار چالش جدی شده و زیر سؤال رفته است. بنابراین باید مراقب بود تا این نوع برنامهها در مسیر درست خود حرکت کنند و آسیب نبیند.
او ادامه میدهد: «در یک نگاه کلیتر میتوان به این نتیجه رسید که دشمنان از فضای گفتوگوی بین ایرانیان وطن دوست و دلسوز عصبانی هستند. اصلاً دشمن از اینکه فضا به سمت بهبود و گشایش برود، ناراضی است و برای همین همه تلاشش را میکند تا جلوی گفتوگوهای مؤثر را در هر قالب و شکلی بگیرد. آنها میخواهند شکاف و تنش و تفرقه در جامعه ایران دائماً تولید و بازتولید شود، پس از هیچ تلاشی برای توقف گفتوگو دست برنمیدارند. حتی برای اینکه به این هدف خود دست یابد، گاه به شکل اغراق شدهای مثلاً از مجری برنامه شیوه تعریف میکنند تا تصورات دیگری را به ذهن تصمیمگیران القا کنند. این نوعی عملیات جنگ شناختی است که قرار است القا کند این برنامهها به ضرر جمهوری اسلامی ایران است، درحالی که در واقعیت این قبیل برنامههای گفتوگو محور، به نفع نظام است و به تقویت وحدت ملی کمک میکند.»
اسفندیاری با بیان اینکه یکی از کارکردهای اصلی این برنامهها، کمک به آرام کردن فضای تنش و بحران در جامعه است، میگوید: «چون مأموریت دشمن در اصل بحران آفرینی و آشوب است و برای همین تلاش میکند تا علیه گفتوگویهای ملی تبلیغات و جنگ شناختی راه بیندازد. بنابراین در نوعی عملیات دوگانه هم به مهمانانی که به این برنامهها میآیند، حمله میکنند و میگویند چون شما دعوت این برنامه را پذیرفته و در تلویزیون ایران حاضر شدهاید به مردم خیانت کردهاید، غافل از اینکه خیانت کار افرادی است که در رسانههای وابسته به دولتهای خارجی علیه ایران کار میکنند.»
خبرنگار
«ما باید باهم حرف بزنیم» نام کتابی است که به ما یاد میدهد تا چگونه باهم یک گفتوگوی به درد بخور داشته باشیم. این کتاب مخاطبان زیادی دارد که حالا آنها در عصر رسانه و در فضای مجازی، تشنه شنیدن یک گفتوگوی بی طرفانه و رو در رو هستند. نویسنده در این کتاب حرفهای جالبی میزند. او در جایی از این کتاب مینویسد: «فرسایش مهارتهای گفتوگوی ما به عنوان یک ابزار اجتماعی خود نقش مهمی در فرسایش سیاسی دارد.» خیلیهایمان در هفتههای اخیر بیش از گذشته با واژه «گفتوگو» برخورد کردهایم، چه آن زمانی که بحث راهاندازی «خانه ملی گفتوگوی آزاد» از سوی دولت مطرح شد و چه حتی وقتی که بحث گفتوگو به فضای دانشگاهها و خیابانها کشیده شد و استانداری تهران اعلام کرد که قرار است سه نقطه را برای این کار در تهران در نظر بگیرند. فارغ از اینکه با این طرحها موافق یا مخالفیم، اگر بخواهیم یک نگاه اجتماعی منصفانه به بحث گفتوگوی آزاد و بی طرفانه داشته باشیم، قطعاً به این نتیجه میرسیم که ما امروز بیش از همیشه به راهکاری نیاز داریم که همدیگر را رودررو نقد کنیم! برخی کارشناسان اجتماعی از نبود ظرفیت و تحمل برای شنیدن گفتوگوها ابراز نگرانی میکنند، اما واقعیت این است که وقتی فضای گفتوگو شکل بگیرد، ظرفیت شنیدن نقدها هم ایجاد میشود. ما در همین مسیر، ناخودآگاه آموزش میبینیم تا به عنوان یک طرف گفتوگو، (با هر عقیده و نگرشی) بنشینیم، بشنویم، تحمل کنیم و بپذیریم.
فوبیای تجمعات!
آیا برای اینکه صدای مطالبات شنیده شود باید اعتراضات، مطالبات و خواستههای مردم را یک کاسه کرد؟
سینا کلهر، جامعهشناس و معاون وزارت ورزش و جوانان به این سؤال پاسخ منفی میدهد. او میگوید که جنس مطالبات و خواستههای مردم در یک سطح و کیفیت نیست، بنابراین یک کاسه کردن آن کمکی به شنیده شدن آنها نمیکند. ضمن آنکه وقتی از شنیده شدن صحبت میکنیم میخواهیم آن خواسته یا اعتراض به نتیجه برسد و گرنه صرف شنیده شدن بی معناست. از طرفی بخشی از مطالبات به عملکرد اجرایی مدیران و کارگزاران بر میگردد. مثلاً مسأله صرفاً عملکرد یک نیرو در یک دستگاه است. این مستلزم این است که سازکاری در سیستم تعبیه شود و امکان بیان اعتراض دیده شود. یعنی فضایی باشد تا مردم، نارضایتی خودشان را اعلام کنند. این امکان میتواند حضوری یا غیر حضوری و به اشکال مختلف باشد. البته گاهاً عناوینی مثل «ارتباط با مدیران» یا «صندوق شکایات» پیشبینی شده است که اصلاً معلوم نیست پیگیری میشود یا نه و به همین علت بی فایده بوده است.»
شاید به نظر برسد که سطح این نوع مطالبات خرد است و باید کلانتر دیده شود.
کلهر، اما معتقد است که زندگی و واقعیتها در سطح خرد رخ میدهد و از طرفی اگر به سطح خرد توجه نشود با یک بحران مواجه میشویم که در سطح کلان، یک سیلاب ایجاد میکند. البته صورت وضعیت در سطح کلان کاملاً متفاوت است، اما میتوان در این سطح هم چند حالت در نظر گرفت. چون ممکن است افراد نسبت به رویکرد داخلی، عدالت اجتماعی، سیاست خارجی یا رفاه اجتماعی انتقاد داشته باشند. اصل 27 قانون اساسی هم این حق را به مردم میدهد تا بتوانند نظراتشان را در فضای علنی و به شکل آزادانه مطرح کنند. خب باید یک فضای عمومی و مشخص برای آن مثلاً در جلوی مجلس در نظر گرفت و البته پیش نیاز آن این است که مطالبات به رسمیت شناخته شود.»
سؤال این است چرا تاکنون این اتفاق نیفتاده است؟ کلهر میگوید برای اینکه در کشور ما اعتراضات بسرعت به سمت بحران و آشوب میرود و از آن شکل مدنی خود خارج میشود. چون جریاناتی در خارج از کشور مردم را به این سمت تحریک میکنند و به همین علت همیشه یک فوبیا از به رسمیت شناختن اعتراضات و مطالبات وجود دارد. درحالی که ما تجربیات خوبی از اعترضات آرام در سالهای 88 تا 91 معلمان حقالتدریس داشتهایم که اگرچه قانونی نبود اما به خشونت و آشوب هم کشیده نشد. بنابراین باید سازکار صدور مجوز و تأمین امنیت مطالبه گران مشخص شود. البته وقتی اعتراضی بیان و آشکار شد باید در سیاستگذاریها و تغییر رفتار حاکمان هم نمود پیدا کند. ما نباید انتظار داشته باشیم که پاسخها فوری و آشکار باشد. قطعاً هر کنشی با واکنش مواجه میشود. مثلاً تغییر تابلوی پلیس امنیت اخلاقی به عمومی و حتی مدارا با گروهی از معترضان نشان میدهد که این صداها تا حدی شنیده شده است.
ساز مخالف با آهنگ گفتوگو
آیا مردم ایران از فضای گفتوگو استقبال میکنند؟ برخی با استناد به برنامه تلویزیونی «شیوه» که در چند هفته اخیر با استقبال مخاطبان زیادی از طیفهای مختلف مواجه شده، ادعا میکنند که در ایران هم ظرفیت و هم عطش گفتوگو وجود دارد و اینکه تاکنون این مورد در بحثهای اجتماعی و سیاسی با غفلت مواجه و یا گاهی طرف مخالف نادیده گرفته شده، مسألهای جدی است که باید به آن پرداخته شود.
«شــــهاب اســــفندیاری» اســـــتاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه رسانه از جمله افرادی است که معتقد است برنامههای گفتوگو محور کارشناسی شده توانستهاند درهفتههای اخیر مؤثر واقع شوند. او به «ایران» میگوید: «واکنشهایی که در روزهای اخیر برخی چهرههای سیاسی اپوزیسیون و عناصر فعال در رسانههای فارسی زبان وابسته به بیگانه درباره برنامههای «گفتوگومحور تلویزیون» ابراز کردهاند، نشان میدهد که آنها از تولید و پخش این برنامهها بسیار خشمگین و عصبانی هستند و به نظر میرسد که روایت دروغین آنها از فضای داخلی ایران با چنین برنامههایی دچار چالش جدی شده و زیر سؤال رفته است. بنابراین باید مراقب بود تا این نوع برنامهها در مسیر درست خود حرکت کنند و آسیب نبیند.
او ادامه میدهد: «در یک نگاه کلیتر میتوان به این نتیجه رسید که دشمنان از فضای گفتوگوی بین ایرانیان وطن دوست و دلسوز عصبانی هستند. اصلاً دشمن از اینکه فضا به سمت بهبود و گشایش برود، ناراضی است و برای همین همه تلاشش را میکند تا جلوی گفتوگوهای مؤثر را در هر قالب و شکلی بگیرد. آنها میخواهند شکاف و تنش و تفرقه در جامعه ایران دائماً تولید و بازتولید شود، پس از هیچ تلاشی برای توقف گفتوگو دست برنمیدارند. حتی برای اینکه به این هدف خود دست یابد، گاه به شکل اغراق شدهای مثلاً از مجری برنامه شیوه تعریف میکنند تا تصورات دیگری را به ذهن تصمیمگیران القا کنند. این نوعی عملیات جنگ شناختی است که قرار است القا کند این برنامهها به ضرر جمهوری اسلامی ایران است، درحالی که در واقعیت این قبیل برنامههای گفتوگو محور، به نفع نظام است و به تقویت وحدت ملی کمک میکند.»
اسفندیاری با بیان اینکه یکی از کارکردهای اصلی این برنامهها، کمک به آرام کردن فضای تنش و بحران در جامعه است، میگوید: «چون مأموریت دشمن در اصل بحران آفرینی و آشوب است و برای همین تلاش میکند تا علیه گفتوگویهای ملی تبلیغات و جنگ شناختی راه بیندازد. بنابراین در نوعی عملیات دوگانه هم به مهمانانی که به این برنامهها میآیند، حمله میکنند و میگویند چون شما دعوت این برنامه را پذیرفته و در تلویزیون ایران حاضر شدهاید به مردم خیانت کردهاید، غافل از اینکه خیانت کار افرادی است که در رسانههای وابسته به دولتهای خارجی علیه ایران کار میکنند.»
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان در گفتوگو با «ایران»:
نسل دانشآموزی امروز مسئولیتپذیر است
اکرم رضایی ثانی
خبرنگار
یکی از موضوعاتی که پیش از این نیز در روزنامه ایران به آن پرداختیم، لزوم داشتن آمایشهای سرزمینی برای شناخت نوجوانان دهههای مختلف است. این شناخت از دغدغهها تا ویژگیهای نسلی را دربر میگیرد و میتواند کمک کند تا به راحتی نتوان تفاوتهای نسلی و حتی تفاوتهای فرد به فرد نوجوانان را روی یک موج خبری سوار و از این نسل سوء استفاده کرد. حسین تاریخی دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان در گفتوگو با خبرنگار «ایران» درباره آمایش دانشآموزی و اینکه پژوهشی درباره تفاوت بین نسلی از سوی وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش صورت نگرفته است، گفت: اینکه چرا تاکنون پژوهشی درباره نسلهای دانشآموزی و یا آمایش دانشآموزی صورت نگرفته است را باید از مسئولین دستاندرکار مانند سازمان پژوهش و مرکز پژوهشهای آموزش و پرورش پرسید. البته اینکه به طور کلی پژوهشی صورت نگرفته باشد را قبول ندارم زیرا یک سری نتایج و کارها مبنی بر تحقیقات در این زمینه را دیدهام اما اینکه آن دستاوردها الان چقدر اعمال میشود، مهمتر از هر چیزی است. حتی برخی از دانشگاهها در این زمینه پایاننامه داشتند و آن را در اختیار آموزش و پرورش قرار دادهاند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: از طرف دیگر توقع ما این بود که شورای عالی آموزش و پرورش به این موضوع وارد شود اما شورای عالی آموزش و پرورش اصلاً آن صلابت و نشاط لازم را برای اینکه بخواهد تصمیمگیریهای کلان در آموزش وپرورش را دچار تغییر و تحول کند نداشته و درگیر رخوت شده است.
تاریخی درباره تفاوت نسل دانشآموزان فعلی با نسلهای قبلی بیان کرد: همواره دهههای مختلف با هم تفاوتهایی داشتهاند؛ به عنوان مثال وقتی از یک دهه شصتی درباره متولدین دهه ۵۰ سؤال شود، خودشان را فعالتر میبینند یا مثلاً دهه چهلیها معتقدند چیزهایی که آنها دیدند، دهه ۵۰ و ۶۰ ندیدهاند. همیشه دهههای مختلف خودشان را در مقایسه با دیگران به نوعی برتر میدانند. اینکه اکنون دهه هشتادیها خودشان را متفاوت میبینند، به نظرم چیز جدیدی نیست.
مشارکت سیاسی را از دانشآموزان و نوجوانان گرفتند
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان گفت: من قائل به این هستم که همان میزان تفاوتهایی که در نسل دهه ۶۰ و ۷۰ بوده در دهه ۸۰ هم وجود دارد. به عنوان مثال زمان ما شرایط به گونهای بود که در انتخابات شرکت میکردیم و حق رأی داشتیم. من به خاطر دارم که در سال ۷۶ در خیابان درگیری داشتیم، یا حتی طرفداران یک کاندیدا شعار میدادند و ما هم در مدرسه شعار میدادیم و یک کلاس با یک کلاس دیگر بحث و گفتوگو داشتند یا حتی تراکت پخش میکردیم. بنابراین اینها مواردی نیست که جدید باشد و ناگهان این نسل با آن مواجه شده باشد. اشکال این بوده که به نظرم ایجاد مشارکت سیاسی را از دانشآموزان و نوجوانان گرفتند.
وی در پاسخ به این سؤال که چه کسی این فرصت را از دانشآموزان گرفت، گفت: مجلس و دولت تصمیم گرفت که دانشآموزان ما در مقطع متوسطه دیگر حق رأی نداشته باشند که به نظر واقعاً تصمیم اشتباهی بود.
تاریخی درباره ویژگیهای این نسل بیان کرد: این نسل دوست دارد که دیده شود شاید نسل ما هم همین طور بود اما این نسل با ابزارهای فناوری که دارد بیشتر حس دیده شدن دارند. در حال حاضر ابزار رسانه که در اختیار آنها قرار گرفته این موضوع را تشدید کرده است. یعنی رغبتی که این بچهها برای حضور در فضاهای رسانهای دارند قابل مقایسه با ما نیست.
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان گفت: نکته بعدی این است که این نسل بشدت مسئولیتپذیر بوده و بشدت به دنبال کسب مسئولیت هستند. این افراد به جد دنبال این هستند که یک نفر به آنها مسئولیت دهد زیرا آنقدر که به آنها لفظ بچه اتلاق شده است و در مدرسه مواجهه با آنها فقط در این حد بوده که به کلاس درس بیاید، تکلیفش را حل کند و بعد برود. ما هیچ راهی نگذاشتیم تا دانشآموزان به جز اینکه بخواهند نمره کسب کنند، بتوانند در وجه دیگری در اجتماع ابراز وجود کنند. شاید بخشی از آن ترس، یا عدم فهم ما یا نداشتن ابزار و امکانات لازم برای فهم و شناخت میدان بوده است. این را باید بپذیریم که این نسل در استفاده از فناوریهای جدید خیلی جلوتر از معلمان خود هستند.
وی در پاسخ به این سؤال که این نسل چقدر مخالف نظرات والدینش و معلمانش هست، گفت: این مسأله به بچهها برنمیگردد بلکه به والدین آنها مربوط میشود به این معنا که پدر و مادرها تحقق نقش والدینیشان را آنجایی از دست میدهند که احساس کنند این نقش را فقط باید از طریق فناوری انجام دهند. وقتی این به ذهنشان چیره میشود و میبینند که فرزندشان از آنها جلوتر است احساس میکنند که مدیریتشان نسبت فرزند را از دست دادهاند. در صورتی که رابطه بین فرزند و پدر و مادر رابطهای فرای ابزارهای فناورانه است.
تاریخی گفت: اگر این رابطه به رسمیت شناخته شود هر ابزار فناورانهای هم که بیاید نمیتواند آن را تحت تأثیر قرار دهد ولی وقتی که خودمان را عقب میدانیم و به عنوان والدین احساس میکنیم که عقب افتاده هستیم از این رو طبیعتاً قاعده بازی را میبازیم. این هم مربوط به الان نمیشود. به عنوان مثال زمان ما کامپیوتر آمده بود و پدر و مادرانمان دانشی از کامپیوتر نداشتند اما خیلی از پدر و مادرها نمیگفتند که اگر من کامپیوتر نمیدانم پس عقبتر از فرزندم هستم والدین هم به گونهای رفتار نمیکردند که اگر فرزندشان کامپیوتر میداند پس از دیگران جلوتر است.
وی گفت: الان بچه مدرسهایهایی که در خیابان بودند و شعاری دادند، شاید بیشتر دیده شدند ولی اصلاً اکثریت نیستند. رسانه در این ایام چیز عجیبی بوده و هست. رسانه میتواند اتفاقی را که در یک نقطه افتاده به قدری وایرال کند که به نظر بیاید آنها اکثریت جامعه هستند.
تاریخی گفت: گفته میشود مدارسی که در آن مثلاً دانشآموزان مقنعهای درآوردهاند چند مدرسه از میان صدهزار مدارس در کشور بوده است اما توان رسانه این بوده که به واقعه مذکور ضریب بدهد. این دیده شدن به معنای همراه بودن اکثریت مدارس با این مسأله نیست. جامعه ایران بافت مقید و متعهدی دارد ولی ممکن است در آن حداقل و حداکثرهایی هم باشد.
وی ادامه داد: الان در ذهن تعداد زیادی از دانشآموزان ما سؤال ایجاد شده است و به دنبال پاسخ برای سؤالات خود هستند. اتفاقات اخیر باعث شد که پرسشهای زیادی در ذهن دانشآموزان شکل بگیرد. این رویداد خوب است و به سمت تغییر بزرگی خواهد رفت و اتفاق فوقالعادهای برای دانشآموزان ما است زیرا احساس میکنند قد کشیده و بزرگ شدهاند و خود را در معرض اتفاقات جدی میبینند.
گفتنی است صبح روز گذشته دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان در یک نشست خبری نیز خاطرنشان کرد: تجارب کشورها و تمدنها نشان داده که دانشآموزان روحیه ذاتی استکبارستیزی دارند و تحمل هیچ گونه تکبر، غرور و خودخواهی را ندارند و در مقابل هرگونه استکبارستیزی مقاومت میکنند. عدهای همواره درصدد هستند که کفه مفهوم استکبار را با تلقی خود تغییر دهند، روحیه استکبارستیزی را نمیتوان از نوجوان گرفت اما تلاش برخی این است که مفهوم خود از استکبار را در ذهن دانشآموزان ترسیم کنند و در این راستا ابزار آنها رسانه است که به این صورت با دروغپردازیها میخواهند ذهن نوجوان را با مفهوم استکبار تغییر دهند.
تاریخی درباره برنامههای اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان اظهار داشت: برنامه دوچرخهسواری دانشآموزان به سمت محلهای تجمع ۱۳ آبان و مراسم نماز جمعه در روز دانشآموز از جمله برنامهها است. کافه ۵۷ برنامه دیگری است که اجرای آن از ماه آبان با محوریت گفتوگوی دانشآموزان در محیط مدرسه و در یک فضای عقلانی و منطقی آغاز میشود. لیگهای دانشآموزی با محور کتابخوانی و موضوع بیانیه گام دوم و استکبارستیزی برای دانشآموزان برگزار میشود. در هفته ملی نوجوان تئاترهای دانشآموزی در مدارس برگزار میشود. همچنین کتاب «من معترضم» مجموعه سؤالات دانشآموزی متناسب با مسأله حجاب گردآوری و پاسخهای مناسب آورده شده است. سؤالات نوجوانان به عملکرد گشت ارشاد، نیروی انتظامی و فلسفه حجاب و موضوع آزادی مربوط میشود که سعی شده در کتاب «من معترضم» به این سؤالات پاسخ داده شود.
دبیر کل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان درباره پویش سلبریتی محبوب من توضیح داد: هدف شناسایی سلبریتیهای دانشآموزی در رده سنی نوجوانی و دانشآموزی است. کسانی که فعالیتهای مختلف در حوزههای متنوع دارند و برای دانشآموزان ناشناخته هستند. در این پویش معرفی شهدای دانشآموز و رزمندگان دوران دفاع مقدس مدنظر است، افراد افتخارآفرین باید به عنوان سلبریتی مطرح شوند، دانشآموزان در حوزههای مختلف افتخارات بسیاری کسب کردهاند که باید بازگو شود.
تاریخی افزود: درخواست ما از پلیس و نیروهای امنیتی این بود که برخورد با دانشآموزان، مانند مواجهه با یک فرد مجرم سابقهدار نباشد که همکاری و تصمیمات مناسبی در این زمینه گرفته شد.
خبرنگار
یکی از موضوعاتی که پیش از این نیز در روزنامه ایران به آن پرداختیم، لزوم داشتن آمایشهای سرزمینی برای شناخت نوجوانان دهههای مختلف است. این شناخت از دغدغهها تا ویژگیهای نسلی را دربر میگیرد و میتواند کمک کند تا به راحتی نتوان تفاوتهای نسلی و حتی تفاوتهای فرد به فرد نوجوانان را روی یک موج خبری سوار و از این نسل سوء استفاده کرد. حسین تاریخی دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان در گفتوگو با خبرنگار «ایران» درباره آمایش دانشآموزی و اینکه پژوهشی درباره تفاوت بین نسلی از سوی وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش صورت نگرفته است، گفت: اینکه چرا تاکنون پژوهشی درباره نسلهای دانشآموزی و یا آمایش دانشآموزی صورت نگرفته است را باید از مسئولین دستاندرکار مانند سازمان پژوهش و مرکز پژوهشهای آموزش و پرورش پرسید. البته اینکه به طور کلی پژوهشی صورت نگرفته باشد را قبول ندارم زیرا یک سری نتایج و کارها مبنی بر تحقیقات در این زمینه را دیدهام اما اینکه آن دستاوردها الان چقدر اعمال میشود، مهمتر از هر چیزی است. حتی برخی از دانشگاهها در این زمینه پایاننامه داشتند و آن را در اختیار آموزش و پرورش قرار دادهاند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: از طرف دیگر توقع ما این بود که شورای عالی آموزش و پرورش به این موضوع وارد شود اما شورای عالی آموزش و پرورش اصلاً آن صلابت و نشاط لازم را برای اینکه بخواهد تصمیمگیریهای کلان در آموزش وپرورش را دچار تغییر و تحول کند نداشته و درگیر رخوت شده است.
تاریخی درباره تفاوت نسل دانشآموزان فعلی با نسلهای قبلی بیان کرد: همواره دهههای مختلف با هم تفاوتهایی داشتهاند؛ به عنوان مثال وقتی از یک دهه شصتی درباره متولدین دهه ۵۰ سؤال شود، خودشان را فعالتر میبینند یا مثلاً دهه چهلیها معتقدند چیزهایی که آنها دیدند، دهه ۵۰ و ۶۰ ندیدهاند. همیشه دهههای مختلف خودشان را در مقایسه با دیگران به نوعی برتر میدانند. اینکه اکنون دهه هشتادیها خودشان را متفاوت میبینند، به نظرم چیز جدیدی نیست.
مشارکت سیاسی را از دانشآموزان و نوجوانان گرفتند
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان گفت: من قائل به این هستم که همان میزان تفاوتهایی که در نسل دهه ۶۰ و ۷۰ بوده در دهه ۸۰ هم وجود دارد. به عنوان مثال زمان ما شرایط به گونهای بود که در انتخابات شرکت میکردیم و حق رأی داشتیم. من به خاطر دارم که در سال ۷۶ در خیابان درگیری داشتیم، یا حتی طرفداران یک کاندیدا شعار میدادند و ما هم در مدرسه شعار میدادیم و یک کلاس با یک کلاس دیگر بحث و گفتوگو داشتند یا حتی تراکت پخش میکردیم. بنابراین اینها مواردی نیست که جدید باشد و ناگهان این نسل با آن مواجه شده باشد. اشکال این بوده که به نظرم ایجاد مشارکت سیاسی را از دانشآموزان و نوجوانان گرفتند.
وی در پاسخ به این سؤال که چه کسی این فرصت را از دانشآموزان گرفت، گفت: مجلس و دولت تصمیم گرفت که دانشآموزان ما در مقطع متوسطه دیگر حق رأی نداشته باشند که به نظر واقعاً تصمیم اشتباهی بود.
تاریخی درباره ویژگیهای این نسل بیان کرد: این نسل دوست دارد که دیده شود شاید نسل ما هم همین طور بود اما این نسل با ابزارهای فناوری که دارد بیشتر حس دیده شدن دارند. در حال حاضر ابزار رسانه که در اختیار آنها قرار گرفته این موضوع را تشدید کرده است. یعنی رغبتی که این بچهها برای حضور در فضاهای رسانهای دارند قابل مقایسه با ما نیست.
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان گفت: نکته بعدی این است که این نسل بشدت مسئولیتپذیر بوده و بشدت به دنبال کسب مسئولیت هستند. این افراد به جد دنبال این هستند که یک نفر به آنها مسئولیت دهد زیرا آنقدر که به آنها لفظ بچه اتلاق شده است و در مدرسه مواجهه با آنها فقط در این حد بوده که به کلاس درس بیاید، تکلیفش را حل کند و بعد برود. ما هیچ راهی نگذاشتیم تا دانشآموزان به جز اینکه بخواهند نمره کسب کنند، بتوانند در وجه دیگری در اجتماع ابراز وجود کنند. شاید بخشی از آن ترس، یا عدم فهم ما یا نداشتن ابزار و امکانات لازم برای فهم و شناخت میدان بوده است. این را باید بپذیریم که این نسل در استفاده از فناوریهای جدید خیلی جلوتر از معلمان خود هستند.
وی در پاسخ به این سؤال که این نسل چقدر مخالف نظرات والدینش و معلمانش هست، گفت: این مسأله به بچهها برنمیگردد بلکه به والدین آنها مربوط میشود به این معنا که پدر و مادرها تحقق نقش والدینیشان را آنجایی از دست میدهند که احساس کنند این نقش را فقط باید از طریق فناوری انجام دهند. وقتی این به ذهنشان چیره میشود و میبینند که فرزندشان از آنها جلوتر است احساس میکنند که مدیریتشان نسبت فرزند را از دست دادهاند. در صورتی که رابطه بین فرزند و پدر و مادر رابطهای فرای ابزارهای فناورانه است.
تاریخی گفت: اگر این رابطه به رسمیت شناخته شود هر ابزار فناورانهای هم که بیاید نمیتواند آن را تحت تأثیر قرار دهد ولی وقتی که خودمان را عقب میدانیم و به عنوان والدین احساس میکنیم که عقب افتاده هستیم از این رو طبیعتاً قاعده بازی را میبازیم. این هم مربوط به الان نمیشود. به عنوان مثال زمان ما کامپیوتر آمده بود و پدر و مادرانمان دانشی از کامپیوتر نداشتند اما خیلی از پدر و مادرها نمیگفتند که اگر من کامپیوتر نمیدانم پس عقبتر از فرزندم هستم والدین هم به گونهای رفتار نمیکردند که اگر فرزندشان کامپیوتر میداند پس از دیگران جلوتر است.
وی گفت: الان بچه مدرسهایهایی که در خیابان بودند و شعاری دادند، شاید بیشتر دیده شدند ولی اصلاً اکثریت نیستند. رسانه در این ایام چیز عجیبی بوده و هست. رسانه میتواند اتفاقی را که در یک نقطه افتاده به قدری وایرال کند که به نظر بیاید آنها اکثریت جامعه هستند.
تاریخی گفت: گفته میشود مدارسی که در آن مثلاً دانشآموزان مقنعهای درآوردهاند چند مدرسه از میان صدهزار مدارس در کشور بوده است اما توان رسانه این بوده که به واقعه مذکور ضریب بدهد. این دیده شدن به معنای همراه بودن اکثریت مدارس با این مسأله نیست. جامعه ایران بافت مقید و متعهدی دارد ولی ممکن است در آن حداقل و حداکثرهایی هم باشد.
وی ادامه داد: الان در ذهن تعداد زیادی از دانشآموزان ما سؤال ایجاد شده است و به دنبال پاسخ برای سؤالات خود هستند. اتفاقات اخیر باعث شد که پرسشهای زیادی در ذهن دانشآموزان شکل بگیرد. این رویداد خوب است و به سمت تغییر بزرگی خواهد رفت و اتفاق فوقالعادهای برای دانشآموزان ما است زیرا احساس میکنند قد کشیده و بزرگ شدهاند و خود را در معرض اتفاقات جدی میبینند.
گفتنی است صبح روز گذشته دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان در یک نشست خبری نیز خاطرنشان کرد: تجارب کشورها و تمدنها نشان داده که دانشآموزان روحیه ذاتی استکبارستیزی دارند و تحمل هیچ گونه تکبر، غرور و خودخواهی را ندارند و در مقابل هرگونه استکبارستیزی مقاومت میکنند. عدهای همواره درصدد هستند که کفه مفهوم استکبار را با تلقی خود تغییر دهند، روحیه استکبارستیزی را نمیتوان از نوجوان گرفت اما تلاش برخی این است که مفهوم خود از استکبار را در ذهن دانشآموزان ترسیم کنند و در این راستا ابزار آنها رسانه است که به این صورت با دروغپردازیها میخواهند ذهن نوجوان را با مفهوم استکبار تغییر دهند.
تاریخی درباره برنامههای اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان اظهار داشت: برنامه دوچرخهسواری دانشآموزان به سمت محلهای تجمع ۱۳ آبان و مراسم نماز جمعه در روز دانشآموز از جمله برنامهها است. کافه ۵۷ برنامه دیگری است که اجرای آن از ماه آبان با محوریت گفتوگوی دانشآموزان در محیط مدرسه و در یک فضای عقلانی و منطقی آغاز میشود. لیگهای دانشآموزی با محور کتابخوانی و موضوع بیانیه گام دوم و استکبارستیزی برای دانشآموزان برگزار میشود. در هفته ملی نوجوان تئاترهای دانشآموزی در مدارس برگزار میشود. همچنین کتاب «من معترضم» مجموعه سؤالات دانشآموزی متناسب با مسأله حجاب گردآوری و پاسخهای مناسب آورده شده است. سؤالات نوجوانان به عملکرد گشت ارشاد، نیروی انتظامی و فلسفه حجاب و موضوع آزادی مربوط میشود که سعی شده در کتاب «من معترضم» به این سؤالات پاسخ داده شود.
دبیر کل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان درباره پویش سلبریتی محبوب من توضیح داد: هدف شناسایی سلبریتیهای دانشآموزی در رده سنی نوجوانی و دانشآموزی است. کسانی که فعالیتهای مختلف در حوزههای متنوع دارند و برای دانشآموزان ناشناخته هستند. در این پویش معرفی شهدای دانشآموز و رزمندگان دوران دفاع مقدس مدنظر است، افراد افتخارآفرین باید به عنوان سلبریتی مطرح شوند، دانشآموزان در حوزههای مختلف افتخارات بسیاری کسب کردهاند که باید بازگو شود.
تاریخی افزود: درخواست ما از پلیس و نیروهای امنیتی این بود که برخورد با دانشآموزان، مانند مواجهه با یک فرد مجرم سابقهدار نباشد که همکاری و تصمیمات مناسبی در این زمینه گرفته شد.
اخبـــــار
دبیر قرارگاه اصلاح سیاستهای ارزی دارو خبر داد
کاهش مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیر خشک
دبیر قرارگاه اصلاح سیاستهای ارزی دارو ضمن اشاره به تأخیر و بدهی برخی سازمانهای بیمهگر به داروخانهها در قالب اجرای طرح دارویاری، در عین حال از کاهش مالیات بر ارزش افزوده دارو و همچنین درخواست اعتبار 89 هزار میلیارد تومانی برای دارویاری در سال آینده خبر داد.
دکتر سیدحیدر محمدی دبیر قرارگاه اصلاح سیاستهای ارزی دارو درباره وضعیت پرداختی بیمهها در قالب طرح دارویاری به ایسنا گفت: قرار بود که پرداختیهای طرح دارویاری بلافاصله از محل اعتبارات طرح و از سوی بیمهها پرداخت شود. در این زمینه بیمه سلامت بخوبی و بلافاصله پرداختها را انجام داد و وضعیت خوبی دارد، به طوری که در بخش سرپایی تا پایان شهریور را تسویه کرده است. در حالی که بیمه تأمین اجتماعی در بخش سرپایی تا پایان تیرماه را تسویه کرده و هنوز مرداد و شهریور را تسویه نکرده است. البته قول دادند که بزودی این مطالبات را پرداخت کنند. بنابراین عملاً تأمین اجتماعی پرداختی در قالب دارویاری نداشته است که البته به این علت است که منابع مالی نداشته است. بیمه تأمین اجتماعی میگوید من بدهی داشتم و ابتدا باید بدهیام را بدهم و بعد ماه به ماه در قالب طرح دارویاری پرداخت کنم.
وی در ادامه صحبتهایش درباره وضعیت ۹ درصد ارزش افزوده در حوزه مواد اولیه، گفت: مالیات بر ارزش افزوده مواد اولیه دارو ۹ درصد ارز دولتی بود که بعد از آزادسازی ارز دارو، به ۹ درصد ارز نیمایی بدل شد، اما خوشبختانه چندی پیش معاون اول رئیس جمهور دستور داد که تا زمان رسیدن مصوبه مجلس شورای اسلامی در این زمینه، گمرک همان یک درصد ارزش افزوده ارز نیمایی را از مواد اولیه دریافت کند. همچنین مالیات بر ارزش افزوده در داروهای وارداتی که مشابه تولید داخلی دارند و همچنین در شیرخشکها به دو درصد ارز نیمایی کاهش یافته است.
ساماندهی دستفروشان محدوده تئاتر شهر به تعویق افتاد
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه اجرای طرح ساماندهی دستفروشان در محدوده تئاتر شهر و بوستان دانشجو قانونی است افزود: ساماندهی دستفروشان اطراف تئاتر شهر با تأخیر در شرایط آرام اجرا خواهد شد.
علیرضا نادعلی در تشریح روند اجرای طرح ساماندهی دستفروشان محدوده تئاتر شهر و بوستان دانشجو با توجه به جمعآوری بنرهای اطلاعرسانی این طرح در جمع خبرنگاران گفت: تنها به دلیل شرایط موجود کشور احساس شد که نباید التهاب جدیدی به این شرایط اضافه شود. وی افزود: بی تردید اجرای طرح ساماندهی دستفروشان محدوده تئاتر شهر قانونی است و حتماً اتفاق خواهد افتاد ولی باید به گونهای و زمانی اجرا شود که با آرامش اتفاق بیفتد. وی ادامه داد: بر همین اساس مقرر شد این طرح با کمی تأخیر و در زمان دیگری اجرا شود البته هنوز زمان دقیقی برای اجرای طرح مشخص نشده و این امر وابسته به شرایط است ولی حتماً اجرا خواهد شد.
توضیحات رئیس کمیته امداد
درباره افزایش مستمری مددجویان
رئیس کمیته امداد با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی مستمری مددجویان اعلام کرد که مابهالتفاوت افزایش مستمری مددجویان مربوط به مهرماه نیز بر اساس قانون به حساب آنها واریز میشود.
سیدمرتضی بختیاری در جمع خبرنگاران درخصوص افزایش ۳۰ درصدی مستمری مددجویان اظهار کرد: براساس مصوبه، مستمری مددجویان از ابتدای مهرماه افزایش پیدا خواهد کرد.
رئیس کمیته امداد با بیان اینکه مستمری مددجویان با اعمال افزایش ۳۰ درصدی از آبان ماه به حساب مددجویان واریز میشود، خاطرنشان کرد: مابهالتفاوت افزایش مستمری مددجویان مربوط به مهرماه نیز بر اساس قانون به حساب آنها واریز میشود.
روز یکشنبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبهای میزان افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان را تعیین کردند که در بخشی از آن به افزایش مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور به میزان ۳۰ درصد اشاره شد.
سردار موسی کمالی تشریح کرد
جزئیات وام چهار میلیاردی و ۱۵۰ میلیونی سربازان
مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارتآموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح، جزئیات اعطای وامهای ۱۵۰ میلیون تومانی و چهار میلیارد تومانی به سربازان ماهر را تشریح کرد.
سردار موسی کمالی درباره آخرین وضعیت اعطای وام اشتغال به سربازان ماهر به ایسنا گفت: در راستای خوشایندسازی خدمت سربازی و با پیگیریهای انجام شده از سوی قرارگاه مهارتآموزی سربازان، تصمیم بر آن شد تا وامهای اشتغال ۱۵۰ میلیون تومانی و چهار میلیارد تومانی به سربازان ماهر دارای شرایط پرداخت شود. وی با بیان اینکه شرط لازم برای تمامی سربازان متقاضی وام این است که حتماً کارت پایان خدمت خود را در سال ۹۷ یا سالهای پس از آن تا چند ماه آینده دریافت کرده باشند، گفت: افراد دارای کارت پایان خدمت با شرایط مذکور اگر چنانچه یکی از سه شرطی را که در ادامه گفته میشود نیز دارا باشند، میتوانند برای درخواست این وام اقدام کنند.
وی درباره این سه شرط نیز گفت: یکی از شروط داشتن گواهینامه مهارتی است و تفاوتی ندارد که سرباز این گواهی را قبل از خدمت، حین خدمت یا پس از خدمت دریافت کرده باشد. شرط دیگر داشتن مدرک کارشناسی یا بالاتر از آن بوده و شرط سوم نیز فارغالتحصیلی از هنرستان، دانشسرا یا آموزشگاههای علمی و کاربردی است.
وی بار دیگر تأکید کرد که اگر فردی کارت پایان خدمت به تاریخ سال ۹۷ یا پس از آن تا چند ماه آینده را داشته باشد و یکی از سه شرط مذکور را نیز دارا باشد میتواند برای دریافت وام اقدام کند. کمالی با بیان اینکه مبلغ این وام ۱۵۰ میلیون تومان برای خوداشتغالی و چهار میلیارد تومان برای کارآفرینی است، گفت: بازپرداخت این وام پنج تا هفت سال بوده و یک سال نیز تنفس دارد. سود این وام نیز چهار درصد است.
شناسایی ۲۱۳ بیمار جدید کرونا در کشور
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه روز منتهی به روز گذشته ۲۱۳ بیمار کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و متأسفانه پنج بیمار نیز جان خود را از دست دادند و ۴۷ نفر از آنها بستری شدند. ۱۳۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۹۶ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۲۵ هزار و ۸۹۷ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۸۷۸ نفر، دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کردهاند و مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۹۷۷ هزار و ۸۷۱ دوز رسید.
همچنین در حال حاضر ۳ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۷ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۱۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
کاهش مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیر خشک
دبیر قرارگاه اصلاح سیاستهای ارزی دارو ضمن اشاره به تأخیر و بدهی برخی سازمانهای بیمهگر به داروخانهها در قالب اجرای طرح دارویاری، در عین حال از کاهش مالیات بر ارزش افزوده دارو و همچنین درخواست اعتبار 89 هزار میلیارد تومانی برای دارویاری در سال آینده خبر داد.
دکتر سیدحیدر محمدی دبیر قرارگاه اصلاح سیاستهای ارزی دارو درباره وضعیت پرداختی بیمهها در قالب طرح دارویاری به ایسنا گفت: قرار بود که پرداختیهای طرح دارویاری بلافاصله از محل اعتبارات طرح و از سوی بیمهها پرداخت شود. در این زمینه بیمه سلامت بخوبی و بلافاصله پرداختها را انجام داد و وضعیت خوبی دارد، به طوری که در بخش سرپایی تا پایان شهریور را تسویه کرده است. در حالی که بیمه تأمین اجتماعی در بخش سرپایی تا پایان تیرماه را تسویه کرده و هنوز مرداد و شهریور را تسویه نکرده است. البته قول دادند که بزودی این مطالبات را پرداخت کنند. بنابراین عملاً تأمین اجتماعی پرداختی در قالب دارویاری نداشته است که البته به این علت است که منابع مالی نداشته است. بیمه تأمین اجتماعی میگوید من بدهی داشتم و ابتدا باید بدهیام را بدهم و بعد ماه به ماه در قالب طرح دارویاری پرداخت کنم.
وی در ادامه صحبتهایش درباره وضعیت ۹ درصد ارزش افزوده در حوزه مواد اولیه، گفت: مالیات بر ارزش افزوده مواد اولیه دارو ۹ درصد ارز دولتی بود که بعد از آزادسازی ارز دارو، به ۹ درصد ارز نیمایی بدل شد، اما خوشبختانه چندی پیش معاون اول رئیس جمهور دستور داد که تا زمان رسیدن مصوبه مجلس شورای اسلامی در این زمینه، گمرک همان یک درصد ارزش افزوده ارز نیمایی را از مواد اولیه دریافت کند. همچنین مالیات بر ارزش افزوده در داروهای وارداتی که مشابه تولید داخلی دارند و همچنین در شیرخشکها به دو درصد ارز نیمایی کاهش یافته است.
ساماندهی دستفروشان محدوده تئاتر شهر به تعویق افتاد
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه اجرای طرح ساماندهی دستفروشان در محدوده تئاتر شهر و بوستان دانشجو قانونی است افزود: ساماندهی دستفروشان اطراف تئاتر شهر با تأخیر در شرایط آرام اجرا خواهد شد.
علیرضا نادعلی در تشریح روند اجرای طرح ساماندهی دستفروشان محدوده تئاتر شهر و بوستان دانشجو با توجه به جمعآوری بنرهای اطلاعرسانی این طرح در جمع خبرنگاران گفت: تنها به دلیل شرایط موجود کشور احساس شد که نباید التهاب جدیدی به این شرایط اضافه شود. وی افزود: بی تردید اجرای طرح ساماندهی دستفروشان محدوده تئاتر شهر قانونی است و حتماً اتفاق خواهد افتاد ولی باید به گونهای و زمانی اجرا شود که با آرامش اتفاق بیفتد. وی ادامه داد: بر همین اساس مقرر شد این طرح با کمی تأخیر و در زمان دیگری اجرا شود البته هنوز زمان دقیقی برای اجرای طرح مشخص نشده و این امر وابسته به شرایط است ولی حتماً اجرا خواهد شد.
توضیحات رئیس کمیته امداد
درباره افزایش مستمری مددجویان
رئیس کمیته امداد با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی مستمری مددجویان اعلام کرد که مابهالتفاوت افزایش مستمری مددجویان مربوط به مهرماه نیز بر اساس قانون به حساب آنها واریز میشود.
سیدمرتضی بختیاری در جمع خبرنگاران درخصوص افزایش ۳۰ درصدی مستمری مددجویان اظهار کرد: براساس مصوبه، مستمری مددجویان از ابتدای مهرماه افزایش پیدا خواهد کرد.
رئیس کمیته امداد با بیان اینکه مستمری مددجویان با اعمال افزایش ۳۰ درصدی از آبان ماه به حساب مددجویان واریز میشود، خاطرنشان کرد: مابهالتفاوت افزایش مستمری مددجویان مربوط به مهرماه نیز بر اساس قانون به حساب آنها واریز میشود.
روز یکشنبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبهای میزان افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان را تعیین کردند که در بخشی از آن به افزایش مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور به میزان ۳۰ درصد اشاره شد.
سردار موسی کمالی تشریح کرد
جزئیات وام چهار میلیاردی و ۱۵۰ میلیونی سربازان
مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارتآموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح، جزئیات اعطای وامهای ۱۵۰ میلیون تومانی و چهار میلیارد تومانی به سربازان ماهر را تشریح کرد.
سردار موسی کمالی درباره آخرین وضعیت اعطای وام اشتغال به سربازان ماهر به ایسنا گفت: در راستای خوشایندسازی خدمت سربازی و با پیگیریهای انجام شده از سوی قرارگاه مهارتآموزی سربازان، تصمیم بر آن شد تا وامهای اشتغال ۱۵۰ میلیون تومانی و چهار میلیارد تومانی به سربازان ماهر دارای شرایط پرداخت شود. وی با بیان اینکه شرط لازم برای تمامی سربازان متقاضی وام این است که حتماً کارت پایان خدمت خود را در سال ۹۷ یا سالهای پس از آن تا چند ماه آینده دریافت کرده باشند، گفت: افراد دارای کارت پایان خدمت با شرایط مذکور اگر چنانچه یکی از سه شرطی را که در ادامه گفته میشود نیز دارا باشند، میتوانند برای درخواست این وام اقدام کنند.
وی درباره این سه شرط نیز گفت: یکی از شروط داشتن گواهینامه مهارتی است و تفاوتی ندارد که سرباز این گواهی را قبل از خدمت، حین خدمت یا پس از خدمت دریافت کرده باشد. شرط دیگر داشتن مدرک کارشناسی یا بالاتر از آن بوده و شرط سوم نیز فارغالتحصیلی از هنرستان، دانشسرا یا آموزشگاههای علمی و کاربردی است.
وی بار دیگر تأکید کرد که اگر فردی کارت پایان خدمت به تاریخ سال ۹۷ یا پس از آن تا چند ماه آینده را داشته باشد و یکی از سه شرط مذکور را نیز دارا باشد میتواند برای دریافت وام اقدام کند. کمالی با بیان اینکه مبلغ این وام ۱۵۰ میلیون تومان برای خوداشتغالی و چهار میلیارد تومان برای کارآفرینی است، گفت: بازپرداخت این وام پنج تا هفت سال بوده و یک سال نیز تنفس دارد. سود این وام نیز چهار درصد است.
شناسایی ۲۱۳ بیمار جدید کرونا در کشور
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه روز منتهی به روز گذشته ۲۱۳ بیمار کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و متأسفانه پنج بیمار نیز جان خود را از دست دادند و ۴۷ نفر از آنها بستری شدند. ۱۳۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۹۶ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۲۵ هزار و ۸۹۷ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۸۷۸ نفر، دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کردهاند و مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۹۷۷ هزار و ۸۷۱ دوز رسید.
همچنین در حال حاضر ۳ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۷ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۱۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
ساز مخالف با آهنگ گفت وگو
-
نسل دانشآموزی امروز مسئولیتپذیر است
-
اخبـــــار
اخبارایران آنلاین