ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
اخبار
انتشار فراخوان جایزه «روایتنویسی هوادار ویژه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر»
جایزه «روایتنویسی هوادار؛ ویژه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر» از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران با همکاری دپارتمان مسئولیت اجتماعی فدراسیون فوتبال با بخش ویژه خبرنگاران و اهالی رسانه برگزار میشود. برای شرکت در این جایزه، موضوع روایتها حتماً باید مرتبط با حال و هوای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و شامل رویدادهای مرتبط با جام جهانی در داخل و خارج از کشور باشد. لازم به ذکر است، آثار بخش ویژه خبرنگاران و اهالی رسانه به صورت جداگانه ارزیابی و بهترین روایتها انتخاب و معرفی خواهند شد. بر اساس فراخوان این جایزه، نویسندگان، خبرنگاران و اهالی رسانه میتوانند یک روایت 2تا 5هزار کلمهای ارسال کنند، آثار ارسالی نباید پیش از این برای مسابقه یا برنامههای عمومی ارسال شده باشد. همچنین شرکتکنندگان باید آثار خود را حداکثر تا ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۱ به نشانی اینترنتی revayat.ketab.ir ارسال و برگه شرکت در جایزه را تکمیل و تأییدیه دریافت کنند. هیأت داوران از بین آثار ارسالی، ۵ اثر را به عنوان آثار منتخب معرفی خواهند کرد و در بخش ویژه نیز ۳ اثر برتر به صورت جداگانه انتخاب و معرفی خواهند کرد./ ستاد خبری سیامین دوره هفته کتاب
بازگشت علی رهبری به اُپرای مارینسکی روسیه
علی رهبری برای پنجمین و ششمین برنامه با ارکستر سمفونیک اُپرای مارینسکی در چهار ماه گذشته به عنوان رهبر میهمان دائم است. در کنسرت اول، شنبه (۲۸ آبان ماه)، آثاری از ریشارد واگنر آهنگساز آلمانی، آرنو باباجانیان آهنگساز اهل ارمنستان و لویی هکتور برلیوز آهنگساز فرانسوی اجرا خواهد شد. زرینا شیمانسکایا اهل سنت پترزبورگ به عنوان سولیست پیانو در این برنامه حضور خواهد داشت. در کنسرت دوم روز جمعه (چهارم آذرماه) آثاری از آرام خاچاتوریان و الکساندر آراتونیان آهنگسازان اهل ارمنستان و سرگئی واسیلیویچ راخمانینف آهنگساز روسی اجرا خواهد شد. سولیست (تک نواز) این برنامه تیمور مارتینف نوازنده ترومپت اهل شهر سنت پترزبورگ است. چندی پیش نیز کنسرت افتتاحیه فصل هنری شهر استانبول و کنسرت جشن سالگرد جمهوریت کشور ترکیه به علی رهبری واگذار شد./ ایرنا
پخش مجموعه مستند «چونان سرو» ویژه ناشنوایان
نسخه ویژه ناشنوایان مجموعه مستند «چونان سرو» به تهیهکنندگی مصطفی رزاق کریمی از شنبه ۲۱ آبان ساعت ۱۸:۳۰ روی آنتن شبکه مستند رفت. چونان سرو به تهیهکنندگی مصطفی رزاق کریمی و کارگردانی گروهی از مستندسازان جوان و مستندپرترهای از چهرههای شاخص فرهنگ و ادبیات ایران است که در شبکه مستند تولید شده و از دیشب ساعت ۱۸:۳۰ در بسته تصویری ویژه ناشنوایان و کمشنوایان پخش شد. این مجموعه مستند در شبکه مستند سیما تولید شده و در آن مستند پرترههایی درباره چهرههای ماندگار ایران مانند محمدعلی اسلامیندوشن، شهریار، دکتر شهیدی، علامه قزوینی، محمد معین، نیما یوشیج، غلامحسین بنان، ملکالشعرای بهار، غلامحسین امیرخانی و سیدمحمدحسین مبین بنیانگذار آسایشگاه جذامیان بابا باغی و نیز از اهالی قلم است که به دلیل فعالیتهای گسترده برای درمان و ریشهکنی بیماری جذام در ایران، از وی به عنوان «پدر جذامیان ایران» یاد میکنند، ساخته شده است./ روابط عمومی شبکه مستند
فتح گیشه ژاپن با سینمای بالیوود
فیلم پرفروش RRR از بالیوود ساخته اس.اس.راجامولی با بازی رام چاران و انتیآر جونیور، همچنان مخاطبان ژاپنی را به سینماها میکشاند. پس از گذشت ۲۰ روز از اکران، این فیلم توانسته است ۲۰۶ میلیون ین (۱.۴ میلیون دلار) کسب کند و تا به همینجا عنوان سومین فیلم پرفروش هند در ژاپن را از آن خود کرده و از فیلم «۳ احمق» عامر خان با فروش ۱۷۰ میلیون ین پیشی گرفته است. فیلم پرفروش دیگر هندی «باهوبالی ۲» آن هم ساخته راجامولی با فروش ۳۰۰ میلیون ین، دومین فیلم پرفروش هندی در باکسآفیس ژاپن است اما این فیلم با ۶ ماه فروش به این جایگاه رسید و فیلم ۲ بار با فاصله در سینماها اکران شد که یک بار آن تدوین بینالمللی و یک بار تدوین هندی بود، اما «RRR» تدوین بینالمللی ندارد و ویرایش متفاوتی نشده است./مهر
تغییر نام سریال ابوالقاسم طالبی
سرهنگ هدایتالله سجادی، کارشناس انتظامی سریال «طلاق» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی از مراحل تدوین نهایی این مجموعه و نیز احتمال تغییر نام آن به «اژدهای هفتسر» خبر داد. به گفته او تصویربرداری سریال «طلاق» چند ماه پیش تمام شده است و الان مراحل فنی و تدوین نهایی را میگذراند. تصویربرداری این سریال از سال ۹۸ شروع شده و تا امسال ادامه پیدا کرده است. این مجموعه از بازیگران متعددی بهره گرفته است که شامل مجید واشقانی، جعفر دهقان، محمدرضا رهبری، حمید گودرزی، شهرام عبدلی، سروش طاهری، قطبالدین صادقی و… میشود. برخلاف آنچه از عنوان «طلاق» در ذهن متبادر میشود، این سریال به مسائل خانوادگی نمیپردازد و موضوع داستان درباره مسائل اجتماعی بحثبرانگیز و یک درام سیاسی است که به مفاسد اقتصادی میپردازد. /مهر
حمله فعالان محیط زیست به «جیغ»
ادامه سریال حمله فعالان محیطزیست و معترضان به گرمایش زمین بهواسطه مصرف سوختهای فسیلی توسط کشورهای صنعتی به حمله به تابلوی نقاشی «جیغ» اثر ادوارد مونک در موزه اسلو کشور نروژ رسید. پلیس نروژ در اطلاعیهای اعلام کرد؛ دو جوان معترض از فعالان محیطزیست و معترضان به گرمایش زمین؛ قصد چسباندن دستهایشان به تابلو «جیغ» شاهکار ادوارد مونک را داشتند که حراست موزه-گالری ملی شهر اسلو کشور نروژ بموقع و پیش از آسیب رسیدن به این تابلو جلوی این دو جوان معترض را گرفت. در اطلاعیه پلیس اعلام شده است که اتاق محل نمایش این نقاشی پس از این اتفاق تخلیه و به روی مردم بسته شده است، ولی در کوتاهترین زمان ممکن بازگشایی میشود. سایر بخشهای موزه همچون گذشته به فعالیت ادامه میدهد./ ایرنا
5 نمایش ویژه سردار دلها
18 اثر راه یافته به سه بخش مسابقه، ایثار و بخش ویژه سردار شهید حاجقاسم سلیمانی بیستوهفتمین جشنواره تئاتر استان تهران معرفی شدند. طبق نظر هیأت انتخاب آثار، ۵ نمایش به بخش ایثار، ۸ نمایش به بخش مسابقه و ۵ نمایش به بخش ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی جشنواره تئاتر استان تهران راه یافتند. بیستوهفتمین جشنواره تئاتر استان تهران، به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران به دبیری امیرحسین شفیعی از ۱ تا ۶ آذرماه در پردیس تئاتر تهران برگزار میشود./ ایرنا
جایزه «روایتنویسی هوادار؛ ویژه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر» از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران با همکاری دپارتمان مسئولیت اجتماعی فدراسیون فوتبال با بخش ویژه خبرنگاران و اهالی رسانه برگزار میشود. برای شرکت در این جایزه، موضوع روایتها حتماً باید مرتبط با حال و هوای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و شامل رویدادهای مرتبط با جام جهانی در داخل و خارج از کشور باشد. لازم به ذکر است، آثار بخش ویژه خبرنگاران و اهالی رسانه به صورت جداگانه ارزیابی و بهترین روایتها انتخاب و معرفی خواهند شد. بر اساس فراخوان این جایزه، نویسندگان، خبرنگاران و اهالی رسانه میتوانند یک روایت 2تا 5هزار کلمهای ارسال کنند، آثار ارسالی نباید پیش از این برای مسابقه یا برنامههای عمومی ارسال شده باشد. همچنین شرکتکنندگان باید آثار خود را حداکثر تا ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۱ به نشانی اینترنتی revayat.ketab.ir ارسال و برگه شرکت در جایزه را تکمیل و تأییدیه دریافت کنند. هیأت داوران از بین آثار ارسالی، ۵ اثر را به عنوان آثار منتخب معرفی خواهند کرد و در بخش ویژه نیز ۳ اثر برتر به صورت جداگانه انتخاب و معرفی خواهند کرد./ ستاد خبری سیامین دوره هفته کتاب
بازگشت علی رهبری به اُپرای مارینسکی روسیه
علی رهبری برای پنجمین و ششمین برنامه با ارکستر سمفونیک اُپرای مارینسکی در چهار ماه گذشته به عنوان رهبر میهمان دائم است. در کنسرت اول، شنبه (۲۸ آبان ماه)، آثاری از ریشارد واگنر آهنگساز آلمانی، آرنو باباجانیان آهنگساز اهل ارمنستان و لویی هکتور برلیوز آهنگساز فرانسوی اجرا خواهد شد. زرینا شیمانسکایا اهل سنت پترزبورگ به عنوان سولیست پیانو در این برنامه حضور خواهد داشت. در کنسرت دوم روز جمعه (چهارم آذرماه) آثاری از آرام خاچاتوریان و الکساندر آراتونیان آهنگسازان اهل ارمنستان و سرگئی واسیلیویچ راخمانینف آهنگساز روسی اجرا خواهد شد. سولیست (تک نواز) این برنامه تیمور مارتینف نوازنده ترومپت اهل شهر سنت پترزبورگ است. چندی پیش نیز کنسرت افتتاحیه فصل هنری شهر استانبول و کنسرت جشن سالگرد جمهوریت کشور ترکیه به علی رهبری واگذار شد./ ایرنا
پخش مجموعه مستند «چونان سرو» ویژه ناشنوایان
نسخه ویژه ناشنوایان مجموعه مستند «چونان سرو» به تهیهکنندگی مصطفی رزاق کریمی از شنبه ۲۱ آبان ساعت ۱۸:۳۰ روی آنتن شبکه مستند رفت. چونان سرو به تهیهکنندگی مصطفی رزاق کریمی و کارگردانی گروهی از مستندسازان جوان و مستندپرترهای از چهرههای شاخص فرهنگ و ادبیات ایران است که در شبکه مستند تولید شده و از دیشب ساعت ۱۸:۳۰ در بسته تصویری ویژه ناشنوایان و کمشنوایان پخش شد. این مجموعه مستند در شبکه مستند سیما تولید شده و در آن مستند پرترههایی درباره چهرههای ماندگار ایران مانند محمدعلی اسلامیندوشن، شهریار، دکتر شهیدی، علامه قزوینی، محمد معین، نیما یوشیج، غلامحسین بنان، ملکالشعرای بهار، غلامحسین امیرخانی و سیدمحمدحسین مبین بنیانگذار آسایشگاه جذامیان بابا باغی و نیز از اهالی قلم است که به دلیل فعالیتهای گسترده برای درمان و ریشهکنی بیماری جذام در ایران، از وی به عنوان «پدر جذامیان ایران» یاد میکنند، ساخته شده است./ روابط عمومی شبکه مستند
فتح گیشه ژاپن با سینمای بالیوود
فیلم پرفروش RRR از بالیوود ساخته اس.اس.راجامولی با بازی رام چاران و انتیآر جونیور، همچنان مخاطبان ژاپنی را به سینماها میکشاند. پس از گذشت ۲۰ روز از اکران، این فیلم توانسته است ۲۰۶ میلیون ین (۱.۴ میلیون دلار) کسب کند و تا به همینجا عنوان سومین فیلم پرفروش هند در ژاپن را از آن خود کرده و از فیلم «۳ احمق» عامر خان با فروش ۱۷۰ میلیون ین پیشی گرفته است. فیلم پرفروش دیگر هندی «باهوبالی ۲» آن هم ساخته راجامولی با فروش ۳۰۰ میلیون ین، دومین فیلم پرفروش هندی در باکسآفیس ژاپن است اما این فیلم با ۶ ماه فروش به این جایگاه رسید و فیلم ۲ بار با فاصله در سینماها اکران شد که یک بار آن تدوین بینالمللی و یک بار تدوین هندی بود، اما «RRR» تدوین بینالمللی ندارد و ویرایش متفاوتی نشده است./مهر
تغییر نام سریال ابوالقاسم طالبی
سرهنگ هدایتالله سجادی، کارشناس انتظامی سریال «طلاق» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی از مراحل تدوین نهایی این مجموعه و نیز احتمال تغییر نام آن به «اژدهای هفتسر» خبر داد. به گفته او تصویربرداری سریال «طلاق» چند ماه پیش تمام شده است و الان مراحل فنی و تدوین نهایی را میگذراند. تصویربرداری این سریال از سال ۹۸ شروع شده و تا امسال ادامه پیدا کرده است. این مجموعه از بازیگران متعددی بهره گرفته است که شامل مجید واشقانی، جعفر دهقان، محمدرضا رهبری، حمید گودرزی، شهرام عبدلی، سروش طاهری، قطبالدین صادقی و… میشود. برخلاف آنچه از عنوان «طلاق» در ذهن متبادر میشود، این سریال به مسائل خانوادگی نمیپردازد و موضوع داستان درباره مسائل اجتماعی بحثبرانگیز و یک درام سیاسی است که به مفاسد اقتصادی میپردازد. /مهر
حمله فعالان محیط زیست به «جیغ»
ادامه سریال حمله فعالان محیطزیست و معترضان به گرمایش زمین بهواسطه مصرف سوختهای فسیلی توسط کشورهای صنعتی به حمله به تابلوی نقاشی «جیغ» اثر ادوارد مونک در موزه اسلو کشور نروژ رسید. پلیس نروژ در اطلاعیهای اعلام کرد؛ دو جوان معترض از فعالان محیطزیست و معترضان به گرمایش زمین؛ قصد چسباندن دستهایشان به تابلو «جیغ» شاهکار ادوارد مونک را داشتند که حراست موزه-گالری ملی شهر اسلو کشور نروژ بموقع و پیش از آسیب رسیدن به این تابلو جلوی این دو جوان معترض را گرفت. در اطلاعیه پلیس اعلام شده است که اتاق محل نمایش این نقاشی پس از این اتفاق تخلیه و به روی مردم بسته شده است، ولی در کوتاهترین زمان ممکن بازگشایی میشود. سایر بخشهای موزه همچون گذشته به فعالیت ادامه میدهد./ ایرنا
5 نمایش ویژه سردار دلها
18 اثر راه یافته به سه بخش مسابقه، ایثار و بخش ویژه سردار شهید حاجقاسم سلیمانی بیستوهفتمین جشنواره تئاتر استان تهران معرفی شدند. طبق نظر هیأت انتخاب آثار، ۵ نمایش به بخش ایثار، ۸ نمایش به بخش مسابقه و ۵ نمایش به بخش ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی جشنواره تئاتر استان تهران راه یافتند. بیستوهفتمین جشنواره تئاتر استان تهران، به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران به دبیری امیرحسین شفیعی از ۱ تا ۶ آذرماه در پردیس تئاتر تهران برگزار میشود./ ایرنا
عباس عسکری کارگردان انیمیشن در گفتوگو با «ایران»:
محتوای ایرانی «لوپتو» برای مخاطب خارجی جذاب است
لوپتو را در یک استودیوی انیمیشن سازی در کرمان ساختیم
سپیده شریعت رضوی/ «امید» واژهای است که این روزها همه درباره آن صحبت میکنند. اساساً از قدیم هم گفتهاند که انسان به امید زنده است که شاید بتوان گفت این امید بهدلیل جاری بودن زندگی است. این واژه تنها در شعر و ادبیات به کار نمیرود بلکه فیلمسازان زیادی بهدنبال آن هستند که این واژه را در آثار خود جاری و ساری کنند. «لوپتو» نیز برای یادآوری «امید» در این روزها روی پرده سینماها رفته است؛ انیمیشنی به کارگردانی عباس عسکری و تهیهکنندگی محمدحسین صادقی که توانسته است در 10 روز اول اکران صدرنشین گیشه سینماها در فروش هفتگی شود. یکی از ویژگیهای مهم این انیمیشن که اولین محصول مرکز انیمیشن سوره است، «امید» است؛ امیدی که در دل بیماران آسایشگاه، در دل پسر آقای کمالی در اوج سختی و مشکلات زندگی جاری است. درخلاصه داستان این انیمیشن آمده است: «پدر علی در کارگاه لوپتو با یاد دادن ساخت اسباب بازی به بیمارانش، آنها را درمان میکند. کارگاه اسباببازیهای خلاقانه لوپتو که بین کودکان ایرانی محبوبیت زیادی دارد با خرابکاری یک ناشناس تعطیل میشود. علی تلاش میکند پدرش را که ناامید شده است از این مخمصه نجات دهد...» میتوان دریافت که «لوپتو» قصد دارد درباره مفاهیمی مثل «شکست» و «امیدواری» صحبت کند و با بازی و تعریف داستانهای واقعی نظیر اتفاقاتی که برای آقای کمالی میافتد، بچهها را به داشتن روحیهای قوی و امیدوار ترغیب کند. عنوان این انیمیشن برگرفته از یک کلمه کرمانی است. «لوپتو» به عروسکهای دستساز قدیمی گفته میشود. اکران این انیمیشن که مناسب گروه سنی 5 تا 12 سال است و صدرنشینی آن در گیشه سینما بهانهای شد تا با عباس عسکری کارگردان به گفتوگو بنشینیم که در ادامه میخوانید. کارگردان انیمیشن سینمایی «لوپتو» معتقد است بازار انیمیشن در دنیا بزرگ و گسترده است چراکه نیاز به این نوع محتوا بسیار زیاد است و انیمیشنهایی مانند «لوپتو» بهدلیل فضا و محتوای ایرانی که در دنیا جدید است، میتواند برای مخاطب خارجی جذاب باشد.
آقای عسکری در زمانی که بسیاری از کارگردانان و تهیهکنندگان حاضر به اکران آثارشان نشده و نمیشوند، شما انیمیشن خود را اکران کردید و هماکنون «لوپتو» صدرنشین گیشه سینماهاست. پیشبینی شما از استقبال مخاطبان پیش از اکران چه بود؟
قبل از «لوپتو»، انیمیشن «پسر دلفینی» روی پرده سینماها رفت که نسبتاً اکران خوبی را پشت سر گذاشت. من معتقدم فیلمهایی با مخاطب کودک و خانواده به طور کلی و معمولاً اکران موفقی دارند اما زمانی که تصمیم گرفتیم «لوپتو» را برای مخاطبان سینما به نمایش بگذاریم، برای خود من آینده اکران بسیار مبهم بود بویژه که وضعیت تبلیغات بر بستر اینترنت بهدلیل شرایط حاضر و فیلترینگهای جدید مانند گذشته نیست.
با توجه به شعار این انیمیشن که عنوان شده «شادی ساختنی است»، میتوان گفت شما بهدنبال آن بودید که خانوادهها همراه با بچههایشان با تماشای «لوپتو» دو ساعت از وقتشان را به تفریح بگذرانند؟
فکر میکنم ما در سینما فیلمهایی برای تفریح خانوادگی کم داریم؛ فیلمهای اجتماعی و اکثر فیلمهای طنز مناسب کودکان نیستند اما خانوادهها با خیال راحت به سراغ انیمیشنی مانند «لوپتو» میروند. به هر حال این انیمیشن روی پرده سینماها رفت و خوشبختانه در ۱۰ روز اول موفق شد صدرنشین گیشه سینماها شود. امیدوارم خانوادهها همراه با فرزندانشان برای تماشای این انیمیشن به سینماها بروند و اگر از دیدن «لوپتو» لذت بردند، تماشای آن را به بقیه توصیه کنند.
«لوپتو» در تحقق شعار انتخاب شده برای خود چقدر موفق عمل کرده است؟
انتخاب شعار «شادی ساختنی است» ابتکار تیم تبلیغات بود که از نظر من هم شعاری خوب و برگرفته از محتوای فیلم «لوپتو» است.
«لوپتو» چندمین اثر شماست و چه تفاوتی با دیگر آثارتان دارد؟
اگر اشتباه نکنم در حدود 20 اثر یا بیشتر بهعنوان انیماتور یا نویسنده و کارگردان اعم از کارهای کوتاه، سریال و سینمایی حضور داشتهام اما «لوپتو» اولین اثر سینمایی بود که بنده کارگردانی کردم و همچنین اولین فیلم سینمایی است که در استودیوی «فراسوی ابعاد» ساخته شده است. همچنین تصور میکنم اولین فیلم کاملاً کرمانی است که روی پرده سینماها رفت.
ساخت انیمیشن اساساً کار هر کسی نیست و پیشبرد آن در شهر دیگری بجز پایتخت که شاید بتوان گفت اکثر امکانات در تهران متمرکز است، پُرچالش است. از چالشهای خود برای ساخت «لوپتو» برایمان بگویید.
بزرگترین چالش فیلمسازی ساخت یک اثر جذاب با داستانی گیراست اما ما چالشهای ویژه خودمان را هم داشتیم، چون کار اول سینماییمان بود و به همین دلیل برای جذب سرمایه کافی با مشکلاتی مواجه شدیم. همچنین تولید این انیمیشن در کرمان اتفاق افتاده است و از آنجاکه تمرکز امکانات، تجهیزات و نیروی کاری در پایتخت است، کار ما سختتر بود.
شهر کرمان به لحاظ امکانات بویژه نیروی انسانی برای ساخت انیمیشن در چه وضعیتی قرار دارد؟
کرمان وضعیت نسبتاً خوبی در این حوزه دارد. در حال حاضر هفت تیم فعال انیمیشن در کرمان داریم و همچنین چند گروه کرمانی از جمله استودیوی فراسوی ابعاد که تولید لوپتو را برعهده داشته است، فعالیت بینالمللی دارند. ناگفته نماند که که تاکنون سه انیمیشن بلند در کرمان تولید شده است.
مخاطب امروز انیمیشن با آثار روز دنیا براحتی ارتباط برقرار کرده و شاید بتوان گفت بیشتر انیمیشنهای خارجی را دنبال میکند. شما بهعنوان کارگردان «لوپتو» برای جذب مخاطب چه کارهایی انجام دادید؟
پیش از هر چیز به داستان اهمیت بسیار زیادی دادیم و ثانیاً کیفیت تولید را تا حد مقدور بالا بردیم که قابل قیاس با انیمیشنهای روز دنیا باشد.
یعنی معتقد هستید انیمیشنهایی مانند «لوپتو» قابل نمایش و رقابت در عرصه جهانی است؟
بله حتماً، بازار انیمیشن در دنیا بزرگ و گسترده است چراکه نیاز به این نوع محتوا بسیار زیاد است و انیمیشنهایی مانند «لوپتو» بهدلیل فضا و محتوای ایرانی که در دنیا جدید است؛ میتواند برای مخاطب خارجی جذاب باشد.
یکی از نکات حائز توجه و اهمیت این انیمیشن ایده و فضای خود قصه است که موضوع تولید اسباببازی را مطرح میکند و از این نظر خط و ربط کاملی میان ساختار و محتوای آن به چشم میخورد. چگونه به این ایده رسیدید؟
مسأله تولید ابتدا در ایده اصلی فیلم وجود نداشت اما بستر مناسبی برای پیشبرد داستان بود و در کارگروه داستان، ایده تولید اسباببازی که مرتبط به کودکان هم هست، پرداخته و به خط اصلی داستان اضافه شد.
نگارش گروهی فیلمنامه این اثر چه دستاوردهایی را در پی داشته است؟ و اساساً این اتفاق در حوزه انیمیشن تا چه اندازه ضروری است؟
به طور کلی انیمیشن نسبت به کارهای رئال تیمی پیش میرود و اهمیت کارگروهی در آن پُررنگتر است. بر این اساس بخش فیلمنامه هم از این اتفاق مستثنی نیست. تیم فیلمنامه «لوپتو» از ایده تا انتها ۶ نفر بودند. اگر کسی به تنهایی سعی کرده باشد داستان بنویسد، کاملاً میداند قدرتی که در کار تیمی نویسندگی باشد، اصلاً قابل قیاس با کار انفرادی نیست بویژه که این افراد باتجربه و دارای قدرت ذهنی خوبی باشند.
چرا تولید انیمیشن به زمان زیادی نیاز دارد؟
هر آنچه مخاطب در یک انیمیشن میبیند ابتدا طراحی و بعد بهصورت سهبعدی ساخته میشود. در مقایسه با فیلم رئال اگر یک بازیگر ۳۰ ثانیه دیالوگ بگوید و فیلمساز فیلمبرداری کند، ۳۰ ثانیه فیلم در دست کارگردان است اما در انیمیشن ابتدا کاراکتر و لوکیشن باید طراحی دوبعدی شوند، بعد گروهی از متخصصان آنها را بهصورت سه بعدی بسازند و سپس حرکت داده شوند که همین حرکت دادن یا انیمیت یکی از وقت گیرترین مراحل است. همچنین به این اتفاقات باید حدود ۱۰ مرحله دیگر اعم از تکسچر، نورپردازی و... اضافه تا یک انیمیشن کامل شود. همه این مراحل طولانی و زمانبر و به همین دلیل است که تولید یک انیمیشن وقت زیادی میگیرد.
پروژه بعدی شما در زمینه انیمیشن چیست؟
در حال حاضر تیم ایده و طرح استودیوی «فراسوی ابعاد» مشغول بررسی چند داستان است اما هنوز قطعی نیست که کدام یک برای تولید انتخاب شوند.
آقای عسکری در زمانی که بسیاری از کارگردانان و تهیهکنندگان حاضر به اکران آثارشان نشده و نمیشوند، شما انیمیشن خود را اکران کردید و هماکنون «لوپتو» صدرنشین گیشه سینماهاست. پیشبینی شما از استقبال مخاطبان پیش از اکران چه بود؟
قبل از «لوپتو»، انیمیشن «پسر دلفینی» روی پرده سینماها رفت که نسبتاً اکران خوبی را پشت سر گذاشت. من معتقدم فیلمهایی با مخاطب کودک و خانواده به طور کلی و معمولاً اکران موفقی دارند اما زمانی که تصمیم گرفتیم «لوپتو» را برای مخاطبان سینما به نمایش بگذاریم، برای خود من آینده اکران بسیار مبهم بود بویژه که وضعیت تبلیغات بر بستر اینترنت بهدلیل شرایط حاضر و فیلترینگهای جدید مانند گذشته نیست.
با توجه به شعار این انیمیشن که عنوان شده «شادی ساختنی است»، میتوان گفت شما بهدنبال آن بودید که خانوادهها همراه با بچههایشان با تماشای «لوپتو» دو ساعت از وقتشان را به تفریح بگذرانند؟
فکر میکنم ما در سینما فیلمهایی برای تفریح خانوادگی کم داریم؛ فیلمهای اجتماعی و اکثر فیلمهای طنز مناسب کودکان نیستند اما خانوادهها با خیال راحت به سراغ انیمیشنی مانند «لوپتو» میروند. به هر حال این انیمیشن روی پرده سینماها رفت و خوشبختانه در ۱۰ روز اول موفق شد صدرنشین گیشه سینماها شود. امیدوارم خانوادهها همراه با فرزندانشان برای تماشای این انیمیشن به سینماها بروند و اگر از دیدن «لوپتو» لذت بردند، تماشای آن را به بقیه توصیه کنند.
«لوپتو» در تحقق شعار انتخاب شده برای خود چقدر موفق عمل کرده است؟
انتخاب شعار «شادی ساختنی است» ابتکار تیم تبلیغات بود که از نظر من هم شعاری خوب و برگرفته از محتوای فیلم «لوپتو» است.
«لوپتو» چندمین اثر شماست و چه تفاوتی با دیگر آثارتان دارد؟
اگر اشتباه نکنم در حدود 20 اثر یا بیشتر بهعنوان انیماتور یا نویسنده و کارگردان اعم از کارهای کوتاه، سریال و سینمایی حضور داشتهام اما «لوپتو» اولین اثر سینمایی بود که بنده کارگردانی کردم و همچنین اولین فیلم سینمایی است که در استودیوی «فراسوی ابعاد» ساخته شده است. همچنین تصور میکنم اولین فیلم کاملاً کرمانی است که روی پرده سینماها رفت.
ساخت انیمیشن اساساً کار هر کسی نیست و پیشبرد آن در شهر دیگری بجز پایتخت که شاید بتوان گفت اکثر امکانات در تهران متمرکز است، پُرچالش است. از چالشهای خود برای ساخت «لوپتو» برایمان بگویید.
بزرگترین چالش فیلمسازی ساخت یک اثر جذاب با داستانی گیراست اما ما چالشهای ویژه خودمان را هم داشتیم، چون کار اول سینماییمان بود و به همین دلیل برای جذب سرمایه کافی با مشکلاتی مواجه شدیم. همچنین تولید این انیمیشن در کرمان اتفاق افتاده است و از آنجاکه تمرکز امکانات، تجهیزات و نیروی کاری در پایتخت است، کار ما سختتر بود.
شهر کرمان به لحاظ امکانات بویژه نیروی انسانی برای ساخت انیمیشن در چه وضعیتی قرار دارد؟
کرمان وضعیت نسبتاً خوبی در این حوزه دارد. در حال حاضر هفت تیم فعال انیمیشن در کرمان داریم و همچنین چند گروه کرمانی از جمله استودیوی فراسوی ابعاد که تولید لوپتو را برعهده داشته است، فعالیت بینالمللی دارند. ناگفته نماند که که تاکنون سه انیمیشن بلند در کرمان تولید شده است.
مخاطب امروز انیمیشن با آثار روز دنیا براحتی ارتباط برقرار کرده و شاید بتوان گفت بیشتر انیمیشنهای خارجی را دنبال میکند. شما بهعنوان کارگردان «لوپتو» برای جذب مخاطب چه کارهایی انجام دادید؟
پیش از هر چیز به داستان اهمیت بسیار زیادی دادیم و ثانیاً کیفیت تولید را تا حد مقدور بالا بردیم که قابل قیاس با انیمیشنهای روز دنیا باشد.
یعنی معتقد هستید انیمیشنهایی مانند «لوپتو» قابل نمایش و رقابت در عرصه جهانی است؟
بله حتماً، بازار انیمیشن در دنیا بزرگ و گسترده است چراکه نیاز به این نوع محتوا بسیار زیاد است و انیمیشنهایی مانند «لوپتو» بهدلیل فضا و محتوای ایرانی که در دنیا جدید است؛ میتواند برای مخاطب خارجی جذاب باشد.
یکی از نکات حائز توجه و اهمیت این انیمیشن ایده و فضای خود قصه است که موضوع تولید اسباببازی را مطرح میکند و از این نظر خط و ربط کاملی میان ساختار و محتوای آن به چشم میخورد. چگونه به این ایده رسیدید؟
مسأله تولید ابتدا در ایده اصلی فیلم وجود نداشت اما بستر مناسبی برای پیشبرد داستان بود و در کارگروه داستان، ایده تولید اسباببازی که مرتبط به کودکان هم هست، پرداخته و به خط اصلی داستان اضافه شد.
نگارش گروهی فیلمنامه این اثر چه دستاوردهایی را در پی داشته است؟ و اساساً این اتفاق در حوزه انیمیشن تا چه اندازه ضروری است؟
به طور کلی انیمیشن نسبت به کارهای رئال تیمی پیش میرود و اهمیت کارگروهی در آن پُررنگتر است. بر این اساس بخش فیلمنامه هم از این اتفاق مستثنی نیست. تیم فیلمنامه «لوپتو» از ایده تا انتها ۶ نفر بودند. اگر کسی به تنهایی سعی کرده باشد داستان بنویسد، کاملاً میداند قدرتی که در کار تیمی نویسندگی باشد، اصلاً قابل قیاس با کار انفرادی نیست بویژه که این افراد باتجربه و دارای قدرت ذهنی خوبی باشند.
چرا تولید انیمیشن به زمان زیادی نیاز دارد؟
هر آنچه مخاطب در یک انیمیشن میبیند ابتدا طراحی و بعد بهصورت سهبعدی ساخته میشود. در مقایسه با فیلم رئال اگر یک بازیگر ۳۰ ثانیه دیالوگ بگوید و فیلمساز فیلمبرداری کند، ۳۰ ثانیه فیلم در دست کارگردان است اما در انیمیشن ابتدا کاراکتر و لوکیشن باید طراحی دوبعدی شوند، بعد گروهی از متخصصان آنها را بهصورت سه بعدی بسازند و سپس حرکت داده شوند که همین حرکت دادن یا انیمیت یکی از وقت گیرترین مراحل است. همچنین به این اتفاقات باید حدود ۱۰ مرحله دیگر اعم از تکسچر، نورپردازی و... اضافه تا یک انیمیشن کامل شود. همه این مراحل طولانی و زمانبر و به همین دلیل است که تولید یک انیمیشن وقت زیادی میگیرد.
پروژه بعدی شما در زمینه انیمیشن چیست؟
در حال حاضر تیم ایده و طرح استودیوی «فراسوی ابعاد» مشغول بررسی چند داستان است اما هنوز قطعی نیست که کدام یک برای تولید انتخاب شوند.
ادای احترام و تجدیدمیثاق اهالی کتاب با آرمانهای امام خمینی(ره) در آغاز سیامین دوره هفته کتاب
شاهد شکلگیری نسل جدیدی از نویسندگان انقلابی هستیم
گروه فرهنگی/ با تجدیدمیثاق اهالی کتاب با آرمانهای بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، سیامین دوره هفته کتاب کار خود را در سراسر کشورمان آغاز کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به حمایتهای مقام معظم رهبری از عرصه کتاب گفت: «رهبر معظم انقلاب اسلامی با تقریظهایی که ارائه میدهند، یک تنه برای گسترش فرهنگ اسلامی ایستادهاند.»
تلاش دولت برای به سرانجام رساندن کارهای بر زمین مانده
صبح شنبه بیستویکم آبانماه جاری به مناسبت آغاز دور دیگری از هفته کتاب، آیین ادای احترام و تجدیدمیثاق اهالی کتاب با آرمانهای امام خمینی(ره) در حرم مطهر ایشان برگزار شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با تأکید بر اینکه ذات و ماهیت انقلاب اسلامی، فرهنگی است، گفت: «اگر مدعی هستیم که انقلاب اسلامی یک انقلاب در پایه مؤلفههای فرهنگی است، میتوانیم آن را از دریچه نگاه به سیره رهبران آن مورد بررسی قرار بدهیم. شخصیت امام فرهنگی است. رهبر انقلاب اسلامی نیز دارای شخصیتی فرهنگی و نویسندهای توانا است که از جوانی کتابهایی را به رشته تحریر در آوردند که آن کتابها در حوزههای مختلف به عنوان مرجع شناخته میشوند.»
وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در سالهای گذشته حامی جدی کتاب بودهاند و پای فرهنگ کتاب و کتابخوانی ایستادهاند، ادامه داد: «در حوزه فرهنگ تلاش میکنیم فهرست بلند مطالبات بر زمین مانده رهبر انقلاب را با حمایت از تولید کاغذ، ملی شدن صنعت نشر، حمایت از ناشران، نویسندگان و کتابفروشیها، گسترش کتابخانههای عمومی و ترویج کتابخوانی اجرایی کنیم.»
اسماعیلی با بیان اینکه در سالهای اخیر رشد و گسترش کتابخوانی و مراجعه به کتاب مشاهده شده، ادامه داد: «در حوزه کتاب به واسطه حضور شخصیتهای جهادی، وجود انگیزههای دینی و رویکرد فرهنگی شاهد شکلگیری نسل جدیدی از نویسندگان مقید به ارزشهای انقلاب اسلامی هستیم و ناشران حرفهای در این عرصه مشغول به کار هستند.»
اکران رایگان چند انیمیشن و فیلم- تئاتر
در برگزاری ویژهبرنامههای هفته کتاب بیش از شصت سازمان، نهاد و تشکل دولتی و خصوصی همراهی میکنند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به این مناسبت 6 اثر از تولیدات خود را در قالب انیمیشن و تئاتر به روی سایت کانون بهصورت آنلاین نمایش میدهد.
انیمیشنهایی که در این طرح نمایش داده میشود عبارتند از؛ «کشاورز و خروس» به کارگردانی پروین تجوید بر اساس کتابی با همین عنوان نوشته منوچهرکریمزاده، «آواز شب» به کارگردانی معین صمدی و اقتباس از کتابی با عنوان زیباترین آواز به نویسندگی شکوفه تقی و «ماه بود و روباه» به کارگردانی بابک نظری و اقتباس از کتابی با همین نام نوشته آناهیتا تیموریان.در بخش تئاتر نیز سه اثر «کلوچههای خدا» به کارگردانی آرش شریفزاده و اقتباس از کتابی با همین نام به نویسندگی کلر ژوبرت، «پیرمرد و ببر» به کارگردانی حسن دادشکر و کتابی با همین نام به نویسندگی علی خاکبازان، «خداحافظ راکون پیر» به کارگردانی فهیمه میرزاحسینی و اقتباس از کتابی با همین عنوان نوشته کلر ژوبرت اکران میشوند. علاقهمندان برای دیدن این آثار میتوانند تا 27 آبان ماه جاری به نشانی cinema.kpf.ir/film مراجعه کنند.
برگزاری جشنواره کتاب
برگزاری جشنواره کتاب به همت انجمن ناشران دانشگاهی یکی دیگر از برنامههایی است که به مناسبت هفته کتاب شاهد آن هستیم، در همین رابطه و برای تشریح بیشتر جزئیات برگزاری این نمایشگاه مرتضی جعفریپور، عضو هیأت مدیره انجمن ناشران دانشگاهی به ایرنا گفته: «در این جشنواره از ناشر پیشکسوت دانشگاهی و کتاب منتخب تقدیر خواهد شد. در این دوره سه نشست با موضوع تابآوری برای ناشران دانشگاهی برگزار خواهد شد که در این نشستها استادان مطرح دانشگاهی به بررسی مسائل میپردازند.»
به گفته این ناشر، طی یک هفته کتاب، هفت نفر از اعضای هیأت مدیره انجمن ناشران دانشگاهی به نمایندگی از کل ناشران دانشگاهی با محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار کرده و مسائل و مشکلات پیش روی خود و همکارانشان را با وی در میان خواهند گذاشت.
آغاز به کار نخستین تلویزیون اینترنتی کتاب
آغاز به کار نخستین تلویزیون اینترنتی کتاب یکی از اتفاقاتی است که در این ایام شاهد آن هستیم؛ اقدام تازهای که علی رمضانی، دبیر سیامین دوره هفته کتاب آن را تلاشی برای حل مسائل صنعت نشر میداند. وی در همین رابطه در گفتوگوی زنده تلویزیونی در شبکه خبر گفت: «تلویزیون اینترنتی کتاب مجموعه ذائقهسازی محتوایی، جریانسازی و هدایت عملیاتی را برای حل مشکلات صنعت نشر برعهده خواهد گرفت. این شبکه با هماهنگی صدا و سیمای جمهوری اسلامی و به نشانی ketab.tv در بستر تلوبیون برای استفاده کتابدوستان و علاقهمندان به حوزه کتابخوانی، قابل مشاهده است.»به گفته مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب در ایام برگزاری هفته کتاب برنامه زنده و تولیدی پخش میکند و پس از اتمام هفته کتاب هم بهعنوان رسانه تصویری حوزه کتاب با برنامههای مختلف بهکار خود ادامه میدهد.
اما یکی دیگر از اقداماتی که به همت خانه کتاب و ادبیات ایران در این روزها شاهدش هستیم، معرفی 110 کتاب و نویسندگان آنها در بیلبوردهای شهری تهران است. در این طرح که با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران به مناسبت فرارسیدن سیامین دوره هفته کتاب اجرا میشود، شهروندان تهرانی با آثار منتخب و نویسندگان برگزیده جشنوارههای حوزه کتاب مانند کتاب سال، جایزه جلال آل احمد و جشنواره شعر فجر آشنا میشوند.
گفتنی است که علاقهمندان برای کسب اطلاع از دیگر برنامههایی که در هفته کتاب شاهد اجرای آنها از سوی نهادها و تشکلهای مختلف خواهیم بود میتوانند سری به نشانی الکترونیکی ketab.ir بزنند. سیاُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که میخوانیم» از دیروز (۲۱ آبانماه) آغاز بهکار کرده و تا ۲۷ آبانماه جاری هم ادامه دارد.
تلاش دولت برای به سرانجام رساندن کارهای بر زمین مانده
صبح شنبه بیستویکم آبانماه جاری به مناسبت آغاز دور دیگری از هفته کتاب، آیین ادای احترام و تجدیدمیثاق اهالی کتاب با آرمانهای امام خمینی(ره) در حرم مطهر ایشان برگزار شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با تأکید بر اینکه ذات و ماهیت انقلاب اسلامی، فرهنگی است، گفت: «اگر مدعی هستیم که انقلاب اسلامی یک انقلاب در پایه مؤلفههای فرهنگی است، میتوانیم آن را از دریچه نگاه به سیره رهبران آن مورد بررسی قرار بدهیم. شخصیت امام فرهنگی است. رهبر انقلاب اسلامی نیز دارای شخصیتی فرهنگی و نویسندهای توانا است که از جوانی کتابهایی را به رشته تحریر در آوردند که آن کتابها در حوزههای مختلف به عنوان مرجع شناخته میشوند.»
وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در سالهای گذشته حامی جدی کتاب بودهاند و پای فرهنگ کتاب و کتابخوانی ایستادهاند، ادامه داد: «در حوزه فرهنگ تلاش میکنیم فهرست بلند مطالبات بر زمین مانده رهبر انقلاب را با حمایت از تولید کاغذ، ملی شدن صنعت نشر، حمایت از ناشران، نویسندگان و کتابفروشیها، گسترش کتابخانههای عمومی و ترویج کتابخوانی اجرایی کنیم.»
اسماعیلی با بیان اینکه در سالهای اخیر رشد و گسترش کتابخوانی و مراجعه به کتاب مشاهده شده، ادامه داد: «در حوزه کتاب به واسطه حضور شخصیتهای جهادی، وجود انگیزههای دینی و رویکرد فرهنگی شاهد شکلگیری نسل جدیدی از نویسندگان مقید به ارزشهای انقلاب اسلامی هستیم و ناشران حرفهای در این عرصه مشغول به کار هستند.»
اکران رایگان چند انیمیشن و فیلم- تئاتر
در برگزاری ویژهبرنامههای هفته کتاب بیش از شصت سازمان، نهاد و تشکل دولتی و خصوصی همراهی میکنند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به این مناسبت 6 اثر از تولیدات خود را در قالب انیمیشن و تئاتر به روی سایت کانون بهصورت آنلاین نمایش میدهد.
انیمیشنهایی که در این طرح نمایش داده میشود عبارتند از؛ «کشاورز و خروس» به کارگردانی پروین تجوید بر اساس کتابی با همین عنوان نوشته منوچهرکریمزاده، «آواز شب» به کارگردانی معین صمدی و اقتباس از کتابی با عنوان زیباترین آواز به نویسندگی شکوفه تقی و «ماه بود و روباه» به کارگردانی بابک نظری و اقتباس از کتابی با همین نام نوشته آناهیتا تیموریان.در بخش تئاتر نیز سه اثر «کلوچههای خدا» به کارگردانی آرش شریفزاده و اقتباس از کتابی با همین نام به نویسندگی کلر ژوبرت، «پیرمرد و ببر» به کارگردانی حسن دادشکر و کتابی با همین نام به نویسندگی علی خاکبازان، «خداحافظ راکون پیر» به کارگردانی فهیمه میرزاحسینی و اقتباس از کتابی با همین عنوان نوشته کلر ژوبرت اکران میشوند. علاقهمندان برای دیدن این آثار میتوانند تا 27 آبان ماه جاری به نشانی cinema.kpf.ir/film مراجعه کنند.
برگزاری جشنواره کتاب
برگزاری جشنواره کتاب به همت انجمن ناشران دانشگاهی یکی دیگر از برنامههایی است که به مناسبت هفته کتاب شاهد آن هستیم، در همین رابطه و برای تشریح بیشتر جزئیات برگزاری این نمایشگاه مرتضی جعفریپور، عضو هیأت مدیره انجمن ناشران دانشگاهی به ایرنا گفته: «در این جشنواره از ناشر پیشکسوت دانشگاهی و کتاب منتخب تقدیر خواهد شد. در این دوره سه نشست با موضوع تابآوری برای ناشران دانشگاهی برگزار خواهد شد که در این نشستها استادان مطرح دانشگاهی به بررسی مسائل میپردازند.»
به گفته این ناشر، طی یک هفته کتاب، هفت نفر از اعضای هیأت مدیره انجمن ناشران دانشگاهی به نمایندگی از کل ناشران دانشگاهی با محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار کرده و مسائل و مشکلات پیش روی خود و همکارانشان را با وی در میان خواهند گذاشت.
آغاز به کار نخستین تلویزیون اینترنتی کتاب
آغاز به کار نخستین تلویزیون اینترنتی کتاب یکی از اتفاقاتی است که در این ایام شاهد آن هستیم؛ اقدام تازهای که علی رمضانی، دبیر سیامین دوره هفته کتاب آن را تلاشی برای حل مسائل صنعت نشر میداند. وی در همین رابطه در گفتوگوی زنده تلویزیونی در شبکه خبر گفت: «تلویزیون اینترنتی کتاب مجموعه ذائقهسازی محتوایی، جریانسازی و هدایت عملیاتی را برای حل مشکلات صنعت نشر برعهده خواهد گرفت. این شبکه با هماهنگی صدا و سیمای جمهوری اسلامی و به نشانی ketab.tv در بستر تلوبیون برای استفاده کتابدوستان و علاقهمندان به حوزه کتابخوانی، قابل مشاهده است.»به گفته مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب در ایام برگزاری هفته کتاب برنامه زنده و تولیدی پخش میکند و پس از اتمام هفته کتاب هم بهعنوان رسانه تصویری حوزه کتاب با برنامههای مختلف بهکار خود ادامه میدهد.
اما یکی دیگر از اقداماتی که به همت خانه کتاب و ادبیات ایران در این روزها شاهدش هستیم، معرفی 110 کتاب و نویسندگان آنها در بیلبوردهای شهری تهران است. در این طرح که با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران به مناسبت فرارسیدن سیامین دوره هفته کتاب اجرا میشود، شهروندان تهرانی با آثار منتخب و نویسندگان برگزیده جشنوارههای حوزه کتاب مانند کتاب سال، جایزه جلال آل احمد و جشنواره شعر فجر آشنا میشوند.
گفتنی است که علاقهمندان برای کسب اطلاع از دیگر برنامههایی که در هفته کتاب شاهد اجرای آنها از سوی نهادها و تشکلهای مختلف خواهیم بود میتوانند سری به نشانی الکترونیکی ketab.ir بزنند. سیاُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که میخوانیم» از دیروز (۲۱ آبانماه) آغاز بهکار کرده و تا ۲۷ آبانماه جاری هم ادامه دارد.
حمید نیلی مدیرعامل تماشاخانه ایرانشهر:
از آذرماه برمیگردیم
گروه فرهنگی: کمکم قدم به هفته پایانی آبانماه میگذاریم و طی روزها و هفتههای گذشته، تماشاخانههای دولتی و خصوصی تئاتر، پس از یک ماه و اندی تجربه رکود، دوباره به چرخه اجرا و ازسرگیری حیات فرهنگی هنری خود برمیگردند. در این بین، نکته آنجاست که با توجه به شرایط ویژهتری که به لحاظ اقتصادی در تماشاخانههای خصوصی حکمفرماست و تعطیلی آنها ارتباط مستقیمی با بهخطر افتادن حیاتشان دارد اما بسیاری از این تماشاخانههای خصوصی با مدیریت شرایط و بحران، دوباره کار خود را آغاز کردهاند و اگر سری به تماشاخانههایی مثل شهرزاد و... بزنید جمعیتی را میبینید که مثل گذشته در صف خرید بلیت یا در انتظار ورود به سالن برای تماشای نمایشهای موردنظرشان هستند. در این مسیر، انتظاری که از تماشاخانههای دیگر، علیالخصوص تماشاخانههای دولتی وجود دارد پیوستن به این حرکت جمعی است آن هم در شرایطی که معیشت هنرمندان تئاتر، یکی از آن مسائلی است که نمیشود به هیچ وجه آن را دچار چالشهای جدید کرد و بعد از دوران کرونا، دستوپنجه نرم کردن با بحران تازهای را برایشان متصور بود. نگاهی به آمار اجراهایی که در تماشاخانههای تهران روی صحنه میرود نشان میدهد که تعداد اجراهای تئاتری در این تماشاخانهها بیشتر از هفتههای قبل شده و در سومین هفته آبان ماه، بیشتر از 20نمایش در تماشاخانهها روی صحنه رفته است؛ نمایشهایی که گاهی با کمترین مخاطب روی صحنه میروند و گاهی مخاطبانش تنها نیمی از سالن نمایش را پر میکنند اما بودن را به نبودن ترجیح میدهند وانتخابشان این است. حمید نیلی مدیر تماشاخانه ایرانشهر هم در گفتوگو با «ایران» از آغاز به کار مجدد فعالیتهای این تماشاخانه از ابتدای آذرماه خبر میدهد و میگوید: «طی روزهای گذشته جلسات مختلفی را برای مدیریت و برنامهریزی اجراها داشتیم و بعد از جمعبندیهای بهدست آمده میتوانم به قطع بگویم که ما هم کار خود را از ابتدای آذرماه آغاز خواهیم کرد و به مسیری که از این تماشاخانه انتظار میرود بازخواهیم گشت.» او در پاسخ به این سؤال که «چه مشکلاتی در حال حاضر پیش روی این تماشاخانه است که به نظر دیرتر از تماشاخانههای دیگر کار خود را از سر میگیرد؟» میگوید: «بههر صورت ما باید دغدغه هنرمندان را هم در نظر بگیریم. بسیاری از آنها مشکلاتی دارند که ما این مشکلات را درک و سعی میکنیم برای آنها راهحلهایی پیدا کنیم. یکی از اصلیترین دغدغههایی که این دوستان دارند، بحث و چالش بلیتفروشی است. طبیعی است که برخی به دلایل مختلف نخواهند اجرای گذشتهشان را ادامه بدهند که ما در حال برنامهریزیهای نهایی برای جایگزینی این گروهها با گروههای در صف انتظار هستیم و به محض آنکه برنامه دقیق اجراهای ما مشخص شود آن را اعلام میکنیم.» این در حالی است که از روزهای پایانی آبان، «خانه برنارد آلبا» در «تماشاخانه اهورا» و نمایش «سلفی» فریدون ولایی هم از 22 آبان اجرایش را در خانه «نمایش دا» آغاز میکند. «تماشاخانه ملک» در روزهای پیش رو میزبان «نیمکت» نیما صمدی است و در همین تماشاخانه نمایش «دقیقاً ۹ سال و ۳ ماه و ۲۰ روز پیش کجا بودی» اجرایش را به کارگردانی سیدفرشاد هاشمی آغاز میکند. «نوکر شیطان» فاطمه زمانی هم اجرایش را در «تالار محراب» آغاز میکند و در تئاترشهر هم دو نمایش «بین دو در» زیبا خادم حقیقت و «شفیره» مهدی شاهپیری بهزودی روی صحنه میروند. مهدی کوشکی هم قرار است «سونات» را در «عمارت سیمرغ» اجرا کند و رضا بهدادنیا نیز در «نوفللوشاتو» نمایش «سونامی» را روی صحنه خواهد برد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
اخبار
-
محتوای ایرانی «لوپتو» برای مخاطب خارجی جذاب است
-
شاهد شکلگیری نسل جدیدی از نویسندگان انقلابی هستیم
-
از آذرماه برمیگردیم
اخبارایران آنلاین