روایت رضا میرکریمی از سرداران بزرگ ایران در مجموعه انیمیشن «نامها»
اینجا وطن من است
نیلوفر ساسانی/ «دلم سرود میخواهد؛ پر از شور، شعر و موسیقی... دلم رقص میخواهد؛ همین بالای آسمان، بالای دماوند، قلب ضحاک همیشه دربند... اینجا «وطن من» است، انگار زمان از لحظه رفتنم متوقف شده بود.» این عبارات با صدای پرویز پرستویی برشی از اپیزود «مصطفی» است که شامگاه پنجشنبه 15 دیماه روی آنتن رفت. «مصطفی»، «عباس»، «حسن» و «مهدی» روایت رضا میرکریمی از سرداران بزرگ ایران است که تحت عنوان مجموعه انیمیشن «نامها» قرار است پنجشنبهها روی آنتن شبکه دو سیما برود. روایت میرکریمی با شهید مصطفی چمران آغاز شده و قرار است در سه قسمت بعدی زندگی شهید عباس دوران، شهید مهدی باکری و شهید حسن باقری به تصویر کشیده شود.
آشنایی با نامها و تصاویری که در سطح شهر روبهرو میشویم
اوایل دهه 90 سازنده آثار سینمایی موفقی چون «زیر نور ماه»، «خیلی دور خیلی نزدیک»، «به همین سادگی»، «یه حبه قند» و... بر مبنای دغدغه شخصیاش طرح معرفی قهرمانان نامدار میهن را به حوزه هنری مطرح میکند. او که همیشه قصد ساخت مستندهایی درباره شهدا را با هدفگذاری مخاطب نوجوان داشته، این بار سراغ تجربه مدیوم تازه برای ارتباط بهتر با مخاطب هدف میرود. رضا میرکریمی قصد دارد در قالب مجموعه کمیکموشن با زبان غیررسمی و گویاتر شهدایی که تنها با نام و تصویر آنها در سطح شهر روبهرو میشویم را برای نسل جوان معرفی کند. از زمان شکل گرفتن پروژه رویکرد تیم سازنده این است که پیچیدگیها، شخصیت چندوجهی و شاخصه شخصیتی هر شهید تعریف شود اما در عین حال آنان را شخصیتهای دستیافتنی تصویر کنند. میرکریمی گفته است: «آنچه مرا نگران میکند، این است که درباره شهدا در آثار هنری خصوصاً در فیلمها یک قرائت ثابت و امروزی وجود دارد و متأسفانه وقتی همه این فیلمها را کنار هم میگذاریم متوجه میشویم که همه شهدا در فیلمهای مختلف شبیه هم هستند، به همین دلیل ما سعی کردیم همان چیزی که شهدا بودند را نشان بدهیم. به هرحال آنها در زندگی با هم تفاوتهایی داشتهاند اما قطعاً در نقطه شهادت همه یکی میشوند ولی قبلاً از آن، با هم فرق دارند و دیدگاهشان متفاوت است.»
هدیهای برای نوه عباس دوران
فرایند پژوهش و نگارش متن با همین رویکرد آغاز میشود. یک بخش کار فیلمنامه، طراحی قصه و شخصیتپردازی و کارگردانی است و بخش دیگر تکنیک پیادهسازی انیمیشن که امیر مهران بهعنوان دستیار به کمک میرکریمی میآید. یک دغدغه ملی میهنی برای معرفی قهرمانان واقعی این سرزمین، چهرههای مطرح و حرفهایهای عرصه سینما را زیر چتر «نامها» گرد میآورد؛ از پرویز پرستویی و فرهاد اصلانی برای گویندگی تا محمدرضا علیقلی و امین هنرمند برای آهنگسازی. محمد پیرهادی تهیهکننده آثاری چون «گزارش یک جشن»، «دعوت»، «به نام پدر» و... تهیهکنندگی کار را به عهده دارد.
در لیست اولیه نام تعداد قابلتوجهی از شهدای شاخص دفاع مقدس همچون شهید علیاکبر شیرودی، شهید ابراهیم همت، شهید حسین خرازی و شهید صیاد شیرازی فهرست شده است اما فرایند تولید طی دورههای مختلف با تغییر مدیریتها طولانی میشود و در نهایت در سالهای ۹۸ - ۹۷ با تصویر زندگی مصطفی چمران، عباس دوران، شهید مهدی باکری و شهید حسن باقری به سرانجام میرسد. برخی از اپیزودها در فرصتهای مختلف از جمله بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم کوتاه تهران یا اکرانهای خصوصی به نمایش درمیآید. یکی از این اکرانها، نمایش خصوصی «عباس» با حضور خانواده شهید عباس دوران است؛ تنها اپیزودی که بازخورد خانواده شهدا را پیش از پخش دریافت میکند. مهناز دلیررویفرد همسر شهید دوران، «عباس» را کاری متفاوت و هدیه خوبی برای نوهاش «فربد عباس» میخواند: «این اثر هنری، هدیه خوبی است تا برای او در سالهای آینده، ماجرا را بتوانیم توضیح بدهیم.»
چهرههای سینما زیر چتر «نامها»
هر اپیزود این مجموعه، کمیک موشن 30 دقیقهای است و در قالب عادی امکان نمایش سینمایی آن وجود ندارد. رایزنی مدیریتهای مختلف سازمان سینمایی سوره و سازندگان آثار در نهایت در دیماه سال 1401 به این تصمیم میرسد که «نامها» در قالب یک مجموعه نمایشی بهصورت هفتگی روی آنتن برود. پس از چند سال سکوت خبری، با انتشار خبر پخش هفتگی این مجموعه آنچه در نگاه اول کنجکاویها را جلب میکند فارغ از نام کارگردان، چهرههای سینمایی است که بهعنوان گوینده با رضا میرکریمی همکاری کردهاند. پس از انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» و «آخرین داستان» که به خاطر حضور چهرهها، در کانون توجه قرار گرفت، «نامها» اولین مجموعهای است که از حضور پرتعداد بازیگران سینمایی بهعنوان صداپیشه بهره برده است. پرویز پرستویی صداپیشه شهید مصطفی چمران، فرهاد اصلانی صداپیشه شهید مهدی باکری، امیر جعفری صداپیشه شهید عباس دوران و افشین هاشمی نیز صداپیشه شهید حسن باقری است. کار آنها البته به صداپیشگی محدود نمیشود و راوی هر داستان، خود شهید است. در جاهایی قصه از روایت آنها شنیده میشود و در جاهایی بهعنوان بازیگر نقش بازی میکنند. علاوه بر راوی و گوینده شهدا، ریما رامینفر گوینده نقش مهناز دلیری فرد همسر شهید دوران است و شبنم مقدمی نیز گویندگی نقش پروین داعیپور همسر شهید باقری را برعهده دارد.
نگاه
روایت دانش اقباشاوی از تجربه همکاری با «نامها»
قهرمان دارد و قهرمانان خوبی انتخاب شدهاند
پرده اول از روایت «نامها» محصول سازمان سینمایی سوره، شامگاه پنجشنبه ۱۵ دی ماه روی آنتن شبکه دو سیما رفت. زندگی شهید مصطفی چمران با صدای پرویز پرستویی به دور از روایتهای کلیشهای رسمی و از زبان شهید مصطفی چمران مبارز آرمانخواه در فضایی نو با لحن صمیمی از تحصیل و آشنایی با همسرش در امریکا تا دوران فعالیت اجتماعی در کشور لبنان و آشنایی با غاده جابر و در نهایت لحظه شهادت روایت شد.
دانش اقباشاوی که در این اپیزود صداپیشگی نقش «یوسف» محافظ شهید چمران در لبنان را بر عهده داشته درباره همکاری با میرکریمی در تجربه تازهاش میگوید: «بعد از فیلم «تاج محل» آقای میرکریمی گفت میتوانی نقش محافظ چمران در لبنان را با ته لهجه عربی بگویی. گفتم صداپیشگی نکردم اما اگر فکر میکنید از پس آن بر میآیم تست میزنیم. چند ماه بعد یک نمایش خصوصی در سینما استقلال داشتیم. خروجی گرم و دلچسب بود. ایده میرکریمی برای بردن داستانهایی که روایتشان در سینمای رئال کار سختی است به مدیوم کمیک موشن هوشمندانه بود. همیشه حسرت میخوردم که این پروژه فراموش شده است و حالا خوشحالم که بالاخره این آثار به نمایش در میآید. امیدوارم کاری که آقای میرکریمی برای روایت شهدا نیت کرده بود ادامه پیدا کند.»
او درباره انگیزهاش برای همکاری با این اثر میگوید: «اول اینکه قهرمان دارد و قهرمانان خوبی انتخاب شدهاند. مصطفی چمران، حسن باقری، عباس دوران، مهدی باکری و... قهرمانان جذابی هستند و لازم است قصه زندگیشان تعریف شود تا نسل جوان بدانند در سپهر اجتماعی ایران در 50 ساله گذشته قهرمانانی داشتیم که شجاعت و نوآوری داشتند و در عین حال باهوش و تحصیلکرده بودند. روایت داستان قهرمانانی از جنس آنها حس خود کمتربینی را کاهش میدهد. یکی از سموم ناخودآگاه جمعی جوانان در کل جهان همین است که احساس خودکم بینی و به اصطلاح جامعهشناسان غربی اضطراب منزلتی دارند. این احساس خود کمبینی آنها را به سمت و سوی انفعال، یا خود تخریبی یا کارهای متهورانه خطرناک سوق میدهد و مثلاً یک جوان بلژیکی سر از داعش درمیآورد. بازخوانی الگوهایی مثل شهید چمران که جامع الاطراف است؛ هم تحصیلکرده است و هم چریک و هم عارف و.... در یک مدیوم هنرمندانه، نسل جوان را به حس خودباوری میرساند.»
این کارگردان سینما در ادامه میافزاید: «نکته مهم بعدی ایده جذاب انتخاب این مدیوم برای روایت قصه سخت قهرمانان بود. کمیک موشن مدیوم خوبی است. همیشه علاقهمند این کارها بودم. نه سختیهای انیمیشن را دارد و نه رئال است. مضاف بر اینکه فرصت میدهد کارگردان در قصه گویی و تصویرسازی نوآوری کند و بلندپروازی داشته باشد و کارهایی که اجرایش در صحنه سخت است را اجرا کنند.»
اقباشاوی با تأکید بر نقش رضا میرکریمی بهعنوان کارگردان برای همکاری با این اثر ادامه میدهد: «کسی کار را ساخته که استانداردها را خوب میشناسد و آدم ظریف بینی است. در هر کار هنری که میکند اگر دبیر جشنواره است اگر رئیس خانه سینماست یا اگر فیلمنامه نویس است و سریال میسازد، با دقت و ظرافت و هنرمندانه کار میکند.»
او در پایان میافزاید: «از حوزه هنری تشکر میکنم که این امکان را ایجاد کرده است. توصیه میکنم محصولات جانبی مثل کمیک بوک، تیشرت، کلاه، ماگ، کیف و کوله پشتی و... تولید شود. پخش محصولات جانبی میتواند در فرهنگسازی کمک کند نمونهاش جنگهای ستارهای است که امریکاییها سالهاست انجام میدهند. در نهایت امیدوارم این مسیرها توسط نیروهای جوانتر گسترش پیدا کند و کمیک موشن از قهرمان زن هم ساخته شود.»
در آستانه برگزاری پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلالآل احمد عنوان شد
ضرورت بازخوانی نگاه جلال درباره غربزدگی
گروه فرهنگی / گفتههای مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران درباره اختصاص ۲۵۰ میلیون تومان برای برگزیدگان و ۵۰ میلیون تومان برای شایستگان تقدیر گویای آن است که این رویداد فرهنگی همچنان عنوان گرانترین جایزه ادبی کشورمان را در دست دارد. گفتنی است برپایی پانزدهمین دوره این جایزه ادبی امسال با شصتمین سالگرد انتشار کتاب «غربزدگی» جلال آلاحمد همراه شده است.
دورههای آموزشی بخش جنبی برای علاقهمندان
علی رمضانی در نشست خبری پانزدهمین دوره جشنواره ادبی جایزه جلال آلاحمد با اشاره به مصادف شدن برپایی این دوره جایزه جلال با شصتمین سالگرد انتشار کتاب «غربزدگی» جلال، این اتفاق را به فال نیک گرفت و با بیان اینکه جلال نگاه خاصی در نحوه مواجهه با غرب و فضای فکری غربیان داشته، تأکید کرد: «امروز نیازمند بازخوانی نگاه جلال در غربزدگی وی هستیم.»
وی افزود: «شنبه، 24 دی ساعت 18 همزمان با ایام برپایی مراسم بزرگداشت روز مادر و ولادت حضرت زهرا(س)، شاهد برگزاری مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آلاحمد در تالار وحدت خواهیم بود. همچنین در دوره آموزشی آل جلال نیز پذیرای حداقل ۱۲۰ آموزشپذیر مستندنگاری، داستاننویسی و نقد ادبی در روزهای پنجشنبه تا شنبه ۲۲ تا ۲۴ دی ماه از سراسر کشور خواهیم بود که از تجربه و دانش 13 استاد بهره میبرند.»
رمضانی اظهار امیدواری کرد که حضور خانه کتاب و ادبیات ایران در نمایشگاه ظرفیتها و دستاوردهای حوزه ادبیات و نشر کشور در مجلس شورای اسلامی و تعامل با نمایندگان مجلس فرصتی برای برطرف شدن مشکلات حوزه ادبیات و نشر و از جمله تعامل برای افزایش مبلغ جایزه ادبی جلال باشد.
تکثر جوایز، نشانگر پویایی ادبیات و نشر است
در این نشست همچنین، وجیهه سامانی دبیر علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آلاحمد در سخنانی با تأکید بر اینکه جشنوارههای ادبی بدون همراهی رسانهها نمیتوانند در جامعه اثرگذار باشند، گفت: «تکثر جوایز ادبی یک کشور نشاندهنده پویایی ادبیات و نشر در آن است و کمک میکند چرخه نشر رونق پیدا کند. جایزه جلال از معتبرترین و قدیمیترین جوایز ادبی کشور است و هیچ نویسندهای نیست که دوست نداشته باشد اثرش در این جایزه دیده شود.شأن این جایزه از خود جلال گرفته شده که در عصر اندیشههای سردرگم، مذهب شرقی را معرفی کرد. همچنین انتخابهای دورههای گذشته نیز توانسته در شأن و منزلت آن مؤثر باشد.»
وی تعداد آثار رسیده به این دوره جایزه جلال را 2 هزار و 676 عنوان در چهار بخش اصلی اعلام کرد و گفت: «از این آثار هزار و 508 عنوان رمان و داستان بلند، 401 اثر مجموعه داستان کوتاه، 690 عنوان مستندنگاری و 77 اثر نقد ادبی بوده است. ۱۹ داور در بازه زمانی 70 روزه طی سه مرحله داوری آثار را انجام دادند و در نهایت به ۱۵ نامزد رسیدیم.»
دبیر علمی جایزه جلال همچنین درباره بخشهای جنبی جشنواره نیز تصریح کرد: «در این دوره سه بخش جنبی داریم که یکی شامل آثار مستندنگاری چاپ شده درباره سردار سلیمانی در بازه سه ساله از اواخر سال 1398 تا 1401 است که به این بخش 639 اثر ارسال شده است. بخش دوم به آثار مرتبط با مستندنگاری درباره مدافعان سلامت و کرونا در همان بازه سه ساله اختصاص دارد که به این بخش 420 عنوان ارسال شده و بخش سوم ویرایش کتاب است که دومین دوره آن برگزار میشود.»
برش
نامزدهای پانزدهمین دوره جایزه «جلال آلاحمد»
در بخش نقد ادبی کتابهای «تماشای روایت: بررسی تحلیلی روش انتقال عناصر داستان از روایت به درام» نوشته مجید آقایی کاری از انتشارات علمی و فرهنگی، «خود انتقادی ادبی: رسالهای در نقد خویشتن در عرصه ادبیات» نوشته مهرداد نصرتی از فرهنگ عامه و «درآمدی بر ادبیات تطبیقی: خاستگاه، مبانی نظری، چالشها» نوشته منصور پیرانی از انتشارات دانشگاه شهید بهشتی معرفی شدهاند. ابوالفضل حری، محمود بشیری و جواد کامور بخشایش، داوری این بخش را برعهده داشتند.
در بخش مستندنگاری کتابهای «اینجا سوریه است: صدای زنان راوی جنگ» نوشته زهره یزدانپناه از انتشارات راهیار، «پاییز آمد» نوشته گلستان جعفریان از انتشارات سوره مهر، «سازمان سیاسی بهائیت» نوشته حمیدرضا اسماعیلی از مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، «عقیله» نوشته الهام امین از بهنشر و «نبرد تنگهها» نوشته مصطفی رحیمی کاری از نشر شهید حسن باقری معرفی شدهاند. بهناز ضرابیزاده، مهدی کاموس و گلعلی بابایی داوری ین بخش را برعهده داشتند.
در بخش داستان کوتاه نیز کتابهای «راننده رئیسجمهور و چند داستان دیگر» نوشته سلمان کدیور از شهرستان ادب، «گور گُم و چند داستان دیگر» نوشته عماد عبادی از انتشارات نظامالملک و «ویروس عاشق» نوشته مجید رحمانی از نشر صاد انتخاب شدهاند. هادی خورشاهیان، یوسف قوجق و محمدعلی رکنی هم داوران این بخش بودند.
در نامزدهای بخش رمان، کتابهای«سیاه گالش» نوشته ابراهیم اکبری دیزگاه از نشر صاد، «صور سکوت» نوشته محمد قائمخانی از شهرستان ادب، «صور» نوشته حسینعلی جعفری از انتشارات سروش و «عزرائیل» نوشته نیما اکبر خانی از کتابستان معرفت معرفی شدهاند. رحیم مخدومی، محمدرضا شرفی خبوشان و سیدمیثم موسویان نیز داوران این بخش بودند.
قطار جشنواره تئاتر منطقهای فجر پس از بوشهر به مازندران رسید
جایی برای دوستی و برادری
گروه فرهنگی: آیین اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور در بوشهر با حضور مدیران فرهنگی کشور برگزار شد و بلافاصله پس از این اختتامیه، استان مازندران کار خود را بهعنوان سومین میزبان این جشنواره آغاز کرد. به گزارش «ایران»، در اختتامیه جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور در بوشهر کوروش زارعی، دبیر چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر طی سخنانی گفت: «باشرف شمایید که در میدان جهاد ایثارگرانه ایستادگی کردید و در شرایطی که همه برای حضور در جشنوارههای استانی و منطقهای منع و تهدیدتان کردند، برای هنر فاخر تئاتر کار کردید و ناملایمات را به جان خریدید. در جشنواره استانی هنرمندان میگفتند به دلیل اجرا و روشن نگه داشتن چراغ تئاتر مورد تهدید قرار گرفتهاند اما همچنان برای تئاتر تلاش میکنند.» زارعی افزود: «جشنواره محل دوستی و برادری است و این امر، تئاتر را قشنگ میکند. من بسیاری از دوستانم را از این رویدادهای هنری دارم و قطعاً این دوستیها و رفاقتها برای گروههای نمایشی باقی میماند.» در ادامه این مراسم، محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکر از برگزارکنندگان این رویداد گفت: «از همه عزیزانی که باعث شدند هنرمندان چندین استان در کنار هم تجربههایشان را به اشتراک بگذارند بویژه دکتر عبدالرحیم افروغ، هنرمندان و دستاندرکاران برگزاری این رویداد و انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر که زحمت کشیدند، ممنونم.» سالاری ادامه داد: «در همه جوامع تئاتری بودن به معنی فرهیختگی است و احترام تمامی هنرها واجب است. تئاتریها در همه جا منشأ فکر و اثر هستند و اگر فرهنگ یعنی تجلی یک تفکر، پس تئاتر نیز تجلی تفکر است و در جنگ فرهنگی تلاش میشود این تفکر تا حد امکان ظهور و بروز نداشته باشد. به همین دلیل در شرایط ناملایم هر کشوری اولین جایی که مورد هدف قرار گرفته میشود، فرهنگ است.» معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در شرایط کنونی در کشور ما نیز تلاش میشود تا تئاتر را تعطیل کنند و فرهنگ را در پستو قرار دهند، گفت: «من از شما ممنونم که نگذاشتید این جناحی که با اندیشه و تفکر مشکل دارد، صحنه را به خاموشی و سکوت بکشاند و این یعنی جنگ فرهنگی.» او ادامه داد: «جنگ فرهنگی یعنی تلاش کنند اندیشه را به پستو و انزوا بکشانند. درحالیکه اندیشه باید دیده شود و تئاتر این کار را انجام میدهد. سینما از تئاتر ارتزاق میکند و دیگر هنرها با تئاتر دیده میشوند؛ البته این به معنای تخفیف هنرهای دیگر نیست ولی تئاتر جایگاه دیگری دارد.» در پایان این مراسم اسامی نمایشهای برگزیده جشنواره تئاتر فجر منطقه 2 (بوشهر) که به جشنواره بینالمللی تئاتر فجر راه پیدا کردند (شامل «اسب قاتلین» به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشمزاده از شیراز، «گنیتاژ» به کارگردانی حسین کارگر از ماهشهر، «خاکستری» به کارگردانی پریا امینی از شهرکرد، «دانههای کال انجیر» به کارگردانی سانیا عاجلی از استهبان) معرفی و از آنها تجلیل به عمل آمد. همانطور که در ابتدای گزارش آمد، بلافاصله پس از این اختتامیه، جدول اجراهای بیستوهفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور- منطقه 3 به میزبانی استان مازندران منتشر و سیدمحمد مصطفی موتورچی، حسینعلی شوندی، محمدرضا آزاد، احمد جولایی و حسن دولتآبادی بهعنوان داوران این رویداد نمایشی معرفی شدند. براساس این جدول، 18 گروه نمایشی با حضور 235 هنرمند از استانهای سمنان، تهران، گلستان، البرز، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، قزوین و گیلان در بیستوهفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور- منطقه 3 تا 21 دی که به دبیری حسین جوادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار میشود، حضور خواهند داشت. «پیلههای خیس» نوشته مجید انوری و کارگردانی فائزه نوآبادی از گرگان، «باروت» نوشته حسین یوسفی و فاطمه مختاری و کارگردانی حسین یوسفی از بیرجند، «اسم شب، ضحاک زهرماری» نوشته و کارگردانی وحید درویشی از رشت، «تا آخر خط» نوشته ابوالقاسم مهدوی و کارگردانی امید ابراهیمی از گرگان و... از جمله این آثار هستند.
آغاز اجراهای جشنواره سردار آسمانی در تهران
اجراهای جشنواره تئاتر سردار آسمانی بهصورت خیابانی در برخی مدارس مشخص شده شهر تهران، ایوان انتظار و میدان امام حسین(ع) آغاز شده است.این اجراها هر روز از ساعت ۱۵ تا ۱۷ طبق جدول زمانبندی شده و تا اختتامیه جشنواره، بیستم دی ماه ادامه خواهد داشت. نمایشهای «سردار نامی»، «شعر به توان زیاد»، «تنهای تنها»، «این مکان مجهز به دوربین مدار بسته است»، «لالایی برای فرزندان ننه ایران»، «فلاشبک» و «تیرنامه» در زمانهای مشخص شده به اجرا میروند. جشنواره تئاتر سردار آسمانی به دبیری محمد کاظم تبار و با همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح در حال برگزاری است./ مهر
جایزه منتقدان یونان برای فیلمی ایرانی
فیلم بلند سینمایی «باد در کشتزارهای نیشکر»، به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم اشرفپور و تهیهکنندگی سعید شاهسواری در نخستین نمایش جهانی، در بخش مسابقه بیست و پنجمین جشنواره جهانی فیلم المپیا یونان روی پرده رفت و جایزه انجمن منتقدان سینمای یونان را از آن خود کرد.فیلم «باد در کشتزارهای نیشکر» که از نقطه نظر پسر کوچک یکی از کارگران دادخواه هفتتپه روایت میشود، با بازگشت به ریشههای سینمای نوین ایران و ارجاعاتی به فیلمهای شاخص سینمای کودک و نوجوان کشورمان، به رشد سریع کودکان و فراموشی عشقهای کودکی در دوران بحران میپردازد./فارس