در آستانه برگزاری پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال‌آل احمد عنوان شد

ضرورت بازخوانی نگاه جلال درباره غربزدگی


گروه فرهنگی / گفته‌های مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران درباره اختصاص ۲۵۰ میلیون تومان برای برگزیدگان و ۵۰ میلیون تومان برای شایستگان تقدیر گویای آن است که این رویداد فرهنگی همچنان عنوان گران‌ترین جایزه ادبی کشورمان را در دست دارد. گفتنی است برپایی پانزدهمین دوره این جایزه ادبی امسال با شصتمین سالگرد انتشار کتاب «غربزدگی» جلال آل‌احمد همراه شده است.
دوره‌های آموزشی بخش جنبی برای علاقه‌مندان
علی رمضانی در نشست خبری پانزدهمین دوره جشنواره ادبی جایزه جلال آل‌احمد با اشاره به مصادف شدن برپایی این دوره جایزه جلال با شصتمین سالگرد انتشار کتاب «غربزدگی» جلال، این اتفاق را به فال نیک گرفت و با بیان اینکه جلال نگاه خاصی در نحوه مواجهه با غرب و فضای فکری غربیان داشته، تأکید کرد: «امروز نیازمند بازخوانی نگاه جلال در غربزدگی وی هستیم.»
وی افزود: «شنبه، 24 دی ساعت 18 همزمان با ایام برپایی مراسم بزرگداشت روز مادر و ولادت حضرت زهرا(س)، شاهد برگزاری مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد در تالار وحدت خواهیم بود. همچنین در دوره آموزشی آل‌ جلال نیز پذیرای حداقل ۱۲۰ آموزش‌پذیر مستندنگاری، داستان‌نویسی و نقد ادبی در روزهای پنجشنبه تا شنبه ۲۲ تا ۲۴ دی ماه از سراسر کشور خواهیم بود که از تجربه و دانش 13 استاد بهره می‌برند.»
رمضانی اظهار امیدواری کرد که حضور خانه کتاب و ادبیات ایران در نمایشگاه ظرفیت‌ها و دستاوردهای حوزه ادبیات و نشر کشور در مجلس شورای اسلامی و تعامل با نمایندگان مجلس فرصتی برای برطرف شدن مشکلات حوزه ادبیات و نشر و از جمله تعامل برای افزایش مبلغ جایزه ادبی جلال باشد.
تکثر جوایز، نشانگر پویایی ادبیات و نشر است
در این نشست همچنین، وجیهه سامانی دبیر علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد در سخنانی با تأکید بر اینکه جشنواره‌های ادبی بدون همراهی رسانه‌ها نمی‌توانند در جامعه اثرگذار باشند، گفت: «تکثر جوایز ادبی یک کشور نشان‌دهنده پویایی ادبیات و نشر در آن است و کمک می‌کند چرخه نشر رونق پیدا کند. جایزه جلال از معتبرترین و قدیمی‌ترین جوایز ادبی کشور است و هیچ نویسنده‌ای نیست که دوست نداشته باشد اثرش در این جایزه دیده شود.شأن این جایزه از خود جلال گرفته شده که در عصر اندیشه‌های سردرگم، مذهب شرقی را معرفی کرد. همچنین انتخاب‌های دوره‌های گذشته نیز توانسته در شأن و منزلت آن مؤثر باشد.»
وی تعداد آثار رسیده به این دوره جایزه جلال را 2  هزار و 676 عنوان در چهار بخش اصلی اعلام کرد و گفت: «از این آثار هزار و 508 عنوان رمان و داستان بلند، 401 اثر مجموعه داستان کوتاه، 690 عنوان مستندنگاری و 77 اثر نقد ادبی بوده است. ۱۹ داور در بازه زمانی 70 روزه طی سه مرحله داوری آثار را انجام دادند و در نهایت به ۱۵ نامزد رسیدیم.»
دبیر علمی جایزه جلال همچنین درباره بخش‌های جنبی جشنواره نیز تصریح کرد: «در این دوره سه بخش جنبی داریم که یکی شامل آثار مستندنگاری چاپ شده درباره سردار سلیمانی در بازه سه ساله از اواخر سال 1398 تا 1401 است که به این بخش 639 اثر ارسال شده است. بخش دوم به آثار مرتبط با مستندنگاری درباره مدافعان سلامت و کرونا در همان بازه سه ساله اختصاص دارد که به این بخش 420 عنوان ارسال شده و بخش سوم ویرایش کتاب است که دومین دوره آن برگزار می‌شود‌.»


برش
نامزدهای پانزدهمین دوره جایزه «جلال‌ آل‌احمد»
در بخش نقد ادبی کتاب‌های «تماشای روایت: بررسی تحلیلی روش انتقال عناصر داستان از روایت به درام» نوشته مجید آقایی کاری از انتشارات علمی و فرهنگی، «خود انتقادی ادبی: رساله‌ای در نقد خویشتن در عرصه ادبیات» نوشته مهرداد نصرتی از فرهنگ عامه و «درآمدی بر ادبیات تطبیقی: خاستگاه، مبانی نظری، چالش‌ها» نوشته منصور پیرانی از انتشارات دانشگاه شهید بهشتی معرفی شده‌اند. ابوالفضل حری، محمود بشیری و جواد کامور بخشایش، داوری این بخش را برعهده داشتند.
در بخش مستندنگاری کتاب‌های «اینجا سوریه است: صدای زنان راوی جنگ» نوشته زهره یزدان‌پناه از انتشارات راه‌یار، «پاییز آمد» نوشته گلستان جعفریان از انتشارات سوره مهر، «سازمان سیاسی بهائیت» نوشته حمیدرضا اسماعیلی از مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، «عقیله» نوشته الهام امین از به‌نشر و «نبرد تنگه‌ها» نوشته مصطفی رحیمی کاری از نشر شهید حسن باقری معرفی شده‌اند. بهناز ضرابی‌زاده، مهدی کاموس و گلعلی بابایی داوری ین بخش را برعهده داشتند.
در بخش داستان کوتاه نیز کتاب‌های «راننده رئیس‌جمهور و چند داستان دیگر» نوشته سلمان کدیور از شهرستان ادب، «گور گُم و چند داستان دیگر» نوشته عماد عبادی از انتشارات نظام‌الملک و «ویروس عاشق» نوشته مجید رحمانی از نشر صاد انتخاب شده‌اند. هادی خورشاهیان، یوسف قوجق و محمدعلی رکنی هم داوران این بخش بودند.
در نامزدهای بخش رمان، کتاب‌های«سیاه گالش» نوشته ابراهیم اکبری دیزگاه از نشر صاد، «صور سکوت» نوشته محمد قائم‌خانی از شهرستان ادب، «صور» نوشته حسین‌علی جعفری از انتشارات سروش و «عزرائیل» نوشته نیما اکبر خانی از کتابستان معرفت معرفی شده‌اند. رحیم مخدومی، محمدرضا شرفی خبوشان و سیدمیثم موسویان نیز داوران این بخش بودند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8099/23/639707/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها